Yhteisen lainan maksaminen

Anonyymi-ap

Omistan aviopuolisoni kanssa asunnon 50/50 ja meillä on yhteinen laina, n. 200 000 € jäljellä. Laina oli alunperin n. 220 000. Olen kohta saamassa perinnön (n. 240 000 €), joten pystyisin maksamaan koko lainan pois kerralla.

Syntyykö tässä lahjavero? Mites jos asunnon omistusosuudet ja laina siirrettäisiin kokonaan minulle? Pitääkö minun maksaa 100 000 € miehelleni, eli ostaa hänen 50% asunnosta? Laina on otettu n. vuosi sitten, niin vain pieni osa lainasta on maksettu pois. Onko kellään kokemusta tällaisesta?

13

364

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Verottajan sivulla on laskuri jolla voit laskea perintöveron. Jos osuutesi on 240, niin siitä mennee 30 pinnaa osasta joka on yli 20k, eli noin 65000€. Nettona saat n. 180k.

Sitä mitä itse tekisin, niin kysyisin asiaa verottajalta ja pankista. Jos perintösi on nettona 240, niin osuutesi on oltava luokkaa 350k.

Mitä itse tekisin, niin lähtisin siitä, että velkaa ei nykyisessä maailmassa kannata pitää penniäkään enempää kuin välttämätön. Jo sadalla tonnilla puolisosikin korkoa saadaan alemmas kun velan määrä puoliutuu. Tuskin pankki velan nopeammasta maksusta rankaisee.

• Anonyymi

Loppusumma on perintöveron jälkeen 240 000. Mietin siis miten saan lainan maksettua, ilman että puolisolle tulisi lahjaveroa tai että mulle tulisi jotain ongelmia verottajan kanssa.

• Anonyymi

En tiedä mitä olet laskenut, mutta 240 000€ perinnöstä vero on 28100€, jos se tulee lähisukulaiselta, niin kuin pääsääntöisesti tulee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä mitä olet laskenut, mutta 240 000€ perinnöstä vero on 28100€, jos se tulee lähisukulaiselta, niin kuin pääsääntöisesti tulee.

Olen laskenut ihan oikein, perintö (ennen veroa) on 347 000 €. En ole lähisukulainen. Olen nyt perehtynyt asiaan paremmin, velkakirjan tekeminen puolisolle olisi myös vaihtoehto. Eli maksaisin koko lainan pois ja puolisoni maksaisi minulle 100 000 €. Onko kellään kokemusta tällaisesta järjestelystä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen laskenut ihan oikein, perintö (ennen veroa) on 347 000 €. En ole lähisukulainen. Olen nyt perehtynyt asiaan paremmin, velkakirjan tekeminen puolisolle olisi myös vaihtoehto. Eli maksaisin koko lainan pois ja puolisoni maksaisi minulle 100 000 €. Onko kellään kokemusta tällaisesta järjestelystä?

Ketään muuta et voi periä kuin lähisukulaisen.

Voit perä omat vanhempasi. Voit periä vanhempiesi lapsettomat sisaruksen tai lapsettoman oman sisaresi. Kuka tahansa voi periaatteessa tehdä sinulle testamentin ja siitä seuraa se mitä seuraa, mutta se ei ole perintö.

• Anonyymi

Maksaisin oman osuuteni lainasta pois. Kaikki muu vain sotkisi systeemiä

• Anonyymi

Yhteisessä lainassa ei ole mitään omaa osuutta.

• Anonyymi

Puolet eli oma osuus lainasta kannattaa maksaa pois, miehesi jääköön maksamaan sitten omaa osuuttaan. Sinä voit velattomana reissata lopuilla perintörahoilla huoletta matkakohteina mm. Torremolinos

• Anonyymi

Yhteisessä lainassa ei ole omaa osuutta. Toki parisuhteen tilaa voidaan arvioida uudelleen jos aiboa haave on päästä panettamaan itseään jollain luigilla.

• Anonyymi

Onko teillä avioehtoa? Avioliitossahan omaisuus on yhteistä, joten sen puoleen ei ongelmaa maksaa laina pois. Joutuisit eron sattuessa varakkaampana kuitenkin maksamaan tasinkoa. Jos haluat, että asunto on virallisesti vain sinun ja suojaat sen avioehdolla, niin sinun pitää ostaa miehesi osuus. Et tietenkään maksa miehellesi 100 000€. Miehelläsi on sen verran vakuudellista lainaa asuntoa vastaan. Maksat vain lainan pois ja varainsiirtoveron tuosta kauppasummasta.

• Anonyymi

Riippuen nykyisestä taloudellisesta tilanteesta en maksaisi kaikkea lainaa pois vaan sijoittaisin osan ja jättäisin pienen summan esim. 10 000€ puskuriin. Tai vähintään alkaisin sijoittamaan nykyistä lainaerää. Maksettua lainaa ei saa takaisin, eli voit olla rahaton velattomanakin, jos alat hulluttelemaan.

• Anonyymi

Minä kysyisin tarkemmin sieltä pankin lakimieheltä, hän osaa varmasti ammatti-ihmisenä paremmat neuvot antaa kuin tälle palstalle kirjoittelijat. Huomaa jo osasta vastauksia että ei ole ymmärretty edes kysymystä kun vaan veroista aletaan sönkkäämään.

• Anonyymi

Lakimies sanoo, että ei osaa lonkalta sanoa, mutta voi 300€/h tutkia kuukauden.

Edelleenkin vaikuttaa oletteko avo/avioliitossa ja mikä on taloudellinen tilanne ja onko avioehtoa. Ja se pitää edelleen paikkaansa, ettei yhteisvastuullisessa lainassa ole omaa osuutta. Eli jos maksat yhteisestä lainasta puolet ja toinen puoli ei maksa sitä toista puolta, niin sinulta menee kämppä ja luottotiedot. Ei tuossa mitään veroseuraamuksia kannata miettiä. Lähinnä miten haluat turvata omaisuutesi mahdollisen eron sattuessa. Sijoita rahat ja maksa maksusuunnitelman mukaan kunnes selviää mitä haluat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22