Luoto on elinvoimiasimpia kuntia - rauhansanalaisen kristillisyyden siunaus kantaa

Anonyymi-ap

Positiivinen ote Luodossa, työttömiä 2.9%

Rauhansana on luterilainen toisin kuin srk-lestadiolaisuus kaste ja ehtoollisen
osalta.

Rauhansanalaisuus irtautui vanhoillislestadiolaisesta 1930-luvulla. Teologisesti liikkeet eroavat hieman yksinkertaistaen niin, että rauhansanalaiset ajattelevat, että jokainen Jeesukseen uskova pelastuu, kun taas vanhoillislestadiolaisen katsantokannan mukaan vain vanhoillislestadiolaisuuden kautta voi pelastua.

Hyvä asenne: Jos työt loppuu vieraalla nin perustetaan yritys...wau.
Tervehenkistä ja aidosti kristillistä toimintaa.

https://seura.fi/asiat/tutkivat/seura-selvitti-pohjanmaalla-sijaitseva-luoto-on-yksi-suomen-parhaiten-parjaavista-kunnista-mika-on-sen-menestyksen-salaisuus/

Hieman yli 5 700 asukkaan kunta sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla Pietarsaaren ja Kokkolan välissä. Pietarsaareen on matkaa kymmenisen kilometriä, Kokkolaan 25.

Luoto poikkeaa monista samankokoisista kunnista siinä, että se kasvaa. Suomen 309 kunnasta väestö lisääntyy vain 65 kunnassa. 50 vuodessa Luodon asukasluku on selvästi yli kaksinkertaistunut. Se ei johdu muuttoliikkeestä vaan korkeasta syntyvyydestä.

Paikkakunnan korkea syntyvyys on pitkälti seurausta rauhansanalaisesta lestadiolaisuudesta.

Uskonnollisuus näkyy Luodon seudulla esimerkiksi Manner-Suomen toiseksi matalimpana alkoholinkulutuksena. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna alkoholia myytiin vuonna 2021 eniten Utsjoella, 31,2 litraa. Luodossa vastaava luku oli 1,1 litraa.

Olen kunnellut Rauhan sanan saarnoja ja elävä evankeliumi ja hyvän paimenen ääni kuuluu.

Eikä ole tuomiohengen (toisten tuomitsemisen) synnissä elämistä.

58

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Rauhansanalaisuudessa on se huono puoli, että sillä ei pääse taivaaseen.

• Anonyymi

Kyllä Jumalan Pojan uskossa pääsee kaikki taivaaseem. KIrrkaasti Herran Jeesuksen sovitustyötä armosta ilman omia tekoja perille pääsee.
        He ovat ottaaneet todesta Johannes Kastajan ohjeen: Katso Jumalan karista joka pois ottaa maailman synnit.

Olen kuunnellut monien liikkeiden saarnoja ja Kristuskeskeisimmät ov Rauhan sanalaisilla.

On lahkoja jotka yritävät monopolisoida pelastuksen mutta sehän ei ole Pyhän Hengen voimasta vaan sen vastustajan voimasta.

• Anonyymi

Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi, miksi tämä raamatunkohta ohitetaan vl-liikkeessä.

• Anonyymi

Joku rauhan yhdistysläinen oli kännissä . Joku vuosi sitten. Oli vähän Jehova tyyppinen ajalta ennen Jeesuksen ristiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä Jumalan Pojan uskossa pääsee kaikki taivaaseem. KIrrkaasti Herran Jeesuksen sovitustyötä armosta ilman omia tekoja perille pääsee.
        He ovat ottaaneet todesta Johannes Kastajan ohjeen: Katso Jumalan karista joka pois ottaa maailman synnit.

Olen kuunnellut monien liikkeiden saarnoja ja Kristuskeskeisimmät ov Rauhan sanalaisilla.

On lahkoja jotka yritävät monopolisoida pelastuksen mutta sehän ei ole Pyhän Hengen voimasta vaan sen vastustajan voimasta.

Johannes oli edeltä kulkija . Kulki Jeesuksen edellä siirtymässä uuteen liittoon . Enää et voi pitää veljesi vaimoa Herodes .

• Anonyymi

Rauhansanalainen ymmärtää että Rauhansana yhdistys ei ketään pelasta, mutta usko Kristukseen omien syntien sovittajana pelastaa.

• Anonyymi

"Rauhansana on luterilainen toisin kuin srk-lestadiolaisuus kaste ja ehtoollisen
      osalta."

Käsittääkseni rs:ten enemmistön kaste- ja ehtoolliskäsitys on identtinen vl-käsityksen kanssa, mutta joukossa sallitaan myös evl-kirkon käsitystä. Suurin ero vl-oppiin on srk-käsityksessä, joka rs:illa monen lammashuoneen oppi ja vl:illa yhden lammashuoneen oppi.

• Anonyymi

Höpö höpö. Annat väärää todistusta.

Olen kuunnellut satoja rauhan sanalaisten saarnoja (ja vielä useampia vl-saarnoja) ja jutellut kymmenien kanssa ja kaste ja ehtoolllisopetus on Lutherin kanssa identtinen...toisin kuin srk porukassa.

SRK valtakunnassa tunnetusti halveksitaan kastetta ja ehtoollista

SRK oppi ei ole luterilaista Kasteen ja Ehtoollisenkaan osalta.

Lue Pyhän Hengen omaavan Lutherin opetus:

tunnustuskirjat/ik/5osa.html

" "Tämä on minun ruumiini ja vereni, teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi." Se voidaan lyhyesti lausua näin: menemme ehtoolliselle ottaaksemme siinä vastaan aarteen, jonka välityksellä ja jossa me saamme syntien anteeksiantamuksen. Miksi näin tapahtuu? Siksi, että nuo sanat ovat siinä ja antavat sen meille. Kristus näet käskee minun syödä ja juoda sitä varten, että omistaisin sakramentin ja että se hyödyttäisi minua varmana panttina ja merkkinä, ja vielä enemmän: juuri sen hän on minun hyväkseni asettanut syntiäni, kuolemaani ja kaikkea onnettomuuttani vastaan."

"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä."

KASTEESTA:

https://www.tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html
        tunnustuskirjat/ik/4osa.html

"Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa"

Raamattu ja Luther opettaa, että missä Herra Jeesus uskolla otetaan vastaan siellä on syntien anteeksiantamus.

Vl-puhujat sanovat että (he) eivät saa syntejä anteeksi ehtoollisessa.

No eivät tietenkään saa kun eivat usko, eivät uskolla ota vastaan Jeesusta Kristusta.

Kristus uskoiset saavat ja iloitsevat siitäkin valtavasta lahjasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kuunnellut satoja rauhan sanalaisten saarnoja (ja vielä useampia vl-saarnoja) ja jutellut kymmenien kanssa ja kaste ja ehtoolllisopetus on Lutherin kanssa identtinen...toisin kuin srk porukassa.

" "Tämä on minun ruumiini ja vereni, teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi." Se voidaan lyhyesti lausua näin: menemme ehtoolliselle ottaaksemme siinä vastaan aarteen, jonka välityksellä ja jossa me saamme syntien anteeksiantamuksen. Miksi näin tapahtuu? Siksi, että nuo sanat ovat siinä ja antavat sen meille. Kristus näet käskee minun syödä ja juoda sitä varten, että omistaisin sakramentin ja että se hyödyttäisi minua varmana panttina ja merkkinä, ja vielä enemmän: juuri sen hän on minun hyväkseni asettanut syntiäni, kuolemaani ja kaikkea onnettomuuttani vastaan."

"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä."

KASTEESTA:

"Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa"

Raamattu ja Luther opettaa, että missä Herra Jeesus uskolla otetaan vastaan siellä on syntien anteeksiantamus.

No eivät tietenkään saa kun eivat usko, eivät uskolla ota vastaan Jeesusta Kristusta.

Minustakin vl:t halveksivat ehtoollista, se on heidän mielestä Jeesuksen muistojuhla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minustakin vl:t halveksivat ehtoollista, se on heidän mielestä Jeesuksen muistojuhla.

Jeesus asettaa ehtoollisen

26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [26:26-30: Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." [Ilm. 21:5]

• Anonyymi

Hienoa että susta tuntuu että olet elukka . Lammas . Vertauskuvana vanhassa liitossa ennen ristiä . Heistä jotka hänet ristille määräsivät ja myi Juudas. Onnittelut. Vertauskuvana Jeesusta sanottiin vanhan liiton ajan mukaan karitsa , uhri. Syytön syntisten edestä. Mutta ihmiseksi hän syntyi ja ihmisenä kärsi . Hyvää joulua. Syntymäjuhla. Ne vanhan liiton lampaat ei laulanut jouluna hoosiannaa vaan pääsiäisenä . Ehkä on syytä tarkastaa oppinsa. Jos susta tuntuu että olet lammas vanhassa liitossa niin muista että juudasjoukot uhraa edelleen lampaita Jahvelle . Jos on pakko elää siellä aikaa ennen ristiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on vanhan liiton päättymisen MUISTOJUHLA .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus asettaa ehtoollisen

26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [26:26-30: Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." [Ilm. 21:5]

Tehkää se minun muistokseni . Jeesusta ei ollut vielä ristiin naulittu .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa että susta tuntuu että olet elukka . Lammas . Vertauskuvana vanhassa liitossa ennen ristiä . Heistä jotka hänet ristille määräsivät ja myi Juudas. Onnittelut. Vertauskuvana Jeesusta sanottiin vanhan liiton ajan mukaan karitsa , uhri. Syytön syntisten edestä. Mutta ihmiseksi hän syntyi ja ihmisenä kärsi . Hyvää joulua. Syntymäjuhla. Ne vanhan liiton lampaat ei laulanut jouluna hoosiannaa vaan pääsiäisenä . Ehkä on syytä tarkastaa oppinsa. Jos susta tuntuu että olet lammas vanhassa liitossa niin muista että juudasjoukot uhraa edelleen lampaita Jahvelle . Jos on pakko elää siellä aikaa ennen ristiä.

Jeesuksen lampaista kirjoitin: "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen" (Joh. 10:16).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KASTEESTA:

En ole kuunnellut rs-saarnoja, mutta tunnen opetuksen sekä sitä kautta, mitä kristillisyyden eriseuroista on kerrottu vl-liikkeessä, että kirjallisuuden kautta. Olet erehtynyt sakramenttiteologiassa. Rs-liike opettaa vl-liikkeen tavoin, että kaste ei hyödytä ilman uskoa ja ehtoollinen otetaan vastaan uskovaisena. Ne ovat armovakuutuksia, eivät uskon syntymispaikkoja.

Evankeliumin ja synninpäästön kohdalla Heillä on sama opetus Pyhän Hengen virasta kuin vl-liikkeellä eli jotta evankeliumi on elävää (voi synnyttää uskoa), tulee julistajalla olla Pyhä Henki. Sen sijaan Pyhän Hengen uskotaan olevan tqi vähintään katsotaan voivan olla ripoteltuna eri porukoihin. Pyhän Hengen ei siis uskota kokoavan omiaan yhteen, vaan jättävän hajalleen.

Jos nämä opetukset ovat muuttuneet viime aikoina, niin kyllä olisi melkoinen mylläys tapahtunut rs-liikkeessä sitten v. 1934 hajaannuksen, jolloin ero vl-liikkeestä tapahtui. Käytännössähän rs sulautui Lannavaaran esikoisiin eli pikkuesikoisiin (Amerikassa suurseuralaiset). Hajaannus lähti liikkeelle siitä, että Rauhan Sanaan menneitä saarnamiehiä otti muiden varoittelusta huolimatta v. 1931 vastaan saarnakutsun suurseuralaisten seuroihin, vaikka vl-liikettä Amerikassa edusti heidemanilaiset.

Toki tiedän, että rs-liikkeessä on sallittu myös kirkon piirissä yleisempää sakramenttiteologiaa, mutta liikkeen valtalinjaa se ei edusta. Myös vl-liikkeessä oli Laestadiuksen kastekäsityksen rinnalla yleisesti luterilaisempana pidettyä sakramenttiteologiaa ennen v. 1960 pappishajaannusta eli Elämän Sanan ryhmän syntyä. Sen jälkeen sakramenttiopetus on ollut yhteneväistä.

Luterilaiset tunnustuskirjat ovat mitä ovat, mutta olen samaa mieltä tästä tunnarien kihdasta: "Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä". Olisihan se aika taikauskoista, että vesi itsessään antaisi kenellekään uskon, mutta Pyhän Hengen kautta saarnattu elävä sana kasteen yhteydessä voi sen tehdä. Ensisijaisesti järjestyksen tulisi kuitenkin olla 1) elävä usko, 2) kaste. Pienillä lapsilla usko on varmasti, joten vain lapset kastettaessa voidaan olla varmoja, että kastettava todella uskoo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole kuunnellut rs-saarnoja, mutta tunnen opetuksen sekä sitä kautta, mitä kristillisyyden eriseuroista on kerrottu vl-liikkeessä, että kirjallisuuden kautta. Olet erehtynyt sakramenttiteologiassa. Rs-liike opettaa vl-liikkeen tavoin, että kaste ei hyödytä ilman uskoa ja ehtoollinen otetaan vastaan uskovaisena. Ne ovat armovakuutuksia, eivät uskon syntymispaikkoja.

Evankeliumin ja synninpäästön kohdalla Heillä on sama opetus Pyhän Hengen virasta kuin vl-liikkeellä eli jotta evankeliumi on elävää (voi synnyttää uskoa), tulee julistajalla olla Pyhä Henki. Sen sijaan Pyhän Hengen uskotaan olevan tqi vähintään katsotaan voivan olla ripoteltuna eri porukoihin. Pyhän Hengen ei siis uskota kokoavan omiaan yhteen, vaan jättävän hajalleen.

Jos nämä opetukset ovat muuttuneet viime aikoina, niin kyllä olisi melkoinen mylläys tapahtunut rs-liikkeessä sitten v. 1934 hajaannuksen, jolloin ero vl-liikkeestä tapahtui. Käytännössähän rs sulautui Lannavaaran esikoisiin eli pikkuesikoisiin (Amerikassa suurseuralaiset). Hajaannus lähti liikkeelle siitä, että Rauhan Sanaan menneitä saarnamiehiä otti muiden varoittelusta huolimatta v. 1931 vastaan saarnakutsun suurseuralaisten seuroihin, vaikka vl-liikettä Amerikassa edusti heidemanilaiset.

Toki tiedän, että rs-liikkeessä on sallittu myös kirkon piirissä yleisempää sakramenttiteologiaa, mutta liikkeen valtalinjaa se ei edusta. Myös vl-liikkeessä oli Laestadiuksen kastekäsityksen rinnalla yleisesti luterilaisempana pidettyä sakramenttiteologiaa ennen v. 1960 pappishajaannusta eli Elämän Sanan ryhmän syntyä. Sen jälkeen sakramenttiopetus on ollut yhteneväistä.

Luterilaiset tunnustuskirjat ovat mitä ovat, mutta olen samaa mieltä tästä tunnarien kihdasta: "Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä". Olisihan se aika taikauskoista, että vesi itsessään antaisi kenellekään uskon, mutta Pyhän Hengen kautta saarnattu elävä sana kasteen yhteydessä voi sen tehdä. Ensisijaisesti järjestyksen tulisi kuitenkin olla 1) elävä usko, 2) kaste. Pienillä lapsilla usko on varmasti, joten vain lapset kastettaessa voidaan olla varmoja, että kastettava todella uskoo.

LFF lestadiolaisuus, josta tässä on kysymys, on kyllä luterilaisempi kuin SRK-vanhoillislestadiolaisuus:

https://www.lff.fi/fi/kotisivu/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

näin on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nykyinen opetus on Lutherin kanssa yksyhteen.

En tiedä tarkkaan hajaannuksen aikoja....voi olla että on ollut jäämiä väärästä strk-opetuksesta.

Nyt on nyt ja kirkasta on opetus mitä olen monta vuotta kuunnellut.

Synti saarnataan synniksi ja evankeliumin suloinen saarna kuuluu ihanasti.

Tottakai ensin usko ja sitten kaste.
        Välillä pidätte Lutheria oppiisänä ja toisessa kohdassa sanotte että se on mitä on.

Luther oli Jumalan opin kirkastaja ja Pyhän Hengen omaava. Samaa ei oi sanoa srk operuksesta ja puhujista. Hengellisen ylpeyden suomut silmillä menee edelleen muita halveksien ja pilkaten ja tuomion peistä heiliuttaen vaikka tietävät tekevänä Majesteettirikosta, koska tuomiovalta on Jumalalla ja Jeesuksella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nykyinen opetus on Lutherin kanssa yksyhteen.

En tiedä tarkkaan hajaannuksen aikoja....voi olla että on ollut jäämiä väärästä strk-opetuksesta.

Nyt on nyt ja kirkasta on opetus mitä olen monta vuotta kuunnellut.

Synti saarnataan synniksi ja evankeliumin suloinen saarna kuuluu ihanasti.

Tottakai ensin usko ja sitten kaste.
        Välillä pidätte Lutheria oppiisänä ja toisessa kohdassa sanotte että se on mitä on.

Luther oli Jumalan opin kirkastaja ja Pyhän Hengen omaava. Samaa ei oi sanoa srk operuksesta ja puhujista. Hengellisen ylpeyden suomut silmillä menee edelleen muita halveksien ja pilkaten ja tuomion peistä heiliuttaen vaikka tietävät tekevänä Majesteettirikosta, koska tuomiovalta on Jumalalla ja Jeesuksella.

Selailin asiaa ja vaikuttaa tosiaan siltä, että Rauhan Sanan sakramenttiopetus on liukunut yleiskirkollisemmaksi. Tieto on minulle uusi, luulin sakramenttiopetuksen olevan edelleen valtalinjaltaan lestadiolaista, mutta näyttää keikahtaneen toisinpäin.

"Välillä pidätte Lutheria oppiisänä ja toisessa kohdassa sanotte että se on mitä on."

On joitakin Lutherin kastekirjoituksia, joihin yhdyn lähes täysin, mutta en siihen, että lapsi syntyisi epäuskoisena ja uudestisyntyisi kasteessa. Sakramentit vahvistavat uskoa, eivät synnytä sitä. Kirjoitin aiheesta pari kuukautta sitten avauksen https://keskustelu.suomi24.fi/t/19102292/luther-ja-laestadius-kastamattomista-lapsista-vs--sola-fide. Lutherkin siten ymmärsi, ettei lapsia kastamattominakaan tuomita kadotukseen, mutta ei hoksannut, että kastamattomat lapsetkin pelastuvat sola fide.

"Luther oli Jumalan opin kirkastaja ja Pyhän Hengen omaava."

Seurakuntaa Luther on kirkastanut Isossa katekismuksessa hienosti: "...maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta." Pyhä Henki kokoaa omansa yhteen eikä ripottele sinne tänne. Uskovaiset elävät kyllä hajallaan ihmisten keskellä, mutta kokoontuvat yhteen yhdessä ymmärryksessä vailla hajaannuksia. Tämähän ei toteudu keskenään kilpailevissa ja riitelevissä porukoissa, mutta opillisesti yksimielisessä vl-joukossa toteutuu.

"Hengellisen ylpeyden suomut silmillä menee edelleen muita halveksien ja pilkaten ja tuomion peistä heiliuttaen vaikka tietävät tekevänä Majesteettirikosta, koska tuomiovalta on Jumalalla ja Jeesuksella."

En koe ylpeyttä siitä, että arpa on langennut kohdalle seuraamaan Jeesusta, kiitollisuuta vain. Kirjoituksesi sävy on sellainen, että leijonille varmaan heittäisit, jos tilaisuuden saisit, mutta toistaiseksi vielä joudut tätäkin opetusta sietämään. Lopun ajan vainoista pääset sitten hävittämään meitä "majesteettirikollisia" ihan urakalla, jos meidän elinaikana toteutuvat. Odotatko vesi kielellä sitä?

• Anonyymi

Minulla on myös muita lampaita jotka eivät ole tästä lammashuoneesta: tarkoitetaan pakanuudesta kääntyneitä kristittyjä eli suomessakin olevia, entistä pakanakansaa. Tosin nykyään uuspakanuus valtaa sijaa ihmisten keskuudessa. Juutalaiskristityt olivat siis tuossa vertauksessa Jeesuksen lampaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KASTEESTA:

Totisesti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on myös muita lampaita jotka eivät ole tästä lammashuoneesta: tarkoitetaan pakanuudesta kääntyneitä kristittyjä eli suomessakin olevia, entistä pakanakansaa. Tosin nykyään uuspakanuus valtaa sijaa ihmisten keskuudessa. Juutalaiskristityt olivat siis tuossa vertauksessa Jeesuksen lampaita.

Sekin merkitys sillä epäilemättä on, mutta Jeesus kokoaa edelleen lampaansa yhteen lammashuoneeseen - ei ripottele useisiin lammashuoneisiin. Eri taustoista kootaan, parannuksen ahtaasta portista tullaan sisälle.

• Anonyymi

Luoto on myös niin synnistä vapaa kunta, että pitää lähteä ihan Kokkolaan ja Pietarsaareen asti syntiä tekemään.

• Anonyymi

Kyllä rauhan sanan saarnoissa myönnetään oma syntisyys Pyhän Jumalan edessä ja siksi armo kelpaa.

En ole heissä kuullut koskaan sitä mitä muutamien vl:ien on kuullut sanovan kun tahallisesti ja tietoisesti tekev't syntiä: " Minä saan ne vilkuteltua anteeksi". Juuri noilla sanoilla koppavasti niskoja nakellen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä rauhan sanan saarnoissa myönnetään oma syntisyys Pyhän Jumalan edessä ja siksi armo kelpaa.

En ole heissä kuullut koskaan sitä mitä muutamien vl:ien on kuullut sanovan kun tahallisesti ja tietoisesti tekev't syntiä: " Minä saan ne vilkuteltua anteeksi". Juuri noilla sanoilla koppavasti niskoja nakellen.

En ole ikinä kuullut kenenkään vl:n sanovan, että saa syntinsä vilkuteltua anteeksi. En ole elävässä elämässä törmännyt pilkalliseen vilkuttelu-termiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole ikinä kuullut kenenkään vl:n sanovan, että saa syntinsä vilkuteltua anteeksi. En ole elävässä elämässä törmännyt pilkalliseen vilkuttelu-termiin.

Eihän vl-ihmisen tarvitse edes vilkutella, pedofiilikin voi uskoa joka sunnuntai raiskaamiset anteeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän vl-ihmisen tarvitse edes vilkutella, pedofiilikin voi uskoa joka sunnuntai raiskaamiset anteeksi.

kaikki seksuaalinen kanssa käynti on synti jos vaikka katsoo naisen pyllyä kadulla voi joutua pahoihin himoihin tissien katselu voi johtaa himokkaisiin ajatuksiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kaikki seksuaalinen kanssa käynti on synti jos vaikka katsoo naisen pyllyä kadulla voi joutua pahoihin himoihin tissien katselu voi johtaa himokkaisiin ajatuksiin

kaikki seksi on kielletty jos sekaantuu vaikka eläimeen se ei ole oikein koska luonto saastuu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kaikki seksi on kielletty jos sekaantuu vaikka eläimeen se ei ole oikein koska luonto saastuu

luonto seksi on siksi kielletty

• Anonyymi

Ortodokseja ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ollut ikäni vl enkä ole koskaan kenenkään vl:n kuullut sanovan noin. Vilkuttelu on pilkkatermi käden nostosta synninpäästön pyytämiseen seuroissa omalle kohdalle. En ole koskaan elävässä elämässä törmännyt ko. termiin. Arvioni on, että annoit viestissäsi väärän todistuksen vl:ista, koska sinua kismittää vl-seurakuntakäsitys ainoista oikeista. Täytit Raamatun sanaa valhetellen kaikkinaisesta pahan puhumisesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen lukenut Biblian rekisteristä, että suuret synnit tuovat hengellisen kuoleman, kun ne on tehty. Jos näin on ja ajatellaan, että pedofiili raiskaisi säännöllisesti lasta, hänen pitäisi uudestisyntyä parannuksen kautta lukemattomia kertoja. Synnissä elävä ei voi olla elävässä uskossa, toiminnasta on oikeasti pitänyt tulla tunto ja sen on pitänyt päättyä ennen kuin mahdollista uudestisyntyä parannuksessa. Silloinkin jää epävarmuus, onko synnintunto todellinen, mutta siitä eteenpäin tutkikoon sydänten tuomari asian.

Aikoinaan pedofiliakohun käynnistänyt Pietarsaaren tapaus oli muuten rs-liikkeestä, ei vl-liikkeestä, joten kyllä tätä syntiä on jopa teissä, joilla on avarampi seurakuntakäsitys, niin vaikeaa kuin se teille onkin myöntää ja niin mielellään kuin panettelette vl:ia asialla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ollut ikäni vl enkä ole koskaan kenenkään vl:n kuullut sanovan noin. Vilkuttelu on pilkkatermi käden nostosta synninpäästön pyytämiseen seuroissa omalle kohdalle. En ole koskaan elävässä elämässä törmännyt ko. termiin. Arvioni on, että annoit viestissäsi väärän todistuksen vl:ista, koska sinua kismittää vl-seurakuntakäsitys ainoista oikeista. Täytit Raamatun sanaa valhetellen kaikkinaisesta pahan puhumisesta.

Nykyään ei enää pyydetä omakohtaisesti siunausta puhujalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysymys on siitä, että jaksaako lähdön hetkellä uskoa että Jeesus on sovittanut kaikki omat synnit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen lukenut Biblian rekisteristä, että suuret synnit tuovat hengellisen kuoleman, kun ne on tehty. Jos näin on ja ajatellaan, että pedofiili raiskaisi säännöllisesti lasta, hänen pitäisi uudestisyntyä parannuksen kautta lukemattomia kertoja. Synnissä elävä ei voi olla elävässä uskossa, toiminnasta on oikeasti pitänyt tulla tunto ja sen on pitänyt päättyä ennen kuin mahdollista uudestisyntyä parannuksessa. Silloinkin jää epävarmuus, onko synnintunto todellinen, mutta siitä eteenpäin tutkikoon sydänten tuomari asian.

Aikoinaan pedofiliakohun käynnistänyt Pietarsaaren tapaus oli muuten rs-liikkeestä, ei vl-liikkeestä, joten kyllä tätä syntiä on jopa teissä, joilla on avarampi seurakuntakäsitys, niin vaikeaa kuin se teille onkin myöntää ja niin mielellään kuin panettelette vl:ia asialla.

Katumuksen suuruudelle tai syvyydelle ei ole laitettu mitään mittaa, muutoin kuin paholainen vaatii sitä. Usko ainoastaan Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut ja sinun perhekuntasi. Uskon tunnustus kulkee aina ennen synnintunnustusta ja uskon voimasta voi laittaa pois mikä aina tarttuu ja hitaaksi tekee. Rippi on lahjaksi annettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään ei enää pyydetä omakohtaisesti siunausta puhujalta.

Kyllä tarvetta on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katumuksen suuruudelle tai syvyydelle ei ole laitettu mitään mittaa, muutoin kuin paholainen vaatii sitä. Usko ainoastaan Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut ja sinun perhekuntasi. Uskon tunnustus kulkee aina ennen synnintunnustusta ja uskon voimasta voi laittaa pois mikä aina tarttuu ja hitaaksi tekee. Rippi on lahjaksi annettu.

"Katumuksen suuruudelle tai syvyydelle ei ole laitettu mitään mittaa"

Ei syvyydelle, mutta on eroa siinä, onko katumusta lainkaan kuin että onko se riittävän syvää. Jos ei ole synnintuntoa lainkaan, ei ole mitään sovitusta synneillekään, joita ns. ei ole tunnolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Uskon tunnustus kulkee aina ennen synnintunnustusta "

Eikö ristinryövärin esimerkki kerro että hän katui ja tunnusti syntinsä ja pyysi armoa ja sen hän sai Jeesukselta ?

Luuk. 23

"39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.""

Vai mitä tarkoitit ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Uskon tunnustus kulkee aina ennen synnintunnustusta "

Eikö ristinryövärin esimerkki kerro että hän katui ja tunnusti syntinsä ja pyysi armoa ja sen hän sai Jeesukselta ?

Luuk. 23

"39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.""

Vai mitä tarkoitit ?

Kyllä ja ei. Kyllä tuohon, mitä kirjoitit ristin ryöväristä. Sen sijaan ei tähän: "Uskon tunnustus kulkee aina ennen synnintunnustusta ". Synnintunnustus tulee ensin, kaikkein suurin synti on epäusko. Heränneellä tunnolla oleva ihminen ei vielä ole autuas! Kun synnit tunnustaa ja uskoo elävän evankeliumin Jeesuksen nimessä ja veressä (ei toki sidottu sanamuotoon, mutta tätä sanamuotoa uskovaiset nykyään useimmiten käyttävät), saa elävän uskon, jossa Jumala Kristuksen tähden antaa joka päivä ja joka hetki uskovilleen synnit anteeksi. Evankeliumia saarnataan uskovillekin, koska se on Jumalan voima itsekullekln uskovalle autuudeksi (Room. 1:16). Ei siksi, etteivätkö synnit olisi uskon kautta anteeksi, vaan koska evankeliumin voimalla säilytään uskomassa. Se on jalkojen pesemistä, jota Jeesus kehotti seuraajiaan tekemään toinen toisilleen. Evankeliumi on elävää, kun se saarnataan Pyhän Hengen kautta ja uskolla vastaanotetaan.

• Anonyymi

Puolet kunnan asukkaista ovat lestadiolaisia:

"Vuonna 1867 perustettu Luoto poikkeaa monella tavalla Pohjanmaan muista ruotsinkielisistä kunnista. Ensinnäkin väestönkasvu on ollut huomattava myös kaupungistumisen aikana. Tämä väestönkasvu ei kuitenkaan johdu muuttoliikkeestä (joskin sekin on lisännyt väkilukua), vaan lestadiolaisuudesta johtuvasta korkeasta syntyvyydestä. Kunnan asukkaista noin puolet kuuluu rauhansanalaiseen liikkeeseen."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luoto

Myös toisesta lähteestä:

"Luodossa, jota hallitsevat kristillisdemokraatit ja RKP, väkiluku kasvaa, työttömyyttä ei ole ja alle viisitoistavuotiaiden osuus on liki kolmannes.

Luodon kunta häikäisee suomalaisten kuntien joukossa monilla mittareilla. Hiukan alle kuuden tuhannen asukkaan kunta kasvaa tasaisesti, sieltä löytyvät kriteerien perusteella Suomen onnellisimmat ihmiset."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yksi-suomalaiskunta-haikaisee-mika-on-suomen-onnellisimman-paikan-salaisuus/9125404

• Anonyymi

haluun muuttaa luotoon asumaan

• Anonyymi

Onko ne niitä YK kiintiöitä siellä . Vai Ukrainan evakkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko ne niitä YK kiintiöitä siellä . Vai Ukrainan evakkoja.

tänne suomeen kaikki ulko maalaiset elätämme teidät ja teemme teille autot ja tiet saamme melkein kaikki suomeen sitten ei tarvi illa yksin on pullukkaa on laihaa on kahvia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tänne suomeen kaikki ulko maalaiset elätämme teidät ja teemme teille autot ja tiet saamme melkein kaikki suomeen sitten ei tarvi illa yksin on pullukkaa on laihaa on kahvia

on teetä

• Anonyymi

Yksi merkittävä ero LFF:n ja SRK-vanhoillislestadiolaisten välillä on se, että LFF:n rukoushuoneissa vietetään nykyään säännöllisesti ehtoollismessua. Pietarsaaressa päätettiin tänään ehtoollismessun vietosta. SRK-yhdistysten toimitiloissa ei vietetä ehtoollismessua.

• Anonyymi

Minusta on hyvä, että vl-liikkeen ehtoollismessut pidetään kirkoissa.

• Anonyymi

Olen joidenkin kanssa samaa mieltä siitä, että Luodon väki on pikemminkin LFF:n kannattajia, LFF on lähempänä SRK vahhoillisuutta kuin LYRS. Kuunnelkaapa vaikka Freben tilaisuuksia, joissa käy enimmäkseen LYRSin puhujia, Ero LFF:n ja LYRS:in välillä on kuin yö ja päivä, LYRS on sekulaarimpi.

• Anonyymi

Jos uskoa ajattelee mikä on varmin tapa viettää onnellinen ja rikas elämä

• Anonyymi

Aikoinaan, hywin cauwan aicca sitten, itse vielä helluntailaisena, olin jonkin aikaa Luodossa, på svenska "Larsmon" lähetyskodin keittiöllä työssä.

Tuo aika siellä teki itselleni lopullisen selväksi, etten itse todellisuudessa ole uskoltani ja hengeltäni lainkaan helluntailainen vaan syvästi luterilainen. Melko pian tuon jälkeen erosinkin helluntailaisuudesta ja liityin luterilaiseen kirkkoon, aloin lukea ja omaksua itse Lutherin raamatullisia opetuksia.

• Anonyymi

oma kohtalaisen uskoon tulon jälkeen aloin lukea Raamattua ja liityin velluihin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

oma kohtalaisen uskoon tulon jälkeen aloin lukea Raamattua ja liityin velluihin

Sinulla kävi noin onnekkaasti. Itselläni ei ollut mitään tietoa erilaisista, kristillisistä kirkoista ja seurakunnista ja kirkkoon liityttyäni lähdinkin vierailemaan eri luterilaisten herätysliikkeiden tilaisuuksissa. Myöhemmin olen ollut jonkin verran tekemisissä myös ortodoksien kanssa.

Lestadiolaisilla oli tuolloin kauan sitten jokin suuri tilaisuus muist. Hgin Agricolan tai Johanneksen kirkossa. Menin sinne, mutta päädyin melko taakse enkä kuullut mitään papin puheesta, ympärillä olevat ihmiset puhuivat äänekkäästi keskenään.

Raamatun lisänä luin Lutherin kirjoituksia, joitain Sleyn suomentamia kirjoja ja hartauskirja Mannaa. Näissä minun "teologian opintoni".

• Anonyymi

Mielestäni SRK:n pitäisi alkaa tehdä yhteistyötä LFF:n kanssa. Jos vuoden 1938 hajannusta ei olisi tapahtunut, LFF:n seurakunnat olisivat olleet osa SRK:ta. Nyt LFF karkaa opillisesti yhä kauemmas vanhoillislestadiolaisuudesta.

• Anonyymi

Hajaannus tapahtui 1934. Yhteistyö eriseurojen kanssa ei valitettavasti ole mahdollista, sillä Jumalan valtakuntaan tullaan henkilökohtaisen parannuksen eikä järjestöjen sopimuksen kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hajaannus tapahtui 1934. Yhteistyö eriseurojen kanssa ei valitettavasti ole mahdollista, sillä Jumalan valtakuntaan tullaan henkilökohtaisen parannuksen eikä järjestöjen sopimuksen kautta.

näin on

• Anonyymi

Kysymys on siitä että LFF on lähellä Raamatun ja Lutherin opetusta kun taas srk-liike on eriintynyt niin kasteen kuin ehtoollisen ja muunkin osalta.

Lähetystyötä kristityt tekevät Vapahtajan käskyn mukaan tukkaputkella:

Matt. 27:
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

SRK opetus Aimonkin kertomana:
        "Menemme kun kutsutaan ja sittenkin harkinnan mukaan "

Miten sellaiset osaavat kutsua jotka ei tiedä vielää mitään.
        Se että läheteään eetteriin seuralähetyksiä ei vielä meinaa mitään. Pitää perustaa seurakuntia uskoon autetuille ja Kristukeen sovintotyöhön kastetuille.

On 180 asteen ero SRK lähtystyön ja Jeesukselle uskollisten kristittyjen toiminnan kanssa.

SRK oppi halveksii kaikkia muita ja tuomitsee kun taas LFF ja muut kritilliset pitävät kaikkia Krituksen uskovia ja Hänen verellä pestyjä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysymys on siitä että LFF on lähellä Raamatun ja Lutherin opetusta kun taas srk-liike on eriintynyt niin kasteen kuin ehtoollisen ja muunkin osalta.

Lähetystyötä kristityt tekevät Vapahtajan käskyn mukaan tukkaputkella:

Matt. 27:
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

SRK opetus Aimonkin kertomana:
        "Menemme kun kutsutaan ja sittenkin harkinnan mukaan "

Miten sellaiset osaavat kutsua jotka ei tiedä vielää mitään.
        Se että läheteään eetteriin seuralähetyksiä ei vielä meinaa mitään. Pitää perustaa seurakuntia uskoon autetuille ja Kristukeen sovintotyöhön kastetuille.

On 180 asteen ero SRK lähtystyön ja Jeesukselle uskollisten kristittyjen toiminnan kanssa.

SRK oppi halveksii kaikkia muita ja tuomitsee kun taas LFF ja muut kritilliset pitävät kaikkia Krituksen uskovia ja Hänen verellä pestyjä.

Afrikassa kylläkin käy vl-puhujia. Siellä on ollut parannuksentekijöitä, kun taas Suomessa on luopujia ollut enemmän. Monille ei kelpaa kaita elämän polku, jonka vain harvat löytävät. Pitäisi saada kaasutella leveää moottoritietä autuuteen, mutta voi kun se vie kadotukseen.

13 Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14 Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.

• Anonyymi

Olisikohan asia niin, että LFF joutui eroon SRK-vanhoillisuudesta osin kielimuurin takia ja osin siksi, että eivät halunneet keskushdistysvetoista keskusorganisaatiota, jolle paikallisseurakunnat ovat alisteisia.

• Anonyymi

Syy siihen, että LFF on erillään SRK:sta, on alun perin kielellinen. Miksi täysin ruotsinkieliset yhdistykset olisivat halunneet liittyä suomenkieliseen keskusyhdistykseen Oulussa? Kun Rauhan Sana -hajannus tapahtui, näitä SRK:n ulkopuolisia yhdistyksiä alettiin laskea Rauhan Sanan piiriin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      248
      9345
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      149
      7670
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      149
      5231
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      149
      4927
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      52
      4630
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      104
      4325
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      128
      4154
    8. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      167
      1931
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1739
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      287
      1582
    Aihe