Ateisti kääntynyt Jumala uskoon.
Esim vanhemmalla iällä.
Nuoret uskovaiset harvoin ovat
olleetkaan sisu-ateisteja eli
niin vankkumaton ettei käänny
järkisyistä, vaan mahd. Kokemuksesta.
Tiedossa on ex-ateisti
Käännös yli 50- keski ikäisenä.
Kokemus
2 tragediaa.
Voiko kääntyä ilman
Esim. Lukemalla Raamattua
Tiedätkö onko kukaan...
30
249
Vastaukset
- Anonyymi
Antony kääntyi vanhuuden päivinä deistiksi. Flew?
Moni vähemmän tunnettu on kääntynyt. - Anonyymi
Kyllä tiedän. Kaikki nykyiset maailman uskovat ovat ennen kääntymistään olleet ateisteja.
- Anonyymi
Ateistin kääntyminen uskoon on harvinaista, mutta ei poikkeuksellista. Ilmiö esiintyy yksilötasolla, mutta tilastollisesti se on melko marginaalinen.
🔍 Mitä tutkimukset ja esimerkit kertovat?
- Maailmanlaajuisesti noin 13 % väestöstä on ateisteja ja 23 % uskonnottomia, mutta tarkkaa dataa siitä, kuinka moni heistä kääntyy uskoon, ei ole laajasti saatavilla.
- Tunnettuja tapauksia on olemassa, kuten Richard Dawkinsin entinen yhteistyökumppani Josh Timonen ja islamkriitikko Ayaan Hirsi Ali, jotka ovat kertoneet siirtyneensä kristinuskoon. Heidän motiivinsa liittyivät mm. merkityksen etsintään, yhteisön kaipuuseen ja hengelliseen kirjallisuuteen tutustumiseen.
- Uusateismin vaikutus on hiipunut, ja sen kyvyttömyys tarjota elämän tarkoitusta on saanut osan sen kannattajista etsimään vaihtoehtoja hengellisyyden piiristä.
📊 Miksi ilmiö on harvinainen?
- Ateismi perustuu usein rationaaliseen ja kriittiseen ajatteluun, jolloin uskoon kääntyminen vaatii merkittävää maailmankatsomuksen muutosta.
- Sosiaalinen ympäristö ja kulttuurinen konteksti vaikuttavat: maallistuneissa yhteiskunnissa kääntyminen uskoon voi olla harvinaisempaa kuin yhteisöissä, joissa uskonto on vahvasti läsnä.
- Käänteisiä tapauksia (uskovasta ateistiksi) tapahtuu todennäköisesti useammin, mutta ne eivät saa yhtä paljon huomiota mediassa.
🧠 Filosofinen näkökulma
Ateistin kääntyminen uskoon voi heijastaa eksistentiaalista kriisiä, merkityksen etsintää tai kokemuksellista muutosta. Se ei ole pelkkä rationaalinen päätös vaan usein monisyinen prosessi, jossa yhdistyvät tunne, yhteisö, kulttuuri ja henkilökohtainen kokemus.
Jos haluat, voimme rakentaa skenaarioita siitä, millaisissa olosuhteissa tällainen kääntyminen voisi tapahtua – vaikkapa filosofisen, psykologisen tai sosiaalisen paineen näkökulmasta.- Anonyymi
"islamkriitikko Ayaan Hirsi Ali, jotka ovat kertoneet siirtyneensä kristinuskoon"
Niin, mutta mistä on kääntynyt kristinuskoon?
Jos ensin on muslimi eli uskoo Allahiin, kääntyy sitten kristinuskoon, eli on vain siirtynyt yhdestä uskonnosta toiseen uskontoon. Eli on ilmeisesti ollut lapsesta lähtien indoktrinoitu "uskoon".
Näyttää kovasti siltä, että on eronnut islamista "kapinamielessä" ja tämä ns. ateismi oli vain välivaihe. Oliko siis edes "oikea" ateisti? - Anonyymi
"uskoon kääntyminen vaatii merkittävää maailmankatsomuksen muutosta"
Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt.
Eräs ilmeisesti kiihkeästi uskova kirkonmies kirjoitti jossain, että ateistiksi tuleminen vaatii uuden maailmankuvan tai -katsomuksen "kehittämistä". Miksi ihmeessä näin olisi?
Lapsena/nuorena uskoin Jumalaan ja/mutta maailmankuvani oli silti ns. tieteellinen (mitä sen ikäisellä se nyt onkaan). Sitten kun minusta tuli ateisti, Jumala vain jäi pois, mutta maailmankuvani pysyi ihan entisellään. Eräät ateistiset uskontotieteilijät ilmaisevatkin asian niin, että ateisteilla "maailmankuvan/katsomuksen kalustoon ei kuulu jumala".
Joidenkin uskovien/uskovaisten mielestä Jumala taas on maailmankatsomuksen lähtökohta. Minun on vaikea kuvitella miksi ja millä tavalla.
Miksi uskoon tuleminenkaan vaatisi maailmankuvan/katsomuksen "merkittävää" muutosta?
Esimerkiksi minä olin jo suhteellisen nuorena tutustunut evoluutioteoriaan eikä minulle ollut koskaan tullut mieleenkään, että siinä olisi jotain ongelmaa Jumalaan uskomisen kanssa. Vasta paljon myöhemmin (nettikirjoittelusta) minulle selvisi, että jotkut vastustivat evoluutioteoriaa uskonnollisista syistä. Minusta se oli hyvin kummallista enkä ollut kuvitellutkaan, että Suomessa olisi tällaisia ihmisiä (kreationisteja). Olin ajatellut, että se oli vain jotain amerikkalaista sekoilua ja hörhöilyä.
- Anonyymi
No, minä nyt olen jo vanhemmadsa iässä, eli täytän runsaan vuoden päästä 70. Pari aika kovaa paikkaa oli, kun puoliso sai 2 kertaa stroukin. Olen tässä ollut viime vuosina burnoutissa. Nyt alkaa taas kirkastua varsinkin, kun kesä ei ollut tappavan kuuma. Nyt tässä hoitelen rästiin jääneitä laiminlöityjä hommia. Kyllä se tästä taas lähtee kulkemaan. Olen piika, renki, aivot ja lihakset. Elämä ei ole huvipuisto. Sen kanssa on syytä oppia elämään.
- Anonyymi
Jätin mainitsematta, etten lähtenyt sille linjalle, että Jesu tulis siivoamaan ja leikkaamaan pensasaidan.
- Anonyymi
Jumalalle voi delegoida tehtävät joita ihminen ei pysty tekemään. Jotkut eutanasiat esimerkiksi.
- Anonyymi
Ahaa. Tulisko se paneloinaan meidän olohuoneen katon?
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa. Tulisko se paneloinaan meidän olohuoneen katon?
Esimerkki Jumalan työstä jota ihminen ei voi tehdä.
Ihmisellä on vakavia kipuja, saattohoidossa sekä hän itse ja omaiset toivovat helpotusta. Molemmat toivovat kuolemaa. Eutanasia on joissakin maissa luvallista mutta Jumalalla on oikeus tappaa ihminen kaikkialla. Maallinen oikeuslaitos ei voi tuomita.
- Anonyymi
Internetissä on kertomuksia ateismistaan luopuneista.
- Anonyymi
Varmaan löytyy myös uskostaan luopuneista. Sitä löytää, mitä etsii.
- Anonyymi
On kai siellä seassa ihan oikeitakin juttuja, mutta todella TODELLA paljon ihan täysin keksittyjä. Ensin kerrotaan kuinka joku ollut hardcore ateisti joka kiivaillut kristinuskovia vastaan vuosikymmeniä, ja sitten kuullut jonkun aivan absurdin väitteen "ensimmäistä kertaa" ja kääntynyt uskoon. Eli esimerkiksi kuullut vain kuinka kristinuskoinen uskoo kolminaisuusoppiin, ja sitä ei ole ikinä ennen kuullut keneltäkään muulta kristinuskoiselta vuosikymmenien aikana ja kääntynyt ilman mitään sen kummempaa selitystä.
Tai niitä, jossa henkilö on ollut uskossa, mutta eri lahkossa, ja siitä siirtynyt toiseen. Ja tuota vanhaa kutsutaan ateistiseksi. Koska tietysti kristinuskoiset kutsuvat muita kristinuskoisia ateisteiksi. - Anonyymi
Luulen, että suurin osa on ollut ns. uskonnottomia tai tapakristittyjä, jotka ovat sitten hurahtaneet uskoon.
Ja sitten uskonkiihkossaan kovasti selittävät, miten kovia ateisteja olivat (muka) olleet.
- Anonyymi
Miksi kirjoitat tuolla tavalla? Jotenkin vaikea lukea tekstiä. Ainakin tällä kerralla käytät pisteitä, joka on kai jo valtava askel eteenpäin.
Tuossa tulikin esille, että teknisesti kaikki ovat ateisteja ennen käännyttämistä uskontoon.
Mutta otetaan asia miten sinä näet asian. Eli vanhemmalla iällä. Kyllä se on mahdollista, että ateisti kääntyy uskoon. Se ei vain tosiaan ole hirveän yleistä, kuten AI sanoi. On huomattavasti yleisempää, että lapsena on aivopesty uskontoon, ja siitä kasvaa ulos. Kuten minun tapauksessa.
Se, että alkaisi uskomaan mihinkään tiettyyn jumalolentoon ilman mitään lähdettä en näe mahdollisena. Nämä jumalolennot kun ovat pitkän muutoksen tulos. Tämä onkin sitten se kompastuskivi jumaliin. Koska niistä ei ole havaintoja, niin itsenäisesti ei voi tulla sellaiseen tulokseen.
Vielä loppuun. Tuo sisu-ateisti oli uusi sana minulle. Aika hassu. Ja mitä tulee järkisyihin, niin sellaisia en ole itse nähnyt. Päin vastoin kun raavitaan pintaa syvemmältä, niin homma menee aina vain järjettömämmäksi. Yleensä uskova vielä antaa itsestään niin vastenmielisen kuvan, ettei sellaista karua kohtaloa toivo edes pahimmalle vihaamalleen henkilölle. - Anonyymi
Kuka tahansa voi menettää järkensä milloin tahansa. Kamalaa!!!
Aivot ovat herkkä elin, eikä itsestään syntyneitä vahinkoja edes huomata ilman kunnollista tutkimusta. Vammat voivat aiheuttaa jumalharhoja, joten kannattaa olla varovainen pesäpalloa pelatessa.
- Anonyymi
Tuossa kytkin sotilasuran. Kadettikoulaisen.
Luutnantin . Päätymisen pastoriksi. Etsintä
kyllä on ollut käynnissä kun on ollut opiskelu
aikana kyber- turvallisuustehtävissä.
Mutta elämä vie (pastori Salminen tiktok)
Energy Flows Where Intuition Goes.
Minun käsitys kääntymisestä kristityksi
on aika yleistä muslimeille. Joita on vainottu
kotimaassaan. Lisäksi perheessäni on ollut
yksi agnostikko yksi ortodoksi ja yksi Kristitty.
Lapset ovat nyt kaikki Jessen hiihtohinauksessa.
Hyvissä ammateissa. Nuorin psykiatrinen sair hoit - Anonyymi
Kolme itsemurhaa ystäväpiirissä veti
mällit vessan emaliin, ei tullut kädelle mäti
jeesus ei ole messias vaan minä kun saan
kiksejä kun jeesus hirtetään.
Näin kertoo ääriateismin messias
tohtoriksi käsitelty jaylenox75
Jos ette pääse Korkeasaareen.
Niin seuratkaapa kanavaa TikTok
Rahaa voi lähettää. - Anonyymi
Voimahan tulee ylhäältä. Varmalla murretaan jäitä.
- Anonyymi
Ainoastaan kuoleman hetkellä. Ennen kuolema
a.
Kukaan ei halua joutua helvettiin tai paremminkin
eristykseen. Helvetti ei nöyttäisi olevan kuvatun kaltainen. Vain paikka missä ihminen joutuu nöyrtmään lopullisesti. Ei mitään kidutusta vaan opetus. Armo- Anonyymi
Mä haluain ainakin kuolla, kun lähtö tulee. En minä halua elää ikuisesti. Kauhea ajatuskin. Hyi olkoon. En halua myöskään syntyä uudestaan.
Iltaisin, kun käyn nukkumaan, olen valmis kuolemaan. Aamulla kun herään, ole valmis elämään. Mulla on ollut tämä 'oire' jo varsin nuoresta asti. Siksi olen kiinnostunut itämaisiata opeista, joissa opetetaan, miten vapautua uudestisyntymisen pakosta.
- Anonyymi
ai kun dementia iskee tai muuten vihanneksi muuttuu 🤣🤣🤣
- Anonyymi
vihannes vain hymyilee aivan kuten uskova 🤣
- Anonyymi
Tuleehan noita aivoverenkierron häiriöitä monellekin vanhemmalla iällä. Sitten on helppo taantua yksinkertaiseen lapsenuskoon.
- Anonyymi
Tässä oli oman lapsen tapaturmainen kuolema.
Työkaveri antoi lapselleen omat nimeni. Niin oli
läheinen 16 vuotta isä ja hyvä työkaveri.
Poika kuoli 5 vuotiaana. Tapaturma. Jäteauto
ajoi kotipihalla yli. Sitten isä ajoi jäällä suvantoon
moottorikelkalla ja hengenlähtö kortilla. Pelastui.
Oli hurvitteleva isä. Kävi huorissa.
Tuli uskoon. - Anonyymi
Lapsi kun tiettyyn ikään tulee on oikeus päättää mihin uskoo ei koske enää pakkokaste 18 v jälkeen voi säästää elämän aikaan jopa 60 000€
- Anonyymi
Niin. Kyllä ne rankat kokemukset voivat johtaa uskoon. Samalla tavalla kuin rakkaus. On tapauksia missä kova tappaja on saanut vaimon. Ja lähtenyt oikealle tielle. Usko ei ole mikään vajakki ilmiö.
- Anonyymi
Kun ateisti luopuu uskosta, niin hän kertoo kuinka vapaa on kahleista. Kun ateisti tulee uskoon, niin hän kertoo kuinka rajoitettu hänen elämänsä on (jotkut ihmiset vihaavat vapautta).
- Anonyymi
Onhan se asia niin, että nuoret jotka ovat kehitysvaiheessa, alkoholistit, elämässään epäonnistuneet ja kuoleman pelkoiset ja dementoituneet vanhukset ovat herkimpiä seota uskoon ja muihin harhoihin ja heihin kirkko hanakimmin iskee kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi2406010Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1185814Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi2294903Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu124258Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa614158Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät684087Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa264066Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali323648Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa522532En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.401770