Miksi taksikuski ei osaa suomen kieltä

Anonyymi-ap

Melko omituista. Tunnetun välityksen tunnuksilla oleva taksi ja kuljettaja ei osaa suomea. Jouduin asioimaan englanniksi, jota kuljettaja osasi muutaman sanan. Onnetonta oli sekin. Luulin, että laissa on kielivaatimus, vai onko se poistettu?

76

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Trafi ei jaksa valvoa lupia. Kampaviinereiden mussutus ja verovaroilla oleskelu on tärkeämpää trafilaisille.

      • Anonyymi

        Menisit hoitoon, kaikki voittaisivat.


      • Anonyymi

        Paperittomat ja ajokortittomat mamut ajelevat.


      • Anonyymi

        Suomen velat johtuvat julkisen sektorin valetyöpaikoista, joka Trafikin on, samoin kuin muutkin ylipaisuneet virastot, joissa henkilökunta oleskelee muiden maksamilla verovaroilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen velat johtuvat julkisen sektorin valetyöpaikoista, joka Trafikin on, samoin kuin muutkin ylipaisuneet virastot, joissa henkilökunta oleskelee muiden maksamilla verovaroilla.

        Persu, olet tyhmä kuin vasemman jalan saapas. Mene kouluun takaisin ja hanki pätevyys ja sitten töihin, niin elämäsi ei ole pelkkää kiukuttelua ja muiden syyttämistä, sillä sinä itse olet vastuussa itsestäsi ja itsestä on kiinni pärjääkö yhteiskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperittomat ja ajokortittomat mamut ajelevat.

        Me kaikki tiedämme mikä on Castron malli. Se näkyy jo kaikkialla. Mallin mukaisesti useat maat ovat tyhjentäneet vankilat ja mielisairaalat lähettämällä niissä olleen haitta-aineksen pois omasta maastaan.

        Malli on saanut nimensä, kun Kuuba tyhjensi vankilat ja hullujenhuoneet yhteiskunnalle haitallisesta heikosta aineksesta Yhdysvaltoihin. Näin saatiin roskaväki pois omasta maasta tuhoamaan sen maan turvallisuuden ja talouden, johon rikolliset ja hullut suostutaan ottamaan vastaan. Jopa Suomessa pudottiin tähän vanhanaikaiseen ansaan. Se on tehokasta hybridivaikuttamista, jonka avulla tuhotaan länsimaalaista taloutta ja kulttuuria.

        Tuho on pysyvää, kun haitta-aines lisääntyy uudessa oleskelumaassa keskenään. Näin heikennetään maan hallintoa ja hyvinvointia sekä tuhotaan kansa pysyvästi.


      • Anonyymi

        Välitysyhtöitä ei taksitoiminta ja kuljettajat kiinnosta. Välitysyhtiöt välittävät ajoja, aivan kuten teleyhtiö välittää puheluita.

        Välitysyhtiö ei ole taksitoimintaa, ei niillä ole yhtään taksia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperittomat ja ajokortittomat mamut ajelevat.

        Missä matu, siellä rikos

        Valitettava tilastollinen tosiseikka.


      • Anonyymi

        Turbohuulet venyy kun mässyttävät päiväkaudet hihhh


      • Anonyymi

        Niin taitaa Trafin kohdalla olla. Jos lupien saanti olisi lain mukaista, niin olisi mahdotonta olla taksinkuljettajana kielitaidottomana.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sovellustaksia ajava ulkomaalaistaustainen raiskasi asiakkaansa

        Taksinkuljettaja raiskasi asiakkaansa autossa Helsingissä. Helsingin hovioikeus on tuominnut pimeän taksin kuskina toimineen miehen raiskauksesta ja pakottamisesta seksuaaliseen tekoon.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011664898.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox

        Kun uutisessa puhutaan “pimeästä taksista ja kuljettajasta, joka raiskasi asiakkaansa”, se käytännössä tarkoittaa, että auto oli laiton — ei virallinen taksi.

        Tällöin ei voida katsoa, että kyseessä olisi sovellustaksi siinä mielessä kuin sovellukset + virallinen lupa + standardit edellyttäisivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun uutisessa puhutaan “pimeästä taksista ja kuljettajasta, joka raiskasi asiakkaansa”, se käytännössä tarkoittaa, että auto oli laiton — ei virallinen taksi.

        Tällöin ei voida katsoa, että kyseessä olisi sovellustaksi siinä mielessä kuin sovellukset virallinen lupa standardit edellyttäisivät.

        "Mies otti naisen ajamansa auton kyytiin Helsingin keskustassa aamuyöllä toukokuussa 2018.

        Nainen kertoi oikeudelle olleensa juhlimassa yökerhossa ystäviensä kanssa. Nainen otti Mannerheimintieltä pimeän taksin, jossa ei näkynyt taksitunnuksia." HS kirjoitti. Tuomiot | Pimeän taksin kuljettaja raiskasi asiakkaansa autossa Helsingissä
        https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011664898.html

        Sovellustaksi tilataan sovelluksen kautta ja silloin on nähtävissä kaikki tiedot. Nainen tuntui ottaneen Mannerheimintieltä pimeän taksin eikä tilanneen sovellustaksia. Sovellustaksi olisi ollut turvallinen.

        En syyttäisi sovellustaksia. Sinällään tyypillinen HS juttu, toimittaja ei laiskuuttaan viitsinyt paneutua asiaan.


    • Anonyymi

      Tilaa toinen taksi.

      • Anonyymi

        Kun tilaa toisen taksin niin mamu ratissa ei kiitos. Jo väri etoo niin pirusti


    • Anonyymi

      Osaa se kun paskannat autoon.

      • Anonyymi

        Harvoin naurattaa nämä jutut täällä, mutta tämä sai pikkaisen hymähtämään.


      • Anonyymi

        Voit myös paskantaa sen päähän.


    • Anonyymi

      Jos mamu ei laiskakasa osaa puhua Suomea,niin hulk nyrkki on lähellä.Nämä pellet ympSuomea. Olette paskaa osaamattomuidella ja huijauksilla sekä no tokihan lehdessä lukee,että arabi on raiskannu taas.
      Nyt jotain järkee näille Bernerin ja Sipilän sekä Orpon insinööreille..
      Vittu näitä mamuja,pilasivat meidän elinkeinon sen aikaisen hallituksen myötä ja Orpo siellä paskanaama on vielä.

      • Anonyymi

        Me kaikki tiedämme mikä on Castron malli. Se näkyy jo kaikkialla. Taksialan se on tuhonnut. Mallin mukaisesti useat maat ovat tyhjentäneet vankilat ja mielisairaalat lähettämällä niissä olleen haitta-aineksen pois omasta maastaan.

        Malli on saanut nimensä, kun Kuuba tyhjensi vankilat ja hullujenhuoneet yhteiskunnalle haitallisesta heikosta aineksesta Yhdysvaltoihin. Näin saatiin roskaväki pois omasta maasta tuhoamaan sen maan turvallisuuden ja talouden, johon rikolliset ja hullut suostutaan ottamaan vastaan. Jopa Suomessa pudottiin tähän vanhanaikaiseen ansaan. Se on tehokasta hybridivaikuttamista, jonka avulla tuhotaan länsimaalaista taloutta ja kulttuuria. Venäjä harjoitti sitä mittavasti, kunnes itäraja suljettiin.

        Tuho on pysyvää, kun haitta-aines lisääntyy uudessa oleskelumaassa keskenään. Näin heikennetään maan hallintoa ja hyvinvointia pysyvästi.


      • Anonyymi

        Trolli, hommaa parempi kääntäjä.


    • Anonyymi

      Osasko kerätä rahan?

    • Anonyymi

      Sitä saa mitä tilaa. Kuka jaksaa olla joku taksikuski nykyään kun asiakkaat on aina valittamassa.
      Ulkomaan elävä kun ei sitä suomalaisen sönkötystä ymmärrä niin se jaksaa viel ajella.
      Tosin, olenpa tavannut yhden kellä oli translator päällä ja ihan hyvä ettei sillä kertaa paljoa kehuttu kuskin ajotyyliä
      😂😂😂😂

    • Anonyymi

      Persua harmittaa kun matut kelpaavat töihin, mutta ei tajua, että töihin pitää pyrkiä ja haluta. Ei Persua tulla kotoa hakemaan töihin kun ei ole pätevyyttä tai osaamista mihinkään.

    • Anonyymi

      Osaa se kun HULKIN kädellä neuvot.

    • Anonyymi

      Miksi taksikuski ei osaa suomen kieltä.

      Kyllä osaa kun naamasta väännettii ja kuitti tuli.
      Kädet piti pestä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ajoin Menevällä.Ei osannu oikein mitään.Viimenen niitti oli.

    • Anonyymi

      Miksi taksikuski ei osaa suomen kieltä

      Kyllä se osaa kun tarpeeksi xxxx. Kovin vinkuu.

    • Anonyymi

      Kiitos taksilain uudistuksesta 2018, Juha ja Anne!
      Alan vapautuksen myötä saimme paljon uusia, innovatiivisempia ja viriilimpiä kuljettajia alalle. Harmaa talous alalla valkopestiin ja
      alustatalouden yritykset saatiin viemään vapaammin eurot verokarhun ulottumattomiin pois taitamattomien, täkäläisten politrukkien ja virkakyöstien ohjauksesta.

      • Anonyymi

        Samalla saatiin naisille jännittäviä taksikyytejä, koskaan ei tiedä mihin päätyy ja missä kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla saatiin naisille jännittäviä taksikyytejä, koskaan ei tiedä mihin päätyy ja missä kunnossa.

        Niin joo sitä kulttuurillista värinää.


      • Anonyymi

        Niin kauan kun olen asunut Helsingissä, ja todella kauan, on pimeitä takseja ollut.

        Itsekin niillä ajaneena, riskit piti ymmärtää.....

        En tarkoita että missään tapauksessa saa naisia raiskata. Mutta en suosittele ottamaan muita kuin tolpalta tai tilaamalla, erityisesti sovellustaksit on hyviä.

        Nykyään käytän vain sovellustakseja koska ne on turvallisia ja helppoja. On tyhmää jos sovellustaksit kielletään.


    • Anonyymi

      Miten on saatu suomalainen ajokortti ja kuljettajan ajolupa? Se ei ole mahdollista muuten kuin vilppiä tekemällä ja se on RIKOS! Joku ulkopuolinen kuolee. Eikö laki ole sama kaikille. Miksi Suomessa on luokkajako? Onko elintasopakolaiset parempia kuin tavallinen työtätekevä suomalainen?

      • Anonyymi

        eikös se taksiuudistus nimenomaan mahdollistanut sen ettei tarvita mitään lupia, yhtäkkiä oli tuhansia takseja liikenteessä kun valvonta loppui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös se taksiuudistus nimenomaan mahdollistanut sen ettei tarvita mitään lupia, yhtäkkiä oli tuhansia takseja liikenteessä kun valvonta loppui.

        Höpöhöpö, oletko persu vai trolli, teitä ei aina erota kun kääntäjät on kehittyneet.

        Taksia saa ajaa vain, jos kuljettajalla ja yrityksellä on:

        1. Taksiliikennelupa (Traficom)

        2. Taksinkuljettajan ajolupa (poliisi)

        3. Ajoneuvo on rekisteröity taksikäyttöön

        4. Vakuutukset ovat taksiliikenteen vaatimusten mukaiset

        5. Hinnoittelu on ilmoitettu laissa säädetyllä tavalla

        6. Jos sovellusta käytetään maksamiseen, sovelluksen on noudatettava maksupalvelulakia ja EU-sääntelyä

        Sovellus ei korvaa lupaa. Se on vain tilaus- ja maksuperuste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, oletko persu vai trolli, teitä ei aina erota kun kääntäjät on kehittyneet.

        Taksia saa ajaa vain, jos kuljettajalla ja yrityksellä on:

        1. Taksiliikennelupa (Traficom)

        2. Taksinkuljettajan ajolupa (poliisi)

        3. Ajoneuvo on rekisteröity taksikäyttöön

        4. Vakuutukset ovat taksiliikenteen vaatimusten mukaiset

        5. Hinnoittelu on ilmoitettu laissa säädetyllä tavalla

        6. Jos sovellusta käytetään maksamiseen, sovelluksen on noudatettava maksupalvelulakia ja EU-sääntelyä

        Sovellus ei korvaa lupaa. Se on vain tilaus- ja maksuperuste.

        Sovellustaksia ei missään tapauksessa saa ajaa ilman virallista taksiliikennelupaa Suomessa.

        Tämä koskee kaikkia palveluita:

        Uber

        Bolt

        Yango

        Menevä

        Kovan

        Paikalliset sovelluspohjaiset välitysjärjestelmät


    • Anonyymi

      Koskahan uuninpankoilla, juottoloissa ja somessa matuja haukkumassa viihtyvät peräkamarien persut ottavat itseään niskasta kiinni ja sankoin joukoin rientävät viemään matalapalkka-alojen työt matuilta, jotta tilanne muuttuisi? Eli taksikuskeiksi, marjojenpoimijoiksi, ruokaläheteiksi, siivoojiksi ym. ym.?
      Vastaus: Kun luonnossa liikutte ja näette, että sammakoille kasvaa höyhenet, tuo edellä mainittu tapahtuu.

    • Anonyymi

      Miksei osaa kirjoittaa, ei tunne kaupunkia jne.

    • Anonyymi

      Persujen vapautuslobbauksesta tämä tilanne johtuu. Kun ajaa halvemmalla käytetyllä ja tekee pitempää päivää, niin voi joko menestyä tai taantua. Miten siinä nyt kävi? Piti tulla euron kilometrin taksit ilman lähtömaksuja, mutta tulikin huijareita ja rosvoja.

    • Anonyymi

      Miksi taksissa ei saa pilkkahinnalla huippulaatua?
      Olisikohan alan vapautuksella 2018 tuon kanssa mitään tekemistä?
      Sitä saatiin, mitä tilattiin. Lopettakaa valitus ja antakaa Ahmedin vääntää rattia, kun peräkamarien persuille ei matalapalkkatyö kelpaa.

      • Anonyymi

        Nyt sitten menee uudistus läpi Ranteen vimman ajamana.

        Taksimittarit tulevat ja nostavat autojen hintoja.

        Suomen pitäisi olla kehittämässä nettiratkaisuja ja alustataloutta, se taitaa nyt pysähtyä .

        Pienet taksiyrittäjät häviävät ja taksimatkat kallistuvat. Paluu menneisyyteen, mittarit raksuttamaan.


    • Anonyymi

      Ei tuommoista. Vaihda heti palvelua. Perinteinen suomalainen taxi jossa suomenkieliset kuskit ja suomenkielinen palvelu. Asikas äänestää omilla valinnoillaan.

      • Anonyymi

        Haluan edullisia taksimatkoja ja en tarvitse Suomen kieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluan edullisia taksimatkoja ja en tarvitse Suomen kieltä.

        no sitten saat just sen mitä ansaitsetkin.....
        laadusta joutuu aina maksamaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        no sitten saat just sen mitä ansaitsetkin.....
        laadusta joutuu aina maksamaan.

        Olen kokenut sovellustaksin erittäin laadukkaaksi.

        En tarvitse puhua kuskin kanssa.

        Saan app stä tilattua taksin ja maksu menee sieltä. Tiedän mikä auto ja mitä maksaa. Näen kun se lähestyy kotioveani.

        En ymmärrä mikä tässä on huonoa. Saan sitä laatua mitä haluan ja olen saanut tasaisesti. En tarvitse ylimääräisiä mittareita.

        Kerro mikä tässä on huonoa laatua?


      • Anonyymi
        UUSI

        ....Asikas äänestää omilla valinnoillaan...

        Juuri näin, sovellustaksit yleistyvät maailmalla. Ja ymmörrän, kun kerran käyttää, ei tee mieli palata vanhaan.

        Ihan jo pelkästään maksamisen turvallisuuden takia.


    • Anonyymi

      Ei ole kielivaatimusta. Mamuja pitää suojella. Hoitoalalla pyysin mamua tuomaan verenpaine mittarin toi wc rullan kun ei ymmärtänyt. Löysästi saavat päästötodistuksen.

      • Anonyymi

        Käytännössä sovellustaksissa — varsinkin jos asiakas ja kuljettaja voivat kommunikoida esimerkiksi sovelluksen kautta (tilaamalla kyyti, näyttämällä määränpään, maksamalla ja kuitin vastaanottamalla) — kieli on usein vähemmän relevantti.

        Eli käytä sovellustaksia, et tarvitse puhua.

        Et myöskään tarvitse maksaa taksissa.

        Mittaritaksissa on tietysti hyvä jos kuski osaa suomea kun se monelle kielitaidottomalle on Suomessa vielä tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä sovellustaksissa — varsinkin jos asiakas ja kuljettaja voivat kommunikoida esimerkiksi sovelluksen kautta (tilaamalla kyyti, näyttämällä määränpään, maksamalla ja kuitin vastaanottamalla) — kieli on usein vähemmän relevantti.

        Eli käytä sovellustaksia, et tarvitse puhua.

        Et myöskään tarvitse maksaa taksissa.

        Mittaritaksissa on tietysti hyvä jos kuski osaa suomea kun se monelle kielitaidottomalle on Suomessa vielä tarpeen.

        Ja kaikki tiedot on tallessa sovelluksen tietokannassa, johon kuski ei pääse roplaamaan.

        Mittaria voi roplata.


    • Anonyymi

      Onko liian vaikea ymmärtää, ettei taksissakaan saa halvalla hyvää.

    • Anonyymi

      Kyllä se osaa kun judoa vedät.Ennekin makupellet on osannut sitten puhua.
      Mutta en ihan suosittele mutta KESKUSTAN TUOMA ÄÄLIÖ. ei puhu Suomea kuten Sipilä puhuu lestaadio paskaa !!

      • Anonyymi

        Älkää unohtako persuja he olivat myös hyväksymässä tämän lain. nyt liikenneministeri on pelastamassa taksilakia jonka hänen puolueensa hyväksyi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää unohtako persuja he olivat myös hyväksymässä tämän lain. nyt liikenneministeri on pelastamassa taksilakia jonka hänen puolueensa hyväksyi .

        Paitsi että Ranne siirtää Suomen viime vuosituhannelle kieltämällä sovellustaksit.

        Mutta näin se on persulandiassa, ei voi mitään...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Ranne siirtää Suomen viime vuosituhannelle kieltämällä sovellustaksit.

        Mutta näin se on persulandiassa, ei voi mitään...

        Asiaa!
        Kaikilta takseillta taksamittarit pois kilpailua haittaamasta!
        Voitot yksityistettävä. Tappiot/kulut sosialisoitava!
        Verot valtion maksettavaksi!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Ranne siirtää Suomen viime vuosituhannelle kieltämällä sovellustaksit.

        Mutta näin se on persulandiassa, ei voi mitään...

        Minkä vuoksi kannatat rikollisuutta?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä vuoksi kannatat rikollisuutta?

        En todellakaan kannata rikollisuutta.

        Kaikki alat kehittyvät.

        Suomessa taksiautoilu tuntuu olevan niin pyhä toimiala että sen ei sallita kehittyä.

        Koen sovellustaksit turvallisiksi ja taksiala tarvitsee kilpailua. En ymmärrä miksi kaivataan kalliiden verovapaiden mersujen aikakaudelle.

        Ongelmia ei poisteta pistämällä pää pensaaseen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan kannata rikollisuutta.

        Kaikki alat kehittyvät.

        Suomessa taksiautoilu tuntuu olevan niin pyhä toimiala että sen ei sallita kehittyä.

        Koen sovellustaksit turvallisiksi ja taksiala tarvitsee kilpailua. En ymmärrä miksi kaivataan kalliiden verovapaiden mersujen aikakaudelle.

        Ongelmia ei poisteta pistämällä pää pensaaseen.

        Taksiyrittäjät saivat yleisöä puolelleen, pelottelemalla ja tekemällä siitä poliitista peliä.

        Niin varmaan minäkin olisin tehnyt, jos alla olisi ollut 100 000 euron vetovapaa mersu ja vuositulot 150 tonnia ilman koulutusta.

        Mutta olen veronmaksaja ja maksoin esim sote takseista ennen uudistusta ihan liikaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa!
        Kaikilta takseillta taksamittarit pois kilpailua haittaamasta!
        Voitot yksityistettävä. Tappiot/kulut sosialisoitava!
        Verot valtion maksettavaksi!

        ....Kaikilta takseillta taksamittarit pois kilpailua haittaamasta!..

        Ei kaikilta pois, koska Suomessa on vielä ihmisiä, jotka eivät pysty eivätkä halua käyttää sovellustakseja. Heitä varten pitää olla vanhanaikaiset mittaritaksit ja mahdollisuus tilata taksi lankapuhelimella.

        Mutta ei pidä poistaa sovellustakseja, jotta nämäkin kehittyvät Suomessa, ettemme jää ihan junttilandiaksi.

        Tampereella alkaa ensimmäinen bussilinja kulkea ilman kuskia. Kannattaa huomata ettei siinä oke myöskään rahastajaa.

        Autot alkavat toimia ilman kuskia yleisesti. Suomi on johtavia maita 6G kehityksessä ja Slush on suurimpia startup tapahtumia maailmassa.

        Mitä tekee DI Lulu Ranne, ajaa Suomen taksi toimintaa viime vuosituhannelle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa!
        Kaikilta takseillta taksamittarit pois kilpailua haittaamasta!
        Voitot yksityistettävä. Tappiot/kulut sosialisoitava!
        Verot valtion maksettavaksi!

        ....Verot valtion maksettavaksi!..

        Vanhassa systeemissä verot menivät valtion maksettaviksi, kun yrittäjät saivat mersut ilman veroja ja me asiakkaat maksettiin kalliita sotetaksimatkoja, kun takseissa ei toiminut kilpailu ja ajettiin ylikalliilla mersuilla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää unohtako persuja he olivat myös hyväksymässä tämän lain. nyt liikenneministeri on pelastamassa taksilakia jonka hänen puolueensa hyväksyi .

        Pelkää politikointia persuilta, pääsevät haukkumaan eduskunnassa ja julkisuudessa keskustaa, joka nyt näyttää vievän persujen ääniä.


    • Anonyymi

      Kyllä alnakin Helsingissä on hyvä että kuski osaa englantia. Toki Suomi on myös hyvä osata.

      Sovellustaksissa ei tarvitse puhua, se on hyvä.

    • Anonyymi

      Ossaa kun nännistä puristaa,niin kummasti sokeltaa Suomea:)

    • Anonyymi
      UUSI

      Taitaa olla niin ettei persu edes ymmärrä mistä puhuu. Tässä yksinkertainen kuvaus .

      Tilaus

      Sovellustaksi (Uber/Bolt)

      Tilaat kyydin puhelimen sovelluksella.

      Näet kuljettajan nimen, auton, rekisterin ja arvioidun saapumisajan.

      Voit seurata auton liikettä kartalla.


      Perinteinen taksi

      Voit ottaa taksin kadulta, taksijonosta tai soittamalla taksikeskukseen.

      Tiedot kuljettajasta ja autosta tulevat vasta autossa.


      Eli sovellustaksi on monesta näkökulmasta yksinkertaisempi ja saadaan minimoitua sellainen työ joka ei tuo lisäarvoa asiakkaan kuljetukseen.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja vielä hinta.

        Sovellustaksi

        Hinta ilmoitetaan etukäteen sitovana tai lähes sitovana.

        Ei välttämättä lähtömaksua.

        Ei tarvetta luottaa kuljettajaan → sovellus laskee reitin ja hinnan.

        Mahdolliset lisät maksut näkyvät sovelluksessa.


        Perinteinen mittaritaksi

        Hinta alkaa nousta, kun mittari käynnistetään, kun taksi löhtee jostakin.

        On lähtömaksu + km-maksu + aikaperusteinen maksu.

        Loppusumma voi yllättää, jos reitti pitenee tai on ruuhkia.

        Kyyti voi maksaa eri taksiyrittäjillä eri verran.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä hinta.

        Sovellustaksi

        Hinta ilmoitetaan etukäteen sitovana tai lähes sitovana.

        Ei välttämättä lähtömaksua.

        Ei tarvetta luottaa kuljettajaan → sovellus laskee reitin ja hinnan.

        Mahdolliset lisät maksut näkyvät sovelluksessa.


        Perinteinen mittaritaksi

        Hinta alkaa nousta, kun mittari käynnistetään, kun taksi löhtee jostakin.

        On lähtömaksu km-maksu aikaperusteinen maksu.

        Loppusumma voi yllättää, jos reitti pitenee tai on ruuhkia.

        Kyyti voi maksaa eri taksiyrittäjillä eri verran.

        Ja sitten vielä maksaminen

        Sovellustaksi

        Maksu tapahtuu automaattisesti sovelluksessa.

        Et anna korttia kuljettajalle.

        Kuitti tulee suoraan sähköpostiin tai sovellukseen.

        Kuljettaja ei voi ”lisätä” maksua omatoimisesti.


        Perinteinen taksimittari

        Maksat kortilla tai käteisellä autossa.

        Kuljettaja käyttää kortinlukijaa.

        Kortinlukija ja mittari on mahdollista sinetöidä, mutta väärinkäytökset eivät ole täysin mahdottomia (esim. hinnaston vaihtaminen, reitin kierrättäminen).

        Ja käteisen käyttö taksissa on todella tyhmää sekä asiakkaalle että kuskille.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten vielä maksaminen

        Sovellustaksi

        Maksu tapahtuu automaattisesti sovelluksessa.

        Et anna korttia kuljettajalle.

        Kuitti tulee suoraan sähköpostiin tai sovellukseen.

        Kuljettaja ei voi ”lisätä” maksua omatoimisesti.


        Perinteinen taksimittari

        Maksat kortilla tai käteisellä autossa.

        Kuljettaja käyttää kortinlukijaa.

        Kortinlukija ja mittari on mahdollista sinetöidä, mutta väärinkäytökset eivät ole täysin mahdottomia (esim. hinnaston vaihtaminen, reitin kierrättäminen).

        Ja käteisen käyttö taksissa on todella tyhmää sekä asiakkaalle että kuskille.

        Ja vielä turvallisuus ja jäljitettävyys

        Sovellustaksi

        Jokaisesta kyydistä jää loki: reitti, kuljettaja, auto, hinta.

        Tila on helppo jäljittää → turvallinen sekä asiakkaalle että kuljettajalle.


        Perinteinen taksi

        Jos otat taksin kadulta, tietoja ei tallennu keskitetysti.

        Jos jotain tapahtuu, selvittäminen voi olla monimutkaisempaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä turvallisuus ja jäljitettävyys

        Sovellustaksi

        Jokaisesta kyydistä jää loki: reitti, kuljettaja, auto, hinta.

        Tila on helppo jäljittää → turvallinen sekä asiakkaalle että kuljettajalle.


        Perinteinen taksi

        Jos otat taksin kadulta, tietoja ei tallennu keskitetysti.

        Jos jotain tapahtuu, selvittäminen voi olla monimutkaisempaa.

        Kustannukset yrittäjälle

        Sovellustaksi

        Sovellus hoitaa laskutuksen, kuitit, raportoinnin, asiakastiedot.

        Yrittäjä tarvitsee vähemmän laitteita.

        Ei tarvitse omia asiakasjärjestelmiä.

        Ei tarvitse mittarin käyttöön liittyviä tarkastuksia ja muita toimia.


        Perinteinen taksi

        Tarvitaan:

        taksimittari

        (taksivalo)

        kuittitulostin

        maksupääte

        sopimukset taksikeskusten kanssa

        erillilliset majsuin liittyvät järjestelyt

        silti kännykkä ja siihen liittyen tilausmenettelyt

        Laitteet pitää sinetöidä, tarkastaa ja ylläpitää.

        Lisäksi keskustelutuki eri kielisten kanssa kun sovellus ei tue.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kustannukset yrittäjälle

        Sovellustaksi

        Sovellus hoitaa laskutuksen, kuitit, raportoinnin, asiakastiedot.

        Yrittäjä tarvitsee vähemmän laitteita.

        Ei tarvitse omia asiakasjärjestelmiä.

        Ei tarvitse mittarin käyttöön liittyviä tarkastuksia ja muita toimia.


        Perinteinen taksi

        Tarvitaan:

        taksimittari

        (taksivalo)

        kuittitulostin

        maksupääte

        sopimukset taksikeskusten kanssa

        erillilliset majsuin liittyvät järjestelyt

        silti kännykkä ja siihen liittyen tilausmenettelyt

        Laitteet pitää sinetöidä, tarkastaa ja ylläpitää.

        Lisäksi keskustelutuki eri kielisten kanssa kun sovellus ei tue.

        Eli summasum laarum...

        Sovellustaksi on asiakkaalle ja kuljettajalle selkeämpi ja turvallisempi kuin perinteinen mittari.
        Sovellus antaa sitovan hinnan etukäteen, näyttää kuljettajan ja reitin, ja hoitaa maksun automaattisesti, jolloin väärinkäytökset vähenevät.

        Perinteinen taksimittari taas edellyttää erillisiä laitteita, sinetöintejä ja tarkastuksia, ja hinta selviää vasta matkan lopuksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli summasum laarum...

        Sovellustaksi on asiakkaalle ja kuljettajalle selkeämpi ja turvallisempi kuin perinteinen mittari.
        Sovellus antaa sitovan hinnan etukäteen, näyttää kuljettajan ja reitin, ja hoitaa maksun automaattisesti, jolloin väärinkäytökset vähenevät.

        Perinteinen taksimittari taas edellyttää erillisiä laitteita, sinetöintejä ja tarkastuksia, ja hinta selviää vasta matkan lopuksi.

        Kaiken tärkeintä kuutenkin on ettei Suomen pidä jarruttaa sovellustaksien kehitystä, vaan edistää EU-tason digitaalista standardia, joka lisää turvallisuutta ja vähentää yrittäjien kustannuksia.

        Kaikessa on ongelmia, niitä pitää kehittää. Mutta paluu vanhaan on väärä ratkaisu, paitsi persujen mielestä, jotka haikailevat aikaa kun seitsemän veljestä eli...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken tärkeintä kuutenkin on ettei Suomen pidä jarruttaa sovellustaksien kehitystä, vaan edistää EU-tason digitaalista standardia, joka lisää turvallisuutta ja vähentää yrittäjien kustannuksia.

        Kaikessa on ongelmia, niitä pitää kehittää. Mutta paluu vanhaan on väärä ratkaisu, paitsi persujen mielestä, jotka haikailevat aikaa kun seitsemän veljestä eli...

        Mitä on tuo lisäarvoa tuottamaton työ, joka ei asiakasta liikuta mihinkään ja kuinka se yksinkertaistuu sovellustaksin toiminnassa?

        Esimerkkinä kirjanpito.

        Sovellustaksi (Bolt, Uber, FreeNow)

        Kirjanpito syntyy automaattisesti

        Sovellus tuottaa automaattisesti:

        ajokohtaiset kuitit

        kuukausiraportit

        verottajan vaatiman tuloluettelon

        arvonlisäveroraportit

        kilometri-, aika- ja tulokohtaiset taulukot


        Nämä voi yleensä ladata suoraan kirjanpito-ohjelmaan.

        Miksi se on yksinkertaista?

        Ei manuaalista kuittien keräämistä autosta

        Ei tulostimen paperirullia, sinetöintejä eikä laitteen nollaustarkastuksia

        Ei virheitä, koska data tulee suoraan järjestelmästä

        Turvallinen ja jäljitettävä tapahtumahistoria

        Kaikki tapahtuu automaattisesti palveluntarjoajalta yrittäjälle.

        Tätä on ehkä vaikea perinteisen taksiasiakkaan ymmärtää, kuink suuri työmäärä yksinkertaistuu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on tuo lisäarvoa tuottamaton työ, joka ei asiakasta liikuta mihinkään ja kuinka se yksinkertaistuu sovellustaksin toiminnassa?

        Esimerkkinä kirjanpito.

        Sovellustaksi (Bolt, Uber, FreeNow)

        Kirjanpito syntyy automaattisesti

        Sovellus tuottaa automaattisesti:

        ajokohtaiset kuitit

        kuukausiraportit

        verottajan vaatiman tuloluettelon

        arvonlisäveroraportit

        kilometri-, aika- ja tulokohtaiset taulukot


        Nämä voi yleensä ladata suoraan kirjanpito-ohjelmaan.

        Miksi se on yksinkertaista?

        Ei manuaalista kuittien keräämistä autosta

        Ei tulostimen paperirullia, sinetöintejä eikä laitteen nollaustarkastuksia

        Ei virheitä, koska data tulee suoraan järjestelmästä

        Turvallinen ja jäljitettävä tapahtumahistoria

        Kaikki tapahtuu automaattisesti palveluntarjoajalta yrittäjälle.

        Tätä on ehkä vaikea perinteisen taksiasiakkaan ymmärtää, kuink suuri työmäärä yksinkertaistuu.

        Ja vertailuna perinteinen mittaritaksi.

        Kirjanpito on monivaiheinen

        Yrittäjän täytyy:

        kerätä mittarin tuottamat kuitit

        siirtää data USB:llä tai paperilta kirjanpitoon

        huolehtia mittarin tarkastus- ja sinetöintitodistuksista

        ylläpitää erillistä maksupäätettä ja sen raportteja

        yhdistää tiedot manuaalisesti


        Usein tarvitaan useita laitteita:

        taksamittari

        kuittitulostin

        maksupääte

        …sekä niiden huolto ja tarkastus.


        Miksi prosessi on raskaampi?

        Eri laitteet eivät ole yhden sovelluksen sisällä

        Manuaalinen kirjanpito on virheherkkää

        Laitehuollot ja sinetöinnit lisäävät kustannuksia

        Yrittäjän aika kuluu hallintotyöhön tai ostettava apua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vertailuna perinteinen mittaritaksi.

        Kirjanpito on monivaiheinen

        Yrittäjän täytyy:

        kerätä mittarin tuottamat kuitit

        siirtää data USB:llä tai paperilta kirjanpitoon

        huolehtia mittarin tarkastus- ja sinetöintitodistuksista

        ylläpitää erillistä maksupäätettä ja sen raportteja

        yhdistää tiedot manuaalisesti


        Usein tarvitaan useita laitteita:

        taksamittari

        kuittitulostin

        maksupääte

        …sekä niiden huolto ja tarkastus.


        Miksi prosessi on raskaampi?

        Eri laitteet eivät ole yhden sovelluksen sisällä

        Manuaalinen kirjanpito on virheherkkää

        Laitehuollot ja sinetöinnit lisäävät kustannuksia

        Yrittäjän aika kuluu hallintotyöhön tai ostettava apua.

        Sovellustaksin kirjanpitoprosessi on huomattavasti kevyempi, automatisoidumpi ja luotettavampi kuin perinteisen mittaritaksin.

        Tämä on yksi keskeinen syy, miksi monet maat siirtyvät mittareista kohti digitaalisia sovelluksia.

        Mutta täällä härmässä palataan viime vuosituhannelle.

        Suomi ja Suomen digitalisaation eteneminen on pelkkää puhetta. Tämä taksilaki muutos jota Lulu Ranne ajaa on osoitus siitä. Ja häntä pönkittää kokoomuksen poliisi Kilpi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei — taksilaissa tai sen ohjeistuksessa ei ole koskaan ollut virallista kielivaatimusta taksinkuljettajalle.

      Tulevaisuudessa tarvitsemme tilanteen, että ykköskieli on pääsääntöisesti englanti ja sitten jompikumpi kotimainen.

      Sovellustaksit eivät tarvitse puhua, koska sovellus joitaa matkaan liityen kaiken.

      Mutta turisteja varten on hyvä osata keskustella yleisistä asioista.

    • Anonyymi
      UUSI

      Villi veikkaukseni on, että hän ei ole suomalainen ja asustanut vasta hetken Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      139
      2793
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      270
      2433
    3. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      26
      1466
    4. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      121
      1162
    5. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      105
      1120
    6. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1033
    7. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      13
      992
    8. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      58
      886
    9. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      297
      867
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      62
      864
    Aihe