Lääkärit pitävät potilaita tyhminä

Anonyymi-ap

Tuli mieleen edellinen reissu kun olin OYS:n kirurgin vastaanotolla. Kyseessä oli leikkaava korvalääkäri. Sairastuin seitsemän vuotta sitten kilpirauhassyöpään (papillarinen). Menin leikkavan korvalääkärin vastaanotolle. Korvalääkäri alkoi delittämään: kilpirauhanen on kaulalla oleva...ja painaa...Muuta ei kirurgi kertonutkaan. Siis kyllä tiedän nuorehkona työssäkäyvänä ihmisenä mikä on kilpirauhanen. Ei kait syöpään sairastuneelle tarvitse näin yksinkertaista asiaa kertoa. Jos potilas ei ole aikaisemmin tiennyt mikä on kilpirauhanen, niin viimeistään sairastumisen alettua hän on ottanut selvää ennen kirurgin tappamista missä on kilpirauhanen. Itse syövästä ja jatkotoimenpiteistä hän ei kertonut mitään eikä vaihtoehdoista poistetaanko koko kilpirauhanen vaan vain syöpäkasvain. Ja mitä nämä vaihtoehdot tarkoittavat. Minkä päätin että koko kilpirauhanen poistetaan. Olen nyt ollut "tautivapaa" seitsemän vuotta. Siis periaatteessa terve. Muutenkin kunnon tietoa ja tukea en ole saanut. Nyt mieheni on sairastunut melanoomaan ja hänellä on tulossa käynti kirurgin eli leikkavan korvalääkärin vastaanotolle. Melanooma on päälaella. Menen mieheni kanssa vastaanotolle korvapoliklinikalle OYS:Iin. En odota mitään konkreettista tietoa kirurgin suhteen. Hän varmaan pitää meitä tyhminä ja näin ollen meidän mielestämme lausuu sammakoita suustaan. Olen kuitenkin päättänyt olla rauhallinen. Kyllä pitääkin kirurgilla olla huonot kommunikaatiotaidot ja lisäksi hän on ymmärrystä vailla mitä tietoa syöpäpotilas tarvitsee. En odota paljonkaan tältä käynniltä.

13

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täsmälleen näin kävi minullekin. Lisäksi sanoi että leikkauksella ei ole kiire. Vaadin pikaista leikkausaikaa. Tuumori oli 0,1 millimetrin päässä kilpitauhasen reunasta että olisi sitten jo kasvanut kilpirauhasen läpi. Sitten tilanne olisi ollut todella paha. Siis 0,1 millimetriä. Kirurgilla oli myös kauhea kiire pois poliklinikalta leikkaussaliin, joten porinat jäi hyvin vähiin. . Minäkin olen nyt "tautivapaa". Siis periaatteessa terve.

• Anonyymi

Miten tuollainen 0,1 mm:n etäisyys voidaan mitata? Käyttikö lääkäri mittauksessa ns. Mauseria?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tuollainen 0,1 mm:n etäisyys voidaan mitata? Käyttikö lääkäri mittauksessa ns. Mauseria?

Ei käyttänyt. Poistettu kilpirauhanen kokonaisuudessaan meni patologille. Patologi lääkärin mukaan on hyvin tarkka. Sen jälkeen tämä vasta tuli selville. En tiedä millä menetelmällä patologi tämän teki. En ole tässä asiassa niin asiantuntija. Tietenkään kirurgi ei voinut niin tarkasti sanoa tilanteestani polikilinikalla. Minun olisi varmaan pitänyt asia selittää yksityiskohtaisemmin ja tarkemmin. Leikkava kirurgi (siis korvalääkäri) onkyllä hyvin taitava kirurgi. Ei sen puoleen. Siitä olen kiitollinen. Ei kait se niin haittaa vaikka kommunikaatiotaidot ovat heikot kun vain tekee kirurgin hyvin ja tarkasti työn. Varmaan Ei myöskään kirurgin vika ole enää sairaalassa on aina kiire. Kaiken lisäksi hän vielä joutuu ensimmäisenä ottamaan vastaan järkyttyneen syöpäpotilaan. Eihän kirurgi ole endokrinologi eikä syöpälääkäri. Systeemin vika.

• Anonyymi

Semmoisia "öystöykkejä" ei sillä tavoin kiinnosta ihmismieli ja ihmisten hyvinvointi. Heitä kiinnosta enemmän oma jaksaminen ja talon tilanne.

• Anonyymi

Niin on kyllä tärkeää että leikkava kirurgi voi hyvin. Silloin todennäköisesti leikkauksen lopputuloskin on hyvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin on kyllä tärkeää että leikkava kirurgi voi hyvin. Silloin todennäköisesti leikkauksen lopputuloskin on hyvä.

Niin no, no jaa. Heillä on stressinsietokyky korkealla kun veri suihkuaas ja tilanne on koko ajan hetkinen. He pitävät siiyö, gektisyydestö ja kiireen tunteesta. Ruuvit ja mutterit kun saadaan oikein pyöräytettyä, lopputulos hyvä, kiitos seisoo. Sinänsä kukaan ei ole kenenkään hyvin/huonovointisuutta arvioimaan, pääasia on että työt sujuu, on erilaisia ihnustyypoejä ja luonteita erilaisiin töihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin no, no jaa. Heillä on stressinsietokyky korkealla kun veri suihkuaas ja tilanne on koko ajan hetkinen. He pitävät siiyö, gektisyydestö ja kiireen tunteesta. Ruuvit ja mutterit kun saadaan oikein pyöräytettyä, lopputulos hyvä, kiitos seisoo. Sinänsä kukaan ei ole kenenkään hyvin/huonovointisuutta arvioimaan, pääasia on että työt sujuu, on erilaisia ihnustyypoejä ja luonteita erilaisiin töihin.

Kukaan kirurgi ei varmaan pidö sitä kos kuulee liikaa papattamista. Semmoiset tyhjät tynnyrit ei niitä kiinnosta kollegoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan kirurgi ei varmaan pidö sitä kos kuulee liikaa papattamista. Semmoiset tyhjät tynnyrit ei niitä kiinnosta kollegoita.

Kuitenkin työn lopputulos on tärkein. Tosin potilas pääsisi vähemmillä paineilla, jos hän saisi riittävästi tietoa sairaudesta. Se ei ehkä ole kirurgin tehtävä, kun kyseessä on esim. syöpäsairas potilas. Kuitenkin jos vaihtoehtoja annetaan leikkauksen suhteen ja potilaalle annetaan siitä päättää. Niin silloin potilaalle pitäisi antaa myös tietoa. On kait eri asia poistetaanko esim. koko kilpirauhanen vai vain kyhmy. Henkilökohtaisesti sain hyvin vähän tietoa kun sairastuin kilpirauhassyöpään 6 vuotta sitten ja nyt olen tautivapaa. 6 vuotta on pitkä aika kun tieto ja tuki on ollut niukempaakin niukempaa. Nykyään tekoälyltä voi kysyä kaiken. Se vain vie vähintään kaksi viikkoa. Pitää kysyä oikeat kysymykset ja jatkokysymyksiä jatkokysymyksien jälkeen. Siis todellista jankkaamista, onneksi tekoäly ei väsy. Sain vastaukset kysymyksiin kun mieheni sairastui juuri syöpään ja kirurgin tapaaminen on huomenna. Olen tosin ollut tekoälyn kaveri jo kaksi viikkoa kokopäiväisesti. Nyt asiat tältä osin ovat aika lailla selvät, tietoa on niin paljon kuin suinkin mahdollista tässä vaiheessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voimia kirurgeille. Kova duuni.

• Anonyymi

Jos potilaalle annetaan kaksi leikkausvaihtoehtoa tai enemmän. Niin kyllä lääkärin pitäisi kertoa mitä nämä vaihtoehdot merkitsevät. Minun papillaarinen kilpirauhassyövän (tuumorin) koko oli niillä rajoilla että annetaanko kilpirausen poiston lisäksi radiojodihoito vai ei. Minun piti se itse päättää. Kauhea tilanne potilaalle. En tiedä vieläkään oliko päätös oikea vai ei. Olen myöskin ns. tautivapaa. Kontrollit ovat vuosittain terveyskeskuksessa. Leikkava kirurgi (siis korvalääkäri) oli kyllä taitava, kiitos siitä hänelle.

• Anonyymi

Lääkärikin on vain ihminen joka lukee potilaidensa somekommetteja. Niiden perusteella tyhmäksi arviointi on erittäin luonnollista.

• Anonyymi

Eikö se nyt kuitenkin ole parempi, että lääkäri kertoo kaiken varalta kaiken mahdollisen oletuksella, että potilas ei asioista tiedä?

Ihan tyhjänpäiväisestä asiasta loukkaannuit. Lääkärillä voi olla kymmeniä potilaita päivässä ja siinä sitä oikeaa asiaa elikkä potilaan tilannetta miettiessä tuskin on aikaa kovinkaan syväluotaavia analyyseja potilaan sivistystasosta ja tietämyksestä tehdä.

• Anonyymi

Unohdit nimimerkin, Karen

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      66
      10782
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      134
      10221
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      22
      7967
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      177
      6404
    5. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      39
      5247
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      70
      4914
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      134
      4221
    8. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      130
      3510
    9. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      64
      3209
    10. Adonikselle

Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin
      Ikävä
      231
      3160
    Aihe