Luontokerho lepakkojen elinolojen parantamiseksi

Anonyymi-ap

Tuulimyllyt ovat vakava uhka lepakoille.

Onko lepakoista kiinnostuneita luontoharrastajia täällä paikkakunnalla, voisi porukalla luontokerhon perustaa.

Pitäisi keksiä keino miten ohjataan lepakot pois pyörivien tuulimyllyjen lapojen luota. Itse olen miettinyt lisä valaistuksen tekemistä tuulimyllyjen sivuille. Näin osa hyönteisistä ja siten niitä pyytävät lepakot saadaan pois vaara -alueelta. Ongelma on vielä muuttolepakot, miten nämä saadaan suojeltua. Miettimistä ja puuhaa siis vielä riittää, ry pohjalta olisi enempi miettiä.
Tutkimuksissa on selvinnyt, että valitettavasti tuulimyllyt ovat vaarallisia lepakoille ja myöskin muille lentäville eli linnuille. Sääskistä ei ole tutkimustulosta ja mäkäräisten en usko tuulimyllyistä kärsivän, koska viihtyvät kanervikossa.

Alla ohjeita lepakkojen seurantaan, jos harrastus kiinnostaa. Mukavaa puuhaa ja hienoja eläimiä...

Lepakkoharrastus tarkoittaa lepakoiden havainnointia ja seuraamista. Se voi olla esimerkiksi lepakkoretkillä käymistä, lepakoiden tarkkailua luonnossa tai lepakkodetektorin avulla niiden kaikuluotausäänien kuuntelua. Suomessa voi osallistua myös vapaaehtoisena lepakkoseurantaan.
Lepakoiden havainnointi ja tarkkailu
Lepakkoretket: Suomen lepakkotieteellinen yhdistys järjestää opastettuja retkiä, joilla voi oppia lepakoista.
Itse havainnointi: Lepakoita voi havainnoida myös omin voimin iltaisin ja öisin esimerkiksi puistoissa, lammen rannoilla tai valojen lähellä, sillä valo houkuttelee hyönteisiä, jotka houkuttelevat lepakoita.
Lepakkodetektori: Ultraääni-ilmaisimen eli lepakkodetektorin avulla voi kuulla lepakoiden kaikuluotausääniä, jotka ylittävät ihmisen kuuloalueen.
Tarkkailupaikat: Lepakoiden päiväpiiloja voi etsiä rakennusten ullakoilta, ulkorakennuksista, kolopuista ja silloista. Talvisin horrostavia lepakoita voi etsiä kellareista ja luolista.
Muuta huomioitavaa
Vapaaehtoistyö: Lepakoista voi kerätä tietoa osallistumalla vapaaehtoisena lepakkoseurantaan, jossa käytetään esimerkiksi ultraäänitallentimia.
Lepakoiden suojelu: Kaikki Suomen lepakot ovat rauhoitettuja, joten niitä ei saa tahallisesti häiritä tai vahingoittaa.
Turvallisuus: Lepakot eivät yleensä hyökkää ihmisten kimppuun, mutta niihin ei tule koskea. Jos lepakko puree, on syytä hakeutua lääkäriin.

24

1034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Puolangantien varressa asuu kans änkyttävä lepakko

• Anonyymi

Lenho Lepakko perustaa seurat.

• Anonyymi

Eihän se lepakko niin korkialla lennä mitä lavat pyörii.

• Anonyymi

Riippuu tornin pituudesta, kaikissa ei kanervikko raapuivu. Oot ammattimies tai henkilö.

• Anonyymi

Minä olen kyllä enempi huolestunut tästä kun nuoret kauniit heterotytöt ovat nykyisin kuolleet sukupuuttoon.

• Anonyymi

Syytätkö tuulimyllyjä tästä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syytätkö tuulimyllyjä tästä?

EN vaan trendi lepakointia.

• Anonyymi

En tiiä, mutta se Kaartinen pitäisi Eränkävijät ohjelmasta saada pois. Pilaa koko Kainuun maineen noitumalla pökelö.
      Akkojen paikka ei oo metällä!!!!

• Anonyymi

Täysin samaa mieltä!! Jatkas vaan kunnassa sitä valehteluo

• Anonyymi

Kyllä Kati on ehottomasti paikallaan tuossa ohjelmassa! Ainoa mies koko joukossa.

• Anonyymi

Ei todellakaan metsästys on homojen hommaa.

• Anonyymi

Kouho mikä kouho. Menisi sehi oikeisiin töihin

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kyllähän se niin on, että naisväki se tätäkin Hyrynsalmea pitää pinnalla!
      Miehet pöklentää perse pitkällä jahtikuteet päällä pitkin korpia, haukkuuvat kaiken, pierevät ja räkivät ruottiot, eivät muuta saa aikaan.

• Anonyymi

Hyvä Kati kiroile vaan niin paljon kun mieli tekee

• Anonyymi

Pitäis vain panna punaa huuliin että näyttäisi edes naiselta 🧐🧐🧐😂😂😂😂

• Anonyymi

Lepakot popsivat pölyttäjiä, kun suomes on liian vähän ötököitä luonnossa.

• Anonyymi

Ja sitte ei tuli mussikkoja

• Anonyymi

Gotham City, missä on Batman?

• Anonyymi

Kyllä jonkinlaiset käytöstavat pitäisi olla kun televisiossa esiintyy. Ohjelmaa katsoo myös lapset, omatkin. Häpeäisin, jos oma vaimo käyttäytyisi samalla tavalla. ⁰

• Anonyymi

Tutkimusten mukaan kiroilevat ihmiset ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin ne, jotka eivät kiroile ollenkaan. Tämä toki johtuu siitä, että ne, jotka eivät kiroile ollenkaan, ovat yleensä uskovaisia eli erittäin vähä-älyisiä ihmisiä. Toki liiallinen kiroilu osoittaa niin ikään vähäistä älykkyyttä. Tämä tulee vastaan silloin, kun ihmisen viestistä ei saa selvää sen oraalisen ilmiasun ollessa vailla muita kuin kirosanoja. Hyryllä on ainakin yksi tällainen henkilö. Hän ei saa aina sanottua yhtään ei-kirosanaa kahdessakaan peräkkäisessä lauseessa.

• Anonyymi

Mikä siinä on, että pitää meitä kristittyjä kunnon ihmisiä näin halveksia. Jos nyt ei kovin älykkäitä olla, niin muuten parempia kyllä.

T. Kemppainen

• Anonyymi

Robin on tulossa kaupunkiin ensi vuonna.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      304
      3011
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2027
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      118
      1794
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1719
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      65
      1347
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1223
    Aihe