kryptokaupankäyntiyhtiö kuten Oy tai Tmi?

Moro,

Tavallisen kokopäivätyöni lisäksi olen tänä vuonna tehnyt kryptokauppaa vapaa-ajallani. Aloitin 1 000 eurolla, ja tähän mennessä saldoni on noin 10 000 euroa stablecoineissa. Kysyin Verottajalta kryptotuloistani maksettavasta verosta, ja he kertoivat, että minun on maksettava noin 34 % myyntivoittoveroa, koska kauppani ovat olleet lyhytaikaisia. Tämä vero koskee vain voittoa ja on tuloveron lisäksi.

Huolestuttavaa on, että minua verotetaan futures- ja perpetuals voitoista, mutta en voi vähentää tällaisten kauppojen tappioita. Verottajan mukaan vain spot- ja marginaalitappiot voidaan vähentää. Tämä kuulostaa todella turhauttavalta, koska vipuvaikutteisilla futuureilla on mahdollista ansaita enemmän rahaa, ja useimmat kaupani ovat futuureja. Näiden laskelmien mukaan 10 000 euron saldolla maksan noin 80 % veroa, koska en voi vähentää futuurikaupan tappioita.

Aion siksi perustaa yrityksen kryptokaupankäyntiä varten. Kuulin, että yrityksellä on 20 % kiinteä veroprosentti voitosta, joten jos käyn kauppaa yrityksen kautta, yritystä verotetaan lopullisesta voitosta, josta on vähennetty tappiot ja muut kulut. Voin siis vähentää myös futuurikaupan tappiot, koska ne ovat yrityksen tappioita. Voisitteko neuvoa, olenko tässä ajatuksessa oikeassa?

Kysymykseni on, olisiko parempi perustaa toiminimi vai osakeyhtiö tällaista toimintaa varten? Koska kaupankäynti on vain osa-aikaista, toiminimi kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, mutta toiminimi on sama kuin henkilö itse, enkä luultavasti voi vähentää futuurikaupan tappioita. Vai nouseeko verokantani dramaattisesti, koska työskentelen myös kokopäiväisesti?

Kallistun osakeyhtiön puoleen, koska yritys ja minä henkilönä olisimme erillisiä yksiköitä. En kuitenkaan ymmärrä, miten yksityinen osakeyhtiö toimii käytännössä.

Pitääkö minun palkata itseni työntekijäksi ja maksaa palkkaa osakeyhtiöltä?
Voinko aloittaa kaupankäynnin osakeyhtiön tilillä palkkaamatta itseäni?

Vakituisen työpaikkani palkka riittää kattamaan kuluni, joten minun ei tarvitse nostaa rahaa yrityksestä, jos se tekee voittoa. Voin sijoittaa voitot uudelleen kasvattaakseni yrityksen tasetta. Mutta jos minun on nostettava rahaa hätätilanteessa, miten se toimii?
Pitääkö minun maksaa tuloveroa yrityksestä nostetuista varoista?

Voisiko joku auttaa minua siinä, miten minun pitäisi edetä? Ja missä minun kannattaa käydä ensimmäisenä perustaakseni yrityksen?

Kiitos paljon avustanne!

3

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suosittelen toiminimeä. Toiminimen avulla saat pääomatulot muutettua korkeamman veroasteen ansiotuloiksi ja pääset mahdollisesti maksamaan vielä yrittäjän eläkevakuutusta mikäli potti vielä kasvaa.

Tosiasiassa varsinkaan noilla summilla et hyödy mitään. Oy maksaa tuloksesta 20% veroja, mutta rahat ovat tällöin vasta yrityksen rahoja, ei sinun. Eli nostoista vielä henkilökohtainen verotus päälle. Oy:n kirjanpidosta tulee kuitenkin työtä / kuluja jonkun verran. Tuskin selviät tonnilla vuodessa, jos et tee itse.

• Anonyymi

Ja noilla pohjatiedoilla ekojen vuosien kirjanpito itse tehtynä tulee vielä kalliimmaksi, mutta oppirahat pitää aina maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      228
      3935
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      138
      1404
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      126
      925
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      909
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      890
    8. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      747
    9. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      726
    10. Mara&Esko gaalassa jälleen

Onkohan expariskunta taas tulossa yhdessä punaiselle matolle etuilemaan?? Heillähän on omasta mielestään oikeus, ovat He
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      697
    Aihe