Valtion eläkerahaston tilanne
Sijoitussalkun koko (2024): 24,2 miljardia euroa
Eläkevastuut: 101 miljardia euroa
Vuonna 2024 tuloutettu valtiolle: 2 274 miljoonaa euroa
Tämä kattoi 41 % valtion eläkemenosta
Ylitti työnantajien ja työntekijöiden eläkemaksut 565 miljoonalla eurolla
Taitaa pian loppua varat kun SOPUELÄKKEET SYÖ AIKA PALJON VUODESSA
Riittäkö varat
Valtion eläkerahaston tilanne Sijoitussalkun koko (2024): 24,2 miljardia euroa
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Valtiohan maksaa takuueläkkeet ja kansaeläkkeet suoraan verovaroilla. Nämä oikeastaan ovat sosiaaliturvaa eläkeikäisille, jotka eivät työnteollaan ole itse kerryttäneet työeläkettä. Kela maksaa nämä.
Sen lisäksi valtion palveluksessa olevat kerryttävät työeläkettään itse kuten yksityissektorinkin työntekijät. Nämä työeläkkeet maksaa Keva. Valtion siirtyi palkansaajien tapaiseen työeläkevakuutusjärjestelmään vasta joskus parisenkymmentä vuotta sitten oltuaan puhtaasti verovaroihin perustuvassa eläkejärjestelmässä. Niinpä nut osa valtion työeläkkeistä edelleen joudutaan rahoittamaan veroista ja osa työeläkevakuutuksesta, mutta tilanne paranee sitä myöden, kun vanhemmasta päästä poistuuporukkaa. Siihen menee vielä vuosikymmeni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741