Liikenteessä kohtaa muita hitaammin ajavia kulkuneuvoja, ns. alinopeutta suhaavia. Minua ei häiritse se, että joku ajaa vaikkapa 80 alueella 70, mutta se ihmetyttää, miksei sitä samaa nopeutta voi jatkaa vaan pitää ajaa epätasaisesti, aiheuttaen häirintää muuta liikennettä kohtaan
Tuon esimerkkiin matemaattisen laskelman ja joku voi korjata, jos teen laskeman väärin. Eli ajatellaan että tiellä on nopeurajoitus 80, ja olen asettanut autoni vakionopeudensäätimeen nopeudeksi 85. Tämä on siis tärkeä huomio, että itse käytän vakionopeudensäädintä, eli se on nyt 100% varma asia, että itse ajan täysin tasaista nopeutta enkä itse muuttele omaa nopeuttani
Eli liikenteessä 500 metrin matka on suhteellisen lyhyt, ja sen etäisyyden näkee helposti eteenpäin, hahmottaen tuolla etäisyydellä olevan muun liikenteen. Jokainen voi käyttää Google mapsia apunaan, jos haluaa omalla asuinseudullaan suoralla tiellä hahmottaa tuon etäisyyden. Oma paikkani on Espoon luukin ulkoilualueen lähistöllä, Vihdintien ja Velskolantien risteyksessä. Kun ajan Helsingin suunnasta kohti Poria, noin 500 metriä ennen Vihdintien ja Velskolantien risteystä on ruskea liikennemerkki jossa lukee "SHG Lakisto 3 km" . Kun on lähestulkoon tuon liikennemerkin näköetäisyydellä, niin siitä on melko tarkkaan 500 metrin matka tuohon mainitsemaani risteykseen
Eli olenko oikeassa, että jos näen edessäni 500 metrin päässä ajoneuvon, ja jos oma nopeuteni vakionopeudensäätimessä on 85, niin jos edessäni olevan auton nopeus on tasan 70, niin tällöin saavutan edessäni 500 metrin päässä olevan ajoneuvon noin 2 minuutissa? Laskelma perustuu siihen, että kävelynopeus on 6 km/h, jolloin kilometri on 10 minuuttia, ja 500 metriä on 5 minuuttia. Kohtaan usein tällaisiä ajoneuvoja edessäni juurikin noin puolen kilometrin etäisyydellä, eikä usein kestä kuin pari minuuttia, kun olen saavuttanut kyseisen ajoneuvon. Maanteillä on usein näitä pitkiä suoria jossa näkee pitkän matkan eteenpäin
Kuten jo alussa sanoin, niin minua ei häiritse se että joku ajaa alinopeutta, vaan minua häiritsee se mitä kyseinen ajoneuvo tekee sen jälkeen kun olen ohittanut sen; aivan oikein, kyseinen ajoneuvo ei jättäydy taakseni 2 minuutin aikana 500 metriä, vaan se alkaa ajamaan perässäni samaa nopeutta. 2 minuuttia= 500 metriä, 4 minuuttia= 1 kilometri. Nämä ovat niitä arvoja, joita ajoneuvon pitäisi jättäytyä taakseni, jos se jatkaisi ajamista samalla nopeudella, kun ajoin 2 minuuttia kyseisen ajoneuvon takana ennen sen ohittamista. Painotan vielä kerran, että itse ajan vakionoeudensäätimen asettamaa tasanopeutta, joka on 85, eli itse en varmasti muuta omaa nopeuttani
Joten jos kohtaatte tällaisia tilanteita, että satutte ajamaan minun perässäni ja teen "turhan ohituksen" edessäni olevasta ajoneuvosta, niin ottakaa kuitenkin faktat tiskiin, että minä en ole se "idiootti" joka teki "turhan ohituksen" vaan kiinnitäkää tarkasti huomiota siihen, että olen saavuttanut edessäni olevan ajoneuvon ajassa 2 minuuttia= 500 metriä
Kiitos ja kumarrus
Tasaisella nopeudella ajamisen vaikeus
49
374
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki nopeuserot, oli sitten yli tai ali, muodostavat haasteita sujuvuuden osalta.
