Orpo maanitteli Halla-ahoa hallitukseen estääkseen Rinteen pääministeriyden

Anonyymi-ap

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011555478.html?utm_source=ampparit

"Pääministeri Petteri Orpo (kok) oli valmis yrittämään hallitusyhteistyötä nykyisen puhemies Jussi Halla-ahon perussuomalaisten kanssa jo keväällä 2019. Suunnitelman toteutuminen olisi estänyt vaalivoittaja Antti Rinteen (sd) nousun pääministeriksi.

Orpo kertoo tuolloisista tapahtumista politiikan toimittaja Teemu Luukan tiistaina julkaistavassa uutuuskirjassa Petteri Orpo ja oikeistovallan paluu (Otava).

Kevään 2019 eduskuntavaalien jälkeisiä hallitustunnusteluja johti Sdp:n puheenjohtaja Rinne. Kun Sdp:n ja kokoomuksen varaan rakentuva sinipunahallitus alkoi jumiutuneiden tunnustelujen vuoksi näyttämään Orpon silmissä epätodennäköiseltä, katse kääntyi kohti toiseksi suurimmaksi noussutta perussuomalaisten ryhmää.

Orpo päätti kutsua Halla-ahon kahville.

”Sanoin Halla-aholle, että olen nyt täysin valmis teidän kanssanne neuvottelemaan hallitusohjelmasta”, Orpo muistelee kirjassa.

Vielä kesällä 2017, kun Halla-aho nousi perussuomalaisten puheenjohtajaksi, Orpo oli pitänyt arvopohjien eroja niin suurina, ettei hallitusyhteistyö olisi ollut mahdollista.

Orpo ilmaisi Halla-aholle toukokuun 2019 alussa, että tunnusteluvastuu saattaisi hyvinkin siirtyä Rinteeltä ja Sdp:ltä pois, jos keskustakin kieltäytyisi keskustelujen jatkamisesta. Tuolloin perussuomalaiset ja kokoomus olisivat siis alkaneet johtaa hallitustunnusteluja.
Pääministeripuolueeksi olisi Orpon kaavailuissa noussut kokoomus. Tunnusteluvastuun ja pääministeriyden kaappaaminen suurimmaksi tulleelta puolueelta olisi ollut historiallinen peliliike, kirjassa todetaan.'
Kirjan mukaan Orpon ja Halla-ahon kahvittelu oli silti käänteentekevä hetki, josta alkoi polku kohti kokoomuksen ja perussuomalaisten nykyistä hallitusyhteistyötä.

Oppositioon päätyneet kokoomus ja perussuomalaiset aloittivat hitaan lähentymisensä. Kirjassa kerrotaan, että Orpo kehotti ryhmänsä jäseniä tutustumaan perussuomalaisiin systemaattisesti."

6

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos Orpolle pitäisi löytää joku vastine eläinmaailmasta, niin itselle tulee mieleen joku hyönteinen, ehkä lutikka.

• Anonyymi

Perskokkareet...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perskokkareet...

Nyt ovat löytäneet toisensa ja rauha ja hyvä tahto kukoistaa persujen ja kakojen välillä:) Mitä nyt persut haukkuvat ja naureskelevat Orpolle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ovat löytäneet toisensa ja rauha ja hyvä tahto kukoistaa persujen ja kakojen välillä:) Mitä nyt persut haukkuvat ja naureskelevat Orpolle

Orpohan onkin todellinen Machiavelli...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Orpohan onkin todellinen Machiavelli...

Orpon puhe vuodelta 2017. ”Meidän, Kokoomuksen, oli pakko kysyä itseltämme, mikä meidän arvopohjamme on. Olisimmeko avaamassa ovia hallitusvaltaan Jussi Halla-aholle ja sitä arvomaailmaa edustaville voimille, jotka hänet nostivat Perussuomalaisten johtoon? Sellaiselle puheelle, sellaiselle ajatusmaailmalle ei voi olla sijaa siellä, missä päätetään isänmaan ja suomalaisten asioista. Ei ainakaan Kokoomuksen hyväksynnällä. Tämän haluan tehdä aivan totaalisen selväksi.”
        Sellainen tekopyhä valehtelija on Suomen pääministeri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Orpon puhe vuodelta 2017. ”Meidän, Kokoomuksen, oli pakko kysyä itseltämme, mikä meidän arvopohjamme on. Olisimmeko avaamassa ovia hallitusvaltaan Jussi Halla-aholle ja sitä arvomaailmaa edustaville voimille, jotka hänet nostivat Perussuomalaisten johtoon? Sellaiselle puheelle, sellaiselle ajatusmaailmalle ei voi olla sijaa siellä, missä päätetään isänmaan ja suomalaisten asioista. Ei ainakaan Kokoomuksen hyväksynnällä. Tämän haluan tehdä aivan totaalisen selväksi.”
        Sellainen tekopyhä valehtelija on Suomen pääministeri.

Varsinainen rotta

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe