Mehiläistarhaus (yksityisyrittäjyys) korvaamaan opintolainan?

ESITTELY:
Olen 18-vuotias ja aloitan ensi vuonna opiskelun Helsingissä. Koen voimakasta inhoa opintolainaa kohtaan, koska kohdallani kyseessä on vähintään 20 k€ laina, eikä nopeasta työllistymisestä ja korkeapalkkaisesta työstä ole takeita.

PÄÄAIHE:
Haluaisin mehiläistarhauksella, siis myymällä hunajaa, vähintään 5 vuoden ajan taata itselleni 8000€ nettovuositulot. Tämä vastaa n. 660 €/kk, joka lienee opiskelijalle ihan riittävä määrä. Joudun hyvin todennäköisesti myymään hunajaa jopa viiden vuoden ajan tai pidempään. Suhtaudun asiaan vakavasti.

KYSYMYKSET:
1. Paljonko hunajaa minun tulee myydä tukkuhintaan saadakseni 8000€ vuodessa, olettaen toiminimen yritysmuodoksi? (Omien laskelmien mukaan n. 800 kg hunajaa)
2. Kuinka monta mehiläispesää tarvitsen tähän? (- - 20-25 pesää)
3. Voinko asettaa pesät minne tahansa, esim. jonkun maanviljelijän pellolle hänen luvalla?
4. Paljonko aikaa menee välttämättömään mehiläistenhoitoon ja hunajan keräämiseen, ja onko hoito ympärivuotista vai tapahtuuko se vain kesällä?
5. Ostavatko helsinkiläiset (tai eteläsuomalaiset) tukkurit mielellään hunajaa näin pieneltä toimijalta?
6. Onko realistista myydä niin paljon hunajaa vuodessa tukkuihin?
7. Millaiset hygieniastandardit tukuilla on elintarvikkeiden tai hunajan suhteen?
8. Tarvitsenko hunajan myyntiin esim. hygieniapassin, todistuksen hygieenisistä olosuhteista tms?
9. Tulisiko mitään muuta ottaa huomioon?
10. Onko tämä ollenkaan realistinen suunnitelma?

VASTAUSTEN LAADUSTA:
Arvostaisin todella paljon mehiläishoitoon liittyviä vastauksia mehiläistarhaajilta - harrastelijoilta tai ammattilaisilta. Arvostan yhtä paljon vastauksia kauppiailta tai tukkureilta, tai keneltä tahansa, jolla on kokemusta tällaisesta. Arvostan rakentavaa kritiikkiä ja aukkojen paikkaamista suunnitelmassa.
Toisaalta en viitsi lukea mutuilua tai opintolainan politiikkaan liittyvää kauhistelua. Toki voi vastata olemassa olevaan tietoon perustuvalla postauksella linkkeineen. Tekoälyllä generoidun vastauksenkin voi jättää postaamatta, sillä olen jo niitä lukenut. Kiitos jos vastaat.

2

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siinä myyntityössä on varsinkin alkuun ihan oikea haaste. Ei joku tukku vaan osta sinulta tavaraa.

Perus hunajaa on paljon tarjolla. Mitä toisit lisää markkinaan ja miksi kaupasta lähtisi sinun hunajapurkki? Onko se halvempi tai kalliimpi? Paras? Huonoin? Hieno purkki? Saako tukkuri siitä hyvän katteen ilman pelkoa hyllyyn jäämisestä. Saatko nostettua hyvän somepöhinän tuotteesi ympärille? Kotimainen perushunaja on kaupassa n. 10€/kg alkaen. Tästä kulut ja alv ja kuljetukset pois ja tukulle+kaupalle on jätettävä myyntihinnasta vähintään puolet, todennäköisesti vähän yli eli todellinen hunajan tarve sinulla olisi kolminkertainen arvioimaasi nähden. Ei ole sellainen homma mitä pyöritellään vähän välillä jossain pellonreunassa missä on bussipysäkki lähellä. Hanki tarvikkeet, harjoittele muutama vuosi, brändää tuotteesi ja jatkossa saatat saada siitä harrastuksesta muutamia tuhansia vuodessa.
      Ensi vuonna hunajatulosi on 0€. Helpommalla rahoitat opiskelun tekemällä vaikka satunnaista varastotyötä.

• Anonyymi00002

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      883
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      738
    3. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      36
      613
    4. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      47
      603
    5. 36
      597
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      30
      591
    7. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      585
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      557
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      550
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      36