Helluntailaisuudessa EI LUOTETA omiin puhujiin vaan käytetään vierailevia puhujia ?
- miksi?
Helluntaievankelistat evankelioivat jatkuvasti vuodesta toiseen helluntaiuskossa olevia.
- miksi?
Vierailevat puhujat
58
254
Vastaukset
- Anonyymi
Helluntailaiset välttelee koulutettujen teologien pyytämistä puhumaan, sillä he paljastaisivat helposti helluntailaisten harhaopit.
- AnonyymiUUSI
Heluntailaisudessa on suhteellisesti enemmän tohtoreita, kuin muussa kantaväestössä.
- Anonyymi
Mustasta Afrikasta asti roudataan poppamiehiä lyömään rumpua ja puhumaan sitä mitä halutaankin kuulla.
2. Tim. 4:4
ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.- AnonyymiUUSI
Koskee nimelisesti vauvakasteeseen luottavia, jotka eivät ole kiinnostuneet Vapahtajasta, Kistuksesta. Tämä maailma sokaisee niin, että he menevät ohitse otollisen ajan tulla omakohtaisesti tunemaan Jumalan Armon ja Rakkauden.
Jumala kutsuu ihmisiä.
Missä näkyy käytännössä yhteys Jeesukseen Kristuksen yhteydestä. Jos ihminen on oikeasti uudestisyntynyt niin hänen elämänsä arvot ovat Kristuskeskeisiä, joka on täynnä lähimmäisen rakkatta, armoa totudessa. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä.
- Anonyymi
Sen olen huomannut, että mitä kauempaa, siis maantieteellisesti, puhuja tulee, niin sitä enemmän häntä arvostetaan.
- Anonyymi
Tuontitavaraa ja henkien pumppausta.
- AnonyymiUUSI
Et tunne asioita joita pilkkaat.
- Anonyymi
Helluntaiprofeetta ei ole profeetta omalla maallaan.
Eikä sillä omalla pastorila ole hengen voimaa.- Anonyymi
Eikös se Ylivainiokin saanut kaatajanvoimansa kun kävi Australiassa Aboriginaalien luona syventävissä opinnoissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se Ylivainiokin saanut kaatajanvoimansa kun kävi Australiassa Aboriginaalien luona syventävissä opinnoissa.
Ei hänellä ollut kaatajan voimaa. Ei sellaista ole, kuin painissa ja nyrkkeilyssä.
Ylivainion yhteydessä Jumalan ilmenemä vaikutti merkein
Lue aamatuta mitkä seuraavat niitä, jotka uskovat. Ylivainiolla oli Raamatun mukainen ARMOLAHJA.
- Anonyymi
Viedään kuin pässejä narussa.
Laumasieluille
Muodostetaan rukousjonoja.🫨
Tälläistä ei ole Raamatussa. - Anonyymi
Vierailevien puhujien avulla tarkoitus on kerätä enemmän rahaa...RAHAA...
- Anonyymi
Eikös se vie rahat mennessään.
Jää itselle vain mitä satanut taivaasta. - Anonyymi
Jennkki pentecostlismin perusperiaate 🔊€€€€
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jennkki pentecostlismin perusperiaate 🔊€€€€
Puhumalla rahastusta = mieleen vaikuttamista.
- Anonyymi
Ahnaat sudet lampaiden vaatteissa.
Jeesus varoitti näistä.- Anonyymi
Ilmoitan sinulle oikeutesi:
Sinulla on oikeus vaieta. Kaikki, mitä sanot ja kirjoitat nettiin,
voi kääntyä sinua vastaan Kaikkivaltiaan Jumalan edessä.
- Anonyymi
Uskononuhreja on paljon amerikkalaisessa uususkonnollisuudessa.
Se on totuus.- AnonyymiUUSI
Entäs Venäjällä?
- Anonyymi
>> Helluntaievankelistat evankelioivat jatkuvasti vuodesta toiseen helluntaiuskossa olevia.
- miksi? - Anonyymi
Hengen voimaa sitä tarvitaan, hengen voimaa yhä uudestaan.
- Anonyymi
Eikö tuo lie yks ja sama kuka sitä paskaa jauhaa?!
- AnonyymiUUSI
Ateisti kommonistit ovat sellaisia.
- Anonyymi
Helluntailaiset pitävät herätyskokouksia.
Sinne tulee jumalattomia pakkovauvakastettuja, jotka tekevät parannuksen, tulevat uskoon, uudestisyntyvät, menevät kristilliselle upotuskasteelle, liittyvät helluntaiseurakuntaan, Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä silloin he ovat Jeesus-tiellä! - Anonyymi
Helluntailaisten keskuudessa tapahtuu oppimista ja kasvamista ja parannuksen tekemistä. Helluntailaiset eivät ole enää samanlaisia kuin 20 vuotta sitten.
- Anonyymi
Molemmat lauseesi ovat täyttä valhetta. Eikö sulla ole muuta tekemistä kuin valehtelu ????????????????????????????? Kevyttä on elämäsi. Mene jätkä edes juoksemaan.
- Anonyymi
Tärkeää on kokea uudestisyntyminen. Silloin voi todeta , minulla on yhteys Jumalan kanssa.
- AnonyymiUUSI
Kyllä. Jumala vastaa Häntä avuksi huutaville ajallaan.
Vaikka käyntini paikallisessa helluntalaisseurakunnassa tulee vuosia paljon, eli pian 10- vuotta, tahi jo ylikin, tutuu aloitus mielenjohdannaiselta.
Johdannaiselta siihen, jonka tarkoitusperä viestissä on vain lusteellista kylvöä.
Eiköhän jokaisessa seurakunnassa ole käsitys mitä on puhujana vierailevan puhujan merkitys.
Tuossa matkanvarrella kuunneltu vaikka radiosta- luterilaisuuden erään vaikuttavan herätysliikkeen esissäoloa, niin eiköhän heilläkin puhujia ole riittävästi. Ei siellä vain yksi- ole äänessä ja vain hän olisi esissä. Kyllä elopellolle on siunaus, siunaus siinä,, että kullekin uskovaisuuden Elämänkirjallisuudessa on Herra antanut vakkaseen jyviä, joka siunaa koko kuulijakuntaa.
Siksipä autolla ajaen kuuntelen määrättynä viikonpäivänä Järvisuomen radiota.
Vakka sylillä moni käy kukin vuorollaan kylvämässä.
Siunaushan se on kylvötyössä. Meillä luterilaisuudessa, mihin kuulun rakkaani kanssa, tottakai siellä on kirkkokäsikirjat, joissa joka sunnuntai saarnataan sama saarna.
Vakassa on vuodesta toiseen se jyvät, jolla se yksi pappi pärjää- sekä opettaa sitä, mikä kirjassa lukee. Vuodessa kierrätetään sitä opetusmittaa- verrokkina, vaikka kalenteri.
Tänään viettää hän ja hän nimipäivää ja ensivuonna sama päivä, sama onnittelu ..
ts. se paikalliskirkon saarna- sekä virret- hieman on ennakoitavana käsikirjoista.
Sitten kentällä- vaikka siionin virtten kentällä, voisi verrata Raamatusta ajatusta, että kukin vuorollaan saa puhua ja kas, tavallaan olemme samalla viivalla, kuin aloituksen sanoittaja- vierailevilla puhujilla on oma---tehtäväkuva- jyvä vakkasessa.
Otettaisiino reilulla mielellä nyt asialinja puheisiin ja nähdään hieman kokonaisuuksien kautta asiaa. Ei käydä kivitaskuina. Se minä uskonnollisuus on pian meissä fariseuksellisuutta puhetta... juutalaisuuden - vanhanliiton aikana syntynyt tapa- puhua synagooga- kuka puhuu- tahi saa puhua, näköaloihin.
Sana tavallaan myös viestii Pyhän Hengen toimintatavasta- katsella, miten tuuli puhaltaa.. --- kuunnellaan vain sen huminaa ja annetaan kukin vuorollaan - puheenvuorollisuus.
Myös helluntalaisilla on seurakunnallinen tapa toimia, ja näin uskonvapauden ajassa, se heille suotakoon. Käyköön siten niitä vierailevia puhujia - heidän keskellä ja mietitään, onko jotain jyvävakkasessa, mikä pitäisi myös huomioida.
Jo vuosia helluntalaisuudesta nähdään yhteistoimintaa meidän luterilaisuuden keskellä.
Tavallaan lestadiolaisuus- esikoispuolen toimintamallin elämä- on meidän kirkossa ollut vuosikymmenet siunauksellista. Meillä on elävä seurakunta ja papitkin vuosikymmenten saatossa. Kirkkorakennus alkaa vain käydä iälliseksi ja kaunis kirkko- ovat pelotelleet, että se joudutaan rakennevikojen takia purkamaan. Mutta, meillä kävi vasta helluntalaisuudesta mukana sunnuntain Jumalanpaveluksessa jonkunkokoinen ryhmä- rakentamassa sitä netissäkin näkynyttä Jumalanpalveluksen "ohjelma" muotoa.
Rakkautta, rakkautta, rakkautta, ystävät. Herrassa. Jeesus Kristus on Herra.
Jotenkin tuntuu täällä esiintyvät kirjoittajat vierailta- luterilaisuuden nimissä esiintyessä.
En tunnista heitä, onkohan jostain kylmenneitä, tahi villejä toimijoita, joille seurakunnan Hengellinen rakkauselämän toimintamalli on vierasta.
Jospa emme löisi veljeä, vaikka ei ole samanmielisesti ---kylvämässä, meillä on oma- elopelto ja helluntaissa oma, se varmaan ei ole ongelma, mutta joillekin se tuntuu olevan ongelma.
Otan esimerkin. - musiikista- Eräs meidän luterilaisuus- musiikki ihminen kertoi virsistä.
Martti Luther- etsi virsiin sitä, että se olisi tuttu maailmassa, sävelissä.
Hän sanoitti kapakkalauluihin uudet sanat, eli näin syntyi virsiperinne.
Sekin elää aina eteenpäin. Tänään lauletaan - tämänpäivän Hengen tuulen mukana.
Ei me vanhoja kapakkasävelin mutta, hengellisin sanoituksin veisata- aivan alkuvirsikirjasta. Siis aikansa kutakin.
Tavallaan halusin sanoa, että Hengessä aina uudistutaan siihen aikakauteen, missä eletään, sekä toivoisin meille avoimempaa sekä avarempaa sydäntä.
Se nuoripolvihan olisi löydettävä Herran kansalaiseksi. Ei kannata museoida itseään ja jakamaan pääsylippua omaan takapihan vanhaan torppaan.
Anteeksi vain.... en yhdy teidän monen vuodatukseen. Eletään ME omassa hengellisyydessä todeksi Jumalan kansan rakkaus.ps. katsoin kalenteria--- paikalliset helluntalaikirkolliset - vierailin siellä 2011- vuonna.
Varmaan siellä tupa on saanut uutta ilmettä... sekä rakenteita ovat muuttaneet. Näin uskoisin.
Tuolla esikois- lestadiolaisten tuvassa olisi mielenkiintoista piipahtaa- sillä se taitaa olla kaupunkimme suurin istujamäärällisesti kiinteistö. Siellä on ollut aikoinani monta tuttua kasvoa. Heillä oli puinen rukoushuone, joka on purettu ja kerrostalo siinä kohden tontilla täyttää rakennuksena elämää. Nämä esikoiset ovat elävöittäneet kirkkomme hyvän kasvun elopelloksi- meidän paikkakunnalle.
Ainut omalla kohdalla näkyvyys on se, että tuttuja pappeja on jo haudanlevossa, mutta hengellisesti nämä nuoremmat ovat ottaneet paikkansa....
Kirkkoherra- kirkossani on kylläkin muuttanut asumaan naapurikaupunkiin. Hoitaa tointa kylläkin ja vasta haatelin hänen kanssaan hänen uuden - kotikaupunkinsa S-marketin nurkalla.
Ajattelit itsekin muuttaa samoille nurkille. Kaikki on siellä lähellä, kävelymatkan ympäröimän ympyrän sisällä. sunnuntai- sapattimatka on lyhyt.
Hymyä huuleen, olemme uuden--- armonpäivän sisällä. Eilinen on mennyt, eletään tänään ja huomista ei ole.
Tuossa linkkiä joillekin - lyhkäisiä sanan- siemeniä- tuttujen pappien kertomana.
https://www.tv7.fi/arkki/voimaa-sanasta_s80342/
- Anonyymi
Helluntailaisuus on Amerikasta tänne 100 v. sitten tuotu eksytys ja heresia.
- AnonyymiUUSI
Ei ole eksytys. Löysivät sen apostolisen ajan uudestaan. Ihmeet ja merkit
- AnonyymiUUSI
toinen helluntai - toinen henki - toinen kaste -toinen herra
- AnonyymiUUSI
Ei sitä jaksa jatkuvasti kuunnella, kun vahat juopot kertovat syntisestä ja riettaasta elämästään ja uskoontulostaan itku kurkussa ja paasaavat siitä niin pitkään että ihmiset kyllästyvät. Silloin kaipaa ammattisaarnaajaa paikalle.
- AnonyymiUUSI
Nimenomaan on kiinnostavaa kuulla siitä riettaasta elämästä. Eikä vain juoppojen suulla, vaan aivan alan ihmisten suulla, miten istuivat ennen pankin päällä ja nuo riettaat äsken todistavat sedät pitivät liiketoiminnan pystyssä.
Onhan se paljon mielenkiintoisempaa kuin että joku torvelo tulee jostain kaukaa lukemaan Raamattua, jonka jokainen jo osaa ulkoa tai jos ei aivan ulkoa niin kuitenkin tietää mitä jutun juoni. - AnonyymiUUSI
Kyllä ne evankelistat toivoisivat, että olisi uskosta osattomia kuulijoita mukana,
Vaikka omiin puhujiin luotetaan, vierailijat tuovat virkistäviä puheita. Samalla opetus monipuolistuu.
Ennen, kun Helluntaiherätys oli yhtenäinen, oli mielestäni enemmän vieraita puhujia. Opetus oli hyvää ja monipuolista. Käytettiin myös Vanhaa Testamenttia saarnoissa. Niilo Ylivainiokin käytti myös Vanhaa testamenttia. Hän oli niin elävä, että muistan niitä saarnoja vieläkin. Tosin olen joskus kuunnellut niitä jälkeenpäin netistä.- AnonyymiUUSI
Oikea lääkäri tutki Tampereen yliopistossa tekemässään tri:n väitöskirjassa kaikki Ylivainion aikaiset helluntailaisten väittämät ihmeparanemiset. Yhteensä 1304 tapausta.
Tutkimuksen lopputulos: Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään.
Hellarit kävi kuumana. Yliopiston väitöstilaisuuden turvatoimia piti lisätä. - AnonyymiUUSI
Mitä Kaataja-Niilo puhui Jumalan kymmenestä käskystä!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oikea lääkäri tutki Tampereen yliopistossa tekemässään tri:n väitöskirjassa kaikki Ylivainion aikaiset helluntailaisten väittämät ihmeparanemiset. Yhteensä 1304 tapausta.
Tutkimuksen lopputulos: Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään.
Hellarit kävi kuumana. Yliopiston väitöstilaisuuden turvatoimia piti lisätä.Etkö taaskaan muista, että se sinun oikea lääkärisi ilmitoi, että -hänen- siis subjektisen käsityskyvyn tulkinta- ts. asenne ratkaisi hänen mittaamisensa ja siksi hänen jutustaan tipahti pohja. Samaa- kun tänään se ateisti- avaruusselittäjä kertoi, että kuinka mieletön määrä maailmassa on näitä avaruustutkijoita, väitelleitä ja kun tällaiseen yhden tutkijan väitteisiin paneudutaan, se onkin hyvin suppea ja omanpään puhetta, mihin ei toinen tutkija sitten tee muutakuin viittaa kintaalla.
Sitten Ylivainion parantumisiin, etkö taaskaan muista- Luterilaisuuden- nyt edesmennyt pappi- hän kertoi, että hän tuntee henkilökohtaisesti näitä parantuneita ja olihan siinä taannoin linkkikin luterilaisuuden keskellä itse siellä parantunut naamallaan esissä. Pitkän ajan sairaus parantui... siis sinun dementoituneen vuosia jo esiintulo - muista, sinun juttusi pohjat ovat aikaa sitten ruodittu tyhjänpäiväiseksi jaaritteluksi. Ei arvoa, eikä pohjaa,
- AnonyymiUUSI
Niilo ei niinkään synnistä saarnannut, vaan fariseuksista. Hän sanoi että ei fariseukset käänny uskoon vaikka tykillä ammuttaisi.
Fariseus onkin höpötyksineen uskon vihollinen vaikka itse kuvittelee aivan jotain muuta.- AnonyymiUUSI
Jenkkilahkot ovat nykypäivän fariseuksia, jotka julistavat itse olevansa uskovaisia.
Johannes ei kastanut itsensä uskoviksi julistaneita ollenkaan.
Vain syntisyytensä tunnustaneet ja sen vuoksi kasteeelle tulleet kastettiin.
Helluntailaiset kieltää koko perisynnin ja sen, että kaste tai ehtoollinen liittyisi ihmisen syntiongelmaan. - AnonyymiUUSI
tapelkaahan ja osaatte te tapellakin. sinäkin tappelussa sanot, että enhän minä, kaveri löi takaisin. Sellaisia te palstalaisena olette... tyhjänpäällä nyrkit pystyssä, ilman Kristuksen rakkautta- heliseviä vaskeja- eikös vain...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jenkkilahkot ovat nykypäivän fariseuksia, jotka julistavat itse olevansa uskovaisia.
Johannes ei kastanut itsensä uskoviksi julistaneita ollenkaan.
Vain syntisyytensä tunnustaneet ja sen vuoksi kasteeelle tulleet kastettiin.
Helluntailaiset kieltää koko perisynnin ja sen, että kaste tai ehtoollinen liittyisi ihmisen syntiongelmaan.Kastoihan Johannes virheettömän ja synnittömän Jeesuksen. eli putosi taas pohja sinulta..
Sitten- kuuntele Norvantoa- ja etkö uskokaan Kristuksen työhön. Katselet vain itseäsi, et Jeesusta. Siinä se sinun ongelmasi on. Ehtoollinen on siitä täytetystä työstä muisto, eli ateria, että Jeesuksen veri puhdistaa veriruskeat synnitkin villanvalkoiseksi.
Siis kyse on Jumalantyöstä ja onhan siihen uskottava. Perille, sinne katsos ei pääse mitään epäpyhää... Eikös silloin kohdaltasikin pitäisi sisäistää Pelastuksesi Jeesukselle.
historiaa
1 Lempiäinen 1965, 34.
2 Maliniemi 1955, 97; Parvio 1980, 144.
Suomessa reformaation lopullinen läpimurto tapahtui vuoden 1537 tienoilla, jolloin kansankieli määrättiin liturgiseksi kieleksi kaikissa tuomiokirkoissa ja mahdollisuuksien mukaan myös muissa seurakunnissa.
Tämä pakotti laatimaan kirjallisia suomennoksia sekä kirkkokäsikirjoista että jumalanpalveluskaavoista.
Mikael Agricolan Käsikirja, joka perustuu pääosin vuonna 1548 uudistettuun ruotsinkieliseen käsikirjaan,4 painettiin vasta vuonna 1549, joten runsaan kymmenen vuoden ajan oli suomalaisissa seurakunnissa tultava toimeen käsikirjoitusten avulla. 1500-luvun alkupuoliskolta onkin säilynyt kaksi suomenkielisen käsikirjan käsikirjoitusta, jotka on laadittu ennen Agricolan Käsikirjan ilmestymistä. Näistä toinen sisältyy Westhin koodeksiin ja toinen Uppsalan koodeksiin B 28.5 Käsikirjoituksia on ilmeisesti ollut enemmänkin, sillä säilyneissä teksteissä on ominaisuuksia, joiden perusteella niitä voidaan pitää kopioina vielä
vanhemmista käsikirjoituksista.6 Uppsalan koodeksin käsikirja muistuttaa niin paljon Westhin koodeksin käsikirjaa, että niitä on molempia pidetty saman, vanhemman käsikirjoituksen kopioina. Molempien primaarilähde on joka tapauksessa ruotsalainen käsikirja vuodelta 1541.7 Joissakin yksityiskohdissa B 28
noudattaa hieman tarkemmin vuoden 1541 ruotsalaista käsikirjaa kuin Westhin teksti.
Westhin koodeksin käsikirjan nimiösivulle on merkitty vuosiluku 1546. Uppsalan koodeksia ei ole pystytty ajoittamaan aivan tarkalleen, mutta koska siinä mainitaan Mikael Agricolan Abckiria ja Rucouskiria, se on voitu laatia aikaisintaan vuonna 1544. Toisaalta siitä puuttuvat vuoden 1548 käsikirjaan tehdyt uudistukset, esimerkiksi kotona kastettujen lasten ”kristimistä” eli kasteen vahvistamista koskeva luku, joten se on
ilmeisesti kirjoitettu vuosien 1544 ja 1548 välillä.8 Agricolan Käsikirjassa kasteen vahvistaminen on jo mukana.
Kastetoimituksen sisältö 9
Kastetta käsittelevä luku on Agricolan Käsikirjassa huomattavasti pitempi kuin vanhemmissa
käsikirjoituksissa, sillä Agricola on liittänyt alkuun Lutherin Kastekirjasta10 suomennetun kehotuspuheen kummeille ja läsnä oleville seurakuntalaisille. Sitä seuraa niin ikään Lutheria mukaileva, papeille suunnattu manaus, jossa kielletään hyväksymästä juopuneita tomppeleita lapsen kastajiksi ja huonoa elämää viettäviä ihmisiä kummeiksi.
Käsikirjojen yhteinen osuus alkaa kohdasta, jossa pappi kysyy lapsen nimeä ja karkottaa hänestä voimakkain sanoin saastaisen perkeleen. Sitten pappi tekee ristin merkin lapsen rintaan, panee kätensä hänen päälleen ja lukee kaksi rukousta.
Käsikirjoituksissa nimeltä mainittua lasta nimitetään Jumalan palvelijaksi, mutta Agricolan käsikirjassa hän on joko piltti tai piika eli poika- tai tyttölapsi. Rukousten jälkeen pappi antaa >><suolaa lapsen suuhun, jotta viisauden suola johdattaisi hänet iankaikkiseen elämään.<<<
!!!!! Vuorotervehdyksen jälkeen seuraa rukous, jossa kuvataan faraon sotajoukkojen hukkumista Punaiseen mereen ja Jordanin virran muuttumista Jeesuksen kasteen kautta pelastavaksi vedeksi, joka pesee pois kaikki synnit. !!!
Rukouksen jälkeen >>>lapsesta karkotetaan !!!! jälleen saastainen henki ja perkele, ja sen jälkeen hänelle rukoillaan Jumalan siunausta ja oikeaa uskoa.<<<
3 Tarkemmin esim. Knuutila 2010.
4 Handbook 1548. Agricolan lähteistä tarkemmin Nordberg 1963.
5 Ks. tarkemmin Häkkinen toisaalla tässä niteessä.
6 Pirinen 1988, 21–22; Häkkinen 2012, 43–45.
7 Handbook 1541.
8 Ks. myös Rajamäki 2015.
9 Kuvaus perustuu alkuperäislähteiden synoptiseen vertailuun.
10 Taufbüchlein - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kastoihan Johannes virheettömän ja synnittömän Jeesuksen. eli putosi taas pohja sinulta..
Sitten- kuuntele Norvantoa- ja etkö uskokaan Kristuksen työhön. Katselet vain itseäsi, et Jeesusta. Siinä se sinun ongelmasi on. Ehtoollinen on siitä täytetystä työstä muisto, eli ateria, että Jeesuksen veri puhdistaa veriruskeat synnitkin villanvalkoiseksi.
Siis kyse on Jumalantyöstä ja onhan siihen uskottava. Perille, sinne katsos ei pääse mitään epäpyhää... Eikös silloin kohdaltasikin pitäisi sisäistää Pelastuksesi Jeesukselle.
historiaa
1 Lempiäinen 1965, 34.
2 Maliniemi 1955, 97; Parvio 1980, 144.
Suomessa reformaation lopullinen läpimurto tapahtui vuoden 1537 tienoilla, jolloin kansankieli määrättiin liturgiseksi kieleksi kaikissa tuomiokirkoissa ja mahdollisuuksien mukaan myös muissa seurakunnissa.
Tämä pakotti laatimaan kirjallisia suomennoksia sekä kirkkokäsikirjoista että jumalanpalveluskaavoista.
Mikael Agricolan Käsikirja, joka perustuu pääosin vuonna 1548 uudistettuun ruotsinkieliseen käsikirjaan,4 painettiin vasta vuonna 1549, joten runsaan kymmenen vuoden ajan oli suomalaisissa seurakunnissa tultava toimeen käsikirjoitusten avulla. 1500-luvun alkupuoliskolta onkin säilynyt kaksi suomenkielisen käsikirjan käsikirjoitusta, jotka on laadittu ennen Agricolan Käsikirjan ilmestymistä. Näistä toinen sisältyy Westhin koodeksiin ja toinen Uppsalan koodeksiin B 28.5 Käsikirjoituksia on ilmeisesti ollut enemmänkin, sillä säilyneissä teksteissä on ominaisuuksia, joiden perusteella niitä voidaan pitää kopioina vielä
vanhemmista käsikirjoituksista.6 Uppsalan koodeksin käsikirja muistuttaa niin paljon Westhin koodeksin käsikirjaa, että niitä on molempia pidetty saman, vanhemman käsikirjoituksen kopioina. Molempien primaarilähde on joka tapauksessa ruotsalainen käsikirja vuodelta 1541.7 Joissakin yksityiskohdissa B 28
noudattaa hieman tarkemmin vuoden 1541 ruotsalaista käsikirjaa kuin Westhin teksti.
Westhin koodeksin käsikirjan nimiösivulle on merkitty vuosiluku 1546. Uppsalan koodeksia ei ole pystytty ajoittamaan aivan tarkalleen, mutta koska siinä mainitaan Mikael Agricolan Abckiria ja Rucouskiria, se on voitu laatia aikaisintaan vuonna 1544. Toisaalta siitä puuttuvat vuoden 1548 käsikirjaan tehdyt uudistukset, esimerkiksi kotona kastettujen lasten ”kristimistä” eli kasteen vahvistamista koskeva luku, joten se on
ilmeisesti kirjoitettu vuosien 1544 ja 1548 välillä.8 Agricolan Käsikirjassa kasteen vahvistaminen on jo mukana.
Kastetoimituksen sisältö 9
Kastetta käsittelevä luku on Agricolan Käsikirjassa huomattavasti pitempi kuin vanhemmissa
käsikirjoituksissa, sillä Agricola on liittänyt alkuun Lutherin Kastekirjasta10 suomennetun kehotuspuheen kummeille ja läsnä oleville seurakuntalaisille. Sitä seuraa niin ikään Lutheria mukaileva, papeille suunnattu manaus, jossa kielletään hyväksymästä juopuneita tomppeleita lapsen kastajiksi ja huonoa elämää viettäviä ihmisiä kummeiksi.
Käsikirjojen yhteinen osuus alkaa kohdasta, jossa pappi kysyy lapsen nimeä ja karkottaa hänestä voimakkain sanoin saastaisen perkeleen. Sitten pappi tekee ristin merkin lapsen rintaan, panee kätensä hänen päälleen ja lukee kaksi rukousta.
Käsikirjoituksissa nimeltä mainittua lasta nimitetään Jumalan palvelijaksi, mutta Agricolan käsikirjassa hän on joko piltti tai piika eli poika- tai tyttölapsi. Rukousten jälkeen pappi antaa >><suolaa lapsen suuhun, jotta viisauden suola johdattaisi hänet iankaikkiseen elämään.<<<
!!!!! Vuorotervehdyksen jälkeen seuraa rukous, jossa kuvataan faraon sotajoukkojen hukkumista Punaiseen mereen ja Jordanin virran muuttumista Jeesuksen kasteen kautta pelastavaksi vedeksi, joka pesee pois kaikki synnit. !!!
Rukouksen jälkeen >>>lapsesta karkotetaan !!!! jälleen saastainen henki ja perkele, ja sen jälkeen hänelle rukoillaan Jumalan siunausta ja oikeaa uskoa.<<<
3 Tarkemmin esim. Knuutila 2010.
4 Handbook 1548. Agricolan lähteistä tarkemmin Nordberg 1963.
5 Ks. tarkemmin Häkkinen toisaalla tässä niteessä.
6 Pirinen 1988, 21–22; Häkkinen 2012, 43–45.
7 Handbook 1541.
8 Ks. myös Rajamäki 2015.
9 Kuvaus perustuu alkuperäislähteiden synoptiseen vertailuun.
10 TaufbüchleinKasteen asetussanat ovat Markuksen evankeliumin 10. luvusta sekä käsikirjoituksissa että Agricolalla.
Käsikirjoitusten teksti on sanasta sanaan sama, joskin sanamuotojen ortografiassa ja sanojen
murrevarianteissa on jonkin verran eroja. Sen sijaan Agricolan evankeliumiteksti on selvästi erilainen käännös. Evankeliumin päätteeksi käsikirjoituksissa on sanat ”Jumalan olkoon kiitos”, jotka Agricolalta puuttuvat.
Evankeliumitekstin jälkeen pappi polvistuu kummien kanssa lausumaan Isä meidän -rukousta. Uppsalan koodeksissa on rukouksesta kirjoitettu vain alkusanat, ilmeisesti siksi, että sen oletettiin olevan kaikille tuttu ulkomuistista. Rukouksen tunnettuudesta todistaa myös se, että tekstien muista eroista huolimatta Westhin koodeksin ja Agricolan Isä meidän -rukoukset ovat käytännössä samanlaiset.11 Ainoastaan sanan tänäpäivänä on Agricola lyhentänyt muotoon tänäpänä.
Monilta osin vaillinaisen Uppsalan koodeksin kastekaava katkeaa Isä meidän -rukoukseen. Westhin koodeksissa ja Agricolalla seuraa kohta, jossa pappi tarttuu lapsen käteen ja johdattaa hänet sisälle kirkkoon kastemaljan ääreen.
Tästä täytyy päätellä, että toimitus on aloitettu keskiaikaiseen tapaan kirkon eteisessä, vaikka sitä ei kaavan yhteydessä erikseen ole mainittu. Sitten pappi pitää lasta kastemaljan päällä ja kysyy uudelleen lapsen nimeä, jonka kummit jälleen lausuvat. Sen jälkeen pappi kysyy lapselta, luopuuko hän perkeleestä, kaikista hänen menoistansa ja teoistansa. Kummit vastaavat jokaiseen kysymykseen lapsen puolesta: ”Minä luovun.”
Sitten pappi kysyy, uskooko lapsi Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään
Henkeen. Kummit vastaavat: ”Minä uskon.” Lopuksi pappi kysyy, tahtooko lapsi tulla kastetuksi. Kummit vastaavat: ”Minä tahton.”
Erikoista kyllä sekä Westhin koodeksin että Agricolan Käsikirian vastausrepliikissä on astevaihteluton muoto tahton, vaikka molemmissa lähteissä verbi yleensä taipuu normaaliin tapaan. Vastaavaa astevaihtelutonta muotoa on kyllä paikoin esiintynyt suomalaisessa puhekielessä nykyaikoihin asti, mutta vanhassa kirjakielessä se näyttää esiintyneen lähinnä kirkollisten toimituksen repliikeissä, kasteen lisäksi ainakin vihkikaavassa. Sen täytyy perustua keskiaikaiseen suulliseen perinteeseen, koska valtaosalle suomen
murteiden puhujista se on aina ollut heidän oman idiolektinsa vastainen muoto. Kastekaavassa vaihteluttoman muodon välitön malli on papin repliikki: ”Tahtokkos kastettaa?” Sitä seuraamalla kummit ovat hyvin voineet päätyä itselleen outoon taivutusmuotoon.
Myönteisen vastauksen saatuaan pappi kastaa lapsen ja pukee hänet valkeaan vaatteeseen, joka symboloi synnittömyyttä. Sitten hän antaa lapsen käteen sytytetyn kynttilän, joka muistuttaa valvomisesta ja Herran tulemisen odottamisesta. Lopuksi pappi muistuttaa kummeja, että nämä opettaisivat lapselle Isä meidän -rukouksen, uskontunnustuksen ja kymmenen käskyä. Agricolan käsikirjassa on myös kehotus isälle ja äidille, että he opettaisivat lasta elämään kristityn ihmisen tavoin.
Mikä kasteessa muuttui reformaation myötä
Reformaatioaikana kastetoimituksessa noudatettiin vielä pääosin keskiajan käytäntöjä. Jokaisella hiippakunnalla oli oma liturginen perinteensä, vaikka toimituksen runko oli pääpiirteittäin sama.
Yhtenäistyminen tuli käytännössä mahdolliseksi vasta painetun käsikirjallisuuden myötä keskiajan ja uuden ajan taitteessa. Suomen kannalta erityisen merkittäviä lähteitä olivat ruotsalaiset käsikirjat ja LutherinTaufbüchlein. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jenkkilahkot ovat nykypäivän fariseuksia, jotka julistavat itse olevansa uskovaisia.
Johannes ei kastanut itsensä uskoviksi julistaneita ollenkaan.
Vain syntisyytensä tunnustaneet ja sen vuoksi kasteeelle tulleet kastettiin.
Helluntailaiset kieltää koko perisynnin ja sen, että kaste tai ehtoollinen liittyisi ihmisen syntiongelmaan.Johannes ei kastanut valtiokirkon jäseniä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kasteen asetussanat ovat Markuksen evankeliumin 10. luvusta sekä käsikirjoituksissa että Agricolalla.
Käsikirjoitusten teksti on sanasta sanaan sama, joskin sanamuotojen ortografiassa ja sanojen
murrevarianteissa on jonkin verran eroja. Sen sijaan Agricolan evankeliumiteksti on selvästi erilainen käännös. Evankeliumin päätteeksi käsikirjoituksissa on sanat ”Jumalan olkoon kiitos”, jotka Agricolalta puuttuvat.
Evankeliumitekstin jälkeen pappi polvistuu kummien kanssa lausumaan Isä meidän -rukousta. Uppsalan koodeksissa on rukouksesta kirjoitettu vain alkusanat, ilmeisesti siksi, että sen oletettiin olevan kaikille tuttu ulkomuistista. Rukouksen tunnettuudesta todistaa myös se, että tekstien muista eroista huolimatta Westhin koodeksin ja Agricolan Isä meidän -rukoukset ovat käytännössä samanlaiset.11 Ainoastaan sanan tänäpäivänä on Agricola lyhentänyt muotoon tänäpänä.
Monilta osin vaillinaisen Uppsalan koodeksin kastekaava katkeaa Isä meidän -rukoukseen. Westhin koodeksissa ja Agricolalla seuraa kohta, jossa pappi tarttuu lapsen käteen ja johdattaa hänet sisälle kirkkoon kastemaljan ääreen.
Tästä täytyy päätellä, että toimitus on aloitettu keskiaikaiseen tapaan kirkon eteisessä, vaikka sitä ei kaavan yhteydessä erikseen ole mainittu. Sitten pappi pitää lasta kastemaljan päällä ja kysyy uudelleen lapsen nimeä, jonka kummit jälleen lausuvat. Sen jälkeen pappi kysyy lapselta, luopuuko hän perkeleestä, kaikista hänen menoistansa ja teoistansa. Kummit vastaavat jokaiseen kysymykseen lapsen puolesta: ”Minä luovun.”
Sitten pappi kysyy, uskooko lapsi Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään
Henkeen. Kummit vastaavat: ”Minä uskon.” Lopuksi pappi kysyy, tahtooko lapsi tulla kastetuksi. Kummit vastaavat: ”Minä tahton.”
Erikoista kyllä sekä Westhin koodeksin että Agricolan Käsikirian vastausrepliikissä on astevaihteluton muoto tahton, vaikka molemmissa lähteissä verbi yleensä taipuu normaaliin tapaan. Vastaavaa astevaihtelutonta muotoa on kyllä paikoin esiintynyt suomalaisessa puhekielessä nykyaikoihin asti, mutta vanhassa kirjakielessä se näyttää esiintyneen lähinnä kirkollisten toimituksen repliikeissä, kasteen lisäksi ainakin vihkikaavassa. Sen täytyy perustua keskiaikaiseen suulliseen perinteeseen, koska valtaosalle suomen
murteiden puhujista se on aina ollut heidän oman idiolektinsa vastainen muoto. Kastekaavassa vaihteluttoman muodon välitön malli on papin repliikki: ”Tahtokkos kastettaa?” Sitä seuraamalla kummit ovat hyvin voineet päätyä itselleen outoon taivutusmuotoon.
Myönteisen vastauksen saatuaan pappi kastaa lapsen ja pukee hänet valkeaan vaatteeseen, joka symboloi synnittömyyttä. Sitten hän antaa lapsen käteen sytytetyn kynttilän, joka muistuttaa valvomisesta ja Herran tulemisen odottamisesta. Lopuksi pappi muistuttaa kummeja, että nämä opettaisivat lapselle Isä meidän -rukouksen, uskontunnustuksen ja kymmenen käskyä. Agricolan käsikirjassa on myös kehotus isälle ja äidille, että he opettaisivat lasta elämään kristityn ihmisen tavoin.
Mikä kasteessa muuttui reformaation myötä
Reformaatioaikana kastetoimituksessa noudatettiin vielä pääosin keskiajan käytäntöjä. Jokaisella hiippakunnalla oli oma liturginen perinteensä, vaikka toimituksen runko oli pääpiirteittäin sama.
Yhtenäistyminen tuli käytännössä mahdolliseksi vasta painetun käsikirjallisuuden myötä keskiajan ja uuden ajan taitteessa. Suomen kannalta erityisen merkittäviä lähteitä olivat ruotsalaiset käsikirjat ja LutherinTaufbüchlein.11 Vanhimpia Isä meidän -rukouksia on yksityiskohtaisesti vertaillut Hannu Uusitalo pro gradu -tutkielmassaan (2015).
Suurin muutos reformaatioaikana oli epäilemättä se, että koko toimitus suoritettiin suomen kielellä, kun aiemmin suomea oli käytetty vain muutamissa tärkeissä kohdissa. Joitakin muutoksia tapahtui kuitenkin myös toimituksen rakenteessa.12 Keskiajalla ennen varsinaisen kastetoimituksen aloittamista oli karkotettu pahat henget toimituksessa käytettävästä suolasta ja vedestä ja siunattu ne. Suolaa pantiin myös veden joukkoon, ja vettä pirskotettiin pyytäen Jumalan armahdusta. Reformaation yhteydessä näistä manauksista luovuttiin, koska suolan katsottiin olevan Jumalan luomaa ja puhdasta jo sellaisenaan.13
Kuten jo edellä todettiin, Agricolan kastekaavaa edeltää Lutherilta saatu kehotuspuhe, joka vanhemmista käsikirjoista puuttuu. Lapsen nimen kysyminen toimituksen alussa jatkui keskiajan tapaan, mutta Agricolan käsikirjassa kehotetaan kysymään myös, kuka on lapsen isä. Lisäksi piti varmistaa, ettei lasta ollut kastettu jo kotona, koska kahdesti kastaminen ei ollut sallittua. Jos lapsi oli saanut hätäkasteen, pappi saattoi ainoastaan vahvistaa kasteen, mutta ei kastaa uudelleen.
Kasteen asetussanat luettiin Manuale Aboensen mukaan Matteuksen14 evankeliumin 19. luvusta, kun reformaatioaikana alettiin käyttää Markuksen evankeliumin 10. lukua. Suolanantoseremonian perään lisättiin samanlaiset vuorotervehdykset, joita käytettiin myös jumalapalveluksessa. Seremonian jälkeen tuli uusi, kastetoimituksen merkitystä korostava rukous. Reformaatioajan uutuus oli myös se, että pappi ja kummit polvistuivat lausuessaan Isä meidän -rukouksen, samoin kuin se, että pappi piti kättään lapsen pään päällä rukousta lukiessaan. Manuale Abonsen mukaan oli luettava myös uskontunnustus, mutta sitä ei ole enää reformaatioajan kastekaavoissa.
Keskiajalla oli tapana, että pappi otti sormellaan sylkeä ja kosketti sillä lapsen korvia ja sieraimia. Tämä ns. effeta perustui Uuden testamentin kertomukseen, jossa kerrottiin kuuromykän parantamisesta. Olavus Petri jätti sen kuitenkin pois käsikirjastaan, eikä sitä ole myöskään suomalaisissa käsikirjoissa, vaikka sille olisi ollut malli Lutherin Taufbüchleinissa. Pois jäi myös pyhällä öljyllä voitelu, joka oli kuvannut pääsemistä osalliseksi pelastuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Se oli lyhennettynä ollut vielä mukana Lutherilla, mutta
ruotsalaisesta käsikirjasta se poistettiin vuonna 1541.15
Kaste suoritettiin ilmeisesti upottamalla keskiaikaiseen tapaan, joskaan tästä ei ole tarkkaa kuvausta missään suomalaisessa käsikirjakirjassa.
Vanhaa perua oli myös pukeminen valkeaan vaatteeseen kasteen jälkeen, samoin palavan kynttilän antaminen lapsen käteen. Sen sijaan reformaatioajan uutuus oli rauhantervehdyksen lisääminen loppukehotusten edelle.
”Sillä eipä tämä ole joku lasten leikki eikä inhimisten sääty”
Agricolan kastekaavan alkusanoista käy ilmi, ettei kasteeseen ja papin velvollisuuksiin aina suhtauduttu niin vakavasti kuin olisi ollut suotavaa. Moni kastettu lankesi syntiin, ja sen arveltiin johtuvan siitä, että heidän kasteensa oli toimitettu huonosti ja laiskasti ja heidän puolestaan oli rukoiltu hitaasti ja jumalattomasti.
Agricola teroitti, että kaste on uusi syntyminen, jolla ”me kaikesta perkeleen ankaruudesta, synnein raskaudesta, kuoleman vallasta ja helvetin fankiuksesta vapaaksi tulemma”. Suola, valkea paita, sytytetty kynttilä ja muut ulkonaiset asiat eivät riittäneet pitämään pahoja voimia loitolla, vaan sana, usko ja hengen voima. Kastekaavassa mainitaan perkele peräti kaksitoista kertaa. Vaikka paholaisen manaamista alettiin 0reformaatioaikana kritisoida ja vastustaa, vanhimmissa kastekaavoissa se oli vielä vahvasti mukana.
12 Muutokset voidaan todeta vertaamalla Manuale Aboensen (1522) kastetoimitusta luterilaisten käsikirjojen kasteeseen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Johannes ei kastanut valtiokirkon jäseniä.
Suomessa valtio ei omista yhtään kirkkoa. Hellarit valehtelee.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa valtio ei omista yhtään kirkkoa. Hellarit valehtelee.
Lohkasit tietämättömyyden ja virheellisyyden kalliosta uskonpalasesi, taitaa nämä hellaritkin puhua totta. Otapa valtio- kirkosta pois ja katsotaan mitä tapahtuisi.
Aikainsaatossa meidän opettajatkin -piti- olla kirkonjäsen, ennenkuin pääsivät edes opettajan koulutukseen. Sotilasvalat vannotaan kirkossa, valtiopäivät- avataan kirkossa jne.
Omissaanhan toimitiloissa käyvät.
- AnonyymiUUSI
Ortodoksit ja Katoliset on paljon viisaampia.
Ei ne laske Jenkkilahkoja sinne jenkkilän harhaoppeja levittämään.
----------------------------------------------------------------------------------------
ekumenia=yhdessä eksyttämistä - AnonyymiUUSI
Vierailevista puhujista oli kyse, eikä mistään kastehöpötyksistä.
Siitä miten oma väki mässäilee vain entisellä syntielämällään, miten kertovat miten tuli juopoteltua, naitua sekä tehtyä kaikkea tyhmää mitä ei voi selvin päin edes iljetä sanoa, vaan täytyy panna kännin piikkiin. Ja seurakunta sanoo siten että aamen, on se syntielämä kauheaa touhua ja haluaa kuulla lisää.
Vierailevalla puhujalla ei ole tarjota samaa herkkua eikä edes kiinnostaisi jos oliskin, kun ei ole kyse tutuista ja heidän toilailuistaan, niin vieraileva puhuja joutuu vain lukemaan Raamattua, että näin tässä nyt sitten sanotaan ja mitä se sitten mahtaa oikein tarkoittaa, sen vain Jumala yksin voi tietää eikä vajavainen ihminen ymmärtää.- AnonyymiUUSI
Lahkoissa kolmoismurhaajat on ehdotonta eliittiä.
- AnonyymiUUSI
Nokian pappi erehtyi ekumeniaan nuoren hellaripastorin kanssa.
- AnonyymiUUSI
jätä sinäkin papparainen se juoksuhautasi räkäpää päpätys - pam pam pam. kuaaaalit.
Intissä puupää paukkuja sanottiin räkäpäiksi, jolla ei saatu mitään aikaiseksi, mutta patruunansärkijä piti olla kivääripiipun edessä. Vanhat papat sen muistavat..
mutta räkäpäillä leikittiin sotaa.
Ei sinulla ole todellista asiaa. Mene juoksuhaudastasi Golgatalle oppimaan sijaisuhrisi - uhrikertomus- että löytäisit elämän. Nouse ylös, jos vielä aivotoimintaa on, eikä käsi vapise, ja näkökin olisi kunnossa. Papat ovat jo aikansa eläneet, eikä heillä ole muuta, kuin vanhat taisteluvarustukset yllä ja olematon sota- vielä käynnissä.
Kuole pois, tahi nouse elämään sisälle. kuivat oksat karsitaan ja poltetaan.
- AnonyymiUUSI
Kaikki helluntaina 3000 kastetut olivat Juutalaisia syngoogan jäseniä. Kukaan ei sanonot olevansa uskovainen, vaan syntinen.
- AnonyymiUUSI
siis huomaatko sanat- syntinen- unohdit mainita, että synnit tunnustettiin.
Käypä siellä uskovien luterilaistenkin kokouksessa. Se syntien tunnustaminen Sanan mukaan on sitä, että Raamattu sanoo, ettei Hän edes muista- niitä tunnustettuja syntejä.
Siis usko- astu esiin sopivalla hetkellä ja lähde uskovaisena sijaiseesi matkalle ja kerro, että Jeesuksen veri on sovittanut minunkin syntini- näin luterilaisenakin saa olla puhtaana.
Veri pesee syntien paljouden.. ja ei Jumalakaan niitä muistele. Katso Häntä - Hän on antanut puolustajan Pyhän Hengen ja sen kautta on voimakin olemassa. Hokaatko?
https://www.tv7.fi/arkki/voimaa-sanasta/uskon-perustus-osa-4-4_p105341/
katsopa tätä - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
siis huomaatko sanat- syntinen- unohdit mainita, että synnit tunnustettiin.
Käypä siellä uskovien luterilaistenkin kokouksessa. Se syntien tunnustaminen Sanan mukaan on sitä, että Raamattu sanoo, ettei Hän edes muista- niitä tunnustettuja syntejä.
Siis usko- astu esiin sopivalla hetkellä ja lähde uskovaisena sijaiseesi matkalle ja kerro, että Jeesuksen veri on sovittanut minunkin syntini- näin luterilaisenakin saa olla puhtaana.
Veri pesee syntien paljouden.. ja ei Jumalakaan niitä muistele. Katso Häntä - Hän on antanut puolustajan Pyhän Hengen ja sen kautta on voimakin olemassa. Hokaatko?
https://www.tv7.fi/arkki/voimaa-sanasta/uskon-perustus-osa-4-4_p105341/
katsopa tätätälle päivälle rakennukseksi
Hebrealaiskirjettä ... kannattaa linkki panna talteen ja kuunnella tätä Heb. kirjettä alusta.
https://sansa.fi/rkk/kuuntele/?fwp_rkk_testamentti=ut&fwp_raamatun_kirjat=58&fwp_paged=2#rukoukset
mutta nyt, tämän aamun sanaa.
Hepr. 8:1-12 Mitä Jumala ei muista? aiheesta se kuuntelunuoli- ja korvat auki, sekä aamukahville.
Järviradiossa tämä kuuluu 6.30 aamutunnilla
Jaahas, aamu on alkanut- uusi armonaamu. klo 5.10 oli pyykit pesty ja ripustin narulle.
uutta kalaa sain illalla ja tonnikalafile on kypsä, keitettynä ja pistin sen tuonne Tupperinkupissa ulos jäähtymään alkaa ulkolämpö olla 0- asteessa... vähänaikaa sitten vielä lämpöä kertoi...
varokaa liukkautta tienpinnalla
- AnonyymiUUSI
Omasta väestä kukaan ei tietenkään mene todistamaan omaa oikeaa syntielämäänsä, sitä miten ennen oli toisten uskovien herjaaja eikä oikeasti edes uskonut, vaan nautti vain siitä että sai toistella samoja herjoja sekä sai siitä alaista tyydystä.
Sellaista katumusta ja syntien tunnustamista ei nähdä, vaan jos kerrotaan synnistä, niin vain ulkoisista synneistä, yleisesti paheksuttavista synneistä, mutta ei juuri niistä kielen ja mielen synneistä joista Jeesus varoitti… - AnonyymiUUSI
Luterilaiset evät evankelioi ketään, ei edes sunnuntaina kirkon penkeillä istuvaa muutamaa mummoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on747467- 737269
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1535914Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist544847En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä
Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛204129Onnettomuus
Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?53830- 313447
- 373368
Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris802843Adonikselle
Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin2092512