Henkisessä kasvussa (hyvää yötä)

Anonyymi-ap

minua on johdattanut Nelson Mandelan esimerkki. Hän koki sisällänsä suurta epäoikeudenmukaisuutta siitä, että hänen edustamia ihmisiä kohdeltiin räikeän eriarvoisesti suhteessa valtaa pitäviin. Heiltä oli ihmisarvo käytännössä riistetty.

Hän toimi vakaumuksensa mukaisesti koko elämänsä ajan. Vankilassa hän istui väärinajattelijana 27 vuotta. Tuona aikana häntä yritettiin määrätietoisesti särkeä psykologisesti lukemattomilla likaisilla tempuilla. Kuten kuka tahansa ihminen tuossa tilanteessa, hän pelkäsi.

Pelostaan huolimatta hän teki sellaisia asioita, jotka hän katsoi pitkässä juoksussa olevan hänen asialleen parasta. Hän koki myös vihan tunteita hänen ja hänen edutamien ihmisten riistäjiä kohtaan. Tästä huolimatta hän ei antanut vihan hallita mieltänsä, vaan hän onnistui astumaan henkilökohtaisen kurimuksensa yläpuolelle.

Mandela käytti aikaansa vankilassa henkisen vahvuuden kehittämiseen ja vihollisensa/vastustajansa ymmärtämiseen. Hän opiskeli esim. afrikaanereiden kulttuuria ja yritti sitä kautta saada selvyyttä siihen, miksi he vainosivat häntä. Kun poliittiset tuulet kääntyivät ja hän pääsi vankilasta, hän olisi helposti voinut aloittaa vastaiskut valkoisia vastaan, jopa sotaan he olisivat olleet valmiita.

Mutta Mandela ei houkutuksista huolimatta alistunut kostonhimolle, vaan ymmärtämällä sortajien taustaa, esti sodan syttymisen ja neuvotteli vastujiensa kanssa mallin, jolla syntyi ensimmäistä kertaa koskaan demokraattinen Etelä-Afrikka. Tämän hän teki, vaikka monet hänen edustamistaan ihmisistäkin olivat aivan raivoissaan ja antoivat painetta, mutta hänen katseensa oli tulevaisuuden rakentamisesssa.

Esimerkkinä sisäisestä vahvuudesta, Mandela onnistui vankilassa luomaan kaikesta alistamisesta huolimatta henkilösuhteita vartijoihin. Hänen tullessa uuden Etelä-Afrikan presidentiksi, jotkut hänen vankila-ajan vartijoistaan, jotka eivät välttämättä aina parhaalla tavalla häntä kohdelleet, siirtyivätkin hänen puolelleen ja rupesivat toimimaan hänen henkivartijoinaan!

Kaikista meistä ei tietenkään nelsonmandeloita tule, mutta tämän parempaa esimerkkiä en modernista maailmasta tiedä sisäisen äänen mukaan toimimisesta. Yksinäisyyden ajan voi käyttää hyvin luovasti ja tuottavasti, kuuntelemalla aitoa itseä ja pääsemällä henkisesti eteenpäin. Se ei välttämättä muuten edes onnistuisi samalla tavalla.

https://www.youtube.com/watch?v=WIm1GgfRz6M

13

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

❣️.

• Anonyymi

❤️‍🔥❤️‍🔥🔥❤️‍🔥🔥🔥🔥🔥🔥

• Anonyymi

Ilmeeni kun kuulen lähiövalaan kertovan Mandelan olevan hänelle esikuva 🥴

• Anonyymi

Kuka sun esikuva on ja miksi?

• Anonyymi

Valetta

• Anonyymi

No älä yksäri ihmeessä.

• Anonyymi

No pitäskö asialle jotain tehdä jos kokee epäoikeuden mukaisuutta mikään asia muutu jos ei ihmiset tajua itse asioitaan muuttaa kuka elää omaa elämäänsä näin ollen kuka vaikuttaa itse omassa elämässään tekemiinsä päätöksiin olisiko kenties jokainen ihan itse

• Anonyymi

Näin ollen ketä voi syyttää siitä jos itse valitsi itselleen elämässään väärän polun tai tien kuljettavaksi polulla on vähemmän mahdollisuuksia edes tiellä taas on tilaisuus jopa väistää tarjottu mahdollisuus

• Anonyymi

Kellää muulla ku sulla ei ole palstasetä pää noin syvällä omassa pepassa mitä sulla. Minä ja minun kärsimys yhyy

• Anonyymi

No tuo on oikeasti totta kuka ikinä oletkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valetta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osuit juurikin asian ytimeen. Aika hyvä ihmistuntija olet kyllä.

• Anonyymi

Ihmisen henkinen kasvu on jauhaa palstalla koko elämä ja etsiä uusia naisia tai miehiä kun luulee tämän olevan joku iskuri ja silmänisku auttaa kummasti siinä kasvussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      233
      4169
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2634
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      40
      2380
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1436
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1426
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1087
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      963
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      936
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe