https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/7be301e5-1756-4897-bfdf-b0ac62f50494
"Microsoft: Windows 11 on rikki
Microsoft luetteli liudan Windows 11 -käyttöjärjestelmän ongelmia.
Teknologiajätti Microsoftilla ei vaikuta pyyhkivän teknisesti hyvin Windows 11:n kanssa viime aikoina. Yhtiö kertoi tukiartikkelissaan liudan Windows 11:stä paljastuneita ongelmia. Ongelmat liittyvät pitkälti käyttöjärjestelmän ydinsovelluksiin käyttöjärjestelmän 24H2-versiossa.
Ongelmat liittyvät Microsoftin XAML-ohjelmointiin ja ilmenivät uusimman kuukausipäivityksen (KB5072911) yhteydessä. Tämä koskee yhtiön sanoin ”muun muassa” seuraavia sovelluksia: käynnistä-valikko (startmenuexperiencehost), haku (search), järjestelmäasetukset (systemsettings), tehtäväpalkki (taskbar) sekä resurssienhallinta (explorer).
Microsoftin ”simppeli hätäratkaisu”
Yhtiö kertoi korjaavansa päivityksen ongelmia. Korjaustoimenpiteitä odotellessa, Microsoft jakoi liudan komentoriville (CMD) annettavia komentoja, joita voi käyttää ongelmien kiertämiseen.
Näin kierrät Windows 11:sen KB50272911-päivityksen ongelmat
Rekisteröi puuttuvat paketit käyttäjän istunnossa ja käynnistä SiHost -järjestelmäkomponenttti (shell infrastructure host) uusiksi seuraavilla komennoilla:
Add-AppxPackage -Register -Path 'C:\Windows\SystemApps\MicrosoftWindows.Client.CBS_cw5n1h2txyewy\appxmanifest.xml' -DisableDevelopmentMode
Add-AppxPackage -Register -Path 'C:\Windows\SystemApps\Microsoft.UI.Xaml.CBS_8wekyb3d8bbwe\appxmanifest.xml' -DisableDevelopmentMode
Add-AppxPackage -Register -Path 'C:\Windows\SystemApps\MicrosoftWindows.Client.Core_cw5n1h2txyewy\appxmanifest.xml' -DisableDevelopmentMode
Mikäli käytössäsi on niin sanottu ei-pysyvä käyttöjärjestelmäasennus, luo käynnistyspaketti, joka suoritetaan ennen Explorerin käynnistystä:
@echo off
REM Register MicrosoftWindows.Client.CBS
powershell.exe -ExecutionPolicy Bypass -Command "Add-AppxPackage -Register -Path 'C:\Windows\SystemApps\MicrosoftWindows.Client.CBS_cw5n1h2txyewy\appxmanifest.xml' -DisableDevelopmentMode"
REM Register Microsoft.UI.Xaml.CBS
powershell.exe -ExecutionPolicy Bypass -Command "Add-AppxPackage -Register -Path 'C:\Windows\SystemApps\Microsoft.UI.Xaml.CBS_8wekyb3d8bbwe\appxmanifest.xml' -DisableDevelopmentMode"
REM Register MicrosoftWindows.Client.Core
powershell.exe -ExecutionPolicy Bypass -Command "Add-AppxPackage -Register -Path 'C:\Windows\SystemApps\MicrosoftWindows.Client.Core_cw5n1h2txyewy\appxmanifest.xml' -DisableDevelopmentMode"
Lähde: Microsoft Support"
Microsoftin uusin käyttöjärjestelmä ei tee tietokoneen käyttöä edellistä käyttöjärjestelmää helpommaksi, vaan entistäkin monimutikaisemmaksi, kuten nähdään, että käyttäjä joutuu ohjelmoimaan tietokonettaan, että se toimisi.
Tuskin moni käyttäjä halitsee komentorivien kirjoittamisen.
" käynnistä SiHost -järjestelmäkomponenttti (shell infrastructure host) uusiksi seuraavilla komennoilla:"
Moniko edes tajuaa minne tuo on kirjoitettava, microsoftin mielestä simppeli korjaustoimenpide, mutta käyttäjän mielestä tuskin.
Enpä ole päivittänyt win10 käyttöjärjestelmää win11, enkä varmaan päivitäkään, kun tuntuu olevan täynnä bugeja koko win11, kun ei se edes toimi kunnolla.
Win11, käyttäjän osattava ohjemoida tietokonetta
52
440
Vastaukset
- Anonyymi
Ja höpönnpöpön. Olen käyttänyt Windowsia jo siitä lähtien kun se oli Windows 3.1 eikä minun ole koskaan tarvinnut säätää mitään. En kyllä osaisikaan. Windows ei ole leikkikalu vaan työntekoon tarkoitettu.
- Anonyymi
On se Windows NIIN VAIKEA!
- Anonyymi
Puhuu papparainen joka ei paremmasta tiedä!
- Anonyymi
USB näppis ei toim W11 häiriötilassa.
- Anonyymi
Höpön höpö! windows nimittäin pätkii kuin viimeistä päivää...
Winkua ei voi korjata 💊💉💊💉💊💉💊💉💊💉💊 lääkeillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
USB näppis ei toim W11 häiriötilassa.
Mielestäni tämä on paikattu lokakuun hätäpäivityksessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpön höpö! windows nimittäin pätkii kuin viimeistä päivää...
Winkua ei voi korjata 💊💉💊💉💊💉💊💉💊💉💊 lääkeillä.Vaihdoin Linuxiin! Huomasin kuinka surkea Windows onkin ollut!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhuu papparainen joka ei paremmasta tiedä!
Windowsin kehujat ei oikeesti tiedä mistään muusta! Siksi se Windowstuska vaikuttaa jopa hyvältä! Tietämättömyyden TUSKA!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ON SE VAIKEA!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellakin on vaikea!
- Anonyymi
Windows on älyttömän vaikea!
Nvidia syyttää Microsoftin Windows 11 KB5066835 -päivitystä suorituskykyongelmista- Anonyymi
Auttasko rollaattori?
- Anonyymi
Tahmasko koneesi? Ꝡꞽꬼↇờᶊẘ pelkää suttua...
෴෴
🧿🧿
∖👅∕
- Anonyymi
Mitä nyt pitäisi tehdä? En ole uskaltanut asentaa marraskuun päivitystä mutta tuo heinäkuun ja lokakuun minulla on.
- Anonyymi
Windows 11 on yksi vaikeimmista käyttöjärjestelmistä.
- Anonyymi
Ei kai tällaista KB5072911) päivitystä ole edes tullut vaan se on tuo tiedoksianto?
- Anonyymi
Kauhulla sitäkin odotetaan!
- Anonyymi
Onko teillä ollut mainittuja ongelmia?
- Anonyymi
Kaatuminen!
- Anonyymi
Jaa, ja mitä sitten pitäisi osata ohjelmoida?
- Anonyymi
Lue uutisesta, säätämistä!
- Anonyymi
Taitaa jäädä useimmalta tekemättä toi juttu.
- Anonyymi
Windows ei sovi aloittelijalle.
- Anonyymi
Windows ei sovellu kenellekkään.
- Anonyymi
Windows on nykyään kamalan vaikea!
- Anonyymi
Onneksi Ubuntu on helppo ja toimii, ei tarvitse säätää.
- Anonyymi
Teknologiajätti Microsoftilla ei vaikuta pyyhkivän teknisesti hyvin Windows 11:n kanssa viime aikoina. Yhtiö kertoi tukiartikkelissaan liudan Windows 11:stä paljastuneita ongelmia. Ongelmat liittyvät pitkälti käyttöjärjestelmän ydinsovelluksiin käyttöjärjestelmän 24H2-versiossa.
- Anonyymi
Kritiikkiä Windowsille
Neowinin mukaan muun muassa sirujätti Nvidia antoi Microsoftille huomautuksen uusimman päivityksen ongelmista, ja miten se vaikuttaa pelien suorituskykyyn. Nvidia joutui tämän vuoksi julkaisemaan kriisipäivityksen ajureihinsa.
Hiljattain myös Microsoftin Windows-johtaja Pavan Davuluri sai sosiaalisessa mediassa ryöpytystä kerrottuaan Windowsin muuttumisesta tekoälypohjaiseksi käyttöjärjestelmäksi, jossa tietokoneella suoritettavat tehtävät annetaan tekoälyn hoidettavaksi.
– Tiimimme ja minä saamme valtavasti palautetta. Tasapainottelemme sen kanssa, mitä näemme palautejärjestelmässämme ja sen kanssa, mitä kuulemme suoraan ihmisiltä. Ne eivät aina vastaa toisiaan, mutta ovat tärkeitä, Davuluri kommentoi erääseen kritiikkiin X:ssä. - Anonyymi
Yhtiö lopetti hiljattain aiemman Windows 10 -käyttöjärjestelmän tuen, jonka myötä useat Windowsin käyttäjät olivat lähes pakotettuja päivittämään koneitaan. Mikäli he haluavat turvallisuuspäivitysten pysyvän ajan tasalla.
- Anonyymi
Ei ole kovin simppeli toi koodausjuttu korjaus! Taitaa jäädä monelta tekemättä.
- Anonyymi
Myös sudo-komentojen tekeminen Linux-ympäristössä jää monelta tekemättä.
- Anonyymi
En mä ainakaan osaa enkä aio tehdä. Odotan että windows itse paikkaa tämän viimeistään joulukuun päivityksessä.
- Anonyymi
Juu, pitää olla kaksi tietokonetta, toista kun koodausta korjaa ja toinen varalla, jossa ohjeet esillä.
- Anonyymi
Persiistä koko winkura!
- Anonyymi
Kumma kun toisilla on ongelmia ja minulla ei lainkaan. Taitaa olla pojilla vaan tekemisen pulaa ja ahdistus päällä kun koulu ja työ ei kiinnosta?
- Anonyymi
No koneita ja komponentteja on niin monenlaisia mutta kyllä tämä on useita koskettanut. Voit itse googlata. Ja kyllä naisetkin tässä ketjussa kommentoivat ja koskee myös heitä.
- Anonyymi
Kyllä on vaikkeeksi mennyt tää Windows.
- Anonyymi
Onko kellään ollut mainittuja aloituksessa mainittuja ongelmia???
- Anonyymi
Ei.
- Anonyymi
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
😸 - U B U N T U - 🙀
🇫🇮 🇪🇺 🇫🇮 🇪🇺 🇫🇮 🇪🇺
SE TOIMII! - Anonyymi
Tuo ei kyllä ole ohjelmointia nähnytkään.
- Anonyymi
Otsikossa on asia!
- Anonyymi
No oottepa sitten avuttomia ressukoita jos ette edes tuollaista osaa. Eipä kannattaisi tuolla ymmärryksen tasolla huudella oikein mitään.
- Anonyymi
Tää on apua aloittelijoille. Miten esim. Seniorit selviää. Menee kone jumiin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Senioreille komentorivi on tuttu asia, kun se oli laajasti käytössä silloin kun he olivat aloittelijoita. Pari komentoa osaavat varmaan copy-pastettaa helposti. Jos nyt edes on mitään tarvetta noille. Ei ainakaan minulla ole ollut. Kaipa itsekin olen jo seniori, kohta kuuskymppinen ukkeli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun tämä seniori alkoi käyttää tietokonetta, sitä piti tosiaan osata ohjelmoida. Käynnistäessä aukesi vain Basic tulkki, siihen piti sitten näpytellä ohjelma jota halusi käyttää. Aluksi naputeltiin käyttöohjekirjan lopussa olevia listauksia, myös esim. Mikrobitti lehdessä oli niitä. Sitten alettiin vähän itse muokkailemaan esimerkkikoodeja, ja keksimään uusia juttuja.
Harmi vaan kun ne piti naputella aina uudestaan koneen käynnistyksen jälkeen, mutta sitten se vasta oli mahtavaa kun niitä alkoi saada talteen kasetille ja ladattua sieltä uudestaakin jos hyvin meni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun tämä seniori alkoi käyttää tietokonetta, sitä piti tosiaan osata ohjelmoida. Käynnistäessä aukesi vain Basic tulkki, siihen piti sitten näpytellä ohjelma jota halusi käyttää. Aluksi naputeltiin käyttöohjekirjan lopussa olevia listauksia, myös esim. Mikrobitti lehdessä oli niitä. Sitten alettiin vähän itse muokkailemaan esimerkkikoodeja, ja keksimään uusia juttuja.
Harmi vaan kun ne piti naputella aina uudestaan koneen käynnistyksen jälkeen, mutta sitten se vasta oli mahtavaa kun niitä alkoi saada talteen kasetille ja ladattua sieltä uudestaakin jos hyvin meni.Minä en osaa ohjelmoida. Saisin vain koneen sekaisin. joten en tee sitä. Microsoft saa korjata itse tämän ongelman.
- Anonyymi
ONHAN TOI NYT IHAN KAMALAA!
- Anonyymi
Ja mitä nyt sitten muka tapahtuu jos ei noita komentoja käytä? Mikä on rikki? Millä tavalla väärin toimii esim. käynnistä-valikko?
- Anonyymi
No ei kuulemma käynnisty kunnolla tai koko työkalurivi häviää tms. Ja loggautumisessa voi olla ongelmia. Nämä alkaneet jo heinäkuun päivityksessä. Mulle kone väitti ettei pin-koodi toimi! Vaikka se oli oikein. Piti vaihtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei kuulemma käynnisty kunnolla tai koko työkalurivi häviää tms. Ja loggautumisessa voi olla ongelmia. Nämä alkaneet jo heinäkuun päivityksessä. Mulle kone väitti ettei pin-koodi toimi! Vaikka se oli oikein. Piti vaihtaa.
Aijaa, no ei ole tuollaista tapahtunut niin eipä vissiin tarvi sitten tehdä mitään.
- Anonyymi
Pysyn kympissä kunnes 11 on kunnossa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2644626Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442807Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761761Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061624Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281503- 591370
- 951262
- 471139
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121138