2000 vuotta sitten Mithra oli vapahtaja

Anonyymi-ap

Syntyi 25 joulukuuta
Paimenet todisti

Hänellä oli 12 opetuslasta (aika tuttua) ja muutakin

Jumala, joka syntyy valosta tai neitseellisesti – Mithras syntyi luolassa ja hänen syntymäänsä todistivat paimenet.

Jumala, joka on “maailman valo” – Mithras yhdistettiin voittamattomaan aurinkoon (Sol Invictus).

Yhteinen ateria seuraajien kanssa – Mithras ja hänen opetuslapsensa kuvattiin usein syömässä pyhää ateriaa, leipää ja viiniä

Kuoleman ja uudestisyntymisen teema – oli kultissa tärkeä, koska Mithras edustaa elämän virtaa ja ymboloi kuoleman kautta syntyvää uutta elämää.

Mithrasin seuraajat uskoivat, että hän johdattaa heidät kuoleman jälkeen valoon, ikuiseen valoon.

Sunnuntain pyhittäminen – Mithrasia palvottiin erityisesti “auringon päivänä” (dies solis).

Mithran kultin todisteita yritettiin hävittää , siis patsaita ja kirjallisia kääröjä, siinä onnistumatta.

40

333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juuri noin. Lukeneet ja oppineet tietävät tuon kyllä.

• Anonyymi

Ei käy täysillä tämä aloittaja. Jakaa tätä höpinää ties kuinka monelle palstalle.

• Anonyymi

Niinkö? Mitä itse teet monella palstalla? Meitä muita kiinnostaa.

• Anonyymi

Hyvä aloitus. Vahvistusharha estää uskovaisia kokemasta kognitiivista dissonanssia.

• Anonyymi

"Roomalainen mithralaisuus oli mysteeriuskonto, jonka oppeja ei tunneta tarkasti. Sen uskonharjoittajat eivät kirjoittaneet oppejaan pyhiksi kirjoiksi vaan siirsivät tietonsa suullisesti eteenpäin. Mithralaisuudesta tiedetään, että se oli tarkoitettu ainoastaan miehille.[10] Germaniasta on kuitenkin löytynyt naisten laatimia piirtokirjoituksia Mithralle, joiden perusteella voidaan päätellä, ettei uskonto ollut kaikkialla kielletty naisilta.[5] Monet uskonnon harjoittajista olivat sotilaita, mutta myös kauppiaita, valtion virkamiehiä sekä vapautettuja orjia.[11] Mithralaisuus oli erityisen suosittua yläluokan keskuudessa.[4] Uskonto oli järjestäytynyt vihkimysasteisiin, joita pitkin yksittäinen jäsen saattoi ajan kuluessa edetä yhä syvemmälle mithralaisuuden salaisuuksiin."

Vaikuttaa tuo Mithraan uskominen ja mithralaisuus olleen kuin nykyään vapaamuurarius.
      Salattu, mystinen ja okkultistinen uskonto.
      Myös vapaamuurareihin kuuluu hyvin koulutettuja ihmisiä, vain miehiä hyväksytään jäseniksi ja rituaaleista ei ulkopuolisille kerrota.
      Vasta myöhemmissä asteissa selviää, ketä vapaamuurarit oikeasti palvelevat ja se ei ole Rakkauden Jumala.

• Anonyymi

Kuinka niin? Miksi spämmäät roskaasi ?

• Anonyymi

Mithralaisuuden samankaltaisuuksia kristinuskon kanssa selitettiin kristillisessä Euroopassa pitkään sillä, että mithralaisuus jäljitteli kristinuskoa ja oli ottanut siltä vaikutteita.
      Mithralaisuuden suosiota kristinuskoon verrattuna heikensi salamyhkäisyys ja naisten jättäminen ulkopuolelle. Siitä ei koskaan tullut kovien laajojen piirien uskontoa.

Myytin mukaan Mithra syntyi soihtu kädessään ja veitsi aseistautuneena pyhän virran varrella ja pyhän puun alla, itse maan lapsena. Hän ratsasti pian elämää antavalla kosmisella härällä ja myöhemmin tappoi sen, jonka veri hedelmöitti kaiken kasvillisuuden. Mithran tekemä härän surmaaminen oli suosittu aihe helleenisessä taiteessa ja siitä tuli prototyyppi hedelmällisyyden osoittavalle härän surmaamisrituaalille Mithran kultissa.

• Anonyymi

Kyllä. Kaksi myyttiä, joista se Jeesus myytti on kopioitu Mithra myytistä.

• Anonyymi

Jeesus ei ole myytti eikä taruolento, toisin kuin mithra.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei ole myytti eikä taruolento, toisin kuin mithra.

Juuri Jeesushan on taruhahmo eli myytti. Myytti kopioitiin Mithra myytistä.

• Anonyymi

Jeesus on todellinen, elänyt henkilö, joka kuoli ristillä, mithra on mielikuvitusolento ja satuhahmo.
      Tämän luulisi vähän himmeilläkin valoilla käyvän tietävän.

• Anonyymi

Jeesus on kyllä aikanaan elänyt ihminen, mutta vain ihminen. Sadut hänen jumaluudestaan, ihmeteoista ym. ovat sepitettä. Mithralaisuudesta on kopioitu valtavasti kristinuskoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus on kyllä aikanaan elänyt ihminen, mutta vain ihminen. Sadut hänen jumaluudestaan, ihmeteoista ym. ovat sepitettä. Mithralaisuudesta on kopioitu valtavasti kristinuskoon.

Ei ole mitään sepitettä, vaan useiden todistajien kertomana todettu faktaksi ja kirjoitettu kirjojen kirjaan, joka on kestänyt aikaa jo 2000 vuotta ja tulee kestämään.
        Sepitteeksi Raamattua yrittävät selittää epäuskoiset, jotka tulevat huomaamaan olevansa väärässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole mitään sepitettä, vaan useiden todistajien kertomana todettu faktaksi ja kirjoitettu kirjojen kirjaan, joka on kestänyt aikaa jo 2000 vuotta ja tulee kestämään.
        Sepitteeksi Raamattua yrittävät selittää epäuskoiset, jotka tulevat huomaamaan olevansa väärässä.

Nämä on hyviä, jotka väittää että todisteita on. Sitten kun pyydetään 100 % todisteet Jeesuksesta, niin sitten ei olekaan mitään, mitä esittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä on hyviä, jotka väittää että todisteita on. Sitten kun pyydetään 100 % todisteet Jeesuksesta, niin sitten ei olekaan mitään, mitä esittää.

Etkö osaa itse ottaa asioista selvää?
        Miksi kaikki pitäisi tehdä sinun puolestasi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinullahan se todistustaakka on, ei meillä normaaleilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinullahan se todistustaakka on, ei meillä normaaleilla.

Ei ole taakkaa, sinulla tuntuu olevan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole taakkaa, sinulla tuntuu olevan.

Kyllä se taakka sinulla on, vaikka et sitä ymmärräkään. Nuo typerät väitteesi ovat vain todistus uskovaisten himmeydestä ja hitaasta järjestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska sinä esität väitteitä vailla mitään päätä ja häntää. Sinun pitää myös pystyä todistamaan ne väitteesi tai muuten ne ovat vain sinun leukojen lousketta ja puppua. Ei minun tarvitse mitään tutkia ja todistella, koska en esitä tuollaisia väitteitä, joita sinä esität ja haluat että niihin muut uskovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska sinä esität väitteitä vailla mitään päätä ja häntää. Sinun pitää myös pystyä todistamaan ne väitteesi tai muuten ne ovat vain sinun leukojen lousketta ja puppua. Ei minun tarvitse mitään tutkia ja todistella, koska en esitä tuollaisia väitteitä, joita sinä esität ja haluat että niihin muut uskovat.

Sinä väität että yli 2000 vuotta vanhan kirjan kirjoitukset ovat satuja mutta et pysty antamaan väitteillesi mitään todisteita. Eli kunhan hölötät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä väität että yli 2000 vuotta vanhan kirjan kirjoitukset ovat satuja mutta et pysty antamaan väitteillesi mitään todisteita. Eli kunhan hölötät.

Todistustaakka ei ole minulla. Se on niillä, jotka väittää niitä satuja todeksi. Sinä tässä hölötät ja vääntelet, kun et muuta voi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todistustaakka ei ole minulla. Se on niillä, jotka väittää niitä satuja todeksi. Sinä tässä hölötät ja vääntelet, kun et muuta voi.

