Ajatusleikkinä esitän kysymyksen. Otetaan kyliksi esimerkiksi Paihola, Eno ja Kontiolahti ja Liperi.
Kuvitellaan, että jokin paikkakunnan asukas ostaa uuden tavallisen auton. Kuinka nopeasti ja miten monille tieto leviää kahdessa päivässä?
Leviääkö tieto sadoille ihmisille ja vielä mielenkiintoisempi kysymys on, että mitä nämä ihmiset kostuvat sellaisesta merkityksettömästä tiedosta?
Kysyn ihan siksi, kun yksi paikkakuntalainen sanoi että kaikki tietää kylällä toistensa asiat. Tai "tietää" on kai parempi ilmsaisu koska keksivät juttuja myös.
Itseäni ei kiinnosta vähänpätkää esimerkiksi se kuka ajoi naapurin pihaan. Luen vaikka mielummin kuin urkin muiden asiota jotka on heidän asiotaan.
Eikö sellainen elämä ole aika köyhää missä mielenkiinnon kohteet liittyy muiden ihmisten tekemisten seurantaan tai juoruiluun?
Jos nämä olisi kiinnostuneita edes hyvässä mielessä muista niin että esimerkiksi autettaisiin ihmisiä niin tilanne olisi toinen. Mutta täällä etsitään kuin haukat syitä saada kadehtia koska se kateus on niin rakasta täällä ihmisille että pitää oikein etsiä syitä siihen.
Kuinka nopeaa suurin osa kylästä tietää uuden auton oston?
11
81
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Olen asunut vastaavissa Pohjois-Karjalaisissa kylissä 65+ vuotta eikä kukaan ole kertonut minulle kenenkään ostamista uusisita autoista. Siinä vertailupohjaa tutkimuksiisi.
- AnonyymiUUSI
olet siis sitä mieltä että tässä maakunnassa ei ihmiset kyttäile toisten asiota ja juoruile?
Jos olet noin päätellyt niin mihin mahdat perustaa tuollaisen ajatuksen. Kuitenkin karjalaiset itse on kertoneet että kaikki asiat juorutaan ja se todella näkyykin arjessa kaikkialla täällä. myös näillä palstoilla siitä toistuvasti puhutaan.
Pointti ei nyt ollut ihan sekään että onko nimenomaisesti juuri auton ostamisesta juoruttu vaan se oli esimerkki. Mikä tahansa muukin asia kelpaa juorun aiheeksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
olet siis sitä mieltä että tässä maakunnassa ei ihmiset kyttäile toisten asiota ja juoruile?
Jos olet noin päätellyt niin mihin mahdat perustaa tuollaisen ajatuksen. Kuitenkin karjalaiset itse on kertoneet että kaikki asiat juorutaan ja se todella näkyykin arjessa kaikkialla täällä. myös näillä palstoilla siitä toistuvasti puhutaan.
Pointti ei nyt ollut ihan sekään että onko nimenomaisesti juuri auton ostamisesta juoruttu vaan se oli esimerkki. Mikä tahansa muukin asia kelpaa juorun aiheeksi.No nythän tämä selviää: teet vääriä tulkintoja!
"olet siis sitä mieltä että tässä maakunnassa ei ihmiset kyttäile toisten asiota ja juoruile?"
- No missäs tekstissäni noin sanotaan? Ota silmä käteen.
"Kuitenkin karjalaiset itse on kertoneet että kaikki asiat juorutaan..."
-Karjalaiset ja kaikki. Tuota et (toivottavasti) usko itsekään. Minä en ole kertonut sinulle mitään varsinkaan kun san kaikki kattaa...kaikki. Tajuatko?
Sinä olet hyvä esimerkki kahjosta ihmisestä, joka jauhaa pasgaa tällä palstalla. Kelpaako? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No nythän tämä selviää: teet vääriä tulkintoja!
"olet siis sitä mieltä että tässä maakunnassa ei ihmiset kyttäile toisten asiota ja juoruile?"
- No missäs tekstissäni noin sanotaan? Ota silmä käteen.
"Kuitenkin karjalaiset itse on kertoneet että kaikki asiat juorutaan..."
-Karjalaiset ja kaikki. Tuota et (toivottavasti) usko itsekään. Minä en ole kertonut sinulle mitään varsinkaan kun san kaikki kattaa...kaikki. Tajuatko?
Sinä olet hyvä esimerkki kahjosta ihmisestä, joka jauhaa pasgaa tällä palstalla. Kelpaako?No mutta eihän se POINTTI ollut se auto vaan juoruilun nopeus. Se auto oli vain esimerkkitapaus. POINTTI oli itse juoruilu.
No mutta hyvä, ei autoista ei juoruta mutta muutoin juorutaan. Kysynkin sitten että kuinka nopeasti mikä tahansa yksityisasia juorutan ympäri kyliä? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No mutta eihän se POINTTI ollut se auto vaan juoruilun nopeus. Se auto oli vain esimerkkitapaus. POINTTI oli itse juoruilu.
No mutta hyvä, ei autoista ei juoruta mutta muutoin juorutaan. Kysynkin sitten että kuinka nopeasti mikä tahansa yksityisasia juorutan ympäri kyliä?8 vuotta.
- AnonyymiUUSI
haluatko vastauksen tunnin vai minuutin tarkkuudella?
- AnonyymiUUSI
Voe voe kun se koettaa höristä ihmisten juoruiluista ja keksiä loput. Mitenkä nopeasti ja kuinka kauas... Voe ristus mikä tollero.
- AnonyymiUUSI
No jos joutuu hommaa jonkun idän halpisromun alle 60 tonnin hintaisen toivon ettei tieto siitä leviäis ikinä eikä sillä tarvis mennä näkyville paikoille.
Sitten kun hankin tuossa reilun sadan tonnin saksalaisen niin ensimmäisen viikon ajoin pitkin kyliä ja istuin paikallisilla kahvipaikoilla auto näkyvällä paikalla.
Kyl ne sit tietää ja puhuu ja se on ihan hyvä- AnonyymiUUSI
Siksihän se kallis auto hankitaankin että kaikki puhuisi ja olisi kateellisia.
Paikasta toiseen siirtymiseen välttää halpakin auto, mutta kylänmiesten kateudesta kannattaa maksaa!
Se on pelkkää mainetta jos kadehditaan ja juorutaan! 💪
- AnonyymiUUSI
Kyllä tuon aloittajan sairaus on pahalla tolalla. Eikö tuota jo saisi tahdonvastaiseen hoitoon?
- AnonyymiUUSI
Nyt jos aloittaja läksisit Timbuktuun juoksemalla niin koska olisit perillä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6112525Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4142011Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H231930JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191516Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641478- 661439
- 1241233
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka221040Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16968Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.18942