Ehdotus kehä 1 liikenteen sujuvoittamiseksi

Anonyymi-ap

Tänään kehä 1 liikenne pysähteli turhaan.
Ei ollut huomattavan paljon liikennettä silloin.

Ehdotus, noudatetaan tieliikennrlakia ja autokoulun oppeja:

Pidetään sen verran väliä edessä ajavaan, että liittyjät mahtuvat liittymään.
Liittyjätkin voivat tulla vähemmän tiiviisti, että liitytäänkin loka toiseen väliin.
Ns vetoketjuperiaate siis.
Edellyttää, että tavoitellaan tavoitenopeutta jo kiihdytyskaistalla ...eli ihan normaalia ajoa.

Kukaan ei hiljennä liittymämutkissa esim. alle 50kmh nopeuteen, niin liikenne pääsee kulkemaan edes sitä nopeutta.
Esim. Kehä1 lännen suunnasta lahden moottoritielle pystyy kyllä ihan hyvin ajamaan rajoituksen mukaista 80kmh, mutta jos nyt yrittäisi uskaltaa pitää edes yli viiden kympin.

Kiihdytyskaistalla haetaan moottoritienopeutta eikä vasta moottoritiellä.

Kameroiden kohdalla ei tarvitse polkea jarrua.
Ajaa vain rajoituksen mukaan tasaisesti.
Vähän ikävää kun jopa 4 sek turvaväli kutistuu pois vaikka nostaisi jalan kokonaan pois polkimelta.

Jos 80kmh pelottaa, niin pysy ainakin pois vasemmanpuoleiselta kaistalta.
Mieluummin älä lähde silloin ajamaan ollenkaan vilkkaaseen aikaan.

17

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parasta kun katselee ylväästi ylempää oman huomattavan arvokkaan auton ratin takaa noita taaperoita.
      Köyhillä on vissiin niin mukavia ne autot että ne ottaa ajan kanssa liikkumisen 😂😂
      Noh, on mullakin pari kuskia ketkä ajaa jos pitää lähteä vähän kauemmas myyntireissulle.
      Ei tarvi oman kortin puolesta pelätä.

      • Anonyymi

        Kehäykköselle mahtuu paljon enemmän liikennettä kuin siellä nyt kulkee. Perusvinkki ruuhkien helpottamiseen on ajaa sillä oikeanpuoleisella kaistalla, jota käytetään nyt lähinnä vain tielle tuloon ja siltä poistumiseen. Tyhmäähän se on pitää "täydellä tiellä" yhtä kaistaa vajaalla käytöllä. Varsinkin, kun se vasemmanpuoleinen kaista on niin turkasen täynnä koko ajan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehäykköselle mahtuu paljon enemmän liikennettä kuin siellä nyt kulkee. Perusvinkki ruuhkien helpottamiseen on ajaa sillä oikeanpuoleisella kaistalla, jota käytetään nyt lähinnä vain tielle tuloon ja siltä poistumiseen. Tyhmäähän se on pitää "täydellä tiellä" yhtä kaistaa vajaalla käytöllä. Varsinkin, kun se vasemmanpuoleinen kaista on niin turkasen täynnä koko ajan...

        Poliisi voisi tarkistaa 60- ja 40-köröttelijöiden ajokunnon.

        Juopot ja kelvottomat pois liikenteestä.


    • Taas yksi ihminen, joka ei juurikaan ymmärrä miten ruuhkat syntyvät. Ylipitkät turvavälit eivät helpota ruuhkia, ne hankaloittavat niitä. Toki jos liikennettä on vähän, voi tuollaista 4+ sekunnin turavaväliä ihan hyvin pitää.

      Minullakin on pari ehdotusta. Ajetaan edes sitä rajoitusnopeutta, eikä toilailla 20 km/h alle rajoituksen. Ei poukkoilla kaistalta toiselle kuvitteellisten hyötyjen tai suunnistusoppaiden takia. Ohitetaan oikealta jos oikea kaista vetää paremmin. Ja ei tietenkään jarruteta tolppiin (ne pitäisi poistaa. Porukka ajelee jo valmiiksi alle rajoituksen ja varmuuden vuoksi jarruttaa tolpan kohdalla)...

      Eli ajetaan ihan niin kuin muuallakin.

      • Anonyymi

        Rotta on taas tullut iloksemme jakamaan noita ylivertaisia oppejaan käyttäytymiseen liikenteessä.


      • Anonyymi

        Isoilla liittymäalueilla liikennevirta pysähtelee, kun ei mahduta liittymään.
        Edes pienet välit poistaisivat ongelman, kun jokaisen eteen pääsisi liittymään yksi auto.

        Ongelmaa pahentaa tarpeeton himmailu.

        Kiihdytyskaistoilla pitäisi kiihdyttää.
        Edessä aukeavan moottoritien ei pitäisi olla liikenteen sumppu.

        Vähän lisää väljyyttä ja vähemmän nopeuden jojoilua, niin liikenne pääsee kulkemaan tasaista nopeutta.
        Liikennemäärät eivät ole niin suuria.
        Ajakaa paremmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isoilla liittymäalueilla liikennevirta pysähtelee, kun ei mahduta liittymään.
        Edes pienet välit poistaisivat ongelman, kun jokaisen eteen pääsisi liittymään yksi auto.

        Ongelmaa pahentaa tarpeeton himmailu.

        Kiihdytyskaistoilla pitäisi kiihdyttää.
        Edessä aukeavan moottoritien ei pitäisi olla liikenteen sumppu.

        Vähän lisää väljyyttä ja vähemmän nopeuden jojoilua, niin liikenne pääsee kulkemaan tasaista nopeutta.
        Liikennemäärät eivät ole niin suuria.
        Ajakaa paremmin.

        Kyllä ne liikennemäärät kehillä ruuhka-aikoina ovat niin suuria, ettei turvavälejä pitämällä voida juuri sujuvuuteen vaikuttaa. Ylipitkät turvavälit varsinkin pienillä nopeuksilla toki heikentävät tilannetta, mutta jos edes se 80 km/h saadaan mittariin, niin 3 sekunnin turvaväli vs. 1 sekunnin turvaväli ei ole niin merkityksellinen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kyllä ne liikennemäärät kehillä ruuhka-aikoina ovat niin suuria, ettei turvavälejä pitämällä voida juuri sujuvuuteen vaikuttaa. Ylipitkät turvavälit varsinkin pienillä nopeuksilla toki heikentävät tilannetta, mutta jos edes se 80 km/h saadaan mittariin, niin 3 sekunnin turvaväli vs. 1 sekunnin turvaväli ei ole niin merkityksellinen.

        Mutta kun ei pidetä väliä ollenkaan.

        Lahden ja porvoon moottoritiet etelään päin yhdistyy ennen kehä 1:stä.

        Pitkä liittymäalue pysähtyy toisinaan kokonaan.
        Puskureissa kiinni ja mummot pelkää mutkia+kiihdytyskaistoja


      • Anonyymi

        Ruuhkat syntyvät siitä, että samassa kohtaa on turhan paljon väkeä liikkeellä yhtä-aikaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kyllä ne liikennemäärät kehillä ruuhka-aikoina ovat niin suuria, ettei turvavälejä pitämällä voida juuri sujuvuuteen vaikuttaa. Ylipitkät turvavälit varsinkin pienillä nopeuksilla toki heikentävät tilannetta, mutta jos edes se 80 km/h saadaan mittariin, niin 3 sekunnin turvaväli vs. 1 sekunnin turvaväli ei ole niin merkityksellinen.

        Kunnon väleihin on takuulla helpompi liittyä ja sujuvoittaa liikennevirtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkat syntyvät siitä, että samassa kohtaa on turhan paljon väkeä liikkeellä yhtä-aikaa.

        Paljon liikennettä, ajovirheet aiheuttat häiriöitä ja onnettomuuksia liikennevirtaan


    • Anonyymi

      Liikenne hidastuu ja pysähtelee tarpeettomasti liittymissä jojoilun ja liian lähellä ajamisen vuoksi.

    • Anonyymi

      Yksi asia mikä Kehä ykkösellä saa liikenteen sekaisin ovat linja-autopysäykit. Ei vältämättä linja-autot vaan niitä pelkäävät autoilijat. Usein näkee kun linja-auto laittaa vilkun vasemmalle ja yrittää liikenteen sekaan että joko saa siitä paniikkikohtauksen ja jarruttaa oikein kunnolla. Jarruttaja ja sitä seuraava ja ehkä vielä muutama onnistuvat hiljentämään mutta sitten joku taaempana jonossa rysäyttää edelläajavaan perään. Peränajokolariin osallistujat eivät edes tiedä mistä haitariliike johtuu. Onnettomuuden varsinainen aiheuttaja ei edes huomaa aiheuttaneesa onnettomuuden. Homma paranisi jos linja-autoilla olisi pitempi kiihdytyskaista ja ihmiset muistaisivat ja tietäisivät että linja -auto ei saa tunkea eteen kun rajoitus on 80 kmh. Ehkä jalan nosto kaasulta pieneksi hetkeksi riittää.

      • Anonyymi

        Jos joku rysähtää toisen perään, on syynä se, että turvaväli edellä ajavaan oli liian lyhyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku rysähtää toisen perään, on syynä se, että turvaväli edellä ajavaan oli liian lyhyt.

        Joku panikoi bussin takia ja vaihtaa kaistaa eteesi, niin silloin sinä olet se joka pitää liian pientä turvaväliä.
        Jos alat hidastamaan nopeutta sen vuoksi olet nopeusjojoilija.


    • Anonyymi

      Nopeuden jatkuva muuttuminen (nopeusjojoilu) aiheuttaa liikenteen tökkimistä ja "haamuaaltoja". Mahdollisimman tasainen nopesu jatkuvasti on sujuvuuden kannalta parasta.

    • Anonyymi
      UUSI

      Edellä ajavan perään ei ole pakko pyrkiä, eikä sitä ei tarvitse saavuttaa. Aja vaan sitä tasaista nopeutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      73
      8114
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      5737
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      44
      3882
    4. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      92
      3652
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      44
      3645
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      60
      3594
    7. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      26
      3236
    8. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      113
      3060
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      57
      2859
    10. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      97
      2833
    Aihe