vaihteiden vaihto

kämmäri

Mistä tiedän, milloin pitää vaihtaa suuremmalle ja taas pienemmälle vaihteelle? Miten ne menee kierrosten kanssa? Katsotteko te kokeneemmat ajajat niitä kierroslukuja tai nopeutta, vai tietääkö sen vain, milloin täytyy vaihtaa? Onko jotain erityistapauksia, millon täytyy olla tietty vaihde (esim. liikkeellelähdössä ykkönen, kääntyessä kakkonen?)?

20

18169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

      Moottorin äänestä sen varmaan kuulee aika hyvin?
      Jottei kone käy kovilla kierroksilla niin isompia vaihteita pesään.
      Ja kierroslukumittarista on apua myös. Kun alkaa kovin isoja lukuja olemaan niin isoa vaan.

      Ja taas pienmmälle vaihdosta sen verran osaan sanoa, että kun ei jaksa vetää niin pistäppä pienempi vaihe ni johan vetää. :D

    • Mikko.

      Moi,

      riippuu aivan tilanteesta ja siitä, ajetaanko tasavauhtia tai pitääkö kiihdyttää jarruttaa. Ykköstä ei tarvita käytännössä kuin liikkeellelähdössä. Kadunkulmissa kakkonen tai kolminen. Nelosta ja vitosta voi käyttää tasavauhdin ylläpitoon taajamanopeuksilla tai sitä korkeammilla nopeuksilla. Mikäli halutaan nopeasti kiihdyttää niin moottoria voi kierrättää 5000-6000 asti ja vaihtaa siellä isommalle.

      Pers- ja korvatuntumalla vaihteiden käytön oppii. Pienemmälle pitää vaihtaa jos kone ei jaksa vetää kunnolla. Oppia iän kanssa.

      • -J-

        Hyvä esimerkki on että mistä polkupyörässä tietää milloin vaihdetaan isommalle? Ei sitä oikein kukaan tiedäkkään eikä ajattelekkaan. Sitä vaan vaihdetaan kun siltä tuntuu. Sen kuulee ja tuntee perstuntumalla :)


      • pööh
        -J- kirjoitti:

        Hyvä esimerkki on että mistä polkupyörässä tietää milloin vaihdetaan isommalle? Ei sitä oikein kukaan tiedäkkään eikä ajattelekkaan. Sitä vaan vaihdetaan kun siltä tuntuu. Sen kuulee ja tuntee perstuntumalla :)

        kierrosluku mittarista sen aika hyvin näkee millon pitää vaihtaa siinä 2,5 ja 3 välillä on aika hyvä.ja ajamalla sen oppii tietämään katsomattakin.


    • Kun on tutustunut johonkin autoon, niin ihan luonnostaan niitä vaihteita alkaa siinä vaihtelemaan. Uusissa autoissa moottorinääni on niin hiljainen, niin ehkä silloin voi mittariakin katsella.

      • Eve

        liikkeelle lähdön jälkeen heti kakkoselle, 40 km/h-> kolmonen, 60km/h-> nelonen, 80km/h-> vitonen. Ihan aluksi auttaa tällainen muistisääntö.


      • opettaa
        Eve kirjoitti:

        liikkeelle lähdön jälkeen heti kakkoselle, 40 km/h-> kolmonen, 60km/h-> nelonen, 80km/h-> vitonen. Ihan aluksi auttaa tällainen muistisääntö.

        sinut 80-luvulla ajamaan


      • opettaa kirjoitti:

        sinut 80-luvulla ajamaan

        Tietäis isukki paljon se bensa nykyään maksaa, niin vähän pitäis muuttaa opetus-suunitelmaa.


      • Eve
        Jande-7 kirjoitti:

        Tietäis isukki paljon se bensa nykyään maksaa, niin vähän pitäis muuttaa opetus-suunitelmaa.

        Ensiautossani ei ollut mitään kierroslukumittaria. Ja sitä paitsi noin se menee. Turha valittaa. Nykyisessä autossa on kierroslukumittari ja viittäkymppiä kun lähentelee niin kierroksia 3000 -> vaihdetaan vaihde.

        Huomatkaa, olin ainoa joka antoi todella vastauksen.


      • Eve
        Eve kirjoitti:

        Ensiautossani ei ollut mitään kierroslukumittaria. Ja sitä paitsi noin se menee. Turha valittaa. Nykyisessä autossa on kierroslukumittari ja viittäkymppiä kun lähentelee niin kierroksia 3000 -> vaihdetaan vaihde.

        Huomatkaa, olin ainoa joka antoi todella vastauksen.

        Viestin aloittaja ei todellakaan tiennyt koska vaihdetaan vaihdetta. Nyt suurinpiirtein tietää. Sitten pitää opetella kikkailut kolmosella kiihdyttäminen kahdeksaankymppiin ym.


    • tossa

      Tossa kun olin ajelemassa niin sellanen 5000rpm on hyvä vaihtaa isommalle mut kun kiihdyttää kovaa niin sitten joku 14000rpm.

      Ps. niin tää on moottoripyörä

    • Autonikä

      Moottorin äänestä kyllä kuulee milloin pitää vaihtaa. Suosittelen vain reilusti kierroksia pienemmiläkin vaihteilla, ettei vaihdeta jo parin kympin vauhdissa kolmosta. Ja tuo Even viesti nyt on puoliksi palturia. Ei jokaisessa autossa pidä vaihtaa 3000 kohdalla, se nyt on vain hallaa autolle. Naisia ei kannata aina uskoa...

      • mitä ihmettä

        Miksi ihmeessä fiksu mies nostaa kuusi vuotta vanhan ketjun?


      • sitä ihmettä
        mitä ihmettä kirjoitti:

        Miksi ihmeessä fiksu mies nostaa kuusi vuotta vanhan ketjun?

        Kierrätys on IN.
        Vitosta pienempiä vaihteita ei paljoa tarvii kierrättää yli kahentuhannen, poikkeustapauksia toki löytyy.


    • nasse kaahari

      Ei muuta kuin nasta lautaan ja mummot hautaan.

    • cvbcbbv

      Juu älkää ajako liian pienillä kierroksilla, ajosta riippuen pitäisi antaa kenkää noin kerran viikossa että sylkee paskat pois putkesta. Tuossa tuli ykspäivä korjaamolle semmonen perus eläkeläisrouva ja valitteli kun jotenkin tehot tippunet. No ei siitä pahemmin löydetty mitään mutta kysästiin sitten että millasta ajoa ajat. "Noo mä käyn tällä tossa lähikaupassa ja semmoista" No annettin sille kenkää kunnolla eli kierrätettiin punarajalle pariin otteeseen. Johan palas tehot. Eli näin kannattaa säännöllisesti tehdä, se ei tapa konetta.

    • Automaatti

      Muistakaa vaihtaa.....

    • NakkiTanas

      Vammakoille automaattivaihteinen rollaattori.

    • Anonyymi

      Ei mee kone tukkoon tai hajalle vaikka aina vaihtaa 4000rpm välillä voi antaa monoa ja päästää 5000rpm

      • Anonyymi

        Riippuu konestaa. Dieselillä ajettaessa voi hyvin vaihtaa esim. 2000-3000 kierroksen välissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      404
      3058
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2279
    3. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      61
      2219
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      17
      1897
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      168
      1419
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      3
      1287
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1089
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      38
      904
    9. Iltalehden evästeasetukset

      No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      100
      860
    10. Sun seurassa oli turvallinen olo

      Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais
      Ikävä
      38
      832
    Aihe