Nyt kaipaisin suosituksia avoveneeseen sopivasta VHF-radiosta.
Veneeseen on tarkoitus asentaa kiinteä antenni, mutta sen asennuskorkeus jää väkisin melko matalaksi. Olenkin miettinyt, että käsikapuloiden lähetysteho saattaisi olla riittävä, koska yhteyksien etäisyydet jäävät joka tapauksessa melko lyhyiksi.
Käsi-Vhf:t vaikuttavat hyvin suojatuilta kosteutta vastaan, mutta onko käytännön kokemusta lataustelineiden kestävyydestä ulkotiloissa? Onko ylipäätään ulkotiloihin sopivia lataustelineitä edes olemassakaan...
Avoveneeseen VHF
19
154
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän käsikapulan teho ole pienempi, kuin kiinteän, tai teho riippuu vissiin onko välittäviä anteneja miten kaukana
- Anonyymi
Lähetysteho on kiinteästi asennettua heikompi, mutta jos antenni ei ole riittävän ylhäällä, niin teholla ei ole niin suurta merkitystä, kun matalan radiohorisontin takia yhteydet jäävät joka tapauksessa lyhyemmiksi.
VHF tarvitsee näköyhteyden lähettävän ja vastaanottavan antennin välille. Jossain purjeveneessä, jossa antennin saa ylös, pääsee paremmin hyödyntämään suurempaa lähetystehoa.
Käsikapula on sen takia ihan riittävä ja myös paras turvavaruste avoveneessä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lähetysteho on kiinteästi asennettua heikompi, mutta jos antenni ei ole riittävän ylhäällä, niin teholla ei ole niin suurta merkitystä, kun matalan radiohorisontin takia yhteydet jäävät joka tapauksessa lyhyemmiksi.
VHF tarvitsee näköyhteyden lähettävän ja vastaanottavan antennin välille. Jossain purjeveneessä, jossa antennin saa ylös, pääsee paremmin hyödyntämään suurempaa lähetystehoa.
Käsikapula on sen takia ihan riittävä ja myös paras turvavaruste avoveneessä.Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.
B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.
B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys.Ei meri-VHF mitään satoja kilometrejä kuulu. Vaatii aivan helvetisti tehoa jos yrität heijastaa korkeataajuuksisen VHF signaalin vaikapa kuun pinnan kautta horisontin toiselle puolelle, ja epävarmaa se on silti. Se antenni pitää saada ylös maan pinnasta, mitä korkeammalle sen parempi, koska maapallo on muuten tiellä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei VHF tarvitse näköyhteyttä, mutta sen ylittäminen vaatii tehoa, koska häviöt kasvavat. Tyypillinen näköyhteys eli enintään muutama kymmenen km ei vaadi kuin mW-luokan tehon.
B-luokan AIS eli 2 W lähetysteho kuuluu sateliitteihin, jotka lentävät 600 km korkeudella. Eihän taivas täynnä noita ole, joten kuuluu reilusti yli 1000 km, kun on se näköyhteys.Vhf aallot etenevät suoraviivaisesti. Yhteys ei tehoa lisäämällä pitene kulman taakse.
- Anonyymi
Minulla on käsikapula ja kokemukset ovat oikeastaan ihan hyvät.
Toisaalta pitää tunnustaa, etten ole siihen mitään puhunut, kuunnellut vain.
Puhelin on ratin vieressä mukitelineessä ajon aikana. Sen akku on riittävä siihen, että sitä ei tarvitse ladata veneessä eikä edes joka päivä maissa. Mielestäni akkukäyttö on hyvä koska silloin voi pitää suojan pällä eikä ole mitään vaaraa siitä, että laitteeseen pääsisi vettä tai latausjohto hapettuisi.
Laitteessa on DSC ja lähetysteho on 6W.
Jos jotain huonoa pitää sanoa, niin asetusten laittaminen aluksi voi vaatia pientä jumppaa, mutta ohjeet ovat selkeät.- Anonyymi
Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen.Aika itsekäs asenne.
Onhan se hyvä pitää aina päällä kun on vesillä. Joku muu voi olla hädässä ja voit olla lähin auttaja. Omassa veneessäkin kova meteli, mutta voihan moottorin pudottaa tyhjäkäynnille jos havaitsee liikennettä kanavalla 16. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika itsekäs asenne.
Onhan se hyvä pitää aina päällä kun on vesillä. Joku muu voi olla hädässä ja voit olla lähin auttaja. Omassa veneessäkin kova meteli, mutta voihan moottorin pudottaa tyhjäkäynnille jos havaitsee liikennettä kanavalla 16.Olen eri mieltä.
Mielestäni ei ole järkeä pysäyttää venettä joka kerralla, kun VHF särähtää. DSC hätäkutsut tulevat joka tapauksessa näytölle, jos niitä on ja niitä haluaa seurata.
Siihen, mitä on näkökentässä, voi tarjota veneellä avun, mutta ei pienellä veneellä voi lähteä kilometrien päähän etsimään pelastettavia. Siihen ei riitä polttoaine ja se kestää niin pitkään, ettei ole enää mitään pelastettavaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä VHF puhelinta edes tarvitse pitää päällä kuin silloin, jos tarvitsee.
Avoveneessä sitä ei kuule moottorin äänen yli ellei sitä ole yhdistetty kuulokkeeseen.Koska tietää, että onnetomuus tulee?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Koska tietää, että onnetomuus tulee?
Kerro sinä, kun esitit noin omituisen kysymyksenkin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri mieltä.
Mielestäni ei ole järkeä pysäyttää venettä joka kerralla, kun VHF särähtää. DSC hätäkutsut tulevat joka tapauksessa näytölle, jos niitä on ja niitä haluaa seurata.
Siihen, mitä on näkökentässä, voi tarjota veneellä avun, mutta ei pienellä veneellä voi lähteä kilometrien päähän etsimään pelastettavia. Siihen ei riitä polttoaine ja se kestää niin pitkään, ettei ole enää mitään pelastettavaa.Miten pienestä veneestä puhut? Oma 4.6 m kokoisella pulpettiveneellä + 40 hp koneellä voi ajaa helposti 20 km päähän ja
Vaikka 100 km päivässä. Joku ajelehtii siellä 20 km päässä niin sinne pääsee parissakymenessä minuutissa. Ei tietenkään missään myrskyssä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miten pienestä veneestä puhut? Oma 4.6 m kokoisella pulpettiveneellä 40 hp koneellä voi ajaa helposti 20 km päähän ja
Vaikka 100 km päivässä. Joku ajelehtii siellä 20 km päässä niin sinne pääsee parissakymenessä minuutissa. Ei tietenkään missään myrskyssä.Ja kuinka usein niin on tapahtunut?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuinka usein niin on tapahtunut?
No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.
Kysehän oli siitä että pikkuveneellä ei voi mennä näköaluetta kauemmaksi, bensakaan ei riitä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No ihan noin kaukaa en ole hinannut, lähempää kyllä. Mutta voin kyllä lähteä auttamaan jos tarvitaan.
Kun ihmisiltä kysyttiin, milloin aikovat harrastaa liikuntaa, niin ylivoimaisesti suosituin hetki oli huomenna.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kysehän oli siitä että pikkuveneellä ei voi mennä näköaluetta kauemmaksi, bensakaan ei riitä.
Käytännössä kutakuinkin noin.
Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.
Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä kutakuinkin noin.
Jos se VHF sattuu olemaan päällä ja siihen sattuu pärähtämään DSC kutsu, niin eipä tule etsittyä kartasta niitä koordinaatteja. Jos joku tekee sen aina, niin hyvä, mutta minä en tee.
Jos pidän VHF:n päällä, niin en katso sitä, jos ei ole omaa tarvetta. Seuraan merimerkkejä ja muuta liikennettä.
Jos kauppa-aluksien ei ole pakko päivystää kanavaa 16, niin ei sitä voi vaatia muiltakaan,Kaikkien kannalta olisi paras, jos pysyisit maissa. Olet varmaan niitä tyyppejä, joilla ei edes karttoja ole mukana ja luultavasti myös käytät hakuvaloa kulkuvalona pimeän aikaan. Ei haittaa, kun et itse häikäisy.
- AnonyymiUUSI
Eikö nuo nykyajan rumat alumiinikipot jo itsessään toimi antennina😊
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst24914351Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1483827PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283722Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1651513Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3691464En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O151424Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn481263Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81041Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok45938En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔93783