Lahden suuronnettomuus = Ei suolausta

Anonyymi-ap

Pösilöiden maassa yksisilmäinen on kuningas liikenteessä?

Käyttäkää suolausta ajoissa. Kuka ottaa vastuun onnettomuudesta. Ei kukaan.

Suola on tehokas, yksinkertainen, halpa keino turvata liikenne.

Suolaa, suolaa, enemmän suolaa.

46

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä nähdään kun ei käytetä talvirenkaita. Hönöt!

      • Anonyymi

        Siinä nähdään kun ajellaan min 120 km/h vaikka näkyvyys on 100 m ja liukkaudestakin oil varoitettu jo edellisenä päivänä.. Meitä on moneen junaan, pösilöt jää tien varteen


    • Anonyymi

      Eiköhän se vastuu liikenteessä liikkumisesta ole pääosin autoilijoilla, jotak pöljyyttään antavat ensi liukkauden yllättää. Edellis iltanahan oli varoiteltu tulevasta liukkaudesta koko eteläiseen suomeen, vaan eipä nämä muutamat tonttu tohelot ottaneet varoituksista vaaria, vaan ajoivat ilman talvirenkaita sekä tietysti ilman kunnon turva välejä toinen tositensa perään. Sallikaa siis mun nauraa, sillä itsellä on aina periaatteena, että autoilijan pitää yllättää keli, eikä kelin autoilijaa. Omn täuysin käsiottämätömntä, miten ikinä ei opita muitten virheistä vaan aina joka vuosi sorrutaan samanlaisiin ylilyönteihin, elikkä ei oteta keliä huomioon , elikkä nopeuden vähentämistä. Tämä tällainen on sitä surullisen kuuluisaa liikenenkulttuuria, joka määrää, ettei vauhtia saa pudottaa milloinkaan alle rajoitusten. Pitää siis uskaltaa olla erilainen kuin muut ja pudottaa vauhtiaan huomattavasti sekä uskaltaa pitää sitä kunnon turva väliä senkin uhalla, että heti se tullaan täyttämään.

    • Anonyymi

      Suola ei paljon auta sellaiseen tien pintaan tiivistyneeseen kosteuteen josta tulee kova jää.

      • Anonyymi

        Kyllä se suola auttaa, kun ei ole kovasti pakkasta.
        Kovalla pakkasella ei suola auta jäisellä tienpinnalla, mutta miksi pakkasella edes suolataan, kun pakkaskelilä tienpinta on yleensä jäinen ja kuiva, jolloin se myös on pitävä.
        Olen porrarappuselle suolaa ripotelut, kun olivat kosteat ja sitten tuli kova jää, niin kyllä jää alkoi sulamaan ja hetken kuluttua oli jää sulanut.

        Keskellä talvea, kun tien pinnassa on kuiva luminen kerros, joka ei edes ole liukas, niin on täysin typerää suolata.
        Miksi silloin suolataan, kun kaikilla on autoissa talvirenkaat.
        Suolla vaan pilataan hyvä ajokeli ja saadaan asfaltti näkyviin, että sitten asfaltti taas kuluu nastarenkaiden alla ja taas lentää suolaloska, joka autoja ruostuttaa ja asfalttikin alkaa kulumaan, kun on suolalla poistettu asfalttia suojaava lumijääkerros.


    • Anonyymi

      Ainahan se vika on muualla, kuin kuskissa. Miten jotkin vain selvisivät törmäyksiltä ja jotkin mälläsi heidän perään.

      • Anonyymi

        No, eihän se perään ajettukaan mikään ilman kolaria selviytynyt ole.


    • Anonyymi

      En oikein ymmärrä koko suolausta.
      Autoilijahan voi ottaa vauhdin pois ja ajaa sellaisella nopeudella millä on turvallista ajaa.
      Suolauksen toiminnan rajakin tulee jossain vastaan ja sitten taasen rytisee.
      Ihmiset ovat vain nykyään niin pöljiä etteivät osaa ajaa liukkailla keleillä.

    • Anonyymi

      Kyllä se syyllinen on kuski. Ajetaan liian lujaa olosuhteisiin nähden ja kesärenkailla.
      Lisäksi Tampereella ainakin riittää takapuskurissa roikkujia oli keli mikä tahansa.

      • Anonyymi

        Monikohan oli liikkeellä, vaikkei olisi ollut mikään pakko lähteä liikkeelle, kun onnetomuus tapahtui lauantai vastaisena aamuna, jolloin oli viikonloppuvapaat.
        Vähän eria asia niillä, jotka töihin olivat menossa.
        Vielä kun varoitettiin liukkasta kelistä, niin ei kesärenkailla ole mitään asiaa lähteä liikenteeseen pelleilemään, vaan lähteä myöhemmin liikkeelle, kun tiet ovat sulat, jos ei ole pakollista menoa ja vaihtaa ne talvirenkaat, jos on aikasten aamusta menoa.

        Eikö ihmiset katso netistä kelitietoja, kuten kelikamerat sivulta näkee tiepinnan, maan ja ilman lämpötilan ja kun tiepinnan lämpötila näyttää miinusasteita, niin silloinhan tienpinta on suurella todennäköisyydellä liukas, eikä kesärenkailla kannata lähteä liikeelle enenkuin tienpinta on plussalla muutaman asteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monikohan oli liikkeellä, vaikkei olisi ollut mikään pakko lähteä liikkeelle, kun onnetomuus tapahtui lauantai vastaisena aamuna, jolloin oli viikonloppuvapaat.
        Vähän eria asia niillä, jotka töihin olivat menossa.
        Vielä kun varoitettiin liukkasta kelistä, niin ei kesärenkailla ole mitään asiaa lähteä liikenteeseen pelleilemään, vaan lähteä myöhemmin liikkeelle, kun tiet ovat sulat, jos ei ole pakollista menoa ja vaihtaa ne talvirenkaat, jos on aikasten aamusta menoa.

        Eikö ihmiset katso netistä kelitietoja, kuten kelikamerat sivulta näkee tiepinnan, maan ja ilman lämpötilan ja kun tiepinnan lämpötila näyttää miinusasteita, niin silloinhan tienpinta on suurella todennäköisyydellä liukas, eikä kesärenkailla kannata lähteä liikeelle enenkuin tienpinta on plussalla muutaman asteen.

        >> "Eikö ihmiset katso netistä kelitietoja"

        Näkee sen vallitsevan kelin ja sään, kun kävelee pihalle. Ei sitä netistä tarvitse katsoa. Pitää sovittaa nopeus ja turvaväli mm. kelin ja sään mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Eikö ihmiset katso netistä kelitietoja"

        Näkee sen vallitsevan kelin ja sään, kun kävelee pihalle. Ei sitä netistä tarvitse katsoa. Pitää sovittaa nopeus ja turvaväli mm. kelin ja sään mukaan.

        Ei se keli siellä tien päällä aina ole sama, kuin mitä se kotipihalla katsomalla näyttää olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Eikö ihmiset katso netistä kelitietoja"

        Näkee sen vallitsevan kelin ja sään, kun kävelee pihalle. Ei sitä netistä tarvitse katsoa. Pitää sovittaa nopeus ja turvaväli mm. kelin ja sään mukaan.

        Miten viime vuosituhannella pärjättiin liikenteessä; jalankulkijat, pyöräilijät, autoilijat jne, kun ei ole nettiä käytössä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se keli siellä tien päällä aina ole sama, kuin mitä se kotipihalla katsomalla näyttää olevan.

        Auton ikkunasta näkee myös pihalle. Useimmissa autoissa on lisäksi lämpömittari, joka näyttää ulkolämpötilan. Saa toki käyttää myös älypuhelinta/nettiä, jos sen kokee tarpeelliseksi. Joka tapauksessa nopeus ja turvaväli edellä menevään on sovitettava mm. sään ja kelin mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton ikkunasta näkee myös pihalle. Useimmissa autoissa on lisäksi lämpömittari, joka näyttää ulkolämpötilan. Saa toki käyttää myös älypuhelinta/nettiä, jos sen kokee tarpeelliseksi. Joka tapauksessa nopeus ja turvaväli edellä menevään on sovitettava mm. sään ja kelin mukaan.

        Siitä auton ikkunasta näkee sään, kelistä etenkin nyt lahden tiellä olleesta ei ikkunanasta katsomalla ole mahdollista saada tarkkaa tietoa.
        Joten nopeuden sovittaminen sellaiseen mikä ei ole tiedossa on haasteellista.


    • Anonyymi

      Ja sitten kun suola ei enää tehoa ja ihmiset ovat oppineet ainaisen suolasaastutuksen jälkeen ettei ole koskaan liukasta, niin sitten se vasta koliseekin.
      Aina pitää ajaa olosuhteen ja kaluston mukaan, Einar ole sen kummempi juttu.

    • Anonyymi

      Rekat olisivat olleet romuna jossei olis olluna lauantai uomu.💸

    • Kyllä vastuu on autoiljoilla. Mikäli keli huononee, mutta ajotyli ei mukaudu, niin tulos on se, mitä lehdistä saadaan lukea.

    • Anonyymi

      Älkää nyt aloittako mitään suolausitkua.
      Aamu oli ihan ajettava keli, säätiedotus piti paikkansa ja autolla oli helppo sovittaa nopeus kelin mukaan.
      Avuttomia olkoon he ketkä siellä kolaroivat.

    • Anonyymi

      Kuinka kovasta vauhdista auto, liukuu jäällä satoja metrejä, ellei ole alamäki. Oli renkaat, mitä tahansa.

      • Anonyymi

        80 vauhdissa kuivalla asvaltilla jarrutusmatka on n. 31m.
        Kun muutetaan laskuriin liukas jää niin jarrutusmatka on jo 252m.
        Ja jos lisätään se vauhtikin sinne 120 km/h niin liukkaalla jäällä jarrutusmatka onkin jo 566m
        https://hyotysovellus.fi/jarrutusmatka-laskuri

        Kun näkyvyys on 100m ja vauhti 120 ja peilikirkas liukas jää niin jokainen tajuaa että kun jarrutusmatka on lähes 6 kertainen näkyvyyteen nähden niin ei autoa saa pysähtymään näkyvyyden matkalla, ei vaikka reagtioaika unohdettaisiin.
        Kun otetaan mukaan vielä reagtioaika niin näkyvyys tuolla liukkaudella pitää olla kilonmetri.

        Tämä nyt on sitä puhdasta matematiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80 vauhdissa kuivalla asvaltilla jarrutusmatka on n. 31m.
        Kun muutetaan laskuriin liukas jää niin jarrutusmatka on jo 252m.
        Ja jos lisätään se vauhtikin sinne 120 km/h niin liukkaalla jäällä jarrutusmatka onkin jo 566m
        https://hyotysovellus.fi/jarrutusmatka-laskuri

        Kun näkyvyys on 100m ja vauhti 120 ja peilikirkas liukas jää niin jokainen tajuaa että kun jarrutusmatka on lähes 6 kertainen näkyvyyteen nähden niin ei autoa saa pysähtymään näkyvyyden matkalla, ei vaikka reagtioaika unohdettaisiin.
        Kun otetaan mukaan vielä reagtioaika niin näkyvyys tuolla liukkaudella pitää olla kilonmetri.

        Tämä nyt on sitä puhdasta matematiikkaa.

        Jos on peräkärry perässä, niin jarrutusmatka pitenee 20 metriä.
        Jarrutusmatka riippuu myös auton painosta, jarrujen tehosta, jarrujen kunnosta jamiten jarruttaa.
        Jos kytkimen painaa pohjaan, niin jarrutusmatka on pidempi, kuin moottorijarrutuksen avustamana.
        Mites, kun autoissa on lukkiutumattomat jarrut, niin eihän jarrutuksessa edes saa renkaita lukkoon, joka olisi vielä tehokkaampi jarrutus, kun neljä rengasta on lukossa, niin ei se auto pitkälle luisu, kun kitka on suuri, jos olen asian oikein käsittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on peräkärry perässä, niin jarrutusmatka pitenee 20 metriä.
        Jarrutusmatka riippuu myös auton painosta, jarrujen tehosta, jarrujen kunnosta jamiten jarruttaa.
        Jos kytkimen painaa pohjaan, niin jarrutusmatka on pidempi, kuin moottorijarrutuksen avustamana.
        Mites, kun autoissa on lukkiutumattomat jarrut, niin eihän jarrutuksessa edes saa renkaita lukkoon, joka olisi vielä tehokkaampi jarrutus, kun neljä rengasta on lukossa, niin ei se auto pitkälle luisu, kun kitka on suuri, jos olen asian oikein käsittänyt.

        Tuota noin.
        Jarrujen teho on aina mitoitettu auton mukaan ja kaikissa autoissa saa lukkojarrutuksen tehtyä joten jarrujen teholla ei ole merkitystä.
        Kutkimen käytöllä ei myöskään ole merkitystä kun tekee lukkojarrutuksen eikä myöskään abs jarrutuksessa ole merkitystä kun se maksimi on kuitenkin käytössä.
        Abs jarrutus ei oikeastaan ole pidempi kuin lukkojarrutus varsinkin talvikelillä, lukkojarrutuksessa renkaan urat täyttyvät lumesta ja jäästä ja pito irtoaa, abs järjestelmä pyöräyttää rengasta jolloin renkaan urat puhdistuvat.
        Auton painokin on vähän kakspiippuinen juttu, on totta että isompi massa tarvitse enemmän voimaa pysähtyäkseen mutta toisaalta paino vaikuttaa kitkaan lisääntyvästi.


    • Anonyymi

      Eikö se autojen huippu teknologia nyt pelastanutkaan. On abs jarrut, kaistallapito avustin, törmäys avustin yms. Ei auta kun renkaat ovat väärät ja kuljettaja välinpitämätön muita tielläliikkujia kohtaan.

      • Anonyymi

        Ihan sama millainen on auto jos kuski on hönö


    • Anonyymi

      Sama liikennekulttuuri pösilöiden maassa vuodesta toiseen. Päätä seinään uudestaan ja uudestaan.

      Joka talvi yhtä helvettiä.

      Vaikka on talvirenkaat ja vauhtia hiljentää se ei riitä. Vain suolaus poistaa petollisen liukkauden. Onko teidän puupäiden näin vaikea tajuta yksinkertaista asiaa.

      Suolaus on talvella ratkaiseva asia että tiet pysyy turvallisina. Suolaus on tehtävä oikeaan aikaan ajoissa. Juuri tähän aikaan vuodesta sen teho on voimakas ja ottaa nopeasti pois liukkauden. Te luupäät väitätte täällä edustavanne turvallista ajotapaa. Vaikea uskoa sen perusteella mitä todellisuus on. Pitkin talvea ajatte liian suurella nopeudella myös kaarteissa. Surullisen kuuluisat liikennetiedotteet vahvistaa massaidiotismin Suomen teillä.

      Suolauksella estetään monet suuret liikenneonnettomuudet. Suolaus on helppo, tehokas ja halpa keino poistaa hengenvaarallinen liukkaus. Älkää kitiskö että suolasta on harmia autolle. Auton pesemällä samalla myös näkyvyys ohjaamosta paranee.

      Suolausautot liikkeelle.

      • Anonyymi

        Ei suolauskaan aina pelasta ja se taas aiheuttaa sen ikävän tilanteen ettei kuski näe kunnolla kun kurapaska lentää ja sotkee tuulilasin ja siihen vielä sumua päälle.


      • Anonyymi

        Ilmoita suolaus urakoijalle etukäteen, missä tarvitsee paikallista suolausta.


    • Anonyymi

      Eipä tuota suolausta tehdä aina edes talvikauden aikana, ei ainakaan ajoissa. Toisaalta talven kovilla pakkasilla suola ei edes tehoa, eli Suomessa pitää olla järki ja ajatus mukana kun lähtee liikenteeseen ja sopeuttaa vauhti ja huomio tilanteeseen.
      Kyllä syyllinen on kuski ja olosuhde, ei suolauksen puute.

    • Anonyymi

      Suurin osa kaikista liikenneonnettomuuksista on vältettävissä teiden suolauksella ja auton nopeuden sopeuttamisella keliolosuhteisiin.

      • Anonyymi

        Siis oikealla tilannenopeudella. Suolaaminen on turhaa ja typerää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis oikealla tilannenopeudella. Suolaaminen on turhaa ja typerää.

        Suolausta tehdään lähinnä raskaan liikenteen vuoksi.


    • Anonyymi

      suola liian yksipuolista
      aasiassa on käytetty jo pitkään suolamakeaa tai hapanimelää

    • Anonyymi

      Jotkut syyttivät yhtäkkiä ilmestynyttä sumua.
      Kyllä se sumu syntyy melkein kävelyvauhtia ja häviääkin, joskus tuuli voi nopeuttaa..
      Mutta kun ajaa kahtasataa sumuun voihan joku luulla että se ilmestyi yhtäkkiä!

    • Anonyymi

      Suolaa, suolaa juipa juu. Aina ei ehditä, kun on tilanne päällä.
      Nyt Lahdessakin tuo sumu laskeutui Renkomäen kumpareen ja ohitien väliseen notkelmaan muutamassa minuutissa ja jäädytti samantien tienpinnan peiliksi. Kauempaa näytti vain siltä, että yläpuolella on sakea pilvi. Esim Hesasta tullessa oli ajettu kokoajan täysin kirkkaassa nätissä, aurinkoisessa ja tie pinnalta kuivassa kelissä ja sitten Renkomäessä mäen kumpareen jälkeen hetkessä täysi sumuseinä ja jo samalla peilijää.

      Osa tajusi heti lyödä liinat liki pääosa ei ja suma oli valmis.

      Samana aamuna Lahti-Tampere väli kuusi-seitsemän vastaavaa sumuseinämää, osa muutaman satametriä, Hauholta lähes Pälkäneelle jatkuva sumu ja tie myös näillä sumualueilla jäässä, muualla kirkas aurinko ja kuiva tie.

      Näinhän se meitä yllättää, aina joka syksy. Tilannenopeus ja nopea reagointi, siinäpä se

    • Anonyymi

      Nastarenkaat kesät talvet, niin hyvin pärjää.

    • Anonyymi

      Hyvällä kelillä 3-4 sekunnin turvaväli edellä menevään. Huonolla kelillä se pitenee tietenkin.

    • Anonyymi

      Onhan se selvää ettei kaikkia teitä voi suolata juuri silloin kun liukkaus tulee nopeasti ja yllättäen. Nytkin oli kuiva tie ja nopeasti yllättänyt poikkeava säätilanne.
      Pitäisi ihmisen ymmärtää kuinka paljon kilometrejä Suomessa on ja sen nopea suolaaminen on muutenkin mahdoton tehtävä ja aina se liukkaus "yllättää"

      • Anonyymi

        Pitää ymmärtää sovittaa nopeus sään ja kelin mukaan. "Kesäkelejä" ei ole vuoden ympäri.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pitää osata sovittaa ajoneuvon nopeus liukkaaseen keliin.


      • Anonyymi

        Vaikeata se on ennustaa säätä minuutin tarkkuudella!

        Aina voi katsoa sieltä auton ikkunasta ulos, katsoa auton lämpömittaria jne.

        Muutamassa videopätkässä näkee, että ei ihmiset hiljennä nopeutta, vaikka näkyväisyys on todella huono.

        Tiedoksi, että tiellä olevan nopeuden mukaan ei ole pakko ajaa, jos olosuhteet ovat huonot!


    • Anonyymi

      Suolaus tullaan kieltämään nykyisillä aineilla vuoteen 2030 direktiivillä.Luontoa saastutta aja vesiä liikaa eli millähän sitten "suolataan" kun ei natriumkloridia saa käyttää missään muodossa.

      • Anonyymi

        Silloin ei enään suolata vaan autoilijoiden pitää oppia lukemaan keliä ja sovittamaan välimatkat ja nopeudet tilanteen mukaisiksi.


    • Anonyymi

      Minä vaihdoin nastarenkaat jo elokuussa.

    • Anonyymi

      Se, mikä usein unohdetaan, on että kesärenkaat menettävät pito-ominaisuuksia, kun lämpötila laskee tarpeeksi paljon, eli laskee alle 5 asteen. Pakkasta ei edes tarvitse olla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      89
      9299
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      164
      5829
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      147
      5172
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      12
      5013
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      38
      4198
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      86
      3509
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      58
      3444
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      110
      2831
    9. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2811
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      44
      2790
    Aihe