Minne S/S Figaro kadonnut?

- jakkeri

Tietääkö kukaan minne Figaro höyrylaiva on siirtynyt? Hämmästyksekseni huomasin Savonlinnassa taas kerran käydessäni, että laiva on sieltä kadonnut. Tuli jotenkin outo tunne, kun vuosia siellä asustaneena yksi "maamerkki" oli poissa.

59

3938

    Vastaukset

    • Figaron Helsinkiin.

    • Myyty ruotsiin,siellä arvostavat kunnon höyryjä!

      • Eikös se kuiteski helsinkiin menny, lehdet ainaki kerto. Toisaalta en nyt oo lukenu hetkeen.


      • jaaaa kirjoitti:

        Eikös se kuiteski helsinkiin menny, lehdet ainaki kerto. Toisaalta en nyt oo lukenu hetkeen.

        helsinkiin se meni, ikävä kyllä. olisi saanut pysyä savonlinnassa. tilalle tuli se valkoinen "purkki" siinä höyrylaivojen vieressä, muistaakseni sinisellä perässä laivan nimi, mutta kun en muista sitä :/


      • *_* kirjoitti:

        helsinkiin se meni, ikävä kyllä. olisi saanut pysyä savonlinnassa. tilalle tuli se valkoinen "purkki" siinä höyrylaivojen vieressä, muistaakseni sinisellä perässä laivan nimi, mutta kun en muista sitä :/

        on nykyinen m/s juovesi eli entinen M/s KUOPIO!!! Tämänhetkinen olin paikka Tuusniemi ja kyseisellä varustamolla kaksi muutakin alusta.


    • Harmillista tosiaan.

      Mutta kun niiden piti etelässäkin saada edes yksi purkki, joka pysyy pinnalla.

      Oopperoista sen verran, että jos "Figaro" lennätettäisiin Helsinkiin, se muuttuisikin "Lentäväksi Hollantilaiseksi"

      • ...joka klikkailee päivätyökseen erästä linkkiä mikäli hämäläismiehiä pilkataan savolaisella ankaruudella?

        Mikset ole klikannut edellistä viestiäni poistettavaksi?

        Huomaat kai, että siinä selvästikin nälvitään:

        1. Helsingin laivojen kellumiskuntoa

        2. Oopperoita


      • Savonmies kirjoitti:

        ...joka klikkailee päivätyökseen erästä linkkiä mikäli hämäläismiehiä pilkataan savolaisella ankaruudella?

        Mikset ole klikannut edellistä viestiäni poistettavaksi?

        Huomaat kai, että siinä selvästikin nälvitään:

        1. Helsingin laivojen kellumiskuntoa

        2. Oopperoita

        ilmoittaminen ei ole palstahäiriköintiä.keskusteluissa ei saa esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista, jolloin siis epäilen että oopperajuhlat ja laivat ei täällä keskustele


    • S/S Figaro on myyty Helsinkiin 21.6.2005, ja tyhmien omistajien mielestä sitä(Figaroa) ei kannata tuoda sln, josta olen eri mieltä. S/S FIGARO KUULUU SLN:N KAUPUNKIKUVAAN. Terveisin S/S FIGARON Konepäällikkö!!!

      • täällä helsingissähän se köllöttää eikä pääse ees risteilylle jos on pikkasen tuulta...(ei kuulemma oo merikattilaa)
        et eipä hirveesti oo höytyy siitä purkista tääl hkissä et takas vaan sinne slinnaan...


      • ... kirjoitti:

        täällä helsingissähän se köllöttää eikä pääse ees risteilylle jos on pikkasen tuulta...(ei kuulemma oo merikattilaa)
        et eipä hirveesti oo höytyy siitä purkista tääl hkissä et takas vaan sinne slinnaan...

        Figaroon ei tarvitse erikseen mitään merikattilaa...Kaikki takkuilut sen laivan kanssa on johtunut aivan muista seikoista, jotka eivät johdu tuulesta, kipparista eikä konemestarista!!Kun haluat jakaa tietoa kyseisestä laivasta (jonka nimikin muuten muuttuu piakkoin h/a höyryjuho)kipaiseppa vaikka ottamaan selvää asiasta itse Figarolla olevilta ihmisiltä!!!


      • taustailija kirjoitti:

        Figaroon ei tarvitse erikseen mitään merikattilaa...Kaikki takkuilut sen laivan kanssa on johtunut aivan muista seikoista, jotka eivät johdu tuulesta, kipparista eikä konemestarista!!Kun haluat jakaa tietoa kyseisestä laivasta (jonka nimikin muuten muuttuu piakkoin h/a höyryjuho)kipaiseppa vaikka ottamaan selvää asiasta itse Figarolla olevilta ihmisiltä!!!

        näin ne oli sanonut ku tuttavani kävi kyselemässä juhannuksen aikoihin risteilyistä...


      • mut kirjoitti:

        näin ne oli sanonut ku tuttavani kävi kyselemässä juhannuksen aikoihin risteilyistä...

        on taas niitä vaimoni serkkupojan tyttären poikaystävän avovaimon sedältä kuultuja juttuja.Miksi ihmiset eivät itse ota asioista selvää ennenkuin huudellaan!!!Sori kaikki mutta mulla aika faktaa tietoa sen laivan asioista liikoja paljastamatta ja kenenkään yksityisyyttä loukkaamatta.


      • ... kirjoitti:

        täällä helsingissähän se köllöttää eikä pääse ees risteilylle jos on pikkasen tuulta...(ei kuulemma oo merikattilaa)
        et eipä hirveesti oo höytyy siitä purkista tääl hkissä et takas vaan sinne slinnaan...

        Missä päin Helsinkiä Figaro sijaitsee? Voisi käydä katsomassa vanhan kotikaupungin kaunistusta! :) Kiitos etukäteen jo vastauksesta!


      • taustailija kirjoitti:

        on taas niitä vaimoni serkkupojan tyttären poikaystävän avovaimon sedältä kuultuja juttuja.Miksi ihmiset eivät itse ota asioista selvää ennenkuin huudellaan!!!Sori kaikki mutta mulla aika faktaa tietoa sen laivan asioista liikoja paljastamatta ja kenenkään yksityisyyttä loukkaamatta.

        anteeks jos nyt oon loukannu jotain... koska en tiedä mitään mistään yhtään mitään....


      • TKJ kirjoitti:

        Missä päin Helsinkiä Figaro sijaitsee? Voisi käydä katsomassa vanhan kotikaupungin kaunistusta! :) Kiitos etukäteen jo vastauksesta!

        monta kertaa nähnyt figaron helsingissä mut empä kommentoi enempää etttei"taustailija" pahoita mieltää...
        eiköhän se taustailija kerro missä se helvetin purkki siaitseee.....


      • TKJ kirjoitti:

        Missä päin Helsinkiä Figaro sijaitsee? Voisi käydä katsomassa vanhan kotikaupungin kaunistusta! :) Kiitos etukäteen jo vastauksesta!

        on se "saatanan" purkki niin kuin joku sitä kauniisti kutsui, hietalahdessa, länsistamassa.Ja mistäpä minä loukkantunut olisin, asiallista keskustelua käyn, ketään en ole loukannut enkä nälvinyt!! Ilmaisen vain tietoni mitä asiaan liittyen tiedän ja arvostan vanhoja höyrylaivoja niinkuin semmoisen pitääkin joka niistä jotain ymmärtää.Naisihmiseksi ymmärränkin harvinaisen paljon sillä suvussamme on "merimies" verta ja osani olen saanut.


      • ... kirjoitti:

        monta kertaa nähnyt figaron helsingissä mut empä kommentoi enempää etttei"taustailija" pahoita mieltää...
        eiköhän se taustailija kerro missä se helvetin purkki siaitseee.....

        olikin " helvetin" purkki


      • taustailija kirjoitti:

        on se "saatanan" purkki niin kuin joku sitä kauniisti kutsui, hietalahdessa, länsistamassa.Ja mistäpä minä loukkantunut olisin, asiallista keskustelua käyn, ketään en ole loukannut enkä nälvinyt!! Ilmaisen vain tietoni mitä asiaan liittyen tiedän ja arvostan vanhoja höyrylaivoja niinkuin semmoisen pitääkin joka niistä jotain ymmärtää.Naisihmiseksi ymmärränkin harvinaisen paljon sillä suvussamme on "merimies" verta ja osani olen saanut.

        eipä oo figaroo viimeseen viikkoon näkynyt hietalahdessa...
        et kiitti "tasutailija" tiedoista....


      • .... kirjoitti:

        eipä oo figaroo viimeseen viikkoon näkynyt hietalahdessa...
        et kiitti "tasutailija" tiedoista....

        kappas vaan, minnehän se tyyppi joka meillä asuu on sitten mennyt??Pitääpäs soittaa tuleeko millon kotiin.


    • Niinpä tietysti ne on sen menneet myymään. Se vaan kuului niin Savonlinnaan kuin mikään vain voi kuulua. Se Figaron pillien äänikin tuo niin kesän mieleen. Mutta näinhän ne laivat sieltä pikkuhiljaa siirtyy muualle. Ensin lähti se terassina toiminut höyrylaiva ihan siitä pitkänsillan kupeesta ja nyt Figaro. Saas nyt nähdä, että minkä ne seuraavaksi sieltä hävittävät...No täytynee sitten kohottaa muutama lasillinen Figaron muistoksi vaikka pölökkypuarissa sitten Pyhän Olavin päivänä kun taas kerran iloinen Savonlinna kutsuu!

      • laiva oo mihinkään lähtenyt (ainankin juhannuksen jälkeen kävin siinä)
        yks puolituttu pyörittää siiin ravintola toimintaa... uskon kyllä et se on siin viel ens kesänäkin...


      • terassi kirjoitti:

        laiva oo mihinkään lähtenyt (ainankin juhannuksen jälkeen kävin siinä)
        yks puolituttu pyörittää siiin ravintola toimintaa... uskon kyllä et se on siin viel ens kesänäkin...

        on vaan vaihtunut hopeasalmesta suur-saimaaseen ja on nyt saanut nimenkin HILMA.Hopeasalmi risteilee nykyisin lahdessa.


      • taustailija kirjoitti:

        on vaan vaihtunut hopeasalmesta suur-saimaaseen ja on nyt saanut nimenkin HILMA.Hopeasalmi risteilee nykyisin lahdessa.

        Tätä Hopeasalmea just tarkoitinkin, että höyrylaivat häviää. Se Hilimahan on siinä ollu jo useamman vuoden muistaakseni. :-) Mutta hyvä niin!!!


    • Savonlinnan satamaan kun Figaro lähti pois??

    • Olin s/s Figaron kansimiehenä kesinä 1982 ja 1983. Laiva toimi hääautonamme 1990. Vihkiminen tapahtui Olavinlinnan kappelissa ja häävastaanotto oli Rauhalinnassa. Kyseisenä yönä oli täydellinen auringonpimennys.

      Näin laivan Helsingin Hietalahdessa loppukesästä, mutta nyt se ei kuulemma ole siellä enää. Äitini mukaan siinä oli jotain kattilavikaa. Varsinaista merikattilaa laiva tuskin tarvitsee, sillä sehän ON alunperin merilaiva. Ensimmäiseltä nimeltäänhän se oli s/s Nagu, sitten sitä jatkettiin jatkettiin ja se sai nimen s/s Norrkulla. Tässä vaiheessa laiva seilasi Korppoon saaristossa. Sääminkiin tullessaan se oli s/s Saaristo ja sitten s/s Figaro. Sen, että alusta ei rakennettu Saimaalle, näkee mm. keulakannen pituudesta. Sehän on pitempi kuin sisävesilaivoissa yleensä on.

      Mukavaa alkutalvea sinne entiseen kotikaupunkiini

    • möivät hesaan

      • kiitos tiedosta


    • Nyt se näyttää taas olevan Norrkulla.

    • Oliko figaro sama laiva, joka ennen Sääminki ykköstä ja kakkosta toimi yhteysaluksena säämingin saaristossa pihlajavedellä? Silloinen nimi oli Saaristo? Höyrylaiva, polttoaine, puu.
      Itse kuljin siinä lapsena kpotikylän laiturista useita krt savonlinnaan. Kerran kävin luvatta konehuoneessa.
      Muistoja? On, kansimies myi purkkaa ja limua kanttiinista, ja etukannella kulki eläimiä teurastamolle, ja meijerimaidot kulki laivassa, samoin tavaraa saariin kaupungista. olen vuosia sitten löytänyt laivasta sen tiedon, että liikennoisi Figarona suomenlahdella.
      saariston huono puoli oli se ettei voinut murtaa jäätä. Sääminkiä sitten ihmeteltiin faijan kanssa jäällä, kun meni ohi. Sitä kutsuttiin liikanimellä "sillipurkki".

      • Ja lisäys ylläolevan kirjoittajalta. Nykyisinhän esimerkiksi Pietolaan kulkee siltaa pitkin liikenne. Kuinka monta vakituisen asumisen saarta Pihlajavedellä tänä vuonna on? Lapsuudessani rospuuttoaikaan oli saarissa väki jumissa- ja elämisen tapakin toisenlainen. Jäätien ylläpito talvisin lyhensi matkaa kotikylältänikin Savonlinnaan, eli keskustaan- vähintään 40 km.
        Asukkaat ovat vähentyneet kovin. Nykyään jopa kotikylilläni päin on myynnissä sekä isojakin huviloita, että tontteja joille mahtuu valtava "kesämökki".
        Muistot eivät katoa. Mutta elämänmuotona rantaseutu-, ja saaristoasutus on kadonnut. Vakituisille asujille säännöllisellä yhteydellä mantereelle ja kaupunkikeskustaan oli merkitystä.


      • kallioitakin kirjoitti:

        Ja lisäys ylläolevan kirjoittajalta. Nykyisinhän esimerkiksi Pietolaan kulkee siltaa pitkin liikenne. Kuinka monta vakituisen asumisen saarta Pihlajavedellä tänä vuonna on? Lapsuudessani rospuuttoaikaan oli saarissa väki jumissa- ja elämisen tapakin toisenlainen. Jäätien ylläpito talvisin lyhensi matkaa kotikylältänikin Savonlinnaan, eli keskustaan- vähintään 40 km.
        Asukkaat ovat vähentyneet kovin. Nykyään jopa kotikylilläni päin on myynnissä sekä isojakin huviloita, että tontteja joille mahtuu valtava "kesämökki".
        Muistot eivät katoa. Mutta elämänmuotona rantaseutu-, ja saaristoasutus on kadonnut. Vakituisille asujille säännöllisellä yhteydellä mantereelle ja kaupunkikeskustaan oli merkitystä.

        Vai pääsee Pietolaan siltaa pitkin...
        Kyllä siellä taitaa olla *********** lossi....


      • Lossiyhteydet on Pietolaan, Kokonsaareen, Ritosaareen, Laukansaareen, Ahviosaareen, Tuohisaareen, Muhasaareen vai mikä se nyt on mihin Koivukannasta pääsee.
        Kongonsaareen pääsee kapulalossilla.
        Vieläkö puuttuu joku?


    • SSS SIPILÄ tulee savonlinnaan.

    • Figaro on palannut takaisin Savonlinnaan 27.6.2020.

    • Figaro palasi Savonlinnaan oikein rytinällä. Luulisi "kapteenia" hävettävän. Tärkeä juhla ja porukkaa laiturilla ja sitten tekee ammattitaidon puutteen takia alokasmaisen virheen ja täräyttää suoraan laituriin. Mistä noita pätevyyskirjoja on aikoinaan saanut? Riittikö kun tilasi Anttilan postimyynnistä? Nykyään kuljettajankirja ykkösen saa, kun käy merenkulkuoppilaitoksessa tarvittavan kurssin. Ennen sai, kun tentti tutulle merenkuluntarkastajalle. Eli kävi juomassa kupin kahvia tarkastajan kanssa. Kuljettajankirja ykkösellä saa toimia kipparina Punkaharjussa ja Saaristossa, mutta ei Savonlinna-laivassa. Siihen tarvitaan vähän enemmän. Ei paljon, mutta vähän. Eli jos kipparoi Savonlinna-laivaa kuljettajankirja ykkösella, rikkoo lakia.

      • Mitenkkään ison rokaman se laeva tek laeturriin törmätä pässäättäessääsä? Entäs tulko laevvaan mitä kuhmuja? Kuattuilivatko kannella olijat törmmääksessä? Ottiko kaptteen syyt niskolleesa vae yrittikö vierittee vasttuun perämiehelle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkkään ison rokaman se laeva tek laeturriin törmätä pässäättäessääsä? Entäs tulko laevvaan mitä kuhmuja? Kuattuilivatko kannella olijat törmmääksessä? Ottiko kaptteen syyt niskolleesa vae yrittikö vierittee vasttuun perämiehelle?

        Tuo savon vääntäminen täällä vie halun lukea ja kirjoittaa yhtään mitään!!!!!
        Ihan kamalan ruma ja typerä murre!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo savon vääntäminen täällä vie halun lukea ja kirjoittaa yhtään mitään!!!!!
        Ihan kamalan ruma ja typerä murre!!

        Katohhan niät ku joku kielpuol siellä tuassiisa huutelloo:D Määhhän sinnäe vua opettelemmaan tämä aeto ja oekkee savonkiel! Sen sulavamppoo ja ilimasuvoemasemppoo murretta ee Suomemmuasta löövvy! Eekä savolaesten immeisten huumorintajun verosta oo missään:D:D:D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkkään ison rokaman se laeva tek laeturriin törmätä pässäättäessääsä? Entäs tulko laevvaan mitä kuhmuja? Kuattuilivatko kannella olijat törmmääksessä? Ottiko kaptteen syyt niskolleesa vae yrittikö vierittee vasttuun perämiehelle?

        Niin ja kävikö poliisi missä vaiheessa puhalluttamassa kipparin? Se on sama asia, kuin olisi ajanut autolla päin seinää. Kyllä ne silloinkin puhalluttavat, jos sattuvat saamaan kuskin kiinni. Ja mitä tulee itse törmäykseen, niin höyrylaivojen kohdalla sekin on astetta vaarallisempi juttu. Sieltä voi vanhan laivan konehuoneesta joku höyryputki katketa törmäyksen johdosta. Noissa höyrylaivoissa on aina mies konehuoneessa, kun laituriin tullaan. Kyse ei siis ole pelkästään jostain naarmusta, vaan paljon vaarallisemmasta asiasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja kävikö poliisi missä vaiheessa puhalluttamassa kipparin? Se on sama asia, kuin olisi ajanut autolla päin seinää. Kyllä ne silloinkin puhalluttavat, jos sattuvat saamaan kuskin kiinni. Ja mitä tulee itse törmäykseen, niin höyrylaivojen kohdalla sekin on astetta vaarallisempi juttu. Sieltä voi vanhan laivan konehuoneesta joku höyryputki katketa törmäyksen johdosta. Noissa höyrylaivoissa on aina mies konehuoneessa, kun laituriin tullaan. Kyse ei siis ole pelkästään jostain naarmusta, vaan paljon vaarallisemmasta asiasta.

        Janne laivassahan on tapahtunut yksi vakava kahden henkilön kuolemaan johtanut höyrykattila onnettomuus eli olet oikeassa.


    • Ai ajeliko käsienhieroskelija laivan laituria päin? Milloin? Miksi tästä ei ole uutisoitu?

      • Jostain syystä Leinosen "tekemisistä" ei kerrota mitään, jos on tapahtunut jotain ikävää. Muutenkin ihmetyttää Leinosen nostaminen jalustalle. Valitettavasti savonlinnalaiset saavat tuntea sen myöhemmin rahapussissaan. Kaupunki tulee tukemaan varustamoa suurilla summilla, että saadaan se pysymään pinnalla. Leinonen on kyllä kova puhumaan, mutta kun pitäisi näyttää pystyvänsä myös tekohin, asia on toinen. Kumpi on suurempi narsisti. Leinonen vai Tami Tamminen. Kun muut eivät kehu, täytyy kehua itse itseään. Ja kertoa merimiesjuttuja toimittajille.

        Tässä osa eräästä haastattelusta. "Kertoessaan kaikkea laivatekniikkaan liittyvää, Leinonen ohjaa samalla Punkaharjua ja nojaa rennosti ruoriin. Voisi melkein luulla, että sellaisen uniikkikappaleen kipparina oleminen tuntuu aika hyvältä.

        ”Hyvältähän se tuntuu, tulee miehekäs olo! Mitä isompi laiva, sitä miehekkäämpi olo. Kun ajaa Savonlinna-laivaa niin sitähän on jo herra melkein. Näissä laivoissa on vielä isompi merkitys kuin autoissa, koska näitä ei sentään kaikki osaa ajaa,” Leinonen naureskelee."

        Tosiasiassa Leinonen ei saisi edes "ajaa" Savonlinna-laivaa. Hänen pätevyyskirja riittää ainostaan Punkaharjuun, ei Savonlinnaan.

        "”Savonlinna on sen verran iso laiva, ettei sitä ihan kuka vaan uskalla ajaa. Että jos kippareita etsii, niitä ei löydykään ihan noin vaan. Sitä saa sitten minä ajella, ja mielellään ajankin. Se on hyvä laiva,” Leinonen hymyilee."

        Voi taata ja alleviivata, että Savonlinnasta meitä löytyy montakin kipparia, joilla on ihan oikeat paperit ja kyky ajaa Savonlinna-laivaa. Joten se tuosta selittelystä. Haastattelu oli muutenkin täynnä merimiesjuttuja, mutta joku niihinkin uskoo. Vaikka ei kyllä pitäisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä Leinosen "tekemisistä" ei kerrota mitään, jos on tapahtunut jotain ikävää. Muutenkin ihmetyttää Leinosen nostaminen jalustalle. Valitettavasti savonlinnalaiset saavat tuntea sen myöhemmin rahapussissaan. Kaupunki tulee tukemaan varustamoa suurilla summilla, että saadaan se pysymään pinnalla. Leinonen on kyllä kova puhumaan, mutta kun pitäisi näyttää pystyvänsä myös tekohin, asia on toinen. Kumpi on suurempi narsisti. Leinonen vai Tami Tamminen. Kun muut eivät kehu, täytyy kehua itse itseään. Ja kertoa merimiesjuttuja toimittajille.

        Tässä osa eräästä haastattelusta. "Kertoessaan kaikkea laivatekniikkaan liittyvää, Leinonen ohjaa samalla Punkaharjua ja nojaa rennosti ruoriin. Voisi melkein luulla, että sellaisen uniikkikappaleen kipparina oleminen tuntuu aika hyvältä.

        ”Hyvältähän se tuntuu, tulee miehekäs olo! Mitä isompi laiva, sitä miehekkäämpi olo. Kun ajaa Savonlinna-laivaa niin sitähän on jo herra melkein. Näissä laivoissa on vielä isompi merkitys kuin autoissa, koska näitä ei sentään kaikki osaa ajaa,” Leinonen naureskelee."

        Tosiasiassa Leinonen ei saisi edes "ajaa" Savonlinna-laivaa. Hänen pätevyyskirja riittää ainostaan Punkaharjuun, ei Savonlinnaan.

        "”Savonlinna on sen verran iso laiva, ettei sitä ihan kuka vaan uskalla ajaa. Että jos kippareita etsii, niitä ei löydykään ihan noin vaan. Sitä saa sitten minä ajella, ja mielellään ajankin. Se on hyvä laiva,” Leinonen hymyilee."

        Voi taata ja alleviivata, että Savonlinnasta meitä löytyy montakin kipparia, joilla on ihan oikeat paperit ja kyky ajaa Savonlinna-laivaa. Joten se tuosta selittelystä. Haastattelu oli muutenkin täynnä merimiesjuttuja, mutta joku niihinkin uskoo. Vaikka ei kyllä pitäisi.

        Eikö laki siis näytä pätevän savonlinnassa kun on kyse julkisuuden henkilöistä? Miten voi olla mahdollista, että niin vastuullisessa asemassa toimivien piittaamattomuudesta ei puhuta? Kyse on kuitenkin työturvallisuudesta. Savonlinna pilaa jatkuvasti mainettaan antamalla harvoille erityisoikeuksia.

        Jonkin verran paljon kuulunut, että ammattilaiset merimiehet ovat ihmetelleet tämän julkkiskipparin toimia nimenomaan teknisten seikkojen ja laivojen hallinnan puitteissa. Ilmeisesti ihan aiheellisesti jos höyrylaivoja ajellaan päin laitureita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö laki siis näytä pätevän savonlinnassa kun on kyse julkisuuden henkilöistä? Miten voi olla mahdollista, että niin vastuullisessa asemassa toimivien piittaamattomuudesta ei puhuta? Kyse on kuitenkin työturvallisuudesta. Savonlinna pilaa jatkuvasti mainettaan antamalla harvoille erityisoikeuksia.

        Jonkin verran paljon kuulunut, että ammattilaiset merimiehet ovat ihmetelleet tämän julkkiskipparin toimia nimenomaan teknisten seikkojen ja laivojen hallinnan puitteissa. Ilmeisesti ihan aiheellisesti jos höyrylaivoja ajellaan päin laitureita.

        Suurin ongelma asiassa on se, että aikoinaan noita pätevyyskirjoja sai "tilaamalla Anttilan postimyynnistä". Kuljettajankirjan, joka riittää Punkaharju-laivaan, sai tenttimällä merenkuluntarkastajalle osaamistaan. Eli kävi kahvilla. Nykyisin kuljettajankirjan voi suorittaa merenkulkuoppilaitoksissa. Siellä opetus on ammattilaisten käsissä. Mutta ongelmia on silti, kiitos meidän koulu-uudistusten. Nyt voi ja pystyy opiskelemaan merikapteeniksi, vaikka ei olisi nähnyt suolaista vettä muualla kuin äitinsä silmissä. Tai Tallinnan risteilyllä. Suoraan lukiosta opiskelemaan merikapteeniksi, vaikka ei olisi päivääkään työkokemusta alalta. Jossain on vikaa. Ongelma sisävesillä on myös se, että kerran saatu pätevyyskirja on ikuisesti voimassa. Ei tarvitse todistaa osaamistaan mitenkään. Jos kirjan on "tilannut Anttilan postimyynnistä", niin olisiko syytä vaatia noiden kirjojen osalta ainakin jonkinlainen pätevyyskoe, että se kirja olisi voimassa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö laki siis näytä pätevän savonlinnassa kun on kyse julkisuuden henkilöistä? Miten voi olla mahdollista, että niin vastuullisessa asemassa toimivien piittaamattomuudesta ei puhuta? Kyse on kuitenkin työturvallisuudesta. Savonlinna pilaa jatkuvasti mainettaan antamalla harvoille erityisoikeuksia.

        Jonkin verran paljon kuulunut, että ammattilaiset merimiehet ovat ihmetelleet tämän julkkiskipparin toimia nimenomaan teknisten seikkojen ja laivojen hallinnan puitteissa. Ilmeisesti ihan aiheellisesti jos höyrylaivoja ajellaan päin laitureita.

        Lue tämä juttu, siinä sitä on merimiesjuttua ihan tarpeeksi.

        https://visitsavonlinna.fi/historia-seilaa-saimaan-vesilla/



      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Leinosille on hattua nostettava! Aika paljon puuttuisi Savonlinnan kesästä ilman heidän panostaan valkokylkien kanssa.

        Tulet yllättymään vielä. Miksi Leinonen perustaa "liukuhihnalta" uusia varustamotoimintaan tarkoitettuja yhtiötä? Uusin yritys on "Lake Saimaa Steamship Corporation Oy". Miksi uusi yritys, mitä on tapahtunut Vip Cruiselle? Jotenkin vaan tuntuu pahasti siltä, että koko hässäkkä kaatuu vielä veronmaksajien syliin. Savonlinnan kaupunki joutuu maksumieheksi, vähintäänkin tukemaan varustamon toimintaa suurilla summilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulet yllättymään vielä. Miksi Leinonen perustaa "liukuhihnalta" uusia varustamotoimintaan tarkoitettuja yhtiötä? Uusin yritys on "Lake Saimaa Steamship Corporation Oy". Miksi uusi yritys, mitä on tapahtunut Vip Cruiselle? Jotenkin vaan tuntuu pahasti siltä, että koko hässäkkä kaatuu vielä veronmaksajien syliin. Savonlinnan kaupunki joutuu maksumieheksi, vähintäänkin tukemaan varustamon toimintaa suurilla summilla.

        Miksi uusi yritys?
        Sen takia, että jokainen yritys hallinnoi omaa aluetta, niin voittoineen kuin tappioineen.

        Jos vähän viitsisi Googlelta kysyä, niin tajuaisi miski monta yritystä yhden sijaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi uusi yritys?
        Sen takia, että jokainen yritys hallinnoi omaa aluetta, niin voittoineen kuin tappioineen.

        Jos vähän viitsisi Googlelta kysyä, niin tajuaisi miski monta yritystä yhden sijaan.

        Mutta kun kaikki ne hallinnoivat samaa aluetta.


      • Luin twitteristä selityksen sille, miksi laiva törmäsi laituriin. Joku voi sen uskoa, mutta täyttä paskaa se on. Siis se selitys. Jos pitää selittää virhettä, niin keksisivät edes uskottavamman selityksen. Kyllä sen "maakravut" uskovat, mutta ammattilaisille se ei mene läpi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin twitteristä selityksen sille, miksi laiva törmäsi laituriin. Joku voi sen uskoa, mutta täyttä paskaa se on. Siis se selitys. Jos pitää selittää virhettä, niin keksisivät edes uskottavamman selityksen. Kyllä sen "maakravut" uskovat, mutta ammattilaisille se ei mene läpi.

        Asiaa kyllä selitettiin vähintäänkin oudosti. Satamassa ei tuullut juuri lainkaan. Sen voi varmistaa vielä jälkeenpäinkin katsomalla video tulojuhlasta. Esimerkiksi Saaristo-laivan lipusta näkee, ettei ainakaan tuuli ole voinut olla edes tekosyy törmäämiseen. Noita laivoja on tuotu satamaan paljon kovemmalla tuulella ja pienempään tilaan varmasti tuhansia kertoja. Ilman ongelmia. Toinen selitys siitä, että haluttiin varmistaa tila myös muille aluksille on yhtä huono selitys. Satamassa oli neljä laivaa, Saaristo, Punkaharju, Savonlinna ja Paul Wahl. Useiden metrien etäisyydellä toisistaan. Aikoinaan samaan satamaan sopi lauantaisin ilman kolaroitia seitsemän alusta. Kuopioon seilaavat laivat (Kuopio tai Heinävesi), Sinikolmion laivat (Savonlinna, Lappeenranta, Imatra), Joensuu, Punkaharju, Leppävirta II, Saaristo ja vielä Salmetar. Ilman törmäilyjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa kyllä selitettiin vähintäänkin oudosti. Satamassa ei tuullut juuri lainkaan. Sen voi varmistaa vielä jälkeenpäinkin katsomalla video tulojuhlasta. Esimerkiksi Saaristo-laivan lipusta näkee, ettei ainakaan tuuli ole voinut olla edes tekosyy törmäämiseen. Noita laivoja on tuotu satamaan paljon kovemmalla tuulella ja pienempään tilaan varmasti tuhansia kertoja. Ilman ongelmia. Toinen selitys siitä, että haluttiin varmistaa tila myös muille aluksille on yhtä huono selitys. Satamassa oli neljä laivaa, Saaristo, Punkaharju, Savonlinna ja Paul Wahl. Useiden metrien etäisyydellä toisistaan. Aikoinaan samaan satamaan sopi lauantaisin ilman kolaroitia seitsemän alusta. Kuopioon seilaavat laivat (Kuopio tai Heinävesi), Sinikolmion laivat (Savonlinna, Lappeenranta, Imatra), Joensuu, Punkaharju, Leppävirta II, Saaristo ja vielä Salmetar. Ilman törmäilyjä.

        No mistä se sitten johtui? Älkää vihjailko, vaan kertokaa, jos kerran tiedätte!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mistä se sitten johtui? Älkää vihjailko, vaan kertokaa, jos kerran tiedätte!!

        Katso video, siitä se selviää. Kyseessä on yksinkertainen virhe. Alus käytti koneita taaksepäin liian myöhään. Maissa voitaisiin sanoa, että jarrutti liian myöhään. Noissa aluksissa on ns. oikeakätinen potkuri. Se tarkoittaa sitä, että kun käytetään koneita taaksepäin, niin aluksen perä vetää "vasemmalle" ja keula kääntyy "oikealle". Mikäli konetta olisi käytetty taaksepäin aikaisemmin, alus olisi pysähtynyt ennen laituria ja vieläpä niin, että se olisi kääntynyt enemmän laiturinsuuntaisesti. Eli ei olisi törmännyt keulavannas edellä laituriin. Noin toimimalla aluksen "buuki" olisi ottanut laiturin vastaan ja ohjannut keulan oikealle. Simple as that.


    • Tutkittiinko törmäyksen syy vai ei? Entä kapteenin kunto?

      Vanha tosiasia on, että kun jollekin yhdelle ihmiselle annetaan kuva, että hän on tärkeimpiä ihmisiä koko kaupungissa niin se vaikuttaa yksilön mieleen niin, että henkilö alkaa oikeasti kuvitella olevansa messias. Savonlinnassa on kahdesta viiteen jatkuvasti suosittavaa henkilöä jolle on annettu paikallislehden puolueellisten toimittajien toimesta sellainen kuva.

      • Oliko Janne Leinonen edes aluksen kippari, vai ainostaan kipparinpuvussa esiintymässä yleisölle? Itse epäilen jälkimmäistä vaihtoehtoa. Taitaa olla niin, että Mikko Manka toimi kipparina ja Leinonen oli pelkästään esiintymässä kipparinpuku päällään.

        Ihmettelen Itukan toimintaa (uutisointia), kun Ahti-laiva ajoi kivelle satamassa. Kerrottiin vain se, että joutui väistämään toista alusta. Toisen aluksen nimeä ei kerrottu, miksi? Eikä asiasta ole sen jälkeen ollut lehdessä minkäänlaista juttua. Kyseessä oli kuitenkin haveri, jossa olisi voinut käydä huonomminkin. Tilanteesta oli kuvia lehdessä, mutta sitä toista alusta ei näkynyt kuvissa. Ei vaikka sen olisi pitänyt jäädä antamaan apua Ahti-laivalle. Ja ennen kaikkea varmistamaan, ettei Ahti-laivan miehistöllä ja matkustajilla ollut vaaraa.


    • Saaristo (ent. Figaro) aloittaa risteilyt 1.7.2020. Toimiiko aluksen päällikkönä itse Janne Leinonen, vai joku toinen?

    • Oliko Punkaharju osallisena toisen laivan karille ajossa?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia on 2 viikkoa Hangossa Stefun kanssa

      Kertoi ig. Mihis Isbe? Martina ei tytöstä huolehdi. Isbe ollut vain Hangossa Stefun suvulla. Vai hoitaako myös Sofia Isbeä Hangossa? Maralla ei ole
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1988