Usein saa lukea kommentteja, miten "minä olen tehnyt niin ja näin paljon töitä, mutta eläkkeeni vain vähän isompi kuin Kelan kansaneläke eli minimi sairaseläke "huimat" 980€/kk josta pakollisten menojen jälkeen jää n,perustoimeentulotuen suuruinen summa jonka pitäisi riittää kuukauden ruokaan, liikkumiseen, tarvittaviin hankintoihin jne...Terveillä ja työkykyisillä voisi nyt painottaa tätä oikeiston hokemaa mantraa ottaa vastuuta omasta elämästään ja hakeutua alalle jossa tienaakin jotain. Sen sijaan sairaseläkkeellä ei enää sitä mahdollisuutta ole tai monella nuorena sairastuneena ole koskaan ollutkaan.
Pientä työeläkettä saavat katkeria Kelan sairaseläkeläisille
56
499
Vastaukset
- Anonyymi
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä juurikin tuolla 980€/kk ja ruokajonon asiakas jo vuosia. Mutta Suomalainen on köyhille katkera. Huomautan myös, että virallinen köyhyysraja vuonna 2025 on 60% mediaani palkasta eli n,1550€/kk. Itse en saa noin paljon kuukaudessa edes eläkkeensaajan asumistuen kanssa.
- Anonyymi
Tuo laskennallinen köyhyysraja ei ole missään tekemisisissä selviytymisen kanssa.
Se on vain määritelmä joka luodaan matemaattisesti.
Jos nyt kaikki matalapalkka-alat lakkaisvat niin tuo köyhyysraja hyppää heti tonnin toista ylemmäksi, meinaako se sitä että kelan eläkettä saava olisi entistä köyhempi?
Köyhyysraja on vain matemaaattinen raja joka elää koko ajan.
- Anonyymi
Samaan aikaan hyväksytään vienosti nyökytellen kansanedustajien palkankorotukset yli 400€/kk! Jos alle tonnin eläkkeisiin tehtäisiin vastaava korotus mikä huuto siitä alkaisi ja varmaan vaadittaisiin hallituksen kaatumista.
- Anonyymi
Kansanedustajaksihan pääsee kuka vaan. Voi olla valmmainen, sairas tai eläkkeellä. Ei sitä hommaa kannata kadehtia. Hankkii äänet ja kestää vittuilun niin rahan tuloa ei voi estää
- Anonyymi
Olisi hyvä ymmärtää, ettei työeläke ole oikeastaan sosiaaliturvaa laisinkaan, vaan itse omalla työpanoksellaan kerrytettyä vanhuudenturvaa, jos on myös maksettu vakuutusmaksut.
Näin ollen vertailu veronmaksajien kustantamaan sosiaaliturvaan, kuten esim takuueläkkeeseen, on turhanpäiväistä. Siinähän on kyse siitä samasta kuin työelämäikäisillä palkkatyöllä eläminen ja peruspäivärahalla eläminen.
En ymmärrä laisinkaan sellaista katkeruutta siitä, että joku saa veronmaksajien kustantamaa takuueläkettä, joka on lähes sama tai suurempi kuin oma itse omalla työpanoksellaan työeläke. Jos on noin 40 vuodessa kerryttänyt työeläkettä vain takuueläkkeen verran, niin eipä ole kummoisesti työpaikkojen ovia availlut eikä maksellut työeläkevakuutusmaksuja. Tai sitten on pimeät ’kuutamourakoinnit’ houkutelleet…- Anonyymi
Ja vielä….
Työkyvyttömyyseläkkeenkin suuruus riippuu työhistoriasta. Jos työkyvyttömyys osuu työelämäaikana, niin työkyvyttömyyseläkkeen suuruus riippuu niin ikään ansiotasosta, josta olet vakuutusmaksuja maksellut. Jos työkyvyttömyys osuu ja et ole työelämässä, niin työkyvyttömyyseläkkeesi saat Kelasta. - Anonyymi
Jos on ollut lähes 40 vuotta osa- aikainen, sijainen, alhaisesti koulutettu pienipalkkaisessa työssä, ja, jos nainen niin on tehnyt neljä tenavaa uusia veronmaksajia ja itse hoitanut kaikki 3-4 vuotiaaksi kotonaan , niin ei sitä eläkettä enempää kerry.
- Anonyymi
Minun poikani on kehitysvammainen, hän saa takuueläkkeen, minusta se on ihan hyvä juttu, hän asuu kehitysvammaisille tarkoitetussa asuntolassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on ollut lähes 40 vuotta osa- aikainen, sijainen, alhaisesti koulutettu pienipalkkaisessa työssä, ja, jos nainen niin on tehnyt neljä tenavaa uusia veronmaksajia ja itse hoitanut kaikki 3-4 vuotiaaksi kotonaan , niin ei sitä eläkettä enempää kerry.
Ei lapsia kantsi tehdä, vaan pitää tehdä hullunlailla töita ja rakentaa uraa.
Maahanmuttajat saa hoitaa nuo lasten tekemiset, niin Suomi pelastuu.🤣 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on Suomessa niin että ei noita arvosteta ja sama on omaishoitajat se on lähinnä kutsumus ammatti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän se. Ja silloin tietysti työntekoon perustuvat työeläkekin on pieni, joten kansaneläke ja mahdollisesti takuueläkekin on vaihtoehto.
Mitenpä muutenkaan…. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun poikani on kehitysvammainen, hän saa takuueläkkeen, minusta se on ihan hyvä juttu, hän asuu kehitysvammaisille tarkoitetussa asuntolassa.
Eihän hänelle tietenkään laitoshoidossa jää eläkkeestä käteen muuta,kuin pakollinen käyttöraha 150€/kk?
- Anonyymi
Kuulostaa lähinnä pienyrittäjältä jolta jääneet eläkemaksut maksamatta, jos työeläke jää alle tonnin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömät tekee tyypillisesti ikävä kyllä veron tarvitsijoita eikä maksajia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lapsia kantsi tehdä, vaan pitää tehdä hullunlailla töita ja rakentaa uraa.
Maahanmuttajat saa hoitaa nuo lasten tekemiset, niin Suomi pelastuu.🤣Se, että on lapsia ei tarkoita, että pitäisi olla loppuaika työttömänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa lähinnä pienyrittäjältä jolta jääneet eläkemaksut maksamatta, jos työeläke jää alle tonnin.
Tai, sillä oli yrittäjyydestä niin pienet tulot ettei ollut varaa maksaa enempää eläkemaksuja, kun elääkin piti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että on lapsia ei tarkoita, että pitäisi olla loppuaika työttömänä.
Ei tietenkään, jos teet neljä lasta niin sillon, kun ne ovat alle kouluikäisiä , ei kannata viedä neljää mukulaa päikkyyn, kun palkka menis päivähoitomaksuihin, vasta sitten, kun osa jo koulussa voi palata pätkä , osa-aika ja sipputöihin.
Siis ei kannata tehdä muksuja , niistä ei ole kun haittaa ja vaivaa, ja eläke jää pieneksi. - Anonyymi
Ihan yhtälailla ei Kelan työkyvyttömyyseläke ole eläke vaan sosiaalietuus jonka paikka saajansa kirjanpidossa on kuitenkin kohdassa TULO.
Parempi tuo työkyvyttömyyseläke on kuin työmarkkinatuki, asumistuki joiden summa on aika lähelle tonni. Kun on ilman omaa syytä yksin ja asuu vuokralla, niin tiukalla elämisellä saa jotain sukanvarteen. Itse olen osatyökykyinen työtön ja saan vain tuon työmarkkinatuen , pari kymppiä ysieuroista ja asumistukea, tällä pitäisi pärjätä kymmenen vuotta 65 vuoteen, olen laskenut että ei miljoonaa tarvitsisi eurosta saada, niin sopivassa tilanteessa lopettaisin tämän spedeilyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on Suomessa niin että ei noita arvosteta ja sama on omaishoitajat se on lähinnä kutsumus ammatti.
