roaccutan ja kesä

enlie

Kyselisin ihan semmosta, että voiko Roaccutan-kuurin aloittaa kesällä? Jotenkin mulla on semmonen käsitys, ettei lääkkeen syöminen oo kauheen terveellistä näin kesäaikaan.. Olenko väärässä? Olen varannut ajan lääkärille ja toivon voivani aloittaa roaccutanin mahd. nopeasti, mutta pelkään, ettei lääkärit määrää mulle sitä nyt kesällä..

11

6690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • popsija

      Minä aloitin kuurin viikko sitten, joten kyllä määrätään jos tarvetta on. Iho huonossa kunnossa, eikä muu auta nyt.

    • summergirl

      itse aloitin 6kk kuurin kesäkuun alussa.
      Auringon kanssa ei ole ollut mitään ongelmia,
      itse asiassa rusketus on vaan tarttunut paremmin ;)

      • biitsillä vaan

        Sama vika Rahikaisella! Neljättä viikkoa syön roaccutania ja rusketus kieltämättä tarttuu aika helposti. Roaccutanin vaikuttava ainehan on isotretioniini, joka on A-vitamiinijohdannainen. A-vitamiini, sekä sen esiaste beetakaroteeni, jota on mm. porkkanassa, mitä ilmeisimmin herkistävät auringolle.


    • ...

      Oon kuullut, että jollekin on tullut isoja maksaläiskiä pitkin kasvoja kun on ollut auringossa kuurin jälkeen tai aikana. Joten suosittelen varovaisuutta. Ja ei kait ne lääkäritkään ihan huvikseen varota! Itse lopetin kuurin toukokuussa, ja en ns. ota aurinkoa, vaan se tarttuu kun ulkoilutan koiraa. Vähän liiankin hyvin tarttuu nyt kuurin jälkeen, mutta kasvot ainakin yritän pitää suojassa.

    • Dood

      Itselläni on roa-kuuri juuri loppuimaisillaan (kuukausi enää), huulet ovat kesällä kuivuneet paljon enemmän mitä yleensä talvisin. Ja tuo on totta, että rusketus tarttuu paljon paremmin :) mutta samalla iho on jotenkin herkempi ja haavoja syntyy jo pienistä raapaisuistakin.
      Mutta mistäköhän se johtuu, että kun kuuri on puolessa välissä niin alkaa suussa "armoton" sylen eritys mitä normaalisti? Välillä tuntuu että oisi vesikauhu =D =/

      • Smile

        Minäkin ensin kauhistelin hellesäitä kun 6kk:n kuurista 1kk jäljellä.. ilokseni huomasin kuitenkin että ikinä ennen en ole näin kaunista rusketusta saanut. Siideripullo kädessä vaan beachille;) On ihanaa kun naama alkaa näyttää katseenkestävälle, ei tätä onnea ja iloa voi sanoin kuvailla!!! :) Kiitos roan! Tsemppiä ihan älyttömästi kaikille, mun taisteluni alkaa olla loppusuoralla- JES!


    • steve

      Kyllä varsinaista auringonottoa kannattaa vähän vältellä tai ainakin pistää kunnon rasvat hipiään mikäli aikoo ihan asiakseen beachillä makoilla. Iho kyllä ruskettuu hyvin, mutta myös palaa herkemmin vaikka jo pientä rusketusta olisi pinnassa.

      Täytyy sanoa että roaccutan on ainoa lääke/valmiste josta on ollut akneen oikeasti hyötyä. Antibiootit ei toimineet, ihonhoitotuotteista ei mitään iloa ja uskokaa pois kaikenlaiset poppakonstit on kokeiltu ja kosmetologien ihmehoidot nähty. Suosittelen kyllä roacuttania omien kokemusten pohjalta, joskin haittavaikutuksia on ilmennyt:

      Omalla kohdalla kahden sormen kynsvallit tulehtuivat todella äkäisesti, eivätkä parantuneet ennen kuurin loppumista (käytännössä 3kk ilman vasemman käden etu- ja keskisormea). Verta tuli jatkuvasti ja haavat mätivät tosi pahasti. Ei kiwa. Siispä jos kynsivallit alkavat jomottamaan roaccuttanin aikana niin nopeasti jotain hoitavaa ainetta kehiin. Itse hidastelin ja tulehduttuaan kunnolla ei sormet tosiaan parantuneet millään ennen kuurin loppua.

      Roaccutan ja alkoholi. Kannattaa varoa vähän. Kaveri veti kunnolla perseet olalle ja paskoi seuraavana aamuna verta. Siis ihan puhdasta verta, ei ulosteen sekaista. Maksa ei tykkää.

      Yhdellä tutulla hiukset ohenivat aika hurjasti kuurin aikana. Palautuivat tosin normi vahvuuteen kuurin jälkeen.

      Haavoja tulee helposti, iho ei meinaa kestää mitään. Vartijana aika heikkoa parissa voimankäyttötilanteessa kun iho pyörähtää käsivarresta rullalle jo pienestä vastarinnasta. Nytkin yhden sormen kylki verestää, eikä parane totutulla vauhdilla.

      Limakalvot kuivuu. Huulia saa olla rasvaamassa jatkuvasti, nenän sisäpinta on kuiva ja kipeä, silmät kuivuu. Vaikuttaa myös jotenkin äänihuuliin/ muihin laulun kannalta oleellisiin osiin - ei nimittäin irtoa läheskään niin hyvin mitä ennen kuuria.

      Kaikkeen tottuu ja jos finneistä haluaa eroon oikeasti niin roaccutan on minun kokemuksien valossa ainoa oikea vaihtoehto. Näin.

    • phiit

      ite oon roaa tykittäny muistaakseni toukokuun lopusta lähtien, ja ensmäinen paketti tyhjeni juuri. Lääkäri määräsi kuitenkin vielä 2 kuuria (200 perkeleen pilleriä :D), vähän parantamisen varaa vielä on, ja akne kuulemma voi uusia helposti ellei sitä laiteta kunnolla nippuun.

      oon huomannut, että iho herkistyy auringolle melkolailla kuurin aikana, eräänä päivänä kesäkuun alussa pari tuntia naama arskaa kohti sai minut näyttämään aivan punajuurelta. Olen kyllä senkin jälkeen paljon rannalla käynyt ihan aurinkoakin ottamassa, ei siitä haittaa ole ollut, kunhan ei vain koko aika ole lärvi auringossa, suojavoidetta oon lähinnä nenänpäähän laittanut, eikä kummempia kärähdyksiä tuon yhden tapauksen lisäksi ole sattunut. Kannattaa aluksi kokeilla vähän, että miten sinun ihosi reagoi aurinkoon.

      Alkoholiin kannattaa suhtautua varauksella, vaikka lääkäri eikä lääkkeen käyttöohjekaan varoittaneet millään tavalla. Itse olen lievää alkoholismia harrastanut kesän mittaan melkein joka viikonloppu, mutta verta en ole paskonut tai muuta vastaavaa, mutta tuntuu että alkoholin käyttö jotenkin hyppisi Roan silmille. Tuntuu, että iho olisi aina huonommassa kunnossa ollut kun keittoa ottanut.. Olin jonkin aikaa ilman niin tuntui että iho olisi parantunut huimasti paremmin tänä aikana. Voi kyllä johtua siitäkin, että ensimmäinen kuuri oli loppusuoralla :P

      Enivei, tsemppiä matkaan! :>

    • 23432532

      Löytyykö tuoreita kokemuksa kesäkäytöstä? Itsellä 2kk takana ja tällä hetkellä menee 40mg. Koko kesä näillä näkymin Roaa.

      Nyt olin 4 päivää ulkona auringossa (useita tunteja joka päivä) kun lämpimät ilmat, tuntuu että normaalia enemmän tummui iho mikä ihan kiva. Hieman punoittaa mutta ei pahasti. Eikä hilseile tai kirvele kuten jos oikeasti palanut. Huomioiden että nyt eka kerta kun tänä vuonna olin paljon auringossa, ei näytä kovin suurta haittaa olevan vaikka on auringossa. Varmasti hieman punottaisi myös ilman Roaa kun ekaa kertaa vuonna pitkään auringossa ja vielä useita päiviä peräkkäin.

      • Roa

        Löytyy! Mulla kuoriutuu iho irti isoina lastuina niistä kohdista, mitkä ruskettuu tai palaa. Mulla on vasta toka viikko menossa 60mg:tä, joten voi olla vaan ensireaktio tujuun lääkkeeseen mihin kroppa ei oo tottunut.

        Normaalisti kestän aurinkoa hyvin ja en juuri pala. Pitää käydä ostamassa jokin todella suojaava aurinkorasva. Tää on paha tilanne kun koko ajan pahenevan aknen kanssa pitää kestää myös muita vaivoja mutta vielä se rauhoittuu! :) Pitää vain olla sitkeä!


    • Anonyymi

      Roaccutanin aikana alkoholin juonti on täysin kiellettyä!!! Maksa menee pilalle!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe