Vanha autoni on siinä kunnossa että se pitäisi vaihtaa. Bensapihi pikkuauto jolla on halpa ajaa mutta kulunut ja kamala se on. Ajattelin uudempaa käytettyä mutta kuukauden päivä selailtua ja pohdittuani asiaa totesin että ei minulla ole varaa maksaa satasia kuussa. Ajatuskin pelottaa.
Ei minulla ole mitään taloudellisia vaikeuksia eikä ole koskaan ollutkaan. En tiedä olenko köyhä vai mikä kun saan palkkaa siinä 3500 euroa kuussa mutta ei tällä ainakaan mitään autoja ostella. Pitää tyytyä tonnin pommeihin jatkossakin. Velkaa ei ole paljoa ennestään, asuntolainaa jokunen kymppi vielä.
Olisi vain ollut mukava kerrankin omistaa hieman parempi auto kun työmatkaakin on useampi kymmenen kilometriä ja kun ikää tulee lisää niin arvostus itseään kohtaan nousee ja tulee mukavuudenhaluiseksi.
Miten ihmisillä on varaa ostaa auto? Kaupan myyjilläkin on mitä hienompia menopelejä. Teslaa ja hienoa mersua on komeat rivit vaikka tiedän tasan tarkkaan mitä myyjät tienaa, vaimo kun oli myyjänä 15 vuotta ennen pomoksi pääsyä.
Miten ihmisillä on varaa kalliisiin autoihin?
132
2419
Vastaukset
- Anonyymi
Velaksihan niitä uusia ostetaan eli rahoituksella.
- Anonyymi
Tai käteisellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai käteisellä.
Totta kai uusia ostetaan käteisellä, mutta sitä todennäköisemmin rahoitusyhtiö on mukana kuviossa, mitä kalliimpi on kaupan kohde.
Itsellä ei koskaan ole ollut autorahoitusta, mutta kallein auto mitä olen käteisellä ostanut, on ollut 22 000€ kottero. Varmaan jos omat estot puuttuisivat, ajelisin 60 000 - 120 000€ autolla, ilman todellisia taloudellisia huolia, mutta eipä omaisuuskaan enää kasvaisi, ainakaan tuossa 120 000€ päässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai uusia ostetaan käteisellä, mutta sitä todennäköisemmin rahoitusyhtiö on mukana kuviossa, mitä kalliimpi on kaupan kohde.
Itsellä ei koskaan ole ollut autorahoitusta, mutta kallein auto mitä olen käteisellä ostanut, on ollut 22 000€ kottero. Varmaan jos omat estot puuttuisivat, ajelisin 60 000 - 120 000€ autolla, ilman todellisia taloudellisia huolia, mutta eipä omaisuuskaan enää kasvaisi, ainakaan tuossa 120 000€ päässä.Ostin nykyisen autoni uutena vuonna 2000, se maksoi 120 000 ja tietysti käteisellä. Vaihdan sen ehkä 5 vuoden päästä johonkin noin 15 vuotiaaseen käytettyyn. Silloin kuulemma bensa-autot olevat tosi halpoja.
- Anonyymi
Avuttomat ehkä ostavatkin, ja maksavat siitä kalliisti.
- Anonyymi
Mietipä sitä.
Auton hinta ei riipu ostajan tulotasosta, joten nämä uusien autojen ostajat tekevät jotain toisin kuin sinä. Tuosta koko lailla suomalaisen keskipalkan kokoisesta palkastasi jää käteesi jotain reilut pari tonnia, joten riippuu muista menoistasi, pystytkö maksamaan muutamia satasia uuteen pikkuautoon. Vaihtoehto tietysti on uudempi käytetty, jolloin valinnanvaraa on jo heti suurempi.
En muuten usko, että kaupan myyjän palkalla ostetaan uusia mersuja ja tesloja tai ylipäänsä vähänkään hintavampia uusia autoja. Jos heillä näitä on, niin rahat siihen on saatu jostain muualta kuin myyjän palkasta. - Anonyymi
Erilaisilla rahoitusjärjestelyillä noita kalliita autoja ostetaan. Otetaan iso viimeinen erä, ns. jäännöserä. Sillä saa rahoituksen hintaa pienemmäksi, mutta käytännössä se tarkoittaa että auto on vaihdettava uuteen ennenkuin viimeinen erä on maksussa.
Joissain tilanteissa voi rahoituksella ostetun paremman auton olla ihan järkevä ostos.
Toisaalta, paljon on niitä, ketkä virittelee oman elintasonsa liian suureksi vrt. tulot.- Anonyymi
Erikoinen tilanne pitää olla. Halvemmalla autolla on halvempi ajaa. Toki ymmärrän, että paremmalla autolla on mukavampi ajaa. Itse ostin 30 000€ auton ja sain avaimet ja laskun mukaan lähtiessä. Sanoovat, että maksa lähipäivinä niin saat auton rekisteröityä itsellesi. Maksoin tilisiirtona. Luottotiedot on hyvästä ja naamavippi parempi.
Olen nähnyt ihmisiä. Jotka ostavat 50 - 100 000€ auton ja mielestään säästävät, ku ovat tehneet niin hyvät kaupat. Silti parin vuoden kohdalla on tuhansia/kymmeniä tuhansia enemmän velkaa kuin auton arvo.
Itse aiheeseen, niin kalliin auton saa priorisoimalla sen tärkeäksi. Tarvitset säännölliset tulot ja luottotiedot. Onnea molempien hankintaan.
- Anonyymi
Yleensä yhdistelmän vaihtoehdot ovat: Näyttävä auto ja vuokra-asunto tai sitten halpa auto ja omistusasunto. Jälkimmäinen yhdistelmä on pidemmän päälle voittaja. ja sinäkin sen huomaat viimeistään siinä vaiheessa kun ne viimeiset muutamat kympit on maksettu.
Auton halpuus tai kalleus ei sinällään kerro mitään varallisuudesta, rahoituksella hankittuja suurin osa arvokkaammista menopeleistä on. Ja sitten on tietysti kalliin näköisiä, mutta todellisuudessa aika halpoja pommeja. On arvelluttasti korjattuja kolariautoja, on todella paljon ajettuja takseja, joiden maalipinta on ollut kalvon alla suojassa, mutta tekniikka on sellaista kuin yli 500 000 ajetulta voi odottaa. Ja on joitain todella nopeasti arvoaan pudottaneita kummajaisia.
Suosittelen pysyttelemään kukkarolle sopivissa autoissa ja samalla kerryttämään säästöjä lainan maksun ohella. Kun laina on maksettu voi sitten harkita humppaako sen maksusta säästyvistä rahoista kaikein tai mieluummin vain pienen osan auton päivitykseen. Uuteen autoon tykästyminen on niitä elämän kalleimpia taloudellisia päätöksiä ja jos pokka pitää ajaa edullisella autolla ja pistää arvokkaan auton "kustannukset" sijoitusrahastoon, niin jossain vaiheessa huomaa, että on päässyt "varakkaaksi" niillä 3500€ tuloilla.- Anonyymi
Nykypäivänä on kohtalaisen moni siinä tilanteessa, että vuokralla asutaan koko elämä. Äkkiä pitää päästä samanlaiseen elintasoon kiinni, kuin 20 vuoden työuran tehnyt henkilö
Melko iso osa on niitäkin, ketkä on hankkineet auton rahoituksella ja asuu vuokralla, omaisuutta ei ole, eikä tule ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykypäivänä on kohtalaisen moni siinä tilanteessa, että vuokralla asutaan koko elämä. Äkkiä pitää päästä samanlaiseen elintasoon kiinni, kuin 20 vuoden työuran tehnyt henkilö
Melko iso osa on niitäkin, ketkä on hankkineet auton rahoituksella ja asuu vuokralla, omaisuutta ei ole, eikä tule ollenkaan.Työn perässä on muutettava vähän väliä.
- Anonyymi
Ostin nykyisen autoni 2017. Se oli 4 vuotta vanha ja hintaa oli 17500 euroa. Maksoin käsirahaa 2000 euroa. Maksoin 250 euroa kuukaudessa eikä silloin ollut mitään viimeistä suurempaa erää. Nyt joutuu saman kuukausimaksun maksamaan kympitonnin autosta ja vielä pari tonnia sitten viimeiseksi eräksi. Onko korot sitten niin korkeat? Silloin oli 0,99% kaikissa autoissa ja liikkeissä.
- Anonyymi
Ostin tänä kesänä uuden auton, jossa osamaksukorko on 0.99% ja maksuaika 5 vuotta. Viimeisen erän sai ihan itse valita eikä sillä ollut vaikutusta korkoon. Viimeisen erän suuruus vaikuttaa suoraan kuukausimaksuun tietysti.
Keväällä sai uusiin autoihin 0-korollakin lainan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin tänä kesänä uuden auton, jossa osamaksukorko on 0.99% ja maksuaika 5 vuotta. Viimeisen erän sai ihan itse valita eikä sillä ollut vaikutusta korkoon. Viimeisen erän suuruus vaikuttaa suoraan kuukausimaksuun tietysti.
Keväällä sai uusiin autoihin 0-korollakin lainan.Nollakorko on todellinen nollakorko vain mikäli siihen ei lisätä kuluja ja sen vaihtoehtona ei ole käteisalennus tai vaihtoehtoinen tarjous. Esimerkiksi joskus voi valita ottaako nollakoron vai talvipyörät 0-500€. Vaihtoauto tietty hämärtää koko kuvion. Paljonko vanhasta hyvitetään kun on nollakorkotarjous, entä silloin kun ei ole?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nollakorko on todellinen nollakorko vain mikäli siihen ei lisätä kuluja ja sen vaihtoehtona ei ole käteisalennus tai vaihtoehtoinen tarjous. Esimerkiksi joskus voi valita ottaako nollakoron vai talvipyörät 0-500€. Vaihtoauto tietty hämärtää koko kuvion. Paljonko vanhasta hyvitetään kun on nollakorkotarjous, entä silloin kun ei ole?
No se on selvää tietysti, että autoliike on jollain tavalla sponsoroimassa rahoitusyhtiöltä nollakoronntai lähes nollakoronnvuoksi. Täytyyhän rahoitusyhtiönkin ’elää’. Kuukausittainen kulutkin on suuri, yleensä15€ ja päälle tulee vielä lainan perustamiskulu, parisensataa, joten kyllä todellinen korko on jotain aivan muuta kuin nolla.
Nuo kuluthan peritään aina, korosta riippumatta, joten onhan ilmoitettu nollakorko kuitenkin laskemassa kuukausierää.
Vaihtoauton hinnalla ilman muuta ’pelataan’. Tapauksesta riippuen hyvitys vanhasta voi olla jopa suurempi kuin millä hintaa se sitten myydään edelleen käytettynä. Jos uutta ja vähän arvokkaampaa autoa on ostamassa, niin vaihtoautosta hyvitetään selvästi enemmän kuin halvempaan uuteen autoon.
Ainoa mikä on varmaa, niin autoliike sen paremmin kuin rahoitusyhtiökään ei tee tappiota ja kaikki kustannukset maksaa ostaja. . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin tänä kesänä uuden auton, jossa osamaksukorko on 0.99% ja maksuaika 5 vuotta. Viimeisen erän sai ihan itse valita eikä sillä ollut vaikutusta korkoon. Viimeisen erän suuruus vaikuttaa suoraan kuukausimaksuun tietysti.
Keväällä sai uusiin autoihin 0-korollakin lainan.Sinulla on päälle silti 20€/kk tilinhoitomaksu ja varmasti otit sen ison viimeisen erän eli arvon alenema on isompi, kuin lyhennyksesi. Varaudu siihen, että autosta luopuminen maksaa sinulle tuhansia 2 vuoden päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on päälle silti 20€/kk tilinhoitomaksu ja varmasti otit sen ison viimeisen erän eli arvon alenema on isompi, kuin lyhennyksesi. Varaudu siihen, että autosta luopuminen maksaa sinulle tuhansia 2 vuoden päästä.
Miksi siirsit minut kohteeksesi kommentissasi? Ja kirjoitat vastoin mitään tietoa minun tilanteestasi eli puutaheinää.
Sulla varmaan on hyvä ja perusteltu näkemys, joka sai suoltamaan tuollaisen kommentin? Avaisitko motivaatiotasi vähän?
Kun minun tilanteeni sinua noin kiinnostaa, niin voi toki kertoakin siitä. Minä maksan 15€/kk tilihoitomaksua ja laina-aina 5 vuotta ja viimeinen maksuerä on vajaa 9000€.
Tarkkaan mietin kyllä tuon viimeisen maksuerä suuruuden niin, että se on selvästikin alle sen arvon, joka uuden autoni arvioitu arvo tuolloin on. Ja vielä niin, että pystyn tuon erän helposti maksamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se on selvää tietysti, että autoliike on jollain tavalla sponsoroimassa rahoitusyhtiöltä nollakoronntai lähes nollakoronnvuoksi. Täytyyhän rahoitusyhtiönkin ’elää’. Kuukausittainen kulutkin on suuri, yleensä15€ ja päälle tulee vielä lainan perustamiskulu, parisensataa, joten kyllä todellinen korko on jotain aivan muuta kuin nolla.
Nuo kuluthan peritään aina, korosta riippumatta, joten onhan ilmoitettu nollakorko kuitenkin laskemassa kuukausierää.
Vaihtoauton hinnalla ilman muuta ’pelataan’. Tapauksesta riippuen hyvitys vanhasta voi olla jopa suurempi kuin millä hintaa se sitten myydään edelleen käytettynä. Jos uutta ja vähän arvokkaampaa autoa on ostamassa, niin vaihtoautosta hyvitetään selvästi enemmän kuin halvempaan uuteen autoon.
Ainoa mikä on varmaa, niin autoliike sen paremmin kuin rahoitusyhtiökään ei tee tappiota ja kaikki kustannukset maksaa ostaja. .Aivan satunnaisesti näkee edelleen tarjouksia "ei korkoa, ei kuluja, todellinen vuosikorko 0%", mutta niihin tarttumisen järkevyys riippuu silti siitä, onko niille vaihtoehtona jokin muu etu.
Korkoedun hyödyllisyys asiakkaalle riippuu myös aika paljon siitä, ketä korkoetua siinä käytännössä on tarjoamassa. Auton valmistaja, maahantuoja vai myymäläketju. Jos ensimmäinen niin korkoedun lisäksi saattaa myös hyvitys vanhasta autosta olla ok tai autosta saa normaalin alennuksen ilman vaihtoautoa. Mutta jos korkoedun myöntää automyyntiketju, niin muut edut voi unohtaa. Maahantuojan antama etu riippuu siitä, onko sillä suora yhteys myyjäketjuun vai ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan satunnaisesti näkee edelleen tarjouksia "ei korkoa, ei kuluja, todellinen vuosikorko 0%", mutta niihin tarttumisen järkevyys riippuu silti siitä, onko niille vaihtoehtona jokin muu etu.
Korkoedun hyödyllisyys asiakkaalle riippuu myös aika paljon siitä, ketä korkoetua siinä käytännössä on tarjoamassa. Auton valmistaja, maahantuoja vai myymäläketju. Jos ensimmäinen niin korkoedun lisäksi saattaa myös hyvitys vanhasta autosta olla ok tai autosta saa normaalin alennuksen ilman vaihtoautoa. Mutta jos korkoedun myöntää automyyntiketju, niin muut edut voi unohtaa. Maahantuojan antama etu riippuu siitä, onko sillä suora yhteys myyjäketjuun vai ei.Isoin ongelma noissa kuluttomissa on, että joudut ostamaan jonkun varastossa olevan Mazdan tms auton josta he haluavat oikeasti eroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoin ongelma noissa kuluttomissa on, että joudut ostamaan jonkun varastossa olevan Mazdan tms auton josta he haluavat oikeasti eroon.
No sehän ei ole ongelma, mikäli he haluavat päästä eroon mallista jonka ostaja haluaa. Ja jos niitä poistomalleja on jotain 20 tarjolla koko Suomeen, niin luultavasti löytyy riittävästi osumia. Kyllä se on välillä kiva, että tietää saaneensa tehtaan markkinointibudjetista sponsoroidun auton, siis jos on ollut juuri sellaista harkitsemassa muutenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoin ongelma noissa kuluttomissa on, että joudut ostamaan jonkun varastossa olevan Mazdan tms auton josta he haluavat oikeasti eroon.
Juuri tällä hetkellä autoliikkeet haluavat eroon v 2025 malleista, kun v2026 mallit ovat jo tulossa. Jos löydät itsellesi sopivan noista ’hyllyssä olevista’ 2025-malleista, niin saat nopeasti ja mukavilla alennuksilla/lisävarusteilla uuden auton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoin ongelma noissa kuluttomissa on, että joudut ostamaan jonkun varastossa olevan Mazdan tms auton josta he haluavat oikeasti eroon.
Mazda on sentään hyvä valinta mutta jos joutuu ostamaan jonkun Vw-konsernikyhäelmän, on toivo vähissä selviytyä auton omistuksestaan kunnialla.
- Anonyymi
Elä huoli joutavia. Velaksi nuo pullistelijat ajelevat, velaksi on asunnot, kodinkoneet, sisustus ja etelän matkailu. Perse auki ja yhdeksän jälkeen haetaan kaupasta punalaputettuja tuotteita ja tietysti Mersulla tai Teslalla.
- Anonyymi
Yksityisillä ei kovinkaan usein ole ’irroitettavaa’ rahaa maksaa uusi auto käteisellä, kuten ei asuntoakaan. Kyllä ne lähes poikkeuksetta velalla ostetaan. Eikä siinä mitään pahaa olekaan, kunhan lainojen hoitokyky on kunnossa. Koko elinkeinoelämäkinhän pyörii velkarahalla ja niinhän tekee valtiokin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityisillä ei kovinkaan usein ole ’irroitettavaa’ rahaa maksaa uusi auto käteisellä, kuten ei asuntoakaan. Kyllä ne lähes poikkeuksetta velalla ostetaan. Eikä siinä mitään pahaa olekaan, kunhan lainojen hoitokyky on kunnossa. Koko elinkeinoelämäkinhän pyörii velkarahalla ja niinhän tekee valtiokin.
Hyvillä tksityisillä on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvillä tksityisillä on
Joillain voi toki olla, mutta harvemmilla. Ja siltikään ei autoa aina makseta käteisellä ellei nyt likviditeetti ole niin suuri, että se ei paljon heilahda uuden auton 40-70 tonnin laskusta.
- Anonyymi
No ehkä sitten noita punalaputettujakin tuotteita on mukavampi hakea mersulla tai teslalla kuin loppuun ajetulla skodalla. Mitäpä arvelet? 😎
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityisillä ei kovinkaan usein ole ’irroitettavaa’ rahaa maksaa uusi auto käteisellä, kuten ei asuntoakaan. Kyllä ne lähes poikkeuksetta velalla ostetaan. Eikä siinä mitään pahaa olekaan, kunhan lainojen hoitokyky on kunnossa. Koko elinkeinoelämäkinhän pyörii velkarahalla ja niinhän tekee valtiokin.
Se, että jos itsellä ei ole "irrotettavaa" rahaa maksaa uusi auto, niin ei tarkoita sitä, etteikö muilla olisi. Mutta sellainen ero auton ostamisessa käteisellä vs luotolla on, että keskimäärin käteisellä ostetaan halvempia uusia autoja. Vaikka todennäköistä on, että käteisellä ostavalla olisi varaa kalliimpaan autoon kuin 2x kalliimman rahoituksella ostaneella / yksityisliisanneella.
Aina tarinoidaan siitä, että auto kannattaa ostaa rahoituksella, jotta rahan voi pitää tuottamassa, mutta todellisuus on sitä, että suurin osa rahoituksella autoa hankkivista eivät koreile kovin korkealla pääomatulotilastoissa. Taitaa käteisostajilla kuitenkin olla kukkaro keskimäärin paremmassa kunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että jos itsellä ei ole "irrotettavaa" rahaa maksaa uusi auto, niin ei tarkoita sitä, etteikö muilla olisi. Mutta sellainen ero auton ostamisessa käteisellä vs luotolla on, että keskimäärin käteisellä ostetaan halvempia uusia autoja. Vaikka todennäköistä on, että käteisellä ostavalla olisi varaa kalliimpaan autoon kuin 2x kalliimman rahoituksella ostaneella / yksityisliisanneella.
Aina tarinoidaan siitä, että auto kannattaa ostaa rahoituksella, jotta rahan voi pitää tuottamassa, mutta todellisuus on sitä, että suurin osa rahoituksella autoa hankkivista eivät koreile kovin korkealla pääomatulotilastoissa. Taitaa käteisostajilla kuitenkin olla kukkaro keskimäärin paremmassa kunnossa.Heh heh…. Juu teitä ’rahamiehiähän’ tietysti aina nousee näihin keskusteluihin elvistelemään ettei uutta autoa kannata velaksi ostaa, vaan käteisellä…. 🤣😂😂🥱.
Wanneberahalla ei uutta autoa osteta, vaikka mieli tekisi… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ehkä sitten noita punalaputettujakin tuotteita on mukavampi hakea mersulla tai teslalla kuin loppuun ajetulla skodalla. Mitäpä arvelet? 😎
Niin eräskin rouva päivitteli että:Ompa tämä leipä nykyään kallista,kun astuii mökki pahasensa sisään pyöritellen uuden karhean Mersunsa avaimia sormessaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityisillä ei kovinkaan usein ole ’irroitettavaa’ rahaa maksaa uusi auto käteisellä, kuten ei asuntoakaan. Kyllä ne lähes poikkeuksetta velalla ostetaan. Eikä siinä mitään pahaa olekaan, kunhan lainojen hoitokyky on kunnossa. Koko elinkeinoelämäkinhän pyörii velkarahalla ja niinhän tekee valtiokin.
Maailma on muuttunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh heh…. Juu teitä ’rahamiehiähän’ tietysti aina nousee näihin keskusteluihin elvistelemään ettei uutta autoa kannata velaksi ostaa, vaan käteisellä…. 🤣😂😂🥱.
Wanneberahalla ei uutta autoa osteta, vaikka mieli tekisi…Ei yhtään Velka autoa hankkinut ja ikää on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei yhtään Velka autoa hankkinut ja ikää on
Näin on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityisillä ei kovinkaan usein ole ’irroitettavaa’ rahaa maksaa uusi auto käteisellä, kuten ei asuntoakaan. Kyllä ne lähes poikkeuksetta velalla ostetaan. Eikä siinä mitään pahaa olekaan, kunhan lainojen hoitokyky on kunnossa. Koko elinkeinoelämäkinhän pyörii velkarahalla ja niinhän tekee valtiokin.
Taidan sitten olla ns. erilainen nuori kun meillä on ollut viimeksi velkaa n.100.000mk 90-luvun alussa. Ostettiin hyvä omakotitalo halvalla laman polvilleen laittamilta. Laina maksettiin puolessa vuodessa takaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillain voi toki olla, mutta harvemmilla. Ja siltikään ei autoa aina makseta käteisellä ellei nyt likviditeetti ole niin suuri, että se ei paljon heilahda uuden auton 40-70 tonnin laskusta.
Fiksu antaa muiden ajaa kalleimmat kilometrit pois ja ostaa auton puoleen hintaan. Kävin sukulaiselleni hakemassa Saksasta vuonna 2015 10 vuotta vanhan Toyota Avensiksen jolla oli ajettu 30 tkm. Maksoi alle 5 tuhatta ja oli kuin uusi sisältä ja päältä. Huoltokirjassa merkkihuollon leima vuosittain 3000km välein. Oli helppo ostaa ja auto on yhä täydessä iskussa. Eivät siellä Saksassa tuollaisia osta kun eivät ymmärrä, mikä auto kestää ja on muutenkin kaikkein harmittomin pitää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh heh…. Juu teitä ’rahamiehiähän’ tietysti aina nousee näihin keskusteluihin elvistelemään ettei uutta autoa kannata velaksi ostaa, vaan käteisellä…. 🤣😂😂🥱.
Wanneberahalla ei uutta autoa osteta, vaikka mieli tekisi…Aika rohkeaa kirjoitella omia luulojaan kun ei lopultakaan tiedä mitään ihmisten todellisesta varallisuudesta. Eilen osakesalkun arvo nousi 60.000€ mutta tänään vain n. 10.000. Pari viikkoa sitten ilmestyi tilille parisataa tuhatta rahaa metsäkauppojen seurauksena. Mitähän sinun päällesi tapahtuisi jos pelaisit samanlaisilla rahoilla siellä kaupungin vuokrayksiössäsi. Kaikki ei mene tasan, onneksi.
- Anonyymi
Eihän ne osta niitä. Ei edesvelaksi. Ne vuokraavat autoja. Yksityisleasing tarkoittaa auton vuokraamista. Kuukausimaksu eli vuokra maksetaan siis velalla. Autoliike saa enemmän rahaa rahoitustuotoilla eli leasingsopimusten myynnilllä ja korkotuotoilla ja huoltosopimuksilla ja vakuutusprovisioilla kuin sen auton "myynnillä". Auton "myynti" on nappikauppaan. Raha liikkuu siinä mitä sen ympärille on liitetty maksullisia "palveluita". Auto on se karamelli joka vetää lapsenuskoisen audimiehen myymälään tekemään kuukausivuokrasopimuksen joka on useimmiten liian kallis hänen todelliseen tulotasoonsa. Nykyajan velkatorppareita.
Autojobbari-Pertsa Herttoniemestä - Anonyymi
Voisin ostaa koska tahansa vaikka pari kolme uutta teslaa, mutta ajelen edullisella 10-vuotiaalla laatuautolla. Jokainen tallaa omalla tavallaan ja pistää etusijalle erilaisia asioita. Auton hinta romahtaa paljon heti ensimmäisinä vuosina.
- Anonyymi
Niin, rahaa on kuin roskaa…. Silti mietit jonkin kulutustavaran arvonpudotusta tarkasti ja siksi tyydyt vanhoihin loppuunajettuihin koskiin…😎😂😂
Todella uskottavaa 😂🤣🤣🤣 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, rahaa on kuin roskaa…. Silti mietit jonkin kulutustavaran arvonpudotusta tarkasti ja siksi tyydyt vanhoihin loppuunajettuihin koskiin…😎😂😂
Todella uskottavaa 😂🤣🤣🤣Luulen, että tuossa on ihan tavallinen tapaus. Raha ei pysy säästössä jos sen pistää menemään autoihin, viinaan ja naisiin. Moni nauttii ajatuksesta, että voi ostaa jotain jos siltä tuntuu. Se tunne on monesti nautinnollisempi kuin, että oikeasti toteuttaa sen ja tietty ne kaikki muutkin rahankäyttökohteet.
Parempi 12 Teslaa rahastoissa kuin kaksi pihassa.
Voi olla, että 12 Teslan arvoinen sijoitussalkku ja 2x 5 000€ auto pihassa, tekee sinusta naapurin silmissä köyhemmän kuin jos sinulla olisi lähes tyhjä sijoitussalkku, mutta 2 uutta Teslaa pihassa. Mutta kumpi sitten on parempi? Niin ne käärinliinan taskut...unohdin.
- Anonyymi
Olennaista on kuinka paljon ajat vuodessa. Onko auto sinullr koriste vai pelkästään paikasta toiseen siirtymistä varten mahdollisimman halvalla.
- Anonyymi
Jos ei ole mahdollisuutta korjailla ja huoltaa autoa itse niin uudehko auto ei tule välttämättä sen kalliimmaksi kuin vanhakaan. Uuden auton polttoainekulut ovat pienet (etenkin sähköautolla) eikä takuun alaiseen autoon tule ylimääräisiä remontteja maksettavaksi.
- Anonyymi
Intiasta saa uuden auton 3000 eurolla
- Anonyymi
Tästä edullisesti varma peli!
https://huutokaupat.com/kohde/5699883/ford-focus-paivittaisesta-ajosta-2003- Anonyymi
ajettu vain 233 tkm nää menee heittämällä 350 tkm
- Anonyymi
Ajan yli 100000e bemarilla. Ostin kokonaan osamaksulla ilman käsirahaa. Tulot bruttona vajaa 150tuhatta vuodessa. Kk erä 1365e ja siellä on joku ehkä 30% viimeinen erä. Toki en maksa koskaan sitä viimeistä erää vaan auto vaihtuu sitä ennen. Kun on isot tulot pystyy hankkimaan kunnon auton. Köyhä ei pysty velkaa saamaan.
- Anonyymi
Hahhaaa, lisää näitä...sinulle pitäisi myöntää valtion puolesta uhrautuneiden mitali. 90% työsi ansioita menee veroina valtion kassaan :D
- Anonyymi
Laskea et ainakaan osaa niin paljoa, että trollaus kuulostaisi aidolta.
- Anonyymi
Nykyautot on aika hyviä, ei juuri ruostu ja moottorit kestävät. Itse osaan tehdä jonkin verran korjauksia, joten huoltokulut on lähinnä varaosien ja tarvikkeiden hinta. Autojen hinta 1500-3000 välillä, sen huomasin, ettei enää 1000 eurolla saa hyvää autoa niin kuin ennen, täytyy pistää vähän lisää, onhan toki rahanarvokin muuttunut.
- Anonyymi
Tonnillakin saa aivan käyttökelpoisen auton kunhan vain osaa etsiä sen oikean. Kaupungissa se saattaa olla itsetuntokysymys mutta maalla arvostetaan järkeviä ihmisiä. Maalla myös osataan korjata laitteita joiden korjauttaminen firmassa ei ole enää taloudellisesti kannattavaa. Viimeksi vaihdoin pesukoneen rummun laakerin muuten ehjään koneeseen.
- Anonyymi
Sähköauton ostaisin mielelläni, mutta alle 4 tonnin hintaluokassa on aika vähän valinnanvaraa vielä. Aika tietysti korjaa tämänkin, 10 vuoden päästä voisi jo harkita alkupään Teslan hankintaa, silloin niillä on ikää joku 20 v.
- Anonyymi
20 vuotta vanhalla sähköautolla ei enää ajeta, päivitykset ja akku on loppu jo paljon aikaisemmin. Uusi akku, jos niitä edes saa, maksaa kymppitonneja.
- Anonyymi
10 vuoden päästä alkupään tesla on ollut useita vuosia ser-jätteenä eikä se ole enää Tesla-muodossa myynnissä
- Anonyymi
Osta viiden tonnin toyota. Et voi sillä paljoa hävitä. Älä osta vanhaa premiumautoa, remontti voi (ja maksaakin) helposti tuon tojon hinnan verran.
- Anonyymi
Heillä jotka ahnehtii ja keinottelee ahneela tavalla.
Suurimmalla osalla kuitenkin on osamaksulla hankittu auto ja kun Suomi ja tämä hallitus ei halua sähköautoja tai avustaa hankinnoissa hinnoissa, niin ajellana bensalla ja eihän tämä persujen hallitu muutoinkaan välitä luonnosta, ilmasta ja herratkin lentää jatkuvasti esimerkikis eduskunta saa lentää ilmaiseksi.
Wallinheimolle pit säätsää lentoreitti Jyväskylään kun ykisn matkustaa ilmaiseksi siinä, niin köyhä mies että ei ola varaa maksaa omistaan. Saa Ylelt yli 1500 euroa, oamta palkat ja erilaiset kokous palkkiota vielä näin ne porsaat elää ja opettaa köyhiä säästämään.
Tärkeimmät persujen rasvamahat ajavat takseilla ja osa omalla autolla, seisottavat niitä eduskunnan tiloissa, lataavat autonsa siellä ja hakevat kilometrikorvauksia veronmaksjaien piikkiin yksin paskamaha yli 33 tuhattaa kun ei jaksa edes kävellä oiekin Lapsita asti pitää kerätä isoja tilejä itselleen ja maha sen kun paisuu. Amen- Anonyymi
Tuutin täydeltä kateellisen luuserin paskaa.
- Anonyymi
Käytetythän ovat kallistuneet rajusti eikä niitä tonnin käyttökelpoisia autoja niin vain enää löydy. Kolmella tonnilla saa nyt kesäauton. Tämä johtuu tietenkin siitä perinteisestä kysynnän ja tarjonnan laista. Halvat autot loppuu vielä kokonaan eikä köyhät aja sitten kuin polkupyörällä. Se on nimittäin pakko ostaa sitten rahasyöppö sähköauto.
- Anonyymi
Yksityisleasing eli vekkuliveto. Sillä noita sähkäreitä ostellaan.
- Anonyymi
Aina ostanut autoni käteisellä, näin on heti oma, eikä yhtäkään kiesiä ole tarvinnut katua, vaikka ei viimestä huutoa olekkaan.
- Anonyymi
Rahoituksella saa.
Ja auto katoaa, kun rahat loppuu.
Päätyy Neukkulaan.
Mihinkäs muualle.
Puretaan ja osiksi.
Osat myydään pimeille markkinoille.
MTV3 - Anonyymi
Tattarisuolla on niitä entisiä hienoja romukasoissa litistettynä ja paljon heh!
- Anonyymi
Mutta asiat ovat muuttuneet ehkä hiukan enään lottovoittojakaan ei pystytä viemään. niin helpolla kun ennenvanhaan ne vei rääpäleet limavittu kartelli suomihiora oy ab, kai näillä rääpäleillä joku idea on miten sen tekee nykyään. En ole vielä keksinyt itse sitä. Itse uhri..
- Anonyymi
Jos on 2000 eskoa maksaa vuokraa, saat loistoauton hanurisi alle..
Entivanhaan tällaisilla ajeli vain isot johtajat, elokuvatähdet ja huumekauppiaat.
Maailma muuttuu.- Anonyymi
Nykyään niillä ajaa vaan poliitikot ja maahanmuuttajat. Näkeehän sen joka päivä ainakin pääkaupunkiseudulla.
- Anonyymi
Ei normaalilla työssä käyvällä ihmisellä ole varaa pitää autoa suomessa. Kyllähän niitä voi ostaa halvalla, mutta ylläpito vakuutuksineen ja veroineen on mahdoton ellet ole joku superisopalkkainen johtaja. Siksi minäkin ajan firman autolla josta en maksa enkä omista yhtään mitään.
- Anonyymi
Kyllä maksat veroja autoedustasi.
- Anonyymi
Verot ja vakuutukset voimaksaa OP:n bonuksilla. Ei niitä omalla rahalla tarvitse maksaa kun tulevat privaatti-jäsenyyden kylkiäisinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verot ja vakuutukset voimaksaa OP:n bonuksilla. Ei niitä omalla rahalla tarvitse maksaa kun tulevat privaatti-jäsenyyden kylkiäisinä.
Mutta hitto kun tuo systeemi muuttuu ensi vuonna. Verottaja tuli liian kateelliseksi bonuksista.
Osa ihmisistä käy edelleen töissä ja tienaa rahaa ihan itse
- Anonyymi
Sitä minäkin viimeksi tänään ihmettelin, miten ihmisillä on varaa kalliisiin autoihin. Velaksi ostetaan? Ovat työsuhdeautoja? Vai leasingilla?
- Anonyymi
Ihan tavallisilla ihmisillä (pariskunnilla) on ensin 300 000€ asuntolaina 15-20 vuotta, sitten kun se laina on maksettu, niin omaisuutta alkaa karttua rahastoihin, osakkeisiin yms. Esimerkiksi 60 000€ auto on ostettavissa käteisellä jo muutama vuosi asuntolainan pois maksun jälkeen. Tietysti mikäli on keksinytn lainan maksusta vapautuneille varoille muita humppauskohteita, niin sitten auto ehkä hankitaan rahoituksella, mutta mitään taloudellista estettä sitä ei olisi hankkia käteisellä, jos ei ole päästänyt menoja käsistä lainanmaksun jälkeen.
Tavallaan ihmettelen sitäkin, miten asuntovelkaa ei ymmärretä summaksi, joka on pystytty työnteolla maksamaan pois ja sitten ihmetellään kerta kaikkiaan mahdottomana summana, todellisuudessa paljon asuntolainaa pienempää summaa autohankinnassa.
"miten voi tavallisella ihmisellä voi olla varaa 60 000€ autoon" ...kun ovat kuitenkin maksaneet 300 000€ asuntonsakin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan tavallisilla ihmisillä (pariskunnilla) on ensin 300 000€ asuntolaina 15-20 vuotta, sitten kun se laina on maksettu, niin omaisuutta alkaa karttua rahastoihin, osakkeisiin yms. Esimerkiksi 60 000€ auto on ostettavissa käteisellä jo muutama vuosi asuntolainan pois maksun jälkeen. Tietysti mikäli on keksinytn lainan maksusta vapautuneille varoille muita humppauskohteita, niin sitten auto ehkä hankitaan rahoituksella, mutta mitään taloudellista estettä sitä ei olisi hankkia käteisellä, jos ei ole päästänyt menoja käsistä lainanmaksun jälkeen.
Tavallaan ihmettelen sitäkin, miten asuntovelkaa ei ymmärretä summaksi, joka on pystytty työnteolla maksamaan pois ja sitten ihmetellään kerta kaikkiaan mahdottomana summana, todellisuudessa paljon asuntolainaa pienempää summaa autohankinnassa.
"miten voi tavallisella ihmisellä voi olla varaa 60 000€ autoon" ...kun ovat kuitenkin maksaneet 300 000€ asuntonsakin?Näin se on, asuntolainan jälkeen alkoi rahaa jäämään säästöön vuosittain 15 000 - 50 000 euroa. Sitä on nyt sijoitettuna tuottavasti, eikä ole uutta auto ostettu, mielenkiinto loppuu, kun alkaa laskemaan veron osuutta autosta, autovero, alv, laaja kasko pitäisi ottaa, merkkiliikkeen huollot jne. Mielummin lopettaa työnteon ja elää kuten sosialistisessa valtiossa kuuluu, ilman uusia autoja yms.
- Anonyymi
Älä välitä, 90% kaikista autoista rahoitusyhtiöiden ,ihmiset ajaa 60kk maksuajalla olevilla autoilla. 100-500e kuukausimaksuilla, samoin huonekalut, kännykät, tietokoneet, televisiot, pesukoneet, asunnosta varmaan 100-200.000 velkaa? Kulissit on hienot, mutta kaupan luottokortti ja bensakortti aina miinuksella, eikä saa kunnon rahaa edes seinästä. Sinä ajat vanhalla autolla ja minä ajan 25v vanhalla, ei ole velkaa ja saan sillä osamaksulla, jonka muut maksavat joka kuukausi, niin kuukauden bensat. Ja jääkin vielä, mukava käydä pankkiautomaatilla, kun voi itse päättää, paljonko haluan käteistä. Enkä niin välitä hienosta ja kalliista autosta, ei minun tarvitse näyttää kenellekkään, että minulla menee hyvin.
- Anonyymi
Käytettynä ostin vuonna -17 hinta 4,7k. Edelleen käy ja kukkuu.
Käteisellä joo, mutta osia on vuosien varrella koriin vaihdettu eli "osamaksulla" :D - Anonyymi
Mitä enemmän sitoutuu maksamaan sitä enemmän katoaa omia rahoja joita ei saa koskaan takaisin. Lisäksi joka käyttää muiden rahoja eli rahoitusta joutuu pakolla maksamaan korkeampia vakuutusmaksuja. Näistä tulee merkittävä kulu.
Jos joku ostaa vaikka käytetyn 10 vuotiaan ja 200 000km ajetun Volvon, Audin, Mersun,, Toyotan autoliikkeestä. Maksaa ehken 2000 eur enemmän kuin suoraan joltakin ihmiseltä. Ostohinta voi olla 14500e autoliikkeestä niin 5000e katoaa lähes välittömästi maksettuja rahoja joita ei saa takaisin. Heti tulee sellainen lasku.
Samalla aikaa joku halvemman auton ostanut on omistanut sen yli 5 vuotta, 2000 - 2500e hinnalla ostetun jossa omia rahoja ei ole välttämättä kadonnut yhtään. Aika kannattavaa, näin vähän maksettu ja ne tonnit vielä saa kaikki omalle tilille. 5 vuoden aikana ei ole pakollista kaskoa kun ei rahoitusta, vakuutuksiin mennyt 5 vuodessa 120e x 5 = 600 €. - Anonyymi
Ai miten on varaa? No kato kun on sitä rahaa.
- Anonyymi
Parisuhde ja yhteiset hankinnat on se ratkaisu meille tavallisille pulliaisille.
On hieman eri asia maksaa yksin kuin kaksin sähköt, vakuutukset,verot, asumisen jne ellei tosiaan ole sitä perämehtää ja oravannahkoja lämmitetyssä tallissa.- Anonyymi
No ei ole kumpaakaan ja yksin maksan kaikki pakolliset asumisen kulut. Sekä auton, joka on välttämätön, kun asun maaseudulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole kumpaakaan ja yksin maksan kaikki pakolliset asumisen kulut. Sekä auton, joka on välttämätön, kun asun maaseudulla.
Ei ole ei.
Yksin elämisen bonus on ettei tarvitse muodostaa sopimussuhteita. Suhdemarkkinoilla vanhemmiten ei enää ole näitä etsitään yhteiseen elämään ihmistä vaan ne on muodostettu yleensä siinä iässä kun pitää jonkun huolehtia lapsista ja vielä saa lainaa pankista . Kun aika on mennyt ohi hyötysuhteina nähdään parin pettäminen ja seksuaalisuuden tyydyttäminen sellaisen ihmisen kanssa joka sekin on nykyajan käyttötavaraa.
Hieman aiheen vierestä mutta itse olen tyytyväinen tuohon vanhaan ja halpaan toimivaan autoon mihin osamaksulla varaa.
- Anonyymi
Joillakin on, toisilla ei. Aivan kuten kaikissa muissa(kin) rahaa vaativissa hommeleissa. Ja minkä painoarvon kukakin millekin asialle laittaa. Voihan olla, että hurjan kalliin auton omistajalla ei ole mitään muuta, tai vain hyvin hääppöisesti.
- Anonyymi
juu, itsekin laskin, että jos pistäisin autoon all-in, muuttaisin yhteen sjoitusyksiööni, eli siis halvimpaan omistusasuntoon mitä minulta löytyy, niin pystyisin ostamaan noin 300 000€ auton ja päivittämään sen 3 vuoden välein, edellyttäen, että 160 000€ väliraha aina riittäsi, niin 10 kertaa, eli 30 vuoden ajan.
Mutta kuitenkin ajan tällä hetkellä noin 12 000€ arvoisella VW Pololla...Enkä ajatellut toteuttaa tuota ajatusleikkiä...
- Anonyymi
Olen ihmetellyt samaa. Kukaan ei tilaa palveluja, mutta samalla ajellaan kalliilla autoilla. "ei ole rahaa" Vittu! Onhan sitä jos ajellaan 100000 egen autoilla. Oma talokin saa mädäntyä ympäriltä, mutta se AUTO!
- Anonyymi
Kyllä elämä olisi paljon kurjempaa jos ei olisi vaihdellu , rakennellu yms . kokeillu erilaisia autoja laidasta laitaan , paljon mukavia muistoja mitä muistella , toki tärkeämpikin on mutta osa kokonaisuutta .
- Anonyymi
Osta käytetty toyota niin ei tarvii olla naimisissa auto ja korjaamovelkojen kanssa. Unohda ne nykyajan teslat ja vikaherkät saksalaiset romukasat.
- Anonyymi
Olet harvinaisen ja hyvin oikeassa. Autoa olen vaihtanut, merkkiä en, vaikka koiranleuat sanovat: toi ota (= Toyota), kun et muuta saa.
- Anonyymi
3500,-/kk. tienaavan aloituspostaajan tarinassa on jotain outoa. Asunto on tällä siis oma, josta suht.pienehkö velkataakka tuloihin nähden.
Rahoilla on tietty liukkaat jäljet mikäli kyseessä on uhkapeliriippuvuus taikka huumeiden käytöstä aiheutuva rahanhallinta ongelma. - Anonyymi
Kovasti tyypillistä keskustelua, kun kohde on auto.
Jotkut yrittävä ihan epätoivoon saakka perustella miksi kannattaa ostaa muutaman tonnin auto ja viisastelevat ilmeisesti kateuksissaan tms joku muu vastaava syy, kun joku ostaa uuden auton niillä keinoilla, joita itsellä sattuu olemasn.
Autohan on kulutustavaraa, ei sijoitus, joten kyllä hankinta tehdään muilla kriteereillä kuin joskus vuosien ja vuosien päähän ajankohtaiseksi tulevan vaihtoarvon perustella. Onhan se nyt han normaalia, että hankitaan auto, joka miellyttää ja vastaa tarkoitustaan. Myös luotettavuudesta ja huolettomuudesta useimmat ovat valmiita maksamaan. Miksi häiritsee, jos joku pitää autosta, jota itse ei missään tapauksessa hankkisi?
Eipä muidenkaan kulutustavaroiden osalta moista mökää nouse.
Asunnot, jotka oikeasti ovat huikean kalliita, ostetaan hyvin usein samantapaisella kriteereillä, se mikä miellyttää ja siitä ollaan valmiita maksamaan jopa satoja tuhansia. Eikä mitään takeita ole asunnon arvon pysymisestäkäön. Jos edes saa myytyä sen joskus, jos tarve tulee.- Anonyymi
Auto on kestotuote, ei kulutustavara. Auto kestää käyttöä helposti yli 30 vuotta, jos siitä vain pitää huolen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto on kestotuote, ei kulutustavara. Auto kestää käyttöä helposti yli 30 vuotta, jos siitä vain pitää huolen.
Käsitteellä ei ole merkitystä, se mikä on oleellista on, ettei kyse ole sijoituksesta, jonka arvioitua arvoa vuosien päästä pitää ratkaisevana hankintapäätöstä tehtäessä.
Se on totta, että tavarasta huolehtiminen pidentää käyttöikää…
- Anonyymi
Mulla ainoastaan 6,5 X 33 v aikana vanha murju heh.
- Anonyymi
Sulla on taloudessa jotain tosi pahasti kuralla jos 3500 brutto tuloista ei jää täppiä varastoon. On se vähän eriasia miten sen asian näkee mutta jos ajaa tonni pommilla ja yhtäkkiä pitäis laittaa 20k€ kiinni autoon ilman mitään sen kummempaa käsirahaa niin onhan se summa iso. Se menee vaan niin että väh 50% pitäis olla se käsiraha auton hinnasta ja loput pätkällä. mutta jos ei oo kertynyt mitään säästöjä niin onhan toi yhtälö aika vaikea. Onko talouden kulut niin kovat sitten kuitenkin?
- Anonyymi
Siis jää tottakai. Sijoituksiinkin menee vähintään 500 euroa kuussa mutta tuollainen raha kuin 20-35k saa irvistämään. On sen verran rahaa että vaikka uuden hakisi suoraan käteisellä mutta ei se tarkoita että siihen varaa olisi oikeasti. Ei ole mitään taloudellisia ongelmia. Vaimo hajotti juuri hemmetin hyvän 15 vuotta pesukoneen kun heitti sinne liian painavan painopeiton. Ei tarvinnut kuin mennä kauppaan ja ostaa uusi. Monelle mee talous kuralle vuosiksi joten siinä suhteessa on asiat hyvin.
- Anonyymi
Ehkä tuolta löytyy jotain selitystä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19073967/trump-media--crypto-com - Anonyymi
hankintoihin varautuminen on iso juttu. Se että ottaa lainaa ilman että on säästänyt etukäteen itsellensä pottia on suora tie velkavankeuteen. Tuollainen 3500 euroa kuussa ei ole huippupalkka mutta ihan asiallinen peruspalkka duunaritasolla.
Nämä ovat elämäntapajuttuja. Toisilla taskunpohjalla raha polttaa enämpi kuin toisilla.
Nuorena opittuja liian löysiä rahankäyttö ja elämäntapajuttuja on todella vaikea muuttaa paremmiksi, Raha vain katoaa näpeistä tingtangelliin ja elämän iloihin.
https://www.youtube.com/watch?v=3jFcOB8is4M - Anonyymi
Moni nuori rahaton astuu pitkään edulliselta tuntuvaan rahoitusansaan suurine viimeisine erineen.
- Anonyymi
Joskus "entisinä aikoina" haastateltiin mersukauppiasta radiossa. Hän kertoi kysyttäessä, että niitä kalleimpia mersuja ei osta koskaan kukaan "yksityinen ihminen" vaan aina on ostajana joku firma. Onkohan vielä sama meno, voi onko tuo muuttunut?
- Anonyymi
Tuon asuntolainan käyt nyt kuittaamassa sadalla eurolla pois. Melkoinen aloitus muutenkin.
- Anonyymi
Rauhoituksella tai mikä leasing nyt onkaan. Autosta riipppuen n. 200-500€/kk
Ite tienaan jopa hieman vähemmän käteen, mutta ihan hyvin pystyn sen 250€/kk rahoitusta autosta maksamaan.
Taitaa alottajalla rahat palaa tupakki,viina baarit yms.- Anonyymi
Rahoituksella siis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rahoituksella siis
Rahoituksellahan se onnistuu.
- Anonyymi
Vaimo oli automyyjä ja teillä on vielä vanha ja pikkuinen auto tallissa. Edessä kalliit remontit, joista se ei nuorru eikä parane. Missä on kadonnut teidän taloudellinen järki?"
- Anonyymi
No,otetaan tukko takataskusta ja maksetaan auto sitten laitetaan loppu tukko takaisin ei se sen kummempaa ole,ne ostaa kellä on ja toiset vikisee.
- Anonyymi
- Varallisuudesta kiinni oleva asia
- Toisille kalliit autot on harrastus, niihin laitetaan kaikki kiinni. Onko väärin tai oikein, itselle aivan sama jos se tekee omistajansa onnelliseksi.- Anonyymi
Jokainen tietysti tekee niinkuin haluaa, mutta osalla backfirettää toi autohomma pahasti.
On nimittäin sellaisia bensalenkkareita, jotka tosiaan laittaa kaikki rahat kiinni autoon ja asustelee vuokrakuoriaisena.
Kun eläkeikä koittaa, laitetaan asuminen sitten yhteiskunnan piikkiin ja maksatetaan asumista muilla.
Siinä se on väärin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tietysti tekee niinkuin haluaa, mutta osalla backfirettää toi autohomma pahasti.
On nimittäin sellaisia bensalenkkareita, jotka tosiaan laittaa kaikki rahat kiinni autoon ja asustelee vuokrakuoriaisena.
Kun eläkeikä koittaa, laitetaan asuminen sitten yhteiskunnan piikkiin ja maksatetaan asumista muilla.
Siinä se on väärin.Miksi?
Jos se tekee henkilön onnelliseksi, niin minusta aivan ok.
Tässä maailmassa on paljon ihmisiä, jotka asuu toisten kustannuksella. En usko, että joku auton räplääjä on pahimmasta päästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi?
Jos se tekee henkilön onnelliseksi, niin minusta aivan ok.
Tässä maailmassa on paljon ihmisiä, jotka asuu toisten kustannuksella. En usko, että joku auton räplääjä on pahimmasta päästä.Melko monessa tapauksessa nuo bensalenkkarit laittaa kaikki rahat autoon, mutta on myös sellaisessa taloudellisessa asemassa, että siitä on mahdotonta ostaa mitään omaa asuntoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melko monessa tapauksessa nuo bensalenkkarit laittaa kaikki rahat autoon, mutta on myös sellaisessa taloudellisessa asemassa, että siitä on mahdotonta ostaa mitään omaa asuntoa.
Jos ei ole säästeliäs sielu, niin harrastuksiin yleensä laitetaan kaikki liikenevä raha. Jollekin se on auto, toiselle matkailu, kolmannelle musiikki (high-end) tai vaikka halvalta kuulostava ompelu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole säästeliäs sielu, niin harrastuksiin yleensä laitetaan kaikki liikenevä raha. Jollekin se on auto, toiselle matkailu, kolmannelle musiikki (high-end) tai vaikka halvalta kuulostava ompelu...
Näin se on. Eikä ainakaan kannata olla kateellinen jollekin autojonnelle. Jokainen rakentaa oman elämänsä niinkuin parhaaksi näkee.
Itse olen pyrkinyt kultaiseen keskitiehen. On hyvä työ, josta saa sen 60 tonnia vuoteen. On maksettu tavallinen asunto, jossa on halpa asua. Asunnolla haettu sitä kuuluisaa käyttöarvoa. Autoni on parempi kuin keskiverto-bensalenksulla. On hienoja lomamatkoja ja säästössäkin on ihan riittävästi.
Turha olla jollekin kateellinen.
- Anonyymi
Kun ajelee vain niillä 5 tonnin autoilla niin voi huolettomasti asustella
siinä tilavassa omistusasunnossa kaupungin keskustassa ,- Anonyymi
Tuo muuten onnistuu ihan hyvin uuden auton omistajallekin.
- Anonyymi
Myyjä sanoi että jos 10uutta autoa myydään niin 8 niistä rahoituksen kanssa
- Anonyymi
? me oomma vaimon kanssa pieneläkeläisiä vain yht kk 2500 eur ? Piti vaihtaa autoa,niin löytyi W cross 29 th ajettu ,korkeempi malli automaatilla näin vanhoille, 1500 kone turbo vm 21, vanha 2012 malli meni vaihos. senvaan joutuu joskus vaihtamaan pienilläkin tuloilla , to 3500 on jo hyvä palkka meikäläisen silmissä ,, ole tyytyväinen tuloosi. meidänkin täytyy ok talo kaik maksut hoitaa säännöllisesti ,niitä riittää kyllä, mut rahan käyttö on jossainmäärin järkiasia !
- Anonyymi
Järkiasia ei sen sijaan ole ostaa pientä Volkkaria Dsg-laatikolla ja pienellä turbomoottorilla. Noita joskus korjanneena en osaa kuvitella paljoakaan huonompaa yhdistelmää.
- Anonyymi
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Jos sinulla jää käteen 100 euroa kuussa ylimääräistä, niin eipä siitä kerry kuin reilu tonni vuodessa säästöön isompiin hankintoihin. Jos taas tulot ovat hieman korkeammat (tai jatkuvat menot pienemmät) sanotaanko vaikka vain 200 euroa, niin nyt sinulle kertyykin melkein 3600 euroa säästöön vuodessa. Tällä voi sitten ostaa vaikka uuden auton kerran kymmenessä vuodessa - tai sitten tehdä kuten minä eli ostaa sellaisen parivuotta ajetun, mutta lähes uudenveroisen vempeleen. - Anonyymi
Varastamalla saa yllättävän halvalla
- Anonyymi
Just noin,, säästämällä 200 tietylle tilille , niin muutamien vuosien jälk, voip vaihtaa autoa nuorempaan, näi vaimini kanssa teemme 100 kk säästöön kumpikin ,näi asiat toimii maalaisjärjellä .. ei ole mitään rakettitiedettä tää, kansakoulupohjalta käsittää hyvin asian. mites armeijassa sanottiinkaan ? Järjenkäyttö on suotavaa !
- Anonyymi
Sanottiin: Järjenkäyttö sallittua, jopa suotavaa.
- Anonyymi
Jokainen varojensa mukaan ajelee.
- Anonyymi
Bussilla pääsee. On niitä rikkaitakin. Et vaan kuulu niihin.
- Anonyymi
No säästämällä ja ostamalla sitten käteisellä. Mulla vaan 60 000 euron auto.
- Anonyymi
pointti on pitää kiinteät menot pienenä. siihen kuvioon sopii hyvä parisuhde jolloin kulut puolittuu. noilla tuloilla helposti ostaa uuden auton jos välttämättä haluaa. joku 4-5 vuotias bmw tai vw saattaa olla kelpo auto, ei hybridinä.
- Anonyymi
Jaa, on ollut nuorena reilun 200 000€ sporttiauto. Kallis kun mikä ylläpitää. Onko harmittanut, tietyllä tavalla kyllä. Olisi ostanut sijoitusasunnon tai kaksi. Siihen aikaan jopa kolme.
Mutta mutta, toisaalta enää ei tarvitse sellaisia unelmoida. Ei sillä Suomessa tehnyt mitään. Toisaalta voi olla tyytyväinen, harvalla alle 30 vuotiaalla duunarilla on ollut Porschea.
Nyt löytyy 9 kipaletta vuorostaan sijoitusasuntoja, että ei ne kaikki mennyt kankkulan kaivoon.
Näin se menee arvon ystävät.- Anonyymi
ketä sä luulet opettavasi noilla kirjoituksillasi ? oot melko röykeä paskiainen !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ketä sä luulet opettavasi noilla kirjoituksillasi ? oot melko röykeä paskiainen !
Noita wannaberikkaitahan aina ilmestyy näihin kirjoituksiin, joissa pohditaan arkielämän kustannuksia asioissa kuin asioissa. Näille trolleille tuottaa mielihyvää tuollainen omien saavuttamattomien unelmiensa suoltaminen. Eipä niihin nyt kannata ajatuksia, saat kommentteja uhrata…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ketä sä luulet opettavasi noilla kirjoituksillasi ? oot melko röykeä paskiainen !
Tyhmiä niillä opetetaan, juuri sinunlaisiasi kateellisia tyhjätaskuja.
- Anonyymi
Kallis auto on yli sata tuhatta
- Anonyymi
Minulla on kolme autoa. Halpa rönttyauto jolla tehdään kaikki likaiset hommat, kuskataan moottorisahoja palstalle ja viedään haravointijätettä kaatopaikalle. Toinen on hieno, uutena sata tuhatta maksanut luxusauto jonka ostin muutaman vuoden vanhana ja kolmas, eniten katseita keräävä 43 vuotias oman aikansa luxus-coupe museorekisteröitynä. Kaikki olen ostanut käteisellä koska velkaa ei kannata auton takia tehdä. Se ero tavalliseen autonostajaan minulla on että tiedän mitä ostan enkä osta kuin auton joka on liian halpa kuntoonsa nähden. Huollan autot itse ja korjaankin tarvittaessa mutta remontit ovat jääneet vähiin. Työtuloa ei enää ole mutta pääomatulothan ne useimmiten ratkaisevatkin.
- Anonyymi
Kun olin naimisissa ja 2 henkilöä maksoi menot, niin oli varaa yllättävän hyvin, vaikka yhteistulot olivatkin vain jotain 4 tonnia nettona kuussa.
Niinpä silloin tuli autoakin vaihdettua muutaman vuoden välein.
Nyt kun olen leski, niin en voisi edes kuvitella ostavani uutta autoa, kun kaikki varat menevät suunnilleen asumiseen ja elämiseen.
Joten vanhalla on pötkittävä, kunnes lahoaa jonnekin tien poskeen tms...- Anonyymi
Varsinkin yhteinen asunto ja yhteinen auto tekevät säästöä niin paljon, että 2 henkisen perheen pakolliset menot eivät ole kuin marginaalisesti suuremmat kuin yksin asuvalla.
Jos tarvitaan 2 autoa, niin kulut tietty kasvaa, mutta silloinkin toinen auto voi usein olla halpa kauppakassi.
Mutta jos pistää suurimman osan tai kaiken syntyvän synergia-edun menemään hankintoihin eikä juuri mitään säästöön, niin talouden tulojen putoamiselle ei sitten tosiaan ole mitään puskuria. Jos 4000€ tuloista laittaa säästöön joka kuukausi 1000€, niin pelkkää pääomaa on säästössä 15 vuodessa, 180 000€ ja hyvin maltillisella, jopa huonolla, sijoitustuotolla yli 250 000€, josta tietysti 70 000€ osuudesta joutuu maksamaan veroja.
Ja sitten se itsestäänselvyys .Jälkikäteen säästäminen ei onnistu, se pitää tehdä silloin kun se on mahdollista ja se valinta pitää tehdä aivan tietoisesti.
- Anonyymi
Moni ostelee tulotasoonsa nähden kalliita tai melko kalliita autoja velax. Eli vippailee tavallaan tulevaisuuden itseltään rahaa, jotta saa sen ison ostoksen heti tehtyä. Lisäksi tulee tottakai kulut ja korot päälle, eihän mikään tuollainen vippailu ja venkuilu voi ilmaista olla.
- Anonyymi
Periaatteessahan koko talouselämäkin toimii noin. Investoinnit ja muut vähääkään isommat hankinnat rahoitetaan lähes poikkeuksetta lainarahalla.
Ei laina ole paha asia, jos maksukyky riittää sen maksamiseen. Eihän sekään ilmaista ole, jos säästää palkastaan kymmeniä tuhansia tai enemmänkin etukäteen ja vasta sitten hankkii sen mitä mielii tai on tarve. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessahan koko talouselämäkin toimii noin. Investoinnit ja muut vähääkään isommat hankinnat rahoitetaan lähes poikkeuksetta lainarahalla.
Ei laina ole paha asia, jos maksukyky riittää sen maksamiseen. Eihän sekään ilmaista ole, jos säästää palkastaan kymmeniä tuhansia tai enemmänkin etukäteen ja vasta sitten hankkii sen mitä mielii tai on tarve.Yritys pistää pian ovensa kiinni, jos se ottaa lainaa johonkin muuhun kuin investointeihin.
Kotitalouskin voi investoida asuntoon tai tietyin rajoituksin sijoitusten velkavivuttamiseen, mutta vain aniharvassa tilanteessa autoa voi katsoa investoinniksi. Ja jos jossain tilateessa voikin, niin sitä investointia voi miettiä vähän samalla tavalla, että kannattaako yrityksen lennättää henkilökuntaansa yksityiskoneella, business luokassa vai turistiluokassa... Useimpien suomalaisten pörssiyritysten matkustussäännöt lennättävät henkilökuntaa turistiluokassa, ellei todella painavat syyt toisin määrää.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....2029642Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen314397Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht1193975Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu1003841- 2033420
Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik192864Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle
Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos1261398Mihin rakastuin sinussa?
Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its731376- 901184
Anssi Heikkilä umpirehellisenä - Rankka yö TTK-yllätystippumisen jälkeen!
Minkä parin tai kenen olisi mielestäsi pitänyt tippua TTK:sta? Tämä oli kyllä todellinen yllätys, että Mira Luoti ja A151161