multa & nurmikon kylväminen

kesällä

Ilmeisesti nurmikko kannattaa kylvää keväällä tai syksyllä, mutta onkohan siitä mitään haittaa jos mullat levittää jo keskikesällä?

8

9111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mintsis

Jos mullat levittää kauhean aikaisin ennen kylvöä, ehtivät rikkaruohot valtaamaan alaa. Itse en tekisi sitä. Ajankohta keväällä/syksyllä on suositeltava siksi koska oletettavasti silloin sataa enemmän. Jos hyvän nurmikon haluaa, kannattaa kastella ahkerasti. Vettä pihtaamalla viihtyvät vain rikkakasvit. Kastelussa kannattaa muistaa kunnon kastelun tarkoittavan maanpinnalle muodostuvan lammikoita. Ei tyyliin 15 min ja 1000 m2 kasteltu, siten vain maan pinta kostuu. Kylvimme itse juhannuksena ja kastelimme ahkerasti, hyvä tuli. Mullalla on tietysti myös merkitystä ja siemenseoksella.

• peukku68

milloin vain voi kylvää, mutta kastelusta on huolehdittava pari viikkoa päivittäin ja senkin jälkeen..

levitä mullat ja tasaa ja jyrää vasta istutusaikaan muuten rikkikset valtaa sen valmiiksi ja kylvö tarpeetonta varsinkin jos voikukkaa..

meillä tehty pari nurmea näin heinäkuussa ja niistä toinen ilmeisesti mätäni viime suvena aiempi onnistui ihan loistavasti. jos odotat syksyyn sulla on nurmi ens juhannuksena..

• 2kg/a

Nurtsi valmiiksi vaan. Pidä ruohonleikkurilla rikkaruohot kurissa kunnes nurmikko nousee sateiden jälkeen.

• hortonomi

Vastoin yleistä käsitystä nurmikylvöstä EI pidä ryhtyä kastelemaan. Kukaan ei jaksa eikä raaski lorottaa vettä nurmelle niin paljon, että kosteus vajoaisi tarpeeksi syvälle. Useimmiten kastelulla saa aikaan sen, että nurmen juuristo pysyttelee pinnan tuntumassa, mistä seuraa sitten se, että joko kastelette sitä jatkuvasti, tai seuraavan kerran lomalta palatessanne saatte vastaanne karrelle palaneen kuivan aron. Jos multa on hyvälaatuista (ei peltomultaa, jossa useimmiten mukana peltorikkakasveja), siemenrikkaruohot, jotka siinä alkavat rehottaa, eivät itse asiassa ole niin paha ongelma, vaan päinvastoin auttavat varjostamalla mullanpintaa pysymään kosteana ja näin edesauttavat nurmen itämistä.

• heinähattu

Totta, jos veden hinta hirvittää, eikä ole kaivoa tms. niin ei kuten sanottu, ei kastelua. Muuten kastelu onnistuu jos antaa sadettimen olla aina yhdessä kohdassa parisen tuntia. Niin, että multapatja menee läpi asti märäksi, jalan alla vähän pehmeäksi mutta ei valu. Tämä vastaa kunnon sadekeliä, mikään ei pakota lisäkasteluun.

Kaikessa ostomullassa on mukana siemenrikkakasvit, monissa myös juurenpalasistakin lisääntyvät rikat. Multa seulotaan ulkona missä milloinkin, eri maa-aineksia sekoittaen jotka on luonnosta otettu, että steriiliä se ei ole. Parhaimmissa kasvualustoissa humusosa on kompostoimalla tehtyä, eikä suosta kaivettua hajotessaan häviävää rahkaturvetta. Kiviainesosa siinä hienon hiedan- hiedan paikkeilla, ei savea.

• Elma
        heinähattu kirjoitti:

Totta, jos veden hinta hirvittää, eikä ole kaivoa tms. niin ei kuten sanottu, ei kastelua. Muuten kastelu onnistuu jos antaa sadettimen olla aina yhdessä kohdassa parisen tuntia. Niin, että multapatja menee läpi asti märäksi, jalan alla vähän pehmeäksi mutta ei valu. Tämä vastaa kunnon sadekeliä, mikään ei pakota lisäkasteluun.

Kaikessa ostomullassa on mukana siemenrikkakasvit, monissa myös juurenpalasistakin lisääntyvät rikat. Multa seulotaan ulkona missä milloinkin, eri maa-aineksia sekoittaen jotka on luonnosta otettu, että steriiliä se ei ole. Parhaimmissa kasvualustoissa humusosa on kompostoimalla tehtyä, eikä suosta kaivettua hajotessaan häviävää rahkaturvetta. Kiviainesosa siinä hienon hiedan- hiedan paikkeilla, ei savea.

...kasteltava on. Jos siis ei sada. Ja edellinen viesti kunnollisesta kastelusta on täysin paikkaansa pitävä, muutaman minuutin pinnan kastelusta ei ole hyötyä.

Harva multa on tosiaankin rikkaruohotonta. Ilman kastelua nurmikko on piloilla.

• S. Iemen
        Elma kirjoitti:

...kasteltava on. Jos siis ei sada. Ja edellinen viesti kunnollisesta kastelusta on täysin paikkaansa pitävä, muutaman minuutin pinnan kastelusta ei ole hyötyä.

Harva multa on tosiaankin rikkaruohotonta. Ilman kastelua nurmikko on piloilla.

Itse olin tekemässä nurmikkoa ja heräsin yöllä siihen kun näin NÄYN -mistä se siemen tietää onko se kuivassa säilytyspussissa kaupan varastossa, vaiko kuivassa mullassa minun tulevalla nurmikentällä????????-

Eli kyllä se siemen siellä mullassa säilyy vaikka on kuivaakin, lähtee se sieltä sitten itämään kun sateet sen kastelee. Eri asia on jos haluaa nurmikon vihertävän NYT JA HETI. MINUN MIELESTÄNI KASTELEMINEN ON TURHAA. PARAS KYLVÖAIKA YLEENSÄ KEVÄÄLLÄ TAI SYKSYLLÄ, oma piha kylvettiin toukokuun/kesäkuussa ja heinäkuussa nurmea sai jo leikata, EIKÄ KASTELTU KERTAAKAAN.

KASTELU ON MAKUASIA, mutta jos sen kerran aloittaa on sitä syytä jatkaa.

• S.Iemen
        S. Iemen kirjoitti:

Itse olin tekemässä nurmikkoa ja heräsin yöllä siihen kun näin NÄYN -mistä se siemen tietää onko se kuivassa säilytyspussissa kaupan varastossa, vaiko kuivassa mullassa minun tulevalla nurmikentällä????????-

Eli kyllä se siemen siellä mullassa säilyy vaikka on kuivaakin, lähtee se sieltä sitten itämään kun sateet sen kastelee. Eri asia on jos haluaa nurmikon vihertävän NYT JA HETI. MINUN MIELESTÄNI KASTELEMINEN ON TURHAA. PARAS KYLVÖAIKA YLEENSÄ KEVÄÄLLÄ TAI SYKSYLLÄ, oma piha kylvettiin toukokuun/kesäkuussa ja heinäkuussa nurmea sai jo leikata, EIKÄ KASTELTU KERTAAKAAN.

KASTELU ON MAKUASIA, mutta jos sen kerran aloittaa on sitä syytä jatkaa.

Ei kannata levittää sitä multaa liika ajoissa, korkeintaan pahimmat montut tasotella ELI TEHDÄ KAADOT KUNTOON, mutta siihenhän ei sitä ruokamultaa kannata käyttää.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      254
      6490
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      198
      6034
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      27
      5579
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      125
      4348
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      172
      3608
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3395
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      31
      3094
    8. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      285
      2579
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      17
      2540
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      141
      2412
    Aihe