Nyt kaipaisin suosituksia avoveneeseen sopivasta VHF-radiosta.
Veneeseen on tarkoitus asentaa kiinteä antenni, mutta sen asennuskorkeus jää väkisin melko matalaksi. Olenkin miettinyt, että käsikapuloiden lähetysteho saattaisi olla riittävä, koska yhteyksien etäisyydet jäävät joka tapauksessa melko lyhyiksi.
Käsi-Vhf:t vaikuttavat hyvin suojatuilta kosteutta vastaan, mutta onko käytännön kokemusta lataustelineiden kestävyydestä ulkotiloissa? Onko ylipäätään ulkotiloihin sopivia lataustelineitä edes olemassakaan...
Avoveneeseen VHF
42
402
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän käsikapulan teho ole pienempi, kuin kiinteän, tai teho riippuu vissiin onko välittäviä anteneja miten kaukana
- Anonyymi
Lähetysteho on kiinteästi asennettua heikompi, mutta jos antenni ei ole riittävän ylhäällä, niin teholla ei ole niin suurta merkitystä, kun matalan radiohorisontin takia yhteydet jäävät joka tapauksessa lyhyemmiksi.
VHF tarvitsee näköyhteyden lähettävän ja vastaanottavan antennin välille. Jossain purjeveneessä, jossa antennin saa ylös, pääsee paremmin hyödyntämään suurempaa lähetystehoa.
Käsikapula on sen takia ihan riittävä ja myös paras turvavaruste avoveneessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähetysteho on kiinteästi asennettua heikompi, mutta jos antenni ei ole riittävän ylhäällä, niin teholla ei ole niin suurta merkitystä, kun matalan radiohorisontin takia yhteydet jäävät joka tapauksessa lyhyemmiksi.
VHF tarvitsee näköyhteyden lähettävän ja vastaanottavan antennin välille. Jossain purjeveneessä, jossa antennin saa ylös, pääsee paremmin hyödyntämään suurempaa lähetystehoa.
Käsikapula on sen takia ihan riittävä ja myös paras turvavaruste avoveneessä.Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.
B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.
B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys.Ei meri-VHF mitään satoja kilometrejä kuulu. Vaatii aivan helvetisti tehoa jos yrität heijastaa korkeataajuuksisen VHF signaalin vaikapa kuun pinnan kautta horisontin toiselle puolelle, ja epävarmaa se on silti. Se antenni pitää saada ylös maan pinnasta, mitä korkeammalle sen parempi, koska maapallo on muuten tiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.
B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys.Vhf aallot etenevät suoraviivaisesti. Yhteys ei tehoa lisäämällä pitene kulman taakse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei meri-VHF mitään satoja kilometrejä kuulu. Vaatii aivan helvetisti tehoa jos yrität heijastaa korkeataajuuksisen VHF signaalin vaikapa kuun pinnan kautta horisontin toiselle puolelle, ja epävarmaa se on silti. Se antenni pitää saada ylös maan pinnasta, mitä korkeammalle sen parempi, koska maapallo on muuten tiellä.
Siroamalla kuuluu reilusti yli näköyhteyden. Turku-radio kuuluu Gotlantiin purjeveneeni mastoantennilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei meri-VHF mitään satoja kilometrejä kuulu. Vaatii aivan helvetisti tehoa jos yrität heijastaa korkeataajuuksisen VHF signaalin vaikapa kuun pinnan kautta horisontin toiselle puolelle, ja epävarmaa se on silti. Se antenni pitää saada ylös maan pinnasta, mitä korkeammalle sen parempi, koska maapallo on muuten tiellä.
Turku radio kuuluu vielä välillä ihan kivasti keski Tukholman saaristossa ja +200 km
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turku radio kuuluu vielä välillä ihan kivasti keski Tukholman saaristossa ja 200 km
Etäisyys Tukholman saaristosta lähimpään Turku radion tukiasemaan lasketaan kymmenissä kilometreissä eikä sadoissa kilometreissä ja siellä on hiukan paremmat antennit kuin veneessäsi. Vaikka välillä ihan kivasti kuuluukin olet kuitenkin kantaman ulkopuolella jos yrität niiden kanssa kommunikoida eikä kukaan välitä viestiäsi.
- Anonyymi
Minulla on käsikapula ja kokemukset ovat oikeastaan ihan hyvät.
Toisaalta pitää tunnustaa, etten ole siihen mitään puhunut, kuunnellut vain.
Puhelin on ratin vieressä mukitelineessä ajon aikana. Sen akku on riittävä siihen, että sitä ei tarvitse ladata veneessä eikä edes joka päivä maissa. Mielestäni akkukäyttö on hyvä koska silloin voi pitää suojan pällä eikä ole mitään vaaraa siitä, että laitteeseen pääsisi vettä tai latausjohto hapettuisi.
Laitteessa on DSC ja lähetysteho on 6W.
Jos jotain huonoa pitää sanoa, niin asetusten laittaminen aluksi voi vaatia pientä jumppaa, mutta ohjeet ovat selkeät.- Anonyymi
Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen.Aika itsekäs asenne.
Onhan se hyvä pitää aina päällä kun on vesillä. Joku muu voi olla hädässä ja voit olla lähin auttaja. Omassa veneessäkin kova meteli, mutta voihan moottorin pudottaa tyhjäkäynnille jos havaitsee liikennettä kanavalla 16. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika itsekäs asenne.
Onhan se hyvä pitää aina päällä kun on vesillä. Joku muu voi olla hädässä ja voit olla lähin auttaja. Omassa veneessäkin kova meteli, mutta voihan moottorin pudottaa tyhjäkäynnille jos havaitsee liikennettä kanavalla 16.Olen eri mieltä.
Mielestäni ei ole järkeä pysäyttää venettä joka kerralla, kun VHF särähtää. DSC hätäkutsut tulevat joka tapauksessa näytölle, jos niitä on ja niitä haluaa seurata.
Siihen, mitä on näkökentässä, voi tarjota veneellä avun, mutta ei pienellä veneellä voi lähteä kilometrien päähän etsimään pelastettavia. Siihen ei riitä polttoaine ja se kestää niin pitkään, ettei ole enää mitään pelastettavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen.Koska tietää, että onnetomuus tulee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tietää, että onnetomuus tulee?
Kerro sinä, kun esitit noin omituisen kysymyksenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri mieltä.
Mielestäni ei ole järkeä pysäyttää venettä joka kerralla, kun VHF särähtää. DSC hätäkutsut tulevat joka tapauksessa näytölle, jos niitä on ja niitä haluaa seurata.
Siihen, mitä on näkökentässä, voi tarjota veneellä avun, mutta ei pienellä veneellä voi lähteä kilometrien päähän etsimään pelastettavia. Siihen ei riitä polttoaine ja se kestää niin pitkään, ettei ole enää mitään pelastettavaa.Miten pienestä veneestä puhut? Oma 4.6 m kokoisella pulpettiveneellä + 40 hp koneellä voi ajaa helposti 20 km päähän ja
Vaikka 100 km päivässä. Joku ajelehtii siellä 20 km päässä niin sinne pääsee parissakymenessä minuutissa. Ei tietenkään missään myrskyssä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten pienestä veneestä puhut? Oma 4.6 m kokoisella pulpettiveneellä 40 hp koneellä voi ajaa helposti 20 km päähän ja
Vaikka 100 km päivässä. Joku ajelehtii siellä 20 km päässä niin sinne pääsee parissakymenessä minuutissa. Ei tietenkään missään myrskyssä.Ja kuinka usein niin on tapahtunut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuinka usein niin on tapahtunut?
No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.
Kysehän oli siitä että pikkuveneellä ei voi mennä näköaluetta kauemmaksi, bensakaan ei riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.
Kun ihmisiltä kysyttiin, milloin aikovat harrastaa liikuntaa, niin ylivoimaisesti suosituin hetki oli huomenna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysehän oli siitä että pikkuveneellä ei voi mennä näköaluetta kauemmaksi, bensakaan ei riitä.
Käytännössä kutakuinkin noin.
Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.
Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä kutakuinkin noin.
Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.
Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan,Kaikkien kannalta olisi paras, jos pysyisit maissa. Olet varmaan niitä tyyppejä, joilla ei edes karttoja ole mukana ja luultavasti myös käytät hakuvaloa kulkuvalona pimeän aikaan. Ei haittaa, kun et itse häikäisy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien kannalta olisi paras, jos pysyisit maissa. Olet varmaan niitä tyyppejä, joilla ei edes karttoja ole mukana ja luultavasti myös käytät hakuvaloa kulkuvalona pimeän aikaan. Ei haittaa, kun et itse häikäisy.
Tuo kertoo sinusta, ei minusta.
Jos väität minun olevan seepra, niin minusta ei tule seepraa vaan sinun huomiokykysi kyseenalaistetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä kutakuinkin noin.
Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.
Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan,En ole nähnyt yhdenkään veneen pysähtyvän, kun kanavalla 16 on tapahtumia.
Luulisi, että havaitsisi edes jotain hidastamista, pysähtymistä, kurssin muutoksia, jos kanavaa seurattaisiin jonkun kuvaamalla tavalla, mutta ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysehän oli siitä että pikkuveneellä ei voi mennä näköaluetta kauemmaksi, bensakaan ei riitä.
Joku näköalueella olevista veneistä voi olla hädässä ja hälyttää apua VHF:llä. Esim MOB tilanne. Silloin avulla on kiire.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku näköalueella olevista veneistä voi olla hädässä ja hälyttää apua VHF:llä. Esim MOB tilanne. Silloin avulla on kiire.
Voi tietenkin.
Sitten voi olla niin, että jollain on hätä ja VHF ei toimi.
Kaikki veneet pitää kiertää ja käydä kysymässä onko kaikki hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kertoo sinusta, ei minusta.
Jos väität minun olevan seepra, niin minusta ei tule seepraa vaan sinun huomiokykysi kyseenalaistetaan.Jos väitän sinun olevan seepra niin sinähän olet seepra. Kukaan ei ole väittänyt sinua seepraksi, mutta kyllä kaikki viittaa siihen, että yleisen hyvän nimissä olisi parempi jos pysyisit poissa vesiltä, tai ainakin poissa ihmisten ilmoilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro sinä, kun esitit noin omituisen kysymyksenkin.
En tiedäkkän, siksi turvavölineet on käyttökunnossa aina liikuttaessa, tässä tapauksessa VHF ja plotteri, jotta se saa sijainnit siltä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos väitän sinun olevan seepra niin sinähän olet seepra. Kukaan ei ole väittänyt sinua seepraksi, mutta kyllä kaikki viittaa siihen, että yleisen hyvän nimissä olisi parempi jos pysyisit poissa vesiltä, tai ainakin poissa ihmisten ilmoilta.
Minun elämänkokemukseni mukaan joko et ole ihan terve tai sitten olet trolli.
Toki molemmat voivat pitää paikkansa.
Yleensä nimettömänä uhoavat ovat ominaisuuksiltaan sellaisia, ettei heillä ole mitään edes teoreettista kykyä vastata uhoonsa. Tyhjä pullistelu voi antaa hetkellisen vallan tunteen, kun sen tekee turvallisessa ympäristössä. Tosin se antaa sen tunteen vain, jos lukija lähtee mukaan leikkiin.
En ole seepra, mutta minua ei millään tavalla haittaa, jos haluat ajatella niin. Sillä ei vain ole merkirtystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun elämänkokemukseni mukaan joko et ole ihan terve tai sitten olet trolli.
Toki molemmat voivat pitää paikkansa.
Yleensä nimettömänä uhoavat ovat ominaisuuksiltaan sellaisia, ettei heillä ole mitään edes teoreettista kykyä vastata uhoonsa. Tyhjä pullistelu voi antaa hetkellisen vallan tunteen, kun sen tekee turvallisessa ympäristössä. Tosin se antaa sen tunteen vain, jos lukija lähtee mukaan leikkiin.
En ole seepra, mutta minua ei millään tavalla haittaa, jos haluat ajatella niin. Sillä ei vain ole merkirtystä.Et edes huomaa, että ima käyttäytymisesi on juuri sellaista mitä kritisoit. Kaltaisiasi omaan napaansa tuijottelijoita joilta on avunantovelvollisuus päässyt unohtumaan on vesillä nykyään ihan riittävästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et edes huomaa, että ima käyttäytymisesi on juuri sellaista mitä kritisoit. Kaltaisiasi omaan napaansa tuijottelijoita joilta on avunantovelvollisuus päässyt unohtumaan on vesillä nykyään ihan riittävästi.
Rauhoitu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauhoitu.
Kuka tässä on kiihtynyt? Taitaa sinulla olla itsetutkiskelun paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun elämänkokemukseni mukaan joko et ole ihan terve tai sitten olet trolli.
Toki molemmat voivat pitää paikkansa.
Yleensä nimettömänä uhoavat ovat ominaisuuksiltaan sellaisia, ettei heillä ole mitään edes teoreettista kykyä vastata uhoonsa. Tyhjä pullistelu voi antaa hetkellisen vallan tunteen, kun sen tekee turvallisessa ympäristössä. Tosin se antaa sen tunteen vain, jos lukija lähtee mukaan leikkiin.
En ole seepra, mutta minua ei millään tavalla haittaa, jos haluat ajatella niin. Sillä ei vain ole merkirtystä.Sinulta ilmiselvästi puuttuu elämänkokemusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tietenkin.
Sitten voi olla niin, että jollain on hätä ja VHF ei toimi.
Kaikki veneet pitää kiertää ja käydä kysymässä onko kaikki hyvin.Seli, seli...
On tullut hyvin selväksi, että olet itsekäs muikku, joka keksii selityksiä, ettei tarvitsi auttaa hädässä olevia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä kutakuinkin noin.
Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.
Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan,DSC kutsun tsekkaa Turku radio tai vastaava muilla alueilla. He toimivat hätätilojen kordinoijina ja tarvittaessa kutsuvat apua kanavalla 16 veneilijöistä tai laivoista jotka ovat lähellä haveripaikkaa.
Luonnollisesti voivat antaa tehtäviä rajalle ka vapaaehtoisille pelastusseuroille lähi alueelle.
Eli ei sinun tarvitsekkaan tsekata koordinaatteja, hyvä jos kuuntelet kanavaa 16, niin radioasema pyytää sitten apua kertomalla vesialueen ja saarten nimillä, missä apua tarvittaisiin. Toki voit vääntää vhf pois päältä, niin ei koske sinua.
- Anonyymi
Eikö nuo nykyajan rumat alumiinikipot jo itsessään toimi antennina😊
- Anonyymi
Alumiini antaa antennille hyvän maatason, joka kylläkin on yeensä liian alhaalla
- Anonyymi
Olisiko kellään käytännön kokemuksia noista lataustelineistä?
Myös antennisuosituksia voi antaa.- Anonyymi
Käsikapula ei tarvitse lataustelinettä.
Osta tavallinen autopuhelinteline ja pistä puhelimen perään USB-johto.
- Anonyymi
Olen ymmärtänyt, että Trafi ei myönnä käsikapulalle mmsi numeroa, ellei aluksessa ole myös kiinteää vhf:ää.
- Anonyymi
Olet ymmärtänyt väärin.
Ainakin DSC kapulalle saa oman numeronsa ja miksei saisi muillekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin.
Ainakin DSC kapulalle saa oman numeronsa ja miksei saisi muillekin.Hyvä. Sitten käsikapula on mahdollinen myös ainoana puhelimena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä. Sitten käsikapula on mahdollinen myös ainoana puhelimena.
Kyllä.
Se on myös ihan järkevä avoveneeseen tai ylipäänsä veneeseen, jota ei saa järkevästi lukkoon kuten hämmästyttävän monet isotkin veneet, joissa pääsy ohjaamoon on vain pressunriekaleen takana.
Jos haluaa paremman antennin, niin sen voi asentaa kiinteästi veneeseen ja ruuvata puhelimen antennin tilalle, kun tulee veneeseen. Virran saa USB-pistokkeesta vaikka suoraan akulta. Tosin käsi-VHF:n oma akkukin kestää monta tuntia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512