- Anonyymi
... ja nopeuden seilaaminen (nopeusjojoilu) tietenkin sitten vielä päälle.
- Anonyymi
Yleensä se ohitettu alkaa muutaman minuutin jälkeen palaamaam aikaisempaan nopeuteensa, ja jäämään tasaisesti jälkeen.
Poikkeuksena pimeässä ajavat, jotka jäävät roikkumaan siihen taakse. Siinä perässä on helpompi ajaa, kuin yksin keulassa. Hämäräsokeuskaan ei niin haittaa.- Anonyymi
Ei tässäkään tapauksessa, oli ihan Porintien risteykseen asti tasaisesti 20 metrin etäisyydellä perässäni, ja Porintielle on melkein 20 kilometrin matka. Tämä tapahtui ihan valoisaan aamupäivällä klo 10 jälkeen
- Anonyymi
Ei se oikeastaan kiinnosta, mitä se ohitettu tekee ohituksen jälkeen, kunhan ei liimaudu puskuriin roikkumaan.
- Anonyymi
Jos olisi ajanut ennen ohitustani samaa nopeutta mitä ohituksen jälkeen, siinä oltaisiin voitu välttää yksi täysin turha ohitus. Vastaantulevien kaistaa käyttäen ohitukseen sisältyy aina riskejä. Tietenkin se positiivinen asia siinä on, että kun alkaa ohituksen jälkeen ajamaan kanssani samaa nopeutta, niin sillä estetään se että muut eivät joudu tekemään "turhia ohituksia", tietenkin poislukien ne, jotka kaahaavat ylinopeutta. Kyllä yleisesti 15 km/h alinopeus on peruste ohittaa edellä oleva auto, jos mittarissani on 85 niin todellinen nopeus lienee lähellä 80.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olisi ajanut ennen ohitustani samaa nopeutta mitä ohituksen jälkeen, siinä oltaisiin voitu välttää yksi täysin turha ohitus. Vastaantulevien kaistaa käyttäen ohitukseen sisältyy aina riskejä. Tietenkin se positiivinen asia siinä on, että kun alkaa ohituksen jälkeen ajamaan kanssani samaa nopeutta, niin sillä estetään se että muut eivät joudu tekemään "turhia ohituksia", tietenkin poislukien ne, jotka kaahaavat ylinopeutta. Kyllä yleisesti 15 km/h alinopeus on peruste ohittaa edellä oleva auto, jos mittarissani on 85 niin todellinen nopeus lienee lähellä 80.
Ja jos sinä olisit ajanut hänen kanssaan samaa nopeutta, niin siinäkin olisi vältytty turha ohitus. Mikä se ongelma nyt on?
- Anonyymi
Tyypillinen järkiautoilija kihnuttaa 100 rajoitusalueella 75-95 km/h. Osa ajaa vakionopeutta (=vakionopeussäädin), osa ajaa käsikaasulla, jolloin nopeus pumppaa tasamaalla esim. 70-85 ja mäkisessä maastossa 60-110. Ei sellaista kauaa jaksa katsella.
Tyypillinen järkiautoilija (TM) ajaa omasta mielestään aina ja poikkeuksetta Oikeaa Tilannenopeutta, joka on tilanteesta riippuen rajoitus +40...-40 km/h. Jokainen järkiautoilijan edessä oleva on tientukko, johon pitää työntää lisää vauhtia. Jokainen, joka yrittää ohittaa järkkiautoilijan on kaahari ja järkiautoilijalla on kotipoliisin oikeus ja velvolllisuus ehkäistä tarpeeton ohitus kiihdyttämällä tai kiilaamalla.
Eli kun saavutan satasen alueella vaikka 75 km/h kihnuttavan auton, niin 70 % todennäköisydellä kyseessä on järkiautoilija, joka taakse ilmaantuneen auton huomattuaan nostaa nopeuttaan oitis 10-15 km/h ehkäistäkseen tarpeettoman ohituksen. Vaan jos jätän ohittamatta, niin nopeus pian hiipuu 10, 20, jopa 30 km riippuen siitä, kuinka hankala paikka. Kun on vastaantulijoita jatkuvana virtana tai keskikaidetie, missä vain 1 kaista suuntaansa, voi hyvin hidastaa rajoitus -30 nopeuteen. Mutta ohituskaistojen kohdalla pitää kiihdyttää väh. 110 nopeuteen, myös talvirajoituksilla.
Kun rajoitus -5...-30 kihuttaneesta järkiautoilijasta ajaa ohi, tällä alkaa kiire. Ei ole lainkaan harvinaista, että omineen 85 köröttänyt tientukko roikkuu ohituksen jälkeen 2 km ajan 4 m päässä ohittajan takapuskurista (ja nopeutta nyt hitusen päälle 100 km/h) demotakseen, miten tarpeeton se ohitus oli. Siten järkiautoilija nukahtaa uudelleen rattiin ja katoaa parissa minuutissa taustapeilin näkymästä.
Kun järkiautoilija itse ohittaa, ao. ohitus on tarpeellinen ja ohitettavan tulee auttaa hidastamalla, jottei järkiautoilijan tarvitse tuhlata bensaa kiihdytykseen. Näitä "rinnanpysäköijiä" piisaa etenkin moottoritiellä. Vaginat ja Volvon etupäässä. Näillä kuskeilla kestovitutus päällä ja sitä tunnetta yritetään muillekin jakaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos sinä olisit ajanut hänen kanssaan samaa nopeutta, niin siinäkin olisi vältytty turha ohitus. Mikä se ongelma nyt on?
Ongelma on se, että rajoitus on 80, ja ajaisin sitten 70. Siis mittarissa 70, todellinen nopeus pienempi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on se, että rajoitus on 80, ja ajaisin sitten 70. Siis mittarissa 70, todellinen nopeus pienempi
No jos se on ongelma, niin mene ohi. Sinulle tuntuu olevan helpotkin asiat vaikeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos se on ongelma, niin mene ohi. Sinulle tuntuu olevan helpotkin asiat vaikeita.
Se on tientukolle henkilökohtainen loukkaus, kun joku menee ohi. Moisen välttämiseksi on OK tehdä näitä temppuja
- nostetaan omaa nopeutta ennakoivasti 10 km suorilla osuuksilla (jos ei vastaantulijoita) ja 30 km/h ohituskaistojen kohdalla
- kun tientukko peesaa rekkaa, toista tientukkoa tms. pidetään autojen välimatka niin lyhyenä, ettei siihen väliin kukaan pääse... pitää siis ohittaa koko "possujuna" kerralla
- jos tientukko kokee näyryytyksen (joku ohittaa tientukon), niin tientukko oitis nostaa nopeuttaan 15 km/h ja
a) roikuu ohittajan perseessä 2 km verran demotakseen, miten tarpeeton se ohitus oli, kaukovalojen vilkuttelut ja nyrkin puimiset toki kuuluu asiaan, kun joku satasen rajoitusalueella kehtaa ohittaa 90 km/h köröttäneen tientukon
b) kiihdyttää, jottei muutkin tientukon taakseen suurella vaivalla keräämät autot pääse ohi
Tientukon ihannetilanne on, kun tientukko saa saaliikeseen rekan, asuntovaunun vetäjän tms. Tällainen ei helpolla pääse ohi, vaikka tientukko antaisi nopeuden puutua ylämäessä kuuteen kymppiin.
Seähän on selvää, että satasen aluelle kihnuttaminen pidentää matkaan kuluvaa aikaa. Onneksi tietukot voivat paikata tilanteen jatkamalla järkähtämättä samaaa nopeutta myös 80 -rajotusalueilla, teityömaiden ja maaseudun pikkutaajamien 60/50/40 rajoitusten kohdalla. Se on ihan OK, että tientukko ajaa 30 km7h ylinopeutta, koska tientukon nopeus on aina Oikea Tilannenopeus. Tässä kohtaa on myös OK ohitella rajoituksen mukaan ajavia, vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta koukaten.
Tärkeää on päästä jonon keulille, jotta saa kihnuttaa tientukkona ja saa puida nyrkkiä ohittajille, kun rajoitus vaihtuu taas sataseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos se on ongelma, niin mene ohi. Sinulle tuntuu olevan helpotkin asiat vaikeita.
Juurihan tuossa selitin pitkässä viestissä, että ohitin auton. Onko sinulla luetun ymmärtäminen
- Anonyymi
Juu tuohan on ihan harmiton asia.
Mutta kun se hitaampi ajaja lisää vauhtia aina kun tulee ohituspaikka, joko vastaantulevien kaistalta tai ohituskaistalla.
Silloin tämä hitaastiajava kerää julmetun jonon taaksensa sillä nopeuden nostolla blokkaa kaikki ohituspaikat ja pakottaa ylinopeusohituksiin.
Kun tällaisen kuksin pääsee ohi niin välimatka alkaa kasvaa tasaisesti.
En tiedä onko tuollainen nopeuden nosto tahallista vai pelätäänkö ajaa kun esim kaistojen välinen kaide on "lähellä".
Tuossa tapauksessa kuskin tulisi tajuta että ohituskaistalla tulisi päästää se jono ohi.- Anonyymi
Tuo on muuten todella yleistä, tuon muita hitaammin ajavien reaktio, että lisätään sitä vauhtia, ettei edes se yksikään pääse ohi. Jos se nopeusrajoitus on 80 km/t ja letkan vetäjä ajaa 65-70, niin väkisinkin alkaa miettiä, että tekeekö kiusaa? Ei, ei näin. Itse näen tätä touhua joka päivä. Toinen ihmetyksen aihe on sitten näillä toisilla ohittajilla, jotka lähtee ohittamaan 80km/t nopeusrajoituksella samaa vauhtia. Se kestää muuten aika kauan. Voisi nämä ohittajat polkasta vähän sitä kaasua jo oman turvallisuutensakin takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on muuten todella yleistä, tuon muita hitaammin ajavien reaktio, että lisätään sitä vauhtia, ettei edes se yksikään pääse ohi. Jos se nopeusrajoitus on 80 km/t ja letkan vetäjä ajaa 65-70, niin väkisinkin alkaa miettiä, että tekeekö kiusaa? Ei, ei näin. Itse näen tätä touhua joka päivä. Toinen ihmetyksen aihe on sitten näillä toisilla ohittajilla, jotka lähtee ohittamaan 80km/t nopeusrajoituksella samaa vauhtia. Se kestää muuten aika kauan. Voisi nämä ohittajat polkasta vähän sitä kaasua jo oman turvallisuutensakin takia.
Nopeus tippuu ilman havaittavaa syytä, kun jonoutuneessa liikenteessä nopeus alkaa seilata. Taaempana voi vauhti jopa pysähtyä, kun nopeusjojoilu on suurta.
The Simple Solution to Traffic
https://youtu.be/iHzzSao6ypE - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeus tippuu ilman havaittavaa syytä, kun jonoutuneessa liikenteessä nopeus alkaa seilata. Taaempana voi vauhti jopa pysähtyä, kun nopeusjojoilu on suurta.
The Simple Solution to Traffic
https://youtu.be/iHzzSao6ypEHavaittava syy on magnetismi. Tientukon peräpää hylkii muita autoja. Kun taakse ilmaantuu auto, tientukkon nopeus kiihtyy 75-> 90 km/h.
Se magneettikenttä ulottuu myös viereiselle kaistalle, joten moottoritiellä oikealla kaistalla omineen 110 kihnuttanut auto kiihdyttää myös sen 10-15 km/h ,kun vasenta kaistaa ajava auto on takanurkan kohdalla = vasemman sivupeilin näkymässä. Erityisen vahva magneettikenttä on skeidoissa, volkkareissa ja datsuneissa.
Tientukon keula puolestaan pyrkii imeytymään kiinni muihin autoihin. Kun 85 km/h köröttäneen tientukon ohittaa, tientukko tempautuu ohittajan mukaan ja saattaa seuraavat pari km raahatua 100-105 nopeudella vain parin metrin päässä ohittajan takapuskurista. Onneksi kaikki ovat tähän mennessä lopulta pystyneet irtautumaan "hinauksesta" ja saaneet hidastettua takaisin tuttuun ja turvalliseen 80+mittarivirhe päälle, mitä aina ajavat. Rajoituksesta (40...100 km/h) riippumatta.
Rekat ovatkin vaikea pala. Rekka on niin iso, että sen magneettikenttä käytännössä lukitsee hlöauton rinnalleen. Tästä syystä tientukot eivät enää yritäkään ohittaa raskasta kalustoa maantiellä. Ei edes silloin, kun kyseessä on jokin nosturiauto tms. mikä saa ajaa vain 60 km/h.
Moottoritiellä näkee koko ajan tientukkoja, jotka reteästi lähtevät ohittamaan rekkaa, mutta juuttuvat sen rinnalle jopa 5 min ajaksi köröttämään tasatahtiin (85...95 km/h) rekan kanssa. Vasta pitkään pyristeltyään tientukko pääsee irti rekan magneettikentäntä ja kiihdyttää sitten 120+ nopeuteen taakseen kertyneen jonon työntämänä.
Joskus myös näkee sellaista, että moottoritiellä rekan takana tuttua ja turvallista 85 km/h köröttänyt tientykko yllätttäen tempautuu mukaan, kun toinen auto pyyhältää ohi 120-130 km/h. Mahtaa olla pelottavaa kyytiä. Onneksi nämäkin yleensä onnistuvat irtautumaan hinauksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Havaittava syy on magnetismi. Tientukon peräpää hylkii muita autoja. Kun taakse ilmaantuu auto, tientukkon nopeus kiihtyy 75-> 90 km/h.
Se magneettikenttä ulottuu myös viereiselle kaistalle, joten moottoritiellä oikealla kaistalla omineen 110 kihnuttanut auto kiihdyttää myös sen 10-15 km/h ,kun vasenta kaistaa ajava auto on takanurkan kohdalla = vasemman sivupeilin näkymässä. Erityisen vahva magneettikenttä on skeidoissa, volkkareissa ja datsuneissa.
Tientukon keula puolestaan pyrkii imeytymään kiinni muihin autoihin. Kun 85 km/h köröttäneen tientukon ohittaa, tientukko tempautuu ohittajan mukaan ja saattaa seuraavat pari km raahatua 100-105 nopeudella vain parin metrin päässä ohittajan takapuskurista. Onneksi kaikki ovat tähän mennessä lopulta pystyneet irtautumaan "hinauksesta" ja saaneet hidastettua takaisin tuttuun ja turvalliseen 80 mittarivirhe päälle, mitä aina ajavat. Rajoituksesta (40...100 km/h) riippumatta.
Rekat ovatkin vaikea pala. Rekka on niin iso, että sen magneettikenttä käytännössä lukitsee hlöauton rinnalleen. Tästä syystä tientukot eivät enää yritäkään ohittaa raskasta kalustoa maantiellä. Ei edes silloin, kun kyseessä on jokin nosturiauto tms. mikä saa ajaa vain 60 km/h.
Moottoritiellä näkee koko ajan tientukkoja, jotka reteästi lähtevät ohittamaan rekkaa, mutta juuttuvat sen rinnalle jopa 5 min ajaksi köröttämään tasatahtiin (85...95 km/h) rekan kanssa. Vasta pitkään pyristeltyään tientukko pääsee irti rekan magneettikentäntä ja kiihdyttää sitten 120 nopeuteen taakseen kertyneen jonon työntämänä.
Joskus myös näkee sellaista, että moottoritiellä rekan takana tuttua ja turvallista 85 km/h köröttänyt tientykko yllätttäen tempautuu mukaan, kun toinen auto pyyhältää ohi 120-130 km/h. Mahtaa olla pelottavaa kyytiä. Onneksi nämäkin yleensä onnistuvat irtautumaan hinauksesta.Keksi jokin parempi provo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keksi jokin parempi provo.
Ei ole kyse provosta , vaan aivan todellisesta ilmiöstä liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kyse provosta , vaan aivan todellisesta ilmiöstä liikenteessä.
Minusta tuo kuvasi hyvin ongelmaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keksi jokin parempi provo.
Kyllä joku tuolainen tuntuu olevan olemassa.
Aika moni autoilija lisää vauhtia kun välimatka lyhenee ja kun nopeammin ajava sitten ajattelee että löytyipä sitä vauhtia ja hidastaa niin edeessä ajava hidastaa myös.
Kun takana ajava sitten päättää että mennään sitten ohi vaikka ylinopeudella niin se edessä hidasteleva hiihdyttää myös ylinopeuteen ja kun ohittaja pääsee ohi reilulla ylinopeudella jää ohitettava ajelemaan joksikin aikaa ihan takapuskurissa kiinni.
Tätä ilmiötä olen huiputtanut toisinaan, eli kun lähestyy hidastelijaa niin pitää ajaa ihan piennarviivan päällä tai hilkun pientareella ja sitten yllättäen siirtyä ohitustilanteeseen.
Se maaginen voima ei silloin kerkeä imaista ohitettavaa nopeampaan vauhtiin.
Vai onko se kyse siitä suoranaisesta vittuilusta, jokainen voi päätellä itse.
- Anonyymi
Vakionopeudensäädin on näppärä apuväline.
- Anonyymi
Varsinkin jos se on adaptiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin jos se on adaptiivinen.
Adaptiivisuus ei estä nopeusjojoilua. Vakkari jojoilee sitten myös, jos edellä ajavan nopeus seilaa sinne tänne.
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin jos se on adaptiivinen.
Adaptiivinen vakkari lisää jojoilua. Osa malleista jopa jarruttaa mutkissa, yms. idioottimaista...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adaptiivisuus ei estä nopeusjojoilua. Vakkari jojoilee sitten myös, jos edellä ajavan nopeus seilaa sinne tänne.
Ei sen ole tarkoituskaan estää sitä, vaan pitää etäisyys edellä ajavaan sopivana. Jos jojoilu haittaa, niin sitten voi jättää suuremman välin. Usein se jopa kannattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sen ole tarkoituskaan estää sitä, vaan pitää etäisyys edellä ajavaan sopivana. Jos jojoilu haittaa, niin sitten voi jättää suuremman välin. Usein se jopa kannattaa.
Suurempi välimatka toki, mutta myös sen vakinopeuden nopeuden kohdalleen säätäminen, ettei jojoilua niin paljon synny.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurempi välimatka toki, mutta myös sen vakinopeuden nopeuden kohdalleen säätäminen, ettei jojoilua niin paljon synny.
Juu itse säädän nopeuden 110.
Tuolla ajelen sitten aina 40 tietyöalueet kuin 60 alueet.
Myös liikennevalot hoituu tuolla samalla asetuksella kun edessäajava pysähty, itse ei tarvitse koskea kaasuun tai jarruun.
Vakkari seuraa säädetyllä etäisyydellä edessäajavan auton nopeutta aika pirun tarkasti, reagoi myös liikenneympyröihin.
Tosin joskus sekoilevat kun tulkitsevat esteitä tai mutkia tiellä.
Jojoilun aiheuttaa 100% edessä ajava auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu itse säädän nopeuden 110.
Tuolla ajelen sitten aina 40 tietyöalueet kuin 60 alueet.
Myös liikennevalot hoituu tuolla samalla asetuksella kun edessäajava pysähty, itse ei tarvitse koskea kaasuun tai jarruun.
Vakkari seuraa säädetyllä etäisyydellä edessäajavan auton nopeutta aika pirun tarkasti, reagoi myös liikenneympyröihin.
Tosin joskus sekoilevat kun tulkitsevat esteitä tai mutkia tiellä.
Jojoilun aiheuttaa 100% edessä ajava auto.Ja kun säätää sen vakkarin noin 3-4 km/h yli rajoitusnopeuden, niin homma toimii paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurempi välimatka toki, mutta myös sen vakinopeuden nopeuden kohdalleen säätäminen, ettei jojoilua niin paljon synny.
Sehän on hyvin helppoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sen ole tarkoituskaan estää sitä, vaan pitää etäisyys edellä ajavaan sopivana. Jos jojoilu haittaa, niin sitten voi jättää suuremman välin. Usein se jopa kannattaa.
Mitä sitä nyt jojoilun takia pitäisi väliä tarvetta suuremmaksi kasvattaa, kun voihan sen jojoilijan ohittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitä nyt jojoilun takia pitäisi väliä tarvetta suuremmaksi kasvattaa, kun voihan sen jojoilijan ohittaa.
Se on toinen vaihtoehto. Joillain vaan tuntuu olevan sellainen näkemys, että adaptiivinen vakionopeudensäädin aiheuttaa jojoilua eikä sitä voi välttää.
- Anonyymi
Käyttämällä vakionopeudensäädintä voi varmistaa, ettei aiheuta haitariliikettä takana olevalle muulle liikenteelle. Itselläni on säädettynä aina plus 5 km/h yli rajoituksen, esim. 80 alueella säädän 85. Sitten kun takana oleva auto löytää kilometrin tarkkuudella kanssani saman nopeuden, matkata voi kymmenien tai jopa satojen kilometrien matkan ilman, että kenenkään tarvitsee koskea kaasun tai jarruun
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on toinen vaihtoehto. Joillain vaan tuntuu olevan sellainen näkemys, että adaptiivinen vakionopeudensäädin aiheuttaa jojoilua eikä sitä voi välttää.
Jos sitä ei osaa käyttää, niin noin saattaa olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sitä ei osaa käyttää, niin noin saattaa olla.
En kyllä keksi, miten sitä voisi käyttää väärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä keksi, miten sitä voisi käyttää väärin.
Aivan, se säätää vauhdin edellä ajavan mukaan, eli vauhdin soutamiseen on syynä silloin edellä ajava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, se säätää vauhdin edellä ajavan mukaan, eli vauhdin soutamiseen on syynä silloin edellä ajava.
Eikä se pakota ajamaan niin lähellä edellä ajavaa, että se reagoisi edellä ajavan nopeuden vaihteluun.
- Anonyymi
Vakionopeussäätimen pitäisi olla sellainen, johon pystyy itse asettamaan nopeuden.
VAGinoissa on ilmeisesti vain 1 tehtaalla asetettu nopeus. Siksi näiden pitää moottoritiellä lähteä ohittamaan 0,5 km/h nopeuserolla, jolloin henkilöautonkin ohitus kestää pari minuuttia.
VAGinoissa ei ilmeisesti toimi sekään, että kiihdytetään painamalla kaasua. VAGinakuski kun lähtee ohittamaan rekkaa, niin ensi töiseen hän kytkee vakionopeussäätimen pois päältä. Jolloin auton nopeus saman tien hidastuu 120 -> 80 km/h. Hups, no, sitten VAGinakuski hyyyyvin hitaasti ja varovasti alkaa painamaan kaasua ja vagina aloittaa kiihdytyksen, joka on yhtä kiihkeä kuin maalin kuivumisen katselu; 81..... 82...... 83.... Parin minuutin ponnistelun jälkeen nopeutta on jo 95...100 km/h ja VAGina hiljalleen hivuttautuu rekasta ohi. Tällöin voi päästää huokauksen, palata omalle kaistalleen ja kytkeä vakionopeussäätimen takaisin päälle. Jolloin auton keula nousee sen äkillisesti kiihdyttäessä 105-> 120 km/h.
Se onkin hyvä ja tarpeellinen liike. Ei kerkiä koko 10 auton jono, jonka VAGinakuski keräsi taakseen, ohi ennen kuin VAGinakuski suorittaa rinnanpysäköinin seuraavan rekan rinnalle.
- Anonyymi
Toyotalla on vaikeaa ajaa tasaista vauhtia, sillä niiden kulku on kovin kaistaa hakevaa ja kun kuskit ovat pääosin vaareja ja muoreja, niin eivät osaa käyttää cruisea jos sellaista edes autossa on ja kun muistikin jo pätkii, niin ei aina muista hetken päästä mikä oli rajoitus ja sitten vauhti alas ettei vaan tule sakkoja.
- Anonyymi
Yhtä helppoa, kuin muillakin merkeillä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä helppoa, kuin muillakin merkeillä on.
No miksi Toyotan vauhti soutaa aina ja varmasti? Onko se pelkästään kuskin osaamattomuutta? Veikkaan, että siinä on mukana myös auton huojuva meno ja kovat äänet jotka ohjaa kuskia tahattomasti ja tiedostamatta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi Toyotan vauhti soutaa aina ja varmasti? Onko se pelkästään kuskin osaamattomuutta? Veikkaan, että siinä on mukana myös auton huojuva meno ja kovat äänet jotka ohjaa kuskia tahattomasti ja tiedostamatta?
Vika on useimmiten ratin ja penkin välissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vika on useimmiten ratin ja penkin välissä.
Toyotan kohdalla useimmiten molemmissa.
- Anonyymi
Toyotalla on helppoa kun nopeuden muutokset kuulee ja tuntee niin ettei tarvitse edes mittaria vilkuilla jatkuvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotalla on helppoa kun nopeuden muutokset kuulee ja tuntee niin ettei tarvitse edes mittaria vilkuilla jatkuvasti.
Minulla Folkkarilla auto huolehtii rajoitusten lukemisesta ja säätämisestä oikeaksi. Elllei sitten tule Toyota eteen, jota se alkaa seuraamaan oikealla välillä sen ajamalla nopeudella. Sillloin pitää puuttua siihen, ja sopivalla kohdalla polkaista kaasua, ja mennä ohi, ja matka jatkuu taas rajoitusten puitteissa.
- Anonyymi
Ajokokeessa on jotain pielessä, kun tuollaisillaon ajokortti.
Mamujen rahalla ostetut ajokortit ymmärrän.- Anonyymi
Ajokokeessa tutkitaan oppilaan kyky selvitä liikenteestä ja että osaa soveltaa oppimansa säännöt. Auton hallinta varmistetaan myös. Kun saa ajoluvan, niin silloin vasta oikeasti ajotaidon oppiminen alkaa.
- Anonyymi
Pitääkö sitä kiinnittää huomiota muiden ajonopeuksiin? Keskity omaan ajoon, älä muiden, pääset helpommalla henkisesti!
- Anonyymi
Teillä tientukoilla tuntuu huomio keskittyvän siihen, että "minusta ette perkele mene ohi".
Ajonpeus vaihtelee ihan randomisti rajoitus -40....+30, mutta ohi ei silti saa mennä. Eli kummasti kihnuttajatkin löytävät kaasupolkimesa, kun toinen auto ilmestyy vasemman sivupeilin näkymään.
Eli tientukot lähtökohtaisesti keskittyy kaikkeen muuhun kuin ajamiseen (ei mitään hajua vallitsevasta nopeusrajoituksesta -> pitää varmuuden vuoksi jarruttaa jokaisen pelitpoliisin kohdalla jne), mutta kaupan päälle pyritään myös aiheuttamaan maksimaalisesti kiusaa muille autoilijoille. "Minä ajan nyt rajoitus -30 ja muiden pitää siihen sopeutua". Ja 2 min päästä tientukko haluaakin olla piittamatta taajaman/tietyömaan 40 km/h nopeusrajoituksesta ja nyt on OK hiillostaa rajoituksen mukaan ajavia puskurissa roikkuen ja on OK ohitella erkanemiskaistan kautta, liikenteenjakajan väärältä puolelta jne.
Tässä on ihan selkeästi havaittavissa, että järjen määrä on vakio. Ns. järjettömilä autoilla (oikeasti kalliiit urheiluautot yms) ajetaan aika siistitsti - kuski ei ei halua joutua eroon ajokortistaan? Ja ne kaikkein typerimmät/kusipäisimmät ja yleisimmät tempaukset ovat ns. järkiautojen käsialaa... siis
- pakettiautopellet
- kaikki 13 tusinassa pölypallon harmaat (lika ei näy) datsun kasvaimet, skeidat, tollolootat (varis pahimmasta päästä)
- mukulat mukana autossa = kuski keskittyy niiden viihdyttämiseen ja/tai ajaa muuten vaan kuin reikäpää, koska iänkaikkinen kiire tai jotain
Järkiautossa on siis aina kuski vailla järkeä. - Anonyymi
Tieliikennelaki, eli liikennesääntö velvoittaa huomioimaan sen, mitä ne muut tekevät.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam22213981Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu577146Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö1946781K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon984704Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju724630Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.
Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä214451Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos724305Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko754102Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1003886- 933671