https://www.is.fi/autot/art-2000011626951.html
Eihän tuo ole edes mikään paha rasti. Menisitte ajamaan johonki Euroopan suurkaupunkiin Pariisi, Lontoo jne. niin taatusti pelti rytisee, torvet huutaa, ja keskarit vilkkuu sivuikkunoissa. Jos pitää nimetä Suomen hankalin ympyrä, niin se sijaitsee Helsingin Haagassa..
Liikenneympyräsekoilua Finnoossa ?
14
144
Vastaukset
- Anonyymi
Talvella kaistamerkintöjä ei näe ja silloin voi kenties olla haasteellista. Jos kaistamerkinnät eivät ole kuluneet ja näkyvät hyvin, niin ei pitäisi olla vaikea rasti.
- Anonyymi
Opastekyltit kaistojen yläpuolella ja se yleinen nyrkkisääntö, oikealle käännytään oikealta kaistalta.
Aika pöljää ajaa sisäkaistaa ja olettaa että siltä päästään suoraan liittymään.
Sisäkaistalta siirrytään lähemmäksi liittymäkaistoja ja edellisen liittymäkaistan jälkeen on aika siirtyä ulkokaistalle liittymäkaistallelle tai liittymään ajoa varten.
Ihan perusasioita joita ei vain haluta oppia tai ajatella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opastekyltit kaistojen yläpuolella ja se yleinen nyrkkisääntö, oikealle käännytään oikealta kaistalta.
Aika pöljää ajaa sisäkaistaa ja olettaa että siltä päästään suoraan liittymään.
Sisäkaistalta siirrytään lähemmäksi liittymäkaistoja ja edellisen liittymäkaistan jälkeen on aika siirtyä ulkokaistalle liittymäkaistallelle tai liittymään ajoa varten.
Ihan perusasioita joita ei vain haluta oppia tai ajatella.No tuossahan käännytään oikealle kahdelta kaistalta. Se vähän vaikuttaa sekavalta kun sisäkaista muuttuu ulkokaistaksi ja välissä alkaa uusia sisäkaistoja. Ehkä toisaalta käteväkin kun ei tarvitse ilmeisesti vaihtaa kaistoja kun ajaa opasteiden mukaan, mutta ehkä vähän hankala hahmottaa jos on merkinnät näkymättömissä eikä paikka ole ennestään tuttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opastekyltit kaistojen yläpuolella ja se yleinen nyrkkisääntö, oikealle käännytään oikealta kaistalta.
Aika pöljää ajaa sisäkaistaa ja olettaa että siltä päästään suoraan liittymään.
Sisäkaistalta siirrytään lähemmäksi liittymäkaistoja ja edellisen liittymäkaistan jälkeen on aika siirtyä ulkokaistalle liittymäkaistallelle tai liittymään ajoa varten.
Ihan perusasioita joita ei vain haluta oppia tai ajatella.Talvella urat vedetään usein päin hel,vettiä ja varmasti myös liikenneympyröissä. Kyseisessä ympyrässä on parhaimmillaan kolme kaistaa rinnakkain ja talvella urat voi olla ihan päin peetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuossahan käännytään oikealle kahdelta kaistalta. Se vähän vaikuttaa sekavalta kun sisäkaista muuttuu ulkokaistaksi ja välissä alkaa uusia sisäkaistoja. Ehkä toisaalta käteväkin kun ei tarvitse ilmeisesti vaihtaa kaistoja kun ajaa opasteiden mukaan, mutta ehkä vähän hankala hahmottaa jos on merkinnät näkymättömissä eikä paikka ole ennestään tuttu.
Jos huomaisit niin tuo ns. läpiajettava kaista on intekroitu liikenneympyrään siten että myö sille kaistalle ajavat tulevat kolion takaa.
Heitä koskee tarkalleen sama sääntö kuin liikenneympyrään tulijoille, eli pitää väistää sitä kaistaa tai kaistaa vaihtavaa ahjoneuvoa.
Aivan samoilla ryhmittymisillä ja vilkun käytöillä mennään tuossa turboliikenneympyrässäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos huomaisit niin tuo ns. läpiajettava kaista on intekroitu liikenneympyrään siten että myö sille kaistalle ajavat tulevat kolion takaa.
Heitä koskee tarkalleen sama sääntö kuin liikenneympyrään tulijoille, eli pitää väistää sitä kaistaa tai kaistaa vaihtavaa ahjoneuvoa.
Aivan samoilla ryhmittymisillä ja vilkun käytöillä mennään tuossa turboliikenneympyrässäkin.Kolmio koskee tietenkin kaikkia kolmion suunnasta tulevia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmio koskee tietenkin kaikkia kolmion suunnasta tulevia.
No eihän silloin ole ongelmaa vaihtaa kaistaa liikenneympyrän sisällä.
Helppo homma.
Jos kaistanvaihtoja ei tehdä ajoissa ja se vilkkukin jätetään laittamatta päälle niin silloin ollaan kusessa eikä kaistanvaihdot onnistu kun ei ole muille ilmoitettu ajoissa mitä meinaa tehdä.
Ja tiedoksi, kolmion takaa tulevan on väistettävä kaistalla ajavaa tai siihen siirtyvää, kun ei vilkkua käytetä eikä ryhmitytä niin on tulkittava että kaista on vapaa eikä siihen ole tulossakaan ketään.
Silloin on turha länkyttää kun viimehetkellä yrittää kiilata liittymäkaistalle kolmion takaa tulevan eteen tai kylkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän silloin ole ongelmaa vaihtaa kaistaa liikenneympyrän sisällä.
Helppo homma.
Jos kaistanvaihtoja ei tehdä ajoissa ja se vilkkukin jätetään laittamatta päälle niin silloin ollaan kusessa eikä kaistanvaihdot onnistu kun ei ole muille ilmoitettu ajoissa mitä meinaa tehdä.
Ja tiedoksi, kolmion takaa tulevan on väistettävä kaistalla ajavaa tai siihen siirtyvää, kun ei vilkkua käytetä eikä ryhmitytä niin on tulkittava että kaista on vapaa eikä siihen ole tulossakaan ketään.
Silloin on turha länkyttää kun viimehetkellä yrittää kiilata liittymäkaistalle kolmion takaa tulevan eteen tai kylkeen.Eikös tuossa ole vähän niin kuin pointtina että kaistaa ei juurikaan tartte vaihdella.
- Anonyymi
Todellako haagan liikenneympyrä vaikein? Minusta se on lähinnä rasittava liikennevalojen vuoksi. Pikaratikka sotki kuviota lisää.
Noin isossa ympyrässä voisi rauhassa pyöriä ja etsiä oikeat ajolinjat ilman paniikkikaistanvaihtoja. Nyt siellä siellä saa viettää seuraavia synttäreitä liikennevaloissa jos ei heti tiedä mihin on menossa.Se on vaikea vain, koska ihmiset yrittävät ohittaa käyttäen kaistaa, joka ei mene suuntaan johon ovat menossa*. Tämä taas johtuu siitä, että suurin osa kuskeista vaihtaa kaistaa keskellä liittymää (käyttämättä vilkkua). Tästä sitten seuraa erinäköisiä äkkirjarrutuksia ja koukkailuja.
*koskee siis lähinnä Vihdintietä Helsingistä päin tultaessa ja Turunväylän suuntaan mentäessä, jolloin tässä kohtaa oikeaa kaistaa ajavat muistavat etteivät olekaan menossa Pitskun suuntaan vaan koukkaavat yhden kaistan verran vasemmalle. Ja jostan suusta Turkuun matkaavat koukkaavat usein myös, mikä siis aheuttaa haasteen. https://maps.app.goo.gl/3b5PnmNYzRKQBTgU6
Toki parissa muussakin kohtaa tuossa ajetaan ihan miten sattuu, mutta niissä onnettomuustilanteet ovat harvinaisempia, vaikka kaistat vaihtuvatkin aika luovasti.
- Anonyymi
Ekaa kertaa kohdassa ajavalla "turistilla" voi kenties tulla tenkkapåå.
- Anonyymi
"Turistille" isot liikenneympyrät ovat kaikkein helpoimpia. Valitsee vain ennen ympyrään ajamista opasteiden mukaan oikean kaistan sinne, minne haluaa. Sen jälkeen pysyy kaistalla ja seuraa ympyrässä mahdollisesti olevia lisäopasteita.
"Vaikeudet" ympyrässä ajamisessa johtuvat paikallisten sooloilusta heidän yrittäessään päästä "parasta reittiä" omaan kohteeseensa. Siinä sitten muut jäävät ihmettelemään, että tässä voi ajaa noinkin. Kunhan ei aja kenenkään kylkeen...
Pariisin ongelma on siinä, että ympyrään tuleva on etuajo-oikeutettu. Ja tietysti ranskalainen liikennekulttuuri muutenkin. Lontoossa en ole ajanut, mutta jalankulkijana en kyllä ole huomannut mitään hirveän haastavaa. Niillä on ne megaliittymät (jossa on sisäkkäisiä ympyröitä) briteissä, jotka kuulemma ovat haastavia. En ole vielä yhtään livenä nähnyt...
Suurin ongelma on, että meillä oletetaan ihmisten noudattavan sääntöjä ja sitten kun on näitä paikkoja joissa niistä kategorisesti poiketaan, niin kyllähän se aiheuttaa jännitystä. Ihan eri asia vaikkapa Meksikossa tai Intiassa. Kaaoshan se on, mutta ei siellä hirveän vaikea ole ajaa...- Anonyymi
Kenelle on vaikeaa ja kenelle ei. Liikennesääntöjen mukaan toimiminen ja liikkuminen on silti järkevää täällä kotimaassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 262584
Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo772476Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv692340Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m232040- 841779
En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk71589Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍301388Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä191287- 41133
Se on siinä
Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna34973