Halvalla annetaan osaaminen

Anonyymi-ap

Suomi luovuttaa Yhdysvaltoihin heppoisesti jäänmurtajien rakentamisen osaamisensa.
Neljä laivaa tehdään Suomessa ja loput seitsemän USA saa oppisopimuksella itselleen, suomalaisten manuaalisella ohjauksella.

Eipä taida jenkit toimia vastaavasti F-35 hävittäjien kaupoissa ulkomaille!

64

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea sanoa, annammeko me osaamista halvalla, mutta jonkinlaiset provikat he varmasti joutuvat maksamaan. Tuollainen on tavallista kansainvälisessä kaupankäynnissä.

      Sitä paitsi käytännön osaaminen on eri asia. Jos siellä joku meksikolainen tarttuu hitsauspilliin, hänen pitää osata työstään muutakin kuin perustaidot.

    • Ei Suomi luovuta heppoisesti mitään tässä kaupassa. Kauppasopimus on erittäin hyvä ja jopa parempi kuin julkisuudessa osattiin ennakoida. Etukäteen arveltiin, että Suomessa tehdään ehkä kaksi jäänmurtajaa USAn tarpeisiin. Nyt sovittiin neljän murtajan valmistamisesta Suomessa ja yhteensä 11 murtajan valmistamisesta.

      Suomessa kaksi murtajaa tehdään Helsingin telakalla ja kaksi Raumalla. Helsingin telakka on nykyisin kanadalaisen Davie-yrityksen omistuksessa. Davie osti Helsingin telakan venäläiltä liikemiehiltä, jotka puolestaan ostivat sen aiemmin venäläiseltä valtionyritykseltä. Davie omistaa myös Porin telakkaa, joka on osa murtajadiiliä. Kun puhutaan siis osaamisesta, se on tietysti tämän kanadalaisyrityksen hallussa viimeistä yksityiskohtaa myöten.

      Toinen telakkayritys on raumalainen Rauma Marine Constructions, joka on suomalaisomistuksessa, mutta tätä kauppaa varten se on yhdistynyt konsertioon, jonka pääosakas on amerikkalainen Bollinger Shpyards. Osaamisen välittämistä tapahtuu siis molempiin suuntiin Koko tämä hanke on vahvasti yritysten osalta suomalais-kanadalais-yhdysvaltalainen konsertio. Oppisopimustehtäviä on siis puolin ja toisin. Ei kannata seista vakaasti maanpinnan yläpuolella ja luulla itsestä suurempaa kuin onkaan.

      Suomen F35 hävittäjistä eri komponentteja kuten eturunkoja ja laksutelineitä rakennetaan Suomessa Patrian Jämsän tehtailla. Moottoreiden kokoonpano ja huolto suoritetaan puolestaan Nokian Linnavuoressa.

      • Anonyymi

        Suomen osuus tässä on toimittaa alusten rungot ja konetekniikka. Siinä meidän osaaminen ja vahvuus. Ei tässä yksin jäänmurtajia olla tekemässä, vaan monitoimialuksia. Niitähän on tehty aiemminkin.

        Laivat tulevat sotilaskäyttöön, ne varustellaan tiedustelu-, vakoilu- ja asejärjestelmillä.

        Ei USA luovuta tietotaitoaan tuolta osin meille, vaikka meillä nyt on presidentti ja hallitus, joilla suhteet USA:han ovat hyvät.

        Riskinä on, että seuraava hallitus Suomessa on vaikkapa demarivetoinen, ja ministereinä esimerkiksi Tytti Tuppurainen ja Nazima Razmyar. USA ymmärtää tämän riskin. Siksi pääosa aluksista kootaan jenkeissä, vain perustekniikka Suomesta.

        Jos. meillä ei olisi tuota poliittista riskiä, ei yksin demareista, vaan etenkin muisto edellisestä hallituksesta jossa mukana oli niin Vasemmistoliitto kuin Vihreät, niin saattaisimme saada vieläkin enemmän aluksia täällä valmistettavaksi. Trump tietää tämän, ja Stubb osaa ottaa irti kaiken sen mikä nyt on irtiotettavissa. Hyvä niin.


      • Anonyymi

        Ei osaaminen ole niitten hallussa kuin osaksi, tutkimusdata on tuhansin sivuin kertynyt Suomeen ja meillä on ollut siinä vahva etumatka. Jenkit eivät vastaavaa tee ikinä, luuletkos että esim f35:sta suomalaiset saavat kaikki suunnitteluun liittyvän tutkimusdatan? Never!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomen osuus tässä on toimittaa alusten rungot ja konetekniikka. Siinä meidän osaaminen ja vahvuus. Ei tässä yksin jäänmurtajia olla tekemässä, vaan monitoimialuksia. Niitähän on tehty aiemminkin.

        Laivat tulevat sotilaskäyttöön, ne varustellaan tiedustelu-, vakoilu- ja asejärjestelmillä.

        Ei USA luovuta tietotaitoaan tuolta osin meille, vaikka meillä nyt on presidentti ja hallitus, joilla suhteet USA:han ovat hyvät.

        Riskinä on, että seuraava hallitus Suomessa on vaikkapa demarivetoinen, ja ministereinä esimerkiksi Tytti Tuppurainen ja Nazima Razmyar. USA ymmärtää tämän riskin. Siksi pääosa aluksista kootaan jenkeissä, vain perustekniikka Suomesta.

        Jos. meillä ei olisi tuota poliittista riskiä, ei yksin demareista, vaan etenkin muisto edellisestä hallituksesta jossa mukana oli niin Vasemmistoliitto kuin Vihreät, niin saattaisimme saada vieläkin enemmän aluksia täällä valmistettavaksi. Trump tietää tämän, ja Stubb osaa ottaa irti kaiken sen mikä nyt on irtiotettavissa. Hyvä niin.

        Ei Suomi olekaan toimittamassa mitään sostilasaluksia. Amerikkalaiset voivat koristella alukset vaikka jouluvaloin tai Halloween-kurpitsoin. Suomen on tuskin koskaan tarkoitus lähteä omilla jäänmurtajillaan seikkailemaan pitkin arktisia vesiä ja asentelemaan sinne kuuntelulaitteita yms.

        Demarivetoisuus ei ole mikään riski. CIAllahan on kokemusta yhteistyöstä nimenomaan demarien kanssa ja sitä he sitten kehuivat. En usko, että Trumpkaan on niin tyhmä, että häntä ohjaisi jäänmurtajahankinnoissa se, millainen hallitus Suomessa. Luulen, että hän kiinnittää kaiken huomion siihen, mikä tarve USAlla on saada jäämurtajia ja kuinka hyviä murtajia Suomessa osataan rakentaa. Pääosassa näissä jäänmurtajien rakentamisessa on kanadalainen yritys Davie. Ei se kerro Suomen hallitukselle omia liikesalaisuuksiaan kuten ei muillekaan. Jos olisi olemassa jokin maariski tai poliittinen riski, niin kyllähän Trumpia olisi silloin estänyt hankkimista murtajat Suomesta, koska Helsingin telakan omistaja kansadalainen yritys. Ja kuten tiedämme USA ja Kanada eivät tällä hetkellä ole mitenkään sydänystäviä. Viime vaaleissa liberaalipuolue otti vaalivoiton vastoin ennakko-odotuksia. Se oli seurausta Trumpin epäystävällisestä politiikasta Kanadaa kohtaan. Omassa maassaanhan Trump tuntuu pitävät liberaalia demokraattipuoluetta terroristijärjestönä. Trump ei ole myöskään luopunut aikeistaan liittää Kanada USAn uudeksi osavaltioksi.


      • Anonyymi

        Aivan samalla tavoin Suomi osti ennen sotia Fokkerit Hollannista ja Blenheimit Englannista ja valmisti niitä lisenssillä Suomessa.

        Nyt ei kuitenkaan yhdessäkään uutisessa ole mainittu mitään lisenssivalmistuksesta, eli onko tässä 4+7 kaupassa kyse tästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan samalla tavoin Suomi osti ennen sotia Fokkerit Hollannista ja Blenheimit Englannista ja valmisti niitä lisenssillä Suomessa.

        Nyt ei kuitenkaan yhdessäkään uutisessa ole mainittu mitään lisenssivalmistuksesta, eli onko tässä 4 7 kaupassa kyse tästä?

        Suomessa oli lähes 100 konetta kaikkiaan ja lisenssillä valmistettuja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.XXI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa oli lähes 100 konetta kaikkiaan ja lisenssillä valmistettuja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.XXI

        Näistä koneista se Suomen lentokonevalmistuksen osaaminen on lähtöisin!

        Suomessa oli lähes 100 Fokkeri -hävittäjäkonetta kaikkiaan ja lisenssillä valmistettuja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.XXI

        Samoin Bleheime -pommikoneita oli lähes 100 ja liki puolet Suomessa lisenssillä valmistettuja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_Bristol_Blenheimit


      • Anonyymi

        Juuri näin, kiva lukea täällä välillä järkevää ja tarkkaan ajateltua tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei osaaminen ole niitten hallussa kuin osaksi, tutkimusdata on tuhansin sivuin kertynyt Suomeen ja meillä on ollut siinä vahva etumatka. Jenkit eivät vastaavaa tee ikinä, luuletkos että esim f35:sta suomalaiset saavat kaikki suunnitteluun liittyvän tutkimusdatan? Never!

        Miksi heidän pitäisi ne tiedot meille antaa? Suomi ei ollut osana suunnitteluun osallistuneita maita - suunnittelun kustannuksiin osallistui useampi Nato maa.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Ei Suomi olekaan toimittamassa mitään sostilasaluksia. Amerikkalaiset voivat koristella alukset vaikka jouluvaloin tai Halloween-kurpitsoin. Suomen on tuskin koskaan tarkoitus lähteä omilla jäänmurtajillaan seikkailemaan pitkin arktisia vesiä ja asentelemaan sinne kuuntelulaitteita yms.

        Demarivetoisuus ei ole mikään riski. CIAllahan on kokemusta yhteistyöstä nimenomaan demarien kanssa ja sitä he sitten kehuivat. En usko, että Trumpkaan on niin tyhmä, että häntä ohjaisi jäänmurtajahankinnoissa se, millainen hallitus Suomessa. Luulen, että hän kiinnittää kaiken huomion siihen, mikä tarve USAlla on saada jäämurtajia ja kuinka hyviä murtajia Suomessa osataan rakentaa. Pääosassa näissä jäänmurtajien rakentamisessa on kanadalainen yritys Davie. Ei se kerro Suomen hallitukselle omia liikesalaisuuksiaan kuten ei muillekaan. Jos olisi olemassa jokin maariski tai poliittinen riski, niin kyllähän Trumpia olisi silloin estänyt hankkimista murtajat Suomesta, koska Helsingin telakan omistaja kansadalainen yritys. Ja kuten tiedämme USA ja Kanada eivät tällä hetkellä ole mitenkään sydänystäviä. Viime vaaleissa liberaalipuolue otti vaalivoiton vastoin ennakko-odotuksia. Se oli seurausta Trumpin epäystävällisestä politiikasta Kanadaa kohtaan. Omassa maassaanhan Trump tuntuu pitävät liberaalia demokraattipuoluetta terroristijärjestönä. Trump ei ole myöskään luopunut aikeistaan liittää Kanada USAn uudeksi osavaltioksi.

        USA:n tilaamat murtajat ovat nimenomaan sotilaskäyttöön tulevia aluksia. Sen vuoksi tarvittiin Trumpin erityislupa, USA:n lainsäädäntö kun kieltää sotilasmateriaalin tilaukset ulkomailta.

        Alukset tulevat toimimaan arktisella alueella, siksi ne rakennetaan perusrakenteeltaan jäänmurtajiksi.

        SDP ei itsessään ole suuri maariski Suomelle, mutta sen taipumus yhteistyöhön äärijärjestöjen kanssa, kuten Vasemmistoliitto ja Vihreät, luo sen riskin.


    • Anonyymi

      Jäänmurtajista ei ole maailmalla niin suuri kysyntä, että maillä olisi vaara menettää hallitsevan asemamme niiden valmistuksessa amerikkalaisille. Tuskin amerikkalaiset jatkavat jäänmurtajien valmistamista edes itselleen noiden 11 aluksen jälkeen. Ovathan he Trumpin mukaan tähänkin asti selvinneet yhdellä murtajalla. Noissa Trumpin puheissa arktisten alueiden valloittamisessa voi olla turhaa uhoa, joka päättyy konkurssiin samaan tyyliin kuin Ähtärissä tehtiin, kun hankkivat ne pandat.

      • Anonyymi

        Lopeta jo vanjapoika jauhamisesi.


      • Anonyymi

        No.. eikä !
        Kyllä Amerikkalaiset tietää tasan tarkaan, kun jäänmurtajia tarvitsevat, ja maa joka voi niitä rakentaa, ja he itse sitten Suomalaisten opein myöskin mukana ollen. Ei näitä jokavuosi rakenneta tarpeisiinsa, ikä niillä kuin ydinvoimaloilla, varmaan se 50 vuottakin ja kahtapuolta.
        Suomi sai erittäin hyvän diilin ! Suomi tehnyt 60 % maailman jäänsärkijöistä, ja 80 % niitä suunnitellut, sanoi MTV uutiset juuri. Jäänsärkijälaivat on pitkän suunnittelun tulos kaikkine kokeiluineen ja käyttöineen. Se tieto maksaa kun eteenpäin tarjotaan. Niiinhän hävittäjissäkin on nyt F-35, kyllä Yhdysvallat on suunniteluun ja kokeilemisiin paljon tehnyt. Me saamme niiden rakenteluun myös paljon tehdä, se lisää työtä ja toimeentuloa. Se on laaja rinki näissä mikä ympärillä, ihan partureista ruuantekijöihin, puhumattamattakaan itse siitä työstä, joka vaatii monimutkikasta laitetta ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No.. eikä !
        Kyllä Amerikkalaiset tietää tasan tarkaan, kun jäänmurtajia tarvitsevat, ja maa joka voi niitä rakentaa, ja he itse sitten Suomalaisten opein myöskin mukana ollen. Ei näitä jokavuosi rakenneta tarpeisiinsa, ikä niillä kuin ydinvoimaloilla, varmaan se 50 vuottakin ja kahtapuolta.
        Suomi sai erittäin hyvän diilin ! Suomi tehnyt 60 % maailman jäänsärkijöistä, ja 80 % niitä suunnitellut, sanoi MTV uutiset juuri. Jäänsärkijälaivat on pitkän suunnittelun tulos kaikkine kokeiluineen ja käyttöineen. Se tieto maksaa kun eteenpäin tarjotaan. Niiinhän hävittäjissäkin on nyt F-35, kyllä Yhdysvallat on suunniteluun ja kokeilemisiin paljon tehnyt. Me saamme niiden rakenteluun myös paljon tehdä, se lisää työtä ja toimeentuloa. Se on laaja rinki näissä mikä ympärillä, ihan partureista ruuantekijöihin, puhumattamattakaan itse siitä työstä, joka vaatii monimutkikasta laitetta ym.

        Se on justiinsa näin ! Mitä edellinen ja MPP kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No.. eikä !
        Kyllä Amerikkalaiset tietää tasan tarkaan, kun jäänmurtajia tarvitsevat, ja maa joka voi niitä rakentaa, ja he itse sitten Suomalaisten opein myöskin mukana ollen. Ei näitä jokavuosi rakenneta tarpeisiinsa, ikä niillä kuin ydinvoimaloilla, varmaan se 50 vuottakin ja kahtapuolta.
        Suomi sai erittäin hyvän diilin ! Suomi tehnyt 60 % maailman jäänsärkijöistä, ja 80 % niitä suunnitellut, sanoi MTV uutiset juuri. Jäänsärkijälaivat on pitkän suunnittelun tulos kaikkine kokeiluineen ja käyttöineen. Se tieto maksaa kun eteenpäin tarjotaan. Niiinhän hävittäjissäkin on nyt F-35, kyllä Yhdysvallat on suunniteluun ja kokeilemisiin paljon tehnyt. Me saamme niiden rakenteluun myös paljon tehdä, se lisää työtä ja toimeentuloa. Se on laaja rinki näissä mikä ympärillä, ihan partureista ruuantekijöihin, puhumattamattakaan itse siitä työstä, joka vaatii monimutkikasta laitetta ym.

        Yhdysvallat voi yliarvioida jäänmurtajiensa tarpeen, kun ovat lukumäärää kymmenkertaistamassa. Eivät ole tarvinneet niitä tähän asti kuin Alaskassa. Kokemattomuutensa vuoksi eivät ehkä osaa arvioida niiden tehoja ja väylien jäätymisnopeutta ainakaan murtajan tarkkuudella.

        Mutta eihän suomalaisten tietenkään tarvitse tätä ostajalle kertoa. Siinä mielessä erittäinkin hyvä diili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No.. eikä !
        Kyllä Amerikkalaiset tietää tasan tarkaan, kun jäänmurtajia tarvitsevat, ja maa joka voi niitä rakentaa, ja he itse sitten Suomalaisten opein myöskin mukana ollen. Ei näitä jokavuosi rakenneta tarpeisiinsa, ikä niillä kuin ydinvoimaloilla, varmaan se 50 vuottakin ja kahtapuolta.
        Suomi sai erittäin hyvän diilin ! Suomi tehnyt 60 % maailman jäänsärkijöistä, ja 80 % niitä suunnitellut, sanoi MTV uutiset juuri. Jäänsärkijälaivat on pitkän suunnittelun tulos kaikkine kokeiluineen ja käyttöineen. Se tieto maksaa kun eteenpäin tarjotaan. Niiinhän hävittäjissäkin on nyt F-35, kyllä Yhdysvallat on suunniteluun ja kokeilemisiin paljon tehnyt. Me saamme niiden rakenteluun myös paljon tehdä, se lisää työtä ja toimeentuloa. Se on laaja rinki näissä mikä ympärillä, ihan partureista ruuantekijöihin, puhumattamattakaan itse siitä työstä, joka vaatii monimutkikasta laitetta ym.

        Täysin samaa mieltä. Asia on juuri noin.


    • Anonyymi

      Huomautan sinne Pietmriin että jenkeillä tarkoitetaan koillisvaltioiden asukkaita.

      • Anonyymi

        Siis Pietariin


    • Anonyymi

      Kyllä se osaaminen edelleen tääläl Suomessa pysyy.

    • Anonyymi

      Se salaisuus menee siinä vaiheessa kun asiakas saa ensimmäisen laivan haltuunsa. Hölmöt.

      • Anonyymi

        ai jaa kun sinä saat Saksasta bemarin, ne tuhannet sivut vuosien varrella tehdystä tutkimuksesta siirtyvät tietoosi? No niin varmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ai jaa kun sinä saat Saksasta bemarin, ne tuhannet sivut vuosien varrella tehdystä tutkimuksesta siirtyvät tietoosi? No niin varmaan.

        Kyllä, mutta Ladan kanssa meni pidempään, siinä oli uutena jo osa muttereista ja ruuveista niin kiinni ruostuneita, että ei millään meinannut saada purettua sitä räjäytyskuvaksi. Myös ajotietokone eli helmitaulun helmet oli jumittunut vasemmalle eli siinä oli joku bugi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta Ladan kanssa meni pidempään, siinä oli uutena jo osa muttereista ja ruuveista niin kiinni ruostuneita, että ei millään meinannut saada purettua sitä räjäytyskuvaksi. Myös ajotietokone eli helmitaulun helmet oli jumittunut vasemmalle eli siinä oli joku bugi.

        Ladan "de luxus" versiolla oli kaarteissa varottava liiallisia nopeuksia tämän helmitaulu-syndrooman takia.

        Aikanaan Putoilevi 154 oli usein mukana ns. jäykissä laskuissa ja monet muistanevat Puna-armeijan kuoron päätyneen Mustaan mereen, olikohan vuosi 2016


        Nähtävästi kone kaartoi liikaa, jolloin sen tietokone sekosi ja Tupolevista tuli Putoilevi, siis sen helmitaulun kaikki helmet holahti yhteen reunaan... eikä kenenlään tarvitse epäillä sabotaasia. Koko konen on pelkkää sabotaasia. Suurin osa valmistetuista Tu-154 -koneista on tuhoutunut putoamalla kesken lennon.


        Mustaanmereen syöksyneen koneen putoamissyyksi epäillään teknistä vikaa tai lintua

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005020982.html

        Myyttinen Feenix-lintu pudotti yhden sulan joka moottoriin ja koko hoito on sampien eväinä. Kyllä taas Kaviaari maistuukin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladan "de luxus" versiolla oli kaarteissa varottava liiallisia nopeuksia tämän helmitaulu-syndrooman takia.

        Aikanaan Putoilevi 154 oli usein mukana ns. jäykissä laskuissa ja monet muistanevat Puna-armeijan kuoron päätyneen Mustaan mereen, olikohan vuosi 2016


        Nähtävästi kone kaartoi liikaa, jolloin sen tietokone sekosi ja Tupolevista tuli Putoilevi, siis sen helmitaulun kaikki helmet holahti yhteen reunaan... eikä kenenlään tarvitse epäillä sabotaasia. Koko konen on pelkkää sabotaasia. Suurin osa valmistetuista Tu-154 -koneista on tuhoutunut putoamalla kesken lennon.


        Mustaanmereen syöksyneen koneen putoamissyyksi epäillään teknistä vikaa tai lintua

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005020982.html

        Myyttinen Feenix-lintu pudotti yhden sulan joka moottoriin ja koko hoito on sampien eväinä. Kyllä taas Kaviaari maistuukin...

        Venäjän Tu-154 -kone syöksyi Mustaanmereen noustuaan Sotšista - mukana Puna-armeijan kuoro

        25.12.2016 - 09:04


        https://www.lentoposti.fi/uutiset/venajan_tu_154_kone_syoksyi_mustaanmereen_noustuaan_sotsista_mukana_puna_armeijan_kuoro

        Venäjän puolustusministeriön Tupolev Tu-154B-2 -matkustajakone  (RA-85572) on kadonnut Mustanmeren yllä pian lentoonlähdön jälkeen. Kone oli matkalla Sotšista Syyrian Latakiaan.

        Loput linkistä...


    • Anonyymi

      Helsingin telakka: Nyt alkavat neuvottelut suurprojektista, jollaista ”ei ole nähty sitten toisen maailmansodan”
      Tavoitteena on, että Yhdysvaltain rannikkovartiostolle toimitettavat alukset saadaan vesille vuoteen 2028 mennessä.
      Helsingin telakan omistaja Davie aloittaa nyt kaupalliset neuvottelut jäänmurtajien rakentamiseksi Yhdysvaltain rannikkovartiostolle, telakkayhtiö kertoo tiedotteessaan.
      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Suomen presidentti Alexander Stubb allekirjoittivat asiaa koskevan yhteisymmärryspöytäkirjan torstaina. Yhdysvallat on hankkimassa keskiraskaita Arctic Security Cutters (ASC) -jäänmurtajia.

      ”Yhteisymmärryspöytäkirja merkitsee alkua läntiselle laivanrakennushankkeelle, jollaista ei ole nähty sitten toisen maailmansodan. Se edustaa lännen teollisen voiman elpymistä Yhdysvaltojen johdolla, ja sen voimanlähteenä on Suomen maailman johtava jäänmurtajaosaaminen”, sanoo tiedotteessa Davien osaomistaja ja toimitusjohtaja James Davies.
      Hänen mukaansa tavoitteena on, että alukset saadaan vesille vuoteen 2028 mennessä.

      ”Suomella on merkittävä etumatka jäänmurtajaosaamisessa”, sanoo tiedotteessa Davien Suomen-toimitusjohtaja Mika Heiskanen.
      ”Pystymme rakentamaan useita jäänmurtajia samanaikaisesti, joten kaikkien alusten rakentaminen onnistuu Helsingissä”, hän jatkaa.
      Trump sanoi torstaina, että jäänmurtajista neljä valmistettaisiin Suomessa ja seitsemän Yhdysvalloissa.

      Davie kertoo tiedotteessaan, että se investoi
      myös Texasissa sijaitseviin telakkoihinsa, joilla valmistettaisiin Davien Yhdysvalloissa rakennettavat jäänmurtajat.

      Telakkayhtiön mukaan Helsingin telakka on valmistanut puolet maailman jäänmurtajista ja kaikki Suomessa 2000-luvulla rakennetut jäänmurtajat. Jäänmurtajayhteistyö vahvistaa suomalaisen meriteollisuuden asemaa kansainvälisillä markkinoilla.

      Yhtiön mukaan alukset perustuvat Helsingin telakan omistamaan konseptiin, ja Helsingin telakka sekä sen alihankkijaverkosto tulevat osallistumaan näiden jäänmurtajien valmistamiseen. erustuvat Helsingin telakan omistamaan konseptiin, ja Helsingin telakka sekä sen alihankkijaverkosto tulevat osallistumaan näiden jäänmurtajien valmistamiseen.

    • Anonyymi

      Kyllähän presidentti Trump ilmoitti heti uutisissa, että tulevassa rakentavat itse jäänmurtajat ja jopa paremmat.

      Tarkoittaa käytännössä Suomalaisen vuosikymmenien tietotaidon hyödyttäminen Yhdysvaltojen omassa laivanrakennuksessa.

      • Anonyymi

        Niin, sen osaamisen myyminen on osa kauppaa.

        Eri asia on, mitä amerikkalaiset tekevät tuolla tiedolla sen jälkeen, kun ovat ne seitsemän murtajaa rakentaneet. Pitkään aikaan eivät tarvitse uusia murtajia ja kun uusi tarve tulee, 2020-luvun tieto on suomalaisesta näkökulmasta jo vanhentunutta.

        Jostain ihmeen syystä suomalaiset ovat rakentaneet amerikkalaisilla huviristeilijöitä, jotka eivät purjehdi jäissä koskaan. Luulisi heidän itsensäkin osaavan. Ehkä kysymys ei olekaan osaamisesta, vaan siitä, miten tehokkaasti telakat eri maissa kykenevät aluksia rakentamaan. Se lähtee työskentelykulttuurista, jota ei voi myydä ja ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sen osaamisen myyminen on osa kauppaa.

        Eri asia on, mitä amerikkalaiset tekevät tuolla tiedolla sen jälkeen, kun ovat ne seitsemän murtajaa rakentaneet. Pitkään aikaan eivät tarvitse uusia murtajia ja kun uusi tarve tulee, 2020-luvun tieto on suomalaisesta näkökulmasta jo vanhentunutta.

        Jostain ihmeen syystä suomalaiset ovat rakentaneet amerikkalaisilla huviristeilijöitä, jotka eivät purjehdi jäissä koskaan. Luulisi heidän itsensäkin osaavan. Ehkä kysymys ei olekaan osaamisesta, vaan siitä, miten tehokkaasti telakat eri maissa kykenevät aluksia rakentamaan. Se lähtee työskentelykulttuurista, jota ei voi myydä ja ostaa.

        Suomella on arktinen osaaminen ja sitä missä on hyvä on myyntivaltti .Toki voi sitä olla hyödyntämättäkin. Telakoita meillä on rajallisesti ja laivoja ei rakenneta liukuhihnalta ,niin kuin mopoja. Työllisyys vaikutus on suuri .

        Kehitys menee eteenpäin ja tuossa suhteessa aivan oikein on pyrittävä pysymään muita edellä. Kauppa on hyvä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomella on arktinen osaaminen ja sitä missä on hyvä on myyntivaltti .Toki voi sitä olla hyödyntämättäkin. Telakoita meillä on rajallisesti ja laivoja ei rakenneta liukuhihnalta ,niin kuin mopoja. Työllisyys vaikutus on suuri .

        Kehitys menee eteenpäin ja tuossa suhteessa aivan oikein on pyrittävä pysymään muita edellä. Kauppa on hyvä .

        Painottaisin suomalaisen työn tehokkuutta, vaikka välillä kai telakkatyöläisetkin ovat lakkoilleet. Lisäksi ammattiosaaminen on korkealla tasolla. Pari päivää sitten joku mainitsi esimerkkinä, kuinka suomalaiset osaavat hitsata täysin erilaisia materiaaleja yhteen tavalla, joka ei ole itsestään selvää edes kaikissa kehittyneissä maissa.


    • Anonyymi

      Onneksi ei demarit olleet pilaamassa tuotakin kauppaa.
      Helsinki kaupunki liikenne ,SDP,n miehittämä, osti Puolassa tehtävä vaunut!
      Eikö hävetä!
      Siinä joku demari päässyt Sveitsiin syömään tobrollia .juustoa!

      • Anonyymi

        Hehhe, tännekinkö sinä tuota kuraa levität, etkös muista että ryhmän jäseniä on kuusi, joista vain yksi on demari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehhe, tännekinkö sinä tuota kuraa levität, etkös muista että ryhmän jäseniä on kuusi, joista vain yksi on demari.

        PJ on paatunut demari..olis voinu reilummin puolustaa Suomen locomotiivien iskuri työläisiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PJ on paatunut demari..olis voinu reilummin puolustaa Suomen locomotiivien iskuri työläisiä!

        PJllä on vain yksi ääni. Lopeta valheen levittäminen palstoille.


    • Anonyymi

      ...meillä on 11 maailman parasta jäänmurtajaa... miten me ikinä saamme myytyä ne?
      ...herra Suomi. Herra Trumpmanni, sinulle vain ,,, ja niinhän siinä taas kövi.

    • Anonyymi

      Ettei kannata ihmetellä kun Trump kehuikin Suomalaista osaamista.

      Jäänsärkijöissäkin on Suomalaista alkuperää olevat moottorit, ne ainutlaatuisia -hyviä.
      Suomessa kehitetty ABB:n sähköinen Azipod -potkurikäyttöjärjestelmä on tehostanut merenkulkua jo 30 vuotta. Azipod-järjestelmä on saavuttanut lukuisia merkkipaaluja merenkulun alueella. Sillä on varustettu suurimmat risteilyalukset.
      Azipod-yksiköitä valmistetaan Suomessa kahdessa tuotantolaitoksessa, jotka sijaitsevat Helsingin Vuosaaressa ja Haminassa. Lisäksi Kiinan Shanghaissa on yksi tuotantolaitos. ABB:n Azipod-potkurijärjestelmän tuotekehitystyö tehdään Suomessa. Suomen ABB:n Marine & Ports -divisioona työllistää yli 500 ammattilaista.

    • Anonyymi

      Puheet 80, 60, 40, 11 ja lopulta 4 rakennettu suomessa.. miten tämä meni näin kauhea uutisointi 11 kplsta ja rymanin 60+ kpln mekkala.
      Nämä rakennetaan millaisilla miljardi verotuilla ?
      En halua yhtään vähätellä että kun oikeasti tulisi työpaikkoja mutta hiukka faktaa alaa on tuettu enemmän kuin verotulot ovat olleet joka tuntuu järjettömältä. Työntekijöitä on selkeästi riistetty viimeisinkin tapaus uutisissa kertoo omistajiensa ahneuden olevan loputon. Totuus on että tekniikan valmistus siirtyy yhdysvaltoihin ja tekniikkan kopiontia ei tulla kieltämään USAssa. Sopimuksia ei julkistettu. Näin se vain luovutettiin oikeisto hallituksen toiminnan seurauksena.

      • Anonyymi

        Jäänmurtajat kannattaa rakentaa paksusta pellistä. Näinkin olennaisen tiedon Orpo sanoi Trumpille ilmaiseksi, kun siinä sohvalla istui ja heilutteli jalkojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäänmurtajat kannattaa rakentaa paksusta pellistä. Näinkin olennaisen tiedon Orpo sanoi Trumpille ilmaiseksi, kun siinä sohvalla istui ja heilutteli jalkojaan.

        Oma kansa ensi ajattelu on vaarallista. Sdp


      • Anonyymi

        2027 jälkeen lintmanni kieltää jjäämurtajien myynnin Amerikkaan!
        Antavat Saksaan ilmaiseksi. Saksassa menee heikosti.


    • Anonyymi

      No se on vasallin tehtävä. On se perkele, kun nykyisin Pavekin kuulostaa jollain tavalla järkevältä. Toisin kuin nää mitättömät sopulit...

      • Anonyymi

        VOI SINUA HULLUJEN HUONEEN POIKAA. TUULEEKO TÖRNÄVÄLLÄ.


    • Anonyymi

      Ajatelkaa jotakin huutaja akkoja neuvottelemassa Trumpin Kaa.
      Andersson,virta,Sanna.?.Ei heleveti!!

      Toksiini haisee.maalitus.

    • Anonyymi

      Joo se meni 2024 IcePact sopimuksella USAlle ja Kanadalle. Ovatkohan edes maksanet siitä mitään. Suomessa osapuli on Aalto yliopisto altaineen.

      • Anonyymi

        Ja tietysti myös VTT. Olisi parempi ollut jos yhteistyökumppaneita ja rahoitusta olisi haettu EU:sta. Kanada kelpaa, mutta USA olis pitänyt jättää ulkopuolelle tuossa suhteessa, myydä niille vaan murtajia.


      • Anonyymi

        Eivät maksaneet mitään ja ottivat jopa osan kansallisesta maataloustuesta! Kauheita rosvoja, venäläiset eivät sentään kopioineet ratkaisevan Oltermannin reseptiä! Ja Lada Nivaa tehtiin lisenssillä pää märkänä Uudessakaupungissa. Se oli oikeaa high techiä ja venäläiset antoi siihen liittyvät kaikki salaisuudet, myös sen, että miten sen saa huononnettua jo tuotantovaiheessa. Se oli rehtiä idänkauppaa ja takuumiehenä Kekkonen.


    • Anonyymi

      USAn nuolenta tulee kalliiksi

      • Anonyymi

        Mitä se Pietarin Poika uhoaa.


      • Anonyymi

        Huvittavaa tuo pietarin trollien kiukuttelu. Eikö Ladat käy kaupaksi... Yksi merkittävimmistä laivasuunnittelutoimistoista Deltamarin - johtava mm risteilijöiden suunnittelussa, myytiin kiinalaisilla ja eivät pietarin trollit silloin itkeneet silmät punaisina, tai kun Viking Line tilasi ensimmäisen matkustajalaivan Kiinasta. Suomessa on yllättävän monta Amerikkalaista yritystä ja niistä todella monella myös tuotantoa, ja erittäin korkean teknologian tietous mm Honeywell, Foster Wheelers jne jne.. venäläisiä yrityksiä ei Suomessa ole muussa kuin vakoilutarkoituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa tuo pietarin trollien kiukuttelu. Eikö Ladat käy kaupaksi... Yksi merkittävimmistä laivasuunnittelutoimistoista Deltamarin - johtava mm risteilijöiden suunnittelussa, myytiin kiinalaisilla ja eivät pietarin trollit silloin itkeneet silmät punaisina, tai kun Viking Line tilasi ensimmäisen matkustajalaivan Kiinasta. Suomessa on yllättävän monta Amerikkalaista yritystä ja niistä todella monella myös tuotantoa, ja erittäin korkean teknologian tietous mm Honeywell, Foster Wheelers jne jne.. venäläisiä yrityksiä ei Suomessa ole muussa kuin vakoilutarkoituksessa.

        Suomessa kaikissa tuotantolaitoksissa löytyy USAlaista tekniikkaa eri muodoissa. Ihan jokaisessa, samoin kaupoissa, pankeissa, puhelimissa jne jne.


    • Anonyymi

      Olet sitten ehtinyt lukemaan tehdyn sopimuksen vai oletko muuten vaan VKKlainen? 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Samaa joutuu ihmettelemään taas kerran...

      • Anonyymi

        Ihmettele sinä vanjappoika ihan rauhassa.
        Meitä ei kiinnosta.


    • Anonyymi

      Suomen tyyli

    • Nyt päätetty kauppa on Suomelle erinomainen. Sen arvoksi on arvioitu kokonaisuudessaan yli 5 miljardia euroa ja työllisyysvaikutukset Suomessa ovat merkittävät.

      Aina voi kritisoida näiden sopimusten sisältöä, mutta jos tätä sopimusta ei olisi tehty, yhtään uutta jäänmurtajaa ei olisi rakennettu Suomessa. Onko siis nolla parempi kuin neljä? Eivätkä jäänmurtajien markkinat mitään suuria tule kappalemääräisesti olemaan jatkosskaan.

      Suomen telakoilta on tainnut viimeksi valmistua jäänmurtaja vuonna 2016 nimeltään Polaris ja tarkoitettu Itämeren jääolosuhteisiin. Sitä ennen noita murtajia on rakennettu 1980-luvulla niin kotimaisiin tarkoituksiin kuin Venäjälle. Venäjä oli ylivoimaisesti tärkein murtajien vientikohde 1960 - 1980 -luvuilla. Sittemmin on ollut aika hiljaista. Jäänmurtajabisnes eikä laivanrakennusbisnes ole tainnut olla suomalaisille mikään kultakaivos, koska Helsingin telakkaa meillä pyörittää kanadalainen omistaja, joka osti bisneksen venäläisiltä omistajilta.

      Davie toimii pääosin Kanadassa Quobecin osavaltiossa. Se on aiemmin rakentanut muutamia jäänmurtajia viime vuosituhannella. Muita aluksia sitten sitäkin enemmän. Yritys on Amerikan suurimpia ja pitkäikäisimpiä laivanrakennusyhtiöitä, joka on valmistanut paljon sota-aluksia USAlle. Voi hyvinkin olla, että Helsingin telakka ja Suomi ovat saamassa näitä tilauksia senkin vuoksi, että toimittajana USAn laivaston pitkäaikainen rakentaja eli tämä Davie yritys. Eli tavallaan asia olisi ehkä voitu uutisoida niinkin, että Davie on saanut USAlta suuren jäänmurtajatilauksen ja kaikkiaan 11 laivasta 4 rakennetaan Suomessa, joista 2 Davien omalla Helsingin telakalla.

      • Anonyymi

        hyvin kirjoitettu moktar gubta=mielipidepankki


      • Anonyymi

        Jäänmurtajien rakentamisessa on ollut ongelma se, että niitä rakennetaan niin harvoin, että nyt saadaan suunnitteluun aivan uutta puhtia, viimeisin tekniikka ja tietous, yhdysvaltalaisilta tarvittaessa jopa ydinreaktoriin liittyvä tieto. Suomelle erittäin merkittävä kauppa monessa mielessä aina metallurgiasta alkaen, puhumattakaan kaikesta muusta. Syrjäseudun tuulipuvuille asia on vähän turhan monimutkainen, heille riittää idänkauppa ja maailma on se, mitä navetan katolta näkyy.


    • Anonyymi

      Lappi ja Itä-Suomi tyhjenee entisestään kun hitsarit ja muut rautakourat pakenee töihin telakoille.
      Siellä sitten suljetaan viimeisiäkin kouluja, päiväkoteja ja kaupat katoaa maisemasta.

      • Anonyymi

        Niillä tärisee kädet alkoholin takia jo niin pahasti, että eivät enää hitsareiksi kelpaa, mutta mandoliinibändin voisivat perustaa. Siinä kurjistuvan maaseudun syrjäytyneille olisi sentään iloista musiikkia. Kepun aluepolitiikan tulosta, se kannettu vesi ei sittenkään pysynyt kaivossaan.


    • Anonyymi

      Voipi käydä siten, että Suomessa rakennetaan lähinnä rungot murtajiin.
      Yhdysvalloissa sitten loput suomalaisten tietotaitoa hyödyntäen, siis kupataan meidän osaaminen.

      Saapi nähdä miten diilit tulkitaan Suomen tappioksi!

      • Anonyymi

        Nykyisissäkin suomalaisissa murtajissa elektroniikka ja sateliitti tms laitteet on amerikkalaisia, on ollut jo vuosikymmenet.


      • Anonyymi

        Varsinkin jos uppoamattoman laivaraudan koostumuksen saavat selville!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin jos uppoamattoman laivaraudan koostumuksen saavat selville!

        Fe 2 h2 so. Teen diilin tumpin kaa.


    • Anonyymi

      Uniper olikin hyvä diili.
      Tytilläkn oli oikein istuva mekko neuvotteluissa saksan sosialistien kanssa.sanna oli väsynyt.
      Mutta maaliin saatiin.
      Uniperin markkina arvo 17 miljaardia e.siis nyt.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      126
      11114
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      156
      10314
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      26
      8030
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      184
      6524
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      50
      5602
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      73
      5051
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      146
      4374
    8. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      25
      4236
    9. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      70
      4057
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      133
      3614
    Aihe