Kyllä mull on selkeesti pahaolla, usein. Kyllä mulla on ahdistavia tuntemuksia ja traumaattisia muistoja. Mutten mä niistä mitenkään paini, annan niiden muistojen tulla ja olla, sitten heittelen ne olkapään taakse, muistuttelee menneistä.
Olen voimaton ja jaksamaton, usein. Kipukynnykseni on madaltunut ja aktiivisuuteni vähentynyt. Fyysiset voimat on olleet kortilla jo useamman vuoden, nyt sitten henkisetkin voimavarat tuntuu hupenevan.
Mutt tässä sitä mennään, kohta kuntosalille, rääkkäämään, lihaksia. Toivon että saisin siitä jotain nautintoo, että siitä olis jotain pitkäkestoisempaa iloa. Yritän pitää mieleni kuitenkin suhteeellisen tyytyväisenä, kaikesta huolimatta. Masentavaa, eikötotta?
Kyllä mua masentaa
47
225
Vastaukset
- Anonyymi
Mä en ymmärtänyt mikä ongelma sulla on? Sulla on traumoja mutta ei nähtävästi niin pahoja että niitä pitäis käsitellä. Olet voimataon ja jaksamaton mutta silti sulle löytyy energiaa kuntosalille. Miksi sulla on paha olla jos sun ei tartte traumoja käsitellä. Miksi menet kuntosalille jos et jaksa vaan tekisit jotain kevyempää.
Kiitos kysymyksistäsi :D
....Ongelma:) mun ongelma saattaa olla niin monimuotoinen ja koostua niin monesta eri osasesta, ettei niitä kaikkia saa tähän mitenkään kirjattua, eikä ole varmasti välikskään niitä kaikki tähän listata. Mun traumoja käsitellään mun elämässä aina, traumathan kulkee koko ajan mukana, nostaen päätään ihan oman jaksamisen mukaan, tavallaan mulle trauman käsittelyä on myös se, että keskittyy hetken ajatukseen ja päästää sen poies;) ootko kokeillut ?
Energiaa ei löydy, mutt oon ilmoittautunut ryhmään, josta poissaolot huomioiva ohjaaja moittii sitten . Oisko siinä se yhteisöllisyyden paine;) Kyllä mä yritän aina mahdollisuuksien mukaan saada kuntosalilla kunnollista ohjausta, ettei tartte omin nimiin sähläillä siell=)
Mull on paha olo ihan varmaan >>>masennuksen ahdistuksen ja jaksamattomuuden vuoksi, mutt mä kuvittelen että tässä elämäntilanteessa nämä tuntemukset on ihan Inhimillisiä?? Että näitä tulee kestää ja näiden kanssa tulee selvitä ja elää. Toki keskusteluapu auttaisi varmasti mutt lääkityksen suhteen oon tosi varovainen,
>>>Onnellisuus pilleriä ei ole.- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
....Ongelma:) mun ongelma saattaa olla niin monimuotoinen ja koostua niin monesta eri osasesta, ettei niitä kaikkia saa tähän mitenkään kirjattua, eikä ole varmasti välikskään niitä kaikki tähän listata. Mun traumoja käsitellään mun elämässä aina, traumathan kulkee koko ajan mukana, nostaen päätään ihan oman jaksamisen mukaan, tavallaan mulle trauman käsittelyä on myös se, että keskittyy hetken ajatukseen ja päästää sen poies;) ootko kokeillut ?
Energiaa ei löydy, mutt oon ilmoittautunut ryhmään, josta poissaolot huomioiva ohjaaja moittii sitten . Oisko siinä se yhteisöllisyyden paine;) Kyllä mä yritän aina mahdollisuuksien mukaan saada kuntosalilla kunnollista ohjausta, ettei tartte omin nimiin sähläillä siell=)
Mull on paha olo ihan varmaan >>>masennuksen ahdistuksen ja jaksamattomuuden vuoksi, mutt mä kuvittelen että tässä elämäntilanteessa nämä tuntemukset on ihan Inhimillisiä?? Että näitä tulee kestää ja näiden kanssa tulee selvitä ja elää. Toki keskusteluapu auttaisi varmasti mutt lääkityksen suhteen oon tosi varovainen,
>>>Onnellisuus pilleriä ei ole.Kai saat apua niihin?
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
>>>Onnellisuus pilleriä ei ole.Sinullahan niitä traumoja on? Miksi mun pitäis käsitellä sun traumoja? Olen pahoillani ettet pysty päästää traumoista irti. Se on surulllista että ne seuraa sua joka päivä sun elämässä. Mä en tiedä mitä traumoja ja asioita sulle on tapahtunut että ne on sun arjessa mukana.
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
>>>Onnellisuus pilleriä ei ole.mul on hyvät kokemukset mielenterveyslääkkeistä. Osa täällä sanoo että mt-lääkkeet paha asia, tai on vaarallisia mut toisaalta lääkekeskustelu jakaa mielpitteet kahtia että toinen osa kehua niitä ja toinen osa moitekommentteja.
tahtoopi vain lähttee usein ne keskustelut hieman laukalle.
itte käytän 3 eri lääkettä, yhdestä lääkkeestä oon luopunut. Lisää uusia lääkkeitä en aio hommata ellei ihan pakko. Kolesteroliarvot jos kohoaa niin en siltikään aio hommata kolesterolilääkettä. Paniikkilääkettä syön, samoin risperidonia ja sertramia.
lääkkeiden kanssa ei saa tietääkseni käyttää alkoholia. Alkoholi ja lääkkeet huono yhdistelmä. Anonyymi kirjoitti:
Sinullahan niitä traumoja on? Miksi mun pitäis käsitellä sun traumoja? Olen pahoillani ettet pysty päästää traumoista irti. Se on surulllista että ne seuraa sua joka päivä sun elämässä. Mä en tiedä mitä traumoja ja asioita sulle on tapahtunut että ne on sun arjessa mukana.
Heijjj, miks sä sitten käsittelet mua koko ajan =) Mä en oo pahoillani traumoistani, ne on osa mua, loppuelämäni, oma asiani on miten niitä kohtelen ja miten niissä ryven, miten päästän ne irti :) JOS ei traumoistaan mitään tajua, ne voi vaikuttaa todella haitallisesti. Ne kannattaa ottaa lämpöisesti syliin, silittää hetken ja laskee lentoon =) Heippa!
Anonyymi kirjoitti:
Kai saat apua niihin?
Traumoihin on monenlaista apua =) ja suurin apu on Oma-apu;) käsitys siitä mikä ahdistaa =?) hoitoja on kaikenlaisia, tiedäthän :)
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
Traumoihin on monenlaista apua =) ja suurin apu on Oma-apu;) käsitys siitä mikä ahdistaa =?) hoitoja on kaikenlaisia, tiedäthän :)
No terapiaa jne?
Hei,
Laitan tähän vinkkejä ja linkkejä auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Mainitsit itsekin, että keskusteluavusta voisi olla hyötyä. Kannustan sitä hakemaan!
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma ja to klo 15–21 sekä ti ja ke klo 15-19.
Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Ystävällisin terveisin
MIELI kriisikeskus/Kata- Anonyymi
mul on pennusta asti ollu ihan pysähtynyt mieli . Vakaata muuten on tosin. Mut pysähtynyttä kaikki. Ikäänkuin sisältä olis kuollut , luovuttanut, tuhansina paloina rikki sielu joka ollu tossa tilanteessa käytännössä melkein syntymästä asti.
Traumat, pelot, vihat ja katkeruudet voi periytyä vanhemmilta omaan DNA:han. Isäni veli tapettiin metsään 1974 eikä tappaja saanu vankeutta. Tämä vaikutti isääni kielteisesti ja vieläkin kärsii asiasta vaikka on 75-vuotias.
me ihmiset olemme erilaisia. Se miten toinen kokee ja kestää asiat, toisen kokemukset voi painaa koko elämän loppuun asti.
Täällä kaupungissani on paljon esimerkkejä ihmisistä jotka ei koskaan tehneet päivääkään duunia. Osa oli laitoshoidossa melkein koko ikänsä, osa asusti kaupungilla jossain vuokralla tai palvelukodissa tekemättä päivääkään työtä että heidän silmistä huomas sen tyhjyyden katseen ja sisältä kuolleen tilan (pettyneet silmät).
minullekin on sanottu että minulla on ns pettyneet silmät.
hienoa että jaksat mennä salille" Arvostan! Hienoo!- Anonyymi
Miten sä voit tietää sun kaupungin ihmsistä kun sä et uskalla edes kotiovea avata. Miten sä voit nähdä muita ihmisiä kun sä olet neljän seinän sisällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sä voit tietää sun kaupungin ihmsistä kun sä et uskalla edes kotiovea avata. Miten sä voit nähdä muita ihmisiä kun sä olet neljän seinän sisällä.
kun käyn kauppaostoksilla. Näen entisiä koulututtuja joista osa kuten minä samassa tilanteessa. Ja muistan kun kävin ryhmäterapiaa niin siel oli paljon samanlaisia kuin mä. Yksi menny niin huonoon kuntoon että käyttää rollaattoria. Huomasin kun kaupassa eräs nauroi hänelle selän takana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
isäni tutun naapurissa asuu noin 50 vuotias nainen joka ei päästä ketään talonsa sisälle.
Hän ei ole terveiden kirjoissa vaan eläkkeellä kuten minä. Hän on käynyt aiemmin kaupoissa muttei noin vuoteen ole enää käyny kaupassa.
Tiedän tämän koska isä on kertonut minulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tiiän muun muassa yhden katkeroituneen ja vihaisen miehen joka mua 2 vuotta nuorempi. Kävi samaa koulua ja kävi siellä terapiassa mun kanssa. Ei ota kaupassa kontaktia kehenkään. Myrtynyt ilme, vihainen katse ja yksinäinen . Asuu myös isäni tutun pihapiirissä.
On näitä paljon etten ole yksin ongelmien kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun käyn kauppaostoksilla. Näen entisiä koulututtuja joista osa kuten minä samassa tilanteessa. Ja muistan kun kävin ryhmäterapiaa niin siel oli paljon samanlaisia kuin mä. Yksi menny niin huonoon kuntoon että käyttää rollaattoria. Huomasin kun kaupassa eräs nauroi hänelle selän takana.
Oletko eri ihminen kun eilen kerroit ettet uskalla avata edes ovea jos ovikello soi ja nyt kerrot että käyt kaupassa. Kun eilen toisessa ketjussa joku mies kertoi että hänen isän veli oli tapettu samana vuonna kuin sinun isäsi veli. Ehkä on vaan sattumaa että kahen eri miehen isän veli on tapettu samana vuonna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et siis asu isäsi kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tiiän muun muassa yhden katkeroituneen ja vihaisen miehen joka mua 2 vuotta nuorempi. Kävi samaa koulua ja kävi siellä terapiassa mun kanssa. Ei ota kaupassa kontaktia kehenkään. Myrtynyt ilme, vihainen katse ja yksinäinen . Asuu myös isäni tutun pihapiirissä.
On näitä paljon etten ole yksin ongelmien kanssa.No sehän on sitten hyvä että se tuo tyyneyttä sun elämään kun tiedät että on muitakin. Toihan on hienoa ettet ole yksin asian kaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On näitä paljon etten ole yksin ongelmien kanssa.Eli on sattumaa samanlaisista ongelmista kärsiviä asuu naapurissa ja lähistöllä. Miten ovatkin löytäneet kaikki samalle seudulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no esim tää 50 vuotias nainen josta isäni tuttu kertonu joka asuu hänen naapurissa, ei ole päästänyt koskaan ketään sisälle paitsi siskonsa niin silloinkin kun hänellä oli pientä aktiviteettia kun kävi kaupoissa niin eipä hän koskaan ketään päästänyt sisälle.
siksi kirjoitin tämän vielä kun mä vähän epäilen että suhtaudutte asioihin aina heti siten että "miten voi olla mahdollista että voit käydä kaupassa ja et kuitenkaan sitten päästä ketään talosi sissään"
Mun kaupassakäynnit on sitä etten puhu siellä kellekään mitään että teen vain nopeasti ostokset.
RYhmäterapia-ajoista muistan niitä tuttuja jotka painineet mun kaa samojen ongelmien kanssa , on käyneet myös kaupoissa ja osasta huomaa päälle päin ettei ole terveiden kirjoissa että esim huono hygieniataso, vihainen katse ja pettyneet silmät ja näkee niinku muutenkin ettei oo terveitä. Yhdellä hieman ikäänkuin seonnut katse silmillä. Käyttää nykyään aurinkolaseja ettei ihmiset näe hänen ilmeitä. Maleksia usein isäni tuttavan naapurin ihan lähialueella . Anonyymi kirjoitti:
Eli on sattumaa samanlaisista ongelmista kärsiviä asuu naapurissa ja lähistöllä. Miten ovatkin löytäneet kaikki samalle seudulle.
=) Miten noin kiinnostaa kaikki sivuseikat =) Kiitos osallistumisesta tähän ketjuun! Olet verraton papukaijjjja!
Mä surullisena luen nuorison pössyttely-taipumuksista. Kannabis aiheuttaa tylsämielisyyttä, itsetuhoisuutta ja pakko-oireita, psyykoseja, aivoissa tapahtuu merkittäviä muutoksia. Todella surumielin aattelen että nuoriso käyttää sen tyyppisiä päihteitä. Tosin toi päihdepolitiikka on vaikea osa-alue. mielenterveyden hoidoissa, kun käsitykseni mukaan, ensiksi pitää hoitaa päihdeongelma alta pois, sitten pääsee esim psykiatriseen hoitoon. Ne kun kulkee kuitenkin käsikädessä - kaikki terveyden osaalueet. Psyykkinen - fyysinen- sosiaalinen =) 🌺🌻
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
=) Miten noin kiinnostaa kaikki sivuseikat =) Kiitos osallistumisesta tähän ketjuun! Olet verraton papukaijjjja!
Ei vaan ihmettelen miten voi naapurissa ja samalla seudulla asua samoista ongelmista kärsiviä. Miten olen papukaija . Minä en sanonut pahalla vaan ihmettelin että miten tällänen on mahdollista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli on sattumaa samanlaisista ongelmista kärsiviä asuu naapurissa ja lähistöllä. Miten ovatkin löytäneet kaikki samalle seudulle.
Tukiasuntoja yms saattaa olla samalla seudulla siellä tällä
- Anonyymi
No voi, voi! Traumoja on ihan jokaisella, niitä vaan tulee elämän varrella. Ikäviä asioita sattuu, mutta siitä noustaan ja jatketaan taas. Aika paljon voi ottaa opiksi ikävyyksistä, vaikka ei niille aina mitään voi. Mille ei voi mitään, sen pitää antaa olla!
Ja masennus. Minäkin masennun, kun asioita jää hoitamatta ajallaan tai puutteelisesti. Korjaa laiminlyönnit, niin olo paranee kummasti! Ei siihen kuntosalia tarvita, kuntosali on ajan ja rahan tuhlausta ja masentaa entistä enemmän. Töihin, töihin, koti kuntoon ja harrastuksia sopivasti. Ja vielä terveellistä ravintoa. Elämä maistuu!No - tarkoitukseni ei todellakaan ole valittaa, sääliä ei ainakaan kannata, tuntemattomia!
vaikka tietty valituksen näkökulmasta puhunkin. Elämä on UPS, and Downs :) eiks :D
- Anonyymi
Jos sun traumat ei vaikuta sun olotilaan ja olet väsynyt niin oletko käynyt esim verikokeissa ettei kilpirauhasessa tai rauta-arvoissa ole häikkää,jos sun traumat ei häiritse sun elämää ja osaat heittää ne sivuun.
puhut kuntosalille menosta siihen sävyyn kuin se ei olis mielekästä ja on pakkopullaa.Kuntosali on mulle pakkopullaa, totta =) mutt silti menen sinne, =) Mielekästä tai ei, jotkut asiat on otettava vastaan, silloin kun pystyy ja jaksaa. Vaikkei ne tuntuis helpoilta tai kivoilta.
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
Kuntosali on mulle pakkopullaa, totta =) mutt silti menen sinne, =) Mielekästä tai ei, jotkut asiat on otettava vastaan, silloin kun pystyy ja jaksaa. Vaikkei ne tuntuis helpoilta tai kivoilta.
No jos se on keino lieventää ahdistusta ja masennusta niin sitten se kuntosali on siihen hyvä valinta.
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
Kuntosali on mulle pakkopullaa, totta =) mutt silti menen sinne, =) Mielekästä tai ei, jotkut asiat on otettava vastaan, silloin kun pystyy ja jaksaa. Vaikkei ne tuntuis helpoilta tai kivoilta.
Hienoa että jaksat kuitenkin käydä salilla ja eikö pääsasia ole se hyvä fiilis mikä siitä liikunnasta tulee vaikka se lähteminen ja aloittaminen takkuaa. Huomaa mikä vaikutus liikunnalla on mieleen ja kroppaan.
- Anonyymi
surkuhupaisan naurettavaa lukea näitä kommentteja joissa kyseenalaistavat jotkut meidän ongelmia että tulee semmosia kovistelevia kommentteja.
Tieto puuttuu kokonaan. Kannattaa googlettaa ja hankkia lisää tietoa. Huomaa ettei teillä ole tietoa ihmisten tosi vakavista (sisäisistä) ongelmista. Ei kaikista edes huomaa päälle päin onko terve vaiko sairas.
täällä päin huomaan asioidessa kylillä , kun joistaki huomaa päälle päin että on sairaita ja tiiän että he on sairaita kun on samalla mt-paikalla ollut heidän kanssaan silloin yli 10 vuotta sitten.
isäni tutun naapurustossa asuu yksi mies joka pakenee elämäänsä pyöräilemällä että hän on joku autisti kuulemma jolla ei ole kavereita että täysin yksinäinen sielu että hän päivästä iltaan pyöräilee että isän tuttava kertoi tuon isälleni että oon aika usein törmänny häneen lenkkipolulla että hirvittää katsoa sitä hänen touhua kun laihtuu koko ajan silmissä.
Isän naapurustossa noin 50 vuotias nainen joka ei päästä ketään sisälle. Hän kävi vielä vuos sitten kaupoissa, ei enää. Alkaa mennä häneltä kuulemmat jalat alta.
yhden nuoruuden tutun tiiän joka käyttäny samoja mt-palveluja kuin mää, itseasiassa käytiin samaa luokkaa. Hän on kotona eikä tapaile ketään eikä päästä ketään sisälle. Kiusattu kuten minä.- Anonyymi
Googlettaisin jos tietäis mikä aloittajan trauma on
Anonyymi kirjoitti:
Googlettaisin jos tietäis mikä aloittajan trauma on
Mä sen sijaan kuuklettaisin sun tapauksessa, "uteliaisuus" sanan. Miksi sun pitäs saada tietää, mikä on aloittajan "trauma" - tai muutenkaan, mihin tuolla keskustelun puitteissa puututaan sivuseikkoihin, yksityiskohtiin, Miksi kysymykset on niin helppoja esittää ajattelematta. Kannattaa tutustua ihan yleisesti Traumaan ja traumaterapiaan, jos on kiinnostusta. Jokaisen omakohtainen elämä on kuitenkin henkilökohtaista ja niin uniikkia, että jonkun satunnaisen nettikeskustelijan kysymyksiin vastaaminen ei tunnu relevantilta, tuskin edes mielekkäältä. Mutt ymmärrän, jokaisella on omat tapansa osallistua, vaikka sitten nokkimalla yksityiskohtia.
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
Mä sen sijaan kuuklettaisin sun tapauksessa, "uteliaisuus" sanan. Miksi sun pitäs saada tietää, mikä on aloittajan "trauma" - tai muutenkaan, mihin tuolla keskustelun puitteissa puututaan sivuseikkoihin, yksityiskohtiin, Miksi kysymykset on niin helppoja esittää ajattelematta. Kannattaa tutustua ihan yleisesti Traumaan ja traumaterapiaan, jos on kiinnostusta. Jokaisen omakohtainen elämä on kuitenkin henkilökohtaista ja niin uniikkia, että jonkun satunnaisen nettikeskustelijan kysymyksiin vastaaminen ei tunnu relevantilta, tuskin edes mielekkäältä. Mutt ymmärrän, jokaisella on omat tapansa osallistua, vaikka sitten nokkimalla yksityiskohtia.
Koska tarumoja on erilaisia ja traumoista voi selvitä. Minä olen selvinnyt koulukiusaamistraumoista ja ei ole tarvinnut mennä traumaterapiaan. minä olen käsitellyt ne tapahtumat ja ne eivät vaikuta minun arkeen ja elämään. Sen takia minua kiinnosti mikä trauma seuraa ihmisiä nykyhetkessä josta ei pääse irti.
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
Olen pahoillani kun käsitin että kokemasi traumaa vaikuttaa jaksamiseesi mutta nyt tiedän ettei sillä ole vaikutusta sinun tämän hetkiseen jaksamiseen ja vointiin. Olen pahoillani että yhdistin sinun traumaattiset muistot jaksamiseen ja energiatasoihin.
Anonyymi kirjoitti:
Olen pahoillani kun käsitin että kokemasi traumaa vaikuttaa jaksamiseesi mutta nyt tiedän ettei sillä ole vaikutusta sinun tämän hetkiseen jaksamiseen ja vointiin. Olen pahoillani että yhdistin sinun traumaattiset muistot jaksamiseen ja energiatasoihin.
Tottakai traumaattiset muistot vaikuttaa jaksamiseen. Ihminen on kokonaisuus, ei traumoja niin vain oteta pois kuin luomia. Älä ole pahoillasi siitä, että otat osaa keskusteluihin omalla tavallasi ja omilla tiedoillasi. Ihan turhaa- olla pahoillaan, asioista joista ei oikeesti välitä tippaakaan :D
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
Tottakai traumaattiset muistot vaikuttaa jaksamiseen. Ihminen on kokonaisuus, ei traumoja niin vain oteta pois kuin luomia. Älä ole pahoillasi siitä, että otat osaa keskusteluihin omalla tavallasi ja omilla tiedoillasi. Ihan turhaa- olla pahoillaan, asioista joista ei oikeesti välitä tippaakaan :D
Sinä itse sanoit ettet paini traumojen kanssa ja heittelet ne olkapään yli. Sinulla on trauma jonka kanssa et joudu painimaan. Jos sun ei tartte painia sun trauman kanssa niin asiat ei voi olla niin huonosti koska sun ei tartte jatkuvasti miettiä sitä. Jos traman käsittely ei helpota oloa niin mä en voi auttaa sua .
Anonyymi kirjoitti:
Koska tarumoja on erilaisia ja traumoista voi selvitä. Minä olen selvinnyt koulukiusaamistraumoista ja ei ole tarvinnut mennä traumaterapiaan. minä olen käsitellyt ne tapahtumat ja ne eivät vaikuta minun arkeen ja elämään. Sen takia minua kiinnosti mikä trauma seuraa ihmisiä nykyhetkessä josta ei pääse irti.
Traumoja todella on erilaisia, masennuksia, ahdistuksia on erilaisia. Selviytymiskeinot on erilaisia, terapiat on erilaisia. Käsittely auttaa - toisia erilailla, toisia toisenlailla. Traumaattiset muistot hankaloittaa elämää, mikäli niitä jauhaa koko ajan päässään, antaa niiden mörköillä jatkuvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä itse sanoit ettet paini traumojen kanssa ja heittelet ne olkapään yli. Sinulla on trauma jonka kanssa et joudu painimaan. Jos sun ei tartte painia sun trauman kanssa niin asiat ei voi olla niin huonosti koska sun ei tartte jatkuvasti miettiä sitä. Jos traman käsittely ei helpota oloa niin mä en voi auttaa sua .
traumat ilmenee eri tavoin ihmisillä. Osasta tulee alkoholisteja
- Anonyymi
OutoIintu kirjoitti:
Traumoja todella on erilaisia, masennuksia, ahdistuksia on erilaisia. Selviytymiskeinot on erilaisia, terapiat on erilaisia. Käsittely auttaa - toisia erilailla, toisia toisenlailla. Traumaattiset muistot hankaloittaa elämää, mikäli niitä jauhaa koko ajan päässään, antaa niiden mörköillä jatkuvasti.
no hyvä ettei sulla ne traumat vaivaa koko ajan . Silloin tällöin vaan mietit ja se on sulle ihan ok
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
traumat ilmenee eri tavoin ihmisillä. Osasta tulee alkoholisteja
No sille mä en voi mitään. Mä en voi sille mitään ios se alkoholi ratkaisee heidän murheensa ja ongelmat. ja se nähtävästi auttaa paremmin kuin tapahtumien ja tunteiden käsittely.
- Anonyymi
Onko ADHD?
tää adhd saattaa myös aiheuttaa syvääki masennusta =) mistä sen tietää ! =) Lääkäri antaa diagnoosit, ja ellei sitä ole, on tosi vaikeaa tietää ONKO vai ei :)KÖ !
- Anonyymi
voin kertoa vuosien takkaa yhen jutun facebookista jossa olin käyttäjänä.
siellä eräs persukuntapäättäjä sanoi minulle yksityisessä viestissä suorat sanat (hän oli tuttu nuoruudesta minulle kun äitini kotipaikalla kävi usein kun oltii siellä kun oltii lapsia) että hän eväisi /poistaisi mun eläkkeen kun hän sai tietää että mulle myönnetty eläkepaperit heikon pääkopan takia niin hän oli noin röyhkeä että sanoi suorat sanat yv-viestipaikassa. En tiedä onko kaikki perussuomalaiset tuollaisia mutta ainakin hän on tuollainen. Hän kun sanoi ettei ymmärrä jos annetaan eläke jos on henkisesti sairas että hänen mukaan kai ei ole mahdollista olla sairas sitten.
lähdin pois facebookista. Sehän muutenkin heikkopäisen hermoja kuluttaa jos liikaa viettää aikaa sosiaalisessa mediassa (oon pannut merkille kun omia tuntemuksia tutkaillut) ja yleensä jos paastoaa somesta eikä kato telkkaakaan nii paljoa etrtä viettää aikaa esim hiljaisuudessa tai menee ulos luontoon, se on hyvää lääkettä vastapainox ahdingolle.
vuoskauvet kun oon ollu sosiaalisessa mediassa niin onpa mulle tullut välillä epäinhimillisiä kommentteja kuten tuo edellämainittu esimerkkinä joka esimerkkinä yksi pahimmista mutta on kehoitettu ihan siihen että mun pitäs tappaa itteni ja eräs loi oikein youtubeen kanavan jossa kehoitti tappamaan minut. Silloin suutuin ja otin yhteyttä nettipoliisiin joka poisti hänen kanavan. En ryhtynyt muihin jatkotoimenpiteisii vaikka poliisi ehdotti (ei vain riittäny voima eikä uskallus ja myös pelko persiissä että se tyyppi on joku sekopää pian että tulee ja kostaa jos ryhtyy vastahankaan hänen kaa että eihän niistä kaikista tiiä). - Anonyymi
itke cuh
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset16711013Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti1146242Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi1715591Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..865501Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi1744487Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut784382Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa483989Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät553866Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali233524IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k853120