EU:n typerimpiä viilauksia. Voi olla, että se keski-Euroopassa toimii, mutta kun täällä Suomessa on hämärää miltei jatkuvasti, EIVÄTKÄ TOLLOT AUTOILIJAT OSAA KÄYTTÄÄ NIITÄ VALOKATKAISIJOITA.
Eri autoissa kytkennät on eri lailla, mutta useimpien autojen päivävaloasennossa eivät takavalot pala ollenkaan. Siinä sitä mennään harmaassa syyssäässä harmaalla tojotan kinnerillä, jossa takana ei pala minkäänlaisia valoja, ja edessäkin vain pienet tuikut.
Kaikki suomalaiset pitäisi laittaa kurssille opettelemaan, mitä se direktiivi tarkoittaa, ja miten oman auton valot toimivat.
Päiväajovalodirektiivi on aivan per ceestä
56
398
Vastaukset
- Anonyymi
Vanhana Opel kuskina tulee aina käännettyä valot päälle oli sitten kesä tai marraskuu.
Viiksessä taitaa olla asetus jossa lukee "auto" tms. En ikinä käytä mitään kaistavahteja tai valoautomatiikkaa. Itse kun tekee niin tulee mitä tulee.- Anonyymi
Noinhan se on, että kun itse käyttää niin pelkkää sanomista ja sutta ja sekundaahan siitä tulee.
Anna se valokatkaisimen olla siinä auto asennossa, automatiikka huolehtii valoista hyvin , oli kesä tai talvi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan se on, että kun itse käyttää niin pelkkää sanomista ja sutta ja sekundaahan siitä tulee.
Anna se valokatkaisimen olla siinä auto asennossa, automatiikka huolehtii valoista hyvin , oli kesä tai talvi.Ei toimi. Ei niissä valottomissa autoissa ole lamput palaneet. Automatiikan syytä ettei valot ole päällä.
Ajan nykyautojakin kuin vanhaa Opelia silloin joskus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei toimi. Ei niissä valottomissa autoissa ole lamput palaneet. Automatiikan syytä ettei valot ole päällä.
Ajan nykyautojakin kuin vanhaa Opelia silloin joskus.Automatiikka toimii pääsääntöisesti paremmin kuin se itse käyttäminen. Joten se ajosi vanhan Opelin tavoin on vain sinun ongelma ja tyhmyys ei se ketään muuta, ainakaan toivottavasti, haittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automatiikka toimii pääsääntöisesti paremmin kuin se itse käyttäminen. Joten se ajosi vanhan Opelin tavoin on vain sinun ongelma ja tyhmyys ei se ketään muuta, ainakaan toivottavasti, haittaa.
Ei ole tyhmää ajaa vuosikymmenestä toiseen valot päällä.
Varmasti iltapäivälehdet ovat sinut aivopesseet. Eihän kukaan vakavasti otettava autoilija sysää niinkin tärkeää asiaa kuin valaistus jollekin automatiikalle. - Anonyymi
Minullakaan ei ole vuoden 2000 autossa kaistavahtia eikä valoautomatiikka, lelut ei kiinnosta kun en ole enää lapsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tyhmää ajaa vuosikymmenestä toiseen valot päällä.
Varmasti iltapäivälehdet ovat sinut aivopesseet. Eihän kukaan vakavasti otettava autoilija sysää niinkin tärkeää asiaa kuin valaistus jollekin automatiikalle.Ei valot päällä ajaminen tyhmyyttä ole, eikä kukaan ole sellaista väittänyt. Autossa sen valaistuksen suurimmassa osassa tapauksista hoitaa automatiikka paremmin kun se tohelo autoilija itse hoitamalla, eikä keltaisella lehdistöllä ole tuohon osaa eikä arpaa.
Vähänkään uudemmassa autossa vakokytkimen auto asentoon on kuskin tarpeetonta koskaan edes koskea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakaan ei ole vuoden 2000 autossa kaistavahtia eikä valoautomatiikka, lelut ei kiinnosta kun en ole enää lapsi.
Museo vehkeet on erikseen ja niissä tekniikka on tietenkin oman aikansa tasoa.
Niin, ja leluhan se tuo ajan kulkine tämän päivän vehkeisiin verraten on ja sellaisena sitä tietysti myös huolella ja hellien hoidetaan ja kunnossa pidetään.
- Anonyymi
Kun on automatiikka autossa, niin käytän sitä niin kauan kuin laki sallii.
- Anonyymi
Tuo oli vähän outo tokaisu. Laki voi sallia automatiikan käytön, mutta jos automatiikka ei tunnista olosuhteita oikein, voit saada siitä rahallisen muistutuksen, eikä silloin selitykseksi riitä, että käytit automatiikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli vähän outo tokaisu. Laki voi sallia automatiikan käytön, mutta jos automatiikka ei tunnista olosuhteita oikein, voit saada siitä rahallisen muistutuksen, eikä silloin selitykseksi riitä, että käytit automatiikkaa.
Sitten saa sen rahallisen muistutuksen. Veikkaan, että kovin monta sellaista muistutusta ei ole kuitenkaan tähän mennessä jaettu.
- Anonyymi
Tyhmä ajatus. Laki määrää käyttämään valoja kelin ja valaistuksen mukaan, automaatti ei toimi aina oikein, tiedät senkin, mutta haluat kirjoitella paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten saa sen rahallisen muistutuksen. Veikkaan, että kovin monta sellaista muistutusta ei ole kuitenkaan tähän mennessä jaettu.
Itäautoissa (datsum yms.) on lainvastaiset sähkökytkennät, joten aika tiuhaan tahtiin saisi sakkolappuja jaella.
Itäautoissahan ei ole mahdollista kytkeä takasumuvaloa erikseen päälle. Ensin pitää laittaa etusumuvalot päälle, mutta siinä kohtaan mennään laittomuuksiin. Etusumuvaloja ei saa poltella kuin a) sankassa sumussa
..vrt. takasumuvaloa tarvitaan kirkkaallakin säällä, kun auto nostaa ilmaan lumipöllyä tai vesisumua
...ja b) etusumuavaloa ei saa käyttää yhtä aikaa lähi- tai kaukovalojen kanssa eli etusumuvalot on tarkoitettu vain ns. hernerokkasumussa köröttelyyn.
Ei näin onnettomia valokytkentöjä olisi ikinä EU alueella tieliinkenteeseen pitänyt hyväksyä. Valitettavasti systeemi on sellainen ,että kun yhdessä maassa on vanhingossa / lahjusten avulla tämä mennyt läpi, niin kytkentä pitää hyväksyä kaikissa muissakin maissa.
Eikä tämä ole ainoa moka. Samaa sekoilua myös sen suhteen, että kulmavalot syttyvät joissain itäautoissa sallittua suuremmissa nopeuksissa ja vähän tuntuu ,että joissain autoissa onnistuu myös ajelu pelkillä parkeilla (ei pitäisi olla mahdollista, päiväajovalojen kuuluu palaa aina, kun moottori käy ja lähivalot/kaukovalot eivät päällä). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itäautoissa (datsum yms.) on lainvastaiset sähkökytkennät, joten aika tiuhaan tahtiin saisi sakkolappuja jaella.
Itäautoissahan ei ole mahdollista kytkeä takasumuvaloa erikseen päälle. Ensin pitää laittaa etusumuvalot päälle, mutta siinä kohtaan mennään laittomuuksiin. Etusumuvaloja ei saa poltella kuin a) sankassa sumussa
..vrt. takasumuvaloa tarvitaan kirkkaallakin säällä, kun auto nostaa ilmaan lumipöllyä tai vesisumua
...ja b) etusumuavaloa ei saa käyttää yhtä aikaa lähi- tai kaukovalojen kanssa eli etusumuvalot on tarkoitettu vain ns. hernerokkasumussa köröttelyyn.
Ei näin onnettomia valokytkentöjä olisi ikinä EU alueella tieliinkenteeseen pitänyt hyväksyä. Valitettavasti systeemi on sellainen ,että kun yhdessä maassa on vanhingossa / lahjusten avulla tämä mennyt läpi, niin kytkentä pitää hyväksyä kaikissa muissakin maissa.
Eikä tämä ole ainoa moka. Samaa sekoilua myös sen suhteen, että kulmavalot syttyvät joissain itäautoissa sallittua suuremmissa nopeuksissa ja vähän tuntuu ,että joissain autoissa onnistuu myös ajelu pelkillä parkeilla (ei pitäisi olla mahdollista, päiväajovalojen kuuluu palaa aina, kun moottori käy ja lähivalot/kaukovalot eivät päällä).Vaikka Superbini onkin "itäauto" eikä siinä saa takasumuvaloja päälle ilman etusumuvaloja, niin sama vika on kyllä kaikissa VW-konsernin "länsiautoissakin".
- Anonyymi
Minulla tuo automatiikka on toiminut hyvin aina. Ajovalot syttyvät jo ajettaessa sillan ali tai tuulilasin kastuessa. Mutta minulla onkin ollut pitkään vain eurooppalaisia autoja.
- Anonyymi
Mutta tuo ei toimi oikein jos on sankka sumu ja valoisa keli. Silloin pitää käyttää takavaloja ja myös sumuvaloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tuo ei toimi oikein jos on sankka sumu ja valoisa keli. Silloin pitää käyttää takavaloja ja myös sumuvaloja.
Lisäksi talvella päivänvalossa voi pöllyävä lumi aiheuttaa tilanteen, jossa on kyllä hyvin valoisaa, mutta auto ei erotu jos takavalot ei ole päällä. Eli automatiikka toimii lähes aina, mutta ei ihan aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi talvella päivänvalossa voi pöllyävä lumi aiheuttaa tilanteen, jossa on kyllä hyvin valoisaa, mutta auto ei erotu jos takavalot ei ole päällä. Eli automatiikka toimii lähes aina, mutta ei ihan aina.
Nykyautoissa tuo pöllyävä lumi peittää takavalot muutenkin, eivätkä ne näy, vaikka olisivatkin päällä. Ledit eivät sulata lunta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi talvella päivänvalossa voi pöllyävä lumi aiheuttaa tilanteen, jossa on kyllä hyvin valoisaa, mutta auto ei erotu jos takavalot ei ole päällä. Eli automatiikka toimii lähes aina, mutta ei ihan aina.
Kun auto nostaa ilmaan reilummin vesisumua tai pöllyävää lunta, pelkät takavalot eivät riitä. Etenkään päivänvalossa. Etenkään silloin, kun takavalojen pintaan vielä kertyy lunta tai kuraa.
Tässä kohtaa kuuluisi laittaa päälle takasumuvalo. Ehkä jopa 2 % autoilijoista tämän älyää.
Vielä harvempi älyää, että poistuttaessa moottoritieltä ja jatkettaessa ajoa matelevassa ruuhkassa sitä takasumuvaloa ei enää tarvita. Etenkään pimeän tullen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi talvella päivänvalossa voi pöllyävä lumi aiheuttaa tilanteen, jossa on kyllä hyvin valoisaa, mutta auto ei erotu jos takavalot ei ole päällä. Eli automatiikka toimii lähes aina, mutta ei ihan aina.
Kun on hyvin valoisaa niin takavalojen ei tarvitse palaa. Lumen pöllytessä on se ja sama palaako ne takavalot vai ei , koska ne siinä pöllyävässä lumikelissä muurautuu näkymättömäksi, autosta riippuen , jo ensimmäisten satojen metrien ajon jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun auto nostaa ilmaan reilummin vesisumua tai pöllyävää lunta, pelkät takavalot eivät riitä. Etenkään päivänvalossa. Etenkään silloin, kun takavalojen pintaan vielä kertyy lunta tai kuraa.
Tässä kohtaa kuuluisi laittaa päälle takasumuvalo. Ehkä jopa 2 % autoilijoista tämän älyää.
Vielä harvempi älyää, että poistuttaessa moottoritieltä ja jatkettaessa ajoa matelevassa ruuhkassa sitä takasumuvaloa ei enää tarvita. Etenkään pimeän tullen.Se takasumuvalo on ehkä tarpeen sankassa sumussa pimeän aikaan, jos silloinkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se takasumuvalo on ehkä tarpeen sankassa sumussa pimeän aikaan, jos silloinkaan.
