Peiliin on haitallista rakastua

Anonyymi-ap

Eri elämäntilanteissa ihmistä puhuttelee erityyppiset ihmiset. Ihminen hakee itselleen peiliä. Peili on se henkilö, joka herättää paljon tunteita ja ajatuksia. Ainakin itselläni peili peilasi minulle kaikki vaikeat tunteet, joita olin padonnut. Ne vyöryi yhtäkkiä ryminällä tietoisuuteen. Siksi tulin jopa vähän riippuvaiseksi hänestä, vaikka samalla koin yhteydenpidon myös kärsimykseksi, koska kaikki haavat aukesivat. Henkilö todennäköisesti ajattelee, että minä olin todella rakastunut, mutta en koskaan kertonut, että oikeasti kärsin koko ajan niin, että pienenkin yhteydenpidon jälkeen olisin tarvinnut aina suurinpiirtein keskusteluapua. Koukutuim, koska pääsin vihdoin kontaktiin syvimmän sisimpäni kanssa. Se oli antoisaa. Se on kuitenkin mennyttä, enkä kadu, koska ilman hänen kohtaamistaan en ymmärtäisi itseäni.

102

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Kyllä tuohon tilanteeseen olisi auttanut keskustelu tämän peilisi kanssa

• Anonyymi
        UUSI

Keskusteltiin kyllä paljon, mutta en tiedä, mitä ajatuksia puolestaan herätin hänessä. Hän ei ole mikään paras itsestään kertoja. Juuri se toisen pitäminen epätietoisuudessa repäisi kaikki mun haavat auki ja vihdoin tiedän, miksi mun elämässä on tapahtunut tiettyjä asioita. En tarvinnut mitään psykologia selittämään, kun ymmärsin ihan itse. Nyt vaan pitäisi koota säpäleinä oleva sydän kasaan.

• Anonyymi
        UUSI

Jaa sulla ainaki siellä riittäis keskustelutaitoo ns joka lähtöön? Sivusta main karaktääril

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Keskusteltiin kyllä paljon, mutta en tiedä, mitä ajatuksia puolestaan herätin hänessä. Hän ei ole mikään paras itsestään kertoja. Juuri se toisen pitäminen epätietoisuudessa repäisi kaikki mun haavat auki ja vihdoin tiedän, miksi mun elämässä on tapahtunut tiettyjä asioita. En tarvinnut mitään psykologia selittämään, kun ymmärsin ihan itse. Nyt vaan pitäisi koota säpäleinä oleva sydän kasaan.

Kyllä ne aina vähä itestään puhuu, palstaäijä

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa sulla ainaki siellä riittäis keskustelutaitoo ns joka lähtöön? Sivusta main karaktääril

Kiitos 😍

• Anonyymi
      UUSI

Todella hämmennyin melkein jokaikisen kanssakäymisen jälkeen. Mulle aukeni maailma, että miten erilaiset näkemykset elosta ihmisillä voikaan olla. Samoin aloin ymmärtää, että me kaikki ollaan jollain tavalla haavaisia. Ne jotka, ei tätä kykene myöntämään, kulkevat laput silmillä. (Tai kurkut silmillä 😅)

• Anonyymi
        UUSI

Mitä yritin kertoa on, että peilini toimi katalyyttina omalle sisäiselle kasvulleni. Se, että hän sai kaikki patoutuneet tunteet pintaan, on kokemuksena todella voimakas ja kivulias.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä yritin kertoa on, että peilini toimi katalyyttina omalle sisäiselle kasvulleni. Se, että hän sai kaikki patoutuneet tunteet pintaan, on kokemuksena todella voimakas ja kivulias.

Goddess within have arise too, bro

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Goddess within have arise too, bro

Godess within you has arisen too, bro.

👆 Kielioppi kuntoon kuomaseni.

Mitä sitten halusitkaan kertoa meille tällä transseksuaalisella sutkauksella. Valaisepa hieman.

• Anonyymi
      UUSI

Olin ehkä todellisuudessa riippuvainen siihen sisäiseen prosessiin, jonka hän käynnisti. Siinä mielessä otsikkoni on harhaanjohtava, koska eihän se haitallista olla päästä kosketuksiin itsensä kanssa. Se vain sattuu pahemmin kuin mikään muu. Pitää pystyä olemaan siinä tilanteessa elämässä, että kykenee antamaan aikaa kaikelle itsereflektoinnille ja kivun selättämiseen. Death metal on tällä ajanjaksolla auennut minulle. Aiemmin olen vihannut kyseistä genreä, mutta nyt käytän sitä, kun tarvitsee poistaa paha olo.

• Anonyymi
        UUSI

Vastaus löytyy aina Sepulturasta, näin on

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vastaus löytyy aina Sepulturasta, näin on

Miksei. Sentencedin koko tuotanto on auennut. Rakastan sitä musaa.

• Anonyymi
      UUSI

Kyse ei ole tavanomaisesta ihastuksesta tai romanttisesta rakkaudesta, vaan psykologisesta kohtaamisesta, jossa sisäinen maailma saa näkyvän muodon toisen ihmisen kautta.
      Kun ihminen kohtaa peilinsä, hän ei näe vain toisen henkilön hymyä, ääntä tai olemusta. Hän näkee itsensä eli syvimmät, kauan torjutut tunteet, tukahdutetut kaipuut ja vanhat haavat. Peili herättää jotakin, mitä ei olisi osannut herättää yksin. Siksi kokemus tuntuu mullistavalta, suorastaan huumaavalta. Äkkiä pinnalle nousee vuosien varrelta kerrostunutta kipua, jota ei ollut uskaltanut kohdata.

• Anonyymi
        UUSI

Ei ole palstasetä, eikö ole liekkijuttu. Kiitos vaan kysymästä.

• Anonyymi
      UUSI

Koska nämä tunteet nousevat juuri peilin läsnä ollessa, syntyy helposti illuusio, että rakkaus kohdistuu häneen.
      Sitä sinä mies olit minulle. Siksi olen ihan rikki. En osaa sanoa, voiko tunteet kantaa pidemmälle, koska et voi vastata minun tukahdutettuihin toiveisiini, koska et tahdo. En myöskään usko, että kykenisit kohtelemaan haurasta, rikkinäistä sydäntäni hellästi. Silti edelleen janoan seuraasi.

• Anonyymi
        UUSI

Olipa.,tenhoavaa palstasetä. Mut silti oli siis niinq cancel, clear, delete ns

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole välttämättä ollenkaan clear, cancel, delete. Haluaisin oikeasti elää mun kaivatun kanssa. Pelkään vain saavani turpiin henkisesti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä palstasedättäjä, et ole kai sisäistänyt lukemaasi, että todistettavasti täällä on kaksi kirjoittajaa myöntänyt syyllisyytensä naiseuteen. MOT.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on ehkä siltä mun peili-ihmisen puolelta delete mua kohtaan. En edes ole lähtenyt höpisemään näitä hänelle missään vaiheessa. Hän vain ihmetteli, että mistä on kysymys.

• Anonyymi
      UUSI

Kun peili nostaa pintaan kivun, voi syntyä pakonomainen tarve pysyä hänen läheisyydessään, jotta kokemus jatkuisi. Tässä piilee riippuvuuden riski: sekoittuu, mihin oikeastaan kaipaa. Kaipaako ihmistä vai sitä tunnetta, jonka hänen läsnäolonsa synnyttää? Rakkaus peiliin voi olla enemmänkin rakkautta omaa sielua kohtaan... sielua, joka vihdoin saa tulla näkyväksi.

• Anonyymi
      UUSI

Jokainen kohtaaminen peilin kanssa on yhtä aikaa lahja ja haaste. Kun suhde peiliin päättyy, voi jäädä tunne menetyksestä, mutta samalla myös syvä kiitollisuus. Ilman häntä moni ei olisi koskaan uskaltanut katsoa itseään niin suoraan. Siksi peili ei ole turha vaihe elämässä, vaan käännekohta, joka voi johdattaa kohti suurempaa itseymmärrystä.

• Anonyymi
      UUSI

Peiliin rakastuminen on siis paradoksi: se voi satuttaa, mutta se myös eheyttää. Se voi viedä voimat, mutta samalla antaa suunnattomasti merkitystä. Lopulta peilin kohtaaminen ei olekaan kertomus kahdesta ihmisestä, vaan kertomus ihmisen suhteesta itseensä.

• Anonyymi
      UUSI

Kun peili katoaa elämästä, jää jäljelle tärkein: tietoisuus siitä, että kaikki se, mitä luuli näkevänsä toisessa, olikin aina itsessä.

• Anonyymi
      UUSI

Peilini katosi elämästäni ja nyt yritän kasata särkyneen sydämeni sekä lisätä itse ymmärrystä, että mitä oikein tapahtui... Ja kuunnella death metallia ja hiukkasen itkeskellä voimaannuttavassa itsesäälissä rypien. 😅 Kyllä tää vielä tästä.

• Anonyymi
        UUSI

Tämä on yhteiskunnalista kritiikkiä heti kun keksin mistä

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Musta huumori ei ole vain minun syy, syy on yhteiskunnan. Lukitaan tämä

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Musta huumori ei ole vain minun syy, syy on yhteiskunnan. Lukitaan tämä

Auttaa jaksamaan..siellä arjessa eikö jep

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa mennä ohi. En oikein ole syttynyt yhteiskuntakritiikistä tämän kaivattuni kanssa keskustellessa. Todellisestihan olen poliittisesti erittäin aktiivinen. Ihan dynamiittia. 😝

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Auttaa jaksamaan..siellä arjessa eikö jep

Juu, kyllä

• Anonyymi
      UUSI

Tunnistan tästä itseni ja kaivattuni, vaikket olisikaan hän. Jokainen kohtaaminen on ollut sekä voimia antavaa että sitä todella paljon vievää. Olen ollut tämän vuoden puolella aina hilkulla siinä, että perun kaiken ja menen jonnekin piiloon. En ole ajatellut että hän olisi voimakkaasti ihastunut, vaan jotain muuta, selittämätöntä, mitä en osaa määrittää. Jotain pelottavaa, minkä takia olisi helpompi vain kartella, pysyä etäällä. Ja kuitenkaan en ole osannut sitäkään.

