Lahden suuronnettomuus = Ei suolausta

Anonyymi-ap

Pösilöiden maassa yksisilmäinen on kuningas liikenteessä?

Käyttäkää suolausta ajoissa. Kuka ottaa vastuun onnettomuudesta. Ei kukaan.

Suola on tehokas, yksinkertainen, halpa keino turvata liikenne.

Suolaa, suolaa, enemmän suolaa.

30

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä nähdään kun ei käytetä talvirenkaita. Hönöt!

      • Anonyymi

        Siinä nähdään kun ajellaan min 120 km/h vaikka näkyvyys on 100 m ja liukkaudestakin oil varoitettu jo edellisenä päivänä.. Meitä on moneen junaan, pösilöt jää tien varteen


    • Anonyymi

      Eiköhän se vastuu liikenteessä liikkumisesta ole pääosin autoilijoilla, jotak pöljyyttään antavat ensi liukkauden yllättää. Edellis iltanahan oli varoiteltu tulevasta liukkaudesta koko eteläiseen suomeen, vaan eipä nämä muutamat tonttu tohelot ottaneet varoituksista vaaria, vaan ajoivat ilman talvirenkaita sekä tietysti ilman kunnon turva välejä toinen tositensa perään. Sallikaa siis mun nauraa, sillä itsellä on aina periaatteena, että autoilijan pitää yllättää keli, eikä kelin autoilijaa. Omn täuysin käsiottämätömntä, miten ikinä ei opita muitten virheistä vaan aina joka vuosi sorrutaan samanlaisiin ylilyönteihin, elikkä ei oteta keliä huomioon , elikkä nopeuden vähentämistä. Tämä tällainen on sitä surullisen kuuluisaa liikenenkulttuuria, joka määrää, ettei vauhtia saa pudottaa milloinkaan alle rajoitusten. Pitää siis uskaltaa olla erilainen kuin muut ja pudottaa vauhtiaan huomattavasti sekä uskaltaa pitää sitä kunnon turva väliä senkin uhalla, että heti se tullaan täyttämään.

    • Anonyymi

      Suola ei paljon auta sellaiseen tien pintaan tiivistyneeseen kosteuteen josta tulee kova jää.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kyllä se suola auttaa, kun ei ole kovasti pakkasta.
        Kovalla pakkasella ei suola auta jäisellä tienpinnalla, mutta miksi pakkasella edes suolataan, kun pakkaskelilä tienpinta on yleensä jäinen ja kuiva, jolloin se myös on pitävä.
        Olen porrarappuselle suolaa ripotelut, kun olivat kosteat ja sitten tuli kova jää, niin kyllä jää alkoi sulamaan ja hetken kuluttua oli jää sulanut.

        Keskellä talvea, kun tien pinnassa on kuiva luminen kerros, joka ei edes ole liukas, niin on täysin typerää suolata.
        Miksi silloin suolataan, kun kaikilla on autoissa talvirenkaat.
        Suolla vaan pilataan hyvä ajokeli ja saadaan asfaltti näkyviin, että sitten asfaltti taas kuluu nastarenkaiden alla ja taas lentää suolaloska, joka autoja ruostuttaa ja asfalttikin alkaa kulumaan, kun on suolalla poistettu asfalttia suojaava lumijääkerros.


      • Anonyymi
        UUSI

        S i i h e n s e j u s t a u t t a a.


    • Anonyymi

      Ainahan se vika on muualla, kuin kuskissa. Miten jotkin vain selvisivät törmäyksiltä ja jotkin mälläsi heidän perään.

      • Anonyymi
        UUSI

        No, eihän se perään ajettukaan mikään ilman kolaria selviytynyt ole.


    • Anonyymi

      En oikein ymmärrä koko suolausta.
      Autoilijahan voi ottaa vauhdin pois ja ajaa sellaisella nopeudella millä on turvallista ajaa.
      Suolauksen toiminnan rajakin tulee jossain vastaan ja sitten taasen rytisee.
      Ihmiset ovat vain nykyään niin pöljiä etteivät osaa ajaa liukkailla keleillä.

    • Anonyymi

      Kyllä se syyllinen on kuski. Ajetaan liian lujaa olosuhteisiin nähden ja kesärenkailla.
      Lisäksi Tampereella ainakin riittää takapuskurissa roikkujia oli keli mikä tahansa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Monikohan oli liikkeellä, vaikkei olisi ollut mikään pakko lähteä liikkeelle, kun onnetomuus tapahtui lauantai vastaisena aamuna, jolloin oli viikonloppuvapaat.
        Vähän eria asia niillä, jotka töihin olivat menossa.
        Vielä kun varoitettiin liukkasta kelistä, niin ei kesärenkailla ole mitään asiaa lähteä liikenteeseen pelleilemään, vaan lähteä myöhemmin liikkeelle, kun tiet ovat sulat, jos ei ole pakollista menoa ja vaihtaa ne talvirenkaat, jos on aikasten aamusta menoa.

        Eikö ihmiset katso netistä kelitietoja, kuten kelikamerat sivulta näkee tiepinnan, maan ja ilman lämpötilan ja kun tiepinnan lämpötila näyttää miinusasteita, niin silloinhan tienpinta on suurella todennäköisyydellä liukas, eikä kesärenkailla kannata lähteä liikeelle enenkuin tienpinta on plussalla muutaman asteen.


    • Anonyymi

      Ja sitten kun suola ei enää tehoa ja ihmiset ovat oppineet ainaisen suolasaastutuksen jälkeen ettei ole koskaan liukasta, niin sitten se vasta koliseekin.
      Aina pitää ajaa olosuhteen ja kaluston mukaan, Einar ole sen kummempi juttu.

    • Anonyymi

      Rekat olisivat olleet romuna jossei olis olluna lauantai uomu.💸

    • Kyllä vastuu on autoiljoilla. Mikäli keli huononee, mutta ajotyli ei mukaudu, niin tulos on se, mitä lehdistä saadaan lukea.

    • Anonyymi

      Älkää nyt aloittako mitään suolausitkua.
      Aamu oli ihan ajettava keli, säätiedotus piti paikkansa ja autolla oli helppo sovittaa nopeus kelin mukaan.
      Avuttomia olkoon he ketkä siellä kolaroivat.

    • Anonyymi

      Kuinka kovasta vauhdista auto, liukuu jäällä satoja metrejä, ellei ole alamäki. Oli renkaat, mitä tahansa.

      • Anonyymi
        UUSI

        80 vauhdissa kuivalla asvaltilla jarrutusmatka on n. 31m.
        Kun muutetaan laskuriin liukas jää niin jarrutusmatka on jo 252m.
        Ja jos lisätään se vauhtikin sinne 120 km/h niin liukkaalla jäällä jarrutusmatka onkin jo 566m
        https://hyotysovellus.fi/jarrutusmatka-laskuri

        Kun näkyvyys on 100m ja vauhti 120 ja peilikirkas liukas jää niin jokainen tajuaa että kun jarrutusmatka on lähes 6 kertainen näkyvyyteen nähden niin ei autoa saa pysähtymään näkyvyyden matkalla, ei vaikka reagtioaika unohdettaisiin.
        Kun otetaan mukaan vielä reagtioaika niin näkyvyys tuolla liukkaudella pitää olla kilonmetri.

        Tämä nyt on sitä puhdasta matematiikkaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        80 vauhdissa kuivalla asvaltilla jarrutusmatka on n. 31m.
        Kun muutetaan laskuriin liukas jää niin jarrutusmatka on jo 252m.
        Ja jos lisätään se vauhtikin sinne 120 km/h niin liukkaalla jäällä jarrutusmatka onkin jo 566m
        https://hyotysovellus.fi/jarrutusmatka-laskuri

        Kun näkyvyys on 100m ja vauhti 120 ja peilikirkas liukas jää niin jokainen tajuaa että kun jarrutusmatka on lähes 6 kertainen näkyvyyteen nähden niin ei autoa saa pysähtymään näkyvyyden matkalla, ei vaikka reagtioaika unohdettaisiin.
        Kun otetaan mukaan vielä reagtioaika niin näkyvyys tuolla liukkaudella pitää olla kilonmetri.

        Tämä nyt on sitä puhdasta matematiikkaa.

        Jos on peräkärry perässä, niin jarrutusmatka pitenee 20 metriä.
        Jarrutusmatka riippuu myös auton painosta, jarrujen tehosta, jarrujen kunnosta jamiten jarruttaa.
        Jos kytkimen painaa pohjaan, niin jarrutusmatka on pidempi, kuin moottorijarrutuksen avustamana.
        Mites, kun autoissa on lukkiutumattomat jarrut, niin eihän jarrutuksessa edes saa renkaita lukkoon, joka olisi vielä tehokkaampi jarrutus, kun neljä rengasta on lukossa, niin ei se auto pitkälle luisu, kun kitka on suuri, jos olen asian oikein käsittänyt.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on peräkärry perässä, niin jarrutusmatka pitenee 20 metriä.
        Jarrutusmatka riippuu myös auton painosta, jarrujen tehosta, jarrujen kunnosta jamiten jarruttaa.
        Jos kytkimen painaa pohjaan, niin jarrutusmatka on pidempi, kuin moottorijarrutuksen avustamana.
        Mites, kun autoissa on lukkiutumattomat jarrut, niin eihän jarrutuksessa edes saa renkaita lukkoon, joka olisi vielä tehokkaampi jarrutus, kun neljä rengasta on lukossa, niin ei se auto pitkälle luisu, kun kitka on suuri, jos olen asian oikein käsittänyt.

        Tuota noin.
        Jarrujen teho on aina mitoitettu auton mukaan ja kaikissa autoissa saa lukkojarrutuksen tehtyä joten jarrujen teholla ei ole merkitystä.
        Kutkimen käytöllä ei myöskään ole merkitystä kun tekee lukkojarrutuksen eikä myöskään abs jarrutuksessa ole merkitystä kun se maksimi on kuitenkin käytössä.
        Abs jarrutus ei oikeastaan ole pidempi kuin lukkojarrutus varsinkin talvikelillä, lukkojarrutuksessa renkaan urat täyttyvät lumesta ja jäästä ja pito irtoaa, abs järjestelmä pyöräyttää rengasta jolloin renkaan urat puhdistuvat.
        Auton painokin on vähän kakspiippuinen juttu, on totta että isompi massa tarvitse enemmän voimaa pysähtyäkseen mutta toisaalta paino vaikuttaa kitkaan lisääntyvästi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Eikö se autojen huippu teknologia nyt pelastanutkaan. On abs jarrut, kaistallapito avustin, törmäys avustin yms. Ei auta kun renkaat ovat väärät ja kuljettaja välinpitämätön muita tielläliikkujia kohtaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ihan sama millainen on auto jos kuski on hönö


    • Anonyymi
      UUSI

      Sama liikennekulttuuri pösilöiden maassa vuodesta toiseen. Päätä seinään uudestaan ja uudestaan.

      Joka talvi yhtä helvettiä.

      Vaikka on talvirenkaat ja vauhtia hiljentää se ei riitä. Vain suolaus poistaa petollisen liukkauden. Onko teidän puupäiden näin vaikea tajuta yksinkertaista asiaa.

      Suolaus on talvella ratkaiseva asia että tiet pysyy turvallisina. Suolaus on tehtävä oikeaan aikaan ajoissa. Juuri tähän aikaan vuodesta sen teho on voimakas ja ottaa nopeasti pois liukkauden. Te luupäät väitätte täällä edustavanne turvallista ajotapaa. Vaikea uskoa sen perusteella mitä todellisuus on. Pitkin talvea ajatte liian suurella nopeudella myös kaarteissa. Surullisen kuuluisat liikennetiedotteet vahvistaa massaidiotismin Suomen teillä.

      Suolauksella estetään monet suuret liikenneonnettomuudet. Suolaus on helppo, tehokas ja halpa keino poistaa hengenvaarallinen liukkaus. Älkää kitiskö että suolasta on harmia autolle. Auton pesemällä samalla myös näkyvyys ohjaamosta paranee.

      Suolausautot liikkeelle.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei suolauskaan aina pelasta ja se taas aiheuttaa sen ikävän tilanteen ettei kuski näe kunnolla kun kurapaska lentää ja sotkee tuulilasin ja siihen vielä sumua päälle.


    • Anonyymi
      UUSI

      Eipä tuota suolausta tehdä aina edes talvikauden aikana, ei ainakaan ajoissa. Toisaalta talven kovilla pakkasilla suola ei edes tehoa, eli Suomessa pitää olla järki ja ajatus mukana kun lähtee liikenteeseen ja sopeuttaa vauhti ja huomio tilanteeseen.
      Kyllä syyllinen on kuski ja olosuhde, ei suolauksen puute.

    • Anonyymi
      UUSI

      Suurin osa kaikista liikenneonnettomuuksista on vältettävissä teiden suolauksella ja auton nopeuden sopeuttamisella keliolosuhteisiin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Siis oikealla tilannenopeudella. Suolaaminen on turhaa ja typerää.


    • Anonyymi
      UUSI

      suola liian yksipuolista
      aasiassa on käytetty jo pitkään suolamakeaa tai hapanimelää

    • Anonyymi
      UUSI

      Jotkut syyttivät yhtäkkiä ilmestynyttä sumua.
      Kyllä se sumu syntyy melkein kävelyvauhtia ja häviääkin, joskus tuuli voi nopeuttaa..
      Mutta kun ajaa kahtasataa sumuun voihan joku luulla että se ilmestyi yhtäkkiä!

    • Anonyymi
      UUSI

      Suolaa, suolaa juipa juu. Aina ei ehditä, kun on tilanne päällä.
      Nyt Lahdessakin tuo sumu laskeutui Renkomäen kumpareen ja ohitien väliseen notkelmaan muutamassa minuutissa ja jäädytti samantien tienpinnan peiliksi. Kauempaa näytti vain siltä, että yläpuolella on sakea pilvi. Esim Hesasta tullessa oli ajettu kokoajan täysin kirkkaassa nätissä, aurinkoisessa ja tie pinnalta kuivassa kelissä ja sitten Renkomäessä mäen kumpareen jälkeen hetkessä täysi sumuseinä ja jo samalla peilijää.

      Osa tajusi heti lyödä liinat liki pääosa ei ja suma oli valmis.

      Samana aamuna Lahti-Tampere väli kuusi-seitsemän vastaavaa sumuseinämää, osa muutaman satametriä, Hauholta lähes Pälkäneelle jatkuva sumu ja tie myös näillä sumualueilla jäässä, muualla kirkas aurinko ja kuiva tie.

      Näinhän se meitä yllättää, aina joka syksy. Tilannenopeus ja nopea reagointi, siinäpä se

    • Anonyymi
      UUSI

      Nastarenkaat kesät talvet, niin hyvin pärjää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      41
      3436
    2. 35
      2948
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      141
      2809
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      68
      2296
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1772
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      85
      1472
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      65
      1046
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1016
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      977
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      837
    Aihe