Olen pohtinut tulevaisuuttani ja olen ymmärtänyt sen, että en tule pärjäämään tässä maailmassa.
Minulla on puutteelliset taidot toimia tässä yhteiskunnassa normaalina työkykyisenä yksilönä. Minulla on riittämättömät resurssit luoda itselleni normaalia ja kunnollista elämää, jossa voisin kehittyä ihmisenä ja nauttia olemassaolostani. (Olen miespuolinen)
Syyt tähän ovat:
• En kykene saamaan omakohtaista toimeentuloa, koska erinäisistä syistä en pysty opiskelemaan itselleni minkäänlaista ammattia.
• en pysty luomaan minkäänlaisia ihmissuhteita elämääni, sillä en omaa sosiaalisiataitoja. Tämä johtaa eristäytymiseen, joka aiheuttaa sosiaalisten tilanteiden välttämistä.
• en osaa toimia sosiaalistennormien mukaisesti. Tämä aiheuttaa sopimatonta ja hämmentävää käytöstä, joka vaikeuttaa sopeutumista sosiaalisiinryhmiin. Monien mielestä olen omituinen.
• En opi teoreettisia tai käytännön asioita, sillä en kykene oppimaan oppimisvaikeuksieni takia.
• Minulla ei ole minkäänlaisia intohimoja, koska en kykenisi ymmärtämään tai kehittymään missään. En unelmoi mistään -tai tavoittele mitään. Lopputuloksena on se, että minulla ei ole mielenkiintoa tai motivaatiota oppia uusia taitoja.
• hienomotoriset taidot ovat ikätasostani jäljessä. Esimerkiksi tämä vaikuttaa siihen, että
minulla on vaikeuksia suorittaa tehtäviä, joihin tarvitsee käsien koordinaatiokykyä. Eli en sovi ammattiin, johon tarvitsee kädentaitoja. Hahmottaminen on minulle hankalaa. En koskaan oppinut neulomaan:(
• Peruskoulun päättötodistuksessa sain hyvin matalan keski-arvon, joka rajoittaa uravalintaani. Kuitenkaan mikään ammatti ei sovi minulle, koska minulla ei ole taitoja tai ymmärrystä opiskella minkäänlaista alaa.
• Olen aromanttinen aseksuaali, jonka takia en pysty saamaan kumppania. En sinänsä koe edes tarvetta sellaiseen.
Kaikki asiat ovat minulle niin hankalasti ymmärrettäviä. Sinulle normaalit asiat ovat helppoja ja ilmiselviä, kun taas minulle ne ovat helposta ja ilmiselvästä päinvastasia. Saatan kärsiä inhottavasta huijarisyndroomasta.
Mutta olen kohta täysi-ikäinen ja joudun ottamaan omasta elämästäni täyden vastuun, mutta kykenkö siihen? Miten voin elää, jos minulla ei ole taitoja elämiseen?
Haluaisin todella olla kuin muut ihmiset, olla normaali. Haluaisin tehdä asioita, joita muut nuoret tekevät. Opiskella mielekästä alaa, olla ystäviensä kanssa ja luoda uusia ihmissuhteita, tehdä töitä ja saada oma toimeentulo, pitää hauskaa, oppia ja kehittyä omissa intohimoissaan, nauttia nuoruudesta ja kokeilla omia rajojaan -ja unelmoida ja saavuttaa tavoitteensa. Taidan olla liian vajaavainen tehdääkseni tuollaisia tavanomaisia asioita elämässäni.
En ole itsetuhoinen tai masentunut yksilö, olen vain realistinen elämääni kohtaan. En ole tyytymätön tai epätoivoinen, koska hyväksyn asiat, joihin en voi vaikuttaa.
En voittanut geenilotossa, ja geenit valitettavasti määrävät ihmisen elämäntarinan. Synnyin aivoilla, jotka rakentuivat äitini kohdussa normaalista poikkeavasti, that's it.
Olen etuoikeutettu, koska synnyin suomeen, jossa kaikilla on mahdollisuus saada ihmisarvoinen elämä, mutta ihmisoikeuslait ei mahdollista mielekästä elämää, jos ei kykene rakentamaan haluamaansa elämää tai saavuttamaan asioita joita haluaisi. Sosiaaliturva varmistaa sen, että minunkaltaisella turhakkeella on välttämättömät perusasiat elämässä. Ilman sosiaaliturvaa olisin huonommassa asemassa. Olen kiitollinen suomen sosiaaliturvajärjestelmästä.
En osaa mitään
52
359
Vastaukset
- Anonyymi
Tuollaiset sijoitetiin aikoinaan kunnaliskoteihin maaseudulle. Siellä löytyi kaikille askaretta.
- Anonyymi
Missä sun elämässä on tukipalvelut? Oletko edes yrittänyt etsiä niitä ja saada sitä kautta elämääsi jotain? voisko omaa minäkäsitystä muuttaa ja miettiä mikä elämässä on hyvin? Mitä tukipalveluja olet käyttänyt jos ne ei ole sinua auttaneet.
- Anonyymi
Nii mitkä? Niitä saa edes vanhuksetkaan nykyää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nii mitkä? Niitä saa edes vanhuksetkaan nykyää
esim sosiaalihuollon ohjaus .
- Anonyymi
Aloita itsesi hyväksymisellä. Ja hae apua jos sulla on hankaluuksia elämän hallinnassa.
- Anonyymi
Aloittaja voisi ruveta kirjoittamaan ammatikseen, se näyttää ainakin onnistuvan.
Ja miksi ajattelee ainoastaan mihin ei pysty, koska on varmasti asioita, joihin pystyy.
Jokainen kuitenkin osaa jotain, ja pystyy johonkin. - Anonyymi
alottaja voi selvittää missä hänen paikkakunnallaan on sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta
- Anonyymi
Auttaaks se jos ei omillaan pärjää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä apua on saatavissa, jos ei omillaan pärjää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä apua on saatavissa, jos ei omillaan pärjää.
Okei. Miks mun mummi sit ei saa vaik ei pärjää kotonaan mut niiden mielestä kotihoito riittää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos sä et pysty asuu yksin niin on olemassa tuettua asumista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei. Miks mun mummi sit ei saa vaik ei pärjää kotonaan mut niiden mielestä kotihoito riittää?
voi kulta pieni kun teille on eri palvelut olemassa. Et sä voi verrata itseeesi sun mummiin. te olette eri ikäsiä ja eri elämän vaiheessa.
onko sulla ongelmana oma elämänhallinta vai sun mummin pärjääminen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voi kulta pieni kun teille on eri palvelut olemassa. Et sä voi verrata itseeesi sun mummiin. te olette eri ikäsiä ja eri elämän vaiheessa.
onko sulla ongelmana oma elämänhallinta vai sun mummin pärjääminenNo kysyin vaan. Kuulemma yleensä autetaan mut mummi on todiste ettei. Itsehän en tukea tartte mut tää soteuudistus on todiste ettei tää pidä enää paikkaansa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kysyin vaan. Kuulemma yleensä autetaan mut mummi on todiste ettei. Itsehän en tukea tartte mut tää soteuudistus on todiste ettei tää pidä enää paikkaansa
etkö sä ymmärrä että te olette sun mummin kanssa eri ikäluokkaa ja teille on omat palvelut. Jos mummisi ei pääse hoivakotiin niin se ei tarkoita ettet sinä voisi saada palveluja. te kuulutte eri palveluiden piiriin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kysyin vaan. Kuulemma yleensä autetaan mut mummi on todiste ettei. Itsehän en tukea tartte mut tää soteuudistus on todiste ettei tää pidä enää paikkaansa
kai sä tajuat ettet sä voi hakea vanhusten hoitokotiin ja vanhusten palveluja
- Anonyymi
Niin mummi ei pärjää omillaan eikä saa tukea... En ikinä tarkoittanut itteäni
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mummi ei pärjää omillaan eikä saa tukea... En ikinä tarkoittanut itteäni
oletko ketjun aloittaja? juurihan sä sanoig että kotihoito käy hänellä. Mummisi ei siis pärjää kotona yhtään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oletko ketjun aloittaja? juurihan sä sanoig että kotihoito käy hänellä. Mummisi ei siis pärjää kotona yhtään?
Kotihoito käy mut oikeesti, kotihoito ei riitä. Ei se pärjää omillaan yhtään. Päinvastoin dementia kun vaan pahenee niin saa pelätä mitä käy. Et joo, näin nykysuomes kaikki saa apua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotihoito käy mut oikeesti, kotihoito ei riitä. Ei se pärjää omillaan yhtään. Päinvastoin dementia kun vaan pahenee niin saa pelätä mitä käy. Et joo, näin nykysuomes kaikki saa apua
oletko ketjun aloittaja jolla ei ole elämä hallinnassa? Oletko sinä mummisi ainoa omainen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miten tää liitty ketjun aloittajaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oletko ketjun aloittaja jolla ei ole elämä hallinnassa? Oletko sinä mummisi ainoa omainen?
Kuhan totesin vaan kun sanottiin et apua saa. Vasta-argumentti ettei pidä totta säästöjen keskellä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuhan totesin vaan kun sanottiin et apua saa. Vasta-argumentti ettei pidä totta säästöjen keskellä
niin nyt ei ole kyse muistisairaasta vanhuksesta. kai sä tajuat että palvelut on erilaisia eri ikäluokille. Ensinnäkin ketjun aloittaja ei voi edes hakea vanhusten hoitokotiin ja vertaat häntä sinun mummiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos sinun mummisi ei pääse hoitokotiin niin ei se tarkoita etteti ketjun aloittaja voi hakea apua. sun mummilla on ihan eri tilanne kuin ketjun aloittajalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sulla ei ole mitään oikeutta aloittajaa mennä sosiaalihuollon ohjaujseen ja neuvontaan sen takia ettö sun muistisairas mummi ei pääse hoitokotiin. Aloittajan ei ole menossa vanhusten hoitokotiin eikö hänen ikänsä sinne edes riitä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sulla ei ole mitään oikeutta aloittajaa mennä sosiaalihuollon ohjaujseen ja neuvontaan sen takia ettö sun muistisairas mummi ei pääse hoitokotiin. Aloittajan ei ole menossa vanhusten hoitokotiin eikö hänen ikänsä sinne edes riitä
Toivottavasti paremmat tukimuodot. Täällä ei sote toimi yhtään ainakaan julkinen enään ja sitähän aloittajakin tarttee..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti paremmat tukimuodot. Täällä ei sote toimi yhtään ainakaan julkinen enään ja sitähän aloittajakin tarttee..
niin eri ikäluokille on omat palvelut ja kun mummisi ei pääse hoitokotiin niin sun mielestä kukaan ei voi saada apua. Kai sä ymmärrät että aloittaja ei ole muistisairas vanhus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin eri ikäluokille on omat palvelut ja kun mummisi ei pääse hoitokotiin niin sun mielestä kukaan ei voi saada apua. Kai sä ymmärrät että aloittaja ei ole muistisairas vanhus
Tietenkin. Ei ne terveyskeskuksetkaan oikeen toimi et sillee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin hän voi mennäö sosiaalihuollon ohjaukseen ja neuvontaan kuten olen sanonut. Et sä voi verrata aloittajan elämäntilannetta sun mummin tilanteeseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta ei edes sijaiste missään sairaalan tiloissa. ja voi asioida ilman ajanvarausta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voi hyvänen aika sentään. Aloittaja ei hae apua terveyskeskuksesta vaan sosiaalihuollon ohjauksesta ja neuvonnasta. Ei terveyskeskus tarjoa esim tuettua asumista tai neuvo toimeentuloon liittyvissä kysymyksissä . oot sä noin tietämätön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sä sun mummisi lähiomainen joka hoitaa mummisi asioita? missä sun äiti tai isä on ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin kotihoito, parempi sekin kuin ei mitään.
Toki vanhusten asiat on täällä Suomessa suhteellisen heikossa jamassa, ikävä kyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
etkö sä ymmärrä että te olette sun mummin kanssa eri ikäluokkaa ja teille on omat palvelut. Jos mummisi ei pääse hoivakotiin niin se ei tarkoita ettet sinä voisi saada palveluja. te kuulutte eri palveluiden piiriin
Jokainen saa olla huolissaan mummistaan, jos niin on.
Olisin itsekin, mutta ei ole enää mummit elossa.
Miksi sinä dissaat kaikkea, mitä tuo yksi kertoo ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauhoitu, hyvä ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauhoitu, hyvä ihminen.
mutta tuo mummin tilanne ei liity mitenkään aloittajan tilanteesee. jos muistisairas mummi ei pääse hoitokotiin niin aloittaja ei saa hakea neuvoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä dissaat kaikkea, mitä tuo yksi kertoo ?Koska aloittaja ei ole vanhus ja muistisairas. En dissaa mutta vanhuksille on omat palvelut ja työikäisille omansa. Jos mummi ei pääse hoitokotiin niin se ei tarkoita ettei ketjun aloittaja voi mennä sosiaalihuollon ohjaukseen ja neuvontaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin kotihoito, parempi sekin kuin ei mitään.
Toki vanhusten asiat on täällä Suomessa suhteellisen heikossa jamassa, ikävä kyllä.Miten tää liittyy aloittajan tilanteeseen. He ovta ihan eri ikäluokkaa ja elämäntilanne on ihan eri. Aloittaja ei pääse vanhusten hoitokotiin. ymmärtäkää se
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä dissaat kaikkea, mitä tuo yksi kertoo ?saa olla huolissaan. Mutta hänen tilanne ei liity mitenkään aloittajan tilanteeseen. Mummin tilanne ei auta aloittajaa. Onko lapsenlapsen tehtävä hoitaa mummin asioita. Minä kysyin missä on mummin omat lapset jos lapsenlapsi joituu hoitamaan mummin asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
saa olla huolissaan. Mutta hänen tilanne ei liity mitenkään aloittajan tilanteeseen. Mummin tilanne ei auta aloittajaa. Onko lapsenlapsen tehtävä hoitaa mummin asioita. Minä kysyin missä on mummin omat lapset jos lapsenlapsi joituu hoitamaan mummin asioita.
Haudassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
saa olla huolissaan. Mutta hänen tilanne ei liity mitenkään aloittajan tilanteeseen. Mummin tilanne ei auta aloittajaa. Onko lapsenlapsen tehtävä hoitaa mummin asioita. Minä kysyin missä on mummin omat lapset jos lapsenlapsi joituu hoitamaan mummin asioita.
Sote ne palvelut järjestää. Leikkaukset koskettaa kaikkia jotka tarttee tukia oli se sitten vanhukset tai työikäisten tuki. Kukaan ei välty leikkausten vaikutuksilta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haudassa
olen pahoillani että mummi on menettänyt lapsensa ja lapsenlapsi molemmat vanhempansa ja sisaruksiakaan ole .
- Anonyymi
Ala kirjailijaksi , jokaisessa meissä on jotain erikoista .
- Anonyymi
Aloittaja kirjoittaa aika hyvin. Jotain hän on siis oppinut ja osaa. Vaikea on kuvitella, ettei voisi oppia melkein mitä vain.
Parisuhteesta totean, että hyvään elämään ei tarvita parisuhdetta. Usein parisuhde tuo elämään pelkkää kurjuutta, riitaa ja uhkia. - Anonyymi
Kun kävelymahikseni loppui jalkojen huonoon kuntoon, muutkin krempat tulevat kehiin monella rintamalla. Hermosärky takareidessä polttelee kun pitäisi unta saada.
Iso haitta on mielestäni kuntasoten lääkemääräyksillä. Myrkyt eivät ole kenenkään elävän etu.
Vai onko isolla lääkemääräyksellä tarkoituskin saada vanha mies pois kuntavastuun alueelta. Määrätään kipulääkkeitä joilla vaikuttaa olevan perunajauhon vastine.
Se loppusijoituspaikkahan tiedetään. Olen krematorio-asiakkaita.
pennain. - Anonyymi
Hieno CV. Kyllä tuolla pääsee mihin vain. Dokumentoijan hommiin, on niin selkeää tekstiä.
Perusongelma on, että aina on muka kiire. Kun saat reilusti aikaa opetella homman kunnolla niin pystyt mihin tahansa. - Anonyymi
Olet suorastaan nero, harva kirjoittaa noin selkeästi asioista, joten kyllä se siitä lähtee. Heikko itsetunto taitaa olla ja uskon puutetta.
- Anonyymi
Suorittavan tason työt ovat vähentyneet. Liukuhihnan ääreen on teollisen historian saatossa mahdutettu monenmoista lahjatonta tallaajaa. Nykyoloissa yhä useampi joutuu etsimään elämälleen tarkoituksen enemmän itse. Omista lähtökohdistaan. Kun työ ei elämää jäsennä monellakaan, elämän mittaisena urana. Tekemisen riemun kautta oppii parhaiten asioita jotka tuntuvat omilta. Kansalaisvelvollisuutensa voi suorittaa vapaaehtoistyössä. Elämästään pitää tehdä omannäköinen. Se on tietenkin vaativampi tehtävä kuin niillä jotka sopii systeemiin.
- Anonyymi
Osaat kirjoittaa hyvin, ei uskoisi sen perusteella että asiat ovat noin. Varsinkin kun olet vielä niin nuori. Kumppaniksi sopii samanlainen nainen jolla ei ole sosiaalisia taitoja. Heitäkin täytyy olla yhtä paljon kuin miehiä. Sosiaalisesti taidottoman kumppanin kanssa olette samalla aaltopituudella ja olette vain hiljaa yhdessä ettekä yritä väkinäistä sosiaalisuutta. Itse asiassa sosiaalisetkin ovat yksityiselämässä lähes koko ajan hiljaa.
- Anonyymi
Jokainen voi oppia sukkia kutomaan/neulomaan, jos vain kovasti haluaa.
- Anonyymi
elämässä pärjää ihan hyvin vaikka sä et oo kutoa. Jos tarttee villasukat niin voi ostaa kaupasta
- Anonyymi
Ensin pitkä lista mitä ei osaa ja sitten sanoo että kärsii huijarisyndroomasta,jolloin antaa itselleen luvan lusmuilla
- Anonyymi
On eri asia sanoa, ettei osaa, kuin sanoa, ettei halua tehdä mitään.
Ei mitään edes opi, jos ei halua opetella/oppia.
Pelkkä ainainen " mikään ei onnistu "- asenne tekee kaikesta vaikeaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk32510790Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi489861Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta1798474Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html3047918Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.1936745Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit86642Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k906153Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j725985Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?375846Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan
Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit1035017