Kun ei uskalleta kuluttaa - johtuuko taloustilanteesta lainkaan

Anonyymi-ap

Olin Helsingin keskustassa kauppaliikkeissä. Etsin syysasua. Monessa liikkeessä olin vain minä ja musiikki, muuten täysin hiljaista, hyllyillä tavarat siisteissä pinoissa eli kukaan ei ollut niitä pöyhinyt. Myyjät lukivat lehteä. No syyksihän nyt asiantuntijat sanovat että ihmiset eivät uskalla kuluttaa.
Minä sanon: Koko keskusta on tyhjä, missään ei näy ihmismassoja. Se johtuu etätöistä. Esim. Helsingin yliopistossa on 8000 henkeä, pääpaikka Kaisaniemessä, tulivat ennen julkisilla ja omilla lähikaupungeista ja -kunnista. Kävivät liikkeissä kiertelemässä töiden jälkeen. Etätöissä nyt kaikki he joiden on mahdollista olla. Ja muut keskustan työpaikat lisäksi. Siitä se johtuu, siellä tekeävät töitä kalsareissa sukat jalasssa ja lähtevät ostoksille vain jos on pakko.
Että ihan kaikki ei ole taloustaantuman ja kuluttamisen pelon syytä.
Oma kokemus, minä olisin mielelläni kuluttanut mutta vaatteiden leikkaukset ovat ihan peestä. Kuin nukelle tehtyjä ja kangas venyvää että mahtuu mille vartalolle tahansa, jollain lailla. Vaan ei näytä hyvältä. Aina vaan mahdottomammaksi käy muoti.

16

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Toisaalta vaaditaan kulutuksen vähentämistä ja kierrätystä. Mitä tässä enää saa ethdä ettei herätä pahennusta.
      Käypiä vaatteita on monella 30 v ajalta.

• Anonyymi

Aloittaja, kirjoitat kyllä asiaa. Koko vuoden olen ollut ostolakossa vaatteiden suhteen. En kertakaikkiaan löydä mitään mieluista ajatonta vaatetta.
      Pärjään kyllä vielä tämän talven yli näillä entisilläkin joten sen puoleen ei ole hätää.
      Marimekolla näyttää olevan joitakin mukavia kuoseja kevään 2026 mallistossaan.

• Anonyymi

Marimekon kuosit ovat kamalia ja yleensähän niitä ostetaan sen takia kun ne ovat Marimekkoa. Jos ei olisi tuota merkkiä, tuskin kukaan käyttäisi esim. unikkoa, joka on kuin suoraan kaamealta 70-luvulta.

Marimekossakin taitaa lukea Made in Taiwan/Vietnam tai Kiina

• Anonyymi

Hilatkaa hintoja yhä vain ylemmäs. Kansa tilaa jo nyt kiinalaista rihkamaa enemmän kuin laki sallii ja se tuonti lisääntyy, kun hinnat tässä maassa ovat pilvissä.

• Anonyymi

Ei sitä kiinalaisrihlamaa tarvitse tilata, sitä saa lukuisista ns. tavarataloista, en nyt käy niiden ketjujen nimiä tänne laittamaan. Ja ainakin vaatepuolella halpatyövoimatekoa tulee myös esim. Bangladeshista.
        Ei länsimaissa ole mahdollista tuottaa juuri mitään niin että se olisi kaupassa kilpailukykyistä.

• Anonyymi

Jospa ihmiset ovat tulleet järkiinsä ja kuluttavat vain tarpeidensa mukaan?

• Anonyymi

Hesarissa oli nyt ravintoloitsijoiden ahdinko siitä että ne tyhjenevät. Kertomassa Henry Alen jolla ravintoloita Hesassa.
      Mielestäni liittyy samaan asiaan eli etätöihin. Mm. ne samat yliopiston työntekiät kävivät päivällä lähiravintolassa syömässä vaikka työpaikkaruokalakin oli. Samoin osa jäi illalla syömään ja ottamaan muutaman drinkin keskustan ravintoloissa. Onhan sillä valtava vaikutus kun vielä laskee muut keskustan työpaikkojen tyntekijät mukaan.
      Joten ainakin yksi asia jossa ei voi syyttää mitään tahoa, eikä ihmisten rahojen vähentynistä. Etätyö taas on monelle työntekijälle hieno juttu, esim vanhempi on siellä kotona kun lapet tulevat koulusta. Aloittaja

• Anonyymi

Muutama vuosi sitten kuppilayrittäjien MaRa (Majoitus ja Ravintola-alan edunvalvonta)
        keksi syyttää matkustaja-aluksia.

''Laivoilla myydään halpaa tax-fee viinaa, kadunvarsikuppilat kärsivät asiakas katoa:)))''

• Anonyymi

''Minä sanon: Koko keskusta on tyhjä, missään ei näy ihmismassoja. Se johtuu etätöistä.''

Johtuu siitä kun Helsingin asukkaista n.20% asuu kantakaupungissa, loput asuvat lähiöissä.

Lähiöasukkaat ajavat autoilla peltomarkettiin, Espoo ja Vantaa.

• Anonyymi

Ville Ranta on myös käsitellyt tätä samaa, etätyön vaikutusta kauppojen tyhjenemiseen, harmi ettei saa linkitetyksi.
      Miestä maanitellaan mökistään ulos, Ei vaan tuu. Ei.

• Anonyymi

Eiköhän se ollut esim. korkojen nopea nousu nollasta päälle neljään prosenttiin monille velkaisille havahduttava kokemus ja sai ymmärtämään että jonkinlaista vararahastoakin olisi hyvä olla ja nyt ainakin he elävät vähän nuukaillen.
      Toisaalta ihmiset edelleen matkustelevat maailmalle lomilleen mutta sehän taas on rahan kantamista pois omasta maasta eikä paljon Suomen taloutta kohenna.
      Hieman oikoen voidaan sanoa kaikille esim. hallitusta haukkuville(kin) että maan talouden alamäki on sekä Ukrainan sodan että globalismin seurausta. Sota on vaikuttanut lamaavasti koko Euroopan talouteen mutta erityisesti Suomeen joka toi Venäjältä paljon puoli- ilmaista kaasua, öljyä, sähköenergiaa, puuta ym. ja kävi kauppaa Valiota myöten, sai turistituloja ja asiakkaita itä- Suomen kauppoihin ym. ja kaikki tuo on nyt loppu.

• Anonyymi

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä kauheammalta ja itselle sopimattomalta se muoti tuntuu

Itsellä vain loppui ostohimo siihen kun jäin pois työelämästä; vaatteita tarvitsee paljon vähemmän, samoin kosmetiikkaa sun muuta

Toisaalta moni muotivaate ja ylipäätään vaate sisältää acryyliä eli muovia ja sellaistahan ei pitäisi kenenkään enää nyky aikana ostaa.

Käytän myös verkkokauppaa, sieltä saa saman hyvälaatuisen vaatteen yleensä paljon halvemmalla ja hinta ratkaisee, valitettavasti

• Anonyymi

Olipa kovin typerä avaus. Ei työssä käyvä jää päivän päätteeksi kauppoihin loisimaan, vaan menee kotiin ja korkeintaan hakee lapsensa tarhasta ja/tai ruokakaupan kautta.
      Ei siellä keskustassa ole edes kovinkaan paljon työpaikkoja.

• Anonyymi

n. 40-ikäiseksi minäkin kiiruhdin kotiin lapsille ruokaa laittamaan vaan sen jälkeen lapset lakkasivat tarvitsemasta ja minulla oli aikaa vielä 26 v. jäädä kaupungille joskus ravintolaan, joskus ostoksille.
        Keskustan liepeillä on runsaasti työpaikkoja ja ylipäätään Helsingissä, josta nyt on kyse. Muista paikoista en tiedä. Virastotalo, verotoimisto ja yliopisto, ainakin.
        Myös usein syrjemmälläkin Hkiä työntekijät tulivat Kampin tai rt-aseman kautta päästäkseen kotiin. Lähes joka ilta oli keskustassa ruuhkaan asti väkeä.

• Anonyymi

Hallitus on huutanut ja toteuttanut leikkauksia ja säätöjä ja jälki on rumaa ja kovaa, ei kansa uskalla sen takia kuluttaa, vaikka kuinka Persu yrittää asiaa muiden piikkiin laittaa.

• Anonyymi

Eniten ja kovimmalla äänellä huutavat sinunlaisesi tyhjät tynnyrit näillä sivuilla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      43
      2178
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      22
      1990
    3. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      63
      1551
    4. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      188
      1519
    5. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      78
      1316
    6. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1261
    7. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      13
      1124
    8. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      20
      1116
    9. Mitä tapahtuu?

Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      20
      1074
    10. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      15
      991
    Aihe