Valtion velanotto rikkoo tänä vuonna jälleen uuden ennätyksen.

Anonyymi-ap

Näin käy, vaikka leikkauksista on puhuttu nyt jo monta kuukautta. Petteri Orpon (kok.) hallituksen yhdeksän miljardin euron sopeutustoimet kyllä hillitsevät velkaantumista, mutta eivät estä velkaennätyksen syntyä.

Valtio ottaa valtiokonttorin mukaan tänä vuonna lainaa peräti 43,8 miljardia euroa.

Hallituksen perjantaina hyväksymä kolmas lisätalousarvio nostaa summan historian korkeimmaksi, kun velanottotarvetta tarkistetaan miljardilla eurolla ylöspäin emissiotappioiden takia. Palataan emissiotappioihin myöhemmin.

Tämän jälkeen uutta velkaa otetaan nettona 14,3 miljardia euroa, mikä on sekin kuluvan hallituskauden ennätys.

Reipas velanotto nostaa valtiovarainministeriön syksyn ennusteen mukaan velan suhteen kansantuotteeseen kuluvana vuonna 86,9 prosenttiin. Nousua viime vuodesta on peräti 4,8 prosenttiyksikköä.

Euroissa velkaa olisi tämän vuoden lopussa 247,2 miljardia euroa, 20,6 miljardia enemmän kuin vuotta aiemmin.
https://yle.fi/a/74-20187809

OrpoPurran hllitus on toimillaan aiheuttanut tulojen menetyksiä. Siksi lainaa otetaan lisää ja nk. leikkauksia on toteutettu, jotka eivät todellisuudessa ole säästäneet mitään. Lisäksi kaikki Purran silmänkääntötemput, esimerkiksi Valtion eläkerahastolta ja asuntorahastolta pummaaminen, palkansaajien työeläkemaksun alennuksen osuuden ryöstö valtiolle jne. ovat olleet mitä härskeimpiä toimia, mitä on historiassa nähty.

33

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valtio saa ennen kaikkea tuloja veroista eli toisin sanoen kansalaisten työstä ja kulutuksesta. Oikeistohallitukset kuitenkin aina leikkaavat mm. palkoista ja sosiaaliturvasta, mikä saa ihmiset kuluttamaan vähemmän, mikä vahingoittaa suuresti kaupan- ja palvelunaloja, irtisanomiset lisäävät työttömyyttä, verotulot laskevat, sosiaalikulut ja terveysongelmat kasvavat… kierre on valmis. Samaan aikaan rikkaille lapioidaan veronkevennyksiä. Tällainen ns. austerity-politiikka eli keskiluokan ja pienituloisten köyhdyttäminen ja rikkaiden rikastuttaminen on oikeistopolitiikan ytimessä.

      • Anonyymi

        Työllisyys on 170 000 hengen takamatkalla joka tuo yhteiskunnalle noin 3,5 - 4 mrd eiron lisäkulut vuodessa, ja vastaavasti velanottotarvetta. Ja toisin kuin Arto Satonen valehteli Petteri Orpo lupasi 100 000 uutta työpaikkaa, katsokaa Arenasta uusin Kovan viikon ilta, jossa Orpo asian lupaa.


      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työllisyys on 170 000 hengen takamatkalla joka tuo yhteiskunnalle noin 3,5 - 4 mrd eiron lisäkulut vuodessa, ja vastaavasti velanottotarvetta. Ja toisin kuin Arto Satonen valehteli Petteri Orpo lupasi 100 000 uutta työpaikkaa, katsokaa Arenasta uusin Kovan viikon ilta, jossa Orpo asian lupaa.

        Valetta !

        Tilastokeskus : - vuodesta 2017 - 2025 työllistettävään ikään on tullut 49000 lisää

        2027 - 2025 työpaikaikkoja on tullut lisää 117000

        2024 maahanmuuttajia on tullut 80000 Suomeen

        Työttömyyslukuin on laskettu 15 ,.... 74 vuotiaat

        taitaa olla Kovan viikon kyrpä asialla


    • Anonyymi

      Kummallinen juttu on se että, pankkien suuryritysten sekä miljonäärien tulot kasvaa samaa tahtia kuin valtionvelka lisääntyy.

      • Anonyymi

        On.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On.

        .


      • Sama havaittavissa kaikkialla muuallakin. Todella mystillistä… liittyyköhän asiat toisiinsa?


    • Anonyymi

      Kumma juttu että kun leikataan kasvun edellytyksiä ja jumitetaan talous paikalleen samalla kun syydetään lisää rahaa rikkaille niin velka kasvaa.

      • Anonyymi

        Näinpä.


    • Anonyymi

      Niin tästä selviää hyvin, että hallituksen leikkaukset eivät ole olleet todellisia vaan lisänneet menoja. Lisäksi verotulot ovat laskeneet rajusti.

    • Anonyymi

      Koronavuonna otetulla lainalla tuettiin koronasta ”kärsineitä” yrityksiä, mm kaiken maailman konsulttitoimistoja. Nyt olojen normalsoiduttua on syytä periä nuo avustukset takaisin.

      Samoin yritystuet on saatava leikkuriin, mukaan lukien kansallinen maataloutuki.

      • Anonyymi

        Maataloustuen leikkaajat tippuu pian ikunasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maataloustuen leikkaajat tippuu pian ikunasta

        Tuskin.


      • Anonyymi00036

        Ja ihmisille maksettavat tuet ja etuudet pois myös. Ihmiset tulee opettaa elämään omalla työllään, ei toisten varoilla.


    • Anonyymi

      Orpon oligarkki kapitalistisen hallituksen aikana talouden tai velan kasvamisella ei ole merkitystä vain rikkaiden eliitin rikastuminen tärkeää.

    • Anonyymi

      Siinä vaihteeksi aivottoman punatatin tyhmyyksiä urakalla.

      • Anonyymi

        Huutelee palstaporvari kaljahöyryissään.


    • Anonyymi

      Kalliiksi tuli taas kokoomusjohtoinen hallitus.

    • Anonyymi

      Pitää vaan leikata lisää, sieltä tuottamattomasta päästä. Miksi roskasakkia pitää elättää kuninkaallisesti?

      • Anonyymi

        Ite oot roskasakkia huutelija.


    • Anonyymi

      Onneksi olkoon OrpoPurra

    • Anonyymi

      Valtiomme on maailman huippua velanotossa. Ei pitäisi aina arvostella, ettei missään muille pärjättäisi.

    • Anonyymi

      Tässä.on sellainen jekku haudattuna, että Riikka on päättänyt ottaa suomelle niin paljon velka kuin ikinä.mistään irtoaa, koska Riikka haluaa nähdä seuraavan hallituksen velanhoito-ohjelma ja todistaa miten valtionvelka katoaa kuin taikaiskusta.

      Nyt tulee SDP:n näytön paikka 😭😭😭😭

      • Anonyymi

        Eläkkeiden leikkauksetkin peruttu, kaikille tonni lisää kuussa, enää ei tarvi pihistellä, RAHAA ON!

        Työttömille 65" telkkarit joululahjaksi.


      • Anonyymi

        Äläpä vatipää huutele vieraisiin pöytiin !

        DEMAREITTEN NÄYTÖNPAIKKA TULI ! Helsingin kaupunkiliikenteen ratikat 65 kpl on tilattu Puolasta.

        Helsingin kaupunkiliikenteen päättäjien enemmistö on demareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä vatipää huutele vieraisiin pöytiin !

        DEMAREITTEN NÄYTÖNPAIKKA TULI ! Helsingin kaupunkiliikenteen ratikat 65 kpl on tilattu Puolasta.

        Helsingin kaupunkiliikenteen päättäjien enemmistö on demareita.

        Kokoomus on suurin puolue Helsingissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus on suurin puolue Helsingissä.

        Opettele lukemaan ! Helsingin kaupunkiliikenteen päättäjien enemmistö on demareita. Tämä on tarkistettavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä vatipää huutele vieraisiin pöytiin !

        DEMAREITTEN NÄYTÖNPAIKKA TULI ! Helsingin kaupunkiliikenteen ratikat 65 kpl on tilattu Puolasta.

        Helsingin kaupunkiliikenteen päättäjien enemmistö on demareita.

        Hankintaan sisältyy yli 60 uutta raitiovaunua sekä optio hankkia vielä 120 raitiovaunua lisää. Lisäksi pakettiin kuuluu raitiovaunujen elinkaaren tuki 30 vuodeksi.
        Valtava määrä työtä ja työpaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankintaan sisältyy yli 60 uutta raitiovaunua sekä optio hankkia vielä 120 raitiovaunua lisää. Lisäksi pakettiin kuuluu raitiovaunujen elinkaaren tuki 30 vuodeksi.
        Valtava määrä työtä ja työpaikkoja.

        Niin mutta ei tehdä Suomessa !


    • Anonyymi

      hllitus = hillitön velanotto Naishallitus
      Lisään avaukseeni !

    • Anonyymi00035

      Miten 100% meno muuttuu kannattavaksi tuloksi!!
      maahaanmuuttajia on ,500 000 henkeä niiden menot muuttuu tuloksi.

      Olisi IHANAA TIETÄÄ TARKEMPI SELONTEKO MITEN SE ON MAHDOLLISTA!!!

    • Anonyymi00037

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe