Suomen lain mukaan sunnuntaisin on työntekijälle maksettava kaksinkertainen palkka palkkamuodosta riippumatta. Provisiopalkkalaisellakin provisio on oltava kaksinkertainen. Lain mukaan asiasta toisin sopiminen on mitätöntä.
Kela ei ole huomioinut asiaa ajojen hinnoittelussa, joten niitä ei voi ajaa laillisesti sunnuntaisin tai pyhäpäivinä. Häpeällistä, että Kelan kaltainen instituutio tekee sopimuksia, joita voi toteuttaa vain lakeja rikkoen. Asenne kertoo selkeästi julkisen sektorin henkiökunnan rappiotilasta, vastuuttomuudesta ja lakien halveksunnasta.
Kelan ajoja ei voi ajaa laillisesti sunnuntaisin
40
555
Vastaukset
- Anonyymi
Suomen lain mukaan yrittäjälle ei tarvitse maksaa pyhälisiä ym. Muuten tämä olisi sosialismia.
Eli minun kannattaa ajaa sunnuntaisin kela ajoja. Kuljettajat voivat istua surkealla palkalla maanantain aamu ruuhkissa , kun minä vasta heräilen ja nautin vapaapäivästä.- Anonyymi
Menehän se summuntai Meilahden tolpallakin.
- Anonyymi
Ei taksialalla mitään tehdä laillisesti. Bolt ja Uber ajotkin ajetaan kaikki pimeästi.
Se nyt on vain niin tyhmää maksaa veroja ja vakuutuksia. - Anonyymi
Jaa. Ajot on mitä on mutta kuskille maksetaan niinkuin tes määrää.
Ihme ajattelua elääkö jotkut autoilijat niin kädestä suuhun että palkat maksetaan sen mukaan mitä aut tuottaa minäkin päivänä???
Itse ajatellut että on yrityksen kassa ja sieltä maksetaan palkat ja velvoitteet niinkuin kuuluukin.
Ja sinne kassaan tulee rahaa miten tulee, riippuu miten myynti ja tuotanto tuottaa.
Enkä koe sen olevan ongelma, tulostakin tulee vuodesta toiseen.
Ja joo, muu liiketoiminta tukee toistaan jos joku homma on hiljaisempaa.- Anonyymi
Taidat olla hieman pimeä, jos liiketoimintaan kuuluu mielestäsi tappiolliset ajot. Anna mennä vaan, ei vouti siitä ole kiinnostunut, kun hakee osamaksu skodasi pois.
- Anonyymi
Ihan varmasti maksetaan niinkuin tes määrää. Mutta yrittäjä määrää työvuorot. Ja ei todellakaan kannata laittaa sitä surkeaa lökäpöksyä (jota työntekijäksi joku nauramatta sanoo).
Parhaisiin vuoroihin tekee sen kanssa sopimuksen niinkuin tessissä minimi työvuorolistan minulla on niin että lupaan vähintään 20 tuntia viikossa. Istutan sitä joka aamu klo 6-14.Huom arkisin , ei tarvitse miettiä kaiken maailman lisiä. Eihän nuo toki kauaa viihdy kun tajuavat että noudatan lakia. Aina on löytynyt töihin kuitenkin niin sanottuja hyvätahtoisia idiootteja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla hieman pimeä, jos liiketoimintaan kuuluu mielestäsi tappiolliset ajot. Anna mennä vaan, ei vouti siitä ole kiinnostunut, kun hakee osamaksu skodasi pois.
Ei ne kuulu mutta niitä vain tulee niinä päivinä kun maksat kuskille 8h päivästä 16h palkkaa ja ajoja on vähän.
Ne onneks tasataan hyvillä päivillä ja varsinkin yövuoroilla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan varmasti maksetaan niinkuin tes määrää. Mutta yrittäjä määrää työvuorot. Ja ei todellakaan kannata laittaa sitä surkeaa lökäpöksyä (jota työntekijäksi joku nauramatta sanoo).
Parhaisiin vuoroihin tekee sen kanssa sopimuksen niinkuin tessissä minimi työvuorolistan minulla on niin että lupaan vähintään 20 tuntia viikossa. Istutan sitä joka aamu klo 6-14.Huom arkisin , ei tarvitse miettiä kaiken maailman lisiä. Eihän nuo toki kauaa viihdy kun tajuavat että noudatan lakia. Aina on löytynyt töihin kuitenkin niin sanottuja hyvätahtoisia idiootteja.Ei ole yleissitovaa tessiä, joten ei makseta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole yleissitovaa tessiä, joten ei makseta.
Kyse on laista ei tessistä, vajakki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole yleissitovaa tessiä, joten ei makseta.
EI ole yleissitova . Mutta kun kuulun kirkkoon niin maksan.
- Anonyymi
Kuoleva ala, ei täysjärkisten ja matikkaa osaavien ala. Rupusakkien puuhastelua, hymyssäsuin ajellaan 5 € kyytejä
- Anonyymi
Työtön transu avautui, ota taas pari keskaria.
- Anonyymi
Onneksi Vastuu Group jäsenet lupaavat hoitaa työt työaikalakia ja palkkalakia noudattaen. Hyvä Taksiliitto!
Ja kaikki kelakyytejä sekä yhteiskunnan ajoja ajavat on ollut pakko liittyä tuohon ja maksaa 200e vuodessa todistaakseen muille tahoille että asiat ovat kunnossa.
Onko ne? No ei ole.
Onko yrittäjiä joilla on kymmeniä autoja ajossa ja jättävät palkanlisät maksamatta eikä kuljettajien työaikaa valvota?
Näin on. - Anonyymi
Ei Kelan ajoja voi ajaa laillisesti koskaan. Kysehän on Kelan järjestämästä alihankintaketjutuksesta, jonka avulla voi jättää maksamatta kaikki lakisääteiset maksut.
- Anonyymi
Olet surkea vossikkakuski, vai vihaatko muuten vaan taksia?
Kela maksaa sopimushinnan ja taksiyhtiö hoitaa ajoihin liittyvät muut velvoitteet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet surkea vossikkakuski, vai vihaatko muuten vaan taksia?
Kela maksaa sopimushinnan ja taksiyhtiö hoitaa ajoihin liittyvät muut velvoitteet.Khihi buaah!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet surkea vossikkakuski, vai vihaatko muuten vaan taksia?
Kela maksaa sopimushinnan ja taksiyhtiö hoitaa ajoihin liittyvät muut velvoitteet.Kela on ketjuttanut alihankkijoiden kautta kaikki ajot. Eli on huijareiden pesä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet surkea vossikkakuski, vai vihaatko muuten vaan taksia?
Kela maksaa sopimushinnan ja taksiyhtiö hoitaa ajoihin liittyvät muut velvoitteet.Taksiyhtiö ei hoida velvoitteita, koska maksut eivät riitä niiden hoitamiseen. Todellisuudessa velvoitteet kuuluvat Kelalle, joka kiertää vastuut ja lain alihankintaketjuilla.
- Anonyymi
Kelakyytiin tulevalta voi aina ottaa pimeästi maksuja. Itse otan aina 20€ aloitusmaksua käteisellä, jotta saa edes oman palkan.
- Anonyymi
Pakkohan se on palkka jostakin ottaa. Sen vuoksi en maksa veroja.
- Anonyymi
Taksinkuljettajan enimmäistyöaika vuorokaudessa on 11 tuntia, jota voidaan pidentää 13 tuntiin, jos työaika ei ylitä 22 tuntia 48 tunnin aikana. Viikoittainen ajoaika saa olla enintään 56 tuntia ja kahden peräkkäisen viikon yhteenlaskettu ajoaika enintään 90 tuntia. Lisäksi kuljettajan on pidettävä taukoja ja lepoaikoja säännöllisesti: esimerkiksi 4,5 tunnin ajoajan jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.
56 tuntia saa olla rengin viikottainen ajoaika maksimissaan. Tätä rikotaan koko ajan myös, eikä valvontaa ole.
Näiden päättäjien ja herrojen omat rengit rikkovat ajoaikasääntöjä koko ajan. Kukaan ei välitä yhtään mitään. Onneksi on Suomalainen taksi ja Taksiliitto.- Anonyymi
Voi kauheaa kuinka tuollaista voi edes tapahtua...hui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kauheaa kuinka tuollaista voi edes tapahtua...hui.
Suurin osa taksien aihettamista onnettomuuksista johtuu liiasta työnteosta ja väsymyksestä. Millon autot rappusissa, milloin raiteilla. Nämä loppuu kun taksamittari alkaa seurata ja valvoa kuljettajan työaikaa. Myös kyydin odottelu on työaikaa. Tämä on valmisteilla jo ja tulee pakolliseksi takseihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa taksien aihettamista onnettomuuksista johtuu liiasta työnteosta ja väsymyksestä. Millon autot rappusissa, milloin raiteilla. Nämä loppuu kun taksamittari alkaa seurata ja valvoa kuljettajan työaikaa. Myös kyydin odottelu on työaikaa. Tämä on valmisteilla jo ja tulee pakolliseksi takseihin.
Kahdessa viikossa 90 tuntia saa palkattu renki maksimissaan työskennellä.
Eli yhdeksän 10 tunnin vuoroa ja viisi päivää vapaata kahdessa viikossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kahdessa viikossa 90 tuntia saa palkattu renki maksimissaan työskennellä.
Eli yhdeksän 10 tunnin vuoroa ja viisi päivää vapaata kahdessa viikossa.Normaali työaika taksissa on 12-14h/vrk, 7 pvä/viikko, lomia ei ole ja sunnuntai ja ylityökorvauksia ei makseta koskaan.
Tämä on julkisen sektorin pääosin hyvinvointialueiden ja Kelan henkilökunnan luoma hyväksikäyttö- ihmiskauppa ja rikollisjärjestelmä.
Työntekijöiden hyväksikäyttöjärjestelmää ovat kannattaneet hyvinvointialueiden ja Kilpailu- ja Kuluttajaviraston henkilökunta taksiuudistusta koskevissa lausunnoissaan esittämällä, ettei takseissa pidä olla taksamittareita ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa taksien aihettamista onnettomuuksista johtuu liiasta työnteosta ja väsymyksestä. Millon autot rappusissa, milloin raiteilla. Nämä loppuu kun taksamittari alkaa seurata ja valvoa kuljettajan työaikaa. Myös kyydin odottelu on työaikaa. Tämä on valmisteilla jo ja tulee pakolliseksi takseihin.
Autot rappusissa ja raiteilla ovat mamujen aikaansaannoksia, koska heiltä ei vaadita suomalaista ajokorttia varten ajo- tai teoriakoetta. Voit vaihtaa vaikka Namibian ajoluvan suomalaiseen pelkällä hakemuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autot rappusissa ja raiteilla ovat mamujen aikaansaannoksia, koska heiltä ei vaadita suomalaista ajokorttia varten ajo- tai teoriakoetta. Voit vaihtaa vaikka Namibian ajoluvan suomalaiseen pelkällä hakemuksella.
Höpöhöpö. Kyllä se nykyään vaaditaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö. Kyllä se nykyään vaaditaan
Trafi kertoo ohjeet, miten ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen.
https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajokortit/ulkomaisen-ajokortin-vaihtaminen-suomalaiseen-ajokorttiin
Esimerkiksi Zimbabwen, Kongon ja monen muun vastaavan valtion kylän vanhimman myöntämän ajoluvan voit vaihtaa suomalaiseen.
Sopimusvaltiot
https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajokortit/ulkomaisen-ajokortin-vaihtaminen-suomalaiseen-ajokorttiin?toggle=Sopimusvaltiot ja niihin rinnastettavat valtiot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa taksien aihettamista onnettomuuksista johtuu liiasta työnteosta ja väsymyksestä. Millon autot rappusissa, milloin raiteilla. Nämä loppuu kun taksamittari alkaa seurata ja valvoa kuljettajan työaikaa. Myös kyydin odottelu on työaikaa. Tämä on valmisteilla jo ja tulee pakolliseksi takseihin.
Kolari Helsingissä – taksi päätyi kyljelleen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011539563.html
Kuljettajan työssäoloaikoja olisi hyvä valvoa.
Onko tuossa Lähitaksin tarra takaikkunassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolari Helsingissä – taksi päätyi kyljelleen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011539563.html
Kuljettajan työssäoloaikoja olisi hyvä valvoa.
Onko tuossa Lähitaksin tarra takaikkunassa?Ajolupa oli varmaan afrikkalainen, joka on vaihdettu suomalaiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolari Helsingissä – taksi päätyi kyljelleen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011539563.html
Kuljettajan työssäoloaikoja olisi hyvä valvoa.
Onko tuossa Lähitaksin tarra takaikkunassa?No ei ole Lähitaksin auto vaan Taksi Helsingin. Sama se kumman, koska näitä voi sattua kenelle tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trafi kertoo ohjeet, miten ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen.
https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajokortit/ulkomaisen-ajokortin-vaihtaminen-suomalaiseen-ajokorttiin
Esimerkiksi Zimbabwen, Kongon ja monen muun vastaavan valtion kylän vanhimman myöntämän ajoluvan voit vaihtaa suomalaiseen.
Sopimusvaltiot
https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajokortit/ulkomaisen-ajokortin-vaihtaminen-suomalaiseen-ajokorttiin?toggle=Sopimusvaltiot ja niihin rinnastettavat valtiotLaki, joka pitäisi HETI muuttaa. Joku afrikan kylässä pyörinyt voi ajaa, eikä käsitä mitään liikenteestä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa taksien aihettamista onnettomuuksista johtuu liiasta työnteosta ja väsymyksestä. Millon autot rappusissa, milloin raiteilla. Nämä loppuu kun taksamittari alkaa seurata ja valvoa kuljettajan työaikaa. Myös kyydin odottelu on työaikaa. Tämä on valmisteilla jo ja tulee pakolliseksi takseihin.
Totta kyllä, mutta pelkkä taksamittari ei sitä kuljettajan oikeaa työaikaa mittaa, pitäisi olla kuljettajakortissa siru joka laitetaan taksamittariin eikä näitä ole takseissa käytössä kuten raskaassa kalustossa. Ja muutenkin tosi moni muussa työssäkäyvä ja opiskelija menee työpäivän/koulupäivän päätteeksi yövuoroon "samoilla silmillä" täyden päivän jälkeen. Ei ihme jos rattiin nukahtaa.
- Anonyymi
Paras kun vapautettaisiin suoraan verotuksesta koko taksiala. Ei olisi harmaataloutta. Hinnatkin pysyisi edullisina.
- Anonyymi
Kokoomus kannattaa harmaata taloutta . Kun ei halua taksamittareita ja värillispohjasta kilpeä ,sekoomus ? . Ruotsissakin jo 90 luvulla otettiin värilliset kilvet ym . Harmaan talouden estämiseksi taksi alalla .
- Anonyymi
Ei Kelan ajoja voi koskaan ajaa laillisesti. Kela on työvoimaa hyväksikäyttävä huijareiden talo.
- AnonyymiUUSI
”Kelan ajoja ei voi ajaa laillisesti sunnuntaisin” kuuluu ketjun otsikko. Kertoisiko ketjun aloittaja, mitä lain kohtaa rikon, kun ajan yrittäjänä sunnuntaisin Kela-ajoja?
Nimim. Tiedosta kiitollinen- AnonyymiUUSI
Palkatulle rengille kuuluu maksaa tuplapalkka sunnuntaina.
Yrittäjä voi ajaa ilman muuta.
Mutta siellä ne rengit vetää sunnuntainakin pelkällä provikalla ja ajaa nekin ajot lain vastaisesti.
Hyvä kuitenkin että on Suomen Taksiliitossa näyttävät omalla toiminnallaan esimerkkiä.
Renkien nahasta otetaan mitä saadaan.
- AnonyymiUUSI
Periaatteessa sunnubtaisin ja pyhisin kela kyyti on laillinen.
- AnonyymiUUSI
Väitettiin ,että kelakyyti ei kannatte? Minulle soitti eläkmummo ja oli kauhuissaan kun käyttö terveyskeskuksessa maksoi 100 euroa. Autoa ajoi kantasuomalainen kuljettaja. Mitäpä minä,olen täysin ulkopuolinen ja ihmettelin koska omavastuu on tuplaantunut. Minusta sekin reissu oli tuottoisa ,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.687929Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m846015Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,765492Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot665405Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1094677Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1182412Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e41301Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol61277Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa421119Olin ihan varma että sä olet se oikea
Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko471072