Kysyin merikapteenilta, ei usko että ankkuri oli tahattomasti perässä

Anonyymi-ap

Kysyin merikapteenilta joka on ollut isoissa laivoissa.

Ei usko että ankkurin laskeminen pohjaan ja sen vetäminen tahattomasti mahdollista.

Kun vielä tiedetään milloin laskettu ja mihin vedetty. Tietoisesti vedetty missä on putkia ja kaapeleita.


Eagle s miehistölle on maksettu tuhotyöstä Venäjältä.

88

424

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On. Useampikin suomalaismerikapteeni kertonut samoin, ja selittänyt miksi. On siis satavarmaa, ettei voi olla mikään "vahinko", eikä "huolimattomuuttakaan", vaan vain ja ainoastaan tahallisia tekoja noissa mitä ollut. Törkeä tuhotyö (eli sabotaasi) ja tietoliikenteen törkeä häirintä.

      • Anonyymi

        Kyllä muuten voi olla mahdollista että ankkuri putoaa vahingossa. Joka muuta väittää ei tunne lainkaan asiaa.


      • Anonyymi

        Nord Stream kaasuputken räjäyttäminen oli sabotaasi ja nyt tekijä pidätetty Italiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten voi olla mahdollista että ankkuri putoaa vahingossa. Joka muuta väittää ei tunne lainkaan asiaa.

        Ei voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten voi olla mahdollista että ankkuri putoaa vahingossa. Joka muuta väittää ei tunne lainkaan asiaa.

        Totta kai voi pudota vahingossa. Veneestäkin se voi pudota vahingossa, mutta kyllä sen soutaja huomaa aika äkkiä. Tämän purkin kapteeni ja vastaavat eivät huomanneet 90 kilometriin, vaikka vauhti hidastui, ja etenemisen on täytynyt olla kovin toispuoleista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi.

        Onko ihmiskunta siis vihdoinkin rakentanut koneen joka ei voi mennä rikki? Ankkuripelin keksijälle/rakentajalle Nobel-palkinto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nord Stream kaasuputken räjäyttäminen oli sabotaasi ja nyt tekijä pidätetty Italiassa.

        Ja ukrainalainen SBU:n kaveri on tämä pidättetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai voi pudota vahingossa. Veneestäkin se voi pudota vahingossa, mutta kyllä sen soutaja huomaa aika äkkiä. Tämän purkin kapteeni ja vastaavat eivät huomanneet 90 kilometriin, vaikka vauhti hidastui, ja etenemisen on täytynyt olla kovin toispuoleista.

        Ei ison aluksen ankkuri ole sama kuin veneen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten voi olla mahdollista että ankkuri putoaa vahingossa. Joka muuta väittää ei tunne lainkaan asiaa.

        Ja sitäkö, että ankkuri laahaa pohjassa ajon aikana, ei huomattaisi komentosillalla tehon kasvun tarpeena?
        Paskapuhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten voi olla mahdollista että ankkuri putoaa vahingossa. Joka muuta väittää ei tunne lainkaan asiaa.

        Vittu... Mene Venäjälle.
        Voihan se tippua, ihan niin kuin ihmisetkin tippuu ikkunoista "itsekseen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitäkö, että ankkuri laahaa pohjassa ajon aikana, ei huomattaisi komentosillalla tehon kasvun tarpeena?
        Paskapuhetta.

        Kovassa merenkäynnissä ei välttämättä havaittaisi. Tai asiaa saatettaisiin luulla muuksi viaksi, koska ankkurit eivät näy komentosillalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten voi olla mahdollista että ankkuri putoaa vahingossa. Joka muuta väittää ei tunne lainkaan asiaa.

        Totta. Laivan massa on niin valtava, ettei siinä ankkurin raahaukset tunnu.


      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nord Stream kaasuputken räjäyttäminen oli sabotaasi ja nyt tekijä pidätetty Italiassa.

        Se on eri asia ja todella fiksu teko.


    • Anonyymi

      Tajuaahan tuon jo olematta mikään kapteeni. Jos laiva ajaa siksakkia ja palaa takaisin ja taas ajaa eteenpäin ja taas takaisin niin jotainhan se hakee sillä ankkurilla sieltä merenpohjasta. Netti on täynnä niitä kulkureittejä joita tuo rosvolaiva käytti. Sieltä selviää ihan kiistattomasti tuo tahallisuus. Venäläiset vaan kuvittelevat, että kaikki ovat yhtä tyhmiä kuin ne itse.

    • Anonyymi

      Se meteli ja tärinä mikä siitä lähtee sen kyllä kuulee ja kun jopa muutkin näkee miten nopeus on laskenut alus alkaa myös kiemurella ei mene suoraan yms ja kapteeni ei tiedä asiasta mitään luulisi että ankkurillekkin on jokin merkkivalo jos ei jopas olisi outoa noi kaikki kaapelinkatkomiset on olleet tahallisia no ihan sama mitä kapteeni sanoo varustamo joutuu silti maksamaan aiheuttamansa tuhot

    • Anonyymi

      ankkuri semmoinen valtava systeemi laivassa, ei ne sattumalta tai pian huomataan jos ongelmia, eli 100% tahallista.

    • Anonyymi

      Kysyin messipojalta, joka on ollut isoissa laivakeittiöissä.
      On täysin mahdollsta visailla tutusti, eli selkeä vahinko.

    • Anonyymi

      Zelenskyi halusi eskaloida Ukrainan sotaa katkaisemalla kaapelit. Yleinen narratiivi on että sana kun jotain tapahtuu niin Venäjä on syyllinen.

      • Anonyymi

        Venäjä on ihan itse oman maineensa aiheuttanut ja ansainnut. Venäjä on syyllinen, kunnes toisin todistetaan.


    • Anonyymi

      Päivänselvä asia.

    • Anonyymi

      Joukko pohjoismaisia toimittajia on tutkinut Venäjän tiedustelutoimintaa. Tutkimukset vievät heidät salaisten operaatioiden jäljille niin maalla kuin meren pinnan allakin. Kolmiosainen dokumenttisarja, joka on tuotettu yhteistyössä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, 2023.

      Varjojen sota
      https://areena.yle.fi/1-63835861

    • Anonyymi

      Puolustuksen viimeinen oljenkorsi on satuilla, että oli vahinko. Jos oli niin silti pitää maksaa viulut.

    • Anonyymi

      Elinkautinen tai vaihtoehtoisesti kaapelin katkojille lasku tuhotyön korjaamisesta.

    • Anonyymi

      Tuota kukaan usko että ankkuri vain raskas koriste jota ei sinäänsä ikinä mihinkään tarvitse. Tahallaan sitä laivat varmaan johonkin käyttää?
      Tuskin kaikki laivat merikaapelien katkontaan? Miksi niissäkin kumminkin on ankkuri.

      • Anonyymi

        Itse ainakin jos laskisin ankkurin ja nosto mekanismi ei vaikka toimisi ainakin kokeilisin riittääkö konetehot ankkurin vetämiseen. Eipä tuota ankkurin vetämistä mikään laki kiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ainakin jos laskisin ankkurin ja nosto mekanismi ei vaikka toimisi ainakin kokeilisin riittääkö konetehot ankkurin vetämiseen. Eipä tuota ankkurin vetämistä mikään laki kiellä.

        Ankkurin pitävyyttä ei kokeilla vauhdissa. Ankkuriketjua lasketaan paikallaan ollessa ulos ensin pituus joka on muutama kerta veden syvyys. Sitten ajetaan hiljaa eteenpäin kunnes ketju kiristyy jolloin ankkuri kaivautuu oikeaoppisesti sivusuunnasta vetävällä ketjulla pohjamutaan, ja sitten vasta lisätään konetehoa ja kokeillaan kuinka ankkuri pitää.

        Kaapeleita ei rikottu vahingossa ennen, mutta nyt kyllä "vahingossa" Venäjän tuhotessa Ukrainassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ainakin jos laskisin ankkurin ja nosto mekanismi ei vaikka toimisi ainakin kokeilisin riittääkö konetehot ankkurin vetämiseen. Eipä tuota ankkurin vetämistä mikään laki kiellä.

        Mutta kaapeleiden rikkomisen tahallaan kieltää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ainakin jos laskisin ankkurin ja nosto mekanismi ei vaikka toimisi ainakin kokeilisin riittääkö konetehot ankkurin vetämiseen. Eipä tuota ankkurin vetämistä mikään laki kiellä.

        Merikaapeleiden kohdalle ei saa ankkuroida.


