Aina sanotaan että yrittäjän kannattaa maksaa suurta yeliä että kun sairastuu niin saa hyvän sairausloma rahan.Tossa laskin laskurilla niin on aivan sama mitä maksaa niin kuukaudessa jää melkein sama summa.Jaa se johtuu siintä että myös sairausloman aikana maksat sitä Yel maksua.
Kokeilkaapas laskurilla jos ette usko.
https://www.ilmarinen.fi/yrittaja/yel-vakuutus/yel-laskuri/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Haku%20-%20Yritt%C3%A4j%C3%A4t%20-%20YEL&utm_id=1652313052&gad_source=1&gad_campaignid=1652313052&gclid=EAIaIQobChMI1YmT_arMkAMVXRiiAx38tyu_EAAYASAAEgLH2PD_BwE
https://www.lahitapiola.fi/yritys/vakuutukset/henkilovakuutukset/yrittajan-henkiloturva/?msdynmkt_trackingcontext=2f5ef38a-fed4-403a-bf65-cbf2a2280300#subsection-d5e5ab9d-17ed-4f2c-83d8-41b1189704d5/?cmpid=eml-b2b-x-takt-x-cross-all-yr-ht-rakteo-25-S738cea8
Yel maksut
27
450
Vastaukset
- Anonyymi
No kokeileppa mitä laskuri sanoo kun menettää osittain työkyvyn 15 vuotta ennen eläkeikää ja sitten loput työkyvytsä 6v ennen eläkeikää.
Taidat yllättyä.- Anonyymi
Ryyppää sillä työttömyyskorvauksella kuten muutkin työttömät alkoholistit
- Anonyymi
Yrittäjää kustaan silmään joka käänteessä. En suosittele yrittämistä tai edes työntekoa ylipäätänsä tässä maassa
Täällä ei kannata tehdä muuta kun juoda pirkkakaljaa kelan tukirahoilla ja enintään käydä tekemässä pimeitä hommia kun kaljarahat on vähissä - Anonyymi
Onneksi Yel ihanuuden maksu loppuu ensi vioden alusta.
- Anonyymi
Siksi todella puenituloinen yrittäjä on koko ajan lirissä näiden YEL-maksujen kanssa.
Jos olisin toisella työntekijänä ja ansaitsisin bruttona 1900€, niin pärjäisin ihan hyvin. Nyt puolet menee yrityksen kuluihin ja jäljelle jää niin vähän rahaa, että pystyn siitä maksamaan ylihinnoitellun vuokran ja kuukauden ruuat.
Työtilat ovat kotona, joten niistä ei tule ylimääräistä kulua. Silti elän koko ajan kädestä suuhun.
Silti ihmiset, jotka ovat työntekijöitä, valittavat ja ovat kateellisia yrittäjien hyvistä tuloista, tajuamatta lainkaan, että suurin osa saaduista tuloista menee yrityksen pyörittämisestä aiheutuviin kuluihin sekä alv:iin, yel:iin ja veroihin.
Niin, ne muut kulut: henkilövakuutusmaksu, tapaturmavakuutusmaksu, puhelin- ja nettikulut, tietoturva, työvälineet, kotisivun ylläpitämiskulut: tila netissä ha SSL-sertifikaatti. Jäiköhän jotain mainitsematta? Todennäköisesti jäi.
Työntekijä (yli 53-v)maksaa 8,6% eläkemaksua bruttopalkastaan ja hänen työnantajansa maksaa loput.
Yrittäjä maksaa yrittäjäeläkemaksua 25,6% vakuutusyhtiön tuulesta temmatusta summasta, olivatpa tulosi mitä hyvänsä. Kiitos Marinin.
Koska yel-rahoja ei ole rahastoitu, syytetään yrittäjiä liian pienestä ja riittämättömästä vakuuttamisesta.
Jokainen voi itse laskea paljonko sitä fyffeä jäisi omasta palkasta käteen noilla maksumäärillä.
Harmi, että yli 50-vuotiaan on vaikea saada töitä. Ilman muuta olisin mieluummin toisella töissä: ei huolta huomisesta työpäivän jälkeen ja verot ja eläkemaksut vain kolmasosan nykyisistä.- Anonyymi
Pointti on siinä, että jos et yrittäjänä pääse samaan elintasoon, kuin 1900€/kk palkansaajana niin et pärjää myöskään palkkatöissä ja tulisit saamaan potkut. Sillä työnantajallakin on palkan lisäksi maksut maksettavana ja ne pitää tehdä työnantajalle takaisin katteen kanssa. On kuitenkin tosiasia, että osa ”kituuttaa” yrittäjänä koska ei sovellu palkkatyöhön
- Anonyymi
Katsoppa peiliin ja kysy sieltä katsovalta miksi firmasi tuotto on niin huono ettei pysty maksamaan lakisääteisä maksuja ja saamaan itselle kunnollista palkkaa.
Jos selitys on se että töitä liian vähän niin yelhän peilaa juurikin tuota työpanosta ja jos ei ole töitä niin ei silloin ole yelliäkään.
Yellin voi muuttaa erittäin helposti iahn netissä ja perusteluksi riittä vähäinen työmäärä.
Jos taasen teet 40 tuntia viikossa etkä saa maksettua kuin nippanappa lakisääteiset maksut ja itse elät nälissäsi niin joko bisnesideasi on huono tai ammattitaitosi on pirun huono.
Turha on myös itkeä sitä että pienellä paikkakunnalla sillä ainahan voi hakeutua isommalle paikkakunnalle.
Oma firmani työskentelyalue oli sellaiset 600km ja 2 eri maassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointti on siinä, että jos et yrittäjänä pääse samaan elintasoon, kuin 1900€/kk palkansaajana niin et pärjää myöskään palkkatöissä ja tulisit saamaan potkut. Sillä työnantajallakin on palkan lisäksi maksut maksettavana ja ne pitää tehdä työnantajalle takaisin katteen kanssa. On kuitenkin tosiasia, että osa ”kituuttaa” yrittäjänä koska ei sovellu palkkatyöhön
Kateellisen puhetta 🤮
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsoppa peiliin ja kysy sieltä katsovalta miksi firmasi tuotto on niin huono ettei pysty maksamaan lakisääteisä maksuja ja saamaan itselle kunnollista palkkaa.
Jos selitys on se että töitä liian vähän niin yelhän peilaa juurikin tuota työpanosta ja jos ei ole töitä niin ei silloin ole yelliäkään.
Yellin voi muuttaa erittäin helposti iahn netissä ja perusteluksi riittä vähäinen työmäärä.
Jos taasen teet 40 tuntia viikossa etkä saa maksettua kuin nippanappa lakisääteiset maksut ja itse elät nälissäsi niin joko bisnesideasi on huono tai ammattitaitosi on pirun huono.
Turha on myös itkeä sitä että pienellä paikkakunnalla sillä ainahan voi hakeutua isommalle paikkakunnalle.
Oma firmani työskentelyalue oli sellaiset 600km ja 2 eri maassa.Olet väärässä!
- Anonyymi
Näinhän se taitaa mennä muidenkin vakuutusten osalla. Ei vakuutusmaksut lopu, jos osuu vakuutuksen korvaustapahtuma kohdalle.
- Anonyymi
Toiminimiyrityäjän ei tarvi ottaa vakuutuksia jos ei halua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiminimiyrityäjän ei tarvi ottaa vakuutuksia jos ei halua!
Jos on auto, niin joutuu
YEL-vakuutuksen joutuu
Jos on työntekijöitä, niin joutuu
Jos on lainoja, niin joutuu
Lakisääteiset joutu aina ottamaan.
Useimmat ottavat muitakin vakuutuksia, joilla turvaavat omaisuuttaan ja itseään. Ne eivät ole pakollisia… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on auto, niin joutuu
YEL-vakuutuksen joutuu
Jos on työntekijöitä, niin joutuu
Jos on lainoja, niin joutuu
Lakisääteiset joutu aina ottamaan.
Useimmat ottavat muitakin vakuutuksia, joilla turvaavat omaisuuttaan ja itseään. Ne eivät ole pakollisia…Juu tietty noi mutta
esim oikeusturvaa olen maksanut 16 vuotta;; nyt lopetin sen. Kun katsoo ehtoja niin eipä siitä olis juuri hyötyä. Omavastuut niin suuria vastuuvakuutuksessa että pienistä vahingoista joutuu kuitenkin itse maksamaan. Riippuu tietysti yrittäjän toiminnasta ja onko työntekijöitä… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu tietty noi mutta
esim oikeusturvaa olen maksanut 16 vuotta;; nyt lopetin sen. Kun katsoo ehtoja niin eipä siitä olis juuri hyötyä. Omavastuut niin suuria vastuuvakuutuksessa että pienistä vahingoista joutuu kuitenkin itse maksamaan. Riippuu tietysti yrittäjän toiminnasta ja onko työntekijöitä…Ei osakeyhtiössäkään kukaan pakota ottamaan vastuuvakuutusta, yrittäjän tapaturmavakuutusta tai mitään ei lakisääteistä vakuutusta.
Vapaaehtoiset vakuutukset ovat vapaaehtoisia.
- Anonyymi
Eihän sairastuminen ja sairausloma ole yel:n eläketapahtuma. Eikä sairauspäivärahaa makseta yellistä. Niinpä yel-vakuutus on edelleen voimassa.
Sairauspäivärahan perusteena vain käytetään samaa työtuloa, jonka olet ilmoittanut tuloksesi. - Anonyymi
Mitä virkaa on yritystoiminnalla jonka myynnillä ei pysty maksamaan edes yeliä itselleen? Ei se ole yrittäjyyttä vaan itsensä työllistämistä. Minusta varsinaisesta yrittäjästä voi alkaa puhua kun tulos alkaa olla kiinni enemmän muiden toiminnan johtamisesta kuin omasta työstä.
- Anonyymi
Kyllä yrittämistä on sekin että maksaa kaikki lakisääteiset maksut ja tienaa huomattavasti enemmän kuin duunarina ja saa valkata mitä hommia tekee.
Itse olen ollut yli 30v yrittäjänä ja vitutti olla pelkkä johtaja, kuunneella työntekijöiden kitinöitä ja asiakkaiden valituksia työnekijöiden tekemistä virheistä.
Kun itse tein niin ei ollut noita kitinöitä, stressitaso putosi lähes kokonaan pois.
- Anonyymi
> Mitä virkaa on yritystoiminnalla jonka myynnillä ei pysty maksamaan
> edes yeliä itselleen? Ei se ole yrittäjyyttä vaan itsensä työllistämistä.
Aikanaan itse ehdin olla 12 v. kahden yksityisen firman palveluksessa. Sitten tuli suhdannenotko, ja potkut. En enää onnistunut 10 kk yrittämiselläkään saamaan uutta työpaikkaa, vaikka osaamiset ja työhalut oli kunnossa.
Itse aloin yrittäjäksi siksi, kun töitä ei saanut ja kotiinkaan ei halunnut jäädä homehtumaan. Aikamoista talouden kanssa rimpuilua oli monta ensimmäistä vuotta.
Täyttä YEL:iä ei olisi pystynyt niistä katteista maksamaan, ja makseltiin vain minimejä kenties 5 ensimmäistä vuotta. Siihen aikaan se oli mahdollista.
Varsin moneen kertaan mietin ensimmäisen työntekijän palkkaamista, mutta tulot eivät olleet niin vahvat ja säännölliset, että siihen olisi pystynyt.
Kyllä tuollainen "itsensä työllistäminen" on ihan kelvollinen ja hyväksyttävä ratkaisu aika monelle. Monta kertaa järkevämpää, kuin jumittua kotisohvalle. Yksinyrittäjien määrä on jo 230.000 nykyään.- Anonyymi
Olen niin samaa mieltä 👍🏻
Pienenäkin yrittäjänä voit itse tehdä kaikki ratkaisut ja se on mielenterveydenhoitoa eli hyvinvointia.
Kuinka moni on tyytyväinen työssään ?
- Anonyymi
Kyll tämä aika kituuttamista on , ei ole helppo laji. Ei kannata kadehtia.
- Anonyymi00021
Totta se on. Pienituloinen yrittäjä saa aina myös pienimmän eläkkeen.
- Anonyymi00022
Näinhän se on, kun työeläkkeitä tarkoitetaan. Myös pienituloinen palkansaaja saa aina pienen eläkkeen.
Tämä johtuu siitä, että työeläke kertyy niistä ansioista, joista maksetaan myös työeläkevakuutusmaksut. Yrittäjä yelvakuutusmaksun ja palkansaajat tyelvakuutusmaksun.
Työeläkkeen kertymisessä ei ole periaatteessa olennaisia eroja yellin ja tyellin välillä.
Yrittäjillä on mahdollisuus tietyin rajoituksin itse päättää sen minkä kokoisesta ansioista hänen eläkkeensä kertyy ja mistä maksetaan yelvakuutusmaksu. Palkansaajalla tätä valinnanmahdollisuuksia ei ole.
- Anonyymi00023
>>Yrittäjillä on mahdollisuus tietyin rajoituksin itse päättää sen minkä kokoisesta ansioista hänen eläkkeensä kertyy ja mistä maksetaan yelvakuutusmaksu. >>
Se nyt vaan ei ole noin vaan päätettävissä oleva asia yrittäjillä. Kun firman kassassa on näinä vaikeina talousaikoina vaan muutama tonni rahaa. Siitä pitäisi maksaa itsellensä jonkinlaista vuosipalkkaakin ja lisäksi 15.000 € YEL-maksu.
OIkeasti noiden YEL-eläkemaksujen maksu on aloittaville yrityksille valtavankin suuren kokoinen menoerä.
>>Palkansaajalla tätä valinnanmahdollisuuksia ei ole.>>
Ihan kaikilla palkansaajillakin on mahdollisuus maksaa ylimääräistä omaan eläkerahastoonsa. Sillä kartuttaa omaa vanhuuseläkkeen aikaista eläkettänsä.- Anonyymi00024
Jos töitä ei ole niin silloin pitää pienentää yelliä, niin helppoa se on.
Vai istutko työmaalla "kuittaamassa" tunteja jollei töitä ole vai missä mättää.
Jos taasen olet lähtenyt sille pöljälle tielle että pudotat hintoja laman takia niin olet tuhon tiellä.
Meinaan että kun asiakkaat tottuvat halpaan hintaa et voi sitä nostaa paremmaksi kun talous elpyy, menee todella pitkään että pääset taasen kiinni siihen oikeaan hintataoon. - Anonyymi00025
"Jos taasen olet lähtenyt sille pöljälle tielle että pudotat hintoja
laman takia niin olet tuhon tiellä."
Etpä taida itse olla yrittäjä? Tai sitten olet jo kymmeniä vuosia alalle vakiintuneessa firmassa.
Riippuu paljon troimialasta. Jos toimialalla tehdään ja saadaan toimeksiantoja paljolti tarjouspyyntöjen perusteella, niin kyllä siinä joutuu hintojensa kanssa tarkkana ja nuukana olemaan, että saa kauppaa kotiin. - Anonyymi00026
” Ihan kaikilla palkansaajillakin on mahdollisuus maksaa ylimääräistä omaan eläkerahastoonsa. Sillä kartuttaa omaa vanhuuseläkkeen aikaista eläkettänsä.”
Vapaaehtoisia eläkevakuutuksia tietysti voi ihan jokainen ottaa, myös yrittäjät.
Se on eri asia kuin lakisääteinen TyEL. Ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin lakisääteiset TyEL ja Yel, jos haluaisi ottaa vastaavaa turva tarjoavan vapaaehtoisen eläkevakuutuksen. Ja Luulenpa , ettei mikään vakuutusyhtiö edes myönnä sellaisia. Ei, vaan määräaikaisia, yleensä 5 vuotta ja maksavat eläkkeen jos ovat vielä olemassa, kun maksun aika tulee.
Tyelin vakuutusmaksuun palkansaaja ei voi omin keinoin vaikuttaa muuta kuin hankkimalla lisää ansiotuloja tai vähentää ansiotuloja.
Yel:n työtuloa yrittäjä voi tietyn rajoituksin pienentää tai kasvattaa ja näin vaikuttaa omaan tulevaan eläkkeeseensä. - Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
"Jos taasen olet lähtenyt sille pöljälle tielle että pudotat hintoja
laman takia niin olet tuhon tiellä."
Etpä taida itse olla yrittäjä? Tai sitten olet jo kymmeniä vuosia alalle vakiintuneessa firmassa.
Riippuu paljon troimialasta. Jos toimialalla tehdään ja saadaan toimeksiantoja paljolti tarjouspyyntöjen perusteella, niin kyllä siinä joutuu hintojensa kanssa tarkkana ja nuukana olemaan, että saa kauppaa kotiin.Juu, olen vielä statuksella yrittäjä ollut jo 34 vuotta, tosin nykyään myös eläkeläinen.
-90 luvun lamassa jotkut yrittäjät pudottivat hintoja ja kertoivat että meni vuosituhannen jälkeen ennenkuin saivat katteet taasen kohdilleen.
Kun keskustelee vanhojen konkareiden kanssa niin saa tärkeitä vinkkejä ja olen ottanut muiden neuvoista opiksi.
Kun kilpailu kovenee niin satsataan laatuun, asiakaspalveluun, tehokkuuteen, tehdään vähän extraa, luodaan asiakkaalle mielyttävä kokemus.
Se hinnalla polkeminen on tuhon tie sillä silloin usein pudotetaan myös laatua alas.
Mutta jos ei ymmrretä yrittämisestä mitään niin silloin tehdään tuo hintatöppäys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2654630Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1333019Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442817Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761771Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061634Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281511- 591380
- 951272
- 471149
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121148