Liikenteessä kohtaa muita hitaammin ajavia kulkuneuvoja, ns. alinopeutta suhaavia. Minua ei häiritse se, että joku ajaa vaikkapa 80 alueella 70, mutta se ihmetyttää, miksei sitä samaa nopeutta voi jatkaa vaan pitää ajaa epätasaisesti, aiheuttaen häirintää muuta liikennettä kohtaan
Tuon esimerkkiin matemaattisen laskelman ja joku voi korjata, jos teen laskeman väärin. Eli ajatellaan että tiellä on nopeurajoitus 80, ja olen asettanut autoni vakionopeudensäätimeen nopeudeksi 85. Tämä on siis tärkeä huomio, että itse käytän vakionopeudensäädintä, eli se on nyt 100% varma asia, että itse ajan täysin tasaista nopeutta enkä itse muuttele omaa nopeuttani
Eli liikenteessä 500 metrin matka on suhteellisen lyhyt, ja sen etäisyyden näkee helposti eteenpäin, hahmottaen tuolla etäisyydellä olevan muun liikenteen. Jokainen voi käyttää Google mapsia apunaan, jos haluaa omalla asuinseudullaan suoralla tiellä hahmottaa tuon etäisyyden. Oma paikkani on Espoon luukin ulkoilualueen lähistöllä, Vihdintien ja Velskolantien risteyksessä. Kun ajan Helsingin suunnasta kohti Poria, noin 500 metriä ennen Vihdintien ja Velskolantien risteystä on ruskea liikennemerkki jossa lukee "SHG Lakisto 3 km" . Kun on lähestulkoon tuon liikennemerkin näköetäisyydellä, niin siitä on melko tarkkaan 500 metrin matka tuohon mainitsemaani risteykseen
Eli olenko oikeassa, että jos näen edessäni 500 metrin päässä ajoneuvon, ja jos oma nopeuteni vakionopeudensäätimessä on 85, niin jos edessäni olevan auton nopeus on tasan 70, niin tällöin saavutan edessäni 500 metrin päässä olevan ajoneuvon noin 2 minuutissa? Laskelma perustuu siihen, että kävelynopeus on 6 km/h, jolloin kilometri on 10 minuuttia, ja 500 metriä on 5 minuuttia. Kohtaan usein tällaisiä ajoneuvoja edessäni juurikin noin puolen kilometrin etäisyydellä, eikä usein kestä kuin pari minuuttia, kun olen saavuttanut kyseisen ajoneuvon. Maanteillä on usein näitä pitkiä suoria jossa näkee pitkän matkan eteenpäin 
Kuten jo alussa sanoin, niin minua ei häiritse se että joku ajaa alinopeutta, vaan minua häiritsee se mitä kyseinen ajoneuvo tekee sen jälkeen kun olen ohittanut sen; aivan oikein, kyseinen ajoneuvo ei jättäydy taakseni 2 minuutin aikana 500 metriä, vaan se alkaa ajamaan perässäni samaa nopeutta. 2 minuuttia= 500 metriä, 4 minuuttia= 1 kilometri. Nämä ovat niitä arvoja, joita ajoneuvon pitäisi jättäytyä taakseni, jos se jatkaisi ajamista samalla nopeudella, kun ajoin 2 minuuttia kyseisen ajoneuvon takana ennen sen ohittamista. Painotan vielä kerran, että itse ajan vakionoeudensäätimen asettamaa tasanopeutta, joka on 85, eli itse en varmasti muuta omaa nopeuttani
Joten jos kohtaatte tällaisia tilanteita, että satutte ajamaan minun perässäni ja teen "turhan ohituksen" edessäni olevasta ajoneuvosta, niin ottakaa kuitenkin faktat tiskiin, että minä en ole se "idiootti" joka teki "turhan ohituksen" vaan kiinnitäkää tarkasti huomiota siihen, että olen saavuttanut edessäni olevan ajoneuvon ajassa 2 minuuttia= 500 metriä
Kiitos ja kumarrus
Tasaisella nopeudella ajamisen vaikeus
25
157
Vastaukset
- AnonyymiKaikki nopeuserot, oli sitten yli tai ali, muodostavat haasteita sujuvuuden osalta. - Anonyymi... ja nopeuden seilaaminen (nopeusjojoilu) tietenkin sitten vielä päälle. 
 
- AnonyymiYleensä se ohitettu alkaa muutaman minuutin jälkeen palaamaam aikaisempaan nopeuteensa, ja jäämään tasaisesti jälkeen. 
 Poikkeuksena pimeässä ajavat, jotka jäävät roikkumaan siihen taakse. Siinä perässä on helpompi ajaa, kuin yksin keulassa. Hämäräsokeuskaan ei niin haittaa.- AnonyymiEi tässäkään tapauksessa, oli ihan Porintien risteykseen asti tasaisesti 20 metrin etäisyydellä perässäni, ja Porintielle on melkein 20 kilometrin matka. Tämä tapahtui ihan valoisaan aamupäivällä klo 10 jälkeen 
 
- AnonyymiUUSIEi se oikeastaan kiinnosta, mitä se ohitettu tekee ohituksen jälkeen, kunhan ei liimaudu puskuriin roikkumaan. - AnonyymiUUSIJos olisi ajanut ennen ohitustani samaa nopeutta mitä ohituksen jälkeen, siinä oltaisiin voitu välttää yksi täysin turha ohitus. Vastaantulevien kaistaa käyttäen ohitukseen sisältyy aina riskejä. Tietenkin se positiivinen asia siinä on, että kun alkaa ohituksen jälkeen ajamaan kanssani samaa nopeutta, niin sillä estetään se että muut eivät joudu tekemään "turhia ohituksia", tietenkin poislukien ne, jotka kaahaavat ylinopeutta. Kyllä yleisesti 15 km/h alinopeus on peruste ohittaa edellä oleva auto, jos mittarissani on 85 niin todellinen nopeus lienee lähellä 80. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Jos olisi ajanut ennen ohitustani samaa nopeutta mitä ohituksen jälkeen, siinä oltaisiin voitu välttää yksi täysin turha ohitus. Vastaantulevien kaistaa käyttäen ohitukseen sisältyy aina riskejä. Tietenkin se positiivinen asia siinä on, että kun alkaa ohituksen jälkeen ajamaan kanssani samaa nopeutta, niin sillä estetään se että muut eivät joudu tekemään "turhia ohituksia", tietenkin poislukien ne, jotka kaahaavat ylinopeutta. Kyllä yleisesti 15 km/h alinopeus on peruste ohittaa edellä oleva auto, jos mittarissani on 85 niin todellinen nopeus lienee lähellä 80. Ja jos sinä olisit ajanut hänen kanssaan samaa nopeutta, niin siinäkin olisi vältytty turha ohitus. Mikä se ongelma nyt on? 
- AnonyymiUUSITyypillinen järkiautoilija kihnuttaa 100 rajoitusalueella 75-95 km/h. Osa ajaa vakionopeutta (=vakionopeussäädin), osa ajaa käsikaasulla, jolloin nopeus pumppaa tasamaalla esim. 70-85 ja mäkisessä maastossa 60-110. Ei sellaista kauaa jaksa katsella. 
 Tyypillinen järkiautoilija (TM) ajaa omasta mielestään aina ja poikkeuksetta Oikeaa Tilannenopeutta, joka on tilanteesta riippuen rajoitus +40...-40 km/h. Jokainen järkiautoilijan edessä oleva on tientukko, johon pitää työntää lisää vauhtia. Jokainen, joka yrittää ohittaa järkkiautoilijan on kaahari ja järkiautoilijalla on kotipoliisin oikeus ja velvolllisuus ehkäistä tarpeeton ohitus kiihdyttämällä tai kiilaamalla.
 Eli kun saavutan satasen alueella vaikka 75 km/h kihnuttavan auton, niin 70 % todennäköisydellä kyseessä on järkiautoilija, joka taakse ilmaantuneen auton huomattuaan nostaa nopeuttaan oitis 10-15 km/h ehkäistäkseen tarpeettoman ohituksen. Vaan jos jätän ohittamatta, niin nopeus pian hiipuu 10, 20, jopa 30 km riippuen siitä, kuinka hankala paikka. Kun on vastaantulijoita jatkuvana virtana tai keskikaidetie, missä vain 1 kaista suuntaansa, voi hyvin hidastaa rajoitus -30 nopeuteen. Mutta ohituskaistojen kohdalla pitää kiihdyttää väh. 110 nopeuteen, myös talvirajoituksilla.
 Kun rajoitus -5...-30 kihuttaneesta järkiautoilijasta ajaa ohi, tällä alkaa kiire. Ei ole lainkaan harvinaista, että omineen 85 köröttänyt tientukko roikkuu ohituksen jälkeen 2 km ajan 4 m päässä ohittajan takapuskurista (ja nopeutta nyt hitusen päälle 100 km/h) demotakseen, miten tarpeeton se ohitus oli. Siten järkiautoilija nukahtaa uudelleen rattiin ja katoaa parissa minuutissa taustapeilin näkymästä.
 Kun järkiautoilija itse ohittaa, ao. ohitus on tarpeellinen ja ohitettavan tulee auttaa hidastamalla, jottei järkiautoilijan tarvitse tuhlata bensaa kiihdytykseen. Näitä "rinnanpysäköijiä" piisaa etenkin moottoritiellä. Vaginat ja Volvon etupäässä. Näillä kuskeilla kestovitutus päällä ja sitä tunnetta yritetään muillekin jakaa.
 
- AnonyymiUUSIJuu tuohan on ihan harmiton asia. 
 Mutta kun se hitaampi ajaja lisää vauhtia aina kun tulee ohituspaikka, joko vastaantulevien kaistalta tai ohituskaistalla.
 Silloin tämä hitaastiajava kerää julmetun jonon taaksensa sillä nopeuden nostolla blokkaa kaikki ohituspaikat ja pakottaa ylinopeusohituksiin.
 Kun tällaisen kuksin pääsee ohi niin välimatka alkaa kasvaa tasaisesti.
 En tiedä onko tuollainen nopeuden nosto tahallista vai pelätäänkö ajaa kun esim kaistojen välinen kaide on "lähellä".
 Tuossa tapauksessa kuskin tulisi tajuta että ohituskaistalla tulisi päästää se jono ohi.- AnonyymiUUSITuo on muuten todella yleistä, tuon muita hitaammin ajavien reaktio, että lisätään sitä vauhtia, ettei edes se yksikään pääse ohi. Jos se nopeusrajoitus on 80 km/t ja letkan vetäjä ajaa 65-70, niin väkisinkin alkaa miettiä, että tekeekö kiusaa? Ei, ei näin. Itse näen tätä touhua joka päivä. Toinen ihmetyksen aihe on sitten näillä toisilla ohittajilla, jotka lähtee ohittamaan 80km/t nopeusrajoituksella samaa vauhtia. Se kestää muuten aika kauan. Voisi nämä ohittajat polkasta vähän sitä kaasua jo oman turvallisuutensakin takia. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Tuo on muuten todella yleistä, tuon muita hitaammin ajavien reaktio, että lisätään sitä vauhtia, ettei edes se yksikään pääse ohi. Jos se nopeusrajoitus on 80 km/t ja letkan vetäjä ajaa 65-70, niin väkisinkin alkaa miettiä, että tekeekö kiusaa? Ei, ei näin. Itse näen tätä touhua joka päivä. Toinen ihmetyksen aihe on sitten näillä toisilla ohittajilla, jotka lähtee ohittamaan 80km/t nopeusrajoituksella samaa vauhtia. Se kestää muuten aika kauan. Voisi nämä ohittajat polkasta vähän sitä kaasua jo oman turvallisuutensakin takia. Nopeus tippuu ilman havaittavaa syytä, kun jonoutuneessa liikenteessä nopeus alkaa seilata. Taaempana voi vauhti jopa pysähtyä, kun nopeusjojoilu on suurta. 
 The Simple Solution to Traffic
 https://youtu.be/iHzzSao6ypE
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Nopeus tippuu ilman havaittavaa syytä, kun jonoutuneessa liikenteessä nopeus alkaa seilata. Taaempana voi vauhti jopa pysähtyä, kun nopeusjojoilu on suurta. 
 The Simple Solution to Traffic
 https://youtu.be/iHzzSao6ypEHavaittava syy on magnetismi. Tientukon peräpää hylkii muita autoja. Kun taakse ilmaantuu auto, tientukkon nopeus kiihtyy 75-> 90 km/h. 
 Se magneettikenttä ulottuu myös viereiselle kaistalle, joten moottoritiellä oikealla kaistalla omineen 110 kihnuttanut auto kiihdyttää myös sen 10-15 km/h ,kun vasenta kaistaa ajava auto on takanurkan kohdalla = vasemman sivupeilin näkymässä. Erityisen vahva magneettikenttä on skeidoissa, volkkareissa ja datsuneissa.
 Tientukon keula puolestaan pyrkii imeytymään kiinni muihin autoihin. Kun 85 km/h köröttäneen tientukon ohittaa, tientukko tempautuu ohittajan mukaan ja saattaa seuraavat pari km raahatua 100-105 nopeudella vain parin metrin päässä ohittajan takapuskurista. Onneksi kaikki ovat tähän mennessä lopulta pystyneet irtautumaan "hinauksesta" ja saaneet hidastettua takaisin tuttuun ja turvalliseen 80+mittarivirhe päälle, mitä aina ajavat. Rajoituksesta (40...100 km/h) riippumatta.
 Rekat ovatkin vaikea pala. Rekka on niin iso, että sen magneettikenttä käytännössä lukitsee hlöauton rinnalleen. Tästä syystä tientukot eivät enää yritäkään ohittaa raskasta kalustoa maantiellä. Ei edes silloin, kun kyseessä on jokin nosturiauto tms. mikä saa ajaa vain 60 km/h.
 Moottoritiellä näkee koko ajan tientukkoja, jotka reteästi lähtevät ohittamaan rekkaa, mutta juuttuvat sen rinnalle jopa 5 min ajaksi köröttämään tasatahtiin (85...95 km/h) rekan kanssa. Vasta pitkään pyristeltyään tientukko pääsee irti rekan magneettikentäntä ja kiihdyttää sitten 120+ nopeuteen taakseen kertyneen jonon työntämänä.
 Joskus myös näkee sellaista, että moottoritiellä rekan takana tuttua ja turvallista 85 km/h köröttänyt tientykko yllätttäen tempautuu mukaan, kun toinen auto pyyhältää ohi 120-130 km/h. Mahtaa olla pelottavaa kyytiä. Onneksi nämäkin yleensä onnistuvat irtautumaan hinauksesta.
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Havaittava syy on magnetismi. Tientukon peräpää hylkii muita autoja. Kun taakse ilmaantuu auto, tientukkon nopeus kiihtyy 75-> 90 km/h. 
 Se magneettikenttä ulottuu myös viereiselle kaistalle, joten moottoritiellä oikealla kaistalla omineen 110 kihnuttanut auto kiihdyttää myös sen 10-15 km/h ,kun vasenta kaistaa ajava auto on takanurkan kohdalla = vasemman sivupeilin näkymässä. Erityisen vahva magneettikenttä on skeidoissa, volkkareissa ja datsuneissa.
 Tientukon keula puolestaan pyrkii imeytymään kiinni muihin autoihin. Kun 85 km/h köröttäneen tientukon ohittaa, tientukko tempautuu ohittajan mukaan ja saattaa seuraavat pari km raahatua 100-105 nopeudella vain parin metrin päässä ohittajan takapuskurista. Onneksi kaikki ovat tähän mennessä lopulta pystyneet irtautumaan "hinauksesta" ja saaneet hidastettua takaisin tuttuun ja turvalliseen 80 mittarivirhe päälle, mitä aina ajavat. Rajoituksesta (40...100 km/h) riippumatta.
 Rekat ovatkin vaikea pala. Rekka on niin iso, että sen magneettikenttä käytännössä lukitsee hlöauton rinnalleen. Tästä syystä tientukot eivät enää yritäkään ohittaa raskasta kalustoa maantiellä. Ei edes silloin, kun kyseessä on jokin nosturiauto tms. mikä saa ajaa vain 60 km/h.
 Moottoritiellä näkee koko ajan tientukkoja, jotka reteästi lähtevät ohittamaan rekkaa, mutta juuttuvat sen rinnalle jopa 5 min ajaksi köröttämään tasatahtiin (85...95 km/h) rekan kanssa. Vasta pitkään pyristeltyään tientukko pääsee irti rekan magneettikentäntä ja kiihdyttää sitten 120 nopeuteen taakseen kertyneen jonon työntämänä.
 Joskus myös näkee sellaista, että moottoritiellä rekan takana tuttua ja turvallista 85 km/h köröttänyt tientykko yllätttäen tempautuu mukaan, kun toinen auto pyyhältää ohi 120-130 km/h. Mahtaa olla pelottavaa kyytiä. Onneksi nämäkin yleensä onnistuvat irtautumaan hinauksesta.Keksi jokin parempi provo. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Keksi jokin parempi provo. Ei ole kyse provosta , vaan aivan todellisesta ilmiöstä liikenteessä. 
 
- AnonyymiUUSIVakionopeudensäädin on näppärä apuväline. - AnonyymiUUSIVarsinkin jos se on adaptiivinen. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Varsinkin jos se on adaptiivinen. Adaptiivisuus ei estä nopeusjojoilua. Vakkari jojoilee sitten myös, jos edellä ajavan nopeus seilaa sinne tänne. 
- Anonyymi kirjoitti:- Varsinkin jos se on adaptiivinen. - Adaptiivinen vakkari lisää jojoilua. Osa malleista jopa jarruttaa mutkissa, yms. idioottimaista... 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Adaptiivisuus ei estä nopeusjojoilua. Vakkari jojoilee sitten myös, jos edellä ajavan nopeus seilaa sinne tänne. Ei sen ole tarkoituskaan estää sitä, vaan pitää etäisyys edellä ajavaan sopivana. Jos jojoilu haittaa, niin sitten voi jättää suuremman välin. Usein se jopa kannattaa. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Ei sen ole tarkoituskaan estää sitä, vaan pitää etäisyys edellä ajavaan sopivana. Jos jojoilu haittaa, niin sitten voi jättää suuremman välin. Usein se jopa kannattaa. Suurempi välimatka toki, mutta myös sen vakinopeuden nopeuden kohdalleen säätäminen, ettei jojoilua niin paljon synny. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Suurempi välimatka toki, mutta myös sen vakinopeuden nopeuden kohdalleen säätäminen, ettei jojoilua niin paljon synny. Juu itse säädän nopeuden 110. 
 Tuolla ajelen sitten aina 40 tietyöalueet kuin 60 alueet.
 Myös liikennevalot hoituu tuolla samalla asetuksella kun edessäajava pysähty, itse ei tarvitse koskea kaasuun tai jarruun.
 Vakkari seuraa säädetyllä etäisyydellä edessäajavan auton nopeutta aika pirun tarkasti, reagoi myös liikenneympyröihin.
 Tosin joskus sekoilevat kun tulkitsevat esteitä tai mutkia tiellä.
 Jojoilun aiheuttaa 100% edessä ajava auto.
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Juu itse säädän nopeuden 110. 
 Tuolla ajelen sitten aina 40 tietyöalueet kuin 60 alueet.
 Myös liikennevalot hoituu tuolla samalla asetuksella kun edessäajava pysähty, itse ei tarvitse koskea kaasuun tai jarruun.
 Vakkari seuraa säädetyllä etäisyydellä edessäajavan auton nopeutta aika pirun tarkasti, reagoi myös liikenneympyröihin.
 Tosin joskus sekoilevat kun tulkitsevat esteitä tai mutkia tiellä.
 Jojoilun aiheuttaa 100% edessä ajava auto.Ja kun säätää sen vakkarin noin 3-4 km/h yli rajoitusnopeuden, niin homma toimii paremmin. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Suurempi välimatka toki, mutta myös sen vakinopeuden nopeuden kohdalleen säätäminen, ettei jojoilua niin paljon synny. Sehän on hyvin helppoa. 
- AnonyymiUUSIAnonyymi kirjoitti:Ei sen ole tarkoituskaan estää sitä, vaan pitää etäisyys edellä ajavaan sopivana. Jos jojoilu haittaa, niin sitten voi jättää suuremman välin. Usein se jopa kannattaa. Mitä sitä nyt jojoilun takia pitäisi väliä tarvetta suuremmaksi kasvattaa, kun voihan sen jojoilijan ohittaa. 
 
- AnonyymiUUSIToyotalla on vaikeaa ajaa tasaista vauhtia, sillä niiden kulku on kovin kaistaa hakevaa ja kun kuskit ovat pääosin vaareja ja muoreja, niin eivät osaa käyttää cruisea jos sellaista edes autossa on ja kun muistikin jo pätkii, niin ei aina muista hetken päästä mikä oli rajoitus ja sitten vauhti alas ettei vaan tule sakkoja. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset738114
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905737
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut443882
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu923652
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät443645
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi603594
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään263236
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133060
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k572859
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972833