Päivän luontotyö tehty!

🤔🐦🐦 Autoa pihalla puunatessani eilen huomasin navetassa liikehdintää. Kun menin katsomaan, niin siellä oli talitinttipariskunta räpyttelemässä hädissään. En uskaltanut hätistellä niitä, etteivät ne liikaa pelästyisi. Jätin ovet sepposen selälleen yöksi toivoen, että osaavat omin neuvoin ulos. Niinpä olivatkin pyrähtäneet tiehensä kun tänään tarkistin tilanteen. Tukin sitten ne vielä reiät, mistä kuvittelin niiden päässeen navetan puolelle.

Kunpa minustakin joku olisi yhtä huolissaan!

7

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tänään tulee elämäni biisi. Itse fanitan milloin mitäkin paitsi rappia. Tänään mietin Dannyn vanhaa biisiä -vähän ennen kyyneleitä, joka täällä ikäväpalstalla saa paikalle jäävän kannalta surullisen merkityksen jota ennen en ollut huomannutkaan.
      "Vähän ennen kyyneleitä pääsi poispäin käännä, etten niitä nää.
      Vähän ennen kyyneleitä vielä hyvästelyyn aikaa vähän jää.
      On vielä sanottava, kuinka hyvä mulla on sinun lähelläsi ollutkaan.
      On vielä sanottava etten koskaan tulla luoksesi voi enää uudestaan"

      Tuo ei kylläkään ole mun elämäni biisi. Ehkä suomalaisista se olisi Romanssi tai Puhu hiljaa rakkaudesta, kun olen niin umpiromanttinen.

    • Anonyymi

      Parvekkeelleni oli päässyt lehahtamaan talitiainen. Huomasin eräänä aamuna sen olevan siellä. Vaikka olen asunut muutaman vuoden nykykämpässäni niin se oli ensimmäinen kerta kun lintu oli päässyt parvekkeelleni. Ikkunalasini olivat siis kiinni. Näin kun se lensi omin neuvoin ulos ja tukin sen reitin.

      Ei ne muuten häiritse mutta niiden jätökset häiritsisivät minua. Joskus huomasin parvekkeellani jotain linnunjätöksiä mutta mietin että ne olisivat tulleet jostain katonrajasta. Ehkä myös silloin jokin pikkulintu oli löytänyt tiensä parvekkeelleni. En vain ollut nähnyt sitä. Tekemistä riittää täälläkin, huhhuh sentään.

      • Se on hyvä, että lintu lensi itse ulos. Jos ne joutuu olemaan pidemmän aikaa vaikka parvekkeella tai vintillä, niin nääntyvät ruoan puutteeseen. Eikä ne jätökset ole tosiaan kivoja, kun nykyisin kaupunkilinnuista saattaa levitä vaikka mitä pöpöjä.

        Kerran näin, kun orava kiipesi kerrostalon seinää pitkin kuudenteen kerrokseen. Mitä lienee herkkuja ollut parvekkeella jäähtymässä, kun se noin houkutteli. Edellisessä rivitalossa kävi leipojalle hassusti. Vastikään naapuriin muuttanut rouva laittoi korvapuustit jäähtymään terassin parvekkeelle. Kun hän meni hakemaan niitä, niin vain muruset olivat jäljellä. Harakkalauma oli käynyt aterioimassa.

        Juomavettä pitäisi tänään hakea. Saas nähdä miten käy.


      • Anonyymi
        lounas.ajatus kirjoitti:

        Se on hyvä, että lintu lensi itse ulos. Jos ne joutuu olemaan pidemmän aikaa vaikka parvekkeella tai vintillä, niin nääntyvät ruoan puutteeseen. Eikä ne jätökset ole tosiaan kivoja, kun nykyisin kaupunkilinnuista saattaa levitä vaikka mitä pöpöjä.

        Kerran näin, kun orava kiipesi kerrostalon seinää pitkin kuudenteen kerrokseen. Mitä lienee herkkuja ollut parvekkeella jäähtymässä, kun se noin houkutteli. Edellisessä rivitalossa kävi leipojalle hassusti. Vastikään naapuriin muuttanut rouva laittoi korvapuustit jäähtymään terassin parvekkeelle. Kun hän meni hakemaan niitä, niin vain muruset olivat jäljellä. Harakkalauma oli käynyt aterioimassa.

        Juomavettä pitäisi tänään hakea. Saas nähdä miten käy.

        Ne varmaan jätöstelevät vieläkin herkemmin jos niitä ahdistelee kun yrittää ajaa niitä tiehensä. Huomasin pyöreän reiän mikä oli ilmestynyt kyhäämääni esteeseen. Päätin sitten vahvistaa suojaustani. Jos ei mitään muuta keksi niin pikimusta gorillateippi toimii. Se on vahvempaa kuin ilmastointiteippi. Joskus sormenpäästäni irtosi nahkaa kun leikkelin gorillateippiä. Muitakin lintuja on näkynyt tässä liepeillä. Naakkoja tietysti ja myös jokin rastas.

        Olen nähnyt oravan kiipeävän pystysuoraa rivitalon seinää kun seinä oli karhean muhkurainen. Sileä seinä olisi vaikeampi kiivettävä. Rotat ovat pahoja tuholaisia ja mietinkin tässä aivan äskettäin että oravat olisivat todella viheliäisiä otuksia vieraslajina jollain trooppisella saarella. Lintujen pesueet eivät säästyisi niiltä edes korkealla puussa. Wikipedian mukaan "Se syö myös sieniä, hyönteisiä sekä lintujen munia ja poikasia. Joskus nälkäinen orava saattaa pyydystää myyrän tai jokin muun itseään pienemmän nisäkkään."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne varmaan jätöstelevät vieläkin herkemmin jos niitä ahdistelee kun yrittää ajaa niitä tiehensä. Huomasin pyöreän reiän mikä oli ilmestynyt kyhäämääni esteeseen. Päätin sitten vahvistaa suojaustani. Jos ei mitään muuta keksi niin pikimusta gorillateippi toimii. Se on vahvempaa kuin ilmastointiteippi. Joskus sormenpäästäni irtosi nahkaa kun leikkelin gorillateippiä. Muitakin lintuja on näkynyt tässä liepeillä. Naakkoja tietysti ja myös jokin rastas.

        Olen nähnyt oravan kiipeävän pystysuoraa rivitalon seinää kun seinä oli karhean muhkurainen. Sileä seinä olisi vaikeampi kiivettävä. Rotat ovat pahoja tuholaisia ja mietinkin tässä aivan äskettäin että oravat olisivat todella viheliäisiä otuksia vieraslajina jollain trooppisella saarella. Lintujen pesueet eivät säästyisi niiltä edes korkealla puussa. Wikipedian mukaan "Se syö myös sieniä, hyönteisiä sekä lintujen munia ja poikasia. Joskus nälkäinen orava saattaa pyydystää myyrän tai jokin muun itseään pienemmän nisäkkään."

        Joo! Maalla kerran oravs meni terassilla olleen styroksisen kylmälaukun seinän läpi syömään pullapitkoa. No ei enää uskallettu itse koskea pitkon jämään. Se Orava sai sen lopunkin itselleen.

        Tänään, kun lähdin kaupalle, niin huomasin, että toinen puoli autosta oli linnun kakassa. Niitä jälkiä oli ainakin kymmenen. Mikähän siinä autossa niin kiinnosti, että tuolleen piti pommittaa. Siinä päällä ei ollut edes puun oksia tai mitään lankoja, niin että istumalla nuo jäljet eivät ole syntyneet,

        Piha oli vähän ehtinyt kuivahtaa, Nyt piti vain kerran peruuttaa takaisin lähtökuoppiin ja yhden kerran pysähtyä puoliväliin.


      • Anonyymi
        lounas.ajatus kirjoitti:

        Joo! Maalla kerran oravs meni terassilla olleen styroksisen kylmälaukun seinän läpi syömään pullapitkoa. No ei enää uskallettu itse koskea pitkon jämään. Se Orava sai sen lopunkin itselleen.

        Tänään, kun lähdin kaupalle, niin huomasin, että toinen puoli autosta oli linnun kakassa. Niitä jälkiä oli ainakin kymmenen. Mikähän siinä autossa niin kiinnosti, että tuolleen piti pommittaa. Siinä päällä ei ollut edes puun oksia tai mitään lankoja, niin että istumalla nuo jäljet eivät ole syntyneet,

        Piha oli vähän ehtinyt kuivahtaa, Nyt piti vain kerran peruuttaa takaisin lähtökuoppiin ja yhden kerran pysähtyä puoliväliin.

        Mainitsemani este oli myös styroksia. Näin vähän aikaa sitten jonkin ampiaisen tai sen tapaisen parvekkeellani. Mietin olisiko se voinut järsiä tiensä ulos parvekkeeltani. Se sopisi yksiin styroksissa olevan reiän koon kanssa. Taivaalla oli saattanut lentää jokin lintuparvi mikä oli pelästynyt ihmisten lennokkia tai petolintua, jolloin niiltä pääsi housuun. Parvissa elävät linnut ovat sosiaalisia joten ehkä niillä on tapana jätöstellä samaan aikaan. Tällaisia spekulaatioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe