Oletko huomannut itsessäsi taantumista ?

Anonyymi-ap

Ihmisaivoja on taas tutkittu. Tulokset yllättivät. Useat ominaisuudet näyttivät nimittäin saavuttavan huippunsa varsin myöhään.
Tunnollisuus oli tulosten perusteella huipussaan noin 65 vuoden iässä ja emotionaalinen vakaus vasta 75 vuoden iässä. (Moni ei elä niin kauan)

Kyky vastustaa tiedollisia vinoumia taas voi kohentua pitkälle yli 70 ikävuoden.
Tämä taito auttaa tekemään tarkkoja päätöksiä. Uskoisiko tuohon, kun sama tutkimus kertoo, että yleinen henkinen toimintakyky oli huipussaan 55–60 vuoden välillä ja sitten se alkaa laskea. Lasku voimistui 75 vuoden iän jälkeen.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011566410.html

32

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ongelma on siinä, että valtaosa väestöstä on dementikkoja noissa ikävaiheissa.

• Anonyymi
        UUSI

Valtaosa? Mihin perustat väitteesi?

• Anonyymi

En ole HS tilaaja vuosikausiin, en juuri luekaan, säästää mielenrauhaa rääväsuisilta agendatoimittajilta

Mutta, kemiallisesti hoidan sisäelimien toimintaa aminohappo-pohjaisella dieetillä jossa on noin 8 antioksidanttia, kun ylrisproteiinisekoitus lasketaan mukaan. Olen nostanut tavoiteiän 110 vuoteen. Kymmenien vuosien työelämässä minulla on nolla sairauskorvauspäivää. Ansaintatöitä yritän tehdä loppuun asti

• Anonyymi

Vielä: Tiedemies on huipussaan noin 40 vuoden iässä joten

55 jutut ovat vanhenevien poliitikkojen tms. nuoleskelua

• Anonyymi

Sinut persu onkin hyvin aivopesty. Jos lukisit kriittisesti kirjoittamiasi kommentteja
        antaisiko se kuvan, että olet henkisesti toiminta- ja ajattelukykyinen ?

• Anonyymi

Nykyisin on liikkeellä paljon valheellista tietoa, että toivon todellakin, että
      "kyky vastustaa tiedollisia vinoumia taas voi kohentua pitkälle yli 70 ikävuoden".

En usko, että se on niinkään iästä kiinni. Joku ei pysty siihen nuorenakaan tai
      koskaan.

• Anonyymi

Olen huomannut itsessäni taantumista. Muisti ei pidä niin hyvin kuin ennen
      eikä hoksottimet pelaa niin hyvin kuin ennen. Ainakin nämä kaksi piirrettä
      olen huomannut itse. Muut ovat ehkä huomanneet muutakin sen lisäksi.
      Ei ikääntyessään kaikkea itse huomaa juuri siksi, kun hoksottimet ei enää
      pelaa niin hyvin.
      Fyysistä rappeutumista ei artikkeli koske, mutta sitäkin on tapahtunut paljon,
      kun on lähempänä 80 vuotta kuin 70 vuotta.

• Anonyymi

Tot takai hesarin kaltaiset rappeutuneet lälläritoimitta ja perheet rappeukkouttavat lukioiden aivot vähitellen puheillaan

Siitä hän se ilo rapeutumiseen johtuu
        Niiden hän täytyy elää hesarin palkallaan
        Minä elän ne huutavat ja tuuttaavat lisää

• Anonyymi

Uuden oppiminen ja omaksuminen on nuorena parempaa.
      Omalla kohdalla huomannut, jos muutosvastarintaa onnistuu torjumaan, niin uuden soveltaminen käytäntöön onnistuu helpommin kun nuorena.

• Anonyymi
        UUSI

Nuorena oppii ja omaksuu nopeammin. Iäkkäänä homma voi olla hitaampaa, mutta opitusta aiheesta tulee pitkäkestoisempaa. Ts. jopa parempaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nuorena oppii ja omaksuu nopeammin. Iäkkäänä homma voi olla hitaampaa, mutta opitusta aiheesta tulee pitkäkestoisempaa. Ts. jopa parempaa.

No hyvä ! Minulla ei tahdo pysyä kauankaan päässä, mitä olen oppinut :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No hyvä ! Minulla ei tahdo pysyä kauankaan päässä, mitä olen oppinut :)

"Kertaus on opintojen äiti." Tarpeeksi paljon toistoja, kyllä se siitä.

• Anonyymi

Muutos vasta rintaa nostaa maaliman rannan lintmaa nisille tyhjän tomitajille

• Anonyymi

Ei viitsis opetella enää uutta. On tullut laiskaksi.

• Anonyymi

Onneksi en ole ihan niin pahoin taantunut, kuin tyyppi joka osaa vain jankuttaa jotain hallituksesta ja persuista, joka päivä samaa.

• Anonyymi
        UUSI

Aikaansa seuraava ihminen ei ole taantunut mitenkään, on hyvinkin välkyy huomaamaan asioiden kulun.
        Si ole joka päivä samaa uusia asioita joka kerta mutta hallitushan nyt on se sama tietysti.
        Ajattele että jos hön todella olis taantunut niin olisko se oikein että sinä teet täällä arviointia hänen tilanteestaan. Etsitkö riidan aiheita kun joka kertaa sanot samaa asiaa . Anna ihmiset.
        Kirjoittaa siitä minkä osaavat , ei siinä mitään väärää ole . Poliittiset asiat kuuluvat kaikille, vaan moni elää ilman tietoisuutta mitä maailmalla tapahtuu,
        Kylä tänne sinunkin aloituksesi mahtuu , joten älä hauku ihmistä joka seuraa politiikkaa. Moni meistä kyllä seuraa tapahtumia, ei siis juoruja Sanna Mariinista vaan tapahtumia jotka koskee koko suomen kansaa .

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aikaansa seuraava ihminen ei ole taantunut mitenkään, on hyvinkin välkyy huomaamaan asioiden kulun.
        Si ole joka päivä samaa uusia asioita joka kerta mutta hallitushan nyt on se sama tietysti.
        Ajattele että jos hön todella olis taantunut niin olisko se oikein että sinä teet täällä arviointia hänen tilanteestaan. Etsitkö riidan aiheita kun joka kertaa sanot samaa asiaa . Anna ihmiset.
        Kirjoittaa siitä minkä osaavat , ei siinä mitään väärää ole . Poliittiset asiat kuuluvat kaikille, vaan moni elää ilman tietoisuutta mitä maailmalla tapahtuu,
        Kylä tänne sinunkin aloituksesi mahtuu , joten älä hauku ihmistä joka seuraa politiikkaa. Moni meistä kyllä seuraa tapahtumia, ei siis juoruja Sanna Mariinista vaan tapahtumia jotka koskee koko suomen kansaa .

Kyllä se on taantumista kun röyhkeästi paasaa politiikkaa palstan täyteen, ei yhtään välitä siitä, et muut haluaisivat rauhassa muistakin asioista jutella. Jos se politiikka on niin tärkeää, ihmettelen miksei ole politiikka-palstoilla vertaistensa kanssa väittelemässä?

• Anonyymi
        UUSI

Aikaansa seuraava ihminen on päinvastoin henkisesti vireä !

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on taantumista kun röyhkeästi paasaa politiikkaa palstan täyteen, ei yhtään välitä siitä, et muut haluaisivat rauhassa muistakin asioista jutella. Jos se politiikka on niin tärkeää, ihmettelen miksei ole politiikka-palstoilla vertaistensa kanssa väittelemässä?

Vertaistensa kanssa ? Tämähän on juuri vertaispalsta, voi keskustella
        ikäistensä kanssa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vertaistensa kanssa ? Tämähän on juuri vertaispalsta, voi keskustella
        ikäistensä kanssa.

Ja tehtailla satoja poliittisia aloituksia, mitä se on muuta kuin kiusantekoa?

• Anonyymi

Se ettei huomaa taantuneensa voi olla merkki, että on.

• Anonyymi
        UUSI

En usko että on, mutta se joka näkee siten että hän kirjoittaa saman tekstin joka päivä on todella pihalla asioista ! Sisältö ei siis ole sama joka tekstissä vaan uutta tietoa mistä kertoo ainoa mikä on samaa on hallitus

• Anonyymi

Ilmankos kun jäin 66 v. eläkkeelle, tuntui surulliselta kun tunsin, että vielä tekisin vaikka mitä. Olisin kyllä saanut jäädä mutta tiesin että nuoret haluvat mielellään päästä paikalleni. Siitä oli mahdollisuus päästä ylöspäin. Eikä sillä alalla ollut työvoimapulaa.
      Ei kai sitä tarkkaan itse osaa pään sisuksensa kuntoa arvioida mutta tuntuma on että aivojen kapasiteetti on laajentunut. Olen kiinnostunut sellaisisa mistä en ennen ole ollut. Opettelen uutta koko ajan. Tunnen virkeyttä ja innostuneisuutta.
      Aivojen vastaanottokyvyssä ja ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, päinvastoin, mutta tietojen päässä pysymisessä on. Osa opitusta tahtoo unohtua, ei kuitenkaan vielä niin että se arkea vielä haittaisi. Seuraavaksi alan opetella avaruuden koostumaa, menossa sitä valaisevaan tilaisuuteen, oppaina asiaan virallisesti kouluttautuneet ja ennenkin opettaneet henkilöt.
      Eli Hs:n artikkeli rohkaisi minua, toivottavasti muitakin. Positiivista!

• Anonyymi
        UUSI

Ihanaa positiivinen teksti. Ja siitä,opettelusta sitten, niin kauan kun oppii uutta ei ole dementia vaivana . Unohtaahan niitä oppimisiaankin. Vaan saa selville kun googlaa .jote niin kauna kun on näinkin niin ei hätää
        Itse näin eläkkeelle 68 vuotiaana ja voi miten olen kaivannut työtäni mutta yläraja on minun työssäni 68 vuotta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanaa positiivinen teksti. Ja siitä,opettelusta sitten, niin kauan kun oppii uutta ei ole dementia vaivana . Unohtaahan niitä oppimisiaankin. Vaan saa selville kun googlaa .jote niin kauna kun on näinkin niin ei hätää
        Itse näin eläkkeelle 68 vuotiaana ja voi miten olen kaivannut työtäni mutta yläraja on minun työssäni 68 vuotta

Kuulin juuri tänään että kunnalla (en nyt laita mikä kunta) saa olla töissä vielä 70-vuotiaana. Yx puolituttu on. Minunkin yläraja oli tuo 68.

• Anonyymi
      UUSI

Eläkkeellä on aikaa kaikenlaisille asioille. Ehkä se stimuloi aivoja ?

• Anonyymi
      UUSI

Fyysinen puoli on taantunut, sen eron huomaa selvästi, ei jaksa millään niitä mitä nuorena. Henkinen taantuminen, eikö se voi olla myös kypsymistä enimmäkseen, ymmärrystä asioisita, ja huomaa monipuolisemmin kaikkia juttuja, tietysti jos on jokin dementia tms. on taantuminen selvää.

• Anonyymi
        UUSI

Itse olen pannut merkille että asioista mitä oli öisiin viimeisinä vuosina en oikein silloin ymmärtänyt, nyt ymmärrän , ja koska äitiä ,ei enää ole niin ei voi sanoakaan hänelle että nyt vasta sytytti eräät asiat .

• Anonyymi
        UUSI

Voihan sen niinkin selittää - itselleen . . .

• Anonyymi
        UUSI

Henkinen taantuminenko olisi kypsymistä ja ymmärrystä asioista ....?
        Ei todellaakaan.

• Anonyymi
      UUSI

Kukapa - tai harvempi - taantumista itsessään huomaa, tai tunnustaa ainakaan. Toisista se on paljon helpompi havaita, kuten näitä saitteja lukemalla voi huomata.

• Anonyymi
      UUSI

saa olla töissä vielä 70-vuotiaana. Yx puolituttu on. Minunkin yläraja oli tuo 68.

Ikärasismi on Suomen tujo. Usassa saa olla töissä

Teksti tarkoittaa palkkatyötä toisen palveluksessa. Aion olla töissä loppuun asti sijoittajana omissa kuvioissa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      93
      4069
    2. 61
      3349
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      160
      3042
    4. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      67
      2999
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      80
      2497
    6. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2316
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      28
      2014
    8. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      183
      2008
    9. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      64
      1969
    10. Kaivattusi ominaistuoksu?

Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      95
      1393
    Aihe