Joku magneetti on vetänyt puoleensa. Kaikki ylimääräinen lähestyminen hänen puoleltaan on saanut itsessä pakoreaktion, mutta jos hän on karannut poispäin, olen kokenut surua, uhmaa ja vihaa. Ihan kuin minun olisi pitänyt kostaa hänelle kaikki aiempien ihmisten hylkäämiset ja katoamiset. En tarkoita näillä parisuhteita. En ole silti kostanut, tietenkään, koska siinä ei olisi ollut mitään järkeä, mutta tunne on ollut voimakas.

Aistin aika hyvin muiden ihmisten tunnelmia ja tunteita ja siitä on yleensä haittaa enemmän kuin hyötyä. Yritän turruttaa sitä joskus alkoholilla. Silloin en niin paljon aisti. Silloin on kevyempää. Hänen kohdallaan olen tuntenut kohdatessa voimakasta hälytysääntä, joka saa minut jotenkin paniikkiin ja kääntymään muihin ihmisiin päin: onhan kaikki ihan normaalisti? Onhan kaikki ok? Hänen näkökulmastaan varmaan torjuvasti ja epäkunnioittavasti. Kuin en välittäisi hänestä.Välitän hänestä paljon, mutten tiedä, mitä hänellä "tekisin".

Toivon, että molemmat toivumme pikkuhiljaa toisistamme. Olen itse saanut apua ja alkanut käsitellä muita kipukohtia elämässäni. Sitä kautta uskon selvittäväni tätä minun ja kaivattuni välistä stressitilaa pienemmäksi. Varmasti kun minä muutun, hänenkin olotilansa muuttuu paremmaksi. Ja kun emme enää tapaa. Sekin auttanee.

Pyydän anteeksi. En ole voinut tällä mitään. Mutta yritän jatkossa voida.

• Anonyymi
        UUSI

Miten se voi auttaa, että ette enää tapaa? Tarkoitatko oikeassa elämässä, netissä, miten?

• Anonyymi
        UUSI

Miten sinun muutoksesi voisi parantaa kaivattusi oloa, jos et kerran halua enää tavata häntä? Onko kyseinen ihminen samaa mieltä asiasta?

• Anonyymi
        UUSI

Jos kommentoit tuossa toisessa ketjussa, niin emme luultavasti ole toistemme kaivatut. Olen kuitenkin todella yllättynyt, että tällaisia vahvoja kokemuksia löytyy muiltakin. Pelkäsin, ettei kukaan ymmärrä, mitä käyn läpi.. silti vaikka peili-sana onkin täällä vilahdellut useaan otteeseen. Perehdyin syvällisesti Jungin ajatuksiin, jolloin oivalsin läpikäyväni kohtaamista peilin kanssa. Olen siitä todella kiitollinen, että olen sen kokenut, vaikkakin haluaisin vain itkeä.
        Sinun tekstiä oli juuri sellainen, mitä olisin toivonut siltä minun kaivatulta eli "peililtäni" saavani. Pelkään pahoin, että hän koki minut ihmisenä, jonka hän haluaa vain unohtaa. En kyennyt ikinä kertomaan kaikkia mun tuntemuksia, vaan kärsin salaisesti omissa oloissani.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se voi auttaa, että ette enää tapaa? Tarkoitatko oikeassa elämässä, netissä, miten?

Oikeaa elämää tarkoitin. Näemme nykyään vähemmin. Uskon että se voi helpottaa asiaa. Molemmat voivat keskittyä toipumiseen. Ja on helpompi kohdata, kun tapaa harvemmin. Olen itse vähentänyt myös tällä ikävä-palstalla käymistä. En lue kaikkia aloituksia, vain joitakin sieltä täältä. Ja vaikka jokin kirjoitus triggeröisi, hyvässä tai pahassa, en vastaa mitään. Annan olla, yhä useammin. Yritän nukkua yöni ja päivisin teen jotain järkevää ja mistä saan voimaa. Täältä en sitä yleensä saa. Tämä vie loputkin voimat. Mulla ei ole mitään uusia ihastuksia, enkä niitä etsi enkä usko törmääväni. Elän vaan sitä elämää, josta olen ennenkin saanut vahvistusta sille, kuka olen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeaa elämää tarkoitin. Näemme nykyään vähemmin. Uskon että se voi helpottaa asiaa. Molemmat voivat keskittyä toipumiseen. Ja on helpompi kohdata, kun tapaa harvemmin. Olen itse vähentänyt myös tällä ikävä-palstalla käymistä. En lue kaikkia aloituksia, vain joitakin sieltä täältä. Ja vaikka jokin kirjoitus triggeröisi, hyvässä tai pahassa, en vastaa mitään. Annan olla, yhä useammin. Yritän nukkua yöni ja päivisin teen jotain järkevää ja mistä saan voimaa. Täältä en sitä yleensä saa. Tämä vie loputkin voimat. Mulla ei ole mitään uusia ihastuksia, enkä niitä etsi enkä usko törmääväni. Elän vaan sitä elämää, josta olen ennenkin saanut vahvistusta sille, kuka olen.

Tuo sinun ylempi teksti voisi olla ihan minun kynästäni. Olen kokenut tätä yhtä ihmistä kohtaan juuri noin kuin kirjoitit. Aina, kun lähennyin, hän vetäytyi. Kun vetäydyin, hän lähentyi. Lopulta asiat oli pelkkää katoamistemppua. Olen jotenkin silti sekaisin, koska aivot jyskyttää rakkautta, mutta järki koittaa selittää asiaa peilin kautta.
        Rakkaus on psykologisesti vaikea laji. Voi kuinka kaipaakaan sitä, että palaset vain loksahtaisivat kohdalleen helposti.

• Anonyymi
        UUSI

Manipuloit jotta et ottaisi vastuuta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo sinun ylempi teksti voisi olla ihan minun kynästäni. Olen kokenut tätä yhtä ihmistä kohtaan juuri noin kuin kirjoitit. Aina, kun lähennyin, hän vetäytyi. Kun vetäydyin, hän lähentyi. Lopulta asiat oli pelkkää katoamistemppua. Olen jotenkin silti sekaisin, koska aivot jyskyttää rakkautta, mutta järki koittaa selittää asiaa peilin kautta.
        Rakkaus on psykologisesti vaikea laji. Voi kuinka kaipaakaan sitä, että palaset vain loksahtaisivat kohdalleen helposti.

Uskon, että tällä palstalla kirjoittaa useita samanlaisia kokemuksia ja tunteita läpikäyneitä. Minä en ole vastannut tänään muualle kuin tähän ketjuun. Enkä lukenutkaan vielä muita. Ehken luekaan. Yritän tosiaan vähentää tätä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Palstaäijä saapui pilaamaan asiallisen keskustelun. Mikä on ongelmasi. Ehkä me psykologisesti valveutuneet voimme auttaa sinua. Manipulonnista oli muistaakseni eilen ketju, jossa mitä ilmeisimmin sinä, palstaäijä, pidit yllä varhaisteinin monologia. Tiedän olevani oikeassa. MOT.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kommentoit tuossa toisessa ketjussa, niin emme luultavasti ole toistemme kaivatut. Olen kuitenkin todella yllättynyt, että tällaisia vahvoja kokemuksia löytyy muiltakin. Pelkäsin, ettei kukaan ymmärrä, mitä käyn läpi.. silti vaikka peili-sana onkin täällä vilahdellut useaan otteeseen. Perehdyin syvällisesti Jungin ajatuksiin, jolloin oivalsin läpikäyväni kohtaamista peilin kanssa. Olen siitä todella kiitollinen, että olen sen kokenut, vaikkakin haluaisin vain itkeä.
        Sinun tekstiä oli juuri sellainen, mitä olisin toivonut siltä minun kaivatulta eli "peililtäni" saavani. Pelkään pahoin, että hän koki minut ihmisenä, jonka hän haluaa vain unohtaa. En kyennyt ikinä kertomaan kaikkia mun tuntemuksia, vaan kärsin salaisesti omissa oloissani.

En ole lukenut enkä kommentoinut muita ketjuja. Peili-termi on tuttu, mutten ole siitä lähiaikoina lukenut tai miettinyt, ennen tätä aloitusta. En minä ainakaan halua unohtaa. On vain juuri nyt vaikeaa kohdata. Ehkä joskus myöhemmin on helpompaa. Kun itse olen enemmän tasapainossa. Uskon olevani menossa siihen suuntaan. Asiaa työstetään. En silti pyri välttämään kohtaamisia. Ne ovat vähentyneet muutenkin. Ehkä sille on tarkoitus.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sinun muutoksesi voisi parantaa kaivattusi oloa, jos et kerran halua enää tavata häntä? Onko kyseinen ihminen samaa mieltä asiasta?

Uskon, että molemmat olemme muutoksen tiellä. Ainakin jos kaivattuni olisi aloittaja. Ei ole kyse siitä, etten haluaisi tavata. Kohtaamiset IRL ovat muutenkin vähentyneet ja olen huomannut, ettei se ole välttämättä huono asia meille kummallekaan. Ainakaan tällä hetkellä. Uskon että hänkin ajattelee näin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kotelo, että sinun kaivattusi on myös saanut sinusta peilin, vai onko hän ymmärtänyt, että mitä on ollut meneillään? Minun kaivattuni luultavasti ajattelee, että rakkauden resepti on hyvin yksinkertainen. Hän ei ehkä sitä liiemmälti mieti, saati että haluaisi kuulla olleensa mulle peili.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kotelo, että sinun kaivattusi on myös saanut sinusta peilin, vai onko hän ymmärtänyt, että mitä on ollut meneillään? Minun kaivattuni luultavasti ajattelee, että rakkauden resepti on hyvin yksinkertainen. Hän ei ehkä sitä liiemmälti mieti, saati että haluaisi kuulla olleensa mulle peili.

Ei mikään kotelo, vaan piti kirjoittaa uskotko

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Koen näin ja ajattelin että ap. voisi olla jopa kaivattuni. Mutta enhän tiedä edes ap.n sukupuolta. Olen itse nainen ja kaivattuni mies. Ja siis olen tämä 9.52.50 kirjoittaja. Olen vastaillut tänään vain tähän ketjuun ja vain tähän 9.52.50 aloittamaani vastaus"rihmaan".

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Koen näin ja ajattelin että ap. voisi olla jopa kaivattuni. Mutta enhän tiedä edes ap.n sukupuolta. Olen itse nainen ja kaivattuni mies. Ja siis olen tämä 9.52.50 kirjoittaja. Olen vastaillut tänään vain tähän ketjuun ja vain tähän 9.52.50 aloittamaani vastaus"rihmaan".

Ap on nainen myös. Onko se, että naiset analysoi syvemmin tunneasiat?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Näin vähän arvelinkin. Enpä osaa tuohon sanoa. Tunnen myös miehiä, jotka osaavat analysoida tunneasioita hyvin. Voisin kuvitella että kaivattunikin olisi sellainen halutessaan. Ehkä enemmänkin kuin minä. Itse en yleensä analysoi tunteitani. Ehkä siksi olen joutunut nyt aloittamaan terapian. Koko elämäni aikaiset vaikeat tunteet ja kriisit käsittelemättä.
        Mutta nyt arkiasioiden pariin. Poistun.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Voi herranjestas sinua dude taas. Sivusta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No hyi kuka sellast haluu? Kaikki vaa vinettää kuoros

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mikään kotelo, vaan piti kirjoittaa uskotko

Ketä vedetään koteloon?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ja juuri tiedän ettet huuhaaukko ole nainen

• Anonyymi
      UUSI

oletko nähnyr noira-tyttöjä minä olen kyllä nähnyt5, kuin tuo ohjelmakin ylee2 tul4ee ja5tkuukin

• Anonyymi
        UUSI

Trolololei

• Anonyymi
      UUSI

Ihmiset löytävät itsensä toisten sanoista, vaikka eivät tunne toisiaan. Se on jo itsessään terapeuttista, kun huomaa, ettei olekaan yksin sellaisen ilmiön kanssa, jota on vaikea selittää edes läheisille.

• Anonyymi
      UUSI

Jaa

• Anonyymi
        UUSI

Jaa mitä. Osuuko ja uppoaa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa mitä. Osuuko ja uppoaa?

Totesin vain väsyneenä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Totesin vain väsyneenä.

Ajattelin, että kaivattuni on täällä lukemassa. Hänen suuhunsa sopisi lakoninen jaa, vaikka ollaan tärkeän äärellä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelin, että kaivattuni on täällä lukemassa. Hänen suuhunsa sopisi lakoninen jaa, vaikka ollaan tärkeän äärellä.

Onko joku tunnevammanen

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onko joku tunnevammanen

En kyllä sanoisi niin. Kunnioitan häntä, enkä kommentoi hänen asioitaan. Uskon, että pystyisi kyllä syvempään yhteyteen, jos vain haluaisi.

• Anonyymi
      UUSI

Voisiko peilin kanssa syntyä loppuelämän kestävä rakkaustarina? Tämä kysymys pyörii mielessäni yhä ja haluan pohdiskella sitä syvällisesti, rehellisesti ja ilman helppoja vastauksia.

Ajattelen asiaa kahdesta näkökulmasta: mitä peili herättää minussa, ja miten paljon hän on valmis ja kykenevä sekä peilaamaan että kantamaan peilaustaan takaisin. Jos suhteessa toinen toimii vain peilinä, joka vain heijastaa ja paljastaa, ilman omaa kykyä katsoa sisään ja muuttaa myös itseään, suhde voi jäädä yksipuoliseksi terapian ja intensiivisten kohtaamisten sarjaksi. Sellainen suhde voi syventyä, mutta se voi myös kuluttaa: jatkuva haavojen avaaminen ilman lempeää paranemista on uuvuttavaa.

• Anonyymi
      UUSI

Lopullinen, kestävä rakkaus vaatii jotain muuta: kahden ihmisen kykyä kantaa toistensa varjoja ilman tuomitsemista, kykyä erottaa projektiot omasta sisäisestä maailmasta ja pitää kiinni siitä, että toinen on oma itsensä, ei vain pelkkä peili. Tämä tarkoittaa, että molemmat pystyvät vastaanottamaan vaikeat tunteet, puhumaan niistä, muuttumaan ja rakentamaan turvaa.

Tämä on se kynnyskysymys. En oikein tiedä, olisko toinen valmis käymään läpi vaikeat tunteet ilman pakenemista. Joillain ihmisillä on lähtökohtainen asenne, että luovutetaan ensimmäisen vaikeuden ilmaantuessa.

Toiseksi pelkään, pystyykö kaivattuni rakentamaan turvaa. Hän ei tunnu psykologiaa arvostavan pätkääkään, joten en voi kuvitellakaan sanovani tätä kaikkea hänelle.

• Anonyymi
      UUSI

Se mikä minusta tuntuu kaikkein pahimmalta, on se epätietoisuus, juuri kuin ketjussa mainittiin, että ei oikein tiedä, mitä tehdä toisen kanssa. Jos kaivattuni olisi osoittanut halua rakentaa pysyvä kestävä ihmissuhde, niin olisin ollut täysin varma kaikesta. Kun hän sai minut särkymään niin monella tapaa, niin olen vain jossittelun vanki. Edelleen haluaisin vain hänet, koska tunteet on niin voimakkaat. Uskon kuitenkin ensimmäisen särön ilmestyessä toisen luikkivan pakoon.

• Anonyymi
        UUSI

Oletko aloittaja tai joku muu ketjussa aiemmin kirjoittanut?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko aloittaja tai joku muu ketjussa aiemmin kirjoittanut?

Eiköhän täällä ole aika monta kirjoittajaa. Miksi kysyt?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän täällä ole aika monta kirjoittajaa. Miksi kysyt?

Vastaappa nyt tälle tiedonjanoiselle, aloittajaäijä niin pääsette molemmat eteenpäin ja saatte paremman mielen👍

• Anonyymi
      UUSI

Tärkeä seikka on rehellisyys itselle: Rakastanko tätä ihmistä sellaisena kuin hän on, vai rakastanko niitä osia itsestäni, jotka hän saa itselle näkyväksi? Jos suurin osa vetovoimasta rakentuu siitä, että hän antaa minulle pääsyn sisimpääni, on riski että, kun sisäinen työ on tehty ja haavat paranevat, veto himmenee.
      --> Kestävä rakkaus ei perustu pelkästään siihen, mitä toinen herättää, vaan myös siihen, mitä toinen rakentaa: hänen käytöksensä, arvonsa, kyky olla luotettava ja myötätuntoinen vaikeina hetkinä.

• Anonyymi
        UUSI

"Kestävä rakkaus ei perustu pelkästään siihen, mitä toinen herättää, vaan myös siihen, mitä toinen rakentaa: hänen käytöksensä, arvonsa, kyky olla luotettava ja myötätuntoinen vaikeina hetkinä"

Omalla kohdallani koko suhde perustuu tuohon alusta alkaen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Kestävä rakkaus ei perustu pelkästään siihen, mitä toinen herättää, vaan myös siihen, mitä toinen rakentaa: hänen käytöksensä, arvonsa, kyky olla luotettava ja myötätuntoinen vaikeina hetkinä"

Omalla kohdallani koko suhde perustuu tuohon alusta alkaen.

Siihen sen pitäisi perustuslain, ja onnellista on, jos elämä on mennyt ilman pahempia kolhuja. Peili on tuonut minulle mahdollisuuden käsitellä traumat, joita en ole aikaisemmin kyennyt millään muulla tapaa ymmärtämään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siihen sen pitäisi perustuslain, ja onnellista on, jos elämä on mennyt ilman pahempia kolhuja. Peili on tuonut minulle mahdollisuuden käsitellä traumat, joita en ole aikaisemmin kyennyt millään muulla tapaa ymmärtämään.

Perustuskin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Perustuskin.

Perustuakin. En aina huomaa vaihtaa sanaa takaisin.

• Anonyymi
        UUSI

Itse uskon, että rakkaus on pysyvää, koska kaiken surun ja epätietoisuuden keskelläkin näen hänen sisäisen kauneutensa. Peili ja rakkaus ei sulje toisiaan pois, ei ainakaan sen jälkeen, että on ymmärtänyt, että miksi käyttäytyy niinkuin käyttäytyy.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kattokaappa se perustuslaki ens kerralla paremmin

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kattokaappa se perustuslaki ens kerralla paremmin

Näitä trolleja, jotka tarttuu yksittäisiin sanoihin, kun ei ole muuta sanottavaa. Mä tiedän. Ole. Joskus itsekin ollut sun kaltainen. Sulla on paha olo. Me fiilataan sua täällä ♥️ jaxuhali

• Anonyymi
      UUSI

Jos kumpikin osapuoli ottaa tästä vastuuta, ei pelkästään vastaanottajana vaan myös omien reaktioidensa tutkijana ja eheyttäjänä, peilistä voi syntyä syvä, kestävä liitto. Se vaatii kuitenkin aikaa, rajojen asettamista, terapiaa tai keskustelua silloin kun kolistellaan haavojen perukoita, ja ennen kaikkea jatkuvaa halua tuntea toinen ihminen kokonaisena, ei pelkkänä heijastuksena

• Anonyymi
      UUSI

Kun istun tämän ajatuksen äärellä lopuksi itsekseni, haluan uskoa siihen, että ihmiset voivat muuttua ja rakkaus voi syventyä. Mutta meidän on oltava rehellisiä sen suhteen, mitä peili meille antaa nyt ja mitä sen jälkeinen elämä tarvitsee. Jos rakkaus perustuu ymmärrykseen, empatiaan ja yhteiseen tahtoon kantaa myös ne varjot, joita peili paljasti, niin silloin tarinalla on aito mahdollisuus kestää.

• Anonyymi
      UUSI

Jos joku on kokenut, että peili muuttui kumppaniksi arjessa ja kasvoi rinnalla, haluaisin kuulla teidän tarinanne.

• Anonyymi
      UUSI

Jos toinen eli se "peili" ei kykene ottamaan vastaan psykologista tietoa, hän ei välttämättä edes tiedosta, mitä kaikkea hänen olemassaolonsa toiseen laukaisee. Silloin peilin roolissa oleva ihminen voi näyttäytyä tällaisilta suunnilta:

Tavallisena, jopa etäisenä
      – Hän ei koe olevansa "mystinen peili", vaan näkee itsensä vain omana itsenään. Hän ei ymmärrä, miksi hänen pienetkin sanat tai eleet herättävät toisessa niin valtavia tunnereaktioita.
      – Saattaa kokea toisen reaktiot liioiteltuina tai outoina.

Vetäytyvänä tai välttelevänä
      – Koska hän ei osaa käsitellä toisen tunnevyöryjä, hänen oma puolustuskeinonsa voi olla vetäytyminen.
      – Hän ei ehkä halua tai pysty antamaan selityksiä, koska ei itse hahmota, miksi toinen kokee niin voimakkaasti.

Epävarmana ja hämmentyneenä
      – Saattaa miettiä: “Mitä olen tehnyt? Miksi hän kokee näin syvästi minua kohtaan, vaikka en ole tarkoittanut mitään erityistä?”
      – Hän voi tuntea vastuuta, muttei ymmärrä sen luonnetta.

Käytännönläheisenä
      – Jos toinen alkaa puhua syvästä psykologisesta merkityksestä, hän voi torjua sen: “Älä nyt liioittele, mehän vain juteltiin.”
      – Tämä voi satuttaa sitä, joka kokee kohtaamisen merkityksellisempänä.

Tavallista arkea hakevana
      – Hän saattaa nähdä suhteen vain normaalina tuttavuutena, keskusteluna, ehkä ystävyytenä, eikä kykene asettamaan sitä mihinkään syvempään kontekstiin.
      – Tämä tekee toiselle ristiriidan: sisällä tuntuu, että elämä mullistui, mutta toinen ei tunnista kokemusta samassa valossa.

• Anonyymi
      UUSI

Eli: peilin näkökulmasta vastapuoli näyttäytyy usein yksinkertaisempana, tavallisempana kuin mitä hän toisessa herättää.
      – Hän ei koe olevansa katalyytti tai psykologinen hahmo, vaan vain ihminen.
      – Ja juuri tämä epäsymmetria on usein se, mikä rikkoo sydämen: toinen kokee syvän elämänmuutoksen, toinen vain arkisen kohtaamisen.

• Anonyymi
      UUSI

Makuasioita. Mua ei kiinnosta pseudopsykologiset jutut. Tavallinen suhde normaalin ihmisen kanssa.

• Anonyymi
        UUSI

Pseudopsykologia. Tavallinen suhde tavallisen ihmisen kanssa. Juu. Kuultu on. Tämän takia puolet päättyy eroon.

• Anonyymi
        UUSI

Näennäistiede eli pseudotiede (kreikan pseudo-, valheellinen, teeskentelevä) on tieteellisenä esiintyvä oppi, joka ei kuitenkaan täytä tieteellisyyden tunnusmerkkejä. Psykologia ei ole pseudotiede, mutta esimerkiksi homeopatia on.

• Anonyymi
      UUSI

Joku jännä elokuva-juttu illalla:; Ready Plaer One

• Anonyymi
        UUSI

Palstaäijä taas sekoittaa. Suora lainaus Wikipediasta: "Vuonna 2045 ihmiset pakenevat todellisuutta silloin tällöin virtuaalitodellisuuteen nimeltä OASIS, joka on sekoitus moninpeliverkkoroolipeliä ja virtuaalista yhteiskuntaa. Sen omistajan kuoltua Wade Watts löytää yhden monista johtolangoista, joilla etsiä pääsiäismunan, jonka löytäjä saa OASISin hallinnan itselleen. Hän ja joukko muita pelaajia tekevät myös parhaansa estääkseen yhtiötä nimeltä IOI löytämästä sitä ennen heitä."

• Anonyymi
      UUSI

--> Epäsymmetria on usein se, mikä rikkoo sydämen: Toinen kokee syvän elämänmuutoksen, toinen vain arkisen kohtaamisen.

Tätä mun kaivattu ei varmasti ymmärtäisi. Hän lähtisi heti pakoon, kun selittäisin juurta jaksaen.
      Mä uskoisin, että meille olisi voinut syntyä tosi hyvä ihmissuhde, mutta kun en tiedä, voiko se ikinä syventyä sille asteelle, että voisin paljastaa syvimmät tuntoni. Uskon, ettei hän jaksaisi kuunnella. Minä taas haluaisin perehtyä kaikkiin hänen ajatustensa syvimpiin kolkkiin. Tässä suhteessa olen kokenut välillä seinän olevan vastassa. Ei riitä, että puhutaan yleisistä asioista, kun päässä on miljoona asiaa, jotka suorastaan kirkuu tulla kuulluksi.

• Anonyymi
        UUSI

Ette sovi yhteen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ette sovi yhteen.

En sanoisi niin.

• Anonyymi
        UUSI

Mistä kukaan tietää mitä sun päässä kirkuu jos et saa suuntasi auki

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä kukaan tietää mitä sun päässä kirkuu jos et saa suuntasi auki

Ei voi avata suuta, jos toinen ei kykene vastaanottamaan mitään. Voit puhua vaikka kuinka pitkään, mutta toiselta et saa irti mitään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En sanoisi niin.

Se riippuu siitä, onko toinen valmis olemaan aidosti läsnä. Itselläni se parantaisi haavat. Mulla haava on se, että toinen ei ole oikeasti ollut läsnä. Ei toisen tarvitse mistään psykasta ymmärtää, mutta olis edes pyrkyä siihen, että ei satuta toista joka käänteessä.

• Anonyymi
      UUSI

peiliin katsomalla näet aina valheeen.

entäs joku niin nukkumisjuttu kun jos niin viluttaa nukkua ja silloin niin nukkukkuu peiton päällä eikä sen alla

• Anonyymi
        UUSI

Niin kai jos oot niinku sutki luonne ite?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kai jos oot niinku sutki luonne ite?

