🇳🇴Norja palautti NH90-kopterit ja vaatii miljardeja NHIndustriesilta
Norja on nostanut kanteen NHIndustries-konsortiota (NATO Helicopter Industries) vastaan vaatiakseen 2,8 miljardia euroa korvauksia NH90-helikopteriohjelman epäonnistumisesta. Tämä on yksi historian suurimmista kanteista eurooppalaista puolustusteollisuuden valmistajaa vastaan. Teknisk Ukeblad -julkaisun mukaan Norja vaatii NHIndustriesilta 33 miljardia Norjan kruunua.
Vuonna 2001 Norja tilasi 14 NH90-helikopteria sukellusvenevastaisiin tehtäviin, pelastustoimiin ja rannikkovartioston tehtäviin. Käyttöönotto kuitenkin kohtasi ongelmia alusta alkaen: varaosien puute, monimutkainen huolto ja kyvyttömyys varmistaa suunnitellut lentotunnit.
Vuonna 2022 virallinen Oslo teki radikaalin päätöksen — Norjan puolustusministeriö päätti luopua NH90-helikopterien käyttöönotosta Norjan kuninkaallisen ilmavoimien palveluksessa ja valtuutti Norjan puolustusmateriaaliviraston (NDMA, Forsvarsmateriell) irtisanomaan sopimuksen. Kaikkien NH90-helikopterien käyttö lopetettiin välittömästi, ja ne palautettiin valmistajalle. Tuolloin puolustusministeriö totesi, että nämä koneet eivät koskaan pystyisi täyttämään asevoimien vaatimuksia, riippumatta siitä, kuinka paljon resursseja niiden huoltoon sijoitettaisiin.
Norja palauttaa Suomenkin hankkimat susikopterit
Anonyymi-ap
5
164
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kuulu kankaanpään palstalle
- Anonyymi
evvk
- Anonyymi
Me olemme kilttiä ja alistuvia Naton ja USA:n pyllynnuolijoita.
- Anonyymi
Myrsky tuulet estävät käytön muutenkin.
- Anonyymi
Hienoa, että Norja hoitaa palautuksen Suomen puolesta, jää sekin murhe pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372280
- 551307
- 841303
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...361246- 631181
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39894Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122779- 31731
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi21582Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55565