Rautavaarasta

Anonyymi-ap

Täällä on otettu esille syntymä- ja lapsuuskuntani Rautavaara, joka on listattu Suomen surkeimmaksi kunnaksi ja todisteeksi siitä laitettu tämä linkkikin:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19165800/suomen-surkein-kunta-ja-heikoin-johto

Niin näkyy nyt olevan: Kai siitä tulee syyttää Suomen Keskustaa, kun kunnanvaltuustossa puolueella on suuri enemmistö:

https://www.rautavaara.fi/asukkaille/kuntani-rautavaara/paatoksenteko/kunnanvaltuusto/

Onhan kunnanjohtaja Mikko Kärnä myös keskustalainen, ollut puolueen kansanedustajanakin, joskin taustaltaan on upseeri.

Kovin toisenlaiseksi Rautavaara on muuttunut lapsuusajoistani. Silloin siellä oli yli 5000 asukasta ja vasemmistopuolueet olivat selvästi kannatetuimmat. Väestöpako sieltä on ollut suurta, kun väestölle silloin tärkeimmät metsätyöt ovat käyneet kovin vähiin. Kirkonkylä on vielä varsin vilkas – monilla käynneilläni olen sen nähnyt, mutta syrjäkylät ovat lähes autioituneet. Väkipako niistä on ollut suurta kaupunkeihin ja myös Ruotsiin, jonne useita lapsuudentovereitanikin on muuttanut ja jäänyt.

Lapsuuden kotikylälläni Tervamäellä oli seitsemän asuintaloa, joissa asui yhteensä noin 50 ihmistä – näin nyt laskin muistoistani. Nyt sillä kotikylälläni asutaan pysyvästä vain yhdessä talossa, kahta muuta käytetään kesämökkeinä ja loput on purettu – niin myös minun lapsuuskotini.

Onkohan minullakin syytä kunnan nykytilanteeseen, kun lähdin sieltä jo 16-vuotiaana tänne Stadiin, jossa sain asunnon kansakoulunopettajani ystävän kotona ja heidän avullaan myös työpaikan Stockmannin ”juoksupoikana”. Pari vuotta sitten täällä olin, työpaikat ja asuntokin muuttuivat muutaman kerran ja 18-vuotiaana lähdin sitten Lapin suurille savotoille, ensin ihan ”tukkijätkänä” mutta sitten pääsi herran tieni alkuun suorittamalla metsätöiden aputyönjohtajakurssin ja toimimalla aputyönjohtajana Pohjoismaiden suurimmalla savotalla Kittilän Kuolavaarassa. Rovaniemessä kävin sitten kutsunnoissa joissa minut määrättiin palvelukseen Stadin Santahaminaan. kun viimeinen kiinteä asuinosoitteeni oli ollut täällä Stadissa.

Voi, voi – miten paljon ja monenlaista onkaan tapahtunut elämässäni tuon jälkeen, mutta olen kertonut niistä vaiheista niin paljon täälläkin, että enempään ei liene enää tarvetta.

kapi-vanhus

14

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kepulla on Rautavaaran valtuustopaikoista vain kolmannes, mikä on harvinaista maaseudulla noin pohjoisessa. Eivätkö muut puolueet kykene sen verran yhteistyöhön, että olisivat vastustaneet yhdessä kepun pyrkimystä tehdä Rautavaarasta Suomen surkein kunta?

• Anonyymi

Kuntia vaan on noin 75% liikaa.
      Mitä järkeä on muutaman tuhannen, pahimmillaa satojen, asukkaan hallintoyksiköllä?

• Anonyymi

Sanomallesi on ihan järkiperusteita. Noin on myös paljon tapahtunut. Jokin kunta haluaa kuitenkin säilyttää itsenäisyytensä, varmaan enemmän tunne- kuin järkiperusteilla.

Pitkälti toistakymmentä vuotta sitten Rautavaarapäivillä silloinen kunnanjohtaja piti palopuheen Rautavaaran itsenäisyyden puolesta. Ääntään korottaen kertoi, että kuntaa on kosittu idästä ja lännestä - tarkoitti kai itäistä naapuria Nurmesta ja läntistä naapuria Nilsiää – ja aina on pakit annettu ja niin tuullan tekemään vastakin.

No, sittemmin Nilsiä on liittynyt Kuopioon ja Nurmes on kaapannut Valtimon ja tuskinpa enää on sellaista Rautavaaran naapuria, joka haluaisi liittää kunnan itseensä. Tai eihän sitä tiedä – jos Rautavaaralla toteutuu vireillään olevat kaivoshankkeet.

kapi-vanhus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanomallesi on ihan järkiperusteita. Noin on myös paljon tapahtunut. Jokin kunta haluaa kuitenkin säilyttää itsenäisyytensä, varmaan enemmän tunne- kuin järkiperusteilla.

Pitkälti toistakymmentä vuotta sitten Rautavaarapäivillä silloinen kunnanjohtaja piti palopuheen Rautavaaran itsenäisyyden puolesta. Ääntään korottaen kertoi, että kuntaa on kosittu idästä ja lännestä - tarkoitti kai itäistä naapuria Nurmesta ja läntistä naapuria Nilsiää – ja aina on pakit annettu ja niin tuullan tekemään vastakin.

No, sittemmin Nilsiä on liittynyt Kuopioon ja Nurmes on kaapannut Valtimon ja tuskinpa enää on sellaista Rautavaaran naapuria, joka haluaisi liittää kunnan itseensä. Tai eihän sitä tiedä – jos Rautavaaralla toteutuu vireillään olevat kaivoshankkeet.

kapi-vanhus

Nuo kosiskelijatkin ovat olleet liikkeellä enemmän tunne- kuin järkiperusteilla. Lähtökohtana on lähinnä halu nostaa emokunnan väkilukua, koska suuremman väkiluvun kuvitellaan nostavan kunnan kiinnostavuutta ja uskottavuutta yrittäjien mielissä ja siten elinvoimaa. Mitään suoraa taloudellista merkitystähän liitettävän kunnan lähinnä maaseudusta koostuvalla lisäalueella ei emokunnalle ole. Poikkeuksena toki, jos liitettävässä kunnassa on jokin valtakunnallisesti tunnettu matkailualue. On myös tapauksia, että kasvava kaupunkikunta on tarvinnut lisämaata rakentamiseen ja havitellut sitä naapurikunnasta, kuten pääkaupunkiseudulla Sipoosta.

• Anonyymi

Sinun aikaa Rautavaara kukoisti. Tosin pitää muistaa, että syrjäseudut on ollut keskustan hoidossa ja tulos on sen mukainen epäonnistuminen.

• Anonyymi

Rautavaaran seutu sinällään on hienoa vaaramaisemaa, mutta valitettavasti metsät hakattu ikävään kuntoon. Vielä 80 luvulla Rautavaaran seudulla oli mahtavia aarnimetsiä ja metsäautotiet ei yltänyt joka kolkkaan. Tuli aikoinaan siellä koluttua nuo seudut metsojen perässä ja jäi kyllä hienoja muistoja niistä seuduista. Ikävä kyllä Suomen kuntarakenne on jäänne maalaisliiton ajalta ja kaukana todellisuudesta tai siitä miten olisi kannattanut uudistaa kuntarakenteista. Sote on esimerkki täydellisestä kepulaisten epäonnistumisesta, mutta kun ne Kekkosen ajat ei vaan palaa.

• Anonyymi

Kyllä siellä Rautavaaralla on edelleen upeita, hakkaamattomia luontomaisemia. Tunnetuin sellainen on varmaan Tiilikkajärven kansallispuisto, pitäjän koillisosassa Nurmeksen ja Sotkamon rajoilla. Siitä tietoa tässä:

https://www.bing.com/search?q=Tiilikkajoki&qs=n&form=QBRE&sp=-1&ghc=1&lq=0&pq=tiilikkajoki&sc=0-12&sk=&cvid=F466DD3DBEB442678FA9A7BD70274C97

Nimensä se saa Ylätiilikkajärvestä, josta lähtee Tiilikajoki, joka laskee lounaaseen ja alempana toimii Rautavaaran ja Sonkajärven ja vielä alempana Rautavaaran ja nykyisin Lapinlahteen kuuluvan Varpaisjärven rajana ja laskee sitten Alatiilikkaan josta edelleen alaspäin mutta siellä joen nimi taitaa muuttua.

Lapsuuskotini sijaitsi joen Tervakosken rannasta kohoavalla Tervamäellä – varsin kokea mäki, kotini portailta siinsi idässä Maanselkä ja koillisessa himmeämpänä Vuokatinvaara Sotkamossa.

Voi, voi – millaisia muistoja noiltakin ajoilta tulee vielä vanhuksen mieleen. Tiilikkajärven kansallispuistossa kävin kyllä viimeksi vajaat kymmenen vuotta sitten ollessani Rautavaarapäivillä, jotka ovat aina kesä-heinäkuun vaihteessa; 01.07. syntyneenä monia syntymäpäiviäni olen siellä viettänyt viimeisten 20 vuoden aikana, mutta en enää ihan viimevuosina.

Eiköhän tämä jo riitä minun osuudekseni Rautavaarasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä siellä Rautavaaralla on edelleen upeita, hakkaamattomia luontomaisemia. Tunnetuin sellainen on varmaan Tiilikkajärven kansallispuisto, pitäjän koillisosassa Nurmeksen ja Sotkamon rajoilla. Siitä tietoa tässä:

https://www.bing.com/search?q=Tiilikkajoki&qs=n&form=QBRE&sp=-1&ghc=1&lq=0&pq=tiilikkajoki&sc=0-12&sk=&cvid=F466DD3DBEB442678FA9A7BD70274C97

Nimensä se saa Ylätiilikkajärvestä, josta lähtee Tiilikajoki, joka laskee lounaaseen ja alempana toimii Rautavaaran ja Sonkajärven ja vielä alempana Rautavaaran ja nykyisin Lapinlahteen kuuluvan Varpaisjärven rajana ja laskee sitten Alatiilikkaan josta edelleen alaspäin mutta siellä joen nimi taitaa muuttua.

Lapsuuskotini sijaitsi joen Tervakosken rannasta kohoavalla Tervamäellä – varsin kokea mäki, kotini portailta siinsi idässä Maanselkä ja koillisessa himmeämpänä Vuokatinvaara Sotkamossa.

Voi, voi – millaisia muistoja noiltakin ajoilta tulee vielä vanhuksen mieleen. Tiilikkajärven kansallispuistossa kävin kyllä viimeksi vajaat kymmenen vuotta sitten ollessani Rautavaarapäivillä, jotka ovat aina kesä-heinäkuun vaihteessa; 01.07. syntyneenä monia syntymäpäiviäni olen siellä viettänyt viimeisten 20 vuoden aikana, mutta en enää ihan viimevuosina.

Unohtui allekirjoitus: Kapia-vanhushan minä olen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa muistelua!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitoksia hienosta kirjoituksesta Rautavaaran historiasta ja nykyisyydestä.

• Anonyymi

Tapani mukaan tulin tuomaan viikonlopputoivotuksia, mutta ennen sitä vielä lyhyesti lapsuusmuistoistani siellä Rautavaaran Tervamäellä:

Meitä oli siellä seitsemän pojan porukka, neljästä eri kotitalosta. Porukkamme vanhin oli minua kaksi vuotta vanhempi ja nuorin minua 1,5 vuotta nuorempi. Aikuistuttuaan vain tuo vanhin ja nuorin jäivät tekemään elämäntyötään sinne Rautavaaralle; vanhin rakennusmiehenä ja nuorin metsätyömiehenä, viimeisinä työvuosinaan tosin koneiden kanssa. Enää meistä on lisäkseni elossa vain tuo vanhin, joka muutti jo vuosia sitten Siilinjärvelle, ja tuo nuorin, joka asuu edelleen Rautavaaralla – ei tosin Tervamäellä vaan kirkonkylällä. Neljästä meistä on jo aika jättänyt.

Kymmenkunta vuotta sitten me kaikki olimme vielä elossa ja aina tapasimme vuosittain siellä Rautavaarapäivillä, jonne tulivat myös Ruotsiin muuttanut ja myös Ruotsissa asuva siskonsa miehineen, joka oli syntyjään Rautavaaralaine, mutta eri puolelta pitäjää; ikäiseni, rippikoulussa olimme samanaikaisesti. Muutama vuosi sitten aika jätti hänestäkin ja Rautavaaran hautausmaalla hän nyt odottaa vaimoaan, joka asuu edelleen Ruotsissa, mutta on aina kesäisin Rautavaaralla, kesämökiksi muutetussa lapsuuskodissaan. Minun loppusijoituspaikkani tulee olemaan tuossa parin kilometrin päässä sijaitseva Maunulan uurnalehto, jossa vaimoni on odottanut minua jo 21 vuotta.

Kiitoksia avaukselleni tulleista kivoista, mieltäni lämmittäneistä viesteistä! Nyt vain toivottelen kaikille tämän lukeville Oikein Hyvää viikonloppua!

• Anonyymi

Taas unohtui allekirjoitus; Kapi-vanhushan olen.

• Anonyymi

Oikein hyvää viikonloppua Kapille ja piristähän palstaa taas avauksillasi, todella mukavaa luettavaa ja myös opettavaista lähihistoriasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikein hyvää viikonloppua Kapille ja piristähän palstaa taas avauksillasi, todella mukavaa luettavaa ja myös opettavaista lähihistoriasta.

Kiitoksia toivotuksistasi! Ihan hyvä ja rauhallinen viikonloppu kai minulle tulee näissä kotioloissakin, kun muualle menojen tarvetta ei liene. Toivomustasi kuitenkin vain harvoin enää pystyn toteuttamaan, kun on jo tätä ikää ja sen myötä yhä enemmän tullutta muuta ajateltavaa ja tekemistä. Mutta jos politiikka tai jokin muu tärkeä asia houkuttaa minua täällä siitä jotain sanomaan, niin tulen tekemään, jos näissäkin voimissani pysyn,

Tällä avauksellani käsittelin kuitenkin lähinnä vain omaa elämääni ja siihen liittyvää, mutta ei kai se ole ollut paheksuttavaa palstojen valvonnankaan mielestä kun avaukseni on pysynyt – siitä varmaan kiitokset Teille kivoja, asiallisia viestejänne tälle lähettäneille!

Viikonlopputoivotukseni yleisesti jo lähetin, mutta kivasta viestistäsi kiittäen haluan vielä Sinulle erikseen toivottaa Oikein Hyvää viikonloppua!

Kapi-vanhus

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      261
      9813
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      179
      5557
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      156
      5159
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      71
      4828
    5. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2399
    6. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2249
    7. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      303
      1880
    8. Minkälainen auto

Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90
      1577
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21