Moottoripolttoöljyn hinta Saimaalla

Antti

Lomamatkalla Saimaalla tulin verranneeksi moottoripolttoöljyn hinnoittelua Saimaan alueen satamissa.

Hintahaarukka oli todella suuri; kalleinta moottoripolttoöljy oli Savonlinnassa ja Oravissa, 0,89 euroa litralta ja halvinta Puumalassa 0,68 euroa/litra (Plussa-kortilla 0,66 euroa litra. Kuopiossa sama aine maksoi 0,69 euroa litralta.

Lappeenrannassa en tankannut, mutta kävin paikallisella rantahuoltamolla, jossa hinnat eivät lainvastaisesti olleet esillä. Veneilijät, joita jututin, kertoivat kuitenkin, että sekä Lappeenrannassa että Imatralla polttoöljy on älyttömän kallista.

Asiaa tarkasteltaessa havaitaan, että kallilla asemilla huoltamon pitäjät "ryöstävät" veneilijöitä. Lakia tutkimalla havaitaan nimittäin, että dieselin, joka on täsmälleen samaa ainetta (väriä lukuunottamatta) kuin moottoripolttoöljy, vero on 28 snt/litra suurempi kuin moottoripolttoöljyn verotus. Kun lisäksi otetaan huomioon, että myös verosta joudutaan maksamaan 22 % alv:a, pitäisi moottoripolttoöljyn hinnan olla noin 35 snt/litra halvempaa kuin diesel, jos huoltamon pitäjä hinnoittelee molemmat tuotteet samalla tavalla.

Kun monet veneilijät tankkaavat veneeseensä jopa satoja litroja kerralla, voidaan todeta, että moottoripolttoöljyn veroetu menee lähes kokonaisuudessaan ahneen huoltamonpitäjän taskuihin ainakin Savonlinnassa ja Oravissa (tiettävästi myös Lappeenrannassa ja Imatralla).

Olisikin mielenkiintoista kuulla huoltamonpitäjien perusteluja hinnoittelulleen. Perusteluna ei voi olla ainakaan se, että toiminnan kulut pitää kattaa kesäaikana, koska esimerkiksi Kuopion rantahuoltamolla polttoainetta myydään vain kesäaikana eikä sekään myy polttoainetta tappiolla.

Tankkaavien veneilijöiden kannanttaisikin muistaa: "Käy Kuopiossa ja poikkea Puumalassa, mutta ohita Oravi, sivuuta Savonlinna, laista Lappeenrannta ja ole ilman Imatralla."

Kertokaapa veneilijät myös muiden paikkakuntien hintoja, niin voimme, jos mahdollista, keskittää ostoksemme havoille huoltamoille.

36

3307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se tietty

      köyhästä tuntuu.

    • Jussi

      Sinulla on nyt oikein loistotilaisuus ryhtyä yrittäjäksi ja rikastua....
      Olkaa tyytyväisiä kun saatte rannalle polttoainetta, mutta itsellä kun lähimmälle huoltamolle ajaessa kuluu noin 30 - 40litraa bensaa niin mielelläni maksaisin yrittäjälle vähän extraa maahintoihin. Myyniaika venebensoille on noin 3 kk ja siinä pitäs vuoden tili tehdä parhaaseen loma-aikaan ...vai onko joku nähnyt ökyrikkaan
      huoltamonpitäjän....Onhan maissakin bensalla ton verran hintaeroa kalleimman ja halvimman välillä.
      Ja aina voi ottaa kanisterit mukaan ja roudata polttoaineen itse sieltä mistä halvemmalla saa...
      nykyään vaan palvelu maksaa...menepä pankkiin maksamaan käteisrahalla 5 euron lasku ja katso mitä palvelu maksaa...

    • venemiehet

      Olisit tyytyväinen kun saat ajaa yhä verottomalla polttoaineella, bensa kun taas maksaa siinä 1.30 veneasemilla!

    • Antti

      Kukaan ei ole vaivautunut kommentoimaan itse asiaa; mistä johtuvat suuret hintaerot eri paikkakunnilla.

      Kysymykseen, tiedänkö ketään huoltoaseman pitäjää, joka on rikastunut toiminnalla, vastaan, että tiedän kotipaikkakunnaltanikin useita. Myös Savonlinnassa rantahuoltamoa pitävä Westerberg näyttää olevan varakas mies, vaikka en häntä henkilökohtaisesti tunnekaan.

      Vastaajat eivät näytä ymmärtävän markkinataloutta. Jokainen saa pyytää tuotteistaan minkä hinnan hyvänsä, mutta kuluttajan kannattaa käyttää edullisia palveluita.

      Onneksi Saimaan alueen veneseuroissa kiertää jo suositus välttää Savonlinnan polttoaineen jakelupisteiden kiskurihintoja. Kun mahdollisimman monet käyttävät niitä huoltoasemia, jotka myyvät polttoainetta edulliseen hintaan, kilpailu toimii. Niin yksinkertaista se on.

      • h-t

        Niin kun joku tuossa jo mainitsikin veneilysesonki on suomessa lyhyt. Polttoainetta venesatamissa myyvän yrityksen tarvitsee kuitenkin sijoittaa saman verran kun vilkkaan maantien varrella sijaitsevan yrittäjän. Tietenkin yrittäjä veloittaa tuotteistaan sen verran, että toiminta on kannattava. Kilpailutilanne tietenkin ohjaa hintoja jonkun verran. Kuluttajan kannalta ei aina ole pitkällä tähtäimellä järkevää hakea sitä alhaisinta hintaa, vaan muitakin seikkoja tulisi ottaa huomioon.
        Savonlinnassa vierailee paljon ihmisiä kesäisin ja he ostavat polttoaineensa ja muutkin tarvitsemansa tuotteet tarjottuun hintaan. Yrittäjähän olisi tyhmä jos alentaisi hintatasoaan sesonkiaikaan.
        Veneeni kuluttaa n. 20l 95E bensaa tunnissa ja olen valmis maksamaan polttoaineesta hiukan lisähintaa maasemien hintoihin verrattuna siitä, että saan veneeni tankattua pitämättä kaneistereita mukana.


      • kesäasukas

        Westerbergin Harri ansaitsee leipänsä kovalla työllä. Oma perhe käytännössä pyörittää koko toimintaa. Tuollaisella paikalla on kovat kulut ja tuskin siitä kovinkaan paljon käteen jää. Aika väsyneeltä koko touhuun silloin tällöin vaikuttaa.


    • heh

      Eiköhän kysymyksessäsi selvinnyt koko ongelma. Savonlinnan ja Puumalan välillä on reilu hintaero mutta niin on matkaakin tuntitolkulla hitaalla veneellä. Oravi ja Savonlinna taas ovat hieman lähempänä toisiaan, olisko 2 tuntia hitaalla veneellä.

      Siis polttoaineen jakeluasemat ovat niin harvassa, että ei enää hirveästi jaksa moisista eroista kiinnostua. Pääasia on, ettei tarvitse kanistereihin seota tai vuokrata auton peräkärryä ja tynnyriä.

      Ja eiköhän tässä tosiaan toimi markkinatalous. Tuote hinnoitellaan maksimaalisen voiton saamiseksi, ei markkinaosuuksien voittamiseksi. Niinkauan kuin ainoa kilpailija on kanisteri, voi yrittäjä pitää hinnan varsin kovana.

    • Toinen Antti

      Tervehdys kaima. Suosittelen sinulle kahta asiaa: Ryhdy itse venehuoltamoyrittäjäksi koska kirjoituksestasi päätellen sehän on varma tapa rikastua... Toinen asia jota voin suositella on, että vaihdat purjejollaan tai lopetat ruikuttamisen ja samalla koko veneilyn.

      Tosiasia on, että venehuoltamoyrittäjät joutuivat pari vuotta sitten EU-direktiivin myötä tekemään melkoiset investoinnit ILMAN MITAÄÄN AVUSTUKSIA polttoaineen säilytykseen ja jakeluun liittyen jotta sinäkin saat löpösi jatkossa. Moni löi suomessa hanskat tiskiin ja siellä missä näin kävi kannetaan nykyisin löpöä kannulla. Hauskaa homma helteellä... Mainitsemasi hinnat eivät varmaankaan kata kustannuksia muutamassa vuodessa.

      Mistä pa:n hintaerot sitten johtuvat? Osa syynä on varmaan se, että öljy-yhtiöt eivät halua olla veneasemilla mukana koska myynti asemilla on vuositasolla niin pientä. Katseleppa tankkauspaikkoja tarkemmin. Aika harvan paikan lipputangoissa liehuu öljy-yhtiön liput. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjä on joutunut sijoittamaan itse myös jakelulaitteisiin ja niiden huoltoon ja ylläpitoon. Hintaerot taas voivat osittain myös johtua siitä, että mistä yrittäjä polttoaineen tilaa. Jokainen varmaan etsii halvimman toimittajan jotta katetta jää edes jotain. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota satamien palvelutasoon. Mainitsemasi Savonlinnan satama on palveluiltaan huippuluokkaa, eikä mikää koju ja kun sinäkin tankkaat esim. vettä veneeseesi 200 litraa joka on 0,2 m3 ja vesikuutio maksaa mitä maksaa niin luuletko, että yrittäjä veloittaa sinua siitä erikseen? Luuletko, että yrittäjä saa veden ilmaiseksi. Eipä taida saada.

      Eli. Jos sinulla on runsaasti omia pääomia sijoittaa ja haluat niille kunnon tuoton niin suosittelen, että pistät putiikin pystyyn. Tarvitset vain tontin, rakennukset, laiturit, mittarit, liittymät, jätepalvelut ja tietenkin asiakkaat...... Onnea yritykseen.

      • Antti

        Lue juttuni vielä kerran uudelleen oikein hitaasti, niin ehkä ymmärrät, mistä on kyse.

        Ihmettelin lähinnä suuria hintaeroja eri rantahuoltamoiden välillä. Aivan samalla tavalla Kuopiossa ja Puumalassa yrittäjä on joutunut sijoittamaan mainitsemaasi varustukseen. Puumalassa yrittäjä uusi pari vuotta sitten koko rantahuoltamonsa, mutta pystyy siitä huolimatta myymään polttoöljyä yli 20 snt (yli 1,20 mk) halvempaan litrahintaan kuin Savonlinnan yrittäjä.

        Kyse on siitä, mikä on kohtuuullinen kate polttoöljystä, jonka sisäänostohinta huoltamoyrittäjälle on alle 50 snt/litra.

        Esimerkiksi Savonlinnan yrittäjä ottaa litrasta katetta enemmän kuin on raakaöljyn litrahinta tällä hetkellä maailman markkinoilla. Onko se kohtuullista, on juttuni varsinainen pointti. Kenen syytä ovat siis kalliit kuluttajahinnat?

        Huoltamo tietenkin yrittää maksimoida voittonsa, mutta kuluttajankin kannattaa olla tarkkana. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa tankata sieltä, mistä saa edullista polttoainetta.

        Onneksi Saimaan vene- ja pursiseuroissa sana jo kiertää, jotta varsinkin suurten veneiden omistajat, joiden veneiden tankkeihin mahtuu satoja litroja, osaavat lomareissullaan valita oikean tankkauspaikan.


      • heh
        Antti kirjoitti:

        Lue juttuni vielä kerran uudelleen oikein hitaasti, niin ehkä ymmärrät, mistä on kyse.

        Ihmettelin lähinnä suuria hintaeroja eri rantahuoltamoiden välillä. Aivan samalla tavalla Kuopiossa ja Puumalassa yrittäjä on joutunut sijoittamaan mainitsemaasi varustukseen. Puumalassa yrittäjä uusi pari vuotta sitten koko rantahuoltamonsa, mutta pystyy siitä huolimatta myymään polttoöljyä yli 20 snt (yli 1,20 mk) halvempaan litrahintaan kuin Savonlinnan yrittäjä.

        Kyse on siitä, mikä on kohtuuullinen kate polttoöljystä, jonka sisäänostohinta huoltamoyrittäjälle on alle 50 snt/litra.

        Esimerkiksi Savonlinnan yrittäjä ottaa litrasta katetta enemmän kuin on raakaöljyn litrahinta tällä hetkellä maailman markkinoilla. Onko se kohtuullista, on juttuni varsinainen pointti. Kenen syytä ovat siis kalliit kuluttajahinnat?

        Huoltamo tietenkin yrittää maksimoida voittonsa, mutta kuluttajankin kannattaa olla tarkkana. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa tankata sieltä, mistä saa edullista polttoainetta.

        Onneksi Saimaan vene- ja pursiseuroissa sana jo kiertää, jotta varsinkin suurten veneiden omistajat, joiden veneiden tankkeihin mahtuu satoja litroja, osaavat lomareissullaan valita oikean tankkauspaikan.

        Kaikki sujuu sitten markkinoiden lakien mukaan kun sana kiertää ja porukat tankkaavat siellä missä se on jokaisen tankkaajan omasta mielestä edullisinta/järkevintä/muuten mukavinta.

        Kaikki yrittäjätkään eivät pyri laajentamaan vaan ovat tyytyväisiä nykyiseen liikevaihtoonsa ja optimoivat niillä ehdoilla oman voittonsa. Toisin kuin yleensä yritysmaailmassa, jossa laajentuminen on jonkunlainen uskonto.


      • Toinen Antti
        Antti kirjoitti:

        Lue juttuni vielä kerran uudelleen oikein hitaasti, niin ehkä ymmärrät, mistä on kyse.

        Ihmettelin lähinnä suuria hintaeroja eri rantahuoltamoiden välillä. Aivan samalla tavalla Kuopiossa ja Puumalassa yrittäjä on joutunut sijoittamaan mainitsemaasi varustukseen. Puumalassa yrittäjä uusi pari vuotta sitten koko rantahuoltamonsa, mutta pystyy siitä huolimatta myymään polttoöljyä yli 20 snt (yli 1,20 mk) halvempaan litrahintaan kuin Savonlinnan yrittäjä.

        Kyse on siitä, mikä on kohtuuullinen kate polttoöljystä, jonka sisäänostohinta huoltamoyrittäjälle on alle 50 snt/litra.

        Esimerkiksi Savonlinnan yrittäjä ottaa litrasta katetta enemmän kuin on raakaöljyn litrahinta tällä hetkellä maailman markkinoilla. Onko se kohtuullista, on juttuni varsinainen pointti. Kenen syytä ovat siis kalliit kuluttajahinnat?

        Huoltamo tietenkin yrittää maksimoida voittonsa, mutta kuluttajankin kannattaa olla tarkkana. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa tankata sieltä, mistä saa edullista polttoainetta.

        Onneksi Saimaan vene- ja pursiseuroissa sana jo kiertää, jotta varsinkin suurten veneiden omistajat, joiden veneiden tankkeihin mahtuu satoja litroja, osaavat lomareissullaan valita oikean tankkauspaikan.

        Niin. Voihan sitä tietysti lomansa käyttää miten haluaa. Joku laskee pa. kustannuksia ja vertailee kaikkea maan ja taivaan väliltä ja laatii reittinsä "tarkoin harkiten vain halvinta reittiä käyttäen".

        Itse kyllä suosin mielummin rentoa veneilyä mukavassa paikassa ja seurassa, mukavalla reitillä ja hyviä palveluita käyttäen kuin "sentin venyttämistä" niinä parin kuukauden sesonki aikana jolloin venettä käytetään eniten.

        Itse laitan mielummin kalliin löpön "OPEC:n piikkiin" kuin sitä jakavien asemien.

        Mitä sanan kierrättämiseen pursiseuroissa tulee niin eiköhän sovita, että jokainen tankkaa missä haluaa ja antaa yrittäjien yrittää rauhassa.

        Tuntien myös nuo "kaikkitietävät" pursiseuralaiset, olen huomannut, että tuppaavat nuo jutut ja huhut paisumaan melkoisesti ja kohta löpö maksaakin jo 10 eur/litra. Valitettavan monilla näillä pursiseuralaisilla tuntuu myös olevan vahvoja periaatteita joita ei muuteta sitten millään. Jos joku on vaikka päättänyt olla tankkaamatta jossain niin vaikka löpöä jaettaisiin ilmaiseksi ei periaatteen vuoksi mennä siihen paikkaan. Tällaisen mielialan ja mainoksen levittäminen on mielestäni kyllä a) lapsellista ja b) kyseenalaista.

        Hyvää veneilykesää.


      • Antti
        Toinen Antti kirjoitti:

        Niin. Voihan sitä tietysti lomansa käyttää miten haluaa. Joku laskee pa. kustannuksia ja vertailee kaikkea maan ja taivaan väliltä ja laatii reittinsä "tarkoin harkiten vain halvinta reittiä käyttäen".

        Itse kyllä suosin mielummin rentoa veneilyä mukavassa paikassa ja seurassa, mukavalla reitillä ja hyviä palveluita käyttäen kuin "sentin venyttämistä" niinä parin kuukauden sesonki aikana jolloin venettä käytetään eniten.

        Itse laitan mielummin kalliin löpön "OPEC:n piikkiin" kuin sitä jakavien asemien.

        Mitä sanan kierrättämiseen pursiseuroissa tulee niin eiköhän sovita, että jokainen tankkaa missä haluaa ja antaa yrittäjien yrittää rauhassa.

        Tuntien myös nuo "kaikkitietävät" pursiseuralaiset, olen huomannut, että tuppaavat nuo jutut ja huhut paisumaan melkoisesti ja kohta löpö maksaakin jo 10 eur/litra. Valitettavan monilla näillä pursiseuralaisilla tuntuu myös olevan vahvoja periaatteita joita ei muuteta sitten millään. Jos joku on vaikka päättänyt olla tankkaamatta jossain niin vaikka löpöä jaettaisiin ilmaiseksi ei periaatteen vuoksi mennä siihen paikkaan. Tällaisen mielialan ja mainoksen levittäminen on mielestäni kyllä a) lapsellista ja b) kyseenalaista.

        Hyvää veneilykesää.

        Oletkohan itse rantahuoltamon pitäjä, joka "ryöstää" asiakkaita?

        Ei reittiä matkaveneellä tarvitse muuttaa, mutta kannattaa tankata oikeassa paikassa. Suosikaa Saimalla Puumalaa ja Kuopiota. Säästyneellä rahalla voitte vaikka koko perhe käydä syömässä hyvin.

        Ja väität muuta, niin tosiasia on, että Savonlinnassa ja Oravissa (ilmeisesti myös Lappeenrannassa ja Imatralla) huoltamon pitäjän kate on suurempi kuin raakaöljyn litrahinta. Voin laittaa tänne laskelmat näkyviin, ellet muuten usko. Turha syyttä OPEC:ia, huoltamo ottaa enemmän.

        Levittäkää tätä viestiä eteenpäin, sillä julkisuus on paras ase ahneutta vastaan.


      • Harri Westerberg
        Antti kirjoitti:

        Oletkohan itse rantahuoltamon pitäjä, joka "ryöstää" asiakkaita?

        Ei reittiä matkaveneellä tarvitse muuttaa, mutta kannattaa tankata oikeassa paikassa. Suosikaa Saimalla Puumalaa ja Kuopiota. Säästyneellä rahalla voitte vaikka koko perhe käydä syömässä hyvin.

        Ja väität muuta, niin tosiasia on, että Savonlinnassa ja Oravissa (ilmeisesti myös Lappeenrannassa ja Imatralla) huoltamon pitäjän kate on suurempi kuin raakaöljyn litrahinta. Voin laittaa tänne laskelmat näkyviin, ellet muuten usko. Turha syyttä OPEC:ia, huoltamo ottaa enemmän.

        Levittäkää tätä viestiä eteenpäin, sillä julkisuus on paras ase ahneutta vastaan.

        Kiitos kaikille kommenteistanne aiheesta.
        Erityisesti nimerkki toinen Antti osui oikeaan ensimmäisessä jutussaan.
        Eli meidän osalta varasto- ja jakelualueen KTM.n mukaiset muutostyöt tulivat maksamaan noin 30.000€.
        Tällainen investointi ei ole järkevää polttoainemyynnin tuottoon nähden mutta itse aktiiviveneilijänä en antanut periksi vaan luotan vielä veneiliöihin ja heidän polttoainehuolto tarpeeseen Savonlinnassa.

        Tarkoitukseni ja haluni on turvata Savonlinnassa polttoaineen saanti suoraan veneeseen.

        Kate polttoaineissa meillä on pidetty jokseenkin samana noin 10 vuotta eli ei siinä sen kummempaa rahastusta ole.
        Tämänpäivän Moottoripolttoöljyn ( citydiesel- laatu )hinta aamulla öli 0,85 / litra. Kesälämmitysöljyn hinta olisi noin 0,78 mutta se jätettiin pois valikoimasta vähäisen menekin vuoksi.
        Jutuissa muutamat mainitut asemat pitävät valikoimassaan ainoastaan Kesäpolttoöljyä joka pitääkin olla halvempaa.

        Muihin asioihin vastaan mielelläni henkilökohtaisesti, olen tavoitettavissa/ töissä 12 tuntia ma-la tai P. 0500-257 709.

        Hyvää kesää kaikille ja tervetuloa tankille, vesi, septin ja pilssin tyhjennys tarjotaan tankkaajille kaupanpäälle.

        Harri Westerberg
        VS-Marin OY
        Savonlinna


      • Merenrannassa
        Harri Westerberg kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommenteistanne aiheesta.
        Erityisesti nimerkki toinen Antti osui oikeaan ensimmäisessä jutussaan.
        Eli meidän osalta varasto- ja jakelualueen KTM.n mukaiset muutostyöt tulivat maksamaan noin 30.000€.
        Tällainen investointi ei ole järkevää polttoainemyynnin tuottoon nähden mutta itse aktiiviveneilijänä en antanut periksi vaan luotan vielä veneiliöihin ja heidän polttoainehuolto tarpeeseen Savonlinnassa.

