Viime vuosina mediassa on puhuttu paljon “reshoringista” – ajatuksesta, että tuotanto olisi palaamassa länsimaihin. Moni myös uskoo, että tämä kehitys olisi jo selvästi nähtävissä. Mutta onko se todella näin?
Todellisuus on monimutkaisempi. Kun katsomme Tullin virallisia tilastoja (lähde: https://tulli.fi/tilastot
), näemme, että Suomen tuonti Kiinasta on edelleen kasvanut viime vuosina. Vaikka yksittäiset alat ovat siirtäneet osia tuotannostaan lähemmäs Eurooppaa, kokonaiskuva kertoo toista.
Kasvava tuonti kertoo yhteistyön jatkuvuudesta
Vuoden 2024 aikana Suomen kokonaistuonti Kiinasta nousi jälleen – erityisesti elektroniikan, komponenttien ja koneiden osalta. Tämä osoittaa, että länsimaiden yritykset eivät ole hylkäämässä Aasian tuotantoa, vaan pikemminkin kehittävät sitä älykkäämmäksi ja joustavammaksi.
Monet yritykset hyödyntävät edelleen OEM- ja ODM-malleja, koska ne mahdollistavat kustannustehokkaan, laadukkaan ja nopean tuotannon ilman raskasta investointia omiin tehtaisiin. Kyse ei ole pelkästään hinnasta – vaan myös innovaatioista ja ketteryydestä, joita kumppanuudet tuovat.
“Halpa tuotanto” ei ole ongelma – vaan volyymi
Keskusteluissa usein nousee esiin ajatus: “Kiinassa teettäminen on halpaa, mutta vain jos tilaa isoja määriä.”
Tämä on vain osittain totta. Nykyään moni valmistaja on siirtynyt pienempiin, joustavampiin eriin ja räätälöityihin tuotantomalleihin. Teknologia ja logistiikka ovat mahdollistaneet sen, että myös pienemmät yritykset voivat hyödyntää Aasian valmistusverkostoja tehokkaasti.
Lopuksi
Teollisuus ei ole “palaamassa länteen” — se on muuttumassa globaaliksi. Parhaat yritykset yhdistävät länsimaisen tuotekehityksen ja Aasian valmistuksen, jolloin syntyy sekä kilpailukyky että laatu.
Jos yrityksesi pohtii tuotannon kehittämistä, OEM- tai ODM-yhteistyö voi olla järkevin tie eteenpäin.
Onko teollisuus todella palaamassa länteen?
0
76
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 352196
- 841293
- 561278
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...351215- 631161
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39874Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122759- 31721
Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55565Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi21562