Avoveneeseen VHF

Anonyymi-ap

Nyt kaipaisin suosituksia avoveneeseen sopivasta VHF-radiosta.

Veneeseen on tarkoitus asentaa kiinteä antenni, mutta sen asennuskorkeus jää väkisin melko matalaksi. Olenkin miettinyt, että käsikapuloiden lähetysteho saattaisi olla riittävä, koska yhteyksien etäisyydet jäävät joka tapauksessa melko lyhyiksi.

Käsi-Vhf:t vaikuttavat hyvin suojatuilta kosteutta vastaan, mutta onko käytännön kokemusta lataustelineiden kestävyydestä ulkotiloissa? Onko ylipäätään ulkotiloihin sopivia lataustelineitä edes olemassakaan...

19

154

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän käsikapulan teho ole pienempi, kuin kiinteän, tai teho riippuu vissiin onko välittäviä anteneja miten kaukana

      • Anonyymi

        Lähetysteho on kiinteästi asennettua heikompi, mutta jos antenni ei ole riittävän ylhäällä, niin teholla ei ole niin suurta merkitystä, kun matalan radiohorisontin takia yhteydet jäävät joka tapauksessa lyhyemmiksi.

        VHF tarvitsee näköyhteyden lähettävän ja vastaanottavan antennin välille. Jossain purjeveneessä, jossa antennin saa ylös, pääsee paremmin hyödyntämään suurempaa lähetystehoa.

        Käsikapula on sen takia ihan riittävä ja myös paras turvavaruste avoveneessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähetysteho on kiinteästi asennettua heikompi, mutta jos antenni ei ole riittävän ylhäällä, niin teholla ei ole niin suurta merkitystä, kun matalan radiohorisontin takia yhteydet jäävät joka tapauksessa lyhyemmiksi.

        VHF tarvitsee näköyhteyden lähettävän ja vastaanottavan antennin välille. Jossain purjeveneessä, jossa antennin saa ylös, pääsee paremmin hyödyntämään suurempaa lähetystehoa.

        Käsikapula on sen takia ihan riittävä ja myös paras turvavaruste avoveneessä.

        Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.

        B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.

        B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys.

        Ei meri-VHF mitään satoja kilometrejä kuulu. Vaatii aivan helvetisti tehoa jos yrität heijastaa korkeataajuuksisen VHF signaalin vaikapa kuun pinnan kautta horisontin toiselle puolelle, ja epävarmaa se on silti. Se antenni pitää saada ylös maan pinnasta, mitä korkeammalle sen parempi, koska maapallo on muuten tiellä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.

        B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys.

        Vhf aallot etenevät suoraviivaisesti. Yhteys ei tehoa lisäämällä pitene kulman taakse.


    • Anonyymi

      Minulla on käsikapula ja kokemukset ovat oikeastaan ihan hyvät.
      Toisaalta pitää tunnustaa, etten ole siihen mitään puhunut, kuunnellut vain.

      Puhelin on ratin vieressä mukitelineessä ajon aikana. Sen akku on riittävä siihen, että sitä ei tarvitse ladata veneessä eikä edes joka päivä maissa. Mielestäni akkukäyttö on hyvä koska silloin voi pitää suojan pällä eikä ole mitään vaaraa siitä, että laitteeseen pääsisi vettä tai latausjohto hapettuisi.

      Laitteessa on DSC ja lähetysteho on 6W.

      Jos jotain huonoa pitää sanoa, niin asetusten laittaminen aluksi voi vaatia pientä jumppaa, mutta ohjeet ovat selkeät.

      • Anonyymi

        Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
        Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
        Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen.

        Aika itsekäs asenne.

        Onhan se hyvä pitää aina päällä kun on vesillä. Joku muu voi olla hädässä ja voit olla lähin auttaja. Omassa veneessäkin kova meteli, mutta voihan moottorin pudottaa tyhjäkäynnille jos havaitsee liikennettä kanavalla 16.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika itsekäs asenne.

        Onhan se hyvä pitää aina päällä kun on vesillä. Joku muu voi olla hädässä ja voit olla lähin auttaja. Omassa veneessäkin kova meteli, mutta voihan moottorin pudottaa tyhjäkäynnille jos havaitsee liikennettä kanavalla 16.

        Olen eri mieltä.

        Mielestäni ei ole järkeä pysäyttää venettä joka kerralla, kun VHF särähtää. DSC hätäkutsut tulevat joka tapauksessa näytölle, jos niitä on ja niitä haluaa seurata.

        Siihen, mitä on näkökentässä, voi tarjota veneellä avun, mutta ei pienellä veneellä voi lähteä kilometrien päähän etsimään pelastettavia. Siihen ei riitä polttoaine ja se kestää niin pitkään, ettei ole enää mitään pelastettavaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
        Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen.

        Koska tietää, että onnetomuus tulee?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska tietää, että onnetomuus tulee?

        Kerro sinä, kun esitit noin omituisen kysymyksenkin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen eri mieltä.

        Mielestäni ei ole järkeä pysäyttää venettä joka kerralla, kun VHF särähtää. DSC hätäkutsut tulevat joka tapauksessa näytölle, jos niitä on ja niitä haluaa seurata.

        Siihen, mitä on näkökentässä, voi tarjota veneellä avun, mutta ei pienellä veneellä voi lähteä kilometrien päähän etsimään pelastettavia. Siihen ei riitä polttoaine ja se kestää niin pitkään, ettei ole enää mitään pelastettavaa.

        Miten pienestä veneestä puhut? Oma 4.6 m kokoisella pulpettiveneellä + 40 hp koneellä voi ajaa helposti 20 km päähän ja
        Vaikka 100 km päivässä. Joku ajelehtii siellä 20 km päässä niin sinne pääsee parissakymenessä minuutissa. Ei tietenkään missään myrskyssä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten pienestä veneestä puhut? Oma 4.6 m kokoisella pulpettiveneellä 40 hp koneellä voi ajaa helposti 20 km päähän ja
        Vaikka 100 km päivässä. Joku ajelehtii siellä 20 km päässä niin sinne pääsee parissakymenessä minuutissa. Ei tietenkään missään myrskyssä.

        Ja kuinka usein niin on tapahtunut?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuinka usein niin on tapahtunut?

        No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.

        Kysehän oli siitä että pikkuveneellä ei voi mennä näköaluetta kauemmaksi, bensakaan ei riitä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.

        Kun ihmisiltä kysyttiin, milloin aikovat harrastaa liikuntaa, niin ylivoimaisesti suosituin hetki oli huomenna.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysehän oli siitä että pikkuveneellä ei voi mennä näköaluetta kauemmaksi, bensakaan ei riitä.

        Käytännössä kutakuinkin noin.

        Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
        Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.

        Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan,


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä kutakuinkin noin.

        Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
        Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.

        Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan,

        Kaikkien kannalta olisi paras, jos pysyisit maissa. Olet varmaan niitä tyyppejä, joilla ei edes karttoja ole mukana ja luultavasti myös käytät hakuvaloa kulkuvalona pimeän aikaan. Ei haittaa, kun et itse häikäisy.


    • Anonyymi
      UUSI

      Eikö nuo nykyajan rumat alumiinikipot jo itsessään toimi antennina😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      249
      14351
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      148
      3827
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3722
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      1513
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      369
      1464
    6. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      15
      1424
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      48
      1263
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1041
    9. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      938
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

      Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      93
      783
    Aihe