Rutiinit, eli toistuvat

Anonyymi-ap

... asiat ja tavat ovat monelle huonomuistiselle osa pärjäämistä.

- Myöskin eri asioiden, kuten kauppa- ja apteekkilistan kirjoittaminen muistiin.

- En esim. ota säännöllisiä lääkkeitäni koskaan suoraan purkista suuhuni, vaan jaan ne illalla neljään eri (mahd. eriväriseen) kippoon: 2 kippoa illaksi ja 2 aamuksi. Aamulääkkeet odottavat sitten yöpöydällä aamulla ylösnoustua heti otettaviksi. (Lääkelaseja voi kysyä esim. apteekista, kannattaa ostaa useita. Ne kestävät käytössä pitkään, niitä voi välillä huuhtoa.)

Otan ne suuhuni vasta kun olen ensin jakanut kaikki pillerini niihin. Jos ottaisin suoraan purkista suuhuni tai painaisin pillerit foliosta, voisinkin yhtäkkiä olla hajamielinen: "hetkonen... otinkos jo tuon pillerin?" Ei, vaan kaikki kipon kautta suuhun, jolloin voin vielä laskea, että niitä on varmasti määrätty määrä, esim. illalla 7+2. Väliin onkin meinannut jokin lääke unohtua. (Katson hölmönä: "mikä tuosta puuttuu...? Ai, joo!") On isompi laatikko, jossa kaikki isot lääke-pahvirasiat ja sitten yöpöydän laatikossa pienet purkit, foliolevyt ja lääkelasit.

- Kun tekee kaikki asiansa aina omalla tavallaan, järjestyksessä, niin koko muukin oma elämä on järjestyksessä, voi tuntea turvallisuutta, ei ahista. Opin tämän nuoruudessani kun ulkomailla elin väliin jonkinlaista armeijaelämän tapaistakin leirielämää, piti olla asiat ja tavarat hallussa. Jos jokin unohtui, oli nopeasti pulassa.

Tuli vaan mieleeni, kun joku mies kirjoitti toisessa ketjussa, että joskus unohtuu laittaa vaippa yöksi housuihin. Jos joka päivä ottaa vaipan esille ja laittaa sen illaksi valmiiksi esim. vessassa pesukoneen päälle odottamaan, niin aina iltapissalla käydessään huomaa sen ja muistaa laittaa päälleen.

21

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös lääkedosetti olisi kätevämpi? Voisit jakaa lääkkeet viikoksi kerrallaan.

• Anonyymi

Ostoslistat ja lääkedosetti ovat itsestään selvyyksiä.
        Yksi, toistuva ongelma on. Lähtiessäni aamuisi harrastukseni pariin, niin jonkin rutiinista poikkeavan tapahtuman vuoksi, saatan unohtaa avaimeni eteisen pöydälle. Onneksi nipussa ovat kaikki avaimet. Myös auton joten soittelen alhaalta ovipuhelimella vaimolleni heittämään avaimet parvekkeelta alas.
        Lähtiessäni jalan paljastuu karu totuus vasta harrastuspäässä.
        Ostos jonka jättää pois listalta jää taatusti ostamatta!

• Anonyymi kirjoitti:

Ostoslistat ja lääkedosetti ovat itsestään selvyyksiä.
        Yksi, toistuva ongelma on. Lähtiessäni aamuisi harrastukseni pariin, niin jonkin rutiinista poikkeavan tapahtuman vuoksi, saatan unohtaa avaimeni eteisen pöydälle. Onneksi nipussa ovat kaikki avaimet. Myös auton joten soittelen alhaalta ovipuhelimella vaimolleni heittämään avaimet parvekkeelta alas.
        Lähtiessäni jalan paljastuu karu totuus vasta harrastuspäässä.
        Ostos jonka jättää pois listalta jää taatusti ostamatta!

Avainten suhteen minulla sama. Pari kertaa jäänyt avaimet sisälle. Jos ei kotona olisi ketään joutuisin soittamaan hälle jolla on meille vara-avain. Jos sattuu olemaan kotona. Kiinteistöhuollon palvelu on aika kallista ja sitä voi joutua odottamaan.

Minullakin kauppalistalappu aina valmiina. Siihen ylös tuote joka on loppumassa heti kun sen havaitsee. Välttämättä niitä ei muuten sitten muista?

• Minulla on ollut tarkat rutiini jo nuoresta lähtien.
      Se on estänyt paljon stressaantumiselta. Ja varsinkin vanhana,
      kun alkaa muisti pätkiä, niin rutiinien säilyttäminen rauhoittaa.

Nuorena koululaisena oli tietenkin läksyt tehty, kouluvaatteet
      järjestyksessä ja alivuokralaisena aamiainenkin esivalmisteltu.

Aikuisiällä ja työelämässä ollessa on tästä järjestelmällisyydestä
      ollut apua. Aamulla on ollut kaikilla ollut kiire, mutta jos kaikki on
      järkestyksessä niin ei ole ollut aamukränää.

Ny olen vanha, yksineläjä ja miten päivät lähtevät käyntiin, riippuu
      itsestäni. Vanhaa koiraa on vaikea opettaa istumaan uudella tavalla,
      aamurutiinit ovat vuosikymmenien aikana pinttyneet, rutiinit toimi-
      vat kuin kone, joka lähtee käyntiin siitä hetkestä kun saan jalat latti-
      alle sängyn lämmöstä.
      Tietenkin ovat lääkkeet valmiina siinä järjestyksessä kuin ne otan.
      Onneksi on vaan aamu- ja iltalääkkeet, ei mitään keskelläpäivää
      otettavia.
      Pieni kahvinkeitin on laitettu starttikuntoon jo illalla. Kauraryynit
      mitattu kattilaan, voinokare ja suola lisätty. Ei puutu muuta kuin
      vesi. Mutta ennenkuin painan kahvikeitintä tai hellan nappuloita,
      olen yleensä ehtinyt pukea päälleni ja olen lähdössä lenkille.
      Tietenkin olen ottanut ulkoiluvaatteet esille jo illalla, etten unen-
      pöpperössä ota päälleni mitä sattuu käteen osumaan.

Järjestys ja rutiinit auttavat stressin estämisessä, sekä nuorta
      että varsinkin vanhaa.

• Sinullapa on järjestelmällistä. Minulla nuo asiat ovat vain mielessä:).

Toki minullakin on tietyt rutiinit päivässä, ne tuovat rakennetta päivään. Myös koiran päivään kun lenkit, namitukset temppuineen ja ruoka-aikansa ovat kutakuinkin samalla tavoin joka päivä. Viikkorutiinina perjantaisin kauppareissut isompaan kauppaan.

Kyllä rutiinit tuovat sisältöäkin päivään.

• Anonyymi

Lista viittaa jo suuriin muistiongelmiin.

Minä otan vaatteet kaapista sään mukaan, keitän aamukahvini ennakkolataamatta. jne.

Otan lääkkeet dosetista, koska monen vitamiini- ja hivenaine purkin avaaminen joka aamu
        on turhaa, jaan kahden viikon päivittäisannokset h e l p p o u d e n vuoksi, aina siis 2 viikoksi , yhtenä aamuna, samalla purkkien avaamiskerralla.
        Rutiinit on samat kuin ennekin. Ikä ei ole tehnyt niihin muuta muutosta kuin sen, että aamukahvini keitän aina silloin kun se tuntuu hyvälle, en kellon mukaan.
        Yöpaita päällä tänäkin aamuna laitoin veden ja porot, keitin päälle ja siitä juomaan.

Tuollainen kirjoitettu rutiini on kuin aikataulutettu elämä.
        Valitettavasti monelle se näyttää olevan tarpeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä otan vaatteet kaapista sään mukaan, keitän aamukahvini ennakkolataamatta. jne.

Otan lääkkeet dosetista, koska monen vitamiini- ja hivenaine purkin avaaminen joka aamu
        on turhaa, jaan kahden viikon päivittäisannokset h e l p p o u d e n vuoksi, aina siis 2 viikoksi , yhtenä aamuna, samalla purkkien avaamiskerralla.
        Rutiinit on samat kuin ennekin. Ikä ei ole tehnyt niihin muuta muutosta kuin sen, että aamukahvini keitän aina silloin kun se tuntuu hyvälle, en kellon mukaan.
        Yöpaita päällä tänäkin aamuna laitoin veden ja porot, keitin päälle ja siitä juomaan.

Olisi kätevämpää ostaa tuote, joka sisältäisi kaikki tarvitsemasi vitamiinit, kivennäis-ja hivenaineet.

• Anonyymi

Hyvät on systeemit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläni on niin paljon lääkkeitä, eri kokoisia, etteivät mahdu dosettiin. Ja tuo oma systeemini laitella niitä illalla lääkelaseihin, on toiminut hyvin. Olisi turha jaella niitä seitsemään eri, isoon lääkerasiaan, niitä olisi pöytä täynnä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olen seuraavana päivänä lähdössä aamulla jonnekin, otan suunnitellut vaatteet, inkontinennsisuojat esiin jo ed. iltana. Käsilaukun olen laittanut valmiiksi, tarkastanut, että on pankkikortti, sair.vak.kortti siellä missä pitääkin, bussikortti esillä jne. Minulla on kännyssä merkintä kuinka paljon on rahaa tilillä, paljonko lompakossa ja paljonko bussikortilla rahaa. Avain ei saa unohtua.

Näin on turvallisempaa yksin elää, kun on kaikki muistiin merkittynä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja monelle se sopii. Me ihmiset olemme erilaisia. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Emme voi vähätellä ja ylenkatsoa toisten toimia ja olettaa että oma toiminta on ainoa oikea.

• Siili25 kirjoitti:

Sinullapa on järjestelmällistä. Minulla nuo asiat ovat vain mielessä:).

Toki minullakin on tietyt rutiinit päivässä, ne tuovat rakennetta päivään. Myös koiran päivään kun lenkit, namitukset temppuineen ja ruoka-aikansa ovat kutakuinkin samalla tavoin joka päivä. Viikkorutiinina perjantaisin kauppareissut isompaan kauppaan.

Kyllä rutiinit tuovat sisältöäkin päivään.

Minun rutiinit olen opettanut jo nuoremmille sukulaisille.
        Esim. olen opettanut opiskelijoille, kuinka he voivat estää aamu-
        stressiä, jos ovat illalla lukeneet pitkään tai olleet kavereitten
        kanssa ulkona, nyt väsyttää ja jos kaikki on hujan hajan, niin on
        valmiiksi pedattu kauhealle stressille.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri tuli kirje lääkäriltä, jonka avasin muutama minuutti sitten.
        Ei ole muistiongelmia, luki kirjeessä tehdyn dementiatutkimuksen
        jälkeen.

Totta on että minun elämäni on ollut aika lailla aikataulutettua ja
        sisältänyt paljon vastuuta. Mutta järjestelmällisyys näköjään aut-
        taa nyt vanhanakin. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olen seuraavana päivänä lähdössä aamulla jonnekin, otan suunnitellut vaatteet, inkontinennsisuojat esiin jo ed. iltana. Käsilaukun olen laittanut valmiiksi, tarkastanut, että on pankkikortti, sair.vak.kortti siellä missä pitääkin, bussikortti esillä jne. Minulla on kännyssä merkintä kuinka paljon on rahaa tilillä, paljonko lompakossa ja paljonko bussikortilla rahaa. Avain ei saa unohtua.

Näin on turvallisempaa yksin elää, kun on kaikki muistiin merkittynä.

Sama täällä, sillä kuka minusta huolehtisi, jos en itse?

/MdK

• Anonyymi

Rutiinit voivat olla turvallisia mutta aivoille ne ovat myrkkyä

Siis siinä mielessä, että aivot tarvitsevat treeniä siinä missä muutkin lihakset.

Sellinen ihminen, jolla on virikkeitä, muutoksiä, yllätyksiä ja elämyksiä omaa aivan toisenlaiset aivot kuin ihminen, jolla päivä toistuu aina suht samanlaisena

Muistisairauden ennaltaehkäisyyn juuri elämykset ja toisella tavalla toimiminen ja rutiinien vaihtaminen on erittäin hyvä keino

• Rutiinithan eivät sulje pois elämyksiä ja yllätyksiä. Rutiinit ovat vain raamit. Eivät siis ole päivän ainoa sisältö.

• Kommentoin tuohon rutiinien myrkyllisyyteen, että onneksi
        rutiinien ansiosta on aikaa muille virikkeille, kun ei tarvitse
        säntäillä sinne tänne muitten asioitten perässä, silloin kun
        sattuu mieleen juolahtamaan.

Juuri suunnitelmallisuudesta ja rutiinien säilyttämis-
        kyvystä vielä tällä iällä sainkin paljon kiitosta lääkäriltäni.
        On aikaa harrastuksillekin.

• Anonyymi

Monien pakkausten avaaminen, varsinkin muovisten, on vanhan muistille herkkua - keksiä millä tämän saa auki.

• Tässä muutama käyttämiäni niksejä:

Vakuumipakatut kahvipussit: Pistä terävällä veitsen kärjellä
        reiän lähelle pussin avaamiskohtaa, että ilma pääsee pussista
        pois. Se yleensä auttaa että saa kyntensä avauskohtaan ja saa
        venytettyä pussin auki. Muuten sakset!

Mehu- ja mehukeittopurkit: Niissä on nykyään korkki ja kun sen
        aukaisee, lentää yleensä keittoa näpeille.
        Tämän välttää, jos päästää ilman pois tekemällä pienen ilmareiän
        korkin lähelle. (Sitten on vaan muistettava laittaa purkki pysty-
        asentoon jääkaapissa.)

Purkkien kannet: Jos et omista erikoista kannen avaajaa, laita
        sopivan kokoisen lusikan varsi kannen ja purkin väliin ja nosta
        sitä hieman, että ilma pääsee purkista pois.

Lääkkeet: Jotkut muovipullonkorkit on varustettu niin lujasti
        ylimäärisellä renkaalla, että olen joskus käyttänyt hohtimia apuna.
        Vuosien mittaan olen hankkinut sellaisia monitoimi-avaajia eri
        kokoisille korkeille ja purkeille.

Tabletit on myös pakattu monta kertaa niin tiukkiin pakkauksiin,
        ettei niitä tahdo sada auki, jos sorminivelet ovat hellät. Olen kek-
        sinyt, että teen tablettien alapuolelle pakkaukseen joko kynnellä
        tai pienellä veitsellä viillon, niin tabletit saa helposti puristettua
        pois.

• Anonyymi

On olemassa purkin ja kansien avaajia eri kokoisille kansille ja korkeille.

Usein joudun turvautumaan myös rukoukseen, sekin on auttanut.

• Anonyymi

Minulla on ollut jo 30 vuotta sellainen purkin/pullonavaaja .jolla saan kaikki auki ihan napsuttamalla. Olen niin mukavuudenhaluinen. Aamulla otan 2 tablettia kunnköyn pissalla ja illalla 2 kpl johonkin aikaan . Sydämen takia kaikki. Jos jonkun joskus unohtaisi ,en siihen kuolisi.
      Vitamiinit ja vastaavat otan aina lounaan jälkeen säännöllisen epäsäännöllisesti ,ettei tule likaa otettua.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      104
      3036
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      87
      2405
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      24
      1946
    4. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1510
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      29
      1480
    6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1375
    7. siis ihan oikeesti

Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      87
      902
    8. Murtautuminen uimahalliin

17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      26
      887
    9. Mitä tarkalleen tunnet

Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      62
      846
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      2
      759
    Aihe