Suomessa siitäkin maksetaan, että hoidat perhettäsi/sukulaista. Muualla se on oikeasti velvollisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai, sillä oli yrittäjyydestä niin pienet tulot ettei ollut varaa maksaa enempää eläkemaksuja, kun elääkin piti.
Lähtökohtaisesti sillä yrittäjyydellä pärjää, jos ei ole huono tai markkinahäirikkö hintojen suhteen.
Säästöt ei taas riipu tuloista. Tai toki absoluuttinen määrä riippuu, mutta toiset säästää siitä mitä saa ja toiset tuhlaa sen mitä saa summasta riippumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähtökohtaisesti sillä yrittäjyydellä pärjää, jos ei ole huono tai markkinahäirikkö hintojen suhteen.
Säästöt ei taas riipu tuloista. Tai toki absoluuttinen määrä riippuu, mutta toiset säästää siitä mitä saa ja toiset tuhlaa sen mitä saa summasta riippumatta.Ei joku kynsi/ripsiyrittäjä nyt mitään paljoa tienaa , eikä niistä tuloista jää säästettävää, kun tulot riittää juuri elämiseen, mutta kuitenkin parempi vaihtoehto, kun työttömyys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vielä….
Työkyvyttömyyseläkkeenkin suuruus riippuu työhistoriasta. Jos työkyvyttömyys osuu työelämäaikana, niin työkyvyttömyyseläkkeen suuruus riippuu niin ikään ansiotasosta, josta olet vakuutusmaksuja maksellut. Jos työkyvyttömyys osuu ja et ole työelämässä, niin työkyvyttömyyseläkkeesi saat Kelasta.Mutta sitten voi päälle hakea kansaneläkettä joka tasaa summan tuon takuu eläkkeen suuruiseksi. Ja päälle tietysti asumistuki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän hänelle tietenkään laitoshoidossa jää eläkkeestä käteen muuta,kuin pakollinen käyttöraha 150€/kk?
Se riittää hyvin kehitysvammaiselle , joka ei ymmärrä rahasta mitään.
- Anonyymi
Tuon pienen työeläkkeen kylkeen pitää hakea kansaneläkettä ja eläkkeensaajien asumistukea .
Tuo takuueläke on 980€, ei kansaneläke ole noin suuri, se on jotain 700€.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.kela.fi/takuuelake#esimerkkeja-takuuelakkeen-maarasta
Niin, jos työeläke on 982€ niin siihen saa lisäksi kansaneläkettä noin 300€ .
- Anonyymi
Niin harvemmin se sairaus on omavalinta ja kuinka moni oikeasti noista pienen eläkkeen saajista sitten kadehtii sairaseläkkeen saajia?
Kyllä se terveys on tärkein, fyysinen ja henkinen sitten tulle muut raha ym.
Ei se tietenkään kivaa ole kituutella ja murehtia riittääkö rahat.
Ja ei se koulutus ole mikään työpaikan tae enää nykyään vaikka olisit käynyt yliopistot niin ei takaa korkeaa tulotasoa. - Anonyymi
Alle 35 vuotiaiden eläköityminen lisääntynyt. Se on pitkä aika olla ja elellä reilusti alle köyhyysrajan tuloilla vanhaksi asti. Tosin monet eivät edes kovin vanhaksi asti elä...
- Anonyymi
Monen mielenterveys eläkeläisen elinikä on kymmenen vuotta vähemmän, kuin terveillä. Johtuen usein vahvasta psyykelääkityksestä minkä sivuoireita monet lääkärit vähättelevät. Lisäksi jatkuva henkinen stressi taloudesta ei ainakaan tilannetta helpota.