      • Anonyymi

        Mitähän sinäkin sökellät? Humala?


    • Anonyymi

      "Tietoisesti vedetty missä on putkia ja kaapeleita."

      Tää oli tyhmin juttu ikinä. Pohjanmerelle asti kaapelia ja putkea kulkee pohjassa jatkuvasti, ja yllätyksettä noin poikittain laivaliikenteeseen nähden. Suomenlahdelta Pohjanmerelle on maailman vilkasliikenteisimpiä vesiä, rahtilaivoja valtavat määrät, ja kaapelirikkoja tapahtuukin usein.

    • Anonyymi

      Miehistön jäsen sanoi että ankkuria käskettiin laskemaan mutta ei ymmärrä miksi eikä ole ennen sellaista kokenut että käskettiin laskemaan ankkuria mutta ei kuitenkaan ankkroitumaan. Ankkuriketjua siis käskettiin laskemaan ulos sen verran että ankkuri rikkoo kaapeleita mutta ei käsketty laskemaan ketjua kokonaan ulos, joka tehdään silloin kun halutaan ankkurin pitävän pohjassa kun veto siihen tulee sivusuunnasta.
      Kapteeni taas sanoo ettei tiennyt ankkurin roikkuvan, ja konemestari taas sanoo että tajusi ankkurin raahaavan.

      • Anonyymi

        Oli varmemmaksi hyvät homoseksuelli sessiot Sel KOS rynkytys ei tuntunut

        YMCA


    • Anonyymi

      Poliisi kuunteli ja nauhoitti kapteenin ja varustamon välistä keskustelua tapahtuman jälkeen kun laiva oli takavarikoitu tutkinnan ajaksi. Varustamo käskee nauhoituksessa kapteenia hävittämään dokumentin johon oli merkitty missä mihin aikaan laiva ylitti kaapeleita.

    • Anonyymi

      Varjolaivan varustamolla ja omistajalla on toki vakuutukset kunnossa? Nyt olisi sellainen 60 miljoonan paukku ja oikeudenkäyntikulut päälle.

      Vai lähettääkö varustamo laskun Moskovaan, jos ilmenee, että käsky tuli sieltä?

    • Anonyymi

      > Puolustuksen viimeinen oljenkorsi on satuilla, että oli
      > vahinko. Jos oli niin silti pitää maksaa viulut.

      Tämä on leikkioikeudenkäynti. Halutaan nyt leikkiä kovaa meillä Suomessa. Rikos on tapahtunut kansainvälisellä merialueella, jonne Suomen laki ei yllä.

      Muutenkin, jos miehet todetaan täysin syyllisiksi, niin ei niille 50 miljoonan euron korvausvaatimusta esitetä. Rangaistuksena on päiväsakkoja.

      Vakiintuneen suomalaisen oikeuskäytännön mukaan päiväsakot tekee noiden miesten tuloilla korkeintaan pari tonnia, nokkaa kohden.

      • Anonyymi

        Mites niitä voi edes sakottaa sitten kun on tapahtunut kansainvälisillä vesillä? Suomen oikeuksien toimivalta päättyy maan rajoille...Siellähän jokainen on omillaan ,myös kaapelit ja putket voi olla jatkuvan sabotaasin tai hyökkäyksen kohteena ja ihmiset uhreina..,dsim merirosvojen ja piraattien.monet vakuutuksetkin päättyy sen maan rajoille mistä vakuutus on otettu..
        Siellä on pystyttävä puolustautumaan aseellisesti tai kuollut olet ja veneesi on ryöstetään ja sinut heitetään mereen..


    • Anonyymi

      Jos esimerkiksi kuorma-auto ajaa kippilava ylhäällä ja rikkoo paikkoja, niin hän ei varmaankaan tiennyt, että kippi on ylhäällä. Silti hän on syyllinen ja korvattavaa riittää. Jos laiva pudottaa vahingossa ankkurinsa, niin mistä kapteeni sen tietäisi? Komentosillalta on keulaan matkaa kaksisataa metriä, eikä sinne varmaankaan ole kapteenilla mitään asiaa.

      • Anonyymi

        ...mutta ei se kuitenkaan poista korvausvelvollisuutta. Vakuutushan sen korvaa, jos on.


      • Anonyymi

        Kapteeni on vastuussa laivasta. Siksi hän on kapteeni laivassa. Valta ja vastuu.


    • Anonyymi

      Ihmeellistä!!!! Kukaan ei pistänyt tätäkin persujen syyksi????

      • Anonyymi

        Älä kerjää!!! Kohta niitä kyllä tulee tusinoittaen! Kommunistit eivät ole vielä heränneet yöistuntoon!!


    • Anonyymi

      Kansainvälisillä vesillä kaapelien tulee väistää ankkureita. Onhan tuo selvää ettei moottoritiellekkään voi kaapeleita jättää lojumaan ja jos autoilijat vaikka niiden yli ajaa ja niitä vaurioittaa niin pistää niitä korvausvatuuseen.

      Jokuhan voisi tiputella vaikka herkästi rikkoutuvia lasipalloja kansaivälisille vesille. Alukset jotka niihin törmää ja niitä rikkoo olisi korvausvelvollisia....

      • Anonyymi

        Laivaväylä kulkee pinnalla ja kaapelit on merenpohjassa. Ei moottoritielläkään saa rikkoa tien alla kulkevia putkia ja johtoja. Merikarttoihin on merkitty vedenalaiset kaapelit eikä niiden kohdalle saa ankkuroitua.


    • Anonyymi

      Kyllä se ankkuri voi pudota huomaamatta. Mullakin putosi, enkä huomannut, ennenkuin rannalla. Perhana, kun meni hyvä ankkuri, kun ei ollu köysi kiinni.

      • Anonyymi

        Veneen ankkuri on hiukan eri juttu.....


      • Anonyymi

        Tuossa oli isolla ketjulla kiinni kokoajan varmaan konemestarikin ihmettelisi miksi vauhti hidastuu ja koneet käy kuumana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa oli isolla ketjulla kiinni kokoajan varmaan konemestarikin ihmettelisi miksi vauhti hidastuu ja koneet käy kuumana

        Konemestari sanoi tienneensä että ankkuri siellä rytkyy ja jarruttaa, ja kapteeni tiesi ankkurilaitteiden heikon kunnon, ja laivan vauhti oli puolet hitaampi kuin sen olisi kuulunut olla. Melkoinen merikapteeni.


    • Olen ollut isoissa laivoissa konepäällikkönä.
      Konemestarit ja konepäällikkö huomaavat tärinästä ja äänestä heti jos koneen kuormitus nousee useita megawatteja jonka tuollainen ankkurin vetäminen vaatii.
      Jokainen henkilö laivalla ihan satavarmasti kuulee kun ankkurikettinki menee klyyssin läpi mereen. Tuo ääni herättää isosti myös nukkuvia seiloreita.
      Kippari ja perämies huomaavat sen ihan satavarmasti.
      Uutisissa he kertoivat luulleensa, että koneessa on vikaa.
      Oikeassa elämässä he olisivat ihan satayksi prosentin varmuudella soittaneet konehuoneeseen/konepäällikölle kun koneen ääni ja ainakin hetkellisesti kierrokset muuttuu kesken ajoa.
      Laivan vauhti hidastui mutta kippari ja perämiehet eivät olleet moisesta moksiskaan.
      Siis täyttä paskanjauhamista mitä oikeudessa juttelivat. Käskystä tehty homma.
      Tuo oli tahallinen terroriteko joten mielestäni linnaan nuo ukot.

      • Anonyymi

        Montako kertaa ankkuri on pudonnut vauhdissa ja olet sen huomannut tärinästä? Ankkureiden putoaminen vahingossa laivan ollessa kulussa on siis asia, jota tapahtuu suhteellisen usein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kertaa ankkuri on pudonnut vauhdissa ja olet sen huomannut tärinästä? Ankkureiden putoaminen vahingossa laivan ollessa kulussa on siis asia, jota tapahtuu suhteellisen usein?

        Montako kertaa sinulta on ankkuri pudonnut siis sellainen tuhansia kiloja painava ja isolla kettingillä oleva etkä ole huomannut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kertaa sinulta on ankkuri pudonnut siis sellainen tuhansia kiloja painava ja isolla kettingillä oleva etkä ole huomannut

        En omista vastaavaa 230 metriä pitkää alusta, enkä siis ajele sellaisella ympäriinsä. Mutta isokin ankkuri on tosi pieni kapistus verrattuna tuollaiseen 90.000 tonnin valtavaan alukseen.

        Se voi hyvinkin pudota eikä kukaan huomaa, varsinkin jos autopilot on päällä ja vahti trollaa netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En omista vastaavaa 230 metriä pitkää alusta, enkä siis ajele sellaisella ympäriinsä. Mutta isokin ankkuri on tosi pieni kapistus verrattuna tuollaiseen 90.000 tonnin valtavaan alukseen.

        Se voi hyvinkin pudota eikä kukaan huomaa, varsinkin jos autopilot on päällä ja vahti trollaa netissä.

        Merenpohjaa kaapiva ankkuri painaa tonneja ja sen pitkä todella paksu ja raskas ketju pitävät hirveää ryskettä ja tärinää joka välittyy suoraan laivan runkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En omista vastaavaa 230 metriä pitkää alusta, enkä siis ajele sellaisella ympäriinsä. Mutta isokin ankkuri on tosi pieni kapistus verrattuna tuollaiseen 90.000 tonnin valtavaan alukseen.

        Se voi hyvinkin pudota eikä kukaan huomaa, varsinkin jos autopilot on päällä ja vahti trollaa netissä.

        hyvä vitsi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Montako kertaa ankkuri on pudonnut vauhdissa ja olet sen huomannut tärinästä? Ankkureiden putoaminen vahingossa laivan ollessa kulussa on siis asia, jota tapahtuu suhteellisen usein?

        Ankkuri pudotetaan meriolosuhteissa kun laiva jää redille.
        Ankkuri jää useinb kiinni esim pohjamutaan ja silloin sitä irroitetaan laivaa siirtämällä. Tuohon siirtoon käytetään laivan koneita.


    • Anonyymi

      Venäjän varjolaivasto teki sen vahingossa ? Hehe.

      • Anonyymi

        Sitten kun joku voisi vielä todistaa, että tämän propagandatermin "varjolaivasto" takana on yhtään mitään muuta, kuin vain rahanahneita varustamoja joita ei pakotteet kiinnosta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun joku voisi vielä todistaa, että tämän propagandatermin "varjolaivasto" takana on yhtään mitään muuta, kuin vain rahanahneita varustamoja joita ei pakotteet kiinnosta...

        miten se asiaa muuttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun joku voisi vielä todistaa, että tämän propagandatermin "varjolaivasto" takana on yhtään mitään muuta, kuin vain rahanahneita varustamoja joita ei pakotteet kiinnosta...

        Tuo varjolaivastoille maksettava raha tulee venäjältä.


    • Anonyymi

      Kysyin naapurin vsimolta. Uskoo, että oli tahaton.

      • Anonyymi

        Kysyin erikoisasiantuntioilta, oli kuulemma tahanton heistäkin.


    • Anonyymi

      Sen toimeksiantajan nimi vaan puuttuu tai siis ei puutu kaikki tietää kuka se on

      • Anonyymi

        Ukrainan sabotöörit, eli SBU:n konnat, tämänkin iskun takana.


    • Anonyymi

      Voi pudota vahingossa, mutta n. 100km ristiinrastiin ei vedä vahingossa.
      Varustamo ei myöskään tykkää polttoaineen haaskaamisesta.

      • Anonyymi

        Alus ei ole kulkenut "100 km ristiinrastiin".


    • Anonyymi

      Varjojen sota
      https://areena.yle.fi/1-63835861

      Kannattaa katsoa tuo kolmiosainen sarja.

      "Joukko pohjoismaisia toimittajia on tutkinut Venäjän tiedustelutoimintaa. Tutkimukset vievät heidät salaisten operaatioiden jäljille niin maalla kuin meren pinnan allakin."

    • Anonyymi

      Onhan se hieman kummallista jos kapteeni ei tiedä missä ankkurit seikkailevat.

    • Anonyymi

      Olen varma ettei yhdenkään aluksen miehistö uskaltaisi kovassa vauhdissa laahata ankkuria perässä vaikka tuo kuinka olisikin teoriassa mahdollista.

      Jos se johonkin nappaa täysillä kiinni hiin tuleehan siinä aikamoinen "tärsky" koko alukseen, Ja voiko tuota laahata edes satoja metrejä etteikö se johonkin todellakin nappaisi kiinni.

      Kuulostaa teorialta jota ei tavikset ainakaan uskaltaisi kokeilla edes hiljaisella vauhdilla.

      • Anonyymi

        "Kuulostaa teorialta jota ei tavikset ainakaan uskaltaisi kokeilla edes hiljaisella vauhdilla.
        Ehkä juuri tuon takia laivoilla onkjn ammattilaisia eijkä taviksia.


    • Anonyymi

      Laivan ankkuriketju on monen lukituksen takana. Ilman aktiivitoimia ankkurin laskeminen ei onnistu. Lisäksi komentosillan monitoreista näkyy jos ankkuri on laskettuna. Laahaava ankkuri jytisyttää laivaa.

      • Anonyymi

        Meinaat että SBU:n sabotaasia tämäkin?


      • Anonyymi

        Olihan Estoonian keulaluukkukin monien lukitusten takana. Irtos kuulemma kuitenkin. Ei noita kukaan tarkista ikinä tai milloinkaan normaali oloissa. Normaali olot on tilanteita kun on kulunut useita päiviä jopa viikkoja suuronnettomuudesta. Heti onnettomuuden jälkeen niitä saatetaan laajemminkin tutkiskella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat että SBU:n sabotaasia tämäkin?

        Ukrainan turvallisuuspalvelu (ukr. Служба безпеки України, Služba bezpeky Ukrajiny, SBU)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan Estoonian keulaluukkukin monien lukitusten takana. Irtos kuulemma kuitenkin. Ei noita kukaan tarkista ikinä tai milloinkaan normaali oloissa. Normaali olot on tilanteita kun on kulunut useita päiviä jopa viikkoja suuronnettomuudesta. Heti onnettomuuden jälkeen niitä saatetaan laajemminkin tutkiskella.

        Kiinnikkeet katkes?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan Estoonian keulaluukkukin monien lukitusten takana. Irtos kuulemma kuitenkin. Ei noita kukaan tarkista ikinä tai milloinkaan normaali oloissa. Normaali olot on tilanteita kun on kulunut useita päiviä jopa viikkoja suuronnettomuudesta. Heti onnettomuuden jälkeen niitä saatetaan laajemminkin tutkiskella.

        Olivatko kaikki laivalla halvaantuneita, kun ankkurin raahaamisesta välittyvä jytinä laivan runkoon ei tuntunut kenenkään vartalossa ja laiva ajoi kuitenkin lähes 100 kilometriä ankkuri ulkona puhumattakaan siitä, että laiva pyrkii kiemurtelemaan tuossa ajotilassa.


    • Anonyymi

      silloin jos ei kovassa merenkäynnisä ankkurin putoamista huomaa, on syytä pysytellä vaan jossain lammikossa laivansa kanssa.

      Mutta, joo ankkurin pudotus peli, vähän kuin destroyer-laiva yrittäisi pudottaa syvyyspommeja sukellusveneen päälle, paitsi että pitää ankkurilla osua kaapeleihin.

      • Anonyymi

        Montakohan kilometriä pitää tuollaista löysää kaapelia vetää ennenkuin se kiristyy ja jännittyy siinämäärin että napsahtaa poikki. Kuulostaa teorialta eli saattaahan se vahingossa onnistuakkin jollakin todennäköisyydellä mutta olisiko kaapelin katkaisemisen onnistuminen tuollatavoin niin todennäköistä että kannattas jopa asiaa aktiivisesti yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montakohan kilometriä pitää tuollaista löysää kaapelia vetää ennenkuin se kiristyy ja jännittyy siinämäärin että napsahtaa poikki. Kuulostaa teorialta eli saattaahan se vahingossa onnistuakkin jollakin todennäköisyydellä mutta olisiko kaapelin katkaisemisen onnistuminen tuollatavoin niin todennäköistä että kannattas jopa asiaa aktiivisesti yrittää.

        Ankkuri tuollainen "lapio" laahaa varmaan aikamoista kasaa irto maaainesta edessään väliin nousee laahaamansa irtoaineksen päällekkin ja saattas tuossavaheessa kaapeli jäädä vaan sinne maaaineksen ja ankkurin alle.
        Vaikea uskoa että onnistumisen todennäköisyys olisi kovinkaan iso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ankkuri tuollainen "lapio" laahaa varmaan aikamoista kasaa irto maaainesta edessään väliin nousee laahaamansa irtoaineksen päällekkin ja saattas tuossavaheessa kaapeli jäädä vaan sinne maaaineksen ja ankkurin alle.
        Vaikea uskoa että onnistumisen todennäköisyys olisi kovinkaan iso.

        Ankkurissa on pohjaa ruopivat sakarat ja se painaa 11 tonnia. Sen pitkä paksu ketju painaa vielä paljon enemmän.


      • Anonyymi

        >>Mutta, joo ankkurin pudotus peli, vähän kuin destroyer-laiva yrittäisi pudottaa syvyyspommeja sukellusveneen päälle, paitsi että pitää ankkurilla osua kaapeleihin.

        Siis pyörrät puheesi heti...??


      • Anonyymi

        Ei merenpohjan ruopiminen ankkuria raahaamalla tietenkään ole mikään pudotupeli jossa pitää osua kerralla pudottamalla se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ankkuri tuollainen "lapio" laahaa varmaan aikamoista kasaa irto maaainesta edessään väliin nousee laahaamansa irtoaineksen päällekkin ja saattas tuossavaheessa kaapeli jäädä vaan sinne maaaineksen ja ankkurin alle.
        Vaikea uskoa että onnistumisen todennäköisyys olisi kovinkaan iso.

        Tiltu elättelee toivoa mahdollisuudesta että kaapeli voisi jäädä raskaan ketjun perässä pohjaa ruoppaavan 11 tonnia painavan kauhan alle, mutta ajatteles jos tämä ei ollutkaan ensimmäinen laiva yrittämässä osua siihen kaapeliin.


    • Anonyymi

      Ankkurissa oli ollut vikoja/ ongelmia jo pidempään. Silloin voi käydä mitä vaan, milloin vaan..

    • Anonyymi

      Mitäs mieltä " Kapteenisi" oli ankkurin toiminta vioista, jotka oli todettu jo aijemmin?

    • Anonyymi

      Mun kaverillakin oli semmonen " Kapteeni" miesystävänä, kunnes alko pyytää rahaa.Olikin valekapteeni, jolta oli rahat jääny kotimaahan😂

    • Anonyymi

      Salakuuntelun tulos on jo lehdissä, ei ole kysymys mistään mielipiteestä.

    • Anonyymi

      Yhtätotta merikapteeni puhuu kuin Orpo, Stubb ja eduskunta, Suomen kansalle.

    • Anonyymi

      Laivan musta laatikko eli VDR, joka tallentaa muun muassa laivan kulkutiedot ja komentosillan keskustelut, oli kytketty pois päältä juuri sen aikaa kun laiva rikkoi kaapelit ankkurillaan.
      https://yle.fi/a/74-20179391

      Tiltut tottakai sanoo tähänkin ettei sekään mitään merkitse.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi rikollista

      "Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on
      Suomussalmi
      45
      3639
    2. Mitä tekee Rebelwerks?

      Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä
      Taivalkoski
      30
      3222
    3. Vesa Ahola rehellisin valtuutettu?

      Tuli seurattua valtuuston kokous netin kautta. Taitaa valtuutettu Vesa Ahola olla selkeästi rehellisin valtuutettu. Hän
      Kemijärvi
      16
      1777
    4. Oho! Pippa Laukka saa kurimusta tanssiope Marko Keräseltä: "Oli vastaanotto kesken tai ei..."

      Toivotaan, ettei Pippa ja Marko tipu jo heti kättelyssä… Tsemppiä Tanssii Tähtien Kanssa -kisaan! Lue lisää: https://w
      Tanssii tähtien kanssa
      36
      1418
    5. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

      Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      234
      1326
    6. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

      niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      16
      1308
    7. Jatkoksi ikäero keskusteluun

      Mikä oli ensireaktiosi, kun sait tietää teillä olevan vähän enemmän ikäeroa? Tiesitkö alunperin ikäerosta vai missä vaih
      Ikävä
      79
      1169
    8. 97
      1086
    9. Dmitri Medvedev: Suomi tuhotaan - kukaan ei enää lue heille muumisatuja

      Helsinki valmistautuu sotaan ja todennäköisesti valmistelee ponnahduslautaa hyökkäykselle Venäjää vastaan, valittaa Venä
      Maailman menoa
      184
      1075
    10. Pilasin kaiken

      No ei voi mitään enää.
      Ikävä
      48
      944
    Aihe