Takasumuvalo on tarpeen moottoritiellä, kun auto nostaa ilmaan sankan vesisumupilven tai lunta (ja siinä sivussa auton perään kertyvä kura/lumi muuraa takavalot lähes näkymättömiin). Sekä, tietenkin, sankassa sumussa. Myös päivänvalossa.
Vaan eihän 98 % biomassasta tässä tilanteessa laita takasumuvaloa päälle. Päin vastoin, suurin osa itäautoista (Datsun, Tolloloota ym) ajaa vailla takavaloja.
Jos biomassa sen takasumuvalon napin löytää, niin häikäisevän kirka takasumuvalo laitetaan päälle, kun körötetään keskustan ruuhkassa 20 km/h tihkusateessa.
No, ehkä se takasumuvalo meni vahingossa päälle, kun lippalakkipää kytki etusumuvalot päälle. Etusumuvalothan tekee datsun kasvaismesta tai tolloloota variksesta matalan ja sporttisen näköisen. Lippalakkipääb mielestä.
Lippalakkipää = alle 20 tai yli 60 v. Lipan suunta vain vaihtelee, mutta yhdistävänä tekijänä ajotaidottomuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi talvella päivänvalossa voi pöllyävä lumi aiheuttaa tilanteen, jossa on kyllä hyvin valoisaa, mutta auto ei erotu jos takavalot ei ole päällä. Eli automatiikka toimii lähes aina, mutta ei ihan aina.
Jos edessä kulkee pöllyävä lumipilvi, ei tarvitse olla mikää järjen jättiläinen tajutakseen, että siellä on joku ajoneuvo nostamassa sitä lumipilveä. Jos pilven läpi ei näe ohitusmahdollisuutta, sitä ei ole, eikä sinne pilveen pidä ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos edessä kulkee pöllyävä lumipilvi, ei tarvitse olla mikää järjen jättiläinen tajutakseen, että siellä on joku ajoneuvo nostamassa sitä lumipilveä. Jos pilven läpi ei näe ohitusmahdollisuutta, sitä ei ole, eikä sinne pilveen pidä ajaa.
Taas kommentteja satelee teineiltä, jotka ovat vastikään päässeet eroon apupyöristä.
Se vesisumu/lumipilvi voi olla viereisellä kaistalla ajavan aikaansaannosta. Etenkin rekkaa ohitettaessa voi parin sekunnin ajan tulla oikein huolella vettä/lunta tuulilasiin. Takasumuvalon näkisi sen vesisuihkunkin läpi, joten olisi helpompi arvoida, saiko edelläajava jostain syystä just nyt päähänsä hidastaa 100 ->60 km/h....
Mutta eihän datsuneissa ja tollolootissa pala takavalotkaan piemeällä / vesisateessa. Tai jos palaa, niin se on vain seurausta siitä, että lippalakkispäällä on pikku pippeli pysytyssä ja kova kiima päällä kun hän esittelee harvinaista erikoisvarustetta nimeltä etusumuvalot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas kommentteja satelee teineiltä, jotka ovat vastikään päässeet eroon apupyöristä.
Se vesisumu/lumipilvi voi olla viereisellä kaistalla ajavan aikaansaannosta. Etenkin rekkaa ohitettaessa voi parin sekunnin ajan tulla oikein huolella vettä/lunta tuulilasiin. Takasumuvalon näkisi sen vesisuihkunkin läpi, joten olisi helpompi arvoida, saiko edelläajava jostain syystä just nyt päähänsä hidastaa 100 ->60 km/h....
Mutta eihän datsuneissa ja tollolootissa pala takavalotkaan piemeällä / vesisateessa. Tai jos palaa, niin se on vain seurausta siitä, että lippalakkispäällä on pikku pippeli pysytyssä ja kova kiima päällä kun hän esittelee harvinaista erikoisvarustetta nimeltä etusumuvalot.Ettet vaan olisi niitä apupyöriä vielä itse käyttävä kuski. Ainakin sen käsityksen liikenteen ymmärtämistaidostasi vastauksessasi annat.
- Anonyymi
Ei vika ole direktiivin, vaan kuskin jos ei ymmärrä ja osaa käyttää autonsa valoja oikein.
- Anonyymi
Jos ei riko sääntöjä, eli tieliikennelakia vastaan, niin sitten ei riko.
- Anonyymi
Ne oikeat päiväajovalot keulalla ovat niin kirkkaat, että varmasti näkyy.
- Anonyymi
Aikamoiset tuikut ne ovat joissain automalleissa. Entäs takavalot?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoiset tuikut ne ovat joissain automalleissa. Entäs takavalot?
Riittävän kirkkaat ne taka ovat, yleensä siellä ei ole erikseen päiväajovaloja vaan polttaa normaaleja valoja. Joilla. Merkeillä ne ei pala aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoiset tuikut ne ovat joissain automalleissa. Entäs takavalot?
Köyhät ja kateelliset, jotka ajavat rippikouluikäisillä ritsoilla, koittavat jäljitellä päiväajovaloja ajamalla pelkät pysäköintivalot tai pysäköintivalot + etusumuvalot päällä. Myös ja erityisesti pimeällä.
Tämä siis se yleisin syy himmeisiin "päiväajovaloihin". Toki löytyy sellaisiakin autoja, joissa (LED) päiväajovalot ovat pahasti himmentyneet.
Illan pimetessä, sateessa tai kun moottoritienopeuksissa autot nostavat vesisumua / lunta tienpinnasta tai kun ajetaan sumussa, pitäisi laittaa lähivalot päälle (=viimeistään tässä kohtaa takavalotkin syttyvät) ja tarpeen tullen myös takasumuvalo, mutta etenkin itäautoissa (tolloloota, datsun, kia) on paljon sähkövikoja = ei pala takavalot lainkaan TAI etusumuvalot palaa ihan miten sattuu keskellä päivääkin, mutta takasumuvaloa ei silti saada päälle moottoritiellä. Jos se takasumuvalon nappi löytyy, niin sitten sitä sumuvaloa poltetaan, kun körötellään kaupungin keskustassa. No, näillä kuskeilla myös takalasin pyyhin hinkkaa kuivaa lasia, koska 2 päivää aiemmin satoi vettä... puupäät liikenteessä.
Niitä etusumuvalojahan kuuluisi lain mukaan käyttää lähivalojen ASEMASTA, kun ajetaan sankassa sumussa.
Siis asemasta. Ei samaan aikaan. Ja nopeus sitten sen sankan sumun ynnä sumuvalojen 15 m kantaman mukaan sovitettuna eli kolmea kymppiä körötelleen.
Missään olosuhteissa ei siis ole laillista ajella lähivalot + etusumuvalot samanaikaisesti päällä.
- Anonyymi
Nopea ohje !
Kääntäkää valokatkaisin ajovalo asentoon (ei autom) ja koittakaa moottorin käydessä kytkeä pitkät valot päälle ! Jos kaukovalojen sininen varoitus valo syttyy ja jää päälle, niin myös takavalot palavat !
Voi tietysti vielä tarkistaa käymällä takana katsomassa !- Anonyymi
Typerä ohje!
Taas jotain itäautojen purkkavirityksiin liittyvää. Itäautoissahan ei ole oikeaa valoautomatiikkaa, vaan jokin purkkaviritys, millä aikanaan kytkettiin lähivalot palamaan, kun sytystysvirta oli päällä, mutta valokytkin 0-asennossa. Loogista?
Koska valoytkin oli 0-asennossa, niin auto ei tiennyt, että lähivalot palaa silti (se purkkaviritys). Siksi itäautoissa ei saanut kaukovaloja tai takasumuvaloa päälle ellei ensin älynnyt kytkeä lähivaloja oikeasti päälle (valokytkin 1-asentoon).
Nyky/länsiautoissa, joissa on oikea valoautomatiikka, valokytkimeen ei tarvitse koskea normalisti. Valot (valoisuudesta riippuen päiväajovalot tai lähivalot) syttyvät, kun auton käynnistää. Takasumunvalon tai kaukovalon saa päälle ilman kommervenkkejä. Tosin kaukovalokin saattaa jo olla täysin automatisoitu sekin.
Ainoa poikkeus on valoisa, mutta sumuinen sää tai kun tienpinnalta nousee vesisumua tai pöllyävää lunta. Tässä kohtaa voi olla syytä pakottaa lähivalot päälle, jolloin myös takavalot syttyvät, jos kyseessä on auto, jossa takavalot eivät pala koko ajan.
Sehän on selvä, että nimenomaan itäautot (tolloloota yms) ajavat peräpää pimeänä a) sumussa b) vesisateella c) pimeällä. Ei edes lähivalojen puute saa lamppua syttymään tojopapan vintillä....
Kaukovaloautomatiikalla varustetuissa autoissa kun viikseä nykii, niin ei todellakaan kaukovalot tai niiden merkkivalo jää palamaan keskellä päivää.... taas näitä viime vuosituhannelle jämähtäneiden tojopappojen juttuja nämä.
- Anonyymi
Millä jeesuksen virityksillä oikein ajatte.
Autoni on 2003 ja aina kun moottori käy niin palaa ajovalotkin eikä edes parkkivaloja saa päälle moottorin käydessä. Tämä toiminto pitäisi lailla säätää pakolliseksi.- Anonyymi
Uudemmissa on toisenlaiset valot ja erimerkeillä on joitain eroja.
Kiva kun olet ylpeä autostasi ja sen valoista. - Anonyymi
> Millä jeesuksen virityksillä oikein ajatte.
Jeesuksen tai ainakin Kekkosen aikaiset viritykset löytyy itäautoista. Juurikin osui käsiin (valitettavasti) keikka-autona tolloloota varis. Muutaman vuoden ikäinen hybridi. Valot piti vääntää katkaisijasta päälle kuten 80-luvulla konsanaan. Ja pysäköinnin jälkeen piti katkaisija vääntää takaisin nollille! Ei automatikkaa, mutta se sijaan oli valosummeri huutamassa. Kuten 80-luvulla konsanaan. Ah niin tuttua ja turvallista seniileille, joita näitä vanhasta muistista ostavat.
Ehkä tässä variksessa silti oli lain vaatimat päiväajovalot, joiden kuuluu palaa, kun moottori käy ja lähivalot eivät ole päällä. En jaksanut käydä katsomassa.
Mahdollisesti sillä variksella olisi saanut ajeltua pelkillä parkeilla (=laitonta). Tällöin takavalot kyllä palaa, mutta edessä palaa vain himmeät parkit (virallisesti etuvalot), jotka eivät päivänvalossa erotu lainkaan. Päiväajovalot ovat paljon kirkkaammat ja niitä ihan oikeasti tarvitaan mm. kesällä.... näkyy vastaantulijat vesisateessakin 1,5 km etäisyydeltä ja valottomat/pelkillä parkeilla ajavat idiootit 300 m etäisyydeltä, kun maailmaa tarkastellaan rekan nostaman vesisumupilven läpi.
Ja totta tosiaan näillä itäautoilla voi ajella ja ajellaan sankassa sumussa, kaatosateella ja pimeällä ilman takavaloja. Eilenkin tuli yksi sellainen ääliö bongattua.
- Anonyymi
Uusavuttomuus on tuonut kaikenlaisia ongelmia, jotka näkyvät myös liikenteessä.
- Anonyymi
Väittääkö joku ihan vakavissaan, ettei näe edellä ajavaa autoa, jos siinä ei takavalot pala?
Jostain kumman syystä minä olen nähnyt jokaisen edellä ajavan auton, vaikka kaikissa ei ole takavalot palaneet.- Anonyymi
Kyllä valoisalla näkee, mutta pimeällä, sumussa tai reilummassa vesi- tai lumisateessa ei näe ehkä riittävän hyvin ja tarpeeksi kaukaa. Sitten joukoissamme ajelee monen tasoista ja näkökyvyllä varustettua kuskia. Ei kaikki ole tuollainen "kotkasilmä", eikä omaa "lapakon tutkaa" korvissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä valoisalla näkee, mutta pimeällä, sumussa tai reilummassa vesi- tai lumisateessa ei näe ehkä riittävän hyvin ja tarpeeksi kaukaa. Sitten joukoissamme ajelee monen tasoista ja näkökyvyllä varustettua kuskia. Ei kaikki ole tuollainen "kotkasilmä", eikä omaa "lapakon tutkaa" korvissaan.
En väitä, että se takavaloton auto näkyisi kristallinkirkkaana, mutta se edessä olevan vesisumun sisällä on auto, joten ei ole tarvista mennä nuuhkimaan ihan takapuskuriin.
Sitten kun siellä vesisumupallossa syttyy jarruvalot, niin se on hyvä vihje tuleville tapahtumille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä valoisalla näkee, mutta pimeällä, sumussa tai reilummassa vesi- tai lumisateessa ei näe ehkä riittävän hyvin ja tarpeeksi kaukaa. Sitten joukoissamme ajelee monen tasoista ja näkökyvyllä varustettua kuskia. Ei kaikki ole tuollainen "kotkasilmä", eikä omaa "lapakon tutkaa" korvissaan.
Kyllä se niin on , että jos ei autoa, kelissä kuin kelissä näe, paloi siinä takavalot tai ei, niin silloin näkökyky on tasolla jossa ei ole kykenevä liikkumaan ajoneuvon kuljettajana yleisessä liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se niin on , että jos ei autoa, kelissä kuin kelissä näe, paloi siinä takavalot tai ei, niin silloin näkökyky on tasolla jossa ei ole kykenevä liikkumaan ajoneuvon kuljettajana yleisessä liikenteessä.
Siis että näössä vikaa, jos ei marraskuun tihkusateessa näe mustaa autoa, joka ajaa ilman valoja?
Selväksi ainakin tuli, että varmin tieto löytyy niiltä, joilla ei edes ajokorttia ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis että näössä vikaa, jos ei marraskuun tihkusateessa näe mustaa autoa, joka ajaa ilman valoja?
Selväksi ainakin tuli, että varmin tieto löytyy niiltä, joilla ei edes ajokorttia ole.Totta, kyllä silloin näössä on vikaa ja pahasti jos marras- tai missä kuussa tahansa ei toista autoa näe, olkoon se minkävärinen tahansa ja olkoon valot päällä tai ei.
Tuo näkeminen perustuu kokemukseen kun se korttikin on ollut 57 vuotta ja on edelleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, kyllä silloin näössä on vikaa ja pahasti jos marras- tai missä kuussa tahansa ei toista autoa näe, olkoon se minkävärinen tahansa ja olkoon valot päällä tai ei.
Tuo näkeminen perustuu kokemukseen kun se korttikin on ollut 57 vuotta ja on edelleen.Eli vankka usko omaan erehtymättömyyteen. Tai dementia... en koskaan muista kolaroineeni.
Teitä piisaa 13 tusinassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli vankka usko omaan erehtymättömyyteen. Tai dementia... en koskaan muista kolaroineeni.
Teitä piisaa 13 tusinassa.Ei kyse ole sinun tapaasi erehtymättömyydestä eikä dementiasta, joka sekin, iästäsi huolimatta, jo näyttää pintaan puskevan. Ja miksi muistaisi kolariin joutuneensa, kun ei sellaiseen ole joutunut. Laskutaidossasi näyttää myös olevan korjaamisen varaa.
Niin ja miten se onkaan tuon näkökykysi laita? Henkinen puolesi ei ainakaan vastauksesi perusteella ole kunnossa olevaksi arvioitavissa.
- Anonyymi
Huonosti menee ja miettisin kyl omaa ajotapaa jos tarvii edessä menevään valot havaitakseen sen.
Ja onhan se nyt todella erottuva kun jarruvalot tai vilkku syttyy kun siellä ei paista pohjalla ledinauhaa joka suuntaan.
Ja kyllä, jos on sumua tai sataa yms ja edessä menevää ei erota, olen jättänyt itselle turvavälin eteen. Oli siellä sit auto tai ei niin ehdin reagoimaan enemmän kaikkeen.
