Mielenterveyshoito

Anonyymi-ap

Mielenterveyden hoito on järkyttävän huonoa ja tehotonta. Omaisena seuraan ja yritän auttaa läheistä, jolla traumatisoitumisesta johtuvia mielenterveyden häiriöitä. Diagnoosit on ihan mitä sattuu, millään muulla erikoisalalla ei lätkitä mutu tuntumalla diagnooseja. Hoitoa voi saada, mutta todennäköisesti se on vääränlaista, kukaan ei valvo sitä, eikä se ole tavoitteellista. Siis ihan itsekkin ahdistuu, kun joutuu vierestä seuraamaan noita surkeita työntekijöitä. Miten voi olla mahdollista, että psykiatrit on noin pihalla omalla erikoisalallaan.

23

272

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten voit olla varma, että hänen ongelmat johtuu traumasta jos hänen trauma diagnoosi on niin epävarma?

Vai oletko vain sen takia anonyymifoirumilla, kun kuvittelet että täällä voi valhetella eikä koskaan jää kiinni?

• Anonyymi

Koska ne tutkii niitä huonosti.

T. väärän diagnoosin alunperin saanut jolla PTSD

• Anonyymi

Vaikka hoidossa on enemmän tai vähemmän ongelmia, niin onhan se koomista, miksi sairaudentunnoton ihminen ei ymmärrä, että ne ovat eritavalla huonoja riippuen siitä, että katsotko niitä ongelmia potilaan vai omaisen näkökulmasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka hoidossa on enemmän tai vähemmän ongelmia, niin onhan se koomista, miksi sairaudentunnoton ihminen ei ymmärrä, että ne ovat eritavalla huonoja riippuen siitä, että katsotko niitä ongelmia potilaan vai omaisen näkökulmasta.

Onhan ne ongelmat omaisillekin vaikeita, jos joku sairastuu.
        Monesti on ollut myös niin, että jopa omaiset ovat olleet ihmeissään, kun sairaalle laitetaan aivan zombie-lääkitys.
        Sairaus ei aina tee sitä, että omaiset olisivat jossain tosi vaikeassa tilanteessa, riippuu täysin sairauden laadusta.
        Eikä se ole sairaastakaan kivaa, että omaisetkin kärsii, jos sairas sen itse ymmärtää, ja usein ymmärtääkin.
        Yleensä omaiset haluavat sairaan omaisen parasta. Tuntevat jopa avuttomuutta ja voimattomuutta, kun eivät välttämättä pysty auttamaan.

• Anonyymi

Psykiatria... Kiitä onnea vaan, jos lekurit eivät ole itse psykoja. Muista kuunnella ymmärryksellä, jos alkavat avautua jostain huolistaan, esim. esittää diagnooseja kuolleista historian henkilöistä tms.

Joskus osuvat riittävän oikeaan, alan puitteissa. Pillerisyöttö kuuluu tietty liturgiaan, siitä saa bisnes bensaa. Pakollisia riesoja uhreille.

Siinä muutama perusprinsiippi. Lobotomia jäi kai jo historiaan, ja homouden, katsomusten ym. kaiken ajattelun sairauksiksi julistaminen. Nyt on kaikki hyvin ja tositieteellistä.

• Anonyymi

Traumoja kokeneet saavat erittäin harvoin asiallista kohtelua ja tarvitsemaansa hoitoa, etenkään julkisella puolella. Sama koskee erilaisen persoonallisuudenpiirteen omaavia. Mm. introverttipiirteen omaavia on systeemissä tulkittu ja diagnosoitu virheellisesti skitsofreenikoiksi.

• Anonyymi

Traumat ja traumat, niitä on jokaisella mutta ei silti mielenterveyden häiriöitä.

Psykiatriset sairaudet ovat varmastikin usein huonolla hoidolla. Mikähän osuus siinä on potilaan omalla toiminnalla?

• Anonyymi

Valitettavan usein on joidenkin kohdalla on käynyt niin, että alalla olevat eivät tunnista systeemiin tulevilta potilailta traumaoireita, tai introverttiominaisuuksia. Oireita tulkitaan ja analysoidaan harmillisen usein väärin, tai virheellisesti.

Tuohon viimeiseen sanon näin, että potilaita ei mennä syyllistämään, tuomitsemaan, eikä osoittelemaan sormella, tai tässä tapauksessa heitellä tikalla. Ne systeemissä, asenteissa, kohtelussa, tai diagnosoinnin virheellisyyksissä olevat epäkohdat eivät selity, eivätkä ratkaistu, tai poistu tuolla tavalla asennoitumalla. Tämä siis edelliselle, ja kaikille niille, joilla on suuri halu siirtää huomiota mt-, tai muista ongelmista kärsivien suuntaan. Että ne kaikki viat ja syyt olisivat itse potilaissa. Se on hemmetin helppoa olla näkemättä, tai myöntämättä niitä itse systeemissäkin, tai yhteiskunnassa olevia epäkohtia.

• Anonyymi

Traumojen seurauksena voi herkemmille tulla mielenterveyden häiriöitä. Ei niitä tietenkään kaikille tule. Johtuen siitä, että olemme yksilöllisiä, reagoimme asioihin eri tavoin.

• Anonyymi

Siis sellaista hoito josta monet puhuu ei ole olemassakaan
        Lääkäri näkee mikä hoito on paras ja koskaan si laiteta mihinkään painavaan hoitosysteemiä jos potilas si täytä niitä kriteereitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis sellaista hoito josta monet puhuu ei ole olemassakaan
        Lääkäri näkee mikä hoito on paras ja koskaan si laiteta mihinkään painavaan hoitosysteemiä jos potilas si täytä niitä kriteereitä

Väärä diagnoosi kuule on mahdollista. Mulla on paperit mitkä todistaa tän. Toki sisältää hoitovirheen ja muuta. Mut joo skitsofrenia on muuttunut C-PTSD. Vaati vaan oikean lääkärin

• Anonyymi

Näin omaisen näkökulmasta sanoisin, että suurin ongelma on se ettei hoidossa oteta niitä omaisen kertomia ongelmia koskaan vakavasti. "Potilas" onnistuu jotenkin keplottelemaan itsensä aina siitä hoidosta jollain itsemääräämisoikeudella niin että pääsee aina liian aikaisin kotiin jos nyt ei suoraan terrorisioimaan niitä omaisia, niin ainakin niin että se heidän rasitus sille ympäristölle on niin vakavaa, että siellä sitten kaikki sairastuu itsekkin.

Tuolta saa tietoa, jos haluaa oikeasti tutustua niihin omaisten asemaan.
      https://finfami.fi/

• Anonyymi

Sen mitä olen täällä tätä keskustelua seurannut, niin en usko että täällä aitoja omaisia juurikaan liikkuu. Sitä voi sitten vain arvailla, että miksi joku haluaa esiinthyä omaisena. Kertonee taas ihmisestä itsestään aika paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen mitä olen täällä tätä keskustelua seurannut, niin en usko että täällä aitoja omaisia juurikaan liikkuu. Sitä voi sitten vain arvailla, että miksi joku haluaa esiinthyä omaisena. Kertonee taas ihmisestä itsestään aika paljon.

On täällä aitojakin. Vähemmistö tosin varmaan. Ei ehkä tietyissä ketjuissa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olin aikoinaan itse sairastuttuani omaisillekin vaikea tapaus.
        He kyllä tukivat ja auttoivat minua, en silloin ajatellut asioita heidän kannaltaan, kenties juuri sairauteni takia.
        Kun vuosia myöhemmin tulin paljon parempaan kuntoon, sain tilaisuuden käydä mielessäni läpi menneitä vuosia. Tietenkin siinä vaiheessa vasta aloin ymmärtää myös omaisten näkökulmasta kaikkia niitä vuosia, jotka olin ollut huonossa kunnossa.
        Toipumisen jopa yksi parhaita puolia on ollut se, että olen saanut jälkeenpäin tilaisuuden käydä läpi menneisyyttäni, kaikkea mitä tapahtui, miksi, mikä johti mihinkin, toipuminen, jne.
        En ole missään vaiheessa vajonnut syyllistämään itseäni siitä, mitä silloin aikanaan tapahtui, koska ymmärsin hyvin, että sairaus aiheutti kaikenlaista.

Myöhemmin olen ollut parille ystävälle tukena vaikeimpina aikoina, ja sekin kyllä avasi tajunnan miettimään, miltä mahtaa omaisista tuntua, kun joku sairastuu. Ei se lainkaan helppoa ole mukana olla, yrittää tukea ja auttaa. Ei ole mikään ihme, että omainenkin voi sairastua pahimmassa tapauksessa.

• Anonyymi

Jos kokee että diagnoosi on väärä voi pyytää että diagnoosi arvioidaan uudelleen tai pyytää diagnoosin tarkennusta.

• Anonyymi

Eräskin nainen riiteli kerran diagnoosi riidan. Että lääkäri ottaisi pois nänen diagnoosinsa .
        Koska hönessä ei ollut mitöön vikaa. Samalla henkyksellä selitti että seinän välissä on öisin joku ihminen ja kuuntelee höntä siis hönen vessan ja makuuhuoneen väli seinässä ! Oikein kuulee miten se ihminen tulee väliin. Vaikk seinä on niin ohut ettei sinne mahtuisi edes kissan pentu
        Mutta kuten sanottu ei kuulemma ollut mielenterveys diagnoosia

• Anonyymi

Eiköhän ne diagnoosit ole niin miten lääkäri arvioi potilaan. Älä puutu diagnooseihin jos sinulla ei ole psykiatrian koulutusta.
      Tavallisesti potilas saa täyttää paperilla oirelistan ja laittaa ruksin siihen vaihtoehtoon miten itse näkee sairautensa . Joten kyllä lääkärit tietää, joskus vaan omaiset eivät hyväksy kaikkia diagnooseita, jostain syystä , joten anna lääkärin hoitaa työnsä
      Ja yritä vaan olla hänen tukenaan etkä posmittaa vääristä diagnooseista , muuten teet ihmisen vaan sairaammaksi jos taivastelet hön diagnoosiaan

• Anonyymi

Meneppä osastolle, katoppa miten hyvin se 1-2 kiireistä lääkäriä kerran viikkoo sut diagnisoi ja tuu sit uudestaan sanoman miten omasta mielestä meni

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meneppä osastolle, katoppa miten hyvin se 1-2 kiireistä lääkäriä kerran viikkoo sut diagnisoi ja tuu sit uudestaan sanoman miten omasta mielestä meni

Ei sinne osastolle helposti pääse vapaaehtoisesti eli ei sinne noin vaan mennä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sinne osastolle helposti pääse vapaaehtoisesti eli ei sinne noin vaan mennä

Sarkasmia osittain. Mut joo, mun pointti oli, että niillä on hiton kiire siellä. Mun aikana pahimmassa tilanteessa yks ja sama lääkäri oli 8-20 siellä. Ja hoitajia joskus 2 ja potilaita 15-20. Aika paha rersurssipula ja kiire. Ja kiireessä tulee virheitä.

Ainakin mulla kävi niin, että sain diagnoosin osastolla koska täytin 18. Alkuperänen idea oli, avohoidossa myöhemmin tarkistaa diagnoosi (lukee papereissa ja hoitovirhe onkin tässä). Kukaan ei tätä tehnyt avohoidossa. Meni 6v väärällä diagnoosilla kunnes HYKSin lääkäri viimein teki mitä ajat sitten olis pitäny

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sarkasmia osittain. Mut joo, mun pointti oli, että niillä on hiton kiire siellä. Mun aikana pahimmassa tilanteessa yks ja sama lääkäri oli 8-20 siellä. Ja hoitajia joskus 2 ja potilaita 15-20. Aika paha rersurssipula ja kiire. Ja kiireessä tulee virheitä.

Ainakin mulla kävi niin, että sain diagnoosin osastolla koska täytin 18. Alkuperänen idea oli, avohoidossa myöhemmin tarkistaa diagnoosi (lukee papereissa ja hoitovirhe onkin tässä). Kukaan ei tätä tehnyt avohoidossa. Meni 6v väärällä diagnoosilla kunnes HYKSin lääkäri viimein teki mitä ajat sitten olis pitäny

Niin ja joo, se lukee papereissa, niissä mitä en potilaana saa itse käsiin. Lääkärien omia kirjanpitoja jne. Siksi tätä en voinut itse tehdä. Eikä kukaan muukaan kun en tiennyt koko merkinnästä

• Anonyymi

Taistelet tuulimyllyjä vastaan. Itte olen käynyt saman läpi. Vainaja tuli. Toivottavasti sulla menee paremmin. Ei ne välitä. Eka leikataan päihderiippuvaisilta sitte mielenterveydestä. Rikkaiden pitää päästä hoitoon tämän hallituksen mukaan halvalla ja heti ja jokku ei pääse ikinä.

Lääkäreitä ei saa kouluttaa enempi, ettei palkat putoa ala Kokoomus.

Mutta tsemppiä ja onnea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      191
      3722
    2. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      33
      3014
    3. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      27
      2882
    4. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      21
      2775
    5. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      4
      2764
    6. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      66
      2743
    7. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      219
      2159
    8. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      87
      2046
    9. Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun

Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill
      Apua aloittelijalle
      9
      1978
    10. Kotihoito suomussalmella

Mitämieltä ootte suomussalmen kotihoidosta?
      Suomussalmi
      8
      1861
    Aihe