Liikenneympyräsekoilua Finnoossa ?

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/autot/art-2000011626951.html
Eihän tuo ole edes mikään paha rasti. Menisitte ajamaan johonki Euroopan suurkaupunkiin Pariisi, Lontoo jne. niin taatusti pelti rytisee, torvet huutaa, ja keskarit vilkkuu sivuikkunoissa. Jos pitää nimetä Suomen hankalin ympyrä, niin se sijaitsee Helsingin Haagassa..

20

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Talvella kaistamerkintöjä ei näe ja silloin voi kenties olla haasteellista. Jos kaistamerkinnät eivät ole kuluneet ja näkyvät hyvin, niin ei pitäisi olla vaikea rasti.

      • Anonyymi

        Opastekyltit kaistojen yläpuolella ja se yleinen nyrkkisääntö, oikealle käännytään oikealta kaistalta.
        Aika pöljää ajaa sisäkaistaa ja olettaa että siltä päästään suoraan liittymään.
        Sisäkaistalta siirrytään lähemmäksi liittymäkaistoja ja edellisen liittymäkaistan jälkeen on aika siirtyä ulkokaistalle liittymäkaistallelle tai liittymään ajoa varten.
        Ihan perusasioita joita ei vain haluta oppia tai ajatella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opastekyltit kaistojen yläpuolella ja se yleinen nyrkkisääntö, oikealle käännytään oikealta kaistalta.
        Aika pöljää ajaa sisäkaistaa ja olettaa että siltä päästään suoraan liittymään.
        Sisäkaistalta siirrytään lähemmäksi liittymäkaistoja ja edellisen liittymäkaistan jälkeen on aika siirtyä ulkokaistalle liittymäkaistallelle tai liittymään ajoa varten.
        Ihan perusasioita joita ei vain haluta oppia tai ajatella.

        No tuossahan käännytään oikealle kahdelta kaistalta. Se vähän vaikuttaa sekavalta kun sisäkaista muuttuu ulkokaistaksi ja välissä alkaa uusia sisäkaistoja. Ehkä toisaalta käteväkin kun ei tarvitse ilmeisesti vaihtaa kaistoja kun ajaa opasteiden mukaan, mutta ehkä vähän hankala hahmottaa jos on merkinnät näkymättömissä eikä paikka ole ennestään tuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opastekyltit kaistojen yläpuolella ja se yleinen nyrkkisääntö, oikealle käännytään oikealta kaistalta.
        Aika pöljää ajaa sisäkaistaa ja olettaa että siltä päästään suoraan liittymään.
        Sisäkaistalta siirrytään lähemmäksi liittymäkaistoja ja edellisen liittymäkaistan jälkeen on aika siirtyä ulkokaistalle liittymäkaistallelle tai liittymään ajoa varten.
        Ihan perusasioita joita ei vain haluta oppia tai ajatella.

        Talvella urat vedetään usein päin hel,vettiä ja varmasti myös liikenneympyröissä. Kyseisessä ympyrässä on parhaimmillaan kolme kaistaa rinnakkain ja talvella urat voi olla ihan päin peetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuossahan käännytään oikealle kahdelta kaistalta. Se vähän vaikuttaa sekavalta kun sisäkaista muuttuu ulkokaistaksi ja välissä alkaa uusia sisäkaistoja. Ehkä toisaalta käteväkin kun ei tarvitse ilmeisesti vaihtaa kaistoja kun ajaa opasteiden mukaan, mutta ehkä vähän hankala hahmottaa jos on merkinnät näkymättömissä eikä paikka ole ennestään tuttu.

        Jos huomaisit niin tuo ns. läpiajettava kaista on intekroitu liikenneympyrään siten että myö sille kaistalle ajavat tulevat kolion takaa.
        Heitä koskee tarkalleen sama sääntö kuin liikenneympyrään tulijoille, eli pitää väistää sitä kaistaa tai kaistaa vaihtavaa ahjoneuvoa.
        Aivan samoilla ryhmittymisillä ja vilkun käytöillä mennään tuossa turboliikenneympyrässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos huomaisit niin tuo ns. läpiajettava kaista on intekroitu liikenneympyrään siten että myö sille kaistalle ajavat tulevat kolion takaa.
        Heitä koskee tarkalleen sama sääntö kuin liikenneympyrään tulijoille, eli pitää väistää sitä kaistaa tai kaistaa vaihtavaa ahjoneuvoa.
        Aivan samoilla ryhmittymisillä ja vilkun käytöillä mennään tuossa turboliikenneympyrässäkin.

        Kolmio koskee tietenkin kaikkia kolmion suunnasta tulevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmio koskee tietenkin kaikkia kolmion suunnasta tulevia.

        No eihän silloin ole ongelmaa vaihtaa kaistaa liikenneympyrän sisällä.
        Helppo homma.
        Jos kaistanvaihtoja ei tehdä ajoissa ja se vilkkukin jätetään laittamatta päälle niin silloin ollaan kusessa eikä kaistanvaihdot onnistu kun ei ole muille ilmoitettu ajoissa mitä meinaa tehdä.
        Ja tiedoksi, kolmion takaa tulevan on väistettävä kaistalla ajavaa tai siihen siirtyvää, kun ei vilkkua käytetä eikä ryhmitytä niin on tulkittava että kaista on vapaa eikä siihen ole tulossakaan ketään.
        Silloin on turha länkyttää kun viimehetkellä yrittää kiilata liittymäkaistalle kolmion takaa tulevan eteen tai kylkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän silloin ole ongelmaa vaihtaa kaistaa liikenneympyrän sisällä.
        Helppo homma.
        Jos kaistanvaihtoja ei tehdä ajoissa ja se vilkkukin jätetään laittamatta päälle niin silloin ollaan kusessa eikä kaistanvaihdot onnistu kun ei ole muille ilmoitettu ajoissa mitä meinaa tehdä.
        Ja tiedoksi, kolmion takaa tulevan on väistettävä kaistalla ajavaa tai siihen siirtyvää, kun ei vilkkua käytetä eikä ryhmitytä niin on tulkittava että kaista on vapaa eikä siihen ole tulossakaan ketään.
        Silloin on turha länkyttää kun viimehetkellä yrittää kiilata liittymäkaistalle kolmion takaa tulevan eteen tai kylkeen.

        Eikös tuossa ole vähän niin kuin pointtina että kaistaa ei juurikaan tartte vaihdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuossa ole vähän niin kuin pointtina että kaistaa ei juurikaan tartte vaihdella.

        Juuri näin. Finnoon ympyrä on peruskaavan mukaan ja sellaisena hyvin suunniteltu turbo-kiertoliittymä.

        Perusperiaate on valita kaista ENNEN ympyrään ajamista ja sitten pitämällä kaista tulet oikeasta liittymästä ulos. Jos jossain kohtaa ympyrässä pitää vaihtaa kaistaa, olet toiminut opastuksen vastaisesti. Kaistan valintaan tarvitaan tieto, mihin olet menossa. Jos et tiedä, minne olet menossa, ympyrä voi tuntua vaikealta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Finnoon ympyrä on peruskaavan mukaan ja sellaisena hyvin suunniteltu turbo-kiertoliittymä.

        Perusperiaate on valita kaista ENNEN ympyrään ajamista ja sitten pitämällä kaista tulet oikeasta liittymästä ulos. Jos jossain kohtaa ympyrässä pitää vaihtaa kaistaa, olet toiminut opastuksen vastaisesti. Kaistan valintaan tarvitaan tieto, mihin olet menossa. Jos et tiedä, minne olet menossa, ympyrä voi tuntua vaikealta.

        Juu, kyseisessä ympyrässä tosiaan voi ajaa ilman kaistan vaihtamista.
        Kuitenkin on olemassa ympyröitä joissa opasteet ohjaavat suoraan sisäkaistalle ja sieltä on ryhmityttävä oikealla hetkellä ulkokaistalle jotta voi poistua.
        Jos valitse kyseisessä ympyrässä ulkokaistan ja kuvittelee että voi ajaa sitä pitkin niin kauan että poistuu niin joutuu ajamaan sulkuviivan yli ja pahimmassa tatauksessa kiilaamaan sisäkaistalta suoraa ajavan kylkeen.
        Juu mainitsemani kaista on jatkoa moottoritelle joka liikenneympyrän jälkeen jatkuu 2 kaistaisena katuna.
        Eli kannattaa opetalla se kaistan vaihtaminen liikenneympyrässä ja se on helppoa kun se tehdään oikeaan aikaan.


      • Anonyymi

        Joo eihän toi ympyrä mikään hankala ole? Tietysti kun maalaiset tulee pk-seudulle niin kaikki on hankalaa? Koittakaa vaikka Lontoon tai Bangkokin liikennettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo eihän toi ympyrä mikään hankala ole? Tietysti kun maalaiset tulee pk-seudulle niin kaikki on hankalaa? Koittakaa vaikka Lontoon tai Bangkokin liikennettä?

        No tämä maalainen onkin käynyt harjoittelemassa ruotsin isoissa kaupungeissa ja saksassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo eihän toi ympyrä mikään hankala ole? Tietysti kun maalaiset tulee pk-seudulle niin kaikki on hankalaa? Koittakaa vaikka Lontoon tai Bangkokin liikennettä?

        Ensimmäistä kertaa johonkin kohtaan tulevalle asiat voivat tietenkin aiheuttaa tenkkaapååta.


    • Anonyymi

      Todellako haagan liikenneympyrä vaikein? Minusta se on lähinnä rasittava liikennevalojen vuoksi. Pikaratikka sotki kuviota lisää.
      Noin isossa ympyrässä voisi rauhassa pyöriä ja etsiä oikeat ajolinjat ilman paniikkikaistanvaihtoja. Nyt siellä siellä saa viettää seuraavia synttäreitä liikennevaloissa jos ei heti tiedä mihin on menossa.

      • Se on vaikea vain, koska ihmiset yrittävät ohittaa käyttäen kaistaa, joka ei mene suuntaan johon ovat menossa*. Tämä taas johtuu siitä, että suurin osa kuskeista vaihtaa kaistaa keskellä liittymää (käyttämättä vilkkua). Tästä sitten seuraa erinäköisiä äkkirjarrutuksia ja koukkailuja.

        *koskee siis lähinnä Vihdintietä Helsingistä päin tultaessa ja Turunväylän suuntaan mentäessä, jolloin tässä kohtaa oikeaa kaistaa ajavat muistavat etteivät olekaan menossa Pitskun suuntaan vaan koukkaavat yhden kaistan verran vasemmalle. Ja jostan suusta Turkuun matkaavat koukkaavat usein myös, mikä siis aheuttaa haasteen. https://maps.app.goo.gl/3b5PnmNYzRKQBTgU6

        Toki parissa muussakin kohtaa tuossa ajetaan ihan miten sattuu, mutta niissä onnettomuustilanteet ovat harvinaisempia, vaikka kaistat vaihtuvatkin aika luovasti.


    • Anonyymi

      Ekaa kertaa kohdassa ajavalla "turistilla" voi kenties tulla tenkkapåå.

      • Anonyymi

        "Turistille" isot liikenneympyrät ovat kaikkein helpoimpia. Valitsee vain ennen ympyrään ajamista opasteiden mukaan oikean kaistan sinne, minne haluaa. Sen jälkeen pysyy kaistalla ja seuraa ympyrässä mahdollisesti olevia lisäopasteita.

        "Vaikeudet" ympyrässä ajamisessa johtuvat paikallisten sooloilusta heidän yrittäessään päästä "parasta reittiä" omaan kohteeseensa. Siinä sitten muut jäävät ihmettelemään, että tässä voi ajaa noinkin. Kunhan ei aja kenenkään kylkeen...


    • Pariisin ongelma on siinä, että ympyrään tuleva on etuajo-oikeutettu. Ja tietysti ranskalainen liikennekulttuuri muutenkin. Lontoossa en ole ajanut, mutta jalankulkijana en kyllä ole huomannut mitään hirveän haastavaa. Niillä on ne megaliittymät (jossa on sisäkkäisiä ympyröitä) briteissä, jotka kuulemma ovat haastavia. En ole vielä yhtään livenä nähnyt...

      Suurin ongelma on, että meillä oletetaan ihmisten noudattavan sääntöjä ja sitten kun on näitä paikkoja joissa niistä kategorisesti poiketaan, niin kyllähän se aiheuttaa jännitystä. Ihan eri asia vaikkapa Meksikossa tai Intiassa. Kaaoshan se on, mutta ei siellä hirveän vaikea ole ajaa...

      • Anonyymi

        Kenelle on vaikeaa ja kenelle ei. Liikennesääntöjen mukaan toimiminen ja liikkuminen on silti järkevää täällä kotimaassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe