Voiko kilpirauhaslääkitys piilottaa vaihdevuosioireet?

Anonyymi-ap

Eli otsikossa jo se mitä mietin, ja mietin myös oikeaa aluetta kyselylle, mutta ehkä mieluummin kilpirauhasalueelle kuitenkin.

Olen kohta 52 vuotta, kilpirauhanen poistettu n. 20 vuotta sitten, ja lasten jälkeen olen ollut hormoniehkäisyllä vuosia, ensin yhdistelmä-, ja sitten minipillerillä kuudetta vuotta, vielä siis menee Slinda. Kilpirauhaslääkkeet (Thyroid 60mg ja Liothyronin) menevät ilman itse rauhasta, ja joka vuosi tarkastuksessa on lääkäri kysellyt, onko tullut mitään vaihdevuosioireita, lääkitystä pitäisi nostaa tarvittaessa. Mielestäni ei ole, mutta palelen koko ajan nyt kylmillä, enkä saa hikeä millään pintaan. Verikokeiden perusteella olen rajoilla, T4V alhainen mutta viitteissä, samoin TSH, T3V ok, mutta mieli on virkeä ilman aivosumua, mikä oli aikoinaan leikkauksen jälkeen hirvein kokemus ikinä, siksi en uskalla helpolla pyytää edes muutoksia lääkitykseen, vuosia sitä säädettiin ennen oikeiden lääkkeiden ja annosten kohdalle osumista.

Hormonimittauksia ei julkisella tehdä kuulemma naishormonien suhteen, joten mistä tietää, milloin vaihdevuosioireet ovat alkaneet? Vatsarasva kasvanut, mutta ikäkin jo vaikuttaa, ja suht normaali muuten olen ollut, mutta palelen koko ajan, hivenen hitaalla menen, mutten mieleltä vielä mielestäni (tosin oikeasti sitä ei itse huomaakaan helpolla, mutta syön myös Liothyroninia, luulisin tämän jo kokemuksen kautta tunnistavani). Annoksen nosto ei vain ole ihan helpointa ollut minulle koskaan millään kilpirauhaslääkityksellä, ja siksi mietinkin, milloin se kannattaa? Samalla annoksella kahdella lääkkeellä olen nyt mennyt jo n. kahdeksan vuotta.

Paino on noussut n. 1kg/vuosi kilpirauhaslääkityksen aloituksesta koko ajan hitaasti noussen eli alusta sen plus 20kg, mikä ei ole huolen aihe sinänsä, kun alussa olin vielä normaalipainoinen, ja vyötärö lähinnä kasvaa eniten, mutta tämä jäätävä palelu etenkin syömisen jälkeen (ei ole diabetesta, katsottu kaikki verikokeet useasti) on kamalaa, käyn kuumassa suihkussa ainakin neljä kertaa päivässä, istun kotonakin hanskat kädessä, myös ummetusta on, öisin tuplapeitto ja pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet. Voiko olla vaihdevuosioireita? Ja anteeksi kamala vuodatus, saattaa aihepalstakin olla väärä, mutta voiko olla vaihdevuosioireet nyt tulleet minullekin, vaikken hikoile, vaan pitäisi kilpirauhasannosta nostaa, jotta ne oireet tulisi näkyviin?

7

346

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä julkisella puolella tehdään vaihdevuosissa verikokeita. FSH ja LH . Sinulle on valehdeltu.

• Anonyymi

Kiitos tiedosta. Minulle sanoivat, että mitään ei voi katsoa, mutta yritänpä kysellä uudelleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Minulle sanoivat, että mitään ei voi katsoa, mutta yritänpä kysellä uudelleen.

FSH ja LH testaan verikokeella ja tulokset tulee parissa päivässä. LH on siis luteinisoiva hormoni .

• Anonyymi

Kaikille ei ikäviä vaihdevuosien oireita tule. Siitä voi olla kiitollinen. En ymmärrä, miksi muita oireita kuin kuukautisten loppuminen pitäisi saada vaikka väkisin.

Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys 35 vuotta. Vaihdevuosien ainoa oire oli kuukautisten loppuminen vähitellen. En oikein tiedä, milloin vaihdevuodet alkoivat ja loppuivat. Sillä ei ole merkitystä. Hyvä, että kaikki meni ongelmitta. Nyt olen 75 v. Pari vuotta sitten lääkitystä hiukan säädettiin ensimmäisen kerran alkuvaiheen jälkeen.

• Anonyymi

onko rauta-arvot normaalit?

• Hei kaikille,

Laitan tähän vinkiksi Tukinetistä löytyvät Kilpirauhasliiton järjestämät ryhmächatit.
      Ryhmächateissa keskustellaan kilpirauhassairauden kanssa elämisestä, oireista ja jaksamisesta. Väsyttääkö? Aivosumua? Särkyjä, sydämen tykyttelyä? Et ole yksin, meitä on muitakin!

Tällä hetkellä chateissa on aiheena kilpirauhasen vajaatoiminta ja kilpirauhasen liikatoiminta. Chat-ohjaaja on koulutettu vapaaehtoinen vertaistoimija, jolla itsellään kilpirauhassairaus.

Chatit löytyvät täältä: https://tukinet.net/teemat/ryhmachatit-kilpirauhassairauksia-sairastaville/ryhmachatit/

Tukinetistä löytyy paljon muutakin tukea elämän eri tilanteisiin. Anonyymisti ja maksutta.

Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Ystävällisin terveisin
      MIELI kriisikeskus/Kata

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      134
      744
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      622
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      619
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      561
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      529
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      500
    7. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      489
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      36
      465
    9. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      458
    10. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      261
      449
    11. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      90
      407
    12. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      25
      397
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      36
      391
    14. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      385
    15. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      32
      376
    16. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      84
      375
    17. Mikä on ollut ihanin

Kohtaaminen kaivattusi kanssa? Mistä haaveilet hänen kanssaan?
      Ikävä
      13
      375
    18. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    19. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      63
      362
    20. 20
      357
    Aihe