MItä eroa näillä on?
Pitääkö heti jos haluaa elää erossa miettiäkseen asioita, ottaa avioero.
Mikä ero näillä kahdella on?
Olen hakenut itselleni ja lapsille asuntoa ja ilmoittanut syyksi asumuseron. Nyt minulta vaaditaan todistusta että avioero on vireillä.
avioero ja asumusero
59
54800
Vastaukset
- Jallu
Virallisesti asumuserolla tarkoitetaan avioeron harkinta-aikaa.
Jokin muu välirikko pitäisi syyksi keksiä.- tarvi!
Mistä sä tollasen neroleimauksen keksit. Viime vuosituhannen alussa ilmestyneestä lakikirjastako? Maailma on muuttunut hohoi.Voi ei asumuseroon tarvi muuta kuin että ei haluu asuu samassa asunnossa toisen kanssa. eronnut, mutta ensin asumuserossa ollut
tarvi! kirjoitti:
Mistä sä tollasen neroleimauksen keksit. Viime vuosituhannen alussa ilmestyneestä lakikirjastako? Maailma on muuttunut hohoi.Voi ei asumuseroon tarvi muuta kuin että ei haluu asuu samassa asunnossa toisen kanssa. eronnut, mutta ensin asumuserossa ollut
Silloin viime vuosituhannella edellytettiin asumuseroa ja sovittelua, ei enää. Avioeroa yleensä haetaan ykkös, ja sitten kakkosvaiheen kautta (välissä se harkinta-aika).
Totta, pariskunta voi (tai vain toinen) päättää muuttaa eri osoitteisiin kirjoille ... siihen ei hakemuksia tai lupia tarvita. Juridinen vaikutus tulee kahden vuoden jälkeen, silloin voidaan hakea suoraan kakkosvaihetta ilman 6 kk harkinta-aikaa, tai olla hakematta koskaan.
Että näin.
- Paha nainen
Sinua ei lasketa yksinhuoltajaksi jos asutte erillänne muun syyn kuin välien rikkoutumisen vuoksi. Luultavasti olet ilmoittanut hakevasi asumistukea tms. kun vaativat virallista avioerohakemusta.
Muutenhan avioparit saavat kyllä ihan rauhassa asua eri osoitteissakin, mutta silloin koko perheen tulot vaikuttavat (käsittääkseni) mahdollisien asumistukien saamiseen ja lapsilisiin ei saa yksinhuoltajakorotusta.- elisanen
Ei siinä ole mitään järkeä. meillä tod näk mies muuttaa omaan asuntoon, ja katsellaan sitten miten tässä eteenpäin. Ei tahtois vielä laittaa eropapereita vireille, kun otetaan aikalisä. Voihan ne eropaperit vetää aina takaisin, kuten matti ja mervi, mutta ei sekään vekslaaminen kivaa olis.
- Jallu
elisanen kirjoitti:
Ei siinä ole mitään järkeä. meillä tod näk mies muuttaa omaan asuntoon, ja katsellaan sitten miten tässä eteenpäin. Ei tahtois vielä laittaa eropapereita vireille, kun otetaan aikalisä. Voihan ne eropaperit vetää aina takaisin, kuten matti ja mervi, mutta ei sekään vekslaaminen kivaa olis.
Ei niitä tarvitse perua. Koko homma raukeaa itsestään, jos kakkosvaihetta ei hoideta tietyssä ajassa.
- minä
moi vaan.saat as.tuen ja kaikki muutkin tuet ilman avio-ero hakemusta.kunhan vain teillä on eri osoitteet!!!mä samas tilantees ollu 6kk sit.eikä ollu ongelmia.älä laita papereihin muuta kuin "SYY VÄLIEN RIKKOUTUMINEN". silloin ei tarvi mitään avioero päätöstä.voit hakee sitä sit ku silt oikeesti tuntuu.
t.tiinu-leenu - ???kyllä saa
ei vaikuta millään lailla tukien saantiin,pääasia o et o eri osoitteet,silloin saa kaikki tuet ja korotukset!!!!tiedän,kun saan itse
- olettepa köyhiä..
ettekö pysty itseänne ja perhettänne elättämään kun heti tulee mieleen kaikenmaailman asumistuet ym. kaikenmaailman sosiaalipummeja..
- Millax
olettepa köyhiä.. kirjoitti:
ettekö pysty itseänne ja perhettänne elättämään kun heti tulee mieleen kaikenmaailman asumistuet ym. kaikenmaailman sosiaalipummeja..
Mä todellakin toivon, et sä joudut joskus tilanteeseen missä omat rahat ei riitä vaikka mitä tekis. Vois hymy sunkin typerällä naamalla hyytyä!
- uns
Millax kirjoitti:
Mä todellakin toivon, et sä joudut joskus tilanteeseen missä omat rahat ei riitä vaikka mitä tekis. Vois hymy sunkin typerällä naamalla hyytyä!
Kyllä asiat on niin, että aika vaatimattomilla matemaattisilla taidoilla voi hoitaa asiansa niin, ettei yhteiskunta joudu joka vinkaisua maksamaan ja kun ei edes opettele sellaista asennetta, että kyllä sossu maksaa, niin elää vähän eri tavalla.
Yhteiskunta tuskin kovin kauan kestää nykyisenlaista meininkiä, maa täynnä asumistuella eläjiä ja muita sosiaalisten etuuksien kyttääjiä...tehty oikein taitolaji tukien hakemisesta ja töihin monellakaan ole aikomusta mennäkään, kun muutenkin elää, ainakin kun tietynlainen moraali on tuntematon käsite.
Avioerotkin varmasti vähenisivät, jos itse pitäisi kustantaa kaikki menot, nyt nämä leikit usein maksatetaan yhteiskunnalla ja ei muuta kuin uusi rauta tuleen :) ...pian taas yhteiskunta maksaa, kun ei osunutkaan oikeanlainen kumppani...sellaista on meininki Suomessa!!! - hyvätuloinen
Kiitos nykyajan, että naisille on jokin mahdollisuus päästä kurjasta liitosta eroon. Miksi marmatat muiden rahattomuutta? Ootko jonkun firman toimitusjohtaja kun ihmettelet, että miksi yksinäinen äiti useamman pirpanan kanssa ei ehkä tulekkaan toimeen. Etkö tiedä että vuokra-asunnot eivät ole mitään halpaa asumista, vaikka olisivatkin vts halpoja vuokra-asuntoja? Harvoilla perheellä on varaa kahteen asuntoon niin että toinen voi sinne mennä, jos tuntuu että ois se asumiseron aika! Itse oon asunut omistusasunnossa koko ikäni luukuunottamatta eroni neljää viimeistä kuukautta ja täytyy kyllä ihmetellä, että miten kukaan viitsii niihin rahaa tuhlata. Kyllä siihen tavallinen duunari tarvii apuja, että moisessa pärjää perheineen.
- veronmakselija
uns kirjoitti:
Kyllä asiat on niin, että aika vaatimattomilla matemaattisilla taidoilla voi hoitaa asiansa niin, ettei yhteiskunta joudu joka vinkaisua maksamaan ja kun ei edes opettele sellaista asennetta, että kyllä sossu maksaa, niin elää vähän eri tavalla.
Yhteiskunta tuskin kovin kauan kestää nykyisenlaista meininkiä, maa täynnä asumistuella eläjiä ja muita sosiaalisten etuuksien kyttääjiä...tehty oikein taitolaji tukien hakemisesta ja töihin monellakaan ole aikomusta mennäkään, kun muutenkin elää, ainakin kun tietynlainen moraali on tuntematon käsite.
Avioerotkin varmasti vähenisivät, jos itse pitäisi kustantaa kaikki menot, nyt nämä leikit usein maksatetaan yhteiskunnalla ja ei muuta kuin uusi rauta tuleen :) ...pian taas yhteiskunta maksaa, kun ei osunutkaan oikeanlainen kumppani...sellaista on meininki Suomessa!!!Kun aattelee miten moneen kertaan se verottaja minultakin milloin minkin syyn takia verotteleen saamatta kunnon vastiketta sille terve kun oon ollut (tuloveroa, pääomaveroa ja erilaisia leimaveroja)sanoisin: Suon ne verot mieluummin ahdinkossa olevalle ehkä tulevalle yksinhuoltajalle kuin jollekin kansanedustajalle joka ei vaivaudu olemaan paikalla eduskuntasalissa ja muutenkin pitää liian monta virkaa itsellään. Tuskin tuet pitkään voi enää jatkuakaan, kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle tarvitaan kaikki jotka vai kynnelle kykenee töihin turvaamaan heidän eläkkeensä. (joten äläpäs sitä murehdi)
- samaa mieltä
uns kirjoitti:
Avioerotkin varmasti vähenisivät, jos itse pitäisi kustantaa kaikki menot, nyt nämä leikit usein maksatetaan yhteiskunnalla ja ei muuta kuin uusi rauta tuleen :) ...pian taas yhteiskunta maksaa, kun ei osunutkaan oikeanlainen kumppani...sellaista on meininki Suomessa!!!Se on totta että, itse pitää ns: elättää itsensä ja jopa perheensä. Mutta tee itsellesi selväksi että miten suuri osa ns itsensä elättäjistä on tyytymätön 10-50 kertaiseen ansio yn tuloihinsa siihen nähden mitä "elämiseen "tarvitaan??? Ja ei taatusti tahdo maksaa veroja ja vikisee että on (pääoma vero liian korkea) ym. Lapsilisät ym nostaa aivan varmaan samoin kuin muutkin ym, koulutuspalvelut käyttää sekä muut "hyodykkeet" yhteiskunnasta. Lisäksi he toimivat useasti myös "luottamushenkilöinä" . Kulutus ja kustannus vaikutteinen ja talouslaskennallisesti kasvava elämänkustannus rakenne ei tosiaan johdu niistä ihmisistä jotka pyrkii ottamaan vastuun lasten kavatuksesta joka tuliskikin olla aito teko myös toistensa huolehtimisen lisäksi. Kun kumppani, lapsi, tai "läheinen" julkinen virasto tai taho on kumppanina niin maksaa pitää että voi edes tervehtiä" Entäs kun asioit jonkin esim: 10.000€ kuukaudessa ansaitsevan "yhteiskunnan tukipilarin kanssa" sitten se vasta tervehtiminen maksaakin. Että on sitä ottajaa siellä ns: itsensä elättäjienkin joukossa , useimmiten se kyky "elättää itsensä" perustuu aivan siihen että miten on onnistunut toisten kustannuksella asemansa saavuttamaan.
- prå
tarviiko sun kaa tulla tänne mitää kommentoimaa.taitaa olla että ite elät myös tukien varoissa
- rahaton ja köyhä oon minäkin
Millax kirjoitti:
Siis kyse ei olekkaan ehkä siitä et avuntarpeessa olevilta evättäis apu mut mun mielipide on sama eli kaikenmaailman yksinhuoltajien lisät pitäis poistaa muilta kuin orvoilta sairailta ja leskiltä, sekä eläkeläisiltä jotka sairauden ja vanhuuden takia joiutuu pieniin rahoihin, ja sairaudella en todellakaan tarkoita alkoholisteja tai narkkareita jotka vaan loisii muiden kustannuksella.
Istuisit alas ukkos kanssa ja puhelisit asiat selviksi. Jos taasen hän hakkaa sinua, niin lähde HETI samantien se ei siitä miettimisestä parane. - rahaton ja köyhä oon minäkin
uns kirjoitti:
Avioerotkin varmasti vähenisivät, jos itse pitäisi kustantaa kaikki menot, nyt nämä leikit usein maksatetaan yhteiskunnalla ja ei muuta kuin uusi rauta tuleen :) ...pian taas yhteiskunta maksaa, kun ei osunutkaan oikeanlainen kumppani...sellaista on meininki Suomessa!!!Vaikken rahassa kieri niin sossun ovelle en mene, jollei kanneta, Ite pitää pärjätä
- kvl
uns kirjoitti:
Avioerotkin varmasti vähenisivät, jos itse pitäisi kustantaa kaikki menot, nyt nämä leikit usein maksatetaan yhteiskunnalla ja ei muuta kuin uusi rauta tuleen :) ...pian taas yhteiskunta maksaa, kun ei osunutkaan oikeanlainen kumppani...sellaista on meininki Suomessa!!!Oletko todella sitä mieltä että ihmisten pitäis elää huonossa suhteessa/avioliitossa jos rahat eri riitä eroon??
- jeesjees
luin, että onhan niitä muitakin tuensaajia kuin maanilveilijät, joita aina ollaan syyttämässä tukien varassa elämisestä ..
- eronnut
Millax kirjoitti:
sitä että perheen äiti ollut monta vuotta kotona lasten kanssa ja sitten kun tulee ero niin tarvitsee välaikais apua soskusta että pääsee jaloilleen, jouduin itse kokemaan sen ja ei ollut helppoa mennä hakee apua soskusta mutta pakko oli että sai asiat järjestykseen ja aika pian sain työpaikan ja nyt eletään ilman soskua.
- pikkumyy
uns kirjoitti:
Avioerotkin varmasti vähenisivät, jos itse pitäisi kustantaa kaikki menot, nyt nämä leikit usein maksatetaan yhteiskunnalla ja ei muuta kuin uusi rauta tuleen :) ...pian taas yhteiskunta maksaa, kun ei osunutkaan oikeanlainen kumppani...sellaista on meininki Suomessa!!!Luulempa,että kyseisellä henkilöllä ei ole minkäänlaista kokemusta kelasta taikka sossunluukusta!!!! Ei sieltä niin vaan sitä rahaa saada ja kaikki mitä ne on "vahingossa" maksaneet liikaa perivät kyllä takaisin!!! Ja aikamoisen paperisodan saat käydä,ennen kuin hakemuksesi hyväksytään,liitettä liitteen perään!!! hyvä ettei syntymätodistusta vaadi..itse olin viime kesänä 4 kk työttömänä ja se oli yhtä helvettiä taloudellisesti!! mutta mun mielipide on se että jokaisen täytyisi joskus kokea se kelan ja sossun kanssa "taistelu" ennen kuin voi ruveta ihmisiä haukkumaan sosiaalipummix yms...
- asumuseroa harkitseva
rahaton ja köyhä oon minäkin kirjoitti:
Siis kyse ei olekkaan ehkä siitä et avuntarpeessa olevilta evättäis apu mut mun mielipide on sama eli kaikenmaailman yksinhuoltajien lisät pitäis poistaa muilta kuin orvoilta sairailta ja leskiltä, sekä eläkeläisiltä jotka sairauden ja vanhuuden takia joiutuu pieniin rahoihin, ja sairaudella en todellakaan tarkoita alkoholisteja tai narkkareita jotka vaan loisii muiden kustannuksella.
Istuisit alas ukkos kanssa ja puhelisit asiat selviksi. Jos taasen hän hakkaa sinua, niin lähde HETI samantien se ei siitä miettimisestä parane.Kehoitit keskustelemaan ukon kanssa....entäs kun ukko ei hakkaa, mutta on joka ikinen arki-ilta päissään, samoin viikonloput. Hoitaa kyllä työnsä.
Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on työpaikka, mutta kun olen tässä katsellut vuokra-asuntoa itselleni ja kolmelle lapselleni, enkä ole katsonut kuin 3h k, enkä tarvi saunaa tai hienouksia, niin tiedän, ettei minulla ole varaa maksaa niitä vuokria.
En ole koskaan ollut sossun lukulla enkä asunut vuokralla, ja olen todella epävarma miten voisin selvitä.
Enkä myöskään ole pikaista päätöstä tekemässä, olen nimittäin odottanut mieheni muuttumista jo 14 vuotta. Olen periaatteessa sitä mieltä, että nykyään erotaan liian helposti eli ei tehdä työtä liiton eteen. Nyt kuitenkin oma mitta on täyttynyt.
Sen verran olen miehelleni sanonut (3pv sitten), että aion muuttaa pois, jos vieläkään ei ryyppääminen lopu. Eikä ole loppunut, mies ei ole edes sanonut asiasta mitään. Yritän vain löytää voimat itseni irti riuhtaisemiseen. - rahaton ja köyhä oon minäkin
asumuseroa harkitseva kirjoitti:
Kehoitit keskustelemaan ukon kanssa....entäs kun ukko ei hakkaa, mutta on joka ikinen arki-ilta päissään, samoin viikonloput. Hoitaa kyllä työnsä.
Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on työpaikka, mutta kun olen tässä katsellut vuokra-asuntoa itselleni ja kolmelle lapselleni, enkä ole katsonut kuin 3h k, enkä tarvi saunaa tai hienouksia, niin tiedän, ettei minulla ole varaa maksaa niitä vuokria.
En ole koskaan ollut sossun lukulla enkä asunut vuokralla, ja olen todella epävarma miten voisin selvitä.
Enkä myöskään ole pikaista päätöstä tekemässä, olen nimittäin odottanut mieheni muuttumista jo 14 vuotta. Olen periaatteessa sitä mieltä, että nykyään erotaan liian helposti eli ei tehdä työtä liiton eteen. Nyt kuitenkin oma mitta on täyttynyt.
Sen verran olen miehelleni sanonut (3pv sitten), että aion muuttaa pois, jos vieläkään ei ryyppääminen lopu. Eikä ole loppunut, mies ei ole edes sanonut asiasta mitään. Yritän vain löytää voimat itseni irti riuhtaisemiseen.Katsella alkoholistia, tiedän kun olen sellaisen tytär, ja olen todella surullinen että äitin yritti sietää isääni ylimääräiset 7 vuotta jotta minä en kärsisi erosta, todellisuudessa kärsin siitä että isä oli niinkin kauan kuvioissa mukana.
"Olen periaatteessa sitä mieltä, että nykyään erotaan liian helposti eli ei tehdä työtä liiton eteen."
Tähän vedoten minäkin kommenttini jätin ja nyt pyydän anteeksi sillä enhän voinut tietää tilannettasi.
Uskon että pärjäät kyllä onhan sinulla työpaikka ja todennäköisesti tulet saamaan asumistukea yms. sossun luukkua epäilen sillä tulojen tarvitsee olla todella alhaiset jotta saisit mitään sieltä.
Toivottavasti saat asunnon mahdollisimman nopeasti ja lapsesi ja sinä saatte uuden elämän alkuun paremmin eväin. - asumuseroa harkitseva
rahaton ja köyhä oon minäkin kirjoitti:
Katsella alkoholistia, tiedän kun olen sellaisen tytär, ja olen todella surullinen että äitin yritti sietää isääni ylimääräiset 7 vuotta jotta minä en kärsisi erosta, todellisuudessa kärsin siitä että isä oli niinkin kauan kuvioissa mukana.
"Olen periaatteessa sitä mieltä, että nykyään erotaan liian helposti eli ei tehdä työtä liiton eteen."
Tähän vedoten minäkin kommenttini jätin ja nyt pyydän anteeksi sillä enhän voinut tietää tilannettasi.
Uskon että pärjäät kyllä onhan sinulla työpaikka ja todennäköisesti tulet saamaan asumistukea yms. sossun luukkua epäilen sillä tulojen tarvitsee olla todella alhaiset jotta saisit mitään sieltä.
Toivottavasti saat asunnon mahdollisimman nopeasti ja lapsesi ja sinä saatte uuden elämän alkuun paremmin eväin.Ihan kiva, kun ymmärsit. Kyllä tämä nyt tapahtuu tämän vuoden sisällä. Olisi oikeasti tapahtunut jo n. 4v sitten, mutta tapahtui paljon kaikenlaista, sairastumisia mm., eli elämää ei voi hallita. Lasten takia minäkin olen jatkanut ja jatkanut, tai ainakin itselleni asian niin selittänyt.
- lasten kanssa kotona
eronnut kirjoitti:
sitä että perheen äiti ollut monta vuotta kotona lasten kanssa ja sitten kun tulee ero niin tarvitsee välaikais apua soskusta että pääsee jaloilleen, jouduin itse kokemaan sen ja ei ollut helppoa mennä hakee apua soskusta mutta pakko oli että sai asiat järjestykseen ja aika pian sain työpaikan ja nyt eletään ilman soskua.
Oikeassa olet siinä että jos vai olet lapsiasi itse kotona hoitanut tukeutumatta päivähoitoon, joka muuten ilman valtiontukea maksaisi noin 3 kertaa enemmän kuin nykyään maksaa, niin kovin jää tyhjän päälle.
Lasten hoidosta ei kerry eläke tai ansiosidonnainen saati työkokemus.
Jos kuitenkin on päättänyt antaa lapselleen mahdollisuuden olla kotona koulun alkuun asti (kavereita ei muuten ikinä ole puuttunut) niin sen jälkeen on todella vaikea saada työtä tms. - minä vaan
uns kirjoitti:
Avioerotkin varmasti vähenisivät, jos itse pitäisi kustantaa kaikki menot, nyt nämä leikit usein maksatetaan yhteiskunnalla ja ei muuta kuin uusi rauta tuleen :) ...pian taas yhteiskunta maksaa, kun ei osunutkaan oikeanlainen kumppani...sellaista on meininki Suomessa!!!Kyllähän asia on niin, ettei tässä yhteiskunnassa pärjää kovin pitkälle ilman minkäänlaisia tukia. Meidän tilanne vaatii ehdottomasti tukia ja kaiken maailman avustuksia. Itse teen keikkatyötä, kun ei parempaakaan tunnu näinä aikoina tarjolla olevan ja mieheni sai joululahjaksi lomautuspaperit ja myöhemmin irtisanottiin. Hän haki kouluun toiselle paikkakunnalle (omassa kunnassa kun ei koulutustarjonta vastaa tarpeita) ja joutui hankkimaan itselleen asunnon. Nyt sitten elämme kahdessa asunnossa ja toimeentulon kannalta asumuseron ottaminen on välttämätön ja sitämyöten sitten joudumme hakemaan tahoillamme asumistukea, jotta saamme vuokramme maksettua. Kela ei maksa minulle soviteltua päivärahaa, sillä sen laskentaperiaatteet ovat hieman toisenlaiset, kuin meidän tavallisten tallaajien ja liittoon olen kuulunut niin vähän aikaa, ettei minulla ole vielä oikeutta saada ansiopäivärahaa. Mieheni saa liitolta koulutustuen. Jos asuisimme yhdessä, meillä ei olisi oikeutta minkäänlaiseen asumistukeen liian hyvien tulojen perusteella, kun minun tuloikseni lasketaan (tuntipalkka lisineen * 8) * 21,5 jolloin saadaan tulokseksi summa, jonka olisin voinut tienata, jos olisin kokoaikatyössä. Ja mielummin nostan kyllä puhtaalla omalla tunnolla asumistukea yms, kuin olen sosiaalitoimiston luukulla, sillä minun mielestäni sinne ovat oikeutettuja ne, jotka sitä oikeasti tarvitsevat, sillä kyllähän Suomessakin niitä köyhiä riittää.
- Väestörekisteris eri osoite
Viranomaisten asumistuki papereissa (muistaakseni) voi rastia vain ruudun "asumusero", vaikka asuisi erossa/erillään välien rikkoutumisen vuoksi. Jos ko ruutuun ei laita rastia, niin viranomaiset eivät pidä asumuseroa totena. Avioeropapereita ei siis tarvitse tehdä, paitsi jos asutaan edelleen samassa, yhteisessä osoitteessa.
- sosionomi
olen itsekin samassa tilanteessa ollut. Olen jutellut asiasta monen henkilön kanssa, ja lopputulos on yksinkertainen: mitään avioeroa tai avioeropapereita ei kukaan voi vaatia sinulta missään tilanteessa. Joskus tätä käytetään niin sanotusti esteenä tai hidasteena tietämättömille ihmisille, haettaessa asuntoa tai lapsilisää yms tukia yksinhuoltajalle. älä sorru pelotteluun, vaan vaadi oikeuksiasi, kukaan ei voi sinua velvoittaa mihinkään avioeroprosesseihin vasten tahtoasi. Silti olet asumuserossa olevana oikeutettu asuntoon ja ylimääräisiin lisiin.
- eronnut
Hieman on ouitoa, jos haetaan tukia yms erillään asumisen kustannusten kattamiseksi eikä syynä siis ole ero. Miksi siis erilleen? Jos vaan halutaan kokeilla erillään asumista, on se tietysti ihan OK, mutta ei kai kaikkea yhteiskunnan tarvitse rahoittaa??
- Juristivaimo
etkö nyt tuon vertaa tiedä mistään mitään? minkäikäinen mahdat olla?
avioliitto puretaan avioerolla jossa on puolen vuoden harkinta-aika. asumusero yleensä tarkoittaa tuota harkinta-aikaa, koska silloin aviopari asuu eri osoitteissa.
jos vain haluat miettiä asioita, niin älä kirjoittele virallisiin papereihin mitään sellaista mitä et ymmärrä...- Kokkivaimo
Ehkäpä kysyjä itse ei ole juristi...
Tälläinen "outo" ihminen kun ei kaikkia asioiden kommerruksia voi tietää, niin kysyy ennen kuin tekee!
- minävaantässä
Täytyy asua virallisesti eri osoitteissa,jos hakee tukia, mutta ei minun ainakaan tarvinnut mitään eroa todistella, kun ensin muutimme vain asumuseroon ja vietimme epävirallista harkinta-aikaa. Kyllä sen asumuseron pitäisi riittää. Sitäpaitsi eron saa heti, jos on asunut todistettavasti kaksi vuotta erillään. Toinen vaihtoehto on tuo kahdella hakemuksella ja puolen vuoden harkinta-ajalla hoituva prosessi.
- omakohtaista
Näin on.
Riittää kun asuu eri osoitteissa, ei tarvitse olla avioeropapereita tehtynä. Jossain taholla voivat kyllä edellyttää elatusmaksusopimuksen tekemistä, mutta se ei itselläni ainakaan ollut mikään iso juttu. Asiasta ei ollut riitaa ja täti sosiaalitoimistossa vain kirjoitti sopimuspaperit minimimaksun perusteella ja sitten vaan nimet alle.
Omaa "harkinta-aikaani"on jo kestänyt puolitoista vuotta eikä syytä muihin toimenpiteisiin ole vielä ainakaan ilmennyt.
Sitten vielä sille tyypille joka ihmetteli että eikö pysty itse elättämään perhettään....Ei näitä ratkaisuja aina taloudellisista syistä tehdä, kyllä itselläni olisi ollut paljon halvempaa jäädä samaan osoitteeseen mutta se ei ollutkaan se pointti! Kyllä kolmen lapsen yksinhuoltajalla tiukkaa on vaikka saa kaikki tuetkin.
- JKJ
Jos haluat miettiä teidän yhdessäoloa, laitat paperit käräjäoikeuteen hakeaksesi avioeroa.. puolen vuoden kuluttua (viimeistään vuoden) voit sitten hakea lopullista avioeroa..tätä aikaa kutsutaan harkinta ajaksi, jolloin elätte asumuserossa, eri osoitteissa.
Jos asiat kumminkin selviää tänä harkinta-aikana, et vie käräjäoikeuteen sitä toista avioerohakemusta, ja juttu raukeaa ja pysytte edelleen aviossa.
Olet oikeutettu yksinhuoltaja lisiin heti kun teillä on todistettavasti eri osoitteet.
Lisät ovat, lapsilisää korotusta 30€ per lapsi ja elatustuet ovat miehesi tuloihin sidonnaiset.
Kaverini mies on rekkakuski, ja maksaa tuloistaan kuukaudessa yht 200€ elatustukea kaverilleni..eli määristä en osaa sanoa, paitsi että valtion minimi elatustuki(eli jos miehesi on työtön, eikä voi itsee maksaa sulle, se on n.118e per lapsi kuukaudessa). Toivottavasti apua tästä sulle. - kuin me, että
Laittaa avioeron vireille, ja asuu silti yhdessä. me asuttiin yhdessä ja harkittiin puoli vuotta ja muutettiin eri osoitteisiin vasta sinä päivänä kun virallisesti ero astui voimaan.
Kukin harkitsee tavallaan. :) - uns
Avioero haetaan kahdessa vaiheessa eli sinun on ykkösvaiheessa haettava avioeron harkinta-aikaa, ei varmaankaan asumuseroa, koska me ainakin ex-mieheni kanssa asuttin virallisesti yhdessä eron lopullisesti voimaan astumiseen asti..asumusero kuulostaa jotenkin vanhanaikaiselta ilmaisulta. Harkinta-aika kestää kuusi kuukautta, jonka jälkeen on puoli vuotta aikaa hakea lopullista eroa. Varmaan ovat halunneet nähdä tuon avioerohakemuksesi, jossa ensin siis haet harkinta-aikaa..
- Asumuserossa itsekin!
- Avioeroa haetaan Käräjäoikeudelta, missä on valmiita kaavakkeita. Siinä on aina harkinta-aika 6 kuukautta ja se maksaa 65 euroa, jos hakee harkinta-ajalle jatkoa, se maksaa 45 euroa. Käräjäoikeus sitten ilmoittaa, milloin avioero astuu voimaan. Mutta onhan siinä paljon muutakin, kuten esim. omaisuuden ositus l. jako, lastenhuoltajuus, elatusmaksut yms. Kyllä sitä naimisiin mennään "päätäpahkaa", sitä avioero mahdollisuutta ajattelematta, mutta siittä sitä oppii? Mutta kannattaa aina ensin ottaa asioista selvää asiantuntijoilta?
- Tanttu
todistusta vaaditaan siksi, kun haet jotakin sosiaalista etuutta. ja jos teillä ei ole asumuseroa vireillä, teidän katsotaan olevan aviopari vielä, jolloin puolisosi tulot vaikuttavat hakemaasi tukeen... Asunnon hakemiseen sitä ei käsittääkseni tarvita, riittää kun ilmoitat, että välien rikkoutumisen vuoksi haet asuntoa itsellesi ja lapsille.
T.tanttu- Siia
Kaupungin vuokra-asunnoissa on (ainakin osassa) tulorajat. Eli jos ei ole avioero vireillä, vaikuttaa miehenkin tulot siihen, ylittävätkö tulot nuo rajat ja voiko asuntoa kaupungilta hakea. Lisäksi pisteyttävät hakemukset, laittavat kiireellisyysjärjestykseen. Eroava on käsittääkseni kiireellisempi kuin jos vain haluaa vaihtaa asuntoa isompaan tai pienempään.
- ähpuh
Siia kirjoitti:
Kaupungin vuokra-asunnoissa on (ainakin osassa) tulorajat. Eli jos ei ole avioero vireillä, vaikuttaa miehenkin tulot siihen, ylittävätkö tulot nuo rajat ja voiko asuntoa kaupungilta hakea. Lisäksi pisteyttävät hakemukset, laittavat kiireellisyysjärjestykseen. Eroava on käsittääkseni kiireellisempi kuin jos vain haluaa vaihtaa asuntoa isompaan tai pienempään.
kun itse hain eroa, odottelin kaupungilta sekä paikkaa minne asettua lasten kanssa,että asuntoa.Sosiaalitäti kävi kotona neuvomassa,että älä ihmeessä anna hakata itseäsi, hakeudu turvakotiin, kyllä sinä pärjäät...
Väkivaltainen, pahasti alkoholisoitunut mieheni, joka kärsi siihen aikaan myös mielenterveydellisistä ongelmista,oli heidän mielestään oikea henkilö asumaan lastensa kanssa, koska kaupungilla ei ollut osoittaa vapaata turvakotipaikkaa muualta kuin naapurikaupungin puolelta,tämä paikka oli kaupungille liian kallis ja lapset olivat jo murrosikäisiä ja siis sosiaalitädin mielestä kykeneväisiä huolehtimaan sekä itsestään,että itsemurhalla uhkailevasta ja kerran jo yrittäneestä väkivaltaisesta isästään jolla oli vakava päihdeongelma. Tukikoti,joka vastasi nuorimman lapseni hyvinvoinnista, kävi usean pyyntöni jälkeen katsomassa lasten kotona, onko ruokaa, onko puhdasta vaatetta, onko kaikki edes jotenkuten ok. ja kun lopulta kävivät, ei ollut, mutta koska murkut olivat yli viisitoistavuotiaita, niin kyllä he pärjäisivät...ilman rahaa, vahtien alkkis-isäänsä,koulu meni pieleen , molemmat murkut kunnon masennuksen kourissa ja turvattomina. En ymmärrä, kuinka sosiaalitoimi voi toimia noin, tai lastensuojelu olla niin avuton ja hampaaton lain edessä!
Kun itse olin väkivallan ulottumattomissa, ja halusin asua lasteni kanssa, että heillä ei tällaista uhkaa ei olisi, vetosi sosiaalitantta siihen,että kun nuorin lapsistani on jo kaksitoistavuotias, ja otetaan huostaan, ja minulla on jo asuinpaikka( asuin pienessä yksiössä, erään ystäväni luona turvassa, kaivaten lapsiani ja peläten pahinta), he ovat tehneet kaikkensa, lue: lapsilla on katto päänsä päällä ja itse olen TOISESSA kunnassa,joten se toinen kunta huolehtii sitten minusta ja sitä myöten myös lapsistani. Ei muuten huolehtinut, sillä toinen kunta vetosi siihen,että lähtökuntani on velvollinen lain mukaan hoitamaan tehtäväänsä.. ei hoitanut, siinä olin kahden kunnan välissä, ilman apua)
Näin siis kaupunki pesi kätensä koko sotkusta, ja tulin tulokseen ,että käsitettä sosiaaliviranomainen, sen varsinaisessa merkityksestä ei tosiaankaan ole, onpahan vain ikikulunut vanha tantta, joka tekee omat johtopäätöksensä( lähinnä sen ,miten kaupunki selviää halvimmalla), kirjoittaa raportin,joka vilisee asia/ aika/tapahtumavirheitä , pakottaa toimimattomuudellaan äidin eroon lapsistaan ja yhden lapsistani asumaan tukikotiin moneksi kuukaudeksi,koska sitä peevelin asuntoa ei kaupunki tarjoa. Olin palaverissa, jossa asiaani käsiteltiin, kesto 45 min, ja senkin kuluessa kaksi osanottajaa ilmoitti,etteivät ota kantaa, ja että heillä on kiire ,joten lausunto pöytään ja nimi alle...
Tilanne tuntuu käsittämättömältä, mutta on niin totta kuin olla voi.
Sydämestäni neuvon teitä,jotka harkitsette eroa:
yrittäkää hakea ensin apua kaikkialta muualta, vaikka se vaatisi millaista nöyryyttä,
mikäli asutte pienessä kunnassa, hankkikaa ensin itsellenne asunto, sitten toimeentulo, sitten vasta ero- muuten voi käydä kuten minulle, ei rahaa, ei asuntoa, ei lapsia, ja jatkuva pelko lasten hyvinvoinnista ja siitä, menetänkö heidät sosiaaliviranomaisen välinpitämättömyyden takia väkivaltaiselle isälleen,koska kunta on köyhä, minä olen köyhä, ( kk-tulot 570 E) siis siihen,että pystyin maksamaan itselleni ruuan ja hiukan vuokraa asumisestani, eikä vuokra-asuntoa voinut järjestää, sillä olin miehen alkoholisoitumisen takia menettänyt luottomerkintäni, kun rahaa ei riittänyt sekä laskuihin,että miehen juopotteluun.
Olisi mennyt kuulemma paremmin,jos olisin valehdellut tuloni, ja ilmoittanut tulotiedoikseni muuta kuin sen todellisen tulon, sekä sen, että asun yksin,enkä toisen asunnossa.
elämäni kamalin kokemus,josta en ikinä toivu.
Ymmärrän nyt tosi hyvin näitä äitejä jotka taistelevat lastensa, oikeuden, kohtuuden ja arkijärjen käytön puolesta.. olisihan minulla ollut vaihtoehtoja- palata kotiin mieheni hakattavaksi ja narsistisen mielen oikkuja toteuttamaan...
tämä tapahtui pienessä , suureksi kaupungiksi itseään mainostavassa uudenmaan kunnassa...paljon lapsiperheitä ja hienoa rakennustyyliä, ja kova hinku päästä kiinni äyreihin...
Tuossa ihan Vantaan kupeessa.
Varokaa K:vaa, sillä jos teille joskus elämässä sattuu jotain,jota ette pysty omin avuin hoitamaan, niin ainakaan kunnasta apua ei saa.
Muutto Vantaalle, jota kaikki haukkuvat, toi avun asiaan. Nyt elämä rullaa hyvin eteenpäin. En kusekaan K:valle päin,ikinä!
varmasti myös sostyöntekijä huokaisi helpotuksesta: voi taas jatkaa vanhaan malliin, alkoholisteja,narkkareita, varkaita, muita yksineläjiä, joille riittää,että antaa setelitukon käteen kerran kuussa, ja sanoo,että käymään taas ensi kuussa.
Muuten, kyseinen täti jäi piiiiitkälle sairaslomalle heti juttumme jälkeen.. toivon ,että ei palannut koskaan takaisin toimeensa,vaan että sille paikalle istutetaan joku toinen,joka välittää, osaa ajatella ja ymmärtää.
En yleensä julkisesti hauku ketään, mutta hänelle toivon kihtistä ja kivuliasta loppuelämää!! - dgfg
voi sinnuu tanttu olet näistä asioista pihalla kuin lumiukko.älä viitsi antaa väärää tietoa
- brune-girl
oottekste muutes koskaan mniettiny miltä siltä lapsesta tuntuu kun vanhemmat eroo?
mun omat vanhemmat on eroomassa ja se tuntuu todella pahalle..
tiedän et tää asia ei liity millään tavalla siihen et mitä eroa on avioerolla ja asumuserolla mut silti se koskettaa lasta todella paljon!Ei se avioero ole maailman loppu!Olen itsekkin avioerolapsi.Nyt olen itsekkin eronnut ja pärjännyt ilman yhteiskunnan tukia, se vaatii vaan sisua ja enemmän työtä.kaikkea ei voi saada.
Ja naimissa ei kannata olla pelkän toimeentulon takia, ei todellakaan.- brune-girl
kirsi-l kirjoitti:
Ei se avioero ole maailman loppu!Olen itsekkin avioerolapsi.Nyt olen itsekkin eronnut ja pärjännyt ilman yhteiskunnan tukia, se vaatii vaan sisua ja enemmän työtä.kaikkea ei voi saada.
Ja naimissa ei kannata olla pelkän toimeentulon takia, ei todellakaan.pitääkö sinun/ muiden mielestä lasten tietää eron syytä?
vai onko se vaan vanhamepien asia?
vai kuuluuko se kaikille? - stella
kirsi-l kirjoitti:
Ei se avioero ole maailman loppu!Olen itsekkin avioerolapsi.Nyt olen itsekkin eronnut ja pärjännyt ilman yhteiskunnan tukia, se vaatii vaan sisua ja enemmän työtä.kaikkea ei voi saada.
Ja naimissa ei kannata olla pelkän toimeentulon takia, ei todellakaan.Meille ainakin suositeltiin eroa AINOASTAAN sen takia että tulis rahallisesti paremmin toimeen.Meil viisi pientä lasta ja ukko työtön ja ite äitiyslomalla.
Sosiaali tätit käskee lomalle lasten kans mut ei kuitenkaa maksa sitä,niitten mielestä ois parempi erota niin sais kelasta enempi valuuttaa.
Ettei KUKAAN naimisiin toimeentulon takia mene ja jos menee ni kannattaa käydä eka lääkäril...
On mielestäni aika outoa käytöstä "soppalalta" ja kuitenkin ne on niin oikeessa.
Emme kuitenkaan aijo erota.Sillä me menimme naimisiin rakkaudesta,emme rahasta.
Mutta jos meiltä loppuu rakkaus niin eroamme lasten takia.Sillä lapset ovat viattomia eivätkä saa kärsiä siitä että vanhemmat ovat "sotajalalla"koko ajan.
Vai olenko väärässä? - Eronnut vanhemmistaan
brune-girl kirjoitti:
pitääkö sinun/ muiden mielestä lasten tietää eron syytä?
vai onko se vaan vanhamepien asia?
vai kuuluuko se kaikille?Tottakai lapsille tulee kertoa, sillä voipi olla että lapset syyttelevät itseään vanhempien erosta vaikka syyt aikuisille olisivat päivänselvät.
Mustamaalauskampanjaan ei silti kannata ryhtyä sillä sen jälkeen lapsi miettii että jos isä/äiti oli niin hirveä niin vihaako paikalla oleva vanhempi minuakin siksi että olen toisen lapsi.
Avioero ei lapselle ole ihan niin yksiselitteinen asia kuin lapsille, ja kuten tällä palstalla jossain on mainittu niin voihan lapselle sanoa että isän ja äidin väliltä loppui rakkaus ja ero johtuu siitä
Tietenkin pitää ottaa lapsen ikä huomioon sillä esim 15 vuotias ja 3 vuotias ymmärtävät jo eri tavoin asioita. Tosin kokemuksesta tiedän että 15 vuotiaanakin on todella vaikeaa käsittää miksi vanhemmat eroavat. Varsinkin jos kiistat ja erimielisuudet ovat tapahtuneet lähinna piilossa muilta näkymättömissä.
- epätoivoinenkin..
kertokaa vielä mulle selkeästi miten tämä menee,eli kun on avioliitossa ja haluaa ainakin väliaikaisesti asumuseroon, miettimis aikaa haluaako todella jatkaa yhdessä,mutta ei ole valmis ajattelemaan vielä lopullista avieroa,niin voi hakea omaa asuntoa ilman erohakemusta ja saisi tukia niin että saisi maksettua vuokrankin ja elätettyä itsensä ja lapset kun on vielä kotiäitinä?
- dgfg
aviopuolisot voivat tietenkin asua erillään ilman että pistää avioeroa vireille.jos on todistettavasti asunut 2vuotta erillään saa avioeron ilman harkinta aikaa.sellaista kuin asumus ero ei ole nykyisin
- Mici
dgfg kirjoitti:
aviopuolisot voivat tietenkin asua erillään ilman että pistää avioeroa vireille.jos on todistettavasti asunut 2vuotta erillään saa avioeron ilman harkinta aikaa.sellaista kuin asumus ero ei ole nykyisin
Kyllä sellainen on kuin asumusero. Eli pariskunta haluaa tai toinen haluaa olla erikseen ja miettiä suhteen tilaa, hakemuksiin riittää se, että välirikko saa tuet kyllä jos tarvitaan. Sitten siinä mietitään suhteen tilaa tai toinen miettii jos se lähtee toisesta, jos molemmat tai toinen ei näe kuin vaihtoehto eroamisen niin sitten hakee eroa jos menee se 2-vuotta asumuserossa, saa eron sillä sitten kuten täällä on jo kirjoitettukin.
Asumusero antaa mahdollisuuden molemmille katsoa, että olisiko kuitenkin mahdollisuus avioliitolle ja sen jatkumiselle jne.
Asumusero ei ole välivaihe se on yksi vaihtoehto heti ilman papereita tehdä kuten täällä muutamat ovat kirjoittaneetkin eli selvittää tunteet ja ajatukset, toiset palaavat yhteen toiset hakevat eroa.
Tietysti kaikissa asioissa pitäisi kyllä nähdä useammat vaihtoehdot kuin aina se ero, jota tapahtuu liian usein hyvissäkin liitoissa! - dghg
Mici kirjoitti:
Kyllä sellainen on kuin asumusero. Eli pariskunta haluaa tai toinen haluaa olla erikseen ja miettiä suhteen tilaa, hakemuksiin riittää se, että välirikko saa tuet kyllä jos tarvitaan. Sitten siinä mietitään suhteen tilaa tai toinen miettii jos se lähtee toisesta, jos molemmat tai toinen ei näe kuin vaihtoehto eroamisen niin sitten hakee eroa jos menee se 2-vuotta asumuserossa, saa eron sillä sitten kuten täällä on jo kirjoitettukin.
Asumusero antaa mahdollisuuden molemmille katsoa, että olisiko kuitenkin mahdollisuus avioliitolle ja sen jatkumiselle jne.
Asumusero ei ole välivaihe se on yksi vaihtoehto heti ilman papereita tehdä kuten täällä muutamat ovat kirjoittaneetkin eli selvittää tunteet ja ajatukset, toiset palaavat yhteen toiset hakevat eroa.
Tietysti kaikissa asioissa pitäisi kyllä nähdä useammat vaihtoehdot kuin aina se ero, jota tapahtuu liian usein hyvissäkin liitoissa!aviopuolisot voivat asua erillään.se on oikea termi.asumuseroa ei virallisesti ole eikä sellaista voi siksi mistään virallisesti hakea.
- Mici
dghg kirjoitti:
aviopuolisot voivat asua erillään.se on oikea termi.asumuseroa ei virallisesti ole eikä sellaista voi siksi mistään virallisesti hakea.
Niin ei sitä kukaan varmasti ole edes hakemassa vaan se on eri osoite, eikä kyseessä ole vielä avioeron kannalta mikään vaihe ellei se jatku 2vuotta. Ihan aviopari on asumuserossakin oleva pariskunta, selvittää asioita tai sitten ei, mutta se on mahdollisuus myös puoleen tai toiseen!
- Mici
dghg kirjoitti:
aviopuolisot voivat asua erillään.se on oikea termi.asumuseroa ei virallisesti ole eikä sellaista voi siksi mistään virallisesti hakea.
Niin ei sitä kukaan varmasti ole edes hakemassa vaan se on eri osoite, eikä kyseessä ole vielä avioeron kannalta mikään vaihe ellei se jatku 2vuotta. Ihan aviopari on asumuserossakin oleva pariskunta, selvittää asioita tai sitten ei, mutta se on mahdollisuus myös puoleen tai toiseen!
- dgfh
Mici kirjoitti:
ei se ole saivartelua vaan asioista puhumista niiden oikeilla nimillä.ennen oli mahdollista hakea ns.asumuseroa mutta laki on siltäosin muuttunut.kelalle riittää etuisuuksien maksuun jos ilmoittaa että asuu erillään välirikon vuoksi.mitään asumuseroilmoitusta ei ole olemassakaan.
- Nimetön
dgfh kirjoitti:
ei se ole saivartelua vaan asioista puhumista niiden oikeilla nimillä.ennen oli mahdollista hakea ns.asumuseroa mutta laki on siltäosin muuttunut.kelalle riittää etuisuuksien maksuun jos ilmoittaa että asuu erillään välirikon vuoksi.mitään asumuseroilmoitusta ei ole olemassakaan.
Kyllä kuitenkin se, että näitä toimintoja ketään ei tee tukien tai kelan vuoksi vaan parisuhteen.
Parisuhde on joko pelastettavissa tai sitten ei, mutta asumusero on sellainen vaihtoehto missä ei ole tehty vielä mitään sen radikaalimpaa suhteen purkamiseksi vaan tutkitaan tilannetta eri asunnoista ja hoidetaan mm. lapsia vielä yhdessä yhteishuoltajuudessa tms. toivottavasti.
Toki hyvin yleinen tapa on suoraan laittaa eropaperit ja sitten kaikki vaan revitään palasiksi ja sitten ollaan joko hirveän onnellisia tai sitten ei tai sitten palataan yhteen eli ei allekirjoiteta lopullista eroa ja elämä jatkuu jne.
On sitten kenellä tahansa mikä tilanne niin itse ainakin toivon, että ne mitkä vielä näkevät jotakin vaihtoehtoja niin harkitsisivat asumuseroa eikä suoranaista eroa, koska se voi avartaa molempien näkökulmia asioissa kuin asioissa! - kale.p.
Nimetön kirjoitti:
Kyllä kuitenkin se, että näitä toimintoja ketään ei tee tukien tai kelan vuoksi vaan parisuhteen.
Parisuhde on joko pelastettavissa tai sitten ei, mutta asumusero on sellainen vaihtoehto missä ei ole tehty vielä mitään sen radikaalimpaa suhteen purkamiseksi vaan tutkitaan tilannetta eri asunnoista ja hoidetaan mm. lapsia vielä yhdessä yhteishuoltajuudessa tms. toivottavasti.
Toki hyvin yleinen tapa on suoraan laittaa eropaperit ja sitten kaikki vaan revitään palasiksi ja sitten ollaan joko hirveän onnellisia tai sitten ei tai sitten palataan yhteen eli ei allekirjoiteta lopullista eroa ja elämä jatkuu jne.
On sitten kenellä tahansa mikä tilanne niin itse ainakin toivon, että ne mitkä vielä näkevät jotakin vaihtoehtoja niin harkitsisivat asumuseroa eikä suoranaista eroa, koska se voi avartaa molempien näkökulmia asioissa kuin asioissa!niin sellaista kuin asumusero ei edelleenkään ole olemassakaan.
- Master2007
kale.p. kirjoitti:
niin sellaista kuin asumusero ei edelleenkään ole olemassakaan.
Jos luulet jotakin etkä tiedä hanki apua! ASUMUSERO on kaupungeissa vuokra-asunnoissa myös KELA tuntee asian ja se on eri osoite esim. avioparilla! Se on YKSI VAIHTOEHTO se ei ole juridinen, mutta kuka sitä TÄSSÄ EDES On väittänyt! Miksei ihmiset tajua, no siksi varmasti eroavatkin kun ajattelevat väärällä päällä asioita!
- bdgygdkj
Master2007 kirjoitti:
Jos luulet jotakin etkä tiedä hanki apua! ASUMUSERO on kaupungeissa vuokra-asunnoissa myös KELA tuntee asian ja se on eri osoite esim. avioparilla! Se on YKSI VAIHTOEHTO se ei ole juridinen, mutta kuka sitä TÄSSÄ EDES On väittänyt! Miksei ihmiset tajua, no siksi varmasti eroavatkin kun ajattelevat väärällä päällä asioita!
kela ei tunne sellaista kuin asumusero koska sellaista ei ole.asua voi eri osoitteissa ja siihen voi olla monia eri syitä.
- Etsikää ÄLKÄÄ KEKSIKÖ
bdgygdkj kirjoitti:
kela ei tunne sellaista kuin asumusero koska sellaista ei ole.asua voi eri osoitteissa ja siihen voi olla monia eri syitä.
Nimenomaan KELA mm. lomake LL! tuntee sellaisen Joten OTA SELVÄÄ ÄLÄ KIRJOITA JOS ET TAJUA TAI YMMÄRRÄ MITÄ TEET JA KIRJOITAT!
- v.r
Etsikää ÄLKÄÄ KEKSIKÖ kirjoitti:
Nimenomaan KELA mm. lomake LL! tuntee sellaisen Joten OTA SELVÄÄ ÄLÄ KIRJOITA JOS ET TAJUA TAI YMMÄRRÄ MITÄ TEET JA KIRJOITAT!
asumuseroa ei ole olemassa.joissain kelan papereissa käytetään virheellistä terminologiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824817- 1882178
- 1321822
- 1751445
- 331365
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161361ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201309- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3161077- 781013