Plus laitettu havainnoimaan jotain

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Plus laitettu havainnoimaan jotain

Sitähän näkee m-fucka just sit mitä haluaa ja sit myöhemmin saattaa siristää sinisilmäisiä simmujaan

• Anonyymi
      UUSI

Nämä pätee ihmisiin, joita muut ovat rikkoneet. Ei ensimmäisen parisuhteen kohdalla helpostikaan kukaan joudu peilin eteen paitsi meikkaamaan. Nämä tulee eteen sitten, kun on eroja. Tämän takia voi olla vaikeaa se, jos toinen tietää, mitkä on parisuhteen sudenkuopat ja toinen on autuaan tietämätön.

• Anonyymi
        UUSI

Ihmisestä ei tiedä päälle päin, että mitä hän käy läpi. Kuten se varoituskolmio mies varoitteli, että ei yleistetä. Tämä pätee myös noihin kirjoituksiin, joissa unelmoidaan tavallisesta, normaalista eli värittömästä, hajuttomasta ja mauttomasta kumppanista. Et voi tietää, onko tämä sellainen... Eli sellainen, joka haluaa jutella vain pinnallisia, joka ei ikinä valita, joka ei koskaan vaadi ottamaan itseäni huomioon. Moni on vieraskorea pitkäänkin. Jostain voi sitten alkaa sitä kriisiä pukkaamaan parhaimmillekkin suun tukkijoille. Sitten puuhataan eroa. Tai käydään käsiksi, kun pitää vaientaa toinen. Onhan tuokin aihe ollut käsittelyssä palstalla viime aikoina.

• Anonyymi
      UUSI

Ja tämä nainen ei mies siis ollut se keskusteluapu?

• Anonyymi
        UUSI

Kuka puhui muka keskusteluavusta?

• Anonyymi
        UUSI

Ei peili tarkoita mitään maallikkokeskusteluapua, vaan se tulee eteen normaalissa elämässä esimerkiksi tapaillessa ihmisiä. Siis kun haetaan parisuhdetta, niin silloin tällainen on kai todennäisintä kohdata. Ei peilin kanssa välttämättä päädy yhteen, vaikka tunteet olisivat ehkä voimakkainta, mitä koko elämän aikana on kokenut.

• Anonyymi
      UUSI

Ap jättää nyt palstan ja siirtyy työtehtävien pariin. Itseterapointi tuotti tulosta. Siksi sanonkin, että perehtykää omien ajatustenne perimmäisiin syihin. Silloin ei tarvitse kääntyä kuin itsensä puoleen pahalla hetkellän

• Anonyymi
      UUSI

Etkö ymmärtäisi?
      Onko niin toidella ?
      Olinko sittenkin avuksi? ja taaskin pohjinmiltani hyvä ihminen 🤔🥹

Tiedän että satuntin häntä teollani ja sanoinkin
      Mutta tarkoitukseni oli hyvä ja toimi rakkaudesta käsin sillä hetkellä (niillä tiedoilla ja kokemuksella mitä silloin oli
      Olen varmasti oppinut uutta siitä ja sen jälkeen )
      mitä tein ja sanoin. 🙄

Toivon hänelle hyvää myös jatkoon
      Vaikka minä en pystynyt hänen maailmassa tai hänen vierellään enää jatkamaan .

• Anonyymi
      UUSI

Tämä on huvittava koska voi arvata joskus että kaksi hyvin epävarmaa, narsistista ja nimenomaan sitä peilin antamaa loistetta tarvitsevaa vetää toisiaan puoleensa. Kuitenkin tietää, että kaikessa paskamaisuudessaan kumpikaan ei kykene toisissaankaan mitään muuta kuin pelkkää hyötyä näkemään. Tätä draamaa saa lukea joskus myös täällä palstalla. Sinä torjuit, enpäs sinä... Useinhan nää suhteet alkaa kaveruudella, koska hyöty. Siitä sitten omien suhteiden rikkoonnuttua koittavat säälittävästi lähentyä. Ei siitä monesti mitään tule jos kummallakaan ei ole antaa sitä loistetta eli julkisuus tai massit

• Anonyymi
      UUSI

Meissä ei ole paljoa samaa.

• Anonyymi
      UUSI

Toisesta pitää olla myös kiinnostunut omana itsenään eikä heitellä vaan sanoja jotka ei tarkoita mitään. Yhtä vähän myöskään välttelevä ( liian läheinen vanhemmuussuhde tai oma egoismi) pääsee jyvälle tai haluaakaan toisen sisäisistä fiiliksistä. Ne on usein vain omaa kuvitelmaa. Aivan kuten kaikissa ihastuksissa joissa tunteet yksipuolisia. Toki ihmisissä voi ihailla joitain piirteitä myös joita itseltä puuttuu. Jos itsestä ei ole välitetty, tai on arka tai ujo, voi joku rohkea vaikuttaa täydelliseltä puolikkaalla jne. Usein kuitenkin samanlaiset sopii suhteeseen parhaiten. Tai sanotaanko, että nykymaailma kun on houkutuksia täynnä eikä uskollisuutta tarvitse mihinkään,voi sitä oikeaa etsiä aina niin kauan kuin henki pihisee areenoilta joilla liikkuu ja vaikuttaa. Jos on vain paikallaan varmasti vierelle tulee valittua joku lähipiiristä todennäköisemmin, kuin real match.....

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      163
      5645
    2. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      63
      5070
    3. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      90
      4666
    4. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      213
      4622
    5. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      180
      4539
    6. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4509
    7. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      63
      4386
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      15
      3979
    9. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      42
      3895
    10. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      14
      3888
    Aihe