Eli otsikossa jo se mitä mietin, ja mietin myös oikeaa aluetta kyselylle, mutta ehkä mieluummin kilpirauhasalueelle kuitenkin.
Olen kohta 52 vuotta, kilpirauhanen poistettu n. 20 vuotta sitten, ja lasten jälkeen olen ollut hormoniehkäisyllä vuosia, ensin yhdistelmä-, ja sitten minipillerillä kuudetta vuotta, vielä siis menee Slinda. Kilpirauhaslääkkeet (Thyroid 60mg ja Liothyronin) menevät ilman itse rauhasta, ja joka vuosi tarkastuksessa on lääkäri kysellyt, onko tullut mitään vaihdevuosioireita, lääkitystä pitäisi nostaa tarvittaessa. Mielestäni ei ole, mutta palelen koko ajan nyt kylmillä, enkä saa hikeä millään pintaan. Verikokeiden perusteella olen rajoilla, T4V alhainen mutta viitteissä, samoin TSH, T3V ok, mutta mieli on virkeä ilman aivosumua, mikä oli aikoinaan leikkauksen jälkeen hirvein kokemus ikinä, siksi en uskalla helpolla pyytää edes muutoksia lääkitykseen, vuosia sitä säädettiin ennen oikeiden lääkkeiden ja annosten kohdalle osumista.
Hormonimittauksia ei julkisella tehdä kuulemma naishormonien suhteen, joten mistä tietää, milloin vaihdevuosioireet ovat alkaneet? Vatsarasva kasvanut, mutta ikäkin jo vaikuttaa, ja suht normaali muuten olen ollut, mutta palelen koko ajan, hivenen hitaalla menen, mutten mieleltä vielä mielestäni (tosin oikeasti sitä ei itse huomaakaan helpolla, mutta syön myös Liothyroninia, luulisin tämän jo kokemuksen kautta tunnistavani). Annoksen nosto ei vain ole ihan helpointa ollut minulle koskaan millään kilpirauhaslääkityksellä, ja siksi mietinkin, milloin se kannattaa? Samalla annoksella kahdella lääkkeellä olen nyt mennyt jo n. kahdeksan vuotta.
Paino on noussut n. 1kg/vuosi kilpirauhaslääkityksen aloituksesta koko ajan hitaasti noussen eli alusta sen plus 20kg, mikä ei ole huolen aihe sinänsä, kun alussa olin vielä normaalipainoinen, ja vyötärö lähinnä kasvaa eniten, mutta tämä jäätävä palelu etenkin syömisen jälkeen (ei ole diabetesta, katsottu kaikki verikokeet useasti) on kamalaa, käyn kuumassa suihkussa ainakin neljä kertaa päivässä, istun kotonakin hanskat kädessä, myös ummetusta on, öisin tuplapeitto ja pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet. Voiko olla vaihdevuosioireita? Ja anteeksi kamala vuodatus, saattaa aihepalstakin olla väärä, mutta voiko olla vaihdevuosioireet nyt tulleet minullekin, vaikken hikoile, vaan pitäisi kilpirauhasannosta nostaa, jotta ne oireet tulisi näkyviin?
Voiko kilpirauhaslääkitys piilottaa vaihdevuosioireet?
5
87
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kyllä julkisella puolella tehdään vaihdevuosissa verikokeita. FSH ja LH . Sinulle on valehdeltu.
- AnonyymiUUSI
Kiitos tiedosta. Minulle sanoivat, että mitään ei voi katsoa, mutta yritänpä kysellä uudelleen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Minulle sanoivat, että mitään ei voi katsoa, mutta yritänpä kysellä uudelleen.
FSH ja LH testaan verikokeella ja tulokset tulee parissa päivässä. LH on siis luteinisoiva hormoni .
- AnonyymiUUSI
Kaikille ei ikäviä vaihdevuosien oireita tule. Siitä voi olla kiitollinen. En ymmärrä, miksi muita oireita kuin kuukautisten loppuminen pitäisi saada vaikka väkisin.
Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys 35 vuotta. Vaihdevuosien ainoa oire oli kuukautisten loppuminen vähitellen. En oikein tiedä, milloin vaihdevuodet alkoivat ja loppuivat. Sillä ei ole merkitystä. Hyvä, että kaikki meni ongelmitta. Nyt olen 75 v. Pari vuotta sitten lääkitystä hiukan säädettiin ensimmäisen kerran alkuvaiheen jälkeen. - AnonyymiUUSI
onko rauta-arvot normaalit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.1036412Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d25234477Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras242993Nainen, ota nyt rauhallisesti
Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä1311214- 431151
Savonlinnan murhapolttaja romani
Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.103856Ajattelen sinua kiitollisuudella
Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi49852Mitä olisitte sanonut hänelle?
Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään50824Sinulle tiedoksi
Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si26771- 43758