Kirjassa on lukuisia todistajia, jotka ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen, luonnollisesti. Mutta kirjan sanoma elää, niinkuin on elänyt jo tuhansia vuosia, jo se todistaa Raamatun ainutlaatuisuudesta.
        Ei ole todistustaakkaa, Raamattu todistaa itse itsestään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjassa on lukuisia todistajia, jotka ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen, luonnollisesti. Mutta kirjan sanoma elää, niinkuin on elänyt jo tuhansia vuosia, jo se todistaa Raamatun ainutlaatuisuudesta.

Juuri sinulla vajaa on todistustaakka raamatustasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se raamattu todista yhtään mitään. Se on satukirja, ei yhtään mitään muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen keksinyt parannuskeinon kaikkiin maailman sairauksiin ja ratkaisun köyhyyteen ja kaikkiin maapallon ongelmiin. Jos et usko minua, niin sinun pitää todistaa väitteeni epätodeksi. Tuollaista on vähäjärkisen uskovaisen logiikka. 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen keksinyt parannuskeinon kaikkiin maailman sairauksiin ja ratkaisun köyhyyteen ja kaikkiin maapallon ongelmiin. Jos et usko minua, niin sinun pitää todistaa väitteeni epätodeksi. Tuollaista on vähäjärkisen uskovaisen logiikka. 😂

Minä löysin avaruudesta elämää ja toisen planeetan, jossa on ihmisiä ja yhtä paljon elämää kuin maapallolla.
        Sanoivat että he syntyivät tyhjästä.
        Jos et usko minua, todista että olen väärässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Uskovaiset ovat vähäjärkisiä

• Anonyymi

AP..PANA 12 LUOLASSA JA SYNTYI SILTI NEITSELLISESTI..MITÄ VITTUA EIKÖ SEISONUT KÄVIKÖ NAAPURI NAIMASSA PAKSUKSI..TODISTA VÄITTEESI PERKELE

• Anonyymi

Hyvä ja ajankohtainen aloitus

• Anonyymi

Pitää paikkansa. Sopii vuodenaikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitää paikkansa. Sopii vuodenaikaan.

Tuo yksi laittoi että on paljon todisteita Jeesuksesta, mutta eipä ole näkynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo yksi laittoi että on paljon todisteita Jeesuksesta, mutta eipä ole näkynyt.

Sen mielestä satukirjan sadut todistavat ne sadut todeksi. 😂😂 Melko säälittävää kehää vetää uskovainen ja tekee itsensä ja kaltaisensa pahasti naurunalaiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen mielestä satukirjan sadut todistavat ne sadut todeksi. 😂😂 Melko säälittävää kehää vetää uskovainen ja tekee itsensä ja kaltaisensa pahasti naurunalaiseksi.

Yleensä jos jossain kirjassa kerrotaan, että jotain tulee tapahtumaan ja sitten se tapahtuu, niin kirja on todistanut, että se mitä kirjassa on kirjoitettu, on totta.
        Eikö ole yksinkertaista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä jos jossain kirjassa kerrotaan, että jotain tulee tapahtumaan ja sitten se tapahtuu, niin kirja on todistanut, että se mitä kirjassa on kirjoitettu, on totta.
        Eikö ole yksinkertaista?

Yhtä yksinkertaista kuin himmeän uskovaisen mieli. Kannattaa opetella sellainen asia kuin lähdekritiikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin vetää, tosi naurunalainen.

• Anonyymi

Taas tehtiin se kristitty naurunalaiseksi.

• Anonyymi

Ei muualla kuin sinun oudossa päässäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei muualla kuin sinun oudossa päässäsi.

Kyllä täällä sinut servattiin taas kerran. Saatiin isolla porukalla hyvät naurut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä täällä sinut servattiin taas kerran. Saatiin isolla porukalla hyvät naurut.

Niin saatiin, oikein makiat naurut.

• Anonyymi

Espoo palstalla vänkääjä servattu. Hyvä niin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      67
      5282
    2. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      30
      2466
    3. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      112
      2228
    4. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      120
      1905
    5. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      15
      1859
    6. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1770
    7. Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa

Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p
      Maailman menoa
      266
      1227
    8. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      53
      1214
    9. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      51
      1104
    10. Kumpi teki aloitteen?

🤗🤗🤗🤗
      Ikävä
      73
      994
    Aihe