Koska osa vapareista, ainakin Jori Mäntysalo ja Lauri Ojala haluavat vedota raamattuun naisten alistamiseksi kristillisissä seurakunnissa,on selvästi tarpeen käsitellä näitä Paavalin joko kirjoittamia tai mahdollisesti lisäyksiä aiheen tiimoita, sekä niiden välistä ristiriitaa.
Jori sanoo ettei asialla ole väliä, koska raamattu on vain raamattu, mutta jakeita hoetaan tarkoituksessa vakuuttaa NAISET siitä, että raamattu alistaa heitä vielä tänä päivänä ja ettei naispappeus olisi raamatullinen. Mikä on aika erikoistakun ottaa huomioon nonteistien varsin rajallisen kyvykkyyden kritisoida raamattua ja varsinkin jos kyseessä ovat naisen asemaan liityvät jakeet. Naisten hiljentäminen on miehinen toimenpide tässä tapauksessa ja se ilmenee myös naisten vertaamisena kanoihin Facebook-ryhmässä.
1. Kor 11 kertoo, että jos mies rukoilee tai profetoi pää peitettynä, hän häpäisee päänsä. Kun taas vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämättömänä, häpäisee päänsä, kuin se olisi paljaaksi ajeltu.
Jakeista voidaan siis suoraan lukea, että naisilla oli oikeus puhua seurakunnassa, rukoilla ja profetoida, kunhan eivät häpäisseet päätään.
1. Kor 14 taas kertoo, että vaimojen tulee olla vaiti seurakunnankokouksissa, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, kuten lakikin sanoo.
Tämä on suoraan ristiriidassa luvun 11 jakeiden kanssa.
Tässä on useita asioita, joista on paljon väitelty ja kirjoitettu, eikä kaikesta ole tä'yttä varmuutta, mutta luvun 14 jakeiden (33b)-34-35 on esitetty olevan lisäys, joskin se ei ole aukoton teoria. Tätä kuitenkin puoltaa se, että joissain teksteissä jakeet ovat vasta jakeen 40 jälkeen ja toisissa aiemmin mainitulla paikalla.
Varhainen Codex Fuldensis ei sisällä tekstiä muun joukossa, vaan se on marginaalissa. Codex Vaticanus sisältää tekstin, mutta jakeet on merkitty tavalla, joka viittaa marginaaliin. [Nainen hengellisenä auktoriteettina Paavalin teksteissä, Veli-Pekka Haarala]
Jakeet ovat myös vastoin Paavalin yleistä linjaa, jossa hän esittelee naisia työtovereinaan nimeltä.
Mitä tulee viittaukseen lakiin, ei Mooseksen laki sisällä esitettyä käskyä naiselle.
Suullinen laki sisältää kyllä naista alistavia näkemyksiä, joista voidaan vetää miellyhtymiä esitettyyn ja joissakin Josephuksen kirjoituksissa on vastaavaa kerrontaa.
Toisaalta, kreikkalais-roomalainen laki ei sallinut naisille julkisia esiintymisiä, joten laki voi viitata maalliseen Rooman lakiin, mutta toisaalta, kokoontumiset tapahtuivat yleensä kodeissa, joten oliko tämä myös näin Korintin seurakunnan kohdalla?
Huomautukseen pitkistä hiuksista miehillä voidaan yhdistää homoseksuaalisuus ja naisten kohdalla yhdistyminen Dionysoksen kulttimenoihin sekä prostituoitujen esiintymiseen hiukset sitomattomina ja ilman päähinettä.
Paavalin tarkoitus siis oli puuttua seurakunnassa ilmenneisiin tapohin ja tehdä siitä yhteiskuntakelpoinen, muttei vaientaa naisia.
On myös esitetty teoria, jos luvun 14 esitetyt jakeet olisivat itse asiassa lainaus Paavalin saamasta kirjeestä korintin seurakunnasta ja johon hän vastaa. Mikä kieltämättä selventäisi vaikealkuista tekstiä.
Misogyyninen raamatunluku on valitettavasti vallinnut tuhansia vuosia, mutta se ei tee siitä ainoaa oikeaa.
1 Kor. 11:2-16 versus 1. Kor. 14:34-35 sekä 36 . . .
18
163
Vastaukset
- Anonyymi
On jotenkin naurettavaa, kun vaparit ovat tiukasti jotain mieltä raamatuntulkinnasta. Ei tuollainen ole ateistien vaan uskovien homma. Vaparit on pelkkä kristillinen lahko.
- Anonyymi
Täältä poistettiin viesti, jossa luonnehdittiin avauksen alussa ilmaisua "naisten alistamiseksi" valheelliseksi.
- Anonyymi
Niin, eivät Mäntysalo ja Ojala ovat halunneet alistaa naisia. Uskonnothan sitä tekevät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eivät Mäntysalo ja Ojala ovat halunneet alistaa naisia. Uskonnothan sitä tekevät.
Tietävätkö vaparit, että raamattu on ihmisten kirjoittama ja muuttama teos? Jos,niin miksi he hokevat, että raamatun mukaan naisten tulee vaieta?
- Anonyymi
Joo, meni myös vastaukseni siihen poistettuun viestiin, jossa kehotin lukemaan Laurin viestejä. Kun kerran vaparit tietävät raamatun perusteettomuuden, niin on selvästi tarkoitushakuista esittää miten raamattu alistaa naisia. Ja kuten huomaamme, ei asia ole lainkaan päivänselvä.
Sanoin myös, että Paavalin tarkoitus oli vapauttaa ihmiset sekä kirjallisen, että suullisen lain orjuudesta, joten MIKSI hän olisi yhtäkkiä vedonnut lakiin naisten vaientamiseksi? - Anonyymi
Kuinka pieleen voi toisen kirjoituksen tulkita?
Jos sata kertaa sanotaan että Raamattu on satukirja, ja pari kertaa luetaan siitä joku jae, niin miten helvetissä voi tulkita että sen jakeen perusteella haluttaisiin tehdä jotain? Jos oikeistolainen sanoo että Pääoma on huttua ja lukee siitä lauseen, kuvitellaankin silloinkin että se on kehotus toimia lauseen mukaan?- Anonyymi
Olisiko sinulla Jori(?) jotain sanottavaa itse asiaan? Te sanotte, että raamattu on satukirja, joten miksi te ette sano sitä? Vaan sanotte, että raamattu vaatii naisia vaikemaan?
- Anonyymi
Aloituksen pääasia on otsikossakin olevat raamatunpaikat. Sekä niiden tutkiminen, onko vaparien näkemys se ainoa oikea tulkinta.
- Anonyymi
En tajua miksi vaparit harrastavat raamatuntulkintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tajua miksi vaparit harrastavat raamatuntulkintaa.
Ehkä he pyrkivät antamaan uskonnosta mahdollisimman negatiivisen kuvan. Jori tuntui ajattelevan, että tässä anakronisesti pyritään näkemään nykyisiä arvoja menneessä, mutta hän ohittaa sen, että alkukristillisyydessä naisilla oli johtavia asemia seurakunnissa.
- Anonyymi
Joku sanoi etteivät uskovaiset pärjää capareille uskintojeskustelyussa. He he, vaparit eivät näissä keskusteluissa pärjää lainkaan. Kiertävät lähinnä kaukaa.
- Anonyymi
Varmaankin vaparit pelkäävät,että tutkimustulokset ovat niin vakuuttavia, että heidänon pakko ottaa ne huomioon. Vaparit pelkäävät siis.
- Anonyymi
Tässä nyt edelleen odotan näitä herroja tai muita vapareita aiheen tiimoilta puolustelemaan näkemyksiään.
- Anonyymi
Minua aina hämmästyttää tämä vaparien innostus keskusteluun raamatusta. 🙄🧐
- Anonyymi
Odottelen edelleen kommentointia aloitukseen liittyen.
- Anonyymi
😪😴🥱💤💤💤💤💤 odottavan aika on pitkä.
- Anonyymi
Tähän ei ole tullut edelleenkään vapareilta edes yristystä selittää ristiriitaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O452271Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on342073Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2011611Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn651579Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok841359Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s01320- 141285
Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81281Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191204- 151201