Mutta toiset Ajakoon miten osaavat mä ajan miten turvalliseksi koen.- Anonyymi
saakait siihen jättää väliä kun kun joku änkeää siihen väliin ja nykyajan sotetaxeilla on näköjään kiire....pitäsikö ratsiaa laittaa enempi teille...varsinkin kuusamon tielle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
saakait siihen jättää väliä kun kun joku änkeää siihen väliin ja nykyajan sotetaxeilla on näköjään kiire....pitäsikö ratsiaa laittaa enempi teille...varsinkin kuusamon tielle
Fiksut ihmiset osaavat toimia sääntöjen ja ajaa rajoituksien mukaisesti ilman jatkuvaa valvontaa ja kyttäämistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
saakait siihen jättää väliä kun kun joku änkeää siihen väliin ja nykyajan sotetaxeilla on näköjään kiire....pitäsikö ratsiaa laittaa enempi teille...varsinkin kuusamon tielle
Miksi sinun eteen ei ohittaja saisi tulla? Mihin sen ohittajan muualle pitäisi mennä kuin siihen pitämääsi pitkään väliin?
- Anonyymi
totta.. no kertokaapa miksi sinne eu parlamenttiin ei laiteta sellaisia henkilöitä jotka ovat autoilun ammattilaisia jotka ymmärtää muutkin kuin viinikaapin ja sokerimunkin päälle, joita siellä eu paralementissä istuu iso joukko.. start stop on toinen joka on vaaralline liukkaalla...sekunnin start stop töppäily aiheuttaa rytinää perässä..
- Anonyymi
"sekunnin start stop töppäily aiheuttaa rytinää perässä.."
Nyt en ymmärrä? - Anonyymi
Luuletko, että vain poliitikot noita määräyksiä keksivät, eikä mukana ja edottajina ole juurikin autoilun ammattilaisia?
Kerro toki mitä vaaraa start/stop järjestelmä aiheuttaa? Sehän sammuttaa auton vain kun se seisoo paikallaan ja jalka jarrulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"sekunnin start stop töppäily aiheuttaa rytinää perässä.."
Nyt en ymmärrä?Ei taida tuolla höpöllä olla tietoa kuinka se edes toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että vain poliitikot noita määräyksiä keksivät, eikä mukana ja edottajina ole juurikin autoilun ammattilaisia?
Kerro toki mitä vaaraa start/stop järjestelmä aiheuttaa? Sehän sammuttaa auton vain kun se seisoo paikallaan ja jalka jarrulla.Eduskunnan tärkein tehtävä on säätää Suomen lakeja. Ketkä ne lait sitten "keksivät", niin on eri asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida tuolla höpöllä olla tietoa kuinka se edes toimii.
Happamia ovat pihlajanmarjat. Ei start & stop paljoa autoa hidasta. Kyllä ne on edelleen ne polkuautot, joilla kestää ja kestää. Ensin pitää tarkistaa käyttöohjeesta, miten vaihde kytketään päälle. Sitten saadaan auto nykäistyä kävelyvauhtiin ja alkaa 2. vaihteen etsintä. Risteyksen toisella puolella menee jo 20 km/h rikki ja seuraavaan risteykseen tultaessa on vauhtia jo huimat 30 km/h. 60 km/h saavutetaan 1 min raivokkaan kiihdytyksen (matkana pari korttelia) jälkeen ja saama tahti jatkuun myös valtaväylillä eli 60->100 ottaa kanssa minuutin (jokainen valtaväylälle liittyjä pakottaa liikennevirran hidastamaan / tulee kaistanvaihtoja ja sumppuuntymista).
Valtaväylältä poistutaan saman perseilyn merkeissä eli nopeus hidastetaan kuuteen kymppiin jo ennen erkanemiskaistalle ajoa.
- Anonyymi
Itselläni on Mersuja ja Volkkareita. Niissä automatiikka on vuosikausia sitten jo sytyttänyt takavalotkin jos hämärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5008685Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1295968Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3425040Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli594677Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s744226Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1663993SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723828- 911788
- 1001323
- 47929