- Anonyymi
Silti se lääkitty zombi vaeltaa keskuudessamme 70 vuotta. Mielenvikaiset eläimet lopetetaan heti.
- Anonyymi
Nämä tuloerot ovat suurentuneet huimasti viime vuosikymmeninä , ennen ei suurta eroa ollut duunarin ja sairaseläkeläisen jolla lyhyt työura tuloissa ollut , nykyisin on lähes mahdotonta saada eläkepaperit työperäisestä sairastumisesta , sitä ruljanssia ei kukaan todella sairas jaksa taistella tässä ns. sivistysvaltiossa , ihmisiä kohdellaan vieläkin todella eriarvoisesti .
- Anonyymi
Tuloerot ovat edelleen pienet ja nettotuloissa vielä pienemmät. Laiskuus palkitaan. Sairaseläkkeelle pääsy ei ole ruljanssi. Melkein automaattinen prosessi. Jäät saikulle, käyt kuntoutuksen, et edisty, yli vuosi saikkua ja sairaspäiväraha loppuu niin siinä aletaan väkisin tunkea vähintään tilapäistä/määräaikaista sairaseläkettä. Työtönhän on työtön, vaikka välillä sairastuisi flunssaan.
Huono fyysinen kunto ja huonot elintavat ovat yleisin syy työkyvyttömyyteen. Nuorilla huumeet ja some on iso ongelma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuloerot ovat edelleen pienet ja nettotuloissa vielä pienemmät. Laiskuus palkitaan. Sairaseläkkeelle pääsy ei ole ruljanssi. Melkein automaattinen prosessi. Jäät saikulle, käyt kuntoutuksen, et edisty, yli vuosi saikkua ja sairaspäiväraha loppuu niin siinä aletaan väkisin tunkea vähintään tilapäistä/määräaikaista sairaseläkettä. Työtönhän on työtön, vaikka välillä sairastuisi flunssaan.
Huono fyysinen kunto ja huonot elintavat ovat yleisin syy työkyvyttömyyteen. Nuorilla huumeet ja some on iso ongelma.Nuorten yleisin syy varhaiseen eläköitymiseen ovat vakavat mielenterveys ongelmat mm, Skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Siinä ei paljon auta fyysinen kunto tai käsky mennä lenkille. Boomereiden tietämättömyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorten yleisin syy varhaiseen eläköitymiseen ovat vakavat mielenterveys ongelmat mm, Skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Siinä ei paljon auta fyysinen kunto tai käsky mennä lenkille. Boomereiden tietämättömyyttä.
Boomereiden mielestä mielenterveysongelmat ovat vain laiskuutta, kuten 50-luvulla oli tapana ajatella!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huono fyysinen kunto ja huonot elintavat ovat yleisin syy työkyvyttömyyteen. Nuorilla huumeet ja some on iso ongelma.Keskimääräinen työeläke on n,2200€/kk ja alin työkyvyttömyyseläke 980€/kk... ja mielestäni on pienet tuloerot!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorten yleisin syy varhaiseen eläköitymiseen ovat vakavat mielenterveys ongelmat mm, Skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Siinä ei paljon auta fyysinen kunto tai käsky mennä lenkille. Boomereiden tietämättömyyttä.
Joo mutta ne nuorien ongelmat tulee somen aiheuttamasta riittämättömyyden tunteesta, omasta laiskuudesta ja saamattomuudesta ja huumeiden/lääkkeiden käytöstä. Ei ne ikänsä takia ole sekaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Boomereiden mielestä mielenterveysongelmat ovat vain laiskuutta, kuten 50-luvulla oli tapana ajatella!
Kyllä se itseasiassa monella on. Yliajatellaan / analysoidaan jokaista asiaa ja keksittyäkin ongelmaa, että pää pettää. Yliopistoissakin jengi alkaa itkemään, kun jossain historian tunneilla kerrotaan historiaa. ”Ei tällaisesta saa puhua, ihan kauheaa.” Päästy helpolla aina eikä tehty koskaan mitään ja sitten romahdetaan johonkin hiiren paskaan minkä voi heittää pois tai halutessaan vaikka syödä ja sitten on kakka vähän löysempää itsellä hetken.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskimääräinen työeläke on n,2200€/kk ja alin työkyvyttömyyseläke 980€/kk... ja mielestäni on pienet tuloerot!
Ero on pieni. Itkulla saat puolet siitä mitä tekemällä. Katsoppa miten asiat on vaikka missä tahansa suomalaisten ihannoimassa suosikkilomakohteessa, jossa asiat on ”niin ja niin hyvi”(eli alkoholi halpaa).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huono fyysinen kunto ja huonot elintavat ovat yleisin syy työkyvyttömyyteen. Nuorilla huumeet ja some on iso ongelma.Minä sairastelin niin että kelan päivät loppuivat ja laitoin eläkepaperit vetämään, ikää oli silloin 58v.
En saanut eläkettä enkä kyennyt töihin ja kun yrittäjä olin en päässyt kortistoonkaan.
Vuosi meni ilman tuloja ja kun kelan päivät palautuivat hain lisää sairauslomaa ja kelasta tuli päätös että maksavat vain 50 vrk kun kyseessä sama sairaus millä käytin jo kerran sairauspäivärahat loppuun.
Onneksi nyt tärppäsi eläkehakemus jonka uusin heti kun sain kelan päätöksen tietooni.
Eli tuo kelan päivien loppuminen ei tarkoita että pääsee eläkkeelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sairastelin niin että kelan päivät loppuivat ja laitoin eläkepaperit vetämään, ikää oli silloin 58v.
En saanut eläkettä enkä kyennyt töihin ja kun yrittäjä olin en päässyt kortistoonkaan.
Vuosi meni ilman tuloja ja kun kelan päivät palautuivat hain lisää sairauslomaa ja kelasta tuli päätös että maksavat vain 50 vrk kun kyseessä sama sairaus millä käytin jo kerran sairauspäivärahat loppuun.
Onneksi nyt tärppäsi eläkehakemus jonka uusin heti kun sain kelan päätöksen tietooni.
Eli tuo kelan päivien loppuminen ei tarkoita että pääsee eläkkeelle.Kyllä se yleensä tarkoittaa ja jo nuoremmille. Toki jos sairaus on luokkaa itseaiheutettu diabetes niin voi olla hankalampaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se yleensä tarkoittaa ja jo nuoremmille. Toki jos sairaus on luokkaa itseaiheutettu diabetes niin voi olla hankalampaa.
Minun sairaus oli selän välilevyongelma sekä alaraajojen heikko liikkuvuus ja käsien kömpelyys (työkykyarviossa todettu).
Lonkkien tekonivelet sekä useat laikkaukset joilla toimintakykyä oli yritetty palauttaa.
Ambulanssilla sairaalaan kipulääkettä suoneen jne.
Eli aika kaukana itseaiheutetusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se yleensä tarkoittaa ja jo nuoremmille. Toki jos sairaus on luokkaa itseaiheutettu diabetes niin voi olla hankalampaa.
Diabetes ei aina ole itseaiheutettu se voi olla myös geeneissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diabetes ei aina ole itseaiheutettu se voi olla myös geeneissä.
Mutta itseaiheutettu / kakkostyyppi on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta itseaiheutettu / kakkostyyppi on
Ei pidä aina paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskimääräinen työeläke on n,2200€/kk ja alin työkyvyttömyyseläke 980€/kk... ja mielestäni on pienet tuloerot!
Niin ja tuosta 2200€ menee myös verot ja tuosta 980 ei mene mitään.
- Anonyymi
Eipä ole työeläkkeellä olevia näkynyt ruokajonossa! Sen sijaan lähes jokainen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva joutuu tähän jonoon tai jojoon..
- Anonyymi
Ei myöskään maahanmuuttajia näy leipäjonoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heille on toimitus kotiin. Netin kautta on helppoa tehdä tilaukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mamuille tarjoaa SPR sekä sossu harkinnanvaraista toimeentulotukea. Saavat Lidliin maksukortteja jne..
- Anonyymi
Se jonohan on populismia. Osalle rutiinia. Osa juo rahansa ja syö jonosta. Kuka mitäkin. Kuitenkin, jos näet jossain paikassa säännöllisesti tuttuja ja aika on isoin pääomasi niin siellä jonotettaisiin vaikka puutappeja tai villalankaa 2x/vko.
Jos ihmisellä on heikko hetki niin hetkellinen ruoka-apu on hyvä. Jos apua tarvitaan vuosia/vuosikymmeniä, niin ihmisellä ei ole mitään halua ottaa vastuuta omista tekemisistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se jonohan on populismia. Osalle rutiinia. Osa juo rahansa ja syö jonosta. Kuka mitäkin. Kuitenkin, jos näet jossain paikassa säännöllisesti tuttuja ja aika on isoin pääomasi niin siellä jonotettaisiin vaikka puutappeja tai villalankaa 2x/vko.
Jos ihmisellä on heikko hetki niin hetkellinen ruoka-apu on hyvä. Jos apua tarvitaan vuosia/vuosikymmeniä, niin ihmisellä ei ole mitään halua ottaa vastuuta omista tekemisistään.No eikös se ruoka avun jonotaja ota vastuun kun jaksaa jonottaa itselleen ruokaa. Hoitaa vaivaisen tulolla itsensä, kyllä se on halpaa yhteiskunnalle. Suomessa ei ole työtä. Päivät pitkät ajellaan autoilla, kitkuttaen työttömyys rahalla. Kyllä sitä riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ihmisellä on heikko hetki niin hetkellinen ruoka-apu on hyvä. Jos apua tarvitaan vuosia/vuosikymmeniä, niin ihmisellä ei ole mitään halua ottaa vastuuta omista tekemisistään.Miten minä pienellä sairaseläkkeellä oleva voin ottaa "vastuun itsestäni" ? Oikeiston mantraa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten minä pienellä sairaseläkkeellä oleva voin ottaa "vastuun itsestäni" ? Oikeiston mantraa..
No kenelle sitten vastuunkanto sinun elämästäsi katsot kuuluvan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten minä pienellä sairaseläkkeellä oleva voin ottaa "vastuun itsestäni" ? Oikeiston mantraa..
Sulla on tulot tiedossa. Ne riittää normaaliin elämiseen. Sopeutat vain menot sen mukaan. Ei oo amerikan temppu. Ja hankit lisää tuloja jos haluat enemmän. Suomessahan ei ole yhtään pienituloista eikä köyhää jos mittaa yleisellä tasolla. Tuota termiä vaan halutaan viljellä ja siihen keksitään kaava millä tietystä prosentista väestöä voidaan käyttää teemiä
köyhä. - Anonyymi
Leipäjonoja on jos jaetaan ilmaista leipää.
On myös ämpärijonoja kun jaetaan ilmaisia ämpäreitä.
Myös yritysten makkarapäivät aiheuttavat jonoja.
Kun näitä ei ole tarjolla niin ei ole jonoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leipäjonoja on jos jaetaan ilmaista leipää.
On myös ämpärijonoja kun jaetaan ilmaisia ämpäreitä.
Myös yritysten makkarapäivät aiheuttavat jonoja.
Kun näitä ei ole tarjolla niin ei ole jonoja.Tarjonta luo kysyntää tietyissä asioissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k18310752Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t1057573Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t337421Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht37396Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa895779Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus525238Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset315000Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk134815Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k62174Ei muuta kun kylärinkiä ajamaan!!!
Huomenta! Tuossa ku kylän pinnassa asunu koko iän, nii viime vuosina nii harmittanu ku viikonloppusin niin hiljasta, sil411693