        Tarkoitukseni ja haluni on turvata Savonlinnassa polttoaineen saanti suoraan veneeseen.

        Kate polttoaineissa meillä on pidetty jokseenkin samana noin 10 vuotta eli ei siinä sen kummempaa rahastusta ole.
        Tämänpäivän Moottoripolttoöljyn ( citydiesel- laatu )hinta aamulla öli 0,85 / litra. Kesälämmitysöljyn hinta olisi noin 0,78 mutta se jätettiin pois valikoimasta vähäisen menekin vuoksi.
        Jutuissa muutamat mainitut asemat pitävät valikoimassaan ainoastaan Kesäpolttoöljyä joka pitääkin olla halvempaa.

        Muihin asioihin vastaan mielelläni henkilökohtaisesti, olen tavoitettavissa/ töissä 12 tuntia ma-la tai P. 0500-257 709.

        Hyvää kesää kaikille ja tervetuloa tankille, vesi, septin ja pilssin tyhjennys tarjotaan tankkaajille kaupanpäälle.

        Harri Westerberg
        VS-Marin OY
        Savonlinna

        Ostan moottoripolttoöljyä tynnyriin "oikealta Nesteasemalta", josta maksan kaikkine alennuksineen 65 senttiä (plussapisteet mukana),

        Ostaisin oikein mieluusti ehkä hiukan kalliimmallakin, jos saisin sen rannasta suoraan tankkiin, nyt rahtaan sen peräkärryllä rantaan.

        Tuskin tämä yrittäjä sitä tappiokseen minulle myy, vaikka tuttuja ollaankin.
        Että se siitä katteesta

        Kaksi tynnyriä kerrallaan ei ole mikään kiva homma, mutta laskekaa mitä se tuottaa minulle.
        Joka kerta saan pari pulloa kossua esim. tällä erotuksella.


      • Antti
        Merenrannassa kirjoitti:

        Ostan moottoripolttoöljyä tynnyriin "oikealta Nesteasemalta", josta maksan kaikkine alennuksineen 65 senttiä (plussapisteet mukana),

        Ostaisin oikein mieluusti ehkä hiukan kalliimmallakin, jos saisin sen rannasta suoraan tankkiin, nyt rahtaan sen peräkärryllä rantaan.

        Tuskin tämä yrittäjä sitä tappiokseen minulle myy, vaikka tuttuja ollaankin.
        Että se siitä katteesta

        Kaksi tynnyriä kerrallaan ei ole mikään kiva homma, mutta laskekaa mitä se tuottaa minulle.
        Joka kerta saan pari pulloa kossua esim. tällä erotuksella.

        Jos rantahuoltamo perii moottoripolttoöljystä 0,85 - 0,90 snt/litra, siinä on katetta yhtä paljon tai enemmän kuin on raakaöljyn litrahinta.

        Raakaöljy maksaa tällä hetkellä n. 56 - 58 dollaria/tynnyri (159 l), joka on 47 - 48 euroa/159 l. Siitä raakaöljyn litrahinnaksi tulee n. 30 snt/litra. Jos yrittäjä myy rantahuoltamolla polttoöljyä em. hintaan, kate on vähintään saman verran litralta.

        Johtopäätös on siis edelleen se, että kannattaa vertailla hintoja ja ostaa, jos mahdoillista, sieltä, mistä sitä saa edullisimmin (Saimaalla esim. Puumalasta).


      • Tankkaaja
        Merenrannassa kirjoitti:

        Ostan moottoripolttoöljyä tynnyriin "oikealta Nesteasemalta", josta maksan kaikkine alennuksineen 65 senttiä (plussapisteet mukana),

        Ostaisin oikein mieluusti ehkä hiukan kalliimmallakin, jos saisin sen rannasta suoraan tankkiin, nyt rahtaan sen peräkärryllä rantaan.

        Tuskin tämä yrittäjä sitä tappiokseen minulle myy, vaikka tuttuja ollaankin.
        Että se siitä katteesta

        Kaksi tynnyriä kerrallaan ei ole mikään kiva homma, mutta laskekaa mitä se tuottaa minulle.
        Joka kerta saan pari pulloa kossua esim. tällä erotuksella.

        Meikäläinen kyseli moottoripolttoöljyn hintoja paikalliselta Teboililta, niin kauppias suositteli hankkimaan 2000-4000 litran vanhan farmitankin omaan rantaan joltain lopettavalta maanviljeliältä ja niitähän löytyy 100-500€. Kuulemma kun tilaa omaan tankkiin (vähintään 1000L)suoraan tankkiauton saa halvemmalla kun itse paikallinen TB:n pitäjä asemalleen. Eli yrittäjä maksaa aineestaan enemmän kuin yksityinen. Ensikesänä aijonkin tankata omasta tankista kun vielä veneessäni on riittävät tankit niin ei asemilla tarvitse tankata ollenkaan.


      • Antti
        Tankkaaja kirjoitti:

        Meikäläinen kyseli moottoripolttoöljyn hintoja paikalliselta Teboililta, niin kauppias suositteli hankkimaan 2000-4000 litran vanhan farmitankin omaan rantaan joltain lopettavalta maanviljeliältä ja niitähän löytyy 100-500€. Kuulemma kun tilaa omaan tankkiin (vähintään 1000L)suoraan tankkiauton saa halvemmalla kun itse paikallinen TB:n pitäjä asemalleen. Eli yrittäjä maksaa aineestaan enemmän kuin yksityinen. Ensikesänä aijonkin tankata omasta tankista kun vielä veneessäni on riittävät tankit niin ei asemilla tarvitse tankata ollenkaan.

        Miksi Teboil myisi yksityiselle halvemmalla kuin diilerille? Silloin se ei kyllä arvosta kauppiaitaan euron vertaa. Yleensä nämä ovat huoltamon pitäjän juttuja.

        Tällä hetkellä moottoripolttoöljyn hinta diilereille on vähän yli 50 snt/l ja kuluttajille isoissa erissä hieman yli 60 snt.


      • Tankkaaja
        Antti kirjoitti:

        Miksi Teboil myisi yksityiselle halvemmalla kuin diilerille? Silloin se ei kyllä arvosta kauppiaitaan euron vertaa. Yleensä nämä ovat huoltamon pitäjän juttuja.

        Tällä hetkellä moottoripolttoöljyn hinta diilereille on vähän yli 50 snt/l ja kuluttajille isoissa erissä hieman yli 60 snt.

        Voi olla noinkin, mutta niin se kauppias vaan sanoi ja kaipa ne kaljan myynnillä elää nykyään.


      • Toinen Antti
        Tankkaaja kirjoitti:

        Voi olla noinkin, mutta niin se kauppias vaan sanoi ja kaipa ne kaljan myynnillä elää nykyään.

        Päätimpä vielä huvikseni käydä vilkaisemassa onko tullut lisää kommentteja tähän pa:n hintakeskusteluun.

        Hyvä Harri. Harva täällä uskaltaa omalla nimellään kirjoitella. Varsinkin arvostelijat. Mielestäni on aina ollut kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka tekevät ja niitä jotka kulkevat perässä ja narisevat kaikesta. Arvaa kumpaan kuuluvaksi luen täällä narisijat?

        Olipa taas hieno viikonloppu vesillä. Huomenna pitää käydä taas tankaamassa... Noin 200 litraa city-dieseliä. Vettä menee arviolta 150 litraa ja septi pitää tyhjentää noin 60 litraa. Stoppi kestäneen noin 15 min. Siinä ajassa ehtii syödä jätskitkin.

        Sääliksi käy niitä jotka "paljon työtä tekee harrastuksensa eteen - viisas pääsee vähemmällä - ja halvemmalla. Maksaa se nimittäin sen halvimmankin löpön etsiminen ja hakeminen jos ei nyt ihan vieressä satu asumaan. Enpä lähtisi esim. Lappeenrannasta hakemaan löpöä Puumalasta ja jos yhden kerran kesälomalla ajan pidemmän reissun niin tankkaan kyllä siellä missä on parhaimmat palvelut. Jos pa. siellä on vähän kalliimpaa niin eipä voi mittään. Kotisatamassa taas voinkin käyttää oman pursiseurani neuvottelemaa alennusta paikallisen yrittäjän kanssa ja homma on ihan ok.

        Kaima hyvä. Ymmärrän näkemyksesi ja ajatusmaailmasi. Tuskinpa tähän keskusteluun saadaan enää tämän enemmän tolkkua tai oikeata tai väärää paikkaa tankata. Omasta puolestani keskityn veneilyyn ja kesän nauttimiseen ja lopetan tämän kirjoittelun. Toivon varmaan lämpimästi samaa mitä kaikki muutkin veneilijät, että öljyn hinta laskee maailmanmarkkinoilla sinne minne se kuuluukin, eli paljon alemmas mitä se on nykyisinkin ja toivon, että veneasemien yrittäjät tienaavat leipänsä siinä missä muutkin ja saan tankata venettäni Saimaalla jatkossakin kohtuullisella hinnalla hyvien palveluiden kera.


      • h-t
        Toinen Antti kirjoitti:

        Päätimpä vielä huvikseni käydä vilkaisemassa onko tullut lisää kommentteja tähän pa:n hintakeskusteluun.

        Hyvä Harri. Harva täällä uskaltaa omalla nimellään kirjoitella. Varsinkin arvostelijat. Mielestäni on aina ollut kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka tekevät ja niitä jotka kulkevat perässä ja narisevat kaikesta. Arvaa kumpaan kuuluvaksi luen täällä narisijat?

        Olipa taas hieno viikonloppu vesillä. Huomenna pitää käydä taas tankaamassa... Noin 200 litraa city-dieseliä. Vettä menee arviolta 150 litraa ja septi pitää tyhjentää noin 60 litraa. Stoppi kestäneen noin 15 min. Siinä ajassa ehtii syödä jätskitkin.

        Sääliksi käy niitä jotka "paljon työtä tekee harrastuksensa eteen - viisas pääsee vähemmällä - ja halvemmalla. Maksaa se nimittäin sen halvimmankin löpön etsiminen ja hakeminen jos ei nyt ihan vieressä satu asumaan. Enpä lähtisi esim. Lappeenrannasta hakemaan löpöä Puumalasta ja jos yhden kerran kesälomalla ajan pidemmän reissun niin tankkaan kyllä siellä missä on parhaimmat palvelut. Jos pa. siellä on vähän kalliimpaa niin eipä voi mittään. Kotisatamassa taas voinkin käyttää oman pursiseurani neuvottelemaa alennusta paikallisen yrittäjän kanssa ja homma on ihan ok.

        Kaima hyvä. Ymmärrän näkemyksesi ja ajatusmaailmasi. Tuskinpa tähän keskusteluun saadaan enää tämän enemmän tolkkua tai oikeata tai väärää paikkaa tankata. Omasta puolestani keskityn veneilyyn ja kesän nauttimiseen ja lopetan tämän kirjoittelun. Toivon varmaan lämpimästi samaa mitä kaikki muutkin veneilijät, että öljyn hinta laskee maailmanmarkkinoilla sinne minne se kuuluukin, eli paljon alemmas mitä se on nykyisinkin ja toivon, että veneasemien yrittäjät tienaavat leipänsä siinä missä muutkin ja saan tankata venettäni Saimaalla jatkossakin kohtuullisella hinnalla hyvien palveluiden kera.

        Kiitos Harri minunkin puolesta.

        Mieleeni tuli vaan onko alkuperäinen Antti huomioinut sitä seikkaa, ettei katteita puolittamalla kaksinkertaisteta myyntiä ja tulos heikkenee.


      • Antti
        Toinen Antti kirjoitti:

        Päätimpä vielä huvikseni käydä vilkaisemassa onko tullut lisää kommentteja tähän pa:n hintakeskusteluun.

        Hyvä Harri. Harva täällä uskaltaa omalla nimellään kirjoitella. Varsinkin arvostelijat. Mielestäni on aina ollut kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka tekevät ja niitä jotka kulkevat perässä ja narisevat kaikesta. Arvaa kumpaan kuuluvaksi luen täällä narisijat?

        Olipa taas hieno viikonloppu vesillä. Huomenna pitää käydä taas tankaamassa... Noin 200 litraa city-dieseliä. Vettä menee arviolta 150 litraa ja septi pitää tyhjentää noin 60 litraa. Stoppi kestäneen noin 15 min. Siinä ajassa ehtii syödä jätskitkin.

        Sääliksi käy niitä jotka "paljon työtä tekee harrastuksensa eteen - viisas pääsee vähemmällä - ja halvemmalla. Maksaa se nimittäin sen halvimmankin löpön etsiminen ja hakeminen jos ei nyt ihan vieressä satu asumaan. Enpä lähtisi esim. Lappeenrannasta hakemaan löpöä Puumalasta ja jos yhden kerran kesälomalla ajan pidemmän reissun niin tankkaan kyllä siellä missä on parhaimmat palvelut. Jos pa. siellä on vähän kalliimpaa niin eipä voi mittään. Kotisatamassa taas voinkin käyttää oman pursiseurani neuvottelemaa alennusta paikallisen yrittäjän kanssa ja homma on ihan ok.

        Kaima hyvä. Ymmärrän näkemyksesi ja ajatusmaailmasi. Tuskinpa tähän keskusteluun saadaan enää tämän enemmän tolkkua tai oikeata tai väärää paikkaa tankata. Omasta puolestani keskityn veneilyyn ja kesän nauttimiseen ja lopetan tämän kirjoittelun. Toivon varmaan lämpimästi samaa mitä kaikki muutkin veneilijät, että öljyn hinta laskee maailmanmarkkinoilla sinne minne se kuuluukin, eli paljon alemmas mitä se on nykyisinkin ja toivon, että veneasemien yrittäjät tienaavat leipänsä siinä missä muutkin ja saan tankata venettäni Saimaalla jatkossakin kohtuullisella hinnalla hyvien palveluiden kera.

        Vuokravenho Savonlinnan Pääskylahdessa myy suoraan veneeseen moottoripolttoöljyä (citydieseliä)hintaan 0,79 snt/l veneseurojen jäsenille.

        Puhelimessa he kertoivat lisäksi, että hinnasta voidaan vielä tinkiä lisää, jos asiakas ostaa 200 l tai enemmän kerralla.

        Tämä tiedoksenne taloudellisesti ajattelevat veneilijät.


      • Antti
        Toinen Antti kirjoitti:

        Päätimpä vielä huvikseni käydä vilkaisemassa onko tullut lisää kommentteja tähän pa:n hintakeskusteluun.

        Hyvä Harri. Harva täällä uskaltaa omalla nimellään kirjoitella. Varsinkin arvostelijat. Mielestäni on aina ollut kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka tekevät ja niitä jotka kulkevat perässä ja narisevat kaikesta. Arvaa kumpaan kuuluvaksi luen täällä narisijat?

        Olipa taas hieno viikonloppu vesillä. Huomenna pitää käydä taas tankaamassa... Noin 200 litraa city-dieseliä. Vettä menee arviolta 150 litraa ja septi pitää tyhjentää noin 60 litraa. Stoppi kestäneen noin 15 min. Siinä ajassa ehtii syödä jätskitkin.

        Sääliksi käy niitä jotka "paljon työtä tekee harrastuksensa eteen - viisas pääsee vähemmällä - ja halvemmalla. Maksaa se nimittäin sen halvimmankin löpön etsiminen ja hakeminen jos ei nyt ihan vieressä satu asumaan. Enpä lähtisi esim. Lappeenrannasta hakemaan löpöä Puumalasta ja jos yhden kerran kesälomalla ajan pidemmän reissun niin tankkaan kyllä siellä missä on parhaimmat palvelut. Jos pa. siellä on vähän kalliimpaa niin eipä voi mittään. Kotisatamassa taas voinkin käyttää oman pursiseurani neuvottelemaa alennusta paikallisen yrittäjän kanssa ja homma on ihan ok.

        Kaima hyvä. Ymmärrän näkemyksesi ja ajatusmaailmasi. Tuskinpa tähän keskusteluun saadaan enää tämän enemmän tolkkua tai oikeata tai väärää paikkaa tankata. Omasta puolestani keskityn veneilyyn ja kesän nauttimiseen ja lopetan tämän kirjoittelun. Toivon varmaan lämpimästi samaa mitä kaikki muutkin veneilijät, että öljyn hinta laskee maailmanmarkkinoilla sinne minne se kuuluukin, eli paljon alemmas mitä se on nykyisinkin ja toivon, että veneasemien yrittäjät tienaavat leipänsä siinä missä muutkin ja saan tankata venettäni Saimaalla jatkossakin kohtuullisella hinnalla hyvien palveluiden kera.

        Saimaan Vuokravenhon puhelinnumero on 0400-673 055. Sieltä kannattaa Savonlinnassa tankkaavan pyytää tarjous varsinkin, jos tankkaa vähintään 100 litraa.

        Kirjoituksista päätellen toisella Antilla on yhteyksiä rantahuoltamon pitäjään. Muuten en voi ymmärtää sitä, että hän on valmis maksamaan reilua ylihintaa polttoaineestaan.

        Jokainen meistä ymmärtää, että yrittäjän on saatava toiminnastaan kohtuullinen kate, mutta yletön ahneus on toinen juttu.

        Muutamia vuosia sitten huoltamoyrittäjillä oli kampanja, jossa he liimasivat tarroja mittareiden kylkeen. Niissä luki: Tiedätkö, että tankkaamasi polttoaineen hinnassa on veroja 70 %. Kampanjaa mukaillen 85 - 90 snt/l moottoripolttoöljystä veloittavat huoltamot voisivat liimata mittareihinsa tarran: Tiedätkö, että maksamassasi hinnassa on huoltamoyrittäjän katetta saman verran kuin on raakaöljyn litrahinta?

        Eri pursiseurojen jäsenten kesken on epävirallisesti keskusteltu, että ryhdymme ensi kesästä alkaen seuraamaan eri paikkakuntien hintoja säännöllisesti. Julkaisemme hinnat netin keskustelupalstoilla, jotta hintatietoiset veneilijät voivat mahdollisuuksien mukaan tankata kohtuuhintaisilla veneasemilla.


      • h-t
        Antti kirjoitti:

        Saimaan Vuokravenhon puhelinnumero on 0400-673 055. Sieltä kannattaa Savonlinnassa tankkaavan pyytää tarjous varsinkin, jos tankkaa vähintään 100 litraa.

        Kirjoituksista päätellen toisella Antilla on yhteyksiä rantahuoltamon pitäjään. Muuten en voi ymmärtää sitä, että hän on valmis maksamaan reilua ylihintaa polttoaineestaan.

        Jokainen meistä ymmärtää, että yrittäjän on saatava toiminnastaan kohtuullinen kate, mutta yletön ahneus on toinen juttu.

        Muutamia vuosia sitten huoltamoyrittäjillä oli kampanja, jossa he liimasivat tarroja mittareiden kylkeen. Niissä luki: Tiedätkö, että tankkaamasi polttoaineen hinnassa on veroja 70 %. Kampanjaa mukaillen 85 - 90 snt/l moottoripolttoöljystä veloittavat huoltamot voisivat liimata mittareihinsa tarran: Tiedätkö, että maksamassasi hinnassa on huoltamoyrittäjän katetta saman verran kuin on raakaöljyn litrahinta?

        Eri pursiseurojen jäsenten kesken on epävirallisesti keskusteltu, että ryhdymme ensi kesästä alkaen seuraamaan eri paikkakuntien hintoja säännöllisesti. Julkaisemme hinnat netin keskustelupalstoilla, jotta hintatietoiset veneilijät voivat mahdollisuuksien mukaan tankata kohtuuhintaisilla veneasemilla.

        En kyllä ymmärrä miksi jaksat verrata myyntihintaa raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan. Öljyn jalostaminen myyntituotteeksi on aikamoinen prosessi.
        Ostako kaiken tuolla perusteella, auton hintaa suhteutat metallin hintaan, lehdet puutavaran jne. Olemme varmasti kaikki ymmärtäneet ajatuksesi mutta ilmeisesti monelle polttoaineen saatavuus on tärkempää kun muutaman sentin säästö jos sen hakee kaumpaa. EU direktiivien vaatimat muutostyöt saivat aikaan monen jakeluyrittäjän alalta vetäytymisen niin kuivalla maalla kun vesien äärellä. 30 000€ investoinnin kuolettaminen veneilysesongin myynnillä vaatii kyllä, että siitä saa kohtalaisen katteen. Venejakeluasema on tyypillisesti auki touko-syyskuu, en usko alku ja loppusesongin myynnin olevan sellaista , että se kattaisi kulut vaan ne on ansaittava kesä- elokuussa. Huomioi myös, että asema vaikkei se ole aukikaan talviaikaan kuitenkin aiheuttaa jonkinlaisia kuluja lähinnä lämmityksen muodossa. Mainitsemasi vuokravenho on yritys jonka päätoiminta on aivan muu kun polttoaineen myynti tietenkin sellainen yritys jonka päätulo tulee muualta voi myydä polttoainetta erilaisella katteella kun polttoaineen myyntiin erikoistunut asema.
        Itseäni surettaa niin maissa kun merelläkin se, että huoltoasemat ovat joutuneet siirtymään elintarvikkeiden ja oluen myyntiin pystyäkseen jatkamaan polttoaineen myyntiä. Maassamme ei ole montaakaan asemaa missä on edes jonkinlainen varaosa ja tarvikevalikoima, olutmerkkejä yleensä on monia.
        Olet Antti varmasti huomannut suomessa sen, että pienet kaupat lopettavat toimintansa toinen toisensa jälkeen ja automarketit valtaavat markkinat ja että, ihmiset valittavat palveluiden saannin vähentymistä. Kuitenkin heidän oma ostoskäyttäytymisensä on saanut ilmiön aikaan. Kiitos sen etteivät kaikki hae sitä alinta hintaa vaan arvostavat myös muita asioita nämä pienet kaupat ja "ylihinnoittelevat" asemat ovat sinunkin käytettävissä kun tarvitset vaan muutaman litran maitoa tai kallista polttoainetta päästäksesi ostosparatiisiisi.


      • Antti
        h-t kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä miksi jaksat verrata myyntihintaa raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan. Öljyn jalostaminen myyntituotteeksi on aikamoinen prosessi.
        Ostako kaiken tuolla perusteella, auton hintaa suhteutat metallin hintaan, lehdet puutavaran jne. Olemme varmasti kaikki ymmärtäneet ajatuksesi mutta ilmeisesti monelle polttoaineen saatavuus on tärkempää kun muutaman sentin säästö jos sen hakee kaumpaa. EU direktiivien vaatimat muutostyöt saivat aikaan monen jakeluyrittäjän alalta vetäytymisen niin kuivalla maalla kun vesien äärellä. 30 000€ investoinnin kuolettaminen veneilysesongin myynnillä vaatii kyllä, että siitä saa kohtalaisen katteen. Venejakeluasema on tyypillisesti auki touko-syyskuu, en usko alku ja loppusesongin myynnin olevan sellaista , että se kattaisi kulut vaan ne on ansaittava kesä- elokuussa. Huomioi myös, että asema vaikkei se ole aukikaan talviaikaan kuitenkin aiheuttaa jonkinlaisia kuluja lähinnä lämmityksen muodossa. Mainitsemasi vuokravenho on yritys jonka päätoiminta on aivan muu kun polttoaineen myynti tietenkin sellainen yritys jonka päätulo tulee muualta voi myydä polttoainetta erilaisella katteella kun polttoaineen myyntiin erikoistunut asema.
        Itseäni surettaa niin maissa kun merelläkin se, että huoltoasemat ovat joutuneet siirtymään elintarvikkeiden ja oluen myyntiin pystyäkseen jatkamaan polttoaineen myyntiä. Maassamme ei ole montaakaan asemaa missä on edes jonkinlainen varaosa ja tarvikevalikoima, olutmerkkejä yleensä on monia.
        Olet Antti varmasti huomannut suomessa sen, että pienet kaupat lopettavat toimintansa toinen toisensa jälkeen ja automarketit valtaavat markkinat ja että, ihmiset valittavat palveluiden saannin vähentymistä. Kuitenkin heidän oma ostoskäyttäytymisensä on saanut ilmiön aikaan. Kiitos sen etteivät kaikki hae sitä alinta hintaa vaan arvostavat myös muita asioita nämä pienet kaupat ja "ylihinnoittelevat" asemat ovat sinunkin käytettävissä kun tarvitset vaan muutaman litran maitoa tai kallista polttoainetta päästäksesi ostosparatiisiisi.

        On hyvä, että on olemassa vaihtoehtoja. Se on omiaan pitämään hinnat kurissa.

        Jokainen voi tietysti tankata polttoaineensa ihan missä haluaa, mutta taloudellisesti ajatteleva veneilijä tekee sen sieltä, mistä sen saa edullisimmin.

        En ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos huoltoasema myy olutta, pitää kahvilaa jne. Samoin ainakin minulle on aivan yhdentekevää, onko Vuokravenholla päätoimiala joku muu kuin polttoaineen myynti; pääasia, että saan sieltä polttoainetta edullisemmin suoraan veneeseen kuin Haislahden satamasta. Sellaista on vapaa kilpailu.

        Luepa viestini hieman tarkemmin. En vertaa moottoripolttoöljyn myyntihintaa raakaöljyn hintaan, vaan huoltoaseman myyntikatetta ja raakaöljyn hintaa. Jalostus-, kuljetus- ym. kustannukset ovat asia erikseen.

        Kuten olen aikaisemmin todennut, moottoripolttoöljyn hinnan pitäisi olla yli 30 snt/l halvempaa kuin dieselöljy, jos hinnoitteluperiaate on sama. Kun dieselöljy maksaa huoltamoilla vajaan euron, pitäisi sitä täysin vastaavan moottoripolttoöljyn maksaa alle 70 snt/l, jos se hinnoitellaan samalla tavalla.

        Sen vielä ymmärrän, jos se maksaa rantahuoltamolla alle 80 snt, mutta siitä ylimenevä hinta on puhdasta ahneutta.

        Onneksi järjestäytyneet veneilijät (= veneseurojen jäsenet) ovat vähitellen havahtumassa, jotta he jatkossa saisivat kohtuuhintaista polttoainetta.


      • h-t
        Antti kirjoitti:

        On hyvä, että on olemassa vaihtoehtoja. Se on omiaan pitämään hinnat kurissa.

        Jokainen voi tietysti tankata polttoaineensa ihan missä haluaa, mutta taloudellisesti ajatteleva veneilijä tekee sen sieltä, mistä sen saa edullisimmin.

        En ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos huoltoasema myy olutta, pitää kahvilaa jne. Samoin ainakin minulle on aivan yhdentekevää, onko Vuokravenholla päätoimiala joku muu kuin polttoaineen myynti; pääasia, että saan sieltä polttoainetta edullisemmin suoraan veneeseen kuin Haislahden satamasta. Sellaista on vapaa kilpailu.

        Luepa viestini hieman tarkemmin. En vertaa moottoripolttoöljyn myyntihintaa raakaöljyn hintaan, vaan huoltoaseman myyntikatetta ja raakaöljyn hintaa. Jalostus-, kuljetus- ym. kustannukset ovat asia erikseen.

        Kuten olen aikaisemmin todennut, moottoripolttoöljyn hinnan pitäisi olla yli 30 snt/l halvempaa kuin dieselöljy, jos hinnoitteluperiaate on sama. Kun dieselöljy maksaa huoltamoilla vajaan euron, pitäisi sitä täysin vastaavan moottoripolttoöljyn maksaa alle 70 snt/l, jos se hinnoitellaan samalla tavalla.

        Sen vielä ymmärrän, jos se maksaa rantahuoltamolla alle 80 snt, mutta siitä ylimenevä hinta on puhdasta ahneutta.

        Onneksi järjestäytyneet veneilijät (= veneseurojen jäsenet) ovat vähitellen havahtumassa, jotta he jatkossa saisivat kohtuuhintaista polttoainetta.

        "Jokainen voi tietysti tankata polttoaineensa ihan missä haluaa, mutta taloudellisesti ajatteleva veneilijä tekee sen sieltä, mistä sen saa edullisimmin."
        Tämä on totta, toisaalta boikotoimalla hiukan kalliimmalla myyvää tämä joutuu lopettamaan toimintansa jolloin alkuun halvemmalla myynyt pystyy nostamaan hintansa haluamalleen tasolle.

        "En ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos huoltoasema myy olutta, pitää kahvilaa jne. Samoin ainakin minulle on aivan yhdentekevää, onko Vuokravenholla päätoimiala joku muu kuin polttoaineen myynti; pääasia, että saan sieltä polttoainetta edullisemmin suoraan veneeseen kuin Haislahden satamasta. Sellaista on vapaa kilpailu."
        Jos pelkästään on hakemassa halpaa polttoainetta asia on tietenkin näin. Uskokto muuten, että vuokravenho säilyttäisi hintatasonsa mikäli Savonlinnassa ei olisi kilpailijaa?
        Minuakaan ei häiritse oluen myynti huoltoasemilla vaikka itse en sitä sieltä ostakaan, suosin kuitenkin asemia jotka valikoimissaan pitävät edes jonkin verran auto / venetarvikkeita.

        "Luepa viestini hieman tarkemmin. En vertaa moottoripolttoöljyn myyntihintaa raakaöljyn hintaan, vaan huoltoaseman myyntikatetta ja raakaöljyn hintaa. Jalostus-, kuljetus- ym. kustannukset ovat asia erikseen. "
        En kuitenkaan ymmärrä miksi pidät raakaöljyä mittarina katteelle, yhtä hyvin voisit käyttää kahvin maailmanmarkkinahintaa tai Savonlinnan vesilaitoksen vesikuutiohintaa. Kate lasketaan kuitenkin ostohinnasta ja mehän emme tiedä mitä kukin yrittäjä maksaa polttoaineistaan ja millaiset myyntisopimukset heillä on. Jotkut ketjut määrittävät itse ulosmyyntihintansa ja asema saa provisionsa määrän eikä hinnan mukaan.

        "Kuten olen aikaisemmin todennut, moottoripolttoöljyn hinnan pitäisi olla yli 30 snt/l halvempaa kuin dieselöljy, jos hinnoitteluperiaate on sama. Kun dieselöljy maksaa huoltamoilla vajaan euron, pitäisi sitä täysin vastaavan moottoripolttoöljyn maksaa alle 70 snt/l, jos se hinnoitellaan samalla tavalla. "
        Viittaan edelliseen, emme tiedä ostohintoja. Oletko muuten kysynyt mikä hintaero on jos ostat kotiinkuljetettuna esim 3000l ym aineita.


        "Sen vielä ymmärrän, jos se maksaa rantahuoltamolla alle 80 snt, mutta siitä ylimenevä hinta on puhdasta ahneutta."
        Näin voi olla, tosin emme viäläkään tiedä kenen ahneudesta on kyse ja perustuuko hinta siihen, että toiminta yleensäkään tuottaisi jotakin ja mahdollistaa aineen saannin vielä ensi kesänä.
        Ja edelleenkin sen rantahuoltamon myynti tapahtuu pääasiassa 15.6 - 15.8 välisenä aikana vaikkakin useimmat myyvät polttoainetta tämänkin jakson ulkopuolella. Yhden ihmisen palkkakulut ja aseman ylläpito maksavat vähintään 3000.-€/kk. Tähän kun lisää asemalle tehdyt muutostyöt jotta se vastaisi nykyvaatimuksia ei ole vaikea ymmärtää miksi polttoaine maksaa sen minkä tekee.

        "Onneksi järjestäytyneet veneilijät (= veneseurojen jäsenet) ovat vähitellen havahtumassa, jotta he jatkossa saisivat kohtuuhintaista polttoainetta."
        En tiedä viittaatko tässä siihen että olen monessa keskustelussa ilmoittanut etten kuulu mihinkään seuraan. Minulla on vene 2 min kävelymatkan päästä kotoa ja lähin seura on kilometrien päässä. En myöskään koe tarvetta mihinkään mitä seura tarjoaa ja mielestäni veneilijän tuomitseminen sen perusteella onko veneen perässä seuralippu vai ei on naurettavaa.
        On tietenkin hyvä jos joku vaivautuu tämän asian eteen mutta helposti voi käydä sanalaskun mukaan:
        Ahneella on paskainen loppu.


      • Antti
        h-t kirjoitti:

        "Jokainen voi tietysti tankata polttoaineensa ihan missä haluaa, mutta taloudellisesti ajatteleva veneilijä tekee sen sieltä, mistä sen saa edullisimmin."
        Tämä on totta, toisaalta boikotoimalla hiukan kalliimmalla myyvää tämä joutuu lopettamaan toimintansa jolloin alkuun halvemmalla myynyt pystyy nostamaan hintansa haluamalleen tasolle.

        "En ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos huoltoasema myy olutta, pitää kahvilaa jne. Samoin ainakin minulle on aivan yhdentekevää, onko Vuokravenholla päätoimiala joku muu kuin polttoaineen myynti; pääasia, että saan sieltä polttoainetta edullisemmin suoraan veneeseen kuin Haislahden satamasta. Sellaista on vapaa kilpailu."
        Jos pelkästään on hakemassa halpaa polttoainetta asia on tietenkin näin. Uskokto muuten, että vuokravenho säilyttäisi hintatasonsa mikäli Savonlinnassa ei olisi kilpailijaa?
        Minuakaan ei häiritse oluen myynti huoltoasemilla vaikka itse en sitä sieltä ostakaan, suosin kuitenkin asemia jotka valikoimissaan pitävät edes jonkin verran auto / venetarvikkeita.

        "Luepa viestini hieman tarkemmin. En vertaa moottoripolttoöljyn myyntihintaa raakaöljyn hintaan, vaan huoltoaseman myyntikatetta ja raakaöljyn hintaa. Jalostus-, kuljetus- ym. kustannukset ovat asia erikseen. "
        En kuitenkaan ymmärrä miksi pidät raakaöljyä mittarina katteelle, yhtä hyvin voisit käyttää kahvin maailmanmarkkinahintaa tai Savonlinnan vesilaitoksen vesikuutiohintaa. Kate lasketaan kuitenkin ostohinnasta ja mehän emme tiedä mitä kukin yrittäjä maksaa polttoaineistaan ja millaiset myyntisopimukset heillä on. Jotkut ketjut määrittävät itse ulosmyyntihintansa ja asema saa provisionsa määrän eikä hinnan mukaan.

        "Kuten olen aikaisemmin todennut, moottoripolttoöljyn hinnan pitäisi olla yli 30 snt/l halvempaa kuin dieselöljy, jos hinnoitteluperiaate on sama. Kun dieselöljy maksaa huoltamoilla vajaan euron, pitäisi sitä täysin vastaavan moottoripolttoöljyn maksaa alle 70 snt/l, jos se hinnoitellaan samalla tavalla. "
        Viittaan edelliseen, emme tiedä ostohintoja. Oletko muuten kysynyt mikä hintaero on jos ostat kotiinkuljetettuna esim 3000l ym aineita.


        "Sen vielä ymmärrän, jos se maksaa rantahuoltamolla alle 80 snt, mutta siitä ylimenevä hinta on puhdasta ahneutta."
        Näin voi olla, tosin emme viäläkään tiedä kenen ahneudesta on kyse ja perustuuko hinta siihen, että toiminta yleensäkään tuottaisi jotakin ja mahdollistaa aineen saannin vielä ensi kesänä.
        Ja edelleenkin sen rantahuoltamon myynti tapahtuu pääasiassa 15.6 - 15.8 välisenä aikana vaikkakin useimmat myyvät polttoainetta tämänkin jakson ulkopuolella. Yhden ihmisen palkkakulut ja aseman ylläpito maksavat vähintään 3000.-€/kk. Tähän kun lisää asemalle tehdyt muutostyöt jotta se vastaisi nykyvaatimuksia ei ole vaikea ymmärtää miksi polttoaine maksaa sen minkä tekee.

        "Onneksi järjestäytyneet veneilijät (= veneseurojen jäsenet) ovat vähitellen havahtumassa, jotta he jatkossa saisivat kohtuuhintaista polttoainetta."
        En tiedä viittaatko tässä siihen että olen monessa keskustelussa ilmoittanut etten kuulu mihinkään seuraan. Minulla on vene 2 min kävelymatkan päästä kotoa ja lähin seura on kilometrien päässä. En myöskään koe tarvetta mihinkään mitä seura tarjoaa ja mielestäni veneilijän tuomitseminen sen perusteella onko veneen perässä seuralippu vai ei on naurettavaa.
        On tietenkin hyvä jos joku vaivautuu tämän asian eteen mutta helposti voi käydä sanalaskun mukaan:
        Ahneella on paskainen loppu.

        Satun kyllä tietämään, minkä hinnan huoltamon pitäjä maksaa moottoripolttoöljystä tukkumyyjälle. Muutama viikko sitten, kun selvitin eri paikkakuntien huoltamoiden hintoja, huoltamo maksoi litralta 50 sentin kahta puolta. Sen jälkeen hinta on noussut n. 2 snt litra, joten tällä hetkellä huoltoasemat saavat moottoripolttoöljyä hintaan n. 52 senttiä litra.

        En ollenkaan ymmärrä, miksi katetta pitäisi verrata vesikuution hintaan (et kyllä itsekään). Vertailu raakaöljyn hintaan on järkevää siksi, että polttoöljy on raaka-öljyn jalostustuote. Mielestäni on todella omituista, jos huoltamon pitäjä saa myymästään polttoaineesta enemmän itslleen, kun raakaöljyn tuottaja. Mieti hetki, niin ehkä ymmärrät itsekin.

        Sovitaan, että sinä ostat jatkossakin kallista polttoöljyä. Me, jotka ajattelemme taloudellisesti, ostamme sieltä, mistä saamme kokonaisedullisesti.

        Tulen jatkossakin julkistamaan eri asemien hintoja, koska julkisuus on paras terveen kilpailun tae.


      • h-t
        Antti kirjoitti:

        Satun kyllä tietämään, minkä hinnan huoltamon pitäjä maksaa moottoripolttoöljystä tukkumyyjälle. Muutama viikko sitten, kun selvitin eri paikkakuntien huoltamoiden hintoja, huoltamo maksoi litralta 50 sentin kahta puolta. Sen jälkeen hinta on noussut n. 2 snt litra, joten tällä hetkellä huoltoasemat saavat moottoripolttoöljyä hintaan n. 52 senttiä litra.

        En ollenkaan ymmärrä, miksi katetta pitäisi verrata vesikuution hintaan (et kyllä itsekään). Vertailu raakaöljyn hintaan on järkevää siksi, että polttoöljy on raaka-öljyn jalostustuote. Mielestäni on todella omituista, jos huoltamon pitäjä saa myymästään polttoaineesta enemmän itslleen, kun raakaöljyn tuottaja. Mieti hetki, niin ehkä ymmärrät itsekin.

        Sovitaan, että sinä ostat jatkossakin kallista polttoöljyä. Me, jotka ajattelemme taloudellisesti, ostamme sieltä, mistä saamme kokonaisedullisesti.

        Tulen jatkossakin julkistamaan eri asemien hintoja, koska julkisuus on paras terveen kilpailun tae.

        "Satun kyllä tietämään, minkä hinnan huoltamon pitäjä maksaa moottoripolttoöljystä tukkumyyjälle. Muutama viikko sitten, kun selvitin eri paikkakuntien huoltamoiden hintoja, huoltamo maksoi litralta 50 sentin kahta puolta. Sen jälkeen hinta on noussut n. 2 snt litra, joten tällä hetkellä huoltoasemat saavat moottoripolttoöljyä hintaan n. 52 senttiä litra."
        Olkoon näin, en kyllä usko väittämääsi koska toimittajia ja sopimuksia on monenlaisia ja välttämättä ketjuuntuneet kauppiaatkaan ei tiedä etukäteen mihin hintaan polttoaineensa saavat.

        "En ollenkaan ymmärrä, miksi katetta pitäisi verrata vesikuution hintaan (et kyllä itsekään). Vertailu raakaöljyn hintaan on järkevää siksi, että polttoöljy on raaka-öljyn jalostustuote."
        Ymmärtäisin vertauksen jos raakaöljyn ostaminen ja jalostaminen olisi jokamiehen puuhaa, silloin voisi verrata millainen säästö olisi kotitekoisen ja kaupasta ostetun polttoaineen välillä. Vertailusi olisi yhtä naurettava jos tulitikkukauppiaan katetta vertaisit tukkipuun markkinahintaan Virossa (suomessa ei taida tällä hetkellä toimia ainoatakaan tulitikkutehdasta). Eiköhän katteen laskeminen % tai snt/l ole tässä järkevimmät laskutavat.

        "Mielestäni on todella omituista, jos huoltamon pitäjä saa myymästään polttoaineesta enemmän itslleen, kun raakaöljyn tuottaja. Mieti hetki, niin ehkä ymmärrät itsekin."
        Näin taitaa olla vähän joka tuotteessa, maidontuottaja ei saa montaakaan senttiä maitolitralta, lihatuottaja saa vähemmän elukastaan kun kauppias samasta eläimestä, alkutuottaja on miltei tuotteessa kuin tuotteessa se joka hyötyy vähiten yksikköä kohti. Olisit edes vertailussasi ottanut huomioon raaka-aineen hinnan toimitettuna jalostamolle, voin kertoa etteivät kuljetukset ole halpoja ja ellet tiennyt niin kaikista raakaöljyistä ei pysty tuottamaan kaikkia laatuja, esim rikkipitoisuuksissa on todella isoja eroja eri raakaöljylaaduissa. Tästäkin syystä olisi järkevintä käyttää katelaskennassa tukkuportaan veloittamaa hintaa tavara toimitettuna asiakkaalle.

        "Sovitaan, että sinä ostat jatkossakin kallista polttoöljyä. Me, jotka ajattelemme taloudellisesti, ostamme sieltä, mistä saamme kokonaisedullisesti."
        Juu, et todellakaan ole saanut minua muuttamaan ostotapojani, tulen jatkossakin ostamaan polttoaineen niiltä asemilta jotka toivon jatkavan toimintaansa, hinnalla millä hyvänsä. Ymmärrän toki motiivisi ja myönnän jopa itsekin hyötyväni siitä, että "kokonaisedullisesti" ajattelevat polkevat hintoja puolestani.

        "Tulen jatkossakin julkistamaan eri asemien hintoja, koska julkisuus on paras terveen kilpailun tae."
        Toki voit jatkaa hintojen julkaisemisen, ja ellet ole jo asiasta tietoinen suomen polttoainehintoja julkaistaan ainakin sivulla http://polttoaine.net

        Vastaukseni viipyi jonkin verran koska vietin iltapäivän merellä ja kotiin palessani tankkasin veneeni "omalla" asemallani. Eli käytännössä ajoin veneeni laituriin ja menin huoltamorakennuksesta ottamaan kupin kahvia jonka nautin sillä aikaa kun veneeni tankattiin. Kahvin juotuani menin kassalle ja maksoin vaaditun summan. Itse asiassa en tiedä paljonko veneeseen laitettiin polttoainetta ja mihin litrahintaan, lokin matkalukema ja polttoainemittari kuitenkin näyttivät lukemia jotka näyttivät kulutuksen olleen normaali samoin kuin vaadittu maksukin.

        Käyttämäni asema ei taida olla Helsingin halvin mutta se sijaitsee alle mailin päässä laiturista jossa pidän venettäni ja on reittini varrella lähden sitten itään, länteen, pohjoiseen tai etelään. Myös se, että kohtalaisen hyvin tunnen aseman tavaratarjonnan on syy sen käyttämiselle, ei tarvitse erikseen hakea jotain nippeliä jonka tietää saavansa seuraavan kerran tankatessa.

        Tietenkin asia on eri jos liikun veneellä vesillä joilla en normaalisti liiku ja tankkauksen tullessa ajankohtaiseksi tiedän pari asemaa jotka sopisivat tankkaukseen, silloin valitsen tietenkin halvemman mikäli olen tietoinen hintaerosta.


      • löpökauppias
        Antti kirjoitti:

        Lue juttuni vielä kerran uudelleen oikein hitaasti, niin ehkä ymmärrät, mistä on kyse.

        Ihmettelin lähinnä suuria hintaeroja eri rantahuoltamoiden välillä. Aivan samalla tavalla Kuopiossa ja Puumalassa yrittäjä on joutunut sijoittamaan mainitsemaasi varustukseen. Puumalassa yrittäjä uusi pari vuotta sitten koko rantahuoltamonsa, mutta pystyy siitä huolimatta myymään polttoöljyä yli 20 snt (yli 1,20 mk) halvempaan litrahintaan kuin Savonlinnan yrittäjä.

        Kyse on siitä, mikä on kohtuuullinen kate polttoöljystä, jonka sisäänostohinta huoltamoyrittäjälle on alle 50 snt/litra.

        Esimerkiksi Savonlinnan yrittäjä ottaa litrasta katetta enemmän kuin on raakaöljyn litrahinta tällä hetkellä maailman markkinoilla. Onko se kohtuullista, on juttuni varsinainen pointti. Kenen syytä ovat siis kalliit kuluttajahinnat?

        Huoltamo tietenkin yrittää maksimoida voittonsa, mutta kuluttajankin kannattaa olla tarkkana. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa tankata sieltä, mistä saa edullista polttoainetta.

        Onneksi Saimaan vene- ja pursiseuroissa sana jo kiertää, jotta varsinkin suurten veneiden omistajat, joiden veneiden tankkeihin mahtuu satoja litroja, osaavat lomareissullaan valita oikean tankkauspaikan.

        mistä saa asemalle löpöä alle 50 senttiä litra?

        Kesälaatu moottoripolttis maksaa terminaalille tänä päivänä tasan 60 senttiä verolla, eikä se ole tähän päivään mennessä sieltä ilmaiseksi asemalle siirtynyt...

        Tuosta voit laskea eteenpäin jos laskutikku pysyy kädessä


      • Antti
        löpökauppias kirjoitti:

        mistä saa asemalle löpöä alle 50 senttiä litra?

        Kesälaatu moottoripolttis maksaa terminaalille tänä päivänä tasan 60 senttiä verolla, eikä se ole tähän päivään mennessä sieltä ilmaiseksi asemalle siirtynyt...

        Tuosta voit laskea eteenpäin jos laskutikku pysyy kädessä

        Kuten eilisessä viestissäni kerroin, tällä hetkellä huoltamo maksaa moottoripolttoöljystä n. 52 snt/l tai - 2 snt. Satun tietämään hinnan aika tarkkaan.

        Jos vilkaiset nikin h-t kertomaa sivua http://polttoaine.net, huomaat, että Ylöjärven Seo myi eilen polttoöljyä hintaan 67,9 snt/l. Jos huoltamon pitäjä olisi maksanut siitä 60 snt/l terminaalilla, myisi hän ainetta raskaalla tappiolla.

        Et ilmeisesti ole huoltamoyrittäjä tai sitten et osaa neuvotella olllenkaan.


      • Antti
        h-t kirjoitti:

        "Satun kyllä tietämään, minkä hinnan huoltamon pitäjä maksaa moottoripolttoöljystä tukkumyyjälle. Muutama viikko sitten, kun selvitin eri paikkakuntien huoltamoiden hintoja, huoltamo maksoi litralta 50 sentin kahta puolta. Sen jälkeen hinta on noussut n. 2 snt litra, joten tällä hetkellä huoltoasemat saavat moottoripolttoöljyä hintaan n. 52 senttiä litra."
        Olkoon näin, en kyllä usko väittämääsi koska toimittajia ja sopimuksia on monenlaisia ja välttämättä ketjuuntuneet kauppiaatkaan ei tiedä etukäteen mihin hintaan polttoaineensa saavat.

        "En ollenkaan ymmärrä, miksi katetta pitäisi verrata vesikuution hintaan (et kyllä itsekään). Vertailu raakaöljyn hintaan on järkevää siksi, että polttoöljy on raaka-öljyn jalostustuote."
        Ymmärtäisin vertauksen jos raakaöljyn ostaminen ja jalostaminen olisi jokamiehen puuhaa, silloin voisi verrata millainen säästö olisi kotitekoisen ja kaupasta ostetun polttoaineen välillä. Vertailusi olisi yhtä naurettava jos tulitikkukauppiaan katetta vertaisit tukkipuun markkinahintaan Virossa (suomessa ei taida tällä hetkellä toimia ainoatakaan tulitikkutehdasta). Eiköhän katteen laskeminen % tai snt/l ole tässä järkevimmät laskutavat.

        "Mielestäni on todella omituista, jos huoltamon pitäjä saa myymästään polttoaineesta enemmän itslleen, kun raakaöljyn tuottaja. Mieti hetki, niin ehkä ymmärrät itsekin."
        Näin taitaa olla vähän joka tuotteessa, maidontuottaja ei saa montaakaan senttiä maitolitralta, lihatuottaja saa vähemmän elukastaan kun kauppias samasta eläimestä, alkutuottaja on miltei tuotteessa kuin tuotteessa se joka hyötyy vähiten yksikköä kohti. Olisit edes vertailussasi ottanut huomioon raaka-aineen hinnan toimitettuna jalostamolle, voin kertoa etteivät kuljetukset ole halpoja ja ellet tiennyt niin kaikista raakaöljyistä ei pysty tuottamaan kaikkia laatuja, esim rikkipitoisuuksissa on todella isoja eroja eri raakaöljylaaduissa. Tästäkin syystä olisi järkevintä käyttää katelaskennassa tukkuportaan veloittamaa hintaa tavara toimitettuna asiakkaalle.

        "Sovitaan, että sinä ostat jatkossakin kallista polttoöljyä. Me, jotka ajattelemme taloudellisesti, ostamme sieltä, mistä saamme kokonaisedullisesti."
        Juu, et todellakaan ole saanut minua muuttamaan ostotapojani, tulen jatkossakin ostamaan polttoaineen niiltä asemilta jotka toivon jatkavan toimintaansa, hinnalla millä hyvänsä. Ymmärrän toki motiivisi ja myönnän jopa itsekin hyötyväni siitä, että "kokonaisedullisesti" ajattelevat polkevat hintoja puolestani.

        "Tulen jatkossakin julkistamaan eri asemien hintoja, koska julkisuus on paras terveen kilpailun tae."
        Toki voit jatkaa hintojen julkaisemisen, ja ellet ole jo asiasta tietoinen suomen polttoainehintoja julkaistaan ainakin sivulla http://polttoaine.net

        Vastaukseni viipyi jonkin verran koska vietin iltapäivän merellä ja kotiin palessani tankkasin veneeni "omalla" asemallani. Eli käytännössä ajoin veneeni laituriin ja menin huoltamorakennuksesta ottamaan kupin kahvia jonka nautin sillä aikaa kun veneeni tankattiin. Kahvin juotuani menin kassalle ja maksoin vaaditun summan. Itse asiassa en tiedä paljonko veneeseen laitettiin polttoainetta ja mihin litrahintaan, lokin matkalukema ja polttoainemittari kuitenkin näyttivät lukemia jotka näyttivät kulutuksen olleen normaali samoin kuin vaadittu maksukin.

        Käyttämäni asema ei taida olla Helsingin halvin mutta se sijaitsee alle mailin päässä laiturista jossa pidän venettäni ja on reittini varrella lähden sitten itään, länteen, pohjoiseen tai etelään. Myös se, että kohtalaisen hyvin tunnen aseman tavaratarjonnan on syy sen käyttämiselle, ei tarvitse erikseen hakea jotain nippeliä jonka tietää saavansa seuraavan kerran tankatessa.

        Tietenkin asia on eri jos liikun veneellä vesillä joilla en normaalisti liiku ja tankkauksen tullessa ajankohtaiseksi tiedän pari asemaa jotka sopisivat tankkaukseen, silloin valitsen tietenkin halvemman mikäli olen tietoinen hintaerosta.

        Kanssasi on lähes mahdotonta keskustella, kun päässsäsi sekoittuvat kauniisti sanoen fakta ja fiktio täydellisesti.

        Vai on maidon tuottajahinta muutamia snt/l???

        Vielä kerran haluan perustella huoltamoyrittäjän katteen ja raakaöljyn hinnan välistä yhteyttä.

        Muutamia vuosia sitten huoltamoyrittäjät käynnistivät kampanjan, jossa he liimailivat tarroja bensapumppujen kylkiin. Niissä luki: "Tiedätkö, että 70 % bensiinin hinnasta on veroja?"

        Kampanjan tavoitteena oli osoittaa, että bensiinin kallis hinta johtui ennen kaikkea valtion ahneudesta, ei niinkään raakaöljyn hinnasta.

        Minä yritän vertailullani osoittaa, että moottoripolttoaineen "kiskurihinta" eräillä rantahuoltamoilla perustuu suurelta osin ylisuuriin katteisiin, eikä selity ainoastaan raakaöljyn kohonneilla hinnoilla. Jos moottoripolttoöljy maksaa selvästi yli 80 snt/l, on mielestäni yrittäjän kate kohtuuton.

        Tulikohan asia nyt selväksi "rautalankamallin" avulla? Jos et vieläkään käsitä yhteyttä, on pakko todeta, että looginen ajattelu ei ole vahvimpia puoliasi.


      • h-t
        Antti kirjoitti:

        Kanssasi on lähes mahdotonta keskustella, kun päässsäsi sekoittuvat kauniisti sanoen fakta ja fiktio täydellisesti.

        Vai on maidon tuottajahinta muutamia snt/l???

        Vielä kerran haluan perustella huoltamoyrittäjän katteen ja raakaöljyn hinnan välistä yhteyttä.

        Muutamia vuosia sitten huoltamoyrittäjät käynnistivät kampanjan, jossa he liimailivat tarroja bensapumppujen kylkiin. Niissä luki: "Tiedätkö, että 70 % bensiinin hinnasta on veroja?"

        Kampanjan tavoitteena oli osoittaa, että bensiinin kallis hinta johtui ennen kaikkea valtion ahneudesta, ei niinkään raakaöljyn hinnasta.

        Minä yritän vertailullani osoittaa, että moottoripolttoaineen "kiskurihinta" eräillä rantahuoltamoilla perustuu suurelta osin ylisuuriin katteisiin, eikä selity ainoastaan raakaöljyn kohonneilla hinnoilla. Jos moottoripolttoöljy maksaa selvästi yli 80 snt/l, on mielestäni yrittäjän kate kohtuuton.

        Tulikohan asia nyt selväksi "rautalankamallin" avulla? Jos et vieläkään käsitä yhteyttä, on pakko todeta, että looginen ajattelu ei ole vahvimpia puoliasi.

        "Kanssasi on lähes mahdotonta keskustella, kun päässsäsi sekoittuvat kauniisti sanoen fakta ja fiktio täydellisesti."
        Noh, tämä tunne on ilmeisesti molemminpuoleinen.

        "Vielä kerran haluan perustella huoltamoyrittäjän katteen ja raakaöljyn hinnan välistä yhteyttä.

        Muutamia vuosia sitten huoltamoyrittäjät käynnistivät kampanjan, jossa he liimailivat tarroja bensapumppujen kylkiin. Niissä luki: "Tiedätkö, että 70 % bensiinin hinnasta on veroja?"
        Olen edelleen sitä mieltä ettei loppuunjalostettua tuotetta voi verrata raakaaineeseen.

        "Minä yritän vertailullani osoittaa, että moottoripolttoaineen "kiskurihinta" eräillä rantahuoltamoilla perustuu suurelta osin ylisuuriin katteisiin, eikä selity ainoastaan raakaöljyn kohonneilla hinnoilla. Jos moottoripolttoöljy maksaa selvästi yli 80 snt/l, on mielestäni yrittäjän kate kohtuuton."
        Niin kuin olen aikaisemmin sanonut, ymmärrän kantasi. Olen vastauksissani kertonut syitä jotka mielestäni oikeuttavat yrittäjää myymään "ylisuurilla" katteilla. Jos kate on laskettu niin, että se mahdollistaa jatkuvuuden ja myös samat palvelut matalasesonkiaikaan hinta voi tuntua korkealta mutta siihen löytyy hyväksyttävä syy.

        "Tulikohan asia nyt selväksi "rautalankamallin" avulla? Jos et vieläkään käsitä yhteyttä, on pakko todeta, että looginen ajattelu ei ole vahvimpia puoliasi."
        En tiedä mitä yhteyttä tarkoitat, jos vielä puhut raakaöljystä olen jo monesti kertonut mielipiteeni ja en edelleenkään hyväksy sitä vertauslähtökohtana.


      • Savonlinnalainen veneilijä
        Antti kirjoitti:

        Kuten eilisessä viestissäni kerroin, tällä hetkellä huoltamo maksaa moottoripolttoöljystä n. 52 snt/l tai - 2 snt. Satun tietämään hinnan aika tarkkaan.

        Jos vilkaiset nikin h-t kertomaa sivua http://polttoaine.net, huomaat, että Ylöjärven Seo myi eilen polttoöljyä hintaan 67,9 snt/l. Jos huoltamon pitäjä olisi maksanut siitä 60 snt/l terminaalilla, myisi hän ainetta raskaalla tappiolla.

        Et ilmeisesti ole huoltamoyrittäjä tai sitten et osaa neuvotella olllenkaan.

        Itse käyn tankkaamassa Antin "mollaamalla" venehuoltoasemalla. Olen tankannut itse asiassa jo varmaan yli 15 vuotta. Eipä ole ollut valittamista. Kuulun myös paikalliseen pursiseuraan ja aikaisemmin viestissä mainittu Vuokravenhon hinta on kyllä korkeampi kuin esim. viikonloppuna maksamani. Niin sen mielestäni pitää ollakkin. Paikalliset pursiseurat voivat mielestäni tinkiä jäsenilleen alennuksia joista ei luonnollisestikkaan turistit pääse nauttimaan. Eipähän mekään matkalla tankata taas sen paikallisen seuran hinnalla jos sellainen on käytettävissä.

        Kävin muuten Lappeenrannassa jossa tavallinen löpö maksoi lähes saman kuin Savonlinnassa "oikea" moottoripolttoöljy. Muistaakseni ero oli jotain 5 senttiä / ltr joka lienee aivan normaali hintaero löpön ja moottoripolttoöljyn välillä. Koska hintavertailua suoritetaan, niin minusta ei saa missään vaiheessa sotkea toisiinsa kahta, jo lähtöhinnaltaan erilaista tuotetta. Jos puhutaan löpöstä niin se on "tupaöljyä" ja jos puhutaan moottoripolttoöljystä niin se on se mitä laitetaan veneisiin. Molempia on varmaan vielä saatavilla mittareista, mutta lähivuosina löpö jää pois kokonaan. Sitten voi vertailla hintoja. Savonlinnassa muuten on jäänyt jo löpö pois ja rannasta saa pelkkää moottoripolttoöljyä - sitä kalliimpaa ja parempi laatuista ja ympäristölle ystävällisempää. Lisäksi voi olla varma, että saa puhdasta ja vedetöntä polttoainetta sellaiselta asemalta jossa löpöä myydään elääkseen ja vaihtuvuus on suuri. Miten lie omista säiliöistä tankkaavat? Milloinka on viimeksi tullut säiliöt putsattua ja tarkistettua, että vettä ei ole päässyt tankin pohjalle.

        Mitä ko. yrittäjän historiaan tulee niin Antti on pahasti väärässä arvioidessaa hänen varallisuutta. -90 luvulla paikallinen yrittäjä taisteli melkoisissa vaikeuksissa kuten moni muukin sen ajan yrittäjä ja maksaa varmaan vieläkin sen ajan tapahtumista.

        Näin öljylämmittäjän ja dieselveneilijän näkökulmasta haluaisin kyllä tietää minäkin kun väität, että löpöä, jopa moottoripolttoölyä, saisi jostain vielä 50 sentillä /litra, että mistä moinen haavekuva? Ei varmasti saa. Tilasin askettäin kotiin 3000 litraa löpöä ja kävin varmaan kaikki jakelijat läpi.

        Vertailusi Ylöjärven Seo:sta ei oikein vakuuta meikäläistä kun sillä ei ole ilmeisesti mitään merkitystä veneeseen tankatun moottoripolttoölyn kanssa. Pääseekö Ylöjärvelle edes veneellä? En edes tiedä missä koko paikkakunta sijaitsee.

        Joten. Toivotan Harrille hyvää jatkoa ja ei kannata välittää tällaisista kirjoitteluista. (Jos satut lukemaan) Toivottavasti tämä kesä on ollut hyvä viime kesän "hiljaisuuden" jälkeen. Ainakin järvellä on ollut liikennettä ihan kiitettävästi.

        Panehan pannu kuumaksi niin jutellaan joskus vaikka näistä hauskoista hepuista jotka kirjoittelevat täällä palstalla "asiantuntemuksella" mm. polttoaineen hinnoista.


      • löpökauppias
        Antti kirjoitti:

        Kuten eilisessä viestissäni kerroin, tällä hetkellä huoltamo maksaa moottoripolttoöljystä n. 52 snt/l tai - 2 snt. Satun tietämään hinnan aika tarkkaan.

        Jos vilkaiset nikin h-t kertomaa sivua http://polttoaine.net, huomaat, että Ylöjärven Seo myi eilen polttoöljyä hintaan 67,9 snt/l. Jos huoltamon pitäjä olisi maksanut siitä 60 snt/l terminaalilla, myisi hän ainetta raskaalla tappiolla.

        Et ilmeisesti ole huoltamoyrittäjä tai sitten et osaa neuvotella olllenkaan.

        En kai väittänytkään olevani huoltamoyrittäjä? Ja neuvottelutaidoista en tuolla kielenkäytöllä ja asenteella puhuisi yhtään mitään...

        Tuo ns. porttihinta on ihan sama, ostan sen sitten minä, Ylöjärven SEO tai jos itse rupeat yrittäjäksi. Taidat vain olla niitä joilla olisi intoa aloittaa ja kyselevät että montako kymmentä senttiä siitä saa katetta...
        No, back to business. Jos käytetään sitä Ylöjärven SEOa esimerkkinä, rahti sinne voisi olla luokkaa 1,3 c/l alv. Naantalista rahti olisi hiukka halvempi, mutta porttihinta siellä on korkeampi kuin esim. Porvoossa. Eli asemalle toimitettuna verollinen hinta olisi luokkaa 61,59 c/l. Siis tämän esimerkin mukaan, en tiedä minkämoisella rahdilla Ylöjärvelle aine kulkee.
        Se mitä mietin tuossa mainitsemassasi 50 sentin litrahinnassa, oliko se verollinen vai veroton? 60 sentin verollinen tekee verottomana 49,18. joten silloin oltaisiin järkevissä lukemissa.

        Tappiolla myymisestä... Tietäisit vain kuinka paljon polttoainetta Suomessa myydään raskaalla tappiolla. Hyvänä esimerkkinä Shell, tuossa oman kylän Shellillä myydään välillä mittarista bensaa ulos halvemmalla, millä ne sen portilta saavat. Kokonaiskate otetaan sitten ylihinnoitellulla kahvilla ym.


    • jokin laki ?

      joka velvoittaa pitämään polttoaineiden hinnat näkyvillä. Jos muistelen oikein, niin ei ko. venehuoltsikalla ole "mittarikentällä" mitään infotaulua, jossa polttoaineiden hinnat olisivat näkösällä / näkyisivät siihen lähivesialueelle, ettei tarvii paattiansa laituriin ajaa hinnantarkistuksen vuoksi.
      No, sittenhän se selviää, kun olet tankannut ja kävellä laputtelet kassalle rahastettavaksi. Jos et sitten viitsi etukäteen käydä moista kysäisemässä.
      Hinnat niin "poskettomia", ettei itse huoltsikanpitäjäkään ilkeä niitä esille laittaa ?
      Muutenkin Savonlinna kusee kintuilleen, kun jokapaikassa otetaan se viimeinen hinta; torillakin ulkoilmabaarissa oluttuopista 4- 4,5 eur.
      Ja samalla ao. kuran hinta kaupassa alle 8 Eur / mäyräkoira. Ei, en ole persaukinen. Ajelen keskisuurella sisäperäkonepaatilla, joka ihan oma, ei pankin eikä rahoitusyhtiön.
      Ja jätän rahaa aina kesäisin aikamoisen määrän paikallisille yrittäjille. Mielestäni Savonlinna on kenties hienoin kesäkaupunki Suomessa. Ainakin maisemiltaan. Se paikkaa näitä muita pieniä puutteita. Oopperajuhlakaupungissa pitää olla oopperahinnat...

      • Savonlinnalainen veneilijä

        Korjaus. Kyllä hinnat ovat asiallisesti näkyvillä. Tietokoneella siististi tulostettu paperi joka on päällystetty muovilla. Hinnasto on muistaakseni jotain A-3 kokoa ja kiinitetty keskelle tankkauspaikkaa sähkökaapin seinään... Oli ainakin viikonloppuna.


    • D-tronic 300

      Vuonna 2000 kun kävimme samalla reissulla 2 reissua saimaalla, oli hinnoittelu Lappeenranta/Puumala juuri samoin.Se vuosi oli ainoa jolloin Kippari lehti julkaisi meriasemien hinnat(lopetti kai kauppiaiden painostuksesta).Oli helppo päätös ottaa vain sen verran että pääsi Puumalaan.Kun tankkaa 400 litraa, hinnalla on väliä, vaikka venettä omistamattomat joka palstan kommenttiautomaatit herjaisi mitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe