Tuulimyllyt ovat vakava uhka lepakoille.
Onko lepakoista kiinnostuneita luontoharrastajia täällä paikkakunnalla, voisi porukalla luontokerhon perustaa.
Pitäisi keksiä keino miten ohjataan lepakot pois pyörivien tuulimyllyjen lapojen luota. Itse olen miettinyt lisä valaistuksen tekemistä tuulimyllyjen sivuille. Näin osa hyönteisistä ja siten niitä pyytävät lepakot saadaan pois vaara -alueelta. Ongelma on vielä muuttolepakot, miten nämä saadaan suojeltua. Miettimistä ja puuhaa siis vielä riittää, ry pohjalta olisi enempi miettiä.
Tutkimuksissa on selvinnyt, että valitettavasti tuulimyllyt ovat vaarallisia lepakoille ja myöskin muille lentäville eli linnuille. Sääskistä ei ole tutkimustulosta ja mäkäräisten en usko tuulimyllyistä kärsivän, koska viihtyvät kanervikossa.
Alla ohjeita lepakkojen seurantaan, jos harrastus kiinnostaa. Mukavaa puuhaa ja hienoja eläimiä...
Lepakkoharrastus tarkoittaa lepakoiden havainnointia ja seuraamista. Se voi olla esimerkiksi lepakkoretkillä käymistä, lepakoiden tarkkailua luonnossa tai lepakkodetektorin avulla niiden kaikuluotausäänien kuuntelua. Suomessa voi osallistua myös vapaaehtoisena lepakkoseurantaan.
Lepakoiden havainnointi ja tarkkailu
Lepakkoretket: Suomen lepakkotieteellinen yhdistys järjestää opastettuja retkiä, joilla voi oppia lepakoista.
Itse havainnointi: Lepakoita voi havainnoida myös omin voimin iltaisin ja öisin esimerkiksi puistoissa, lammen rannoilla tai valojen lähellä, sillä valo houkuttelee hyönteisiä, jotka houkuttelevat lepakoita.
Lepakkodetektori: Ultraääni-ilmaisimen eli lepakkodetektorin avulla voi kuulla lepakoiden kaikuluotausääniä, jotka ylittävät ihmisen kuuloalueen.
Tarkkailupaikat: Lepakoiden päiväpiiloja voi etsiä rakennusten ullakoilta, ulkorakennuksista, kolopuista ja silloista. Talvisin horrostavia lepakoita voi etsiä kellareista ja luolista.
Muuta huomioitavaa
Vapaaehtoistyö: Lepakoista voi kerätä tietoa osallistumalla vapaaehtoisena lepakkoseurantaan, jossa käytetään esimerkiksi ultraäänitallentimia.
Lepakoiden suojelu: Kaikki Suomen lepakot ovat rauhoitettuja, joten niitä ei saa tahallisesti häiritä tai vahingoittaa.
Turvallisuus: Lepakot eivät yleensä hyökkää ihmisten kimppuun, mutta niihin ei tule koskea. Jos lepakko puree, on syytä hakeutua lääkäriin.
Luontokerho lepakkojen elinolojen parantamiseksi
Anonyymi-ap
6
262
Vastaukset
- Anonyymi
Puolangantien varressa asuu kans änkyttävä lepakko
- AnonyymiUUSI
Lenho Lepakko perustaa seurat.
- AnonyymiUUSI
Eihän se lepakko niin korkialla lennä mitä lavat pyörii.
- AnonyymiUUSI
Riippuu tornin pituudesta, kaikissa ei kanervikko raapuivu. Oot ammattimies tai henkilö.
- AnonyymiUUSI
Minä olen kyllä enempi huolestunut tästä kun nuoret kauniit heterotytöt ovat nykyisin kuolleet sukupuuttoon.
- AnonyymiUUSI
Syytätkö tuulimyllyjä tästä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 815340
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai744709Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1314650Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3692091- 941708
- 991607
- 2571507
- 3491197
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.571022- 2001011