Olin miettinyt uuden auton hankintaa jo jonkin aikaa, ja Skoda oli listallani, koska niitä kehutaan usein käytännöllisiksi ja kohtuuhintaisiksi. Päätin varata koeajon paikalliselta jälleenmyyjältä ja testata Skoda Octavian, joka on kuulemma merkin lippulaiva. Odotukset olivat kohtuulliset, mutta täytyy sanoa, että koeajo oli melkoinen pettymys. Kerronpa, miksi Skoda ei vakuuttanut – eikä kyllä tule vakuuttamaankaan.Ensinnäkin, jo autoon istuessa fiilis oli jotenkin halpa. Sisusta oli täynnä kovaa muovia, joka natisi sormien alla, kun koskin kojelautaan. Tuntui, kuin olisin istunut 90-luvun halpisautossa, vaikka myyjä hehkutti "modernia muotoilua". Penkit olivat kyllä mukavat, mutta verhoilu näytti siltä, että se kuluu puhki parissa vuodessa. Ei mitään premium-fiilistä, vaikka hinta ei mikään halpiskaan ole.Kun pääsin ajamaan, ongelmat jatkuivat. Moottori, 1.5-litranen bensakone, oli laiska kuin mikä. Kiihtyvyys oli olematonta, ja moottoritielle mentäessä piti oikeasti rukoilla, että auto jaksaisi pysyä liikenteen mukana. Vaihteisto oli myös jotenkin nykivä, etenkin kaupunkiajossa. Myyjä väitti, että se on "normaalia DSG-vaihteistolle", mutta ei se kyllä siltä tuntunut. Olen ajanut muilla merkeillä, joissa automaatti toimii sulavammin.Ohjaus oli toinen murheenkryyni. Se oli jotenkin tunnoton, ja mutkissa auto tuntui raskaalta ja kankealta. Ei mitään ajamisen iloa, vaan pelkkää puurtamista. Lisäksi äänieristys oli surkea – moottorin ääni tunki matkustamoon, ja renkaiden humina oli selkeä jo 80 km/h nopeudessa. Skoda mainostaa olevansa "perheauto", mutta en kyllä haluaisi istua tällaisessa melukopissa pitkillä matkoilla lasten kanssa.Yksi asia, joka ärsytti erityisesti, oli infotainment-järjestelmä. Näyttö oli kyllä iso, mutta käyttöliittymä oli sekava ja hidas. Yritin yhdistää puhelimeni, mutta Bluetooth pätki, ja Apple CarPlay kaatui kahdesti koeajon aikana. Myyjä sanoi, että "uusi päivitys korjaa ongelmat", mutta en minä halua ostaa autoa, joka vaatii korjauksia heti kaupasta lähtiessä!Lopuksi vielä sananen jälleenmyyjästä. Myyjä oli kyllä ystävällinen, mutta tuntui, että hän keskittyi enemmän myyntipuheeseen kuin siihen, että oikeasti kuuntelisi, mitä minä halusin. Kun mainitsin huoleni auton laatuvaikutelmasta, hän vain toisteli, että "Skoda on luotettava ja käytännöllinen". No, ehkä se on luotettava, mutta ei se kyllä vakuuttanut mua yhtään.Koeajon jälkeen olin aika varma, että Skoda ei ole mun juttu. Auto tuntui keskinkertaiselta kaikessa, eikä missään nimessä hintansa arvoiselta. Jos etsii perusautoa, joka vain kuljettaa paikasta toiseen, ehkä Skoda voisi kelvata. Mutta jos haluaa yhtään ajamisen iloa tai laatua, kannattaa katsoa muita merkkejä. Mä ainakin jatkan etsintää – Skoda jäi nyt listan hännille.
Koeajoraportti: Skoda, pettymys ratin takana
Anonyymi-ap
3
95
Vastaukset
- Anonyymi
Kylläpä Toyotan omapoika panostaa jälleen mielikuvitukseensa ja dissaukseen kun kuunvaihde lähenee.
- Anonyymi
älä kelaa vaan skulaa
- andi - - Anonyymi
Sinä se vasta TOLLO olet. Kirjoitat:" Mutta jos haluaa yhtään ajamisen iloa tai laatua jne." Ei kukaan voi olla niin tyhmä että edes menee lähellekään Skoda kauppaa jos on tuommoisia kriteereitä. Tuohan on selvinnyt aikoja sitten vaikkapa Kummelin sketsejä katsellessa jos ei itse ole sitä hokassut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t535520Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo943408Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel453309Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L762487SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral582372Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi751887Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei2991705Anteeksi T
Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa71126Ville Rajainmäki, 25, omaishoitaja
Hän on 65 eläkeikääntyneen avustajana 24/7 Kerrankin omaishoitajaa arvostetaan ja maksetaan asiaankuuluvaa, 3000€